8 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

8 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

M Sayfa 6 İsparıya mes'elesi ve Rusyağ — Başı T inci sayfada — harı aciz edildiği takdirde Almanya ile İtalyaman Francoya açıkça müzaharette bulunacakları mütalecasını serdetmektenirler, İyi malümat —almakta olan mehafil İspanyol hükümetinin ce- General nebi tebaanın emniyetini tamamile temin edebilecek bir halde olma- masından korkmakta ve Almanlar- la İtalyanların yeni bir takım hâ- diseler zuhuru halinde müdahale- de — bulunmaları olduğunu Akdi ihtimali mevcud beyan — eylemektedirler, mutasavver — itilâfhi — kabule İtalyanın yanaşması takdirinde bile | Almanya ve Söyyet Rusyamın muü- yafakatini istihsal etmek güç ola. caktır. - Filvaki Havas ajansı mu- habiri -Almanyanın İtalyanın şart- larının mek yet Rusya İspanyol âsilerine bazı ayni — şartlar dermeyan et tasavvurnnda ğunu Sov: devletler tarafından yapılmakta olan hemen verilmesini r, Sövyet Rusya bu talehi hattı ha- yardıma son Britanya ile Fransa- nın Avrupa'nın biri Faşist ta- raftarı diğeri Faşist aleyhtarı iki bloka ayrılmasına mani ol- mak için yapmış oldukları uzlaştırma teşebbüsünün aka- mete uğramasından edilmektedir. Paris, 7 (A.A) — Salâhiy tar mahafil İspanyol ne müdahale edilmemesi hak- kında Fransa'niın pek yakın- da ilânci bir nota gönderece- receğini bildirmekte ve Paris hükümeti tarafından devletle- rin bitaraflığını temin için tek- lif edilecek ameli tedbirleri sayıb dökmektedir. Öğrenildiğine göre Fransa | İspanya'ya silâh gönderilme- | sine dair olarak şimdiye kadar aktedilmiş olân bütün a- nn feshedilmesini teklif etmek- tedir, Paris, diplom rine ademi m sının metni Üz: 7 (A e anlaşma- e çalışmak- tadır. Bu anlaşma mucibince İspanya'ya İspanyol Fas'ına ve İspanya hâkimiyeti altında bu- lunan araziye her türlü silâh, eephane, harb İevazımı, tay- yare ve harb satmak memnu olacaktır. Az çok farklı ve nuanslı ol- makla beraber - İngiltere'nin, Almanya'nın, Sovyetler - birli- gemisi ğinin, Belçika'nın, Hollanda'nın | ve Çekoslovakya'nın müsbet cevapları Paris'e gelmiştir. Şimdiki halde yalnız Porte- kiz'in cevabı beklenmektedir. Moskova, 7 (A.Â)— İspan- yol muhariplerine yardım için toplanan 12 milyon 145,000 rublelik iane pek yakında Madrid hükümeti başbakanına tevdi olunacaktır. Roma, 7 (ÂXÂA) — M. Ci- ano Fransız gefirine İspanya işlerine müdahale edilmemesi hakkında ve Fransa tarafından vaki teklifi İtalyanın esas iti- barile kabul etmekte oldu- ğunu söylemiştir. Kont Ciano ile Kont Dö Şambrun arasında görüşme- den sonra neşredilen bir teb- liğde aşağıdaki üç mes'ele ileri sürülmektedir: 1 — İtalya umumi nüma- yişler, matbuat mücadeleleri ve gönüllü kaydedilmesi sure- tile iki muharip taraftan biri hakkında yapılan manevi mü- zaharetin velveleli, ve tehlikeli bir müdahale teşkil edip et- mediğini - sormaktadır: 2 — İtalya akdedilecek ademi müdahale itilâfının bü- endişe | işleri- | - Fransız | 5 | panya meselele- | | Rusya Fransız notasına cevap Ka mıyacağını ve bu itilâf ile yalnız hükümetlerin mi yoksa ayni zamanda eşhası hususiye- ninde mi mukayyed - olup ol- mıyacağını sorar. 