31 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

31 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

<H 31 /10/ 936 l RUDE L Başvekilimiz, Atatürk hakkında bir makale yazdı Dört Balkan memleketinin tamami- Yeti mülkiyesi teminat altına alınacak Bükreş'te yapılacak toplantıya ehemmiyet veriliyor. Irmak - Filyos hattı Çatal ağzına vararak kömür havzasına girmiş oldu İstanbul, 30 (Hususi) — Başvekilimiz İsmet önü, Londra'da çıkan Finansel tesine, Büyük Şefimiz Atatürk #lâkalı bir makale yazmıştır. Erkânıharbiye reisleri toplanlısı: İstanbul, 30 (Hususi) — Sek de Bükreş'te toplacnaak olan Bu içtimada, | Taymis gaze- hakkında çok | tedafüi bir blc caktır. iz Teşrinisani- İstanbul, 30 Balkan antantı miyeti mülkiyesi dört Balkan'memleketinin tama teminat altına alınacak ve okun teşkili esasları hazırlana- Irmak - Filyos hattı kömür havzasına girdi (Hususi) — Irmak - Filyos hattı Çatalağzı mevkiine vararak, kömür havzasına erkânıharbiyei umumiye reisleri içtimama bü- | girmiş oldu. Hatlın tamamlanması için 25 kilo- metrelik bir sahaya hat döşenmesi kalmıştır. — —- -—j G — —— Yük ehemmiyet verilmektedir, Yunanistan'da ——— :.0 Türk mektebleri hakkında kanun. Atina, 30 (Radyo) — Yu- hanistan kültür bakanlığı, Türk Ve yahudi mektebleri için hu- Süsi bir kanun çıkarmıştır. Emden Varnada Süvari kralı ziyaret edecek Varna, 81 (Radyo) — (Em- 'en) Alman kruvazörü, buraya Vasıl olmuştur. Alman gemisi, burada dört gün kalacaktır. emi süvarisinin, Bulgar kralı isi ziyaret edeceği söyle- hiyor. Ras İmru esir düştü Avam kamarasında, İngi- liz sefirinin neden Çekildiği soruldu. l;ondn. 20 (Radyo) — Su- Van'da Gambelanden gazete- in aldığı bir habere göre İmru İngiltere'nin Gore konsolosu ile birlikte - çekik Meğe muvaflak olamamış ve Gala kabileleri tarafından esir tdilmiştir. Gala'lar Ras İmru- San mühim bir miktarda parâ İstemektedirler. ngiltere konsolosu ne- çekilmiş?. Londra, 30 (Radyo) — M. avam kamarasında Go- Te'deki İngiliz konsolosunun he için çekildiğini soran bir Meb'usa: — Hareketinden evel kon- Solos İngiliz tebaasını kurtar- Mıştir. Göre'de dahili vaziyet 'erbat olduğu için bu hare- €te lüzum görülmüştür. Demiştir..» Yeniden asker gönderiliyor Napoli, 30 (Radyo) — Lom- ı'l'di)v.-ı vapurile Habeşistan'a hq tabur asker, 150 zabit ve 4000 amele sevkedilmiştir. Roma 30 (Radyo) — Ha: l"O'Ilıı'ıın cenub cebhesinde :"“Cnl Bellozo göller mın- takasından şimale doğru ileri L.'erliııc başlamıştır. ahudi - Arap mü- l cadelesi Çbir Arap Yahudi mağa-| Tasından alış-veriş etmiyor Kudüs. 