12 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

12 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

L Te 3 '12/8/ 936 , K İıpnnxn ihtilâli Dünya derin bir fikir kay- naşması içindedir. Hangi dok- trinin hangi millete iyi tatbik edilebileceği, hangisinin han- gisinden üstün olduğu, dünya- nın ezeli davalarındandır. Her gün Avrupa'nın bir köşesinde patlıyan ihtilâl bombalarının korkunç gürültüleri' hâkim ol- mak istiyen yeni bir fikir kuv- vetinin haykırışından başka birşey değildir. Dünyada taş- lardan başka kendi halini mu- hafaza eden bir tip yoktur. Herşey daimi bir değişme içindedir. Eski devirleri bir tarafa bırakarak Fransa inkı- lâbından şimdiye kadar geçen yıllar içinde Avrupa'nın siması ne kadar değişmiştir? Fakaf bu değişme işi milletlerin sos- yal bünyelerine uygun olarak inkişaf ediyor. Bazı memle- ketlerde kendiliğinden devamlı bir hamle içinde oluyor. Ve bazı yerlerde böyle müthiş gü- rültülerle oluyor. Bunun böyle olması milletlerin içtimai mi- zaçlarından ileri geliyor. Ya- kıcı cenub ikliminin mütemadi tesirleri altında kalan sinirler bu memleketlerde çok hassas oluyor. İspanya'nın son bir asırlık tarihi bu görüşümüzü teyid edecek en kuvvetli bir misaldir. İspanya şimdi kendi tarihi mukadderatı içinde yü- rüyor. Geleceğin ne şekilde inkişaf edeceğini bugünden ta- yin etmek mümkün değildir. Ecnebi memleketlerde olan hertürlü muhabere - vasıtaları artık kesilmiştir. Gazete sütun- lanna akseden malümat ve resimler bazi cenebi gazete mubabirlerinin fırsat bulub dı- şarıya kaçırabildikleri şeylerdir. Ortada yalnız bir hakikat varsa o da ihtilâlin küçük gö- rülmiyecek derecede, Alfrika sahillerinden atlıyarak hükü- met merkezini tehdid edecek kadar kuvvetli oluşudur. Bu memleketteki — ihtilâllerin ka- rekteristik vasfı askeri isyan mabhiyetinde olmasıdır. Âsiler, her türlü techizata malik, mü- kemmel bir disiplin içinde ve zabitleri komandasında hare- kete gelen bir kuvvettir. Âsi- lerin yanında bulunan general Franko eski hükümetler zama- nında da isyan etmiş ve hattâ ebedi hapis cezasına mahküm olmuştu. İşte İspanya ihtilâli böyle muntazam bir kudret tarafından sevk ve idare edi- liyor. Hükümet cephesine ge- lince: Hükümet kendini müda- faa ve âsileri mağlüp ve imha etmek için bütün enerjisile halk kuvvetlerine — müracaal eylemiştir. — Kadınlı erkekli genç kuvvetlerin inkılâbı müda- faaya koşmaları — gerçekten manzaraya kuvvetli bir mânâ ve ifade vermektedir. Biz kanlı bir kardeş kavgasından başka birşey olmiıyan — memleketin bu dahili kavgasının süküna tebeddül etmesini akan kanların dinmesini — temenni ederiz. Dost bir millet memle- ketinde geçen vak'alar karşı- sında bu tarzda düşünmek, arsıulusal ahlâk ve hukuka en uygun bir harekettir. Çünkü başka memleketlerin iç işle- rine karışmak ne hakkımız ve ne de vazilemizdir. N. A. Küçüka ve Bu akşam Başdurakta Sih- hat, Karataşta Santo, Tilki- likte Yeni İzmir, İrgatpazarın- da