12 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

P -12101936 — GSN SAT SS ER CN PŞ çe TT Ç CKT 7 WT okında ileri sürmüş oldu; |spanya cumur re-— İsi istifa etti. (Baştarafı | inci ıalılloda) Sevil, 11 (Radyo) — Hü- kümete mensub bir tayyare * Grenata'da eski ve tarihi sa- rayı bombardıman etmiştir. Enday, 11 (Radyo) — Bu- gün İron cebhesinden şiddetli top sesleri gelmektedir. Şimal üsi kuvvetleri umum kuman- danı yeni imdad kuvvetleri istemiştir. Enday, 11 (Radyo) — Mad- rid önünde vaziyet sakindir. Bu sükün âsilerin hazırlıkları ile alâkadardır, ve büyük bir taarruz başlamak üzeredir. Âsilere mensup tayyare kuv- vetleri general Mola tarafından * iyi bir şekilde idare edilmekte ve büyük hizmetler görmek- tedir. Bu taarruz ile İspanya'daki rejim davasının halledileceği muhakkaktır. Enday, 11 (Radyo) — Sebastiyen cephesinde buyuk müsademeler olmuştur. Âsiler iki mevki daha zaptetmişler- dir. İki kıta Enderlaça'dan ha- reket ederek bazı hükümet mevkilerini ârkadan — tehdid etmiş ve bu suretle hükümet kıtalarından bir kısmı ric'ate mecbur kalmıştır. Taarruz şimdi vam etmektedir. Âsiler hemen her tarafta taarruza geçmiş bulunmakta- dırlar, hücumların kısmı azamı süngü hücumudur. Toloza şehrij âsilerin eline düşmüştür. Bu kasaban San Syastiyen'den 26 kilometre mesafede kâindir. Fransa'nın İspanya - sefiri otomobil ile Sâan Syastiyen'e gı(mısbr Berlin, 11 (Radyo) — Bir çok echebi harb sefineleri Kiel limanımna - gelmişlerdir. Bunlar olimpiyad deniz oyun- larında hazır bulunacaklardır. İtalya hükümeti on bin ton- luk Goriçya - zırhlısini, — İngil- tere ve Fransa'da büyük birer harb sefinesi göndermişlerdir. İskandinav harb sefineleri de İron'da de- — bu merasime iştirak edecektir. Birleşik Amerika ve Japon hükümetleri harb sefineleri de gelmiş bulunmaktadır.' Bu harb sefineleri 18 Ağus- tosa kadar Kielde kalacak ve mürettebat müsabakalara iş- tirak edecektir. Dahiliye ba- kanı İtalyan harb sefinesini ziyaret etmiştir. Vaşington, 11 (Radyao ) — İspanya'daki vaziyetin fev- kalâde vehameti hasabile Bir. leşik Amerika tebeasının İspan: ya'dan çıkmaları lüzumu ilân edilmiştir. Londra, 11 (A.A)— Porte- kiz'in İspanya işlerine müda- hale edilmemesi meselesi hak- ılı- tirazi kayıtler dolayısile ra'da Portekiz'in arazi tımı - miyetini müdafaaya müteallik olan İngiliz taahhüdlerinin ha- len hiçbir noktası tadil edil- memiş olduğu halde meriyet mevkiünde bulunan 10 tarihli muahedenamede açıkça tasrih edilmiş olduğu ve bizzat bu muahedenin de doğrudan doğ- “ruya 1373 tarihli ilk dostluk muahedesinin mevlüdü bulun- duğu hatırlatılmaktadır. Burgos, 11 (Radyo) — Mi- ralay Kalelo'nun kumandasın- daki 200 otomobile malik kıta Badakos'ta ilerilemiş ve Ş(lkmll tellerle mestur. bir YU uheyı hükümet kıtalarından zaptetmiştir. Şimal cephesinde, Goada- rama'da general Ponte kuv- vetleri, hükümet kıtalarının fevkalâde mukavemetine rağ- men bir mikdar ilerilemeğe muvaffak olmuştur. Madrid şimdi ihtilâl kuvvet- leri tarafından dağrudan doğ- ruya tehdit edilmektedir. Somosyarra cebhesinde ce- neral Goana kuvvetleri hü- kümet kıtalarının birçok hü- cumlarını defetmiş bir tayya- rede düşürmüşlerdir. Cenub cebhesinde ceneral Frango'nun ordusu dün Mad- rid üzerine yürümeğe devam etmiştir. Bu kuvvetin hareket plânı tamamen gizli tutulmaktadır. Son tebliğe göre Madride