3 — İtalya Fransa'dan ica- bında ve bir takım kontrol usulleri de tatbik edip etme- mek niyetinde olduğunuda öğ- renmek ister. Paris, 7 (Radyo) — İspan- ya mes'elesi etrafında beynel- milel karışıklıklar husule gele- bileceği korkusu devam ct- mektedir. Alâkadar devletler, İtalya ve İngiltere'den - başka diğer devletleri de ademi mü- dahale etrafında toplamağa çalışmaktadırlar. Bu mes'ele üzerinde dün Londra'da 'dış işlör düiresinde Lord Halifaks ile Fransanın Londra sefiri M. Korben uzun | müzakerat yapmışlardır. Brüksel'de Fransa'nın sefiri M. Laroş Belçika hükümetinin Fransız noktai nazarına işti- rak ettiğini anlamıştır. Londra, 7 (Radyo) — Dey- li Telgraf, —İspanya işlerine ademi müdahale etrafında bir makale neşretmiştir. Bu makalede, bu bitaraflık davasının tevazzuhu lâzım ol- duğu yazılmış ve diğer mem- leketler amelesinin- İspanya | amelesine para göndermesi- nin de bir müdahele olduğunu söylemektedir. Paris, 7 (Radyo) — Büyük | kabineleri - Fransız etrafında büyük bir içinde — bulunmakta- devletler noltası faaliyet dırlar. İspanya işlerine yapılacak müdahalelerin mucip olacağı korkunç - vaziyetlerin önüne | geçmek için umumi bir mesai sarfedilmektedir. İngiltere, İtalya, Belçika ve vermişlerdir. Şimdi Almanya- nın beklenmektedir. Bu cevabın İtalya cevabının takriben ayni olacağı maktadır. İngiltere hükümeti, bütün mümessillerine Fransız noktai nazarını takviye etmeleri hak- kında emir vermiştir. Bugün öğleyin Paris'te M. Delbos, İngiltere'nin Paris sefirini ka- bul etmiş ve bu mesele üze- rinde müdavelci efkârda bu- lunmuştur. Londra'da da Londra cevabı sanıl- Fransa'nın maslahatgüzarı M. Kambon da ve hariciye ba- kanlığında müsteşarlardan Sir Mançer ile görüşmüştür. Diğer cihetten Roma'da da Kont Çiyano, Fransa'nın Lond- ra sefiri Kont dö Şambron'u kabul etmiş ve İspanya me- selesi üzerine görüşmüştür. Lizbon'da da ayni faaliyet hüküm sürmektedir. Roma, 7 (Radyo) — Berlin olimpiyad - stadında binlerce seyirci karşısında Japon ve İtalyan milli takımları arasın- da yapılan fudbol maçında İtalaan'lar Japonları sıfıra kar- şi iki ile mağlüp etmişlerdir. Berlin 7 (A.A) — Alman istihbarat bürosu aşağıdaki tebliği neşretmektedir: Halihazırda Madrid hükü- metinin elinde bulunan liman- lar ve bilhassa Akdeniz sa- hillerindeki İspanyol limanları yavaş yavaş anarşistlerin ve komünistlerin ellerine geçmek- tedir. Bundan dolayı Alman deniz kuwellen Alman mul ANADOLU man tebaasını himaye eylemek için iki grub halinde İspan- yol sularında hareket yap- maktadır. Bundan sonra tebliğde, Al- man, harb gemilerinin İspan- yol sularındaki - vaziyeti hak- kında malümat verilmektedir. Koln kruvazörü Bilbao ya- kınında kâin Portugalete önün- de demirlemiştir. Şes Adler torpidosu Gijonda'dır. Admi- ral, Scheer ve Daoyçland zırh- hlarile iki torpido Cartagene, Alicante, Vaiance, Tarragone ve Barselon'da vaziyetin inki- şafını nezaret altında bulun- durmaktadırlar. Burgos, 7 (A.A) — umumi karargâhı Vittoria'dan hareket etmiş olan bir kuvvet Ördina'da tahaşşüd etmiş olan kızıl müfrezeleri dağıtarak bu mevkii işgal etmiş olduğunu bildirmektedir. Şimdi Vittoria ile Bilbao arasındaki münakalât kesilmiş ve hükümet kuvvetleri Endü- lüs'teki âsilerin vaziyetlerini takviye etmiş olduğunu ve bu kuvvetlerin şimdi şimale doğru ilerlemekte - olduğunu bildir- mektedir. Londra, 7 (A.A) — Büyük Britanya'nın bütün telsiz istas- yonları — İspanya'daki İngiliz tebaasına hitaben neşriyatta bulunarak — onları. İspanya'yı terketmeğe ve en yakın İngi- liz konsoloshanesine müracaat eylemiye davet etmiştir. Âsilerin Bu neşriyat hariciye nezare- | tinin talebi üzerine yapılmıştır. | Gazeteler | Paris, 7 (A.A)— Fransa tarafından İspanyol iş- lerine karişmaması hakkında