30 (Radyo) — Ya- h"dıil:r aleyhine tatbik edilen boykotaj büyük bir şiddet al- :_"l!lr. Arap'ların vücude ge- ı'dlii kuvvetli bir teşkilât *k bir Arab'ın bir Yahudi fazasına girmesine meydan Tmemektedir. Yahudiler fevkalâde komi- ezdinde Arapların bu BEr ni etini protesto edecek- |İtimatnamesini Irak harbiye reisi Ankara'da Ordumuz için “Ye- nilmez ordu,, diyor.. İstanbul, 30 (Hususi) — Irak Erkânı harbiyei umumiye reisi Taha Paşa Ankara'ya gelmiş ve Cumuriyet bayramında ha- zır bulunmuştur. Taha Paşa, resmi geçitten sonra ordumuzun mükemmeli- | yetinden dolayı Mareşal Fevzi Çakmak'ı tebrik etmiş ve: — Yenilmez ordu. Demiştir. Von Ribentrop | krala verdi.. Londra 30 (Radyo) — Kral Sekizinci Edvard Almanyanın fevkalâde sefiri Von Ribent- ropu kabul etmiş ve itimat- namesini almıştır. Moskova, 30 (Radyo) — İngiliz amele partisi şetlerin- den Major Etli, Fon Riben- trop'un mesaisini tenkid et- miştir. Major Etli'ye göre, Fon Ribentrop İngiltere'nin dahili işlerine de karışmağa teşebbüs etmiştir. Göring'in nutku.. Londra'da fena bir tesir bıraktı.. Londra, 30 (Radyo) — İn- giliz gazeteleri, general Gö- ring'in verdiği söylevden ba- hisle uzun makaleler yazmak- tadırlar. Taymis gazetesi; general Göring'in Hitler'den sonra A!- manya'da en hararetli ve şid- det taraftarı bir kimse oldu- ğunu ileri sürmekte ve sözle- rinin, yabana atılmaması lâzım- geldiğini ilâve eylemektedir. Mezkür gazete makalesini şu cümlelerle bitirmektedir; *“General Göring'in sözleri, Almanya'nın Londra sefirini müşkül vaziyete sokmaktadır. Biz, Almanya'nın altınlarını gasbetmedik. — Müstemlekeler hakkındaki sözlere gelince, İn- giltere bu sözlere muhatab olamaz. Zira, umumi harbı is- tiyen İngiltere değildir.., Amerika'nın nüfusu Beş milyon fazlalaşmış Vaşington, 30 (Radyo) — Son istatistiğe göre, Birleşik Amerika'nın nüfusu 1 temmuz 1936 da - 128,000.000 — idi. Bu miktar, 1930 tahrir nü- fusuna göre beş milyon faz- ladır. Kont Ciyano Peşteye de gidecekmiş.. Peşte, 30 (Radyo) — M. Dekanya, Kont Ciyano'nun Berlin müzakereleri hakkında: — Bu seyahat bizi endi- şeye düşüremez; bilâkis mem- nun eder. Roma protokolları taahhütlerinin daha kolay ifası ancak bu — müzakerelerden sonra mümkün olacaktır. Kont Ciyano esasen yakın bir âtide Peşteye'de gelecektir. Demiştir. Çin'liler 70 tayyare alacaklar Nankin, 30 (Radyo) — Çin hükümetine halk- tarafından yetmiş tayyare hediye edil- mesi kararlaştırılmıştır. Çin'in her tarafından gelen heyetler, dörtbin kişiden mürekkeptir. Tayyareler, büyük — törenle hükümete teslim edilecektir. Bank Dö Frans'ın vaziyeti Paris, 30 (Radyo) — Bank dö Frans'ın 16 -23 Teşrinie- vel haftası plânçosu, 74 mil- yar üçyüz elli dört milyon dört yüz yetmiş iki bin frank- hık altın stoku göstermektedir. Bu mikdar, geçen haftaya nis- betle iki milyarlık bir fazlalık göstermektedir. İngiltere kralının nutku » Başı 1 inci sahifede - kavelesi, Mısır'la teşriki mesaimizi kolaylaştıracaktır. Montrö ve Boğazlar konleran- sanın neticeleri, diğer bam devlet- lete gözel bir nümune teşkil ede- bilir. Uluslar — soryetesine sadık ka- lacuğız, fakat İspanya işleri endişe verici bir mahiyettedir. İspanya'da bulünan tebaamiz, ittibaz olunan tedbirlerle kurtarılmıştır. Beynel. milel müşkülât ve hâdise çıkması- na mani olmuk için Fransa'nm bi- taraflık teklifini kabul ettik. Bey. nelmilel münasebatın