18 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

18 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

K Öke * 4| Sayta? DÜSÜNDÜKLERİM * y Ege'de tahiat, yeşildir, Ege ovalarını “güneş, bir haya Ege sabilleri: utmuyalım: yırlardı.. Müşterek bir turizm — savaşı. o günü gördüğümüz vakit, İıl.ınbul 17 (Hususi muha- len) — Viyana'da top- — lanan Radyoloji ( Rontken ) kongresine üniversite namına iştirak etmiş olan profesör Savas, doçent doktor Muhte- rem ve doçent doktor Tevfik şehrimize dönmüşlerdir. Doktor Muhterem kongre rilmiyeceklerdir. — , Seville'de 5000 amele partimize 0 girmiştir. Dahili harbe sebebiyet verenlerin tecziyesi, zabıtaya aittir. — Vazifemiz milleti, milli fikir etrafında toplamaktır. Farma- — sonlar ve Yahudiler mes'elesi, komünistler koğulduktan son- ra tetkik edilecektir. — Tanca, 17 (A.A) — Tetuan Fransız konsolosu, İspanyol — Fası kumandanına bir nota — dan tazminat ve tarzıye iste- miştir. Aradaki hudud, bu ta- — lep kabul edilmezse derhal hpıul.ıcıkm — Portekiz, 17 (A. A) — Par- — tekiz posta, telgraf ve tele- — fonu âsiler mıntakasındaki yerlerle normal 'surette muha- berededir. İspanya'nın, diğer aksamile muhabere Madrid — yolundan temin ediliyor. Sevill, 17 (A.A) — Albay — Varela, bazı küçük kasabalar almıştır. General Mola kuv- - vetleri, Goadarama cebhe- sinde biraz ilerlemişlerdir. — Cenubda Toledo üzerinde To- e düşmüştür. aleyhinedir. General Mola'nın karargâhı, Madrid'den 60 ki- lometre uzaktadır. Bıırgoı, 17 (Radyo) — İs- panya'nın hariçteki sefirlerinin istifası üzerine Burgos'ta bir hıncıy: bakanlığı kurulmuştur. “Lizbon, 17 (Radyo)— Mad- — rid üzerine âsi taamızu baş lamıştır. Madrid hükümetinin —- Alikonta'ya nakledilmesinden vazgeçilmiştir. General Mola, Bilbao üze- rinde Öryo'yu almış, Bilbao'yu muhasaraya — başlamıştır. Ec- nebi sefirlerin arzusu üzerine general Mola, San Sebastien- deki Kontinantal otelini ken- dilerine-tahsis etmiştir. Perımyon. 17 ( Radyo ) — 'Tansa'nın cenubu garbisinde İspanyol komünistlerinin” bazı ıügl:clı harekâtı üzerine hükü- kırminıd İllıehdh— güllüdür, çamlıdır, bağlıdır. b sular boldur. Ege'nin pek çok yerinde rüzgür, hava, bir zevk için ne kuvvetli, ne tatlıdır? — vererek bir Fransız'ın idamın- | rijos kasabasıda âsijerin eline | 'Talavera'da vaziyet milisler | Ege'ye ne lâzım? Hakikaten, şu Ege mıntakası ne zengin bir yerdir?, * En zengin. ea haşmetli tarihlerin bütün medeviyeti ve eserleri, bu untakanın toprakları altında — yatıyor, inükkale harabeleri tozlarını silkerek mezardaü kalkımış, ayağa dikil. rdir. İamir ve Bergama müzeleri, milâddan evvelki medeniyatlerden başlıyarak Hitler'i, Roma'yı Elen devrini, Selçuki'leri, Osmanlı'ları bağrına alınış, bize safha safha, devir devir, tarih yaprakları gösteriyor. , penbedir, bahçelidir.. Çeşme, Kuşadası, Aliağa Ketmellürüdr *Yol, konfor, eğlence, ucuzluk, otel, Yani; para ve program İâzım Ege'yel. İzmir valisinin hayırlı bir teşebbüsü varımış, Okudum da sevindim. bariçden gelecek seyyahlar dan - sarfınazar, evvelâ biz, yani şu memleketini ve içinde yaşadığı muhitin bo güzelliğini bilmiyen bizler yerimizden kımıldayacağız, harabe harabe, plâj pıı, ilıca ıyana radyoloji kongre- sinde hekimlerimiz. Doktor Muhterem, müzakere ve intibalarını muhabirimize anlattı. Eles, Didim, Milet, Bergama, mordar, ergovanidir, başkaları cihamı ayaklandı- Gür