25 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

25 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

yeti tebrik edildi Fuarın kapanışı münasebe- tile fuar komitesi reisi dok- tor Behçet Uz tarafından sa- yın Başbakan İsmet İnö bir telgraf çekilmiş ve önü müzdeki fuar için şimdi çalışılmağa başlandığı bildi- rilmişti. Başbakan, aşağıdaki cevabı göndermişlerdir: Doktor Behçet Uz Belediye reisi İzmir — fuarının Gelecek fuarın hazırlıklarına şimdiden başlamak ve sür- atle kararlaştırılacak bir plân takip etmek lâzımdır. Başvekil İsmet İnönü —i İtalyan mat- buatına bir bakış.. — Başı mifcde - ziyareti de wncak bu oesas ve bu gerçeve — içinde dir. mütalea - edilmek İtimada şayan - ölabilecek — ve beynelmilel ifadesinde samimiyet bulunan bu dostluğu kuvvetlendir. mekten başka ne yapabiliriz? Eğer bugün — İtalya umumi efkârında, sadece kemdilerini dü tündüren bir Akdeniz vaziyeli var- sa, bunun, Habeşistan — istilâsı — ile başlamış olduğunu da itiraf etmok lâzımdır. — Hattâ itirafa havet yök, hâdise, sebep ve illet meydandadır. Akdeniz müvazenesine çöken gayri tabiiliğin mes'uliyetini, Cenevre mi- sakı haricindeki faaliyetlerde ara yanlar kat'iyyen aldanmazlar. Sa Majeste'nin Akdeniz seya hatinden Türkiye'ye ait olan kısım ve yeni başlıyan Türk - İngiliz mü masebatı, sadece ve sadece her iki devleti alâkadar eder, — İtalyan'lar müsterih olabilirler, Türkiye hiçbir zaman beşeriyet müvacehesine mü: tearrız olarak çıkmıyacaktır. Boğazları tahkim edeceğir. Hem de çarıçabuk ve tam manasile. Bu tahkime ail vesait ve tsehizatı şu- radan veya buradan alabi heyetimiz - Londra'y başka bir devlet merkezi Bötün bunların — İtalya' kadar etmemesini — istemek hakkı- mazdır. Aksi takdirinde <Bu alâka, bu telsirler, bu endişeler niçin? diye sormak hakkın; hütlerimizde müşterek olanlara ve- vebiliriz. Herkes, Akdeniz'de cu- biyetli ve kuvvetli olatak yaşamak istiyen bir Türkiyo'nin mevcudiye. üni kabul etmelidir. — İtalya mat buat, mevcat dostluğumuzu Liymet sa bumu esas tulmalıdır. Ni- tekim Türk matbuatı, İtalya'ya ait mes'eleleri kal'iyyen münakaşa ct- miyor.. Orhan Rahmi (ıokçe Ana kucağı Çocuk esirgeme kurumu İzmir merkezinin Karşıyaka Ana ku- cağı mektebi 1 Haziran 936 dan itibaren daha geniş bir şekilde derslere başlıyacaktır. Ana kucağı Karşıyaka'nın bü- yük bir ihtiyacını karşılamak- tadır. Ve bu itibarla açılışı çok yerinde olmuştur. Uşak'ta bir Matbaa açılacak.. Uşak, 23 (ALA) — Şehri: mizde bir matbaa kurulması kararlaştırılmıştır. Bu - suretle şehrin — ihtiyaçlarından — birisi önlenmiş olduğu gibi onbeş günde bir çıkmak üzere bir gazete çıkarılması da faydah görülmüştür. Halkevi ve” diğer ilgili gençler bu iş üzerinde Fuarın muvaffakı- ' İzmir i kazandığı muvalfakıyeti tebrik ederim. İneblu davası EhlivakaFun — Tetkikatı bitiyor.. İnebolu vapuru faciası da- vasına önümüzdeki Pazartesi günü şehrimiz Ağırceza mah- kemesinde devam edilecektir. Mahkemece hâdise hakkında tetkikata memur edilmiş olan ehlivukuf, dün de tetkiklerle meşgul olmuştur. Mutahassıs denizcilerden mü- rekkeb olan — ehlivukuf, ayın yirmi yedisine kadar tetkikle- rini bitirerek kazanın ne şe- kilde olduğu ve müsebbipleri hakkındaki raporlarını hazırlı- yarak mahkeme reisliğine ve- receklerdir.. Mahkemece bu rapor, İnebolu davasına de- vam edilecek olan 28 Eylül Pazartesi günkü celsede oku- nacaktır, Bu itibarla