2 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

2 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

2/10/ 936 v İngiliz sermaye- darları ve İzmir — -— aa — Başı Tinci sayfada— Belediye, Kültürpark'ı ve pa: Bayırı kurmak süretile, yangım ye- Tide karşı ilk mücadele ve müda- leyi yapmıştır. Alman netice de Büzel olmuştur. Bu kadar geniş hir Bahada, Çbu kadar büyük bir yan- Bu enkazım kaldırıp onun yerinde eserler ve parklar kurabilmek, ko- lay ve küçük sayılmaması icabeden bir iştir. Fakat belediyenin, fevka- lüde tedbirlere başvurarak açtığı Bu çabşma, yalmz başına mavaffak Olamaz. Başka sermayeler de, şirket ve ferd teşebbüsleri de, devamlı Ve fazla imşaat suretiyle bu müca- deleye iltihak ederlerec, hem şehir Muhtaç olduğu imarı görür ve kal- kınır, hemi de! vatandaşlar müzait yartlarla bina sahibi olurlar.. İzmir'e, yangın yerinde parlak bir istikbal vardır. Fakat bahran Ve şartlar değişmez, para çoğalmaz, emlâk kıymeti sukutta devam eder. *e, bu istikbal, bir asırdan evel tahakkuk edemiyecektir. Bilhassa | Ve bilhassa, parasızlık, bunda başlı başına bir sebep olacaktır. Fikrimizce, bu İogiliz müesse- sesini İzmir hakkında esash suret- te tenvir etimelidir. Ehven şartlarla, modero, sıhhi ve bahçeli olarak Yapılacak inşaata, İzmir'de büyük bir tehalük ve alâka gösterileceği Mmuhakkaktır. Evvelâ memur — ve | muallimlerden birkaç bin talip çı- kacaktır. İngilir — şirketisin. mümessili bundan baberdar edilmelidir. Çün- kü, gayet tabii olarak, her serma- ye gözeceği alâkayı da hesap eder. Ancak © takdirdedir ki, Emlâk bankası ile iş birliği yapmağa ya- Haşabilir. Belediye reisimizin bu hususta he düşündüğünü anlamak isterdik. Orhan Rahmi Gökçe İktısat vekilimiz bildiriyor —Başı 1 inci sayfada— Ankara'dan alınan haberle- re göre, Başbakanımız İsmet nönü ile İktısat vekilimiz Ce- | lâl Bayar, bu mühim - mes'ele Üzerinde yakın bir alâka ve irtibat muhafaza etmektedir- ler, İktusat vekilimizin şehri- mizdeki bazı ihracatçılara gel- miş olan telgrafta, neticenin ayrıca bildirileceği haber ve- tilmiştir. .. Almanya hükümeti, Türk Titasının markâ nazaran - kiy- Metini tesbit edemediği için dün kliring hesabı üzerinden Cumuriyet Merkez bankasınca tahsilât olmamıştır. Fakat dün akşam gelen haberlerde Al- Man hükümetinin mark kıy- Metini, Türk lirası karşılığı Olarak tesbit ettiği bildiril- Miştir. Bugün kliring hesabı Üzerinden Cumuriyet Merkez bankasınca tahsilâta başlana- Caktır, : AYYA RİE Sineması _ TELEFON; 31SI Bugün son defa A v * 1-Ilâhlar Eğleniyor Hanry Grat - Armand Bernard - Jeane Boitel tarafından temsil edilen fevkalâde kahkahalı büyük komedi * 2- Kırmızı Çiçek Fransız ihtilâlikebirine ait çok heyecanlı, çok nefis tarihi bir film Ayrıca ; Paramont dünya havadisleri filmi SEANS SAAT. ARI Hergün : 3- 6,30 - 10 da Kırmızı Çiçek 4,30 ve 8 de İlâhlar Eğleniyor. Cumartesi ve Pazar günleri saat 1 de İlâhlar Eğleniyor filmi ile başlar. Yarın Aşk uğrunda ve Mumyaların serveti iki büyük film bir arada Balçova bağ kulesin-. Katiller tutuldu | ——a. :— | de saklanmışlar Narlıdere köyünde muhtar | Hüseyin'i bıçakla öldürüp ka: | çan akrabasından İsa ile ara- bacı Hasan dün Balçova ci- | varında bir bağ kulesinde jandarmalar tarafından yaka- lanmışlardır. Jandarma merkez | ilçe komutanlığına getirilen maznunlar — isticvap edilmiş- lerdir. İsa verdiği ifadede: — Kahve önünde muhtar Hüseyin bize hücum etti, san- dalye