8 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

8 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Siyaset.. Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı li Pibulet, yukarıda anlatılan şekilde casus Stuber'in evin- den kaçarak Klod Loren s0- kağına çıktığı vakit, ön tara- fina koşmıya başladı. Pek ta- bit olarak biran evel Dük Lo- dovik'e vasıl olmak istiyordu. Fakat casusun garip sözlerin- den sonra, Dük ile münase- betleri eskisi gibi olamıya- caktı! Ve, çok genç olmak üzere Dük'ü Paris'e kadar takibederek gelmekle çok bü- yük hata yaptığını anlıyordu. Eğer baba ve annesinin nasi- hatlarını — dinlemiş — olsaydı. Köyde kalacak, fakat Dük hakkındaki his ve düşünceleri böyle mülevves bir hale gel- miyecektil Şimdi Paris'te ne olacaktı? Tevkif edilerek hapse mi atı- lacaktı? Böyle bir hâdisenin köyde ailesine vereceği elem ıstırabı düşündükçe genç kız ölüm terleri döküyordu. Şimdi Versay caddesi olan ,© zamanki Bayon sokağından geçerek Sen nehiri kenarına vardı. Su kend cezbediyor g ini davet eder, refsiz ve haysiyetsiz bir h.ıyılı ölüm çok daha Mmüreccah de- ğil mi idi? Polis, hâkimler, istintaklar gözünün önünde canlandı; göz- leri yaş dolu oldu halde etrafına bakındı. Hiçbir kimse yoktu, tenha idi! Ve... çığlık ko; nebirin kenarı İhtiyarı fevkınde bir arak kendisini akan Bi amc İıİır birer; ikişer gel Karanlık ve henüz geç olmasına rağ- men bunlardan birkaçı bu kı- zın gayri tabit hallerini farke- debilmişler ve içlerinden birisi diğerlerine: — Şu kıza bakınız! Ümid- siz ve itidalini kaybetmiş gibi yürüyor! Demişti. Ameleler bunun üzerine Pi- bulet'i uzaktan takibe başla- dılar! Ay aydınlığı olduğu için de, nehir kenarında dur- düğü ve sonra kendisini suya attığını gördüler. miye başlamışlardı. İyi yüzücü olan bir ikisi, genç kızın suya atıldığı yere koştular ve hemen nehire atıldılar. Ancak iki, üç defa daldıktan sonra, birisi genç kızı kolundan ve ensesinden yakalıyabildi. Arkadaşlarının ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM yat ve yazı işleri Hamdi Nüzhet İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sakağı C. Halk partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2716 — Posta kuturu 105 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde 5. kuruştar .| 239 Bakla 89 K yardımı ile sahile çıkardı: Pibulet baygın idi. hemen dilini çekmiye, sun'i nefes yap- mıya kayuldular. Birisi: — Aman yarabbi, ne ka- dar güzel kız! Demekten ken- disini alamadı. Diğer birisi de: — Fakat intiharına sebep nedir acaba? Diye sordu. — Memnu aşk her halde! Ameleden ikisi usta başına haber vermek için fabrikaya koştu, Gece işleri usta başısı: — Yarına kadar Sen Perine nakledelim. Her halde kabül ederler. Dedi, Ameleden - birisi Pibulet'i fabrikadan getirdiği bir bat- taniyeye sardı; yün battaniye- nin verdiği hararet ve yapılan oğuşturmalar genç kızın ayıl- masını kolaylaştırdı. Fakat acı, acı feryada başladı. Usta başı, acıyarak: Hezeyan başladı. Zavallı çocuk. Hemen götürelim! Dedi. Çok güçlü ve kuvvetli bir adam ve nehirden de kurtar- mış olan,amele, Pibulet'i kol: ları arasına aldı, civarda bir araba bulmağa giden arkadaş- larını beklemiye başladı. Getirilen arabanın arabacısı, vazıyeti şüpheli gördü ve bazı sualler sormıya başladı. Fakat, usta başı, söz sırası olmadı- ğını ve hemen hareket etmesi lüzumunu ileri sürdü. Az sonra Sen Perin Münisi palit'e sokağı tarafındaki ka- pusuna geldiler; kapuyu - çal- dılar. Uzun bir müddet bekledi- ler; nibayet, sert