ormanlı dağlarının ırıııııdı ılıcalar vardır, içmeler vardır. ei eksik bu güzel Ege'nin bilir misiniz: sahil ve kır kampları!.. hakkında bana şu be.yınım bulunmuştur: — Viyana'da toplanan bi- rinci rontken kongresi, A cumurreisi M. Miklas'ın bir nutkile açıldı. Bu kongreye Türkiye namına profesör Sa- vas, döktor Tevfik ve ben iştirak ettik. Daha birkaç Türk doktoru da kendi hesaplarına iştirak etmişlerdi. —< Rontken ve sinematoğraf bahsı profesör Savs'a - veril- miştir. Profesör Türkiye na- mina kongreyi selâmladı ve Türkiye'den, üniversiteden bahs ile, gösterilen büyük alâkadan dolayı Türkiye'ye ilim namına teşekkürde bulundu ve ront- kenin tarihçesini hulâsa etti. Koöngrenin üçüncü günü ve Dr. Tevfik yeni -bir tedavi usulünden bahsetti ve hasta- ları üzerinde yaptığı tecrübe- lerden aldığı neticeleri anlattı. Dördüncü günü de ben, şua ile deri tedavisi hakkında ye- ni bir usulden bahsettim. Dö- ner bir sandalye üzerinde | şua ile tedaviden çok iyi ne- ticeler aldığımı söyledim, rad- yo enstitüsü etrafında müna- kaşalar yapıldı ve bunlara Dr. profesör Savas'ta iştirak etti. Kongre beş gün sürmüş ve beynelmilel kongrelerden da- ha parlak olmuştur. Kongre- | den sonra verilen bir çayda, Avusturya Maarif nazırı ile tahıştık. Daha birçok kimse- ler Türk murahhaslarına ziya- fetler verdiler. Viyana'dabir iç- tima olacak! Avuıturyı;, Macar, İtalya nazırları ko. nuşacaklar Roma, 17 (Radyo) — Avus- turya hariciye müsteşarı dok- tor Smit ile M. Mussolini ve Kont Ciyano arasındaki mü- zakerelerde İtalya, Avusturya, Macaristan hariciye bakanla- rının Viyana'da bir içtima akdetmelerine — karar — veril- miştir. Bu içtima Roma uzlaş- ması ahkâmı dahilinde ola- “Caktır. * Roma, 17 (Radyo) — Bu sabah, doktor Smit tayyare ile Viyana'ya hareket etmiştir. Ka mes/'elesini ve Paris, 17 (Radyo) — Fran- sa'nın Cenevre murahhasları bugün hareket — etmişlerdir. Fransız murahhaslarının Ce- nevre'de nasıl bir hattı hare- ket takibedeceklerini şimdiden tayin ve tahmin mümkün de- gildir. Maamafih İngiltere ve | küçük itilâf devletleri murah- | haslarile sıkı bir irtibat muha- | faza edecekleri muhakkaktır. “Günün Telgraf Hab Uluslar sosyetesi bugün Cenevre'de toplanıyor. Habeşistan da heyet gonderıyor. Fransa, Dançing diğer bazı işleri ; Uluslar a i sosyetesi slâhatı hakkında Fransa ve İngiltere Temmuzdanberi sıkı bir faali- yet göstermişlerdir. Fransa ve İngiltere, diğer bazı devletlerle birlikte sosyetenin takviyesine karar vermiş bulunmaktadırlar. Fransa, Ağustos - iptidala- rında İhgiliz noktai nazarına müsbet bir cevap vermiş ve M. Delbos, Cenevre'de ulus- 450 ölünün hüviyeti meçhul! Barselon limanında 25 Italyan gemisi var! Ölüler arasında Finlândiya £ 'ya konsolosu ile 45 Fransız da varmış! Jerez de la Frontera, 16 (A.A) — Madrid hükümeti Valan- siya'da yerleşmeğe karar vermiştir. Markisistler San Sebastiyen hastânesinde bulunan 8 hastayı öldürmüşlerdir. Şimdi orada 450 ölünün hüviyetlerini tayin için uğraşılmaktadır. ile milislerin saflarında hizmet Bunların arasında Finlândiya konsolosu etmiş olan 45 Fransız vardır. Seville radyosu sık sık cumuriyetçilerle birlikte harbetmekte olan İperya anarşist federasyonu azasının Katalonya generali- tesi reisi M. Companysin istifasınmı istemeğe karar vermiş ol- duklarını bildirmektedir. Teneriffe'den radyo ile bildirildiğine göre, balihazırda İtal- yan