mensub - kıtalardan bir kısmı âsi kuvvetlere iltihak etmek- tedirler. — Esirlerin — mikdarı çoktur. Madrid, 11 (AA) — Ha: vas ajansının Guadarrama cep- hesindeki muhabiri hükümet kuvvetlerinin bu gece vaziyet- lerini tahkim etmiş oldukları- Mi ve taarruza hazırlanmakta bulunduklarını bildirmektedir. ilerin topçu kuvvetleri dün daha ziyade faaliyet gös- termiş ise de hükümet kuv- vetlerinin mevkilerini hasara uğratamamıştır. Dün akşam sivil muhafız- lardan mürekkep bir müfreze Guadarrama cephesine gel- Miştir. Tanca, 11 (A.A) — Tetou- an'a 21 tayyare gelmiş oldu- ğu teyid edilmektedir. Berlin, 11 (AJA) — İspan- ya'dan alınan telgraflarda İs- panyol hükümetinin Madrid - Alcante — servisini yapmakta olan |Alman hava şirketinin tayyarelerine | vaziyet — etmiş olduğu haber verilmektedir. Barselon, 11 (A.A) — Ak- denizdeki Alman donanması başkumandanı —Amiral Rolf Carl beraberinde Alman ge- neral konsolosu olduğu halde Katalonya - generalitesi M. Gampanyyi ziyaret etmiş ve onunla dostane bir görüş- me yapmıştır. Lanca, 11 (A.A)— Havas- ajansından: Âsilerin umumi karargâhı Tetouan'a gelmiş olan 21 tay- yarenin İspanyol tayyareleri olduğunu beyan etmiştir. Umumi karargâhın bürola- rında bir takım sivil Alman'la- ra tesadüf edilmiştir. Sokak- larda yerli askerlere fazla tesadüf olunmaktadır. İstanbul, 11 (Hususi muha- birimizden) — Madrid'den ge- len bir habere göre, İspanya reisicumuru M. Ajana istila elmiştir. Tıncı. 10 (AA) — Alge- siras'la Ponte Carnero arasın- daki bütün bataryalar hükü- metin elinde bulunan Jaime zırhlısının obüslerile tamamen tahrib edilmiştir. Hükümet kuvvetlerinin Alge- siras'a asker çıkarmak teşeb- büsünde bulunacakları tahmin edilmektedir. İngiltere, Fransa ve Arjan- tin konsoloshanelerile Tarifa- Algesiras yolu hasara uğra- mıştır. Lizbon, 10 (A.A) — Âsile- rin bır lıyyırsı dün Badajozu reisi M. Metaksas radyoda bir nutuk söyledi. Kral, Yunanistan'ı bir kere daha uçurumdan kurtardı. Yunanistan'da hakiki vaziyeti anlamak kabil değildir, çün- kü sansör vardır. komünistler, adalara sürüldü. Atina, 11 (Radyo) — Başbakan general Metaksas, dün gece radyoda halka hitaben verdiği bir söylevde demiştir ki: Kral, Ağustosun dördünde Yunanistanı bir kerre daha uçurumdan kurtarmıştır. Biz, mes'uliyetlerimizi müdrik bulunuyoruz. Ancak Yunan milleti şunu bilmelidirki hürriyetinden bir zerre kaybetmemiştir. partilerin tahakkümünden kurtulmuştur. iştirak etmekten başka birşey kalmamıştır. Atina, 11 (Radyo) — Yunan hükümetinin, yeni tevkifat yaptığı hakkındaki haberler asıl- sızdır. Şimdiye kadar tevkif olunan sıyasal eşhas 36 kişidir. Roma, 11 (Radyo) — Yunanistanın hakiki vazıyetini anlamak mümkün değildir. Yunan milleti, komünistliğin boyunduruğundan ve eski Halk için hükümetin yüksek ve milli mücadelesine Zira şid- detli sansör vardır. Komünistler, muhtelif adalara sürgün edilmiştir. ——— ——f ..