bakışlı- bir adam göründü ve: — Ne istiyorsonuz?. Diye sorda, Usta başı bir iki cümle ile vaziyeti anlattı ve: Zavallı kiz - sırsıklam yaştır ve hezeyan halindedir. Hiç *olmazsa sabaha kadar buraya kabul ediniz. Dedi. — Mümkün değil, Buraya ancak ihtiyarlar kabul edilir, boğulan genç kızlar - değil. Doğrudan doğruya morga mü- racaat ediıniz!. —Sonu var— . İrtişa yok Fakat bir müzakere- ye müdahale var Londra, 6 (A.A) — Başba- kan, hava işleri nezareti dai- mi kâtibi Sir Chris Topher Bullock'dan istifasını vermesi- ni istemiştir. Neşrolunan- bir tebliğde Sir Chris Topher'in aleyhinde bir güna irtişa it- | hamı serdedilmemiştir. Ancak kendisi hükümet ile impara- torluk hava yolları teşkilâtı arasında yapılan müzakerelere ( Mevsimsiz olarak şahsen mü- dahalede bulunmuşt! Üzüm satışları: Ç. Alıcı KST 40 M. j. Taran. 10 10 Zahire satışları: Ç. Alıcı Ka S KU S, 598 Buğday 5 6 124 Arpa 3 50. 3 Sü| 4125 4125 19 Kumdarı 450 5 50 100 B. pamuk 44 44 ANADOLU - İş Ahlâkı İhtiyaçlırımııı temin — için ticaret ve meslek erbabiyle yaptığımız gündelik temaslar, bizde iş ahlâkının henüz iste- nilen seviyeden çok aşağıda buluduğunu esefle müşahede etmemize meydan vermektedir. Hakikaten muhiti- mizde, şarka has “ yarına ab lah kerim ,, telâkkisinin hâlâ yaşamakta- olduğu hissini ve- recek bir ruh haleti, her şey- den önce, kazancın yarın da devam etmesini temin edecek ticaret olan alıcıya kıymet ve ehem miyet vermemekle tebarüz eder. Bütün gaye, içinde ya- şanılan günü azami kâr ve azami rahatla kapamaktan iba- rettir. Bu zihniyette olan bir tica- ret veya meslek adamı, alıcı- sın! bugün aldatmış olmasının onu yarın mağazasından büs- bütün uzaklaştıracağinı hesaba katacak kadar bir iş zihniyeti edinememiştir. Bu itibarla yer- leşmiş satıcılarımızda bile, hâ- la gezgin satıcılıktan kalma bir göçebe kazanç telâkkisinin vücuduna şahit oluruz. Haki- katen, işportacının alıcı diye bir müstakar kıymet tanıma: sıha lüzum ve mana yoktur. O bugün burada, yarın bam- başka alıcıların arasında do- laşacak, bugün aldatması yü- zünden kaybettiği alıcıyı, ya- rın başka bir mahallenin sa- kinleri arasından kazanacaktır. Halbuki yerleşmiş - tüccar, her şeyden önce, alıclarına emniyet telkin etmek ve bu suretle de onları - daimi alıcı haline getirmekledir. ki; işinin inkişafını temin edebilir. Alıcıya emniyet telkin ede- cek olan bu iş ahlâkının, ti- caret ve meslek adamlarımız arasında, umumi bir derdin vücuduna delâlet edecek bir nisbette, eksikliği açık bir ha- kikattır. Bir terziye' elbise dığınız, bir fotoğrafçıya resim çektirdiğiniz zaman, malınızın teslimi için tesbit edilen gün- de onu hazırlanmış bulmiya- cağınıza hemen hemen emin olarak birkaç gün sonra uğ- ramayı ihtiyatlı bir hareket bulursunuz, fakat ekseriya bu ihtiyatlı hareketinizin bile, sizi, bin türlü işleriniz. arasında oraya kadar gitmek suretiyle boşuboşuna yorulmuş olmak- tan kurtaramadığını görür, ve bundan tek kazancınızın, asa- bileşerek, nafile yere enerji harcamaktan ibaret kaldığını farkedersiniz. Bir ticaret adamı, mağaza- sını modern, estetik temayük lerine uygun bir şekilde tan- zim etmekle garblılaştırmak için lâzımgelen bütün gayreti harcamış olduğuna kanaat ge- tiremez. Bu garplılaşmanın, herşeyden önce, dıştan ziyade içte, şekilden ziyade zihniyette vukua gelmesi. lüzumunu tak- dir etmelidir. Ancak o zamandır ki, vaffak olmak - için lâzımgelen bütün vasıfları haiz olduğu ve mesleğine de kuvvetle vakıf bulunduğu halde, günün . bi- rinde