Asri, Güzelyerde Aliyet eczaneleri açıktır. uzZuU BAA N T y e DA A eee ği ANADOLÜU Eaği DEŞEL İ SEHİR HABERLERİ lerimizin ihracı İşlenmemiş ve ambalâjlanmamış mahsul çıka- rılamaz. Üzümü koruyacağız! Manipule edilmemiş üzüm- lerin ihracının men'i hakkın- daki Vekiller Heyeti kararının tatbikine başlandığını yaz tık. Bu karara göre Türkiye de işlenmemiş ve ambalajla mamış olan üzümlerin ihracı yasaktır. Bu karardan maksat, işlenmemiş üzümlerimizi civar bazı ecnebi memleketlere gön:- derip orada açtığı imalâtane- lerde işleten ve yabancı mem- leketler üzümlerile karıştırarak (Türkiye malı) damgası altın- da Avrupa piyasalarında sa- tışa arzeden bazı tüccarların mahsulümüz aleyhine olan ha- reketlerine mâni olmaktı. Çürük, yağmur yimiş kara- böce ve kuş üzümü denilen üzüm — nevilerile kurutularak sapile birlikte ihraç edilen razakı üzümlerine bu kararın şümulü yoktu. Çünkü bu gibi üzümlerin işlenmesi zaten im- kânsızdır. Fakat şehrimiz güm- rük başmüdürlüğü, bu nokla üzerinde tereddüde düşmüş ve Vekiller heyeti kararının, bu nevi üzümlere de şamil oldu- ğunu iddia ederek bunların ihracına müsaade edilmiyece- ğgini şehrimizdeki alâkadarlara bildirmiştir. Bunun üzerine alâ- kadarlar, Ticaret ve Sanayi odası reisliğine müracaatla ve- killer heyeti kararının bu gibi üzümlere şamil olmadığının gümrük idaresine bildirilme- sini istemişlerdir. Ticaret odası, vekiller he- yeti kararının yağmur yimiş, karaböce, çürük, kuş üzumü ve sapı ile ihraç edilen Razaki üzümlerine şümulu olmadığı mütaleasındadır. Bu nevi üzüm- lerimizin — ihracatını — sekteye uğratması muhtemel olan güm- rük idaresinin mütaleasının doğru olmadığını tesbit ettir- mek ve Vekiller heyeti kara- rını tavzih etlirerek bu nevi üzümlerin yine eskisi gibi iş- lenmeden ihraçlarına müsaade edilmesi için tebliğatta bulu- nulması hakkında İktisad Ve- kâletine müracaat edilmesi kararlaştırılmıştır. iüzüm ve incire İncir'” hazırlık ——— ... —— Yavuz ve K. Ambalağjı için. |S.K. takımları Piyasa ne vakit Vekâlet döviz ver. |Pazar günü bir ımeği kabul etti... |maç yapacaklar.. Açılacak ? İncir piyasası 17 Ağustosta açılacak, 16 Ağustosta hususi bir trenle Nazilli, Aydın, Ger- mencik, Ödemiş ve havalisin- den İzmir'e mühim mikdarda yeni mahsul incir gelecektir. Üzüm piyasası 15 Ağustosta ıçılıcıl':t'ı);. Haber aldığımıza göre bazı ihracatçılar Piyasa- nın açıldığı gün İimanımızda vapur bulunursa derhal ihra- cat için mal yüklemek arzu- sundadırlar. Bütün incir ve üzüm — imalâtanelerinde her türlü — hazırlıklar — tamamlan- miştir. Gümrüklerde Yeni teşkilât |İşe başladı.. İstanbul ve İzmir liman iş- letme müdürlüklerinin idaresi hakkındaki kanun — mucibince gümrük depo ve antrepoları- nın liman işletme müdürlüğü- ne devri lâzımgelmekte idi. Buna dair İktısat Vekâletince hazirlanmış olan talimat, şeh- rimizdeki alâkadarlara gelmiş ve tatbikine başlanmıştlır. İz: mir'deki gümrük ambar ve depoları, muhteviyatı sayılmak