Pazarlesi günkü mahkemc — celsesinin ayrı bir ehemmiyeti olacaktır. Seyyar otel Dün İstanbul'a hareket etti. Fuar münasebetile 25 gün evel limanımıza gelen ve sey- yar otel vazilesi gören Deniz- yolları işletme idaresinin (Ka- radeniz) vapuru dün İstanbul- dan fuara iştirak eden ekspo- zanlarla birçok yolcuyu hamil olarak İstanbul'a hareket et- miştir. Bu vapurda İstanbul şehir opereti artistleri de İs- tanbul'a dönmüşlerdir. Sirk te ayni vapurla İstanbul'a git- miştir. Artistlere - vilâyet ve belediye namına buketler ve- rilmiştir. Bir maznun Mahkemece serbest bırakıldı Vaktile Samsun havalisinde üç arkadaşile haydudluk yap- bğı iddia edilen Bayburdlu Ali adında biri şehrimizde zabıtaca tutulmuştur. * Sulh ceza hâkimliğine ve- rilen Ali, böyle bir suç işle- mediğini söylemiş ve mahke- mece ikametgâha (bağlanarak serbest bırakılması kararlaş- tırılmıştır. Çok güzel Talebe bileti İhtilâ'ı kalktı.. 24/9/1936 Tarihli ve 7024 sayılı nüshanızdaki talebe ve- lilerinin şikâyetini okudum. alebenin tenzilâtlı biletten yi ancak mektebe gi- Jmelerile meşrut bulün- duğundan mektebe gidiş ve mektepten — çıkış zamanlarına rastlıyan seferlerden başka se- ferlerde vapurlara binecekler- den tam ücret alınması hak- kındaki düşüncenin tatbik ka- biliyetinden mahrum olduğu ve talebe aleyhinde neticeler ver- diği görüldüğünden 'evelce ol- duğu gibi mıntakası dahilinde talebeye tenzilâtlı bilet veril- mesi Falâkadarları. yazılmış ol- saygılarımla - bildiri- duğunu Vali muavini Cavit Ünver rahatsızlığı yüzünden dün ma- Ik mekteplerde — muallim vekili olarak tayin edilmek için Kültür — direktörlüğüne vukubulan — müracaatlar pek çoktur. Hattâ talipler arasında Ticaret mektebi ile Liselerden mezun olanlar bile vardır. Kültür direktörlüğü Lise ve Ticaret mektebi mezımu olan gençlerin istikballerini — kuft- mak maksadile bunlardan bir kısmını - Gazi terbiye enstitü- süne girmeğe ve orada tah- sillerine devam etmeğe teşvik ve ikna etmiştir. Bir kısmı da, bu teklili kabul etmemişlerdir. Muallim vekili tayin edile- cek olanlar, geçen sene gene bu vazifede bulunmuş olup ta muvaffakıyetleri görülmüş bu- lunanlardır. - İhtiyacı -karşıla- dıktan sonra yeni müracaat etmiş olanlardan da bir kısmı alımacaktır. Vilâyet bütçesi henüz tas- dik edilip gelmemiş olduğu tek muallimi bulunan — köy mekteplerinden muallimi as- kere gidenlerin yerlerine mü: allim vckılı tayin edılecek Çiftetedrisattan alı|'Dü bayramı nacak randman Muallim veki vekilliği için 'n müracaat — edenler pek çoktur iki, üç muallimli köy mektep- lerinde bu gibi muallimlerin boş kalan sınıflarındaki ders- ler, haftada onsekiz saat ça- lışmak suretile diğer muallim- ler tarafından idare edile- cektir. Bu suretle bütçede mühim tasarrufun da mümkün olacağı tahmin olunmaktadır. İlk ve Orta mekteplerde çifte tedrisat usulünün tatbiki sebebile alınacak randman mes'elesi muhtelif mütalealara yol açmakladır. Fakat kültür- cülerin kanaatlar.na göre 70-80 mevcutlu bir sımtfta alınacak raadman, Çilte tedrisat usu- lünde 40 mevcutlu sınıfla alı- nacak randmana nisbetle yük- sek olacaklır. Muallim, bu suretle daha az talebe karşı- sında; onlarla daha fazla meş- gül olabilecek ve talebelerin istifadeleri de çoğalacaktır. Bu suretle ayni zamanda tedris vasıtalarından da tale- benin daha fazla istifadeler temin edilmiş olacaktır. EKO N OMİ Almanyada ihracat mah