sandalyeye geldik. Ken- di bıçağı ile yaralanmış. Bi- çak benim değildir. Dömiştir. Akşam üzeri ad- | liyeye verilen maznunlar, tev- kif edilmişlerdir. Tahkikata devam olunacaktır. Buca'lı Kızları- mızın bir dileği.. Buca, ( Hususi ) — Kız Lisesinin Karataş'taki öğret- men okuluna nakli, Buca'dan gelen talebenin okula her gün gidip gelme işinin daha kolay ve daha rahat olması nokta- sından, otobüslerden istifade etmeleri ihtiyacını doğurdu. Buca'nın en büyük ihtiyaç- larından İzmir'e gidip - gelme işini yıllardanberi İzmir'in en iyi otobüsleri ile başaran ve Buca'lılara her yönden elinden geldiği kolaylığı esirgemiyen * Halk otobüsleri , sahipleri bay Behçet ve Baki'nin bu ihtiyaca da “Keseye elverişli, bir para ile Levap vereceğini kızlarımız ummaktadırlar. Zira eskisi gibi trenle Alsancak'a, oradan da otobüsle Konağa gitmek hem çok vakit öldü- rüyor, hem-de güççe oluyor. Türkiye - İsveç Ticaret anlaşması feshedildi 31 Birinci Kânun 936 tari- hinde müddeti hitama erecek olan Türkiye - İsveç Ticaret anlaşması, feshedilmiştir. Yeni Ticaret anlaşmasının akdi için müzakerelere başlanmıştır. Döviz fiatleri — İstanbul 1 (Radyo) — İs- tanbul Borsasında bugün İn- giliz lirası 627 kuruştur. Do- lar 125 kuruş üzerinden mua- mele görmüş, diğer paralar tescil edilmemiştir. Altın 982 kuruştur. Çek Fransız frangı, Leva, Dinar ve Ruble tescil edil- memiştir. alâka var İktısad Vekâletince 29 bi- rinci teşrinde Ankara'da açıl- masına teşebbüs edilen (Eliş- leri ve küçük san'atlar sergisi) ile çok mühim gayeler istihdaf edilmektedir. Vekâlet, sergi- nin mükemmeliyetini, bilhassa Türkiye'nin her köşesindeki el san'atlarını bir araya — top- lyabilmekte görmektedir. Bu sebeple İstanbul, İzmir, Bursa ve Trakya'da komiteler teşkil edilerek san'at erbabı ile doğ- rudan doğruya temaslara gi- rişilmiş ve sergiye alınması lâzimgelen nümuneler - isten- miştir. Vilâyetimizde bulunan elişleri ve küçük san'atlar er- babı, bu san'atları himaye edecek yeni kanunlar çıkarıl- ması gibi mühim bir sebep dolayısile bu sergiye büyük alâka göstermektedirler. Şeh- rimiz ticaret ve sanayi oda- sıca birçok san'atkârlar tara- fından nümuneler verilmiştir. Kazalardan da birçok nümu- neler gelmiştir. Bunlar, iyi ambalajlar içinde İktisad Ve- kâletine gönderilmek üzeredir. Küçük san'atlar erbabından bazıları, elân sergi için nümu- neler hazırlamakla meşguldür- ler. Bütün memlekette büyük bir alâka uyandıran bu sergi hazırlıkları her *tarafta mem- nuniyet verici bir şekilde de- vam etmektedir. Yeni Manisa Valisi Yeni Manisa valisi Lütfi Kırdar Akhisar, (Hususi) — Manisa Valiliğine tâyin edilen Doktor Lütfü Kırdar'ın bugün Mani- sa'ya geçeceğini haber alan memurin, Cumuriyet Halk par- tisi, Belediye, Halkevi, Hava kurumu ve diğer kurul ve ku- rumlar ve halk daha tren gelmeden bir saat evel istas- yona toplanmıya başlamışlardı. Trende Halkevi bandosu da vardı. Valimiz istasyonda tren- den indi. Memurin, Belediye reisi ve diğer kurum ve kurul âzalarile görüştü. Bilhassa Hal- kevi ve parti işlerile fazla alâ- kadar oldu ve pek yakında geleceklerini söyliyerek ayrıldı. Belediye ve Parti tarafından büket verildi. Manisa, ( Hususi ) — Yeni Valimiz işe başlamıştır. Aylıklar Resmi daireler memurlarına Birinci Teşrin aylıklârı dün Defterdarlık Muhasebe Mü- dürlüğü — tarafından - dağıtıl- mıştır. Meşhud suç - lar kanunu.. Dün tatbik mevkiüine girdi. Meşhud suçlar