suretile liman işletme müdür- lüğüne devredilmiş ve liman müdürlüğü, bunların idaresi için kâfi mikdarda memur ta- yin ederek işe başlattırmıştır. Bundan sonra gümrük depo ve antrepolarile gümrük baş müdürlüğünün alâkası kalma- mıştır. Gümrük resmini de liman işletme müdürlüğü tahsil edecek ve gümrük veznesine yatıracaktır. Şehrimiz liman işletme mü- dürü Haşmet Dülge, dün yeni idareye deyredilen ambar ve antrepoları teftiş etmiştir. Valimiz Ödemiş ve civarındaki ka- zalarda teftişte bulunan vali dönecektir. Yeni defterdar Şehrimiz delterdarlığına ta- yin edilmiş olan Maliye Ve- kâleti tahsilât müdürü Nazif, evelki gün İzmir'e gelmiş ve dünden itibaren yeni - vazife- sine başlamıştır. N Sizipe Fazlı Güleç, bugün şehrim:ze ' Geçenlerde borsada topla- nan kuru meyva ihracatçılar birliği idare beyeti, İncir ihra- catı meselesi üzerinde müza- kerede bulunarak yalnız İncir ihracında kullanılmağa başlı- yan kutu, zenbil ve Seleton gibi malzemenin dış memle- ketlerden memleketimize idha- lini temin için serbest döviz verilmesini İktisad Vekâletin- den istemiye karar vermişti. Bir habere göre vekâlet, yal- nız İncir ihracına yarıyan mal- zemenin serbestçe idhali için 30,000 İngiliz liralık döviz vermeği muvafık görmüştür. Fuar işleri Belediye reis vekili Suad Yurtkoru, dün sabah Kültür- park'a giderek fuar hazırlıklarını teftiş etmiştir. Fuarın açılıma: sına 18 gün kaldığından bir- çok ekspozanlar, — şimdiden pavyonlarının dekorasyon işle- rini tanzim için çalışmakta- dırlar. İ K. S.K. takımı, Yavuz ta- kımı ile bir maç yapmak üze- re Yavuz gemisi spor teşek- külüne müracaat etmiş ve bu müracaati kabul edilerek tah- rirt şekilde cevab verilmiştir. Maç pazar günü saat on yedide olacaktır. Karşıyaka şimdiki halde formünde bir takımdır. İstanbulda mektepte bulunan bazı oyuncuları da gelmiş bulunduğundan olduk- ça kuvvetli bir takım halinde çıkacaktır. Geçen hafta İzmirsporu bü- yükçe bir farkla venmeğe mu- vaffak oluşu da, takımın bu- gün için çok müsait bir vazi- yette bulunduğunu göstermek- tedir. Yavuz ckibinin ise, çok kuvvetli, enerjik ve teknik bir takım olduğu haber alınmış- | tır. Bu itibarla heyecanlı bir | maç seyredeceğiz, demektir. Kıt'a Bir gün elbet uzanır bir yedi kudret de bana Gerçi şimdi bahtı menhusun - esiri kahrıyım Bir dalar bir çıkarım mevci zaruret boğamaz Çünkü deryayı düyünun ben de tahtelbahriyim Remzi Zeytinzade Türkiye iş ve ziraat banka- ları üzüm kurumu Ltd. şir- ketinden Üzüm yetiştiren mıntakalarda müteşekkil kredi koopera- tiflerine bir kolaylık olmak üzere kurumumuz tarafından İz- mir borsasında bir satış bürosu tesis edilmiştir. h Üzümlerini delâletimizle satmak istiyecek? olan kooperatif: | lere azami kolaylık ı tahmilinden ictinap lacaklır. eâösleıîlmk ve fazla masraf ile külfet ilerek malları en uygun şartlarla satı- Satışlar mallarını kurumumuza sevkedecek kooperatiflerin arzu ve talimatları dairesinde Kurumumuzla — muamele