Moskova ve Lizbon'da yapıl- miş olan teşebbüsler netice- sinde elde edilmiş bulunan müsbet neticeler memnuniyetle kaydetmektedir. Roma'nın vereceği cevap sabırsızlıkla beklenmektedir. Övr gazetesi İtalya Hüküme- tinin vereceği cevabı geciktir- mekte olduğunu kaydetmek- tedir. Moulayada düşmüş olan İtalyan tayyareleri hakkında Fransa'nın yapmış olduğu mü- racaatın sarahatı Roma'da ne- şesizlik tevlid etmiştir. İtalyanlar general - Franko- nun askerlerinin Fastan İspan- ya'ya nakledildiğini görmek için zaman kazanmak istiyorlar. Tanca, 7 (A.A) — Alman zabitlerinin ziyareti tarihi olan 4 Ağustosta general Franko Tanca beynelmilel komitesine bir mektup göndererek Tan- cada İspanyol hükümet gemi- lerine yapılmış olan yardımı protesto etmiştir. Berlin, 7 (AA) — Alman gazeteleri 4 Alman'ın Barse- londa kısaca muhakeme edil- dikten sonra idam edilmiş ol- maları haberi dolayısile bü- yük bir tehevvür — içindedir. Lokal Anzeiger, Almanyaya tarziye verilmesi Tâzım oldu- ğunu yazmaktadır. Madrid,7? (A.A) — Kabine dün bir toplantı yapmıştır. Bu toplantıda reisicumhurda ha- zır bulanmuştur. Reisicumhur barbiye nazırı ile müsteşarın istifalarını kabul etmiş ve yer- lerine yarbay Juan Bernandez Saraviaet ile binbaşı Leobold Menendez - getirilmişstir. Gaoadarama cephesi, 7 (A.A) Havas ajansının muhabiri dün sıbnlılcyın asilerin lopçu kuv- | Fransa dışişleri 8/8/ 936 Hi Furunlanmış Ve Tam Kurutulmuş GÜRGENLER ZINGAL DA BULUNUR Rutubet ve sıcakta katiyen şeklini değiştirmez kereste ararsanız ZINGAL GÜRGENİ müteakiben âsilerin bir huruc hareketi yapmağa kalkışmış olduğunu bildirmektedir. Âsiler Guadarrama kasaba- sına kadar gelmişlerse de ya- pılan bir taarruz rine ilk günlerdeki mevzilerine sürül- müşlerdir. » Hükümet kuvvetleri San Re- facle hâkim olup iki cephede asilere hücum etmektedirler. Son dakika, âsilerin topçu taarruzu hemen hemen dır. Ellerinde mühimmat kal- mamış olduğu tahmin edil- mektedir. Burgos, 6 (A.A) — Havas ajansının husus? muhabiri bil- sıfır- ı diriyor: umumi - karargâh rdiğine göre, Guad. nihayetlerinde hareket rılrn kol Alcoba zelminleri işgal etmiştir. Curası Madrid'den Saragosseye giden yol üze dedir. Bu kol ansızın hü met kuvvetleri üzerine — çulla- narak bir kamyon ve içindeki | askerleri elde etmişt! Diğer taraftan öğren göre, Samosigora ce hiçbir ciddi çarpı. mıştir. Âsi albay keşif hareketleri iklifa etmiştir. Moskova, 6 (A.A) — Fran- sa — maslaha phnmd— l) ma- güzarı — Bucun, bakanlığının dişişleri -komi- serliğine giderek Fransa hü- emri üzerine kümetinin Sovyet Rusya'nın | İspanya dahili mes'elel ademi müdahale prensibine ışhnkmı arzu ettiğini ve Fran- sa, İngiltere, Almanya, İtalya ine arasında böyle bir ademi mü- | dabhale iç iştirakini arzu miştir. Ayni günde M. Payar Sov- yet hükümetinden şu cevahı almıştır. İspa mi mi çin yapılacak ittifaka ettiğini bildir- a'nın iç işlerine ade- dahale prensibini kabul eden Sovyet hükümeli teklif edilen ademi müdahale ittifa- kına iştirak etmeye hazırdır. Sovyet hükümeti ayni zaman- da şu noktaları arzu - etmek- tedir: 1 — Portekiz'in Fransız hü- kümetince zikredilen memle- ketlerle beraber iştirak etmesi. 