25 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

25 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Hastane kapısı Memleket hastanesinin kapısını dünü ve bunların, hastalıklara v Bana isabet eden bir tesadüf müdür, nedir bilmiyarum, mevcudunun; daima kadrodaki- rakaından bir giyaret için gittimse hasta yüksek olduğunu gördüm. Reki arkamında, kadroyu, basta-mevcu- öre, taksimini gösteren bir tabelâ asılıdır. her ne zaman , prensib itibarile, ne hastanın yerde yatırılmasına göz yumar, ne de bir karyolada iki kişi bulunmasına!.. Çünkü fen dediğimiz çey, Bunu men'eder ve bekim için fen, her mülâhazanın fevkindedir. Fakat bir hastanedeki bu tersine fazlalığın idare edenlerin şiddetli bir yapmağa merbur kaldıklarır manasını düşününek, o müeaeseyi tiyaç ve tazyik karpımada, bu - fodakârlığı anlarız. Hekim için hazin olan böyle vak: alanu, cemiyet için de elim matalar taşıdığı şüpbesizdir. Kimbilir, kadro çevrilmiş te — içlerinden baricinde başka çare görülememiştir. Üç yıl mı, daha evel mi, bilmiy neye o kadar tahacüm vukubulmuş kaç hasta müraesat etmiş, bunlar geri ancak yirmi, otuzunun bu şekilde kabulünden yram: Hasta- ki, bütün o plâke zemin, hasta göv- delerin yanıyana uzandığı bir sorgi halini almış. Vizite ücretlerinin yüksek, kazancın da az olduğu bu yıllarda, bil- hassa fakir balkın başvuracağı yer, ancak devletin shhat teşekkülleridir. Onun kapısından boş olarak Hekimin çektiği manı nisa hastanesinin teşek küllün: azalmamıştır ve İzmir'deki bu mücssere, hülü Ege gelki kapıs olarak — bulunmaktadır. hastaya kapahı!. dönmenin, hatta bir Vatandaş için ne ağır bir hâdise olduğunu kimse inkâr edemez i ve yiedani azap ta ayrı bir rağmen hâlâ müracaat eden hastalar adedi hüdisedir. Ma: mantakasının bir te. Fakat öyle bir kapı ki, ekseriya Hastalık mı artıyor; hayır! Yavaş yavaş serbesi bekimden devlet ve şebir hastanelerine akan başlamıştır. Buş hayatın bir icabıdır, bir zarare- tdir. Bir taraftan da halk, artık sağlık d.ye bir mefhum kabul etmiş bulunuyor. Bu ihtiyacı karşılamağa mecburuz, battâ me bahâmna olursa olsun! Dansör, rahib ve hırsız Fransa'nın Verney - Sür- Nor mahkemesinde Adolf dö Sotrepon 'isminde bir gencin muhakemesi görülmüştür. Bu genç, isminin — delâlet delâlet ettiği eski ve asıl âi- leye hakikaten mensubdur; fa- kat vaziyet icabı Monmarter- de dansör olmuş ve çıplak danslarile şöhret kazanmıştır. Son -zamanlarda çıplak kadın- larla da dans ettiği için za- bıta müdahale etmiş ve bu oyunlar yasak edilmiştir. Dansörlükten menedilen A- dolf; mesleğini -değiştirmiş ve manastıra keşiş olarak — gir- miştir. Bir müddet sonra, sıkı emir ve kaidelere dayanamı yarak firar etmiş ve bu defada sigortası simsarlığı yapmağa başlamıştır. Adolf; son gün- lerde birdenbire zengin olmak hevesine düşmüş - olacak ki; evvelâ 20,000 franklık bir si- gorta primini sahte imza ile almış, fakat ikinci defa olarak 300,000 franklık diğer bir primi alırken cürmü meşhud halinde yakayı ele vermiştir. Heyeti, hâkime Adolf'u hu dolayı iki sene hapse mahküm etmiştir. Adoli; hâkimin kararını öğ- renince: — Doğrüsü, zindânı manas- tıra on defa tercih ederim. Demiştir. Ne büyük şereti Alman gazetelerine göre, Avrupa'da en çok Velespide malik olan memleket Almanya imiş! Şu anda bütün Almanya'da 15 milyon bisiklet kullanıl- makta imiş! Bunların yalnız 800,000 adedi Berlin'dedir! 