rağbetsizlik yüzünden ısmarla- mu- | dükkânın kepenlerini büsbütün Indirmek tehliknsinden kendini koruyacaktır. İş ahlâkının ilk şartı olan itimad telkin etme noktasına ehemmiyet verilmesi nisbetin- dedir ki, mağazaların - alıcile tüccar arasında sahne olduğu gürültü ve patırdıların ardı alınabilecektir. b TELEFON 8 /8/ 936 Hilk HABER ILLGRAF YELSİZLE İspanya kralı Berlin'e geliyor, buna siyasi mana atfediliyor. Madrid şehri muhasarada. Düşmesi beklenmektedir!. —. —— Âsi kuvvetler durmadan taarruz ediyorlar. Hükümetçiler 150 maktul verdiler. Bombarduman devam ederse 2500'âsi esir kurşuna dizilecek. tir. Sen Sebastiyan şehri hükümetin elindedir. Berlin. 7 ( Radyo ) — Bu hafta içinde sabık İspanya kralının Berlin'e geleceği söy- lJenmektedir. Bu — seyahatın olimpiyad oyunlarile alâkadar olduğu — söylenmekte siyasi bir mahiyeti haiz oldu- ğu daha kuvvetle iddia olun- maktadır. Londra, 7 (Radyo) — Deyli Meyl'in muhabirine göre ge- neral Mola kuvvetleri Madrid'i ise de, her gün biraz daha fazla sar- | maktadır. Bu abluka harekâ- tının neticeleri olarak Madrid ile sair yerler arasında şimen- difer münakalâtı tamamen ke- silmiş bulunmaktadır. Madrıd üzerine nihat hücumun müzdeki — haftadan miyacağı söylenmektedir. Barselon, 7 (A.A) — Küin Elizabeth zırhlısı buraya ge miştir. Hendaye, 7 (A.A) — Havas Ajansı muhabirinin örendiğine göre âziler henüz Oyarzın'a hâkim bulunmakta ve Bilbao ile Toiosayı ele geçirmeğe uğ- raşmaktadırlar. Bu sabah saat önü- evel ola- 10 da Oyarzun mintakasında top sesleri işitilmiştir. — Âsile- rin bir tayyaresi dün Monti Güel'deki telsiz istasyonunu bombardıman etmeğe teşebbüs etmiş ve sonra San Marko ve San Marcial kalelerine bomba atmıştlır. Tanca, 7 (Radyo)— Alman Doyçland Kurvazörü ve Lüks muhribi ayrılarak Akdenize gitmişler- dir. Bu iki Alman harb sefi- nesi Kardiks ve Elcezire'yi âsilerin elinde olmasına rağ- men resmen ziyaret etmişlerdir. Enday, 7 (Radyo) — Oyar- zomda yeniden top muhare- besi başlamıştır. Âsilere mensub Almirante Çervera zırklısı Billaroyu bom- bardıman etmiştir. Madrid hü- kümeti bombardıman devam ettiği taktirde 2500 esiri kur- şuna dizeceğini bildirmiştir. Bayon, 7 (Radyo) — Bu- AM MCEEKLA TU SEMERLRM ATAMA AD Hususi hayatımızda alışkın olduğumuz ihmalciliği, — atlat- macılığı, yalancılığı, kabalığı, somurtkanlığı ve kayıtsızlığı, yeni atıldığımız meslek haya- tının eşiğinde bırakarak, ken- dimize tamamen yabancı yurt daşlara -karşı giriştiğimiz. mü- nasebetlerde dürüst, ciddi ve nazik ölmıya çalışalım. Ancak bu sayededir ki, iş adamı alı- cının türlü hareketlerile hay- her. gün kınlması önliyebilir. Türk için yeni olan ve bu itibarla da, uzun bir ananeye istinat etmek — meziyetinden mahrum olan iş hayatında, kendimize - süratle bir anane ve ahlâk yaratma işine giriş- meliyiz. Yaşar Nabi 3 Zai ümer Dt ; solos ceneral | met kıtaları bu köyü mukabil Tanca açıklarından | rada istifa eden sabık kon- solos ile Madridin tayin ettiği yeni könsolos arasında - bir ihtilâf çıkmıştır. Sabık -kon- Frango ettiğini hükü- metini temsil iddia eylemektedir. Bir habere göre, Madrid hükümetine mensup bir vapı: run Fransa'dan 300 ton ben- zin almasına müsaade veril- miştir. Henday, 7 (Radyo) — Âsi kuvvetleri, Renderya'da hükü- met kıtaları üzerine bir süngü bücumu yapmışlardır. Harp henüz devam etmekte ve Sen Sebastiyen hâl met kıta- ları elinde bulunmaktadır. âsi harp gemisi bugün bombardıman et- ayyareleri de Guado- Cupe ve Fontarabi. dağlarına bombalar 