- gaa —— İspanya hâdiseleri : 2 ceneral muhakemede İdam kararı çıktı. &8irisi, ayağa bile kalkamadı Barselon, 11 (Radyo) toplanmış ve cenerallerden Gödes ve Bürge'nin muhakeme- | Bugün adliye dairesinde divanıharb sini yapmıştır. Bunlar Barselon isyanının rcisleridir. Muhakeme 12,45 de bitmiş ve maznüunların müdafaası ve inkârları din- lenmişdir. Bunlar için ancak 12 sene kürek cezası istenilmiş, fakat divanharb bunları ölüme mahküm etmiştir. Bu karar üzerine ceneral Godes çok meyus ve menfur bir hal göstermiş ve kararı dinlemek için ayağada kalkamamıştır. Ceneral Bürge daha cesur bir vaziyet almıştır. Madrid'den emir gelinceye kadar idam hükmü infaz edil- miyecektir. Maamafih bu emrin yarın gelmesi çok muhtemeldir. bombardıman etmiştir. Âsile- rin birkaç saata kadar bu şehri zaptedecekleri tahmin edilmek- tedir. Madrit, 11 (A.A) — Dahi- liye nazırı âsilerin Burgos Valladolid ve Cordobada va- ziyetlerinin pek nazik olduğu | nu, oralarda kuvvei mânevi- yelerinin kırılmış ve ” yiyecek ve içeceklerinin kalmamış bu- lunduğunu bildirmiştir. Madrit'te vaziyet normaldir. Şehirde elektrik cereyanı hiç kesilmemiştir. Oviedo âsileri teslim olmuş- lardır. 50 Kadar ölüleri ve birçok yaralıları vardır. Burgos, 11 (A.A) — Pier dalvez'deki komünistler kato- lik amelenin şefi Don Dimas Madariaga'yı idam etmişlerdir. Mumaileyh idama mahküm edilmiş ve âsilerin hâkim bu- lunmakta oldukları Leon ge- çidine doğru kaçmağa teşeb- büs etmiş idi. Fakat komü- nistler kendisini tekrar ele geçirmişler ve idam etmiş- lerdir. Burgos, 10 (A.A) — Hü- kümet kuvvetlerinin Badajoz- daki — vaziyetleri — ümitsizdir. Âsi kuvvetler şimdiden şehri her tarafından muhasara et- miş bulunuyorlar. Badajoz mıntakasındaki âsi kuvvetler Caceres mıntakasın- daki — kuüvvetlerle birleşecek olurlarsa Madrid şehri şimali | garbiden ve' cenubdan ihata edilmiş olacaktır. Lizbon, 10 (A.A) — Func- | hai valisi Mader adasında sükün hüküm sürmekte oldu- ğunu - bildirmiştir. Gil Eales kruvazörü Liz- bona doğru gitmektedir. Kru- vazör bu ayın altısında Func- hal arbedelerine iştirak etmiş olan bütün âsileri hamil bu- lunmaktadır. Hendaye, 10(A.A) — nt Sebastien'deki hükümet kuvvetlerini yakında taarruza geçeceği tahmin olunmaktadır. Bütün gece âsi kuvvetlerin karakolları her hangi bir sür- priz karşısında kalmamak için büyük bir faaliyet göstermiş- lerdir. Rusya kabul etti Moskova, 10 (A.A) — Sov- yet hükümeti İspanya işlerine ademi müdahale hakkındaki Fransız - tekliflerini kabul ey- lediğini Frransa maslahatgü- zarına bildirmiştir. Londra, 10 (A.A) — Yüz- lerce komünist Almanya sefa- rethanesi önüne giderek Al- manya tarafından İspanyol âsi- lerine yapılmış olan yardımı protesto etmişlerdir. Nümayiş- çilerden bir heyetin sefaretha- neye girmesine müsaade edil- miştir. Heyet bir protesto mektubu tevdi etmiştir. Yaşar, sen çok yaşa! —Başı inci sahifede — vet, e taallük eden bir sporda oluşu, atalar mirasını hâlâ ve hâlâ taşıyan bir millet oldu- ğumuzu cihana bir daha an- Tattı: — Türk gibi kuvvetli! Diye kuvvetin sembolünü “Türk,, kelimesile ifade eden dünya, bundan sonra gene ayni şeyi söyliyecektir. Adı üstünde Yaşar, Türk milleti ile beraber çok yaşa- sın. Onu doğuran Türk anası, ne kadar gurür duysa yeridir! Sıhhiye vekilimiz Yozgat'ta. Çorum, 11 (AA) — Sıh: hiye vekili doktor Refik Say- dam, iskân işleri hakkında inceleme yapmak üzere şeh- rimize gelmiş, gereken ince- lemeyi yaparak Amasya'ya hareket etmiştir. — * Mahmud Esad'ın bir 'müdafaası.. Ürfa'dali dava devamda.. Urfa, 11 (Hususi muhabiri- mizden) — Maznunların ricası üzerine Urfa'ya gelen sabık Adliye Vekili Mahmud Esad Bozkurd, bugün, askeri mah- kemede 25 maznunu müdafaa etmiştir. Müdafaa iki saatten fazla sürmüş ve iddia makamı ile Mahmud Esad arasında ilmi ve