iyi bir saf- hada inkişaf edeceğini ümid edi- yorum, — Küvvetlerimizi artırmak hususundaki mesmaimiz devam et- mektedir. Ticari — faaliyet, inkişaf etmektedir. Fransa'nın son - zamanlarda al. dığı mali tedbirlerin, diğer devler. ler taralından da - takibedilmesi, dünyanın — iktisaden düzelmesine yardım - edecektir. İngiltere'nin bu tedbirlerde Fransa ve Amerika ile mutabık. kalması memmnuniyeti ça- yazdır. İngiltere tarihinde ilk defa olarak krahın nutkuna avam kama: zasının — cevabi, tahriri olarak say- lavlardan — Mis Florans - tarafından SELAM, . Hapishanede İzmir valisi Fazlı Güleç'in; Cumhuriyet bayramında hapis- hanedeki mevkuf ve mahküm vatandaşlara verdiği ziyafet, bir yağlı ve sıcak lokma hâ- disesi değil, başlı başıma fa- ziletin asil insan ruhunun ve yüksek insan terbiyesinin bu bedbahtlar yuvasına girib on- ları bağrına basması demektir. İnsanlar, hürriyetinin saa- detini, güneşli, aylı, yıldızlı göklerin altında ve geniş ufuk- lara, dostlara, sevgililere; ara: şmp bulunan herşeye her za- man için sahipken değil, dört kalın divarın arasına girdik- leri dakikada anlarlar. Ve in- san oğlunun en büyük mah- rumiyet, ıstırab ve teselli dev- resi, bu herşeyden, her ni- metten, her sevilen varlıktan uzak kaldığı zamanlardadır. Bayramlar oluyor. Yurd hamleler içindedir. Millet, dev- reler geçiriyor ve onlar, bu değişmiş Türk âleminin içinde yaşadıkları halde, her gün yalnız kendi kendilerini, yalnız dört dıvarını görüyorlar, Hava her günkü hava, ayni nöbet- çilerin ayak sesleri, ayni par- maklıklar ve her ayni şey.. Onlara bu büyük bayram gününde uzanan şefkat, hür ve mes'ud havamda benim gözlerimi yaşarttı. — Cumhuriyet, bir valisinin. vicdanında güzel meyvaların- dan birini daha verdi, Dedim. Orhan Rahmi Gökçe Şarl Moras Dün tevkif edildi. Paris, 30 (Radyo) — Ak- siyon Fransez gazetesi müdürü Şarl Moras dün tevkif edil- miştir. Şarl Moras, zecri tedbirler zamanında, bu. kararı veren- lerin idamı lüzumuna dair bir yazı neşretmişti. Bu makale yüzünden sekiz aya mahküm edilmiştir. Şimdi bu mahkü- miyetini tamamlıyacaktır. Un fabrikasında Ffeci bir kaza oldu. Ahmed, başına kayış çarparak öldü Dünbelediyeye aid ve uncu Mümin'in kira ile işlettiği Şe- | hitler'deki un — fabrikasında feci bir kaza olmuştur. Fab- | rika işçilerinden Ahmed adın- da bir genç, makine kayışla.» rını takarken kayış - şiddetle | başına çarpmış ve rette yaralanmıştır. Yaralı, tedavi için nakledil- diği memleket hastanesinde ağır su- ölmüştür. Adliyece hâdise tah- kikatına devam ediliyor. | kaninde Sayfa 3 lli Türkkuşunun birbuçuk yıldaki muvaffakıyeti çok parlaktır.. iPlânörler uçtu. 15 para- şutçü tayyareden atladı. Rus general Eydeman duyduğu takdir his lerini Şef'imize arzetti. Atatürk, bundan evelki bir açaşıından sonra da tayyareci Sabiha Gökçen'e iltifat buyurmuşlardı. Ankara, 29 ( Hususi ) — Dünkü Geçid resmini tayyare- cilerimizin ve plânörcülerimi- zin gösterdikleri muvaffakıyet çok