sullerimizin vaziyeti. " Üzüm ve incir fiatleri yüksel- miştir ve sağlamdır. Mühim ihracat —mahsulleri- mizin Almanya piyasalarındaki vaziyeti hakkında Berlin Türk ticaret odasınca hazırlanmış olan bir rapor şehrimizdeki alâkadarlara gelmiştir. Bu ra- pora göre küru üzüm piyasa- sında birkaç haftadanberi kay- dedilmekte olan sağlamlık bu hafta da devam etmiştir. Bun- dan başka Türkiye'nin bu seneki kuru üzüm rekoltesinin son günlerde yağmurlardan önemli sayılan nisbette zarar görmesi ayrıca Hiatlerin biraz daha yükselmesine sebeb ol- muştur. Söylendiğine göre bazı Türk ihracatçıları, aşağıda yazılı fi- atlerden daha yüksek fiat iste- mişlerdir. Ancak ithalâtçıların bu fiatler üzerinden muamc- leye girişmek için biraz bek- lemek istedikleri görülmekte- dir. Son hafta içinde İzmir- den alınan tekliflerde istenen fiatler yüz kilo başına sif Hamburg olmak - üzere şöy- ledir: 7 Numara 15 lira, 8 numa- ra 16lira, 9numara 17,5 lira, 10 numara 21 ve 11 numralar 23,50 liradır. 10 ve 11 nu- mara üzümler de bir hafta evelkine nazaran birer liralık yükseliş vardır. İncir: İzmir'de yağan yağmurlar- dan bu seneki incir rekültesi- nin dahi tabiatile müteessir olduğu alınan haberlerden an- lqılmıılır Vaziyetin bu şekle ü neticesinde ihracatçı- fiatlerini de biraz yükseltmişlerdir. Meselâ, kilosu 66 -68 tane gelen ve çuvallarda ambalâj edilmiş olan ekstrisma Cene- vid indirleri için 100 kilo ba- şına sif Hamburg 9,75. 10 lira istenmiş ve bu fiatler üzerin- den bilfül işler yapılmıştır. Kilosu 68-70 tanelik mallar için 100 kilo başına sif Ham- burg geçen hafta on İira ye- riae bu hafta 10,5 liraya ka- dar fiat istenmiş ve - bilfiil ödenmiştir. İncir piyasasının sağlamlığını muhafaza edeceği kuvvetle tahmin “olunmaktadır. Mühim bir ticaret firması, incir üzerinden yaptığı teklif- lerde eylül ve birinci teşrin Yyüklemesi şartile 100 kilo ba- şına sif Hamburg muhtelif ne- viler için 10,5 - 22,5 lira fiat istemiştir. Konsoloslara Ziyafet verilecek Fuar Komitesi Reisi Dr. Behçet Uz ile refikası tarafla- rından şehrimizdeki konsolos- larla refikaları şerefine yarın saat 18 de Kültürpark gazino- sunda bir danslı çay verile- cektir. Bıçak ve kama taşıyanlar Evvelki gece zabıtaca yâp- tırlan umumi aramada Ka- rantina'da Naim'de ve Ha- san'da birer yasak bıcak, Keçeciler'de Mehmed, Hü- seyin, Hüseyin Mehmed ve İbrahimde birer bıçak, Etem'- de birer kama bulunarak alınmış, adliyeye verilmişlerdir. N Halluvlndııı.— 260036 Cumartesi günü Dil bayramımız münasebetiyle Halke- ||427 İnhisar ida. — 6 vinde saat 17 de bir tören yap- |1327 Ş. Riza ha. 8 50 lacaktır. Bu törenc ait program ||306 H. Alyoti 8 aşağıda yazılıdır: 301 P. Paci — 8 25 1 — Türk dili inkılâln hak- |(276 Manisa B. ko. 8 kuda Mitat bir söylev a KaRad e a PE P SD TU aa ae Kâzım — 875 2 — Türk dili inkılâı hak- 214 S. Süleyma. -9 5S0 kinda Hüseyin Avni Ozan bir şüir ||178,6 21 ). Ko. 7 50 okuyacaktır. 177 D. Arditi 11 50 3 — Erkek öğretmen okulu |(171 M. Arditi 9 mezunlarından — Raif Albok bir 1161 Beşikçi z. — 9 KS ĞA ee x İLES9 $- Remzi —ii 75 — Bir saat kadar sürecek olün bu söylev ve şüirlerden sön- J| 89 T- Debbas 7 50 ra Ankara ve İstanbul rüdy 74 Y. İ. Talât 11 50 tarafından verilen söylevler din- || 63 Çolak 0.N. 12 S0 lenilecektir. 