kanunu ile Türk ceza ve ceza muhake-, meleri usulü kanunlarının bazı maddelerini değiştiren kanun- larımızın tatbikine dünden iti- baren başlanmıştır. Meşhud suçlar kanununun tatbikinde müddeiumumilere geniş salâ- hiyet ve vazifeler verilmiş ol- duğundan dün müddeiumumi- Hk heyeti, meşhud suçlardan maznun olarak zabıtaca yaka- lanan ve adliyeye verilenlerle şahitlerin isticvaplarile meşgul olmuşlar, bazı maznunları as- liye ceza hâkimliklerine ver- mişlerdir. Zabıtaca, yüzlerine pudra sürüb gözlerine sürme çeken ve çarşılarda ahlâka muğayır tarzda yürüyerek dolaştıkları görülen zabıtada kayıtlı beş genç erkek yakalanmış ve meşhud suçlar kanunu muci- bince haklarında takibat ya- pılması için adliyeye sevko- lunmuş ise de müddeiumumi- lik bunlar hakkında takibata mahal olmadığına karar ver- miştir. Bir belediye temizlik amelesine hakaret eden ve tokat vuran bir şahıs da müd- deiumumilikte isticvab edilmiş ve hâdisede âmme menfaati mevzubahs olmadgından temiz- lik amelesinin sulh ceza mah- kemesine müracaat edebileceği kendisine bildirilmiştir. Meş- hud suçlar kanunu hükümle- rine göre asliye ceza hâkim- liklerine verilen maznunlar hak- kında dün hiçbir mahkümiyet kararı verilmemiştir. Bunların davaları, bugün intaç edilerek haklarında karar verilecektir. Akhisar haberleri Akhisar, (Hususi) — Bele- diyemiz kendi büdçesinden (1300) lira sarfile Akhisar'ı- mızda bir (Meteoroloji) istas- yonu yapmıya başlamıştı. Bu İstasyon, bugün bitirilmiş ve haya vaziyeti belediye önünde asılı levhaya yazılmak suretile halkın istifadesine arzedilmiştir. Zirai bir memleket olan Akhisarımızın Ziraat Vekâle- tinin bu alâkası şükranla karşılanmaktadır. Akhisar, (Hususi) — İzmir- İstanbul arasında yapılan tele- fon hattı için Akhisar'ımız- da da bir tesisat yapılmış ve muhabereye açılmak üzere ma- kinenin gelmesine intizar edil- mekte idi. Aradan epiy za- man geçtiği halde makine gel- memiş olduğundan muhabere- ye başlanamamıştır. Ziraat ve Ticaretle alâkadar bulunan kasabamızın daima pi yasa hakkında İzmir'le ve bazan İstanbul ve Avrupa ile muha- bere etmek mecburiyeti var- dir. Bu noksanın ikmali için nazarı dikkati celbederiz. Türk antrasit kömürü geldi.. Haber aldığımıza göre İş Bankası Alsancak'da bir depo tutarak mühim miktarda Türk antrasit kömürü getirmeğe baş- lamıştır. Bunların toptan tonu 23 ve perakende 23,5 liradan satılacağı anlaşılmıştır. MAHKEMELERDE Eşrefpaşa cinayeti... —— — Tabanca Anka- ra'ya gönderilerek tecrübe edilecektir.. *Eşrefpaşa'da kahveci Remzi ve Kadri'yi öldürmekle maz- nun İnce Mehmed'le Arab Rauf ve arkadaşlarının muha- kemelerine şehrimiz Ağırceza mahkemesinde devam - edil- miştir. İnce Mehmed'in vekili avu- kat Halid Natık tarafından verilen bir istida okunmuştur. Bunda: hâdise esnasında kul- lanılan bir tabancanın İnce Mehmede ait olmadığı bildi- rilmekte ve bu noktanın ken- disinden sorulması için çoban İzzet adında birinin şahid sı fatile dinlenmesi istenmekte idi. Çünkü evelki celselerde dinlenen Yaver adında bir şahid, bu tabancanın bir kuzu mukabilinde çoban İzzet'ten alınmış olduğunu ve İnce Meh- mede aid bulunduğunu söyle- miştir. Ayni zamanda maznunlar- dan Hüseyin'e aid tabanca ile İnce Mehmed'in tabancasının Nagand kurşunu atıb atmıya- caklarının da Ankara fen ve san'atlar şubesi müdürlüğü va- sıtasile tetkik ettirilmesi isten- miş, mahkeme heyeti, müda- faaya taallüku itibarile bu iki