donanmasından 25 parça lunmaktadır. gemi Barselon limanında bu- Lizbon'dan bildiçildiğine göre, M. Alexandre Lesroux Nas- yonalistlerle beraber olduğunu ilân etmiştir. Meşhur sinema yıldızları Istanbul'a geliyorlar Konser ve. temsiller verecekler İstanbul, 17 ( Husut muhabirimizden ) — Bu kış, dünyanın en tanınmış artistleri şehrimize gelecekler, konserler ve tem- siller vereceklerdir. İlk olarak Jan Kipura ile karısı Marta Egert gelecekler ve burada bir müddet kalarak konserler ve- receklerdir. Bundan sonra Alman sinema yıldızı Brigit Helm, İvan Petroviç, Klorenje birkaç gün kalmak üzere İstanbul'a geleceklerdir. Bu artistlerin şehrimizde temsiller vermeleri Nmuhtemeldir. Lokarnocular konferansı İtalya ve Almanya talik si iyaseti takip ediyorlar. Ve aralarında birlik vardır! Londra, 17 (A.A) — Top- lanacak Lokarno - devletleri konferansı hakkında İtalyan elçisi Grandi, dış bakanlıkla temas etmiştir. Almanya, tarih göstermemektedir. Bu vaziyet Milletler cemiyetine - bildirile- cektir. O zamana kadar İngil- tere diplomasi yolile temaslar yapacak ve hükümetlere birer muhtıra verecektir, fakat za- man geçecektir. Taymis gazetesine göre İn- giltere'ye ancak iki hükümet cevab vermiştir. Fakat bu İn- giltere'nin tekliflerinden dön- mesine kâfi bir sebeb sayıl- mamaktadır. 6 hafta hazırlık yapılacaktır. Konferans ruzna- mesinin büyük bir kısmı, Al- man barış plânına dayanmak- tadır. İngiltere, bir tarih tes- bit edilinciye kadar lüzumlu hazırlıkları yapmak istemek- tedir. Ademi müdahale komis- , yonu tali komitesi, İtalya ve Almanya'nın talik siyaseti ta- kib etmelerini icabettirecek zorlukları ortadan kaldıracaktır. Niyoz Kronikl gazetesi, fa- şizme şiddetle hücum ederek Alman ve İtalyan cevablarının aralarındaki sıkı münasebete delâlet ettiğini yazmaktadır. Bazı diplomatlar, konferansın 936 içinde toplanabileceğine kanidirler. Deyli Herald gazetesi; ha- zırlıkların — yakında — başlıya- cağını, fakat sarih hedefin tesbiti Tâzımgeldiğini kaydet- mektedir. Londra, 17 (A.A)— Beşler konferansı — hazırlıkları — etra- fında Cenevre'de M. Eden, Delbos ve Belçika murahhas- ları konuşma yapacaklardır. ileri sürecek! lar sosyetesi tribünlerinde Fran- | sa'nın nihai noktai nazarını ilân edecektir. Bundan başka, Fransa hü- I kümeti, birtakım devletler ara- sındaki gümrük harbinin kalk- masını — istiyecektir. Fransız erbab siyasetince, sulhun en birinci şartı iktısadi münase- betlerin — kolaylaştırılmasıdır. Fransa hükümeti milli iktısad bakanı da bu mes'elenin izahı için Fransız murszhhas heye- tine dahildir. Hattâ, Sosyete muhitinde Iktısadi bir konfe- rans akdi ihtimalleri de çok kuvvetlidir. Fransız murahhas heyeti, silâhların azaltılması davasını şiddetle ileri sürecek ve tahdidi teslihatta ısrar edecektir. Fransız hariciye bakanı, si- lâhlanmâ müsabakasının bü- tün devletleri iktısaden felâ- kete sürüklediği rakkamlarla isbat edecek ve bu hususta bir kontrol konmasını istiye- cek ve iki senedenberi toplan- mıyan tahdidi teslihat konfe- ransının - toplanmasını - istiye- cektir. Fransız'lar, Danzig mes'e- lesini de ileri sürecektir. Danzig tahakkuk komisyonu- nun raportörü M. Eden'dir; M. Bek de Lehistan noktai nazarını izah edecektir. M. Eden, Portekiz hariciye bakanile mülâkattan istifade ederek Portekiz hükümetinin Londra'daki İspanya işlerine ademi müdahale komitesine bir - murahhas