62 B. Alazraki 10 Gösterilen gün ve saatte bü- || 49 Albayrak 9 tün yarddaşlar. bu tören için de- | 42 Vitel 12 50 S 39 H. Alanyalı 13 £ 37 S. Gomel 12 50 Trende ölen | 17 F.z. Abdul 13 12 O. Eğli — 12 kadın 18 T. Şınlak z.23 Te ğ 5S7 A. Muühtar 9 1 Hasta kadının ce- | 4 Koope. itti. 15 50 15 sedi hastanede 7468,5 - 39.T. Yd"'"' 144297 Evelki gece saat 21 'de Ödemiş'ten gelen tren içinde Mehmed kızı 326 doğumlu Bayındır'lı Şerife, ölü olarak bulunmuştur. Muayeııesinde hasta olub tedavi için Bayın- dır Belediyesince İzmir'e gön- derilmekte iken öldüğü anla- şıldığından vaziyetinde şüphe olub olmadığı tetkik cdilmek için cesedi Memleket hastane- sine kaldırılmıştır. N. Cevad Ankara.- dan şehrimize geldi. Ziraat Vekâleti bulaşık has ta'ıklar seksiyonu müdürü Naki Cevad, Ankara'dan şehrimize gelmiş ve İzmir havalisinde bulaşıcı hayvan hastalıkları mevcud olub olmadığı ve ya- Eılın ruam mücadelesi hak- ında tetkikler yapmıştır. Bu- hastalıkları Taşıcı yoktur. Bir izah 7104 No. lu ( Anadolu )da bir ajans telgrafinın teehhürle vurudundan bahsedilmiştir. Ce- reyanı hali tetkik ettim. Üç bin kadar kelimeyi ve 29 kopyayı teşkil eden bu telgraf, Ankara merkezine saat 21,5 ta verilmiş, Ankara-İzmir arası telinin çok mahmul bu- lunmasından sıra beklememesi ve daha evel yetişebilmesi için İstanbul tariki tercih olunmuştur. Üç bin kelimenin tercihan perfore edilmesi, tâbi maki- neden — geçirilerek - İstanbul'a yazılması ancak saat 24/55 dakikada bitirilebilmiş ve İs- tanbul'da tekrarı lâzimgelen perfore ve İzmir'e keşide hiz- metleri de, saat 3/45 dakikada hitam bulmuş ve İzmir mer- kezince saat 4 sıralarında sevk ve teslim olunmuştur. Bu izahattan anlaşılıyor ki keşide ve sevk işlerinde teeh- hür vaki değildir. Ankara mer- kezine tevdi ile İzmir'e ajans idaresine teslimi arasında ge- çen vakit, yapılan hizmetlere tekabül edebilen zaruri müd- dettir ve telgrafın çok mufas- sal olmasından mütevellittir. Hakikat anlaşılmak üzere bu izahatın gazeteye derç ve neşrini rica ederim. Başmüdür Nnm Gulev hayvan 964 Ş. Riza 725 B. Alazraki 9625 98 243 Albayrak 87025 89598 Sayta 3 li Borsada Üzüm satışları: Ç Alıcı KS 1577 Alyoti bira.J8 75 776 A.R. Üzüm. 9 713 ). Tara. mah. 5'75 SOt Ü. Kurumu 10 50 428 M. ). Taran. 13 1517665 39 T. U. yelıün ’ İncir satışları: — — Ç. - Alıcı KSi 2 SÜ çel8l 9 125 M. ). Taran. 9 l' 96 F. Pakers 10 50 14 96 B. Franko — 7 25 10 90 Ş. z. Galip 10 25- 10 * 65 F. z. İzzi 850 12 29 C. Alanya'ı 7 25 28 S. Süleyma. 1i 27 A. Papağna 1075 1 46 S. Gömel 9 23 Ş. Remni — 11:50 16 K. Kâzım 7 15 2573 Zahire satışları: Ç. Cinsi K.S. 1807 Buğday 4815 5i y 59 Kumdarı — 4375 - 104200 Kilo pa, 44 50 46 786 Ken. pala. 370 — Ölü Çocuk Ölümde kasd va Tepecik'te Çakır sokağ oturan- Mehmed Ali Kayseri'li Emeti'nin ölü ço doğurduğu haber alınım kadın hastaneye kaldırı Çocuğun ölümünde kasd olmadığı araştırılmaktadır. Adliyeciler arasında Kaçakçılık davalarını meğe salâhiyetli asliye hâkimi Atıf 300 lir; İstanbul — ihtisas hâkimli; ve Balıkesir mülga ihtisas deiumumisi Aptullah Lü lira maaşla İzmir k davalarını görmeğe salâhi hâkimliğe tayin edilmişli Hayvan cinsinin ıslahı — Hayyan cinsinin ıslahı vi iyi bakımı hakkında 'e köy bürosunca yakında talimat bastırılarak bütün | lere gönderilecektir. Kö hayvan bakımı - işlerinde talimata göre hareket edeci lerdir. J Esrar satarken Alipaşa meydanında Ali oğlu Hasan esrar — satar ken yakalanmak üzere elindeki bir gram 60 gram esrarı divar - dibine mışsa da, MMW