dileği kabul etmiştir. Maz- nunlardan Arab Rauf, şimdiye kadar dinlenen şabitlerin ifa- delerinden de anlaşıldığına göre hâdisede hiçbir alâkası bulunmadığını söylemiş ve se- fil vaziyette kalmış olan çoluk çocuğunu bakabilmek için tah- liye edilerek gayri mevkuf va- ziyette muhakemesini istemiş- tir. Mahkeme heyeti, bu ta: lebi reddetmiştir. Muhakeme- nin devamı başka güne bıra- kılmıştır. Bakkal İhsan'ın ka- tili ne diyor? Kemer'de bakkal İhsan'ı bı- çakla yaralıyarak öldürmekle maznun Yusuf oğlu Kerim'in muhakemesine dün Ağırceza: da başlanmıştır. Kerim vak- ayı anlatarak demiştir ki: — Vak'a günü sabahleyin fazla şarap içerek sarhoş ol- muştum. Umumhaneler — ara- sında gezmeğe - gittim, bir kahvede oturdum: O sırada sigaram bitti, köşede bulunan bakkal İhsan'ın — dükkânına 13,5 kuruş verdim, bir paket sigara ve bir kibrit istedim. İhsan bana: — Akşamdanberi altı sefe- rim var. İçeri gir, sana da bir sefer edeyim. Dedi. Ben de: — Bir müşteriye karşı bu nasıl söz? Dedim, bunun üzerine: — Öyle ise anana otobüsle gideyim. Defol şuradan puşt! Dedi, ben de bıçakla vur- düm. Kaçarken biraz ileride polisler beni yakaladılar. Bu davanın şahitleri gelme mişlerdi, şahitlerin dinlenmesi için mahkeme başka-bir güne bırakılmıştır. Sayfa 3 MIİI “İIÇİI": £ Ç. Alıcı KS KS 844 F. Alyoti — (9 14 755 İnhisar idare. 6 7750 724 K. A. Kâz. 9 15 ; 294 Ü. kurumüu 11 50 15 75 282 D. Arditi — 8 25 1450 — 198 A.R. üzüm. 9 75 13 — 191 K.P. U, Miha.6 25 —7 50 — 169 H. Alyoti 12 75 15 75 166 T. Debbas 9 10 * 164 Mani. B.ko. 9 164 156 S. Süleyma. 15 75 18 S0 — 137 Ş. Remzi — 10625 19 —— 126 S. Gömel — 9 15 50 121 J. Taran.m. 7 50 12 75 102 C. Alanyalı 11 75 15 — 103 S. Emin — 975 15 50 88 Albayrak — 19 50 19 50 — 87 Beşikçi z. —8 8- B 43 M. J. Taran. 10 75 14 50 17 J. Kohen 1i 11 SÖĞ 23 H. Alberti 18 50 18 50 — 16 S. Celârdin 14 75 15 75 — 14 Galamidi — 10 10 - 8 10 G. Apdullah 675 — 750 3 Kâmil Nişli 14 625 14625 4833 Yekün ” 179533 Eski yekün 184366 U. yekün v * İncir satışları: $ Ç. Alıcı K. 8: eli 977 A. H. Nazil, 8 25 14* 890 Tütsü ilete. 6 75 14 143 Alyoti bira., 9425 9425 127 Ş. Riza halef. 8 »- 117 B. Franko — 725 10 50 — 90 T. Debbas. 12 75 12 75 — 82 M. J. Taran. 9 50 — 9 50 68 A. Muhtar 11 —— 1175 43 L. Alharal 8 12 42 S. Gomel 12 25 1225 40 B. Alazraki 9 $ 4 36 B. Suphi — 11 ıt ğ 26 A. Ka “V34 ' 7 268 14 Ş. Remzi 12 50 12 50 2695 104564 107259 Zahire satışları: ; Ç. Cinsi KS KS 2348 Buğday a 5 50 25 Arpa 350 3375 169 Susam — 14 14 50 — 765 B. pamuk 45 47 3 40 Ton P.çe. 290 2 90 Danzig Komise- ri geri çekiliyor. Maksat Almanya 'İle anlaşabilmektir. — Cenevre, 1 (A. A) — Mil- letler Cemiyeti konseyi bugün yaptığı hbususi bir toplantıda —— Danzig fevkalâde — komiseri Lester'i geri ona genel sekreterlikte yüksek çağırmıya ve — bir vazife tevdi etmiye karar — Lester'in yerine bir diğeri tayin edilinceye kadar vazi- fesi başında kalacaktır. * Cenevre, 1 (A. A) — Mil- letler Cemiyetinin Danzig'deki — yüce komiseri M. Lester'in geriye çağrılacağı ve yerine'de — hiç kimsenin tayin - olunmıya- ber alınmıştır. Bu tedbir M. cağı Cenevre mahafilince ha- — Lester ile Alman hükümeti — arasında hâdis olan husumeti ortadan kaldırmak maksadına — matuftur. M. Lester'in milletler cemi- ğ yeti genel sekreter muavinlir — ğine tayini mehtemeldir Lise ve Orta mekteplerde f Orta mekteplerle Liselerde dünden lanmıştır. L eli x e G itibaren derslere baş- —