hukuki şiddetli müna- kaşalar geçmiştir. Askeri mahkemede riyaset sandalyesinde miralay Mustafa Sabri oturuyordu. Azalar kay: makam Avni ve yüzbaşı İs- mail Hakkı idiler. Müddeiumu- mi makamını da yüzbaşı Muh- sin işgal ediyordu. Mahkeme salonunu, — yüz- lerce kişi doldurmuş, yer kal- madığından jandarmalar mü- dahaleye mecbur olmuşlardır. Müdafaadan sonra —muha- | keme, çarşamba gününe talik edilmiştir. Hüküm o gün ve- rilecektir. Maznunlar süngülü jandar- malar arasında hapishaneye götürülmüş ve Mahmud Esad Bozkurd da otomobiline - bi- nerek - belediye oteline git- miştir. Mahmud Esad Bozkurd, yarın (Bugün) halkevinde in- kılâbimiz. hakkında bir kon- ferans verecektir. Kudüs'te vazi- yet çok fena Arab'lar fedakârlık yapmıyorlar . Kudüs, 10 (A.A) — Filis- tin'in her tarafında vaziyet ciddi olmakta berdevamdır. Arab liderleri yahudi muha- cereti — durdurulmadan — evel tahrikâttan vazgeçmek iste- memektedirler. Yüksek arab meclisinin yarın çok mühim kararlar alacağı haber - veril- mektedir. Hayfa'da vaziyet vahimleş- miştir. Umumi hizmetlerde bir grev ilân edilmesinden kor- kuluyor. Bir Müftü daha Suikasta uğradı.. Elcezire 11 (Radyo) — gün meçhul bir Arab Kostan- tin mültüsüne bir el ateş et- miş ve kaybolmuştur. Bu arab avrupalı ,kıyafetinde idi. Atatürk Yalo- va'ya geçtiler. İıtı:bul. 11 (Hasusi mu- habirimizden) — Reisicumur Kamâl Atatürk, bugün hususi yatlarile Yalova'yı şereflen- dirmişlerdir. BÜD — ae LA Dünyamız Yıldız kümesi içinden geçecek! İıîınbul 11 (Hususi muha- birimizden) — Fransız gaze- teleri; dünyamız, bu yakınlarda bir yıldız kümesi içinden ge- çeceğini ve bir şehab yağmuru olacağını yazmaktadırlar. Vakıf İşleri Umum müdür Erzurum'da ... Erzurum, 11 (A.A)— Vakıf işlerini teftiş etmek üzere ge- ziye çıkan Evkaf genel direk- törü Sivas ve Erzincan vilâ- yetlerindeki teftişlerini yaparak şehrimize gelmiştir. Genel direktör buradaki tef- tişlerini yaptıktan sonra Kars ve Ağn vilâyetlerini gezip tekrar Erzurum yoluyla Trab- zon'a geçecektir. Hükümetimizin doğu illeri- mizin bayındırlık işlerine ehem- miyetle el koymuş olması ve umumi müfettiş merkezi olan Erzurum'da ise evkafa ait bir- çok ev, hamam ve dükkân bulunması — dolayısile — genel direktör bu teftişleri esnasın- | da bilhassa Erzurum'da bu | durum ve bakımdan tetkikatta bulunacağını söyledi. |Rekor kıran Rus . . Tayyarecileri . Moskova'ya Avdet ettiler.. Moskova, “TEÇRAY — Şi malde çok “mnvaffakıyetli bir uçuş yapan ve bu sebepten kendilerine Sovyetler - birliği kahramanı unvanı verilen A, N. T. 25 tayyaresi — mürette- batı Moskova'ya gelmişler ve büyük - tezahüratla — karşılan: mışlardır. Tayyarecileri tayyare mey- danında Stalin, bütün halk komiser'eri, hükümet erkânı ve çok kalabalık bir halk kütlesi selâmlamış ve yolda halk Ckalov Baydokov ve Beliakov'un üzerine çiçek at- mak suretile heyecanına ter- cüman olmuştur. Moskova bayraklarla nanmıştır. İstanbul - Atina eroin kaçakçılığı İstanbul, 11 (Hususi muha- birimizden) — Yunan zabıtası, İstanbul'dan Atina'ya eroin kaçıran, Eşref Hakkı isminde bir Türk'ü tevkif etmiştir. ErZurum şimendifer inşaatı.. İstanbul, 11 (Hususi muha- birimizden) — Erzurum - şi- mendifer inşaatı, sür'atle iler- lemektedir. Hat, Erzincan'a yaklaşmıştır. Burada yıpılıeık olan istasyon binasının yeri fen lıeycunce tesbit edıluııştıı do- ğ