da malümat verilecektir. Bu hususta taleb edilecek bervechi atidir: yapılacaktır. - yapacak olan kooperatiflere her hafta muntazam bir surette piyasa temevvücatı hakkın- masraf ve komusyon müfredatı Yüzde bir buçuk komisyon, çuval başıma beş kuruş ardiye, hakiki simsariye ile zaruri masraflar. Delâletimizle satılmak üzere gönderilecek üzümlerin paçal- lanmamış ve'kuru olması şarttır. Mal gönderecek koopera- tiflerin muvazzah Aadreslerini bildirerek şimdiden kurumu- — muzu tahriren haberdar etmeleri rica olunur. 11-12-13 2536 Tuzla'da İçme suyu ve yeni iskele.. Çamaltı Tuzlasının mühim bir ihtiyacı olan içme suyu mes'elesinin halli için yakında işe başlanacahtır. Yakında ar- teziyen kuyusunun açılmasına başlanacaktır. Çiğli ile Tuzla arasındaki 16 kilometrelik harab şose de tamir - ettirilecektir. Gelecek sene inşasına başlanacak bü- yük iskelenin plânlarının ha- zırlanması için yakında son daja başlanacaktır. İhracatımız Haziranda mühim bir rakam tuttu. Ticaret odasınca hazırlan- miş olan bir istatistiğe göre haziran ayı zarfında limanı- mızdan — diş — memleketlere 960,468 lira değerinde 5 mil- yon 382,252 kilo mahsul ihraç edilmiştir. Bu miktarın 221,776 Jirası üzüm, 308,306 lirası pamuk, 25485 lirası miyan kökü, 17995 lirası küsbe, 55202 li- rası kuzu derisi, 27302 lirası meşin, 19283 lirası sahtiyan, ve 138,000lirası da ihraç edi- len hayvanlara mahsustur. İh- racat — mâhsullerimizden cn çoğunu Almanya çekmiş ve 2,260,554 - kiloluk — mahsulü- müzü ithal etmiştir. İngiltere'ye 1,375,571 — kilo,. Fransa'ya 318,346 kilo, Belçika'ya 281,243 kilo, Hollanda'ya 259,653 ve Mısıra da 135366 kile mah- sul ihracatı yapılmıştır. Elektrikler Bir vatandaş Karşıyaka elek- trik tenviratı hakkında bize dedi ki: — Karşıyaka'da elektrikler saat 8,5 sıralarında yanmakta ve gece saat bire gelince sön- mektedir. Halbuki İzmir'den kalkan son vapur saat bir bu- çukta Karşıyaka'ya vardığı için yolcular, evlerine karanlıkta gitmek — mecburiyetinde - kal- maktadırlar. Lâmbaları geç yakmış olmak itibarile istifade eden elektrik şirketi, halka bir kolaylık ol- mak üzere, Karşıyaka tenvira- tını bir saat daha uzatsa fe- na mı olur? Anadolu — Fena da ne demek, mükemmel olur ve yapması da lâzımdır. Nazarı dikkati celbederiz. Garip şey!- Bir mektub Menemen'e 4 günde gitti! Dün bir vatandaş, bize bir zarf tevdi etti. Zarfın üstünde şu adres var: (Menemen'de Hacı Kâmil oğlu Raşid - Pazarbaşı ma- hallesi- numara 2 bahçede) mektub 1 ağustosta Basma- hane posta gişesine - verilmiş ve Menemen'e 5 — ağustosta varabilmiştir. Vatandaş - dediki: — Menemen, durağımızın dibindedir. Bağırsak sesimiz işitilir. Bir mektup nasıl olur da 4 günde Menemene gider? Anadolu —Bunu postahane bilir. Eğer Menemene kadar olan mesafe için dört günlük bir nisbet kabul edilirse uzak yerler için vay halimizel — Sıya 3 üzüm Mazisa'ya bir heyet geldi.. —— . 