90 yağşında beşinci izdivaç Haber bizim imiş amma, rivayet İngiliz gazetelerinden! İngiliz gazetelerinden biri- sine bakılırsa Türkiye'de bir incir kapı köyü varmış. Bu köyde 90 yaşında bir kadın iki senedenberi ve dördüncü kocasından dul imiş. Vakit cürmünden ve hali de yerinde olduğu için beşinci defa ve 45 lik bir adamla evlenmiş. Köy hal- kı bu düğünü fevkalâde mera- sim ve tezahüratla tes'id et- miş imiş. Çiçi yan gelin : — Hiç olmazsa 30 sene daha yaşayacağıma eminim. Bu kadar zaman eşsiz kalmak istemediğim için beşinci defa olarak evlendim! Demiş. Himayei hayvanat İngiliz'ler - cihanın en kuv- burnunda olan ba- tarlarıdır. Bu -taraftarlık veya merak birçok tuhaflıklara se- bep olmaktadır. - İngiltere'nin Kental kasabasının papazının kedisi korkmuş ve bir ağaca çıkmış. Bu ağacın altında de- rin bir kuyu olduğu için kedi suya düşmek korkusundan bir türlü ağaçtan inememiş. Fakat | bu vaziyet kasaba halkının üç gün evel büyük “meşguli-3 yetini teşkil etmiştir. , Kediyi ağaçtan almak - için üç gün uğraşıldıktan sonra (nihayet cesur bir adam ağaca tırmanmış, fakat kuyuya düş- müştür. Beline evelden bağ- latinış olduğu ip sayesinde kasaba halkı kendisini - kuyu- dan çekip kurtarmışlardır. Kediye gelince, bu gürültü ve telâş üzerine sıçramış, ağaç- tan atlamış, soluğu — doğruca papazın evinde almıştır. S F Bugün doğan çocuklar.. ... M -— Bugün güneş ve meribin te- siri altında, ihtiyatlı hareket et mek ve bir gaf yapmamağa mu- vaffak — olanlar bugün müşkülâr çekmiyeceklerdir. Akşam omumi vaziyet çok müsald olacaktır. Bugün doğan çocuklar güzel olacaklar, anlamadan dinlemeden mütemadiyen söylüyeceklerdir. Kuvvetli hafıza Çrabibi olacakları için sınıflarında bilgiç talebeden eddedileceklerdir. Bo — husmiyet Unların Hayatta müvaffak olma- karına da amil olacaktır. vetli himayei hayvanat - taraf- | ANADÖLÜ Bağlarda Balgam hasta: lığı vaziyeti ... Geçen sene Manisa ve Ke- malpaşa kazaları bağlarında görülen ödemis haşeresi, üzüm- lere epi zarar vermişti. Bağ- cıların (Balgam) adını verdik- leri bu hastalığın vaziyeti et- rafında Ziraat — Vekâletince, İzmir ve Manisa Ziraat müdür- lüklerinden malümat istenmi tir. Ziraat müdürü Nadır Uy- sal, yakında Kemalpaşa ve Manisa bağlarında tedkikler yaparak cevap verecektir. İktısad odalarının idaresi Memleketimizdeki 181 tica- ret odasının yerine 21 iktisad odası teşkil edileceğini — yaz- mıştık. Gelen haberlere göre yeni teşkilâtı idare için iktısad ofis teşkil olunacak ve önü- müzdeki haziranda işe baş- lanacaktır. Odalar, genel sek- reterler marifetile idare edile- cek ve oda meclisleri ile idare heyetleri lağvolunacaktır. Me- murlar Vekâlet tayin edecektir. Hava istasyonu Yeni tayyare — istasyonunun Cumaovası - civarındaki geniş | sahada kurulması — kat'ileşmiş ve komisyon tarafından ha- zırlanan proje — vekâletin tas- vibine sunulmak üzere vilâye- te verilmiştir. Bittabi irtibat ve münakale hava - yolları idare- sinin hususi otobüsleri ile ya- pılacaktır. Kuduz mu? Eşek çocuğu ısırdı Değirmendere nahiyesinin | Gümüldür. köyünde Mehmet | oğlu 12 yaşında Ahmed'i bir eşek isırmıştır. - İsırılan çocuk | tedavi altına alınmış - Eşek te | itlâf edilmiştir. Ekmek narkı Belediye Reisliği tarafından buğday ve un hfiatleri üzerinde yaptırılan tetkikler neticesinde şimdiki narkın aynen muhafa- za edilmesi muyafık görülk- Müştür. şehirle Turizm Konferans mevzuları tesbil edildi. Tarih öğretmen — ve bilgin- leri, belediyede yaptıkları bir toplantıda İzmir'in münevver ve dil. bilir gençlerine verile- cek konferansların mevzula- rını tesbit etmişlerdir. Cn gün sonra başlanacak olan konfe» ranslar (Yunanlılar, Romalılar, Selçukiler, Osmanlılar ve Eti- ler) mevzuları üzerinden veri- lecektir. Türk tarih kurumu — reisliğinden — faydalı malümat istenecektir. Bu genç- Üler, seyyahlara rehberlik ede- ceklerdir. Ayrıca Zeytincilik kongresi Zeytincilik köngresinde bu- lunmak - üzere vekâlet zeytin- cilik mutahassısı Ferruh Bar- las Ankara'ya gitmiştir. Şehir işleri Belediye reisi doktor Beh- çet Uz, dün belediye baş mühendisi ile birlikte yukarı mahallelerde tedkikler yapmış | ve 9 Eylül caddesi ile Şaba- | niye sokağı lâğım — inşaatını görmüştür. YEHİR H ABERLERİ Pamuklarımızın nefase- tini muhafaza edeceğiz, Kontrol işini vilâyet, İzı;ymakam- lar ve belediyeler yapacak Pamuk mahsulümüzün nefa- setini muhafaza ve ambalâjla- | rının temiz ve muntazam ya- pılması hakkında şehrimiz T caret ve Sanayi odası, umumi | bazı kararlar ittihaz etmişti. Bu kararlar, Pamuk balyaları- islâk — olarak cinslerinin nın karışık ve preselenmemesi, karıştırılmaması, balyalarda es- ki çuval ve kanaviçe kullanıl- maması gibi hükümlerdi. Vilâyet, bu tedbirleri mak- sada kâfi görmemiştir. Bazı kazalardan şehrimize — gelen pamukların adi cinslerle karı- şık olduğu, evsaf ve nefaseti- nin bozulmasına sebebiyet ver- dikleri görülmüştür. İhracat mahsullerimizin dış pazarlarda sürüm ve kıymetini | arttırmak maksadile devletin tağşişin önüne geçmek mak- sadile kanuni tedbirler aldığı malâındur Pamuklarım:zın elasetini bozan bu gibi ha behemehal önüne geçmek Ve Tütün Fiat 70-80 kuruş Üzerin- de oöyniyor Dün Akhisar'dan deki alâkadarlara gelen malü- mala göre normal zamanlarda kilosu 40 kuruştan alınan aşa- gı kâlite tütünler, Amerikan tötün kuümpanyaları ve tülün tüccarları tarafından 70-80 ku- ruştan satın alınmaktadır. Fuar kart- lart dağıtıldı.. Fuar komitesi bugün topla- | nacak, beş yıllık programı gö- | rüşecektir. Komite otuzbin tane fuar kartı bastırmış ve bunları valilerle Ticaret odalarına ha- riç ve dahildeki - ofis teşkilâ- Hina, sanayi erbabına gönder- miştir. Fuhuş hayatın- dan vazgeçenler. Fuhuş ve mücadele komisyonu, dün top- lanmış, fuhuş hayatından çe- kilmek istiyen bazı kadınların zabıtadaki kayıtlarının silinme- sine karar verilmiştir. Tütün kökleri Tütün istihsalinden sonra tarlalarda kalan n kökle rini Ziraat mücadele kanununa göre Müstahsillerin sökmeleri ve yakmaları lâzımdır. Tami me rağmen bunu yapmıyanlar görülmüştür. Bu gibiler ceza- landırılacaktır. Bergama cezaevi Bergama'da yeni cezaevi in- şaatının müteahhit Yahya ve Fuad'a ihale edildiğini yazmış: tık. Cezaevi binasının keşfi 47,500 lira idi. Müteahhid in- şaatı 36,441 liraya kabul ey- lemiştir. Hıfzı Bozdağ Vilâyet fen memuru Hifzi Bozdağ büyük harbde aldığı yaradan ötürü 6 ıncı derece- den malülen tekaüd edilmiş ve kendisine aylık bağlanmış tır. Otuz yıldanberi hükümet işlerinde çalışan emekdar ar | kadaş, bu süretle vazifesinden İ ayrılmıştır. hastalıkları — ile ketlerin | şehrimiz: | | esaslı tedbirler almak - lâzım- İzmir ticaret ve odasının — pamuklar yaptığı esaslı kontrol da kâfi görülmemektedir. Bunun - için dır. sanay üzerine vilâyet ve kazalar belediyeleri ile ticaret odalarının da kont- rol vazifesini üzerlerine alma- ları zaruri götülmüştür: Pamak mantakası clan vilâ: yet ve kaza belediye ve tica- ret odalarının fabrikalarda pre- selenen ve bilhassa pazarlarda satışa arzedilen pamukların iyi ve temiz cinslerile adi cinsle- rinin biri birine karıştırılma- masının önüne geçmeleri için vilâyet, bütün kazalara ve be- lediyelere tebliğat yapmıştır. .". Aylık mezuniyeti biten Bur- nava Haşerat Nihad İriboz vazifesine başla- mıştır. Yakında şehrimiz ziraat müdürü Nadir Uysal'la birlikte vilâyetteki pamuk - hazarlarını gezerek