'atmışlardır. Madrid, 7 (Radyo) — Âsi kuvvetler, Samo Syera'da son gece Gaskonya kü taar- ruz etmişlerdir. Âsiler bul- dukları yiyecek maddelerini yağma etmişler ve - sürülerini kaçırmak isteyen bir kadını öldürmüşlerdir. ünce çaban Hükü- bir hücumla istirdad etmişler, âsiler büyük - zayiatla mecbur kalmışlardır. Sevil, 7 (Radyo) — Sumus- vera'da hükümet kataları zayi- atı 300 maktulden fazladır. Paris, 7 (Radyo) — İspan- ya'nın yeni Paris sefiri, Nev- York Taymis muhabirine: — İspanya'da başlamış olan dahili harb birkaç gün içinde bitecek bir harb değildir. Bu: harbin devamını icabettiren Iki mühim âmil vardır; bun- lardan birisi âsilerin sivilleri silâh altına alması, diğeri de her iki tarafın ya ölüm, yahud zafer için harbetmesidir. Hü- kümet Madrid ile İspanya'nın bir kısım arazisini elinde bu- lundurmaktadır. Fakat muha- liflerimizde de üç silâh fab- rikası merkezini ellerinde bu- lundurmaktadırlar. Gayri kabili zapt bir mevki olan Saragos'da ellerindedir. Burası 9 bin mü- dafi ile muhasematın kilidi mahiyetindedir. Demiştir. Bayonne, 7 (A.A) — Astur- ya'da âsilerin vaziyeti oldukça Miralay Alanda ku- mandasındaki kuvvetler Ovie- do'da çember içinde ve mah- volmuş bir haldedir. Madrid, 7 (A.A) — Hükü- Tetçi mahafilden öğrenildiğine göre Katalanlar Oragonda bir âsi asker kolunu " çevirmişler ve 2000 kişi esir almışlardır. Bu esirler cumuriyet hükümeti için harbetmek talebinde bu- lunmuşlardır. Madrid, 7 (A.A) — Yiyecek yoksulluğu — hissedilmektedir. firara fenadır. Ahali ve milisler büyük harpte olduğu gibi vesika ile yiyecek vesaire tedarik etmektedirler. Tanca, 7 (A.A) — Havas Ajansı muhabirinin istihbarına öre, 2000 âsiden mürekkeb ci bir kafile İspanya'ya gitmek üzere bugece Cebelüt- tarık'tan geçmiştir. Londra, 7 (A.A) — İngil- tere hükümeti, Fransa'nın Roma ve Lizbon hükümetleri nezdin- deki teşebbüslerine müzaharet etmektedir. Bükreş, panya'nın bura. sefiri, demiştir ki : — Biz siyasi adamlarız. Şimdiye kadar, her hangi bir hükümet değişikliği karşısında biz daima bitaraf kalırdık, fa- kat İspanya'nın bugünkü va- ziyeti bir kurtuluş davası ma- hiyetinde bulunduğundan, bizi istifa etmeğe ve isyanı idare beraber: yürümeğe mecbur eylemiştir. Berlin 7 (Radyo) — İspan- yanın vaziyeti hakkında Fran- sanın Almanya ile Portekize vermiş “olduğu notaya- henöz cevap verilmemiştir. 7 (Radyo) — İs- etmiş - olan verdiği beyanatta istifa edenlerle Almanya, Rusyanın müda- vukubulmamak şartile İspanyanın — iç işlerine karış- mamağı kabul etmektedir. Küçük Haberler halesi Amiral Rider: Berlin 7(Radyo) — Amiral Rider bugün Almanya kabi- nesi tarafından davet edilmiş ve kendisinden uzun müddet izahat almıştır. Lord Halifaks Londra, 7 (Radyo) — Lord Halifaks bugün 24 saat için Hariciye dairesine - gelmiştir. Bu ani gelişin sebebi İspanya ve Yunanistan mes'eleleridir. Lord 24 saattan sonra yine sayfiyesine gitmiştir. M. Mussolini'nin gezintisi Roma, 7 (Radyo) — For- li"'den - bildiriliyor: M. Mussolini bugün hususi otomobili ile buradan Güza- re'ye gitmiş ve otomobil fab- rikalarını gezmiş, tayyare ka> rargâhını da ziyaret etmiş ve gene buraya dönmüştür. İstifalar devamda Prağ, 7 (Radyo) — İspan- ya'nın general konsolusu da istifa etmiştir. Roma, 7 (Radyo) — İspan- ya'nın Viyana ve Varşova se- firleri ve Cenevre general kön- solosu istifa ve âsilere iltihak etmişlerdir. Varşova sefiri M. Peres Ka- belero Baron Bek'e verdiği bir nota ile, general Franko tarafına geçtiğini bıldırmı;m. — ai eeei İi bi lll