göndermesini istiyecektir. Uluslar sosyetesi sekreterliği Habeş imparatorundan bir tahrirat almıştır. Necaşi, Ulus- erleri 4Türk -İngiliz « 18 /9/ 936 ticareti Tacirlerimiz, İngil- tere tacirleri ile bağ- — laşmalar yapmağa başladılar İstınbul Z (Husıısı muha- birimizden) — Türk - İngilir ,ticaret ve kliring anlaşması için yapılması beklenen - tali- matname hthüz gelmemiştir. Maamafih — tüccarlarımızla İn- giliz tüccarları arasında karşı- lıklı bağlaşmalar yapılmıştır. Şimdiden buğday, kuş yemi; arpa ve daha bazı mahsuller üzerinden anlaşmalar — yapıl- mıştır. Muahede hem kliring, hem de takas yolu ile muka- bil ticaret . anlaşmalarına yol vermektedir. Tacirler fazla, ithalât dola- yısile para sıkıntısına — uğrar- larsa takas yapacak'ar, takas fiatleri fazla yükselirse kliring yapılacaktır. Şimdiden Lon- dra'ya tıbbi mustahzerat si- — pariş edilmiştir. « üniversitede ec- nebi diller Rektörün riyasetin- de toplanıldı İstanbul, 17 (Hususi muha- birimizden) — Üniversitede ecnebi diller — imtihanlarında muvaffak — olamıyanlar — sınıf geçememektedirler. Ecnebi dil dersleri, saat beşden sonra verildiği için talebenin mühim bir. kısmı devam — edeme- mekte, devam edenler de bü- tün gün çalışarak yorgun düşdüklerinden, derslerden lâ- yıkile istifade edememekte- dirler. Bu sebeble, Haziran devresindeki imtihanladar, yüz- de 90 itibarile muvallak ola- mamışlardır. Bunlar, bakanlığa müracaat ederek vaziyetlerinin ne olacağını sormuşlardır. lar sosyetesi erkânından ol- mak itibarile Habeşistan na- mina bir murahhas heyet göndereceğini bildirmiştir. Binave arazi tahriri! İstanbul, 17 (Hususi muha- birimizden) — Vilâyet hudut- ları dahilindeki bina ve ara- ziyi yeniden tahrir için kuru- lan komisyonların vazifelerin- de ağırlık gösterdikleri ve kayıt usullerinin doğru olma- | binlerce talebenin vaziyeti ve dığı anlaşıldığından, kendile- rine yeni talimat verilmiştir. Harbiyenin Ankara'ya nakli.. İstanbul, 17 (Hususi muha- birimizden) — Harbiye mek- tobinin Ankara'ya taşınacağını ve burada merasim yapılaca- gını bildirmiştim. Nakil bir halftaya kadar bitecektir. Mek- teb, 25 Eylül Cuma günü An- kara'ya gidecektir. Bu müna- sebetle iki tarafta da merasim yapılacaktır. İstanbulda zelzele İstanbul, 17 (Husasi muha- birimizden) — Dün gece saat onbuçuğa doğru gayet az de- vam eden şiddetli bir zelzele olmuştur. Kandilli Rasathauesi bu zelzeleden az evel ve sonra iki hafif zelzele daha kaydet- miştir. Kültür bakanlığı ve üni- versite — rektörlüğü, — cenebi diller derslerinde tatbik edilen usullerinden alınan randımanın hiç mesabesinde olduğuna kanaat getirmişlerdir. Maarif vekâletinin emri üzerine dün, rektör Cemil Bilselin - riyase- tinde bir komisyon toplanmış vaziyeti tetkike başlamıştır. Komııyoıı muvaffak olamıyan ecnehi diller derslerine de- vam mecburiyeti olup olma- ması hakkında bir karar vere- cektir. ıRadikaI sosyalistler ve hükümet Paris,. 17 (A,A) — Radikal sosyalist partisi bürosu, par- tinin milli kongresinin 22 ve 25 ilkteşrin tarihlerinde Biar ritz Veya Bordeauks'ta toplan- masına karar vermiştir. Toplantının sonunda büro ittifak ile bir takrir kabul et — miştir. Bunda peynelmilel suk hu muhafaza etmek ve Fram sız demokrasisinin menfaatin€ sosyal ihtilâfları teskin eyle" mek, hükümet tarafından saf” folunan gayretler itimat ifade — eder bir lisanla takdir olun” — maktadır. ”