2 — Bazı devletlerin İspan- yanın meşru hükümeti aley- hine olarak âsilere yaptıkları yardımı derhal durdurmaları. Lizbon, 6 (A.A) — Radyo Club Fas'tan gelen 3000 âsi askerin dün beraberlerinde silâah ve mühimmat olduğu halde Algesirasda karaya çık- mış olduğunu bildirmektedir. Hong Kong, 6 (A.A) Yirmi kadar ecnebi ailenin kadınları ve çocukları men- sup oldukları konsoloshane- lerden Vuchovdan ayrılmak emrini — almışlardır. Bunlar Kongsu adındaki Çin vapu- runa — binmişlerdir. — İhtimal L ee ... » ıı| ALINIZ Mobilya, karoseri imalatı için ideal kereste GÜRGENDİR Gördes bele- diyesinden: Gördes kazası merkez ka- sabasının elektrikle tenvir için kasabadaki elektrik istihsaline derecei ki- tesbit ettir- mevcud - suların fâyetini tetkik ve mek isteyoruz. Bu işten anlar fen adamla- rının Gördes belediyesine aşa- ğıda husi malümatla müracaatları, 1 — Fen erbabının et ve adresi. * Menşei ve — ihtisasına atı havi vesaik ve isim | aıd malümat ndiye kadar nerede 'Hollan'dı lKralıcesı Tahtmı bir prensese bıraktyor Londra, 7 (Radyo)- Herald gazeti tt veliahd pr—nscs Joliyana'ya bırakacaktır. Prenses - Joliya- na'da yakında İsviçre prensi Şarl ile evlenecektir. ve hangimü hizmet et bulunduğu 4 — İşbu tetkik ve tesbit için kaç lira ücret isteyeceği. sseseye bu iş için ği veya mütcahhit Afyon yetiştirici- Terinnazarıdikka- tine Uyuşturucu maddeler İnhi- sarından: Afyon yebiştiricilerin miz, bu seneki mahsulü Türki enfaatlarını gözönünde tutan idare- aat bankası vasıtasile doğ- rudan doğruya müstahsilden alacaktır. Aşa ida gösterilen şehir ve kasabalar alım merkezi iltihaz edildiğinden afyon yetiştiricilerin kendilerine en yakın olan mezkür şehir ve kasabalardaki 7 dıklarına müracaatla icabedeh miyetle ilân olunur. Alım merkezleri: Aydın, Balıkesir, Konya, Kütahyı Amasya, rum, “İsparta - “Akşehir İlgın,, Eskişehir, Bilecik, Gümüşhacıköy, Burdur,, Malatya, Tokat, Zile. at bankası şube veya san- tafsilâtı almaları lüzumu ehem Alyonkarahisar, 9 ı 2520 Bayındırlık direktörlüğünden 841 lira 28 kuruş keşif bedelli Gazi ilk okulunun sıva ve karo onarılma işi yirmi gün müddetle açık eksiltmeye konul- duğundan isteklilerin 1490 sayılı yasa hükümlerine göre temi- nat ve ehliyet vesikalarile birlikte ihale günlemeci olan 27/ 36 prışuııh:— günü saat onda il daimi encümenine ilân olunur. 2221 Devlet Demiryollarından İnay istasyonunda kilosu 4,50 kuruş tahmin edilen 1850 kilo palamut 10/8/936 da öğleden sonra saat 15 te Afyonda 7 nci işletmede pazarlıkla satılacaktır. Talipler kanunun 4 cü maddesi mucibince işe girmeğe mani bulunmadığına dair beyanname ile İnay veya Alfyon veznesine yatıracakları S01 kuruş muvakkat teminat »makbuzu ile ayni gün ve saatte 7 nci işletme komisyonuna müracaatları, gelme- dikleri taktirde teklif mektublarını ayni vesikalarla gönderilme- leri lâzımdır. Şartnameler İnay istasyonu ile işletme kaleminde parasız verilecektir. n ; 2339 İzmirden sevkolunacak eşyaya mühim tenzilât. İzmirden Denizli, Alaşehir ve Somaya kadar olan mıntaka- lardaki istasyonlara nakledilecek eşya ücretlerinden mühim tenzilât yapılmıştır. Bu hususa dair dağıtılan el ilânlarının nmâsı ve istasyonlardan tafsilât alınması sayın halk ve tüccarın menfaati» icabındandır. İzmir Milli Emlâk Müdürlüğünden: ol s. 6G eski 4 taj No.lı ev Alaybey feryat s. 31/26 eski 27/1 taj No.lr 60 457 İkinci karantina yeni 458 metre murabbat arsa, 459 Pınarbaşında kir bahçeleri mevkiinde 1 dekar 4 648 2449 60 87 52 128 metre murabbat bahçe. Yol bedesteninde No. lı oda. GEK SA DA 460 selvili han yukarı katta 55/3 75 - Ş TU SAa vi MA Yukarıda yazılı emvalin mülkiyetleri peşin para ile öden- mek üzere onbeş gün müddetle arttırmaya konulmuştur. 936 pcrşembe gunu İha- saat 16 dadır. Alıcıların Milli