0 —Başı T inci sahifede— 'Türkiye bağcıl va, üzümleri pos —— < tasaya bandırmak enretilo - kurüte — maktadırlar, Halbuki Kaliforniya- rekoltesinin mühim bir kısmı, po- tasaya bandırılmadan kurutulur ve Avrupa piyasalarında satılır. N Bu suretle ” kurutulan Kölifor: — niya üzümlerine tompsons adı al- — tında sanılmaktadır. Bu nevi üzü: lere bilhassa Almanya piyasalarında fazla rağbet gösterilmektedir. Fa- kat Almanya ile Amerika arasını — daki tiearet anlaşmalarInın vaziyeti Kaliforniya —üzümlerinin Almanya Piyasalarında satışına mani olmak- tadır, Önün için Alınanyadan mü- him bazı firmular, Türkofise mü- — racaatle Türkiyede bu nevi üzüm — İ istibsal edildiği takdirde çok mü- — him — siparişlerde bildirmişlerdir. bulunacaklarını — İktısad Vekâleti, bu müra- : caata çok ehemmiyet vermiş — ve bağcılarımızın bu nevi üzü- — mü de islihsal etmeleri için teşvikte bulunulmasını muvafık E ; A görerek Manisa'ya bir heyet — göndermiştir. Heyet, Manisa'da bağcılarla temaslarda bulun- | muş ve Kaliforniya üzümü şek- linde üzüm istihsali için ne şekilde çalışmaları lâzımgeldiği — hakkında - kendilerine izahat e vermiştir. Bağcılarımız mühim — kısmı, bu şekilde üzüm istihsal edeceklerini vadetmiş- K lerdir. Kaliforniya kuru üzüm rekoltesi takriben 200 bin tonu — mütecavizdir. Bunun 100 bin tonu Tompsons denilen nevi- — de, yani potasaya bandırılma- dan kurutulub - satılmaktadır. Ve Avrupa'lılar, bu nevi üzü- mü sofralarından eksik etmez- — ler. Müstahsillerimizin bu şe> * kilde istihsal edecekleri üzüm- lerden Almanya'da yalmız bir- firma tarafından 50 bin kutu — istenmiştir. Vekâletin gönder- — miş olduğu heyetin verdiği izahat, bağcılar üzerinde çok — — iyi bir tesir bırakmış ve vekâ- letin bağcılarımıza karşı olan alâkası şükranla karşılanmıştır. Bağcılar, busene tecrübe ola- rak istihsalâtın muayyen bir nisbeti dahilinde bu şekilde üzüm kurutmağa karar vermiş- lerdir. Üzüm kurumu da İzmir — ve Kemalpaşa civarında banı bağlarda büsene berayi tec- rübe bir miktar üzümü bu şekilde kurutacn: ve bağcılar — tarafından Üzüm Kurumuna gönderilecek olan bu şekilde — kurutulmuş üzümleri işliyerek — Avrapa piyasalarına sevkede- Ş cektir, h Doktor Bade ile arkadaşları, — bugün İzmir'e geleceklerdir. Heyet, Ege mıntakasındaki bağ yerlerinde "dolaşacak ve bağ- — cıları bu şekilde üzüm kımıt'xf mağa teşvik edecektir. M Vek*let mütehassıslarının bu ı teşebbüsü Büyük bir ehemmi- yetle karşıladıkları görülmüş- tür. Bu suretle Avrupa piya: — salarında üzümlere yeni mah- 3 reçler tedariki mümkün ola- $ caktır. Menşe şaha- detnamesi lâzımdır. — Bazı ihracatçıların, dış mem- — leketlere ihrac ettikleri mah- sullerimiz için ayrı ayrı men- şe şahadetnameleri almıyarak bir menşe şahadetnamesi ile iktifa etmek istediği ğörülmüş- — tür. Vekâletin yeni bir emri- ne göre, bilhassa Almanyaya yapılan ihracatta her mal için — ayrı menşe şahadetnamesi lâ- — zımdır. Aksi takdirde malla- — rinin — Almanya'ya - ithallerine — müsaade edilmiyecektir. uü