parlak olmuştur. Muallim Sabiha Gökçen tay- yaresi ile havada 50 dakika dolaşmış, Akrobasi hareketleri yapmış ve çok muvaffak - ol- muştur. Üç tayyareli bit filodan 15 “paraşulçü toplu olarak atla- mış ve tören meydanının ya- inmişlerdir. — Ayrıca dokuz tayyareden birer para- şutçü atlamış ve bu suretle atlıyanların sayısı 24 ü bul- müuşlur. Buü paraşutçülerden üçü genç kızlar idi. Geçit başladıktan sonra ilk kadın paraşutçümüz — Yıldız 400 metreden atlıyarak koşu meydanına inmiş ve yanındaki buketi Atatürk'e sunarak şu sözleri söylemiştir: Büyük Atatürk, Geçen yıl Türk çocuğu her işde olduğu gibi havacılıkta da en yüksek güzeyde gökte seni bekliyen yerini az zamanda dolduracaksın. Bundan gerçek dostlarımız sevinecek ve Türk ulusu mutlu - olacaktir, buyur- muştunuz. Bu gaye uğrunda çırpınan Türkkuşu çocuklarının saygı ve bağlılık duygularını lütfen kabul ediniz. Atatürk Yıldız'a iltifat etmiş- lerdir. Gene bugünkü geçit resmin- de bir plânörlü birkaç tayyare ile üç plânörlü bir tayyare uçmuş ve havada bıraktıkları plânörler akrobasi hareketleri yapmışlardır. Merasimin sonunda da üze- rinde Varol Atatürk cümlesini taşıyan bir balon havalandı- rılmış ve bu balon halk tara- fından sürekli alkışlarla karşı- lanmıştır. Uçuşlara — iştirak etmiyen Türkkuşu talebesi de ellerinde model tayyarelerle geçid res- mine yürüyerek girmişlerdir. Ankara, 29 (A.A) — Bu- günkü geçid resminde Ata- türk'ün tribününde bulunmakta olan Sovyet Rusya Assoviakin başkanı general Eydeman ge- çid resmi esnasında Türk- kuşu plânör ve paraşutçülerinin uçuş - ve atlayışlarını büyük bir alâka ile takibetmiş ve Türkkuşu kurumunun pek kısa bir zaman içinde elde ettiği aeticeden ve genç plânör ve paraşütçülerin muvaffakıyetle- rinden dolayı takdir hislerini Atatürk'e arzetmiştir. SD Şefimiz Yugoslav gazetecile- . a . rine beyanat'verdiler —Başı Tinci sayfada— bütün Balkan milletleri arasında mevcud olması iktiza eden müna- sebetlerdendir. Balkanlar bu ideale doğra ne kadar fazla yükselirlerse saadet ve terakkileri ©o mixbetle artar. Cumur reisimiz bunu mütecakib Yugoslavya gazetecilerinden anil Yue göslav milleti hakkındaki — dostlak hislerine tercüman olmalarını isle- mişterdir. Yugoslav gazetecileri namıma ce- vab veren Politika gasetesinden Yassinoviç Cumur reisimize min» nettarlığımı arzetmiş ve Yugoslar matbuatının dostlük ve kardeşlik eserine devam edeceğini temin ey lemiştir. Bunun Üzerine Atatürk demiş- tir ki; — Türk matbuatına da her za- man tekrarladığım gibi bu dostluk hisdlerini eheinmiyetle kaydetmek Yugoslav matbuatı için de mukad- des bir. vazifedir. Bu yalaız mu: kaddes bir vazife değil, uyni sa- manda bir vatan borcudur. Fransa'da kar Sen Bernar geçidi kapandı. Paris, 30 (Radyo) — Mut- yo'dan bildirildiğine göre, şide detli bir kar tipisi devam et- mektedir. Birçok yerlerde kar birbuçuk metreyi bulmuştur. Sen Bernar geçidi kapanmış- tır. Buradaki jandarma kara- kolu karlar arasında kalmıştır.