müşahedesini bir ra- porla Ziraat Vekâletine bildi- cektir. enstitüsü şefi r 'Belediye işleri Aydın işlerile çok yakından ilgilen mekte kahve, gazino, dükkân hıfzıssıbhha kanunu hükümlerini tamamen tatbik ektedir. Son defa da şelhr rin içinden geçen dereye akan lağımlarm kapatılmasını hilzis- sıhha kanununa dayanarak il- gililere tebliğ etmiştir. Zevce katili Meğer deli imiş Karhtaş'ta Yenitürkiye soka- gındaki mettük kilisede kansı Emine'yi keserle başına vura- rak öldüren Şakir, dün Mem- leket hastanesinde iki aydan- beri devam eden müşahede neticesinde ceza verilemiyecek derecede “deli:- ölduğü, fakat insanlar arasında gezmesi teh- vesairede el likeliolduğundan - epiy müd- det bir Akıl hastanesinde bu- lundurulması icabedeceğine da- ir mütehassıs tarafından rapor verilmiştir. Dilekler: Otobüslerde talebe bileti.. Otobüslerde de, — tramvay- lürda olduğu gibi, talebe için kolaylıklar, ucuzluklar göste- rilmesi lâzımdır. Banu; otobüs sahipleri de- haklı ve muvafik görmektedirler, Hal: buki Güzelyah hattında, ta- | lebeye hususi bilet verilme- mektedir ve bu bhal epice şi- kâyeti mucib olmaktadır. bazı Vapurlar, tramvaylar bu şe- hirde kazanan teşekküller ol- dukları için memleket çocuk- larına — huüsüsi — tarife - tatbik ederken ayni mevzu üzerinde çalışan otobüslerin kendi-ken- dilerini bu kaideden müstesna tutmalarına — aklımız Belediyenin bu- işte ermedi. rica ederiz. Yere tükürenler Yere görü 6 kişi belediyece eeczalandıı mışlardır. tükürdükleri urayı|) şehrin sıhhi | alakasını | | | geçirdiler ZOY LN Y30 Salengro Dahiliye Nazırı Sat lengro intihar etti. Fransa'da Süreti zahirede basit bir zabıtâ vak'ası gibi görünen bu intihar hit da in dizesi hakikatte Früm: çin içim aa rühi bir ha sidir. lengro Ümümi - harbin bida: alı idi: Vazilesini yetinde 24 yaşında bir deli © sifatla askere alındı. aşım kurtar: Alıman'lara — esir ndi fızkasının harb divani aben mühakeme etti Diğer Alman iküm verdi. taraftan iç hi harb divanı kendi — vatandaşlarını bir Alınan fobrikasında barb ir maktan mennetmek — cün hüpse n Şu iki hâdizeye bakarak Saleng ilse vatansever bir a kabul ötmek Tâzımdır. Gel gelelim şu basit hakikati bir kısım Fransız'lar hiç te kabul edemiyorlar. man'lara istiyerek esir dü; harb kaçağı ve bir idam kaçkınıdır. Bu ağır ithamın hakikt sebebi de adamı il e nun hiç d olduğun Onlarca Sale şudur: 1923 Senesinde İtalya'da Ciye- letti Başvekildi. Bir zumanlar İtak yan'ların İstanbul fevkalâde komi- serliğini yapmış olan meşhur Kont kabinöde Hari bulnuyorı Shua da ayni Nazırı leleri umumt bir ve kendi arzularım — patronlara bir ân evel kabul ettirebilmek için dâ içinde çalıştıkları bütün fabrikaları işgal ve idareleri altına ak İtalyan kabinesinde Sa- kabiliyetli, adamı - bit Ulak bir öüler bu r sene filen mışlardı o Aayarında — (aal, m bbis Ve ieraat Dabiliye Nazırt yoktu. kümeden ibaret olan Fa adörler, le tes'id edilen farsattan istilade tantana ve-debdebe © meşhur (Rem: ak zorla ik 4 yürüyüş) le dar mevki ni yap ele Ogün bugün — İtalya'da iktir Faşist idareı t mev kipsiz elinde duruyer. $ Framaı Tandırmaktadır. e bar İtalya misoli, bir kasımı politikacılarının ağmımı ea Geçen Haziran'da amümi inti- habatı mütcakib halk cephesi ekso- riyetle (Lcon Blom) iktidar mevkis ine geldiği vakit Fransız amelesinin böyük bir kısmı da ki İhalyan arkadaşların f fabrikaları bulunuyordu. bir Fransız politikacıları iltihaz ederek amümi grev ilân etmiş ve * 13 sene evel n yaptıkları gibi a) altina alımış atta kuvvetli makı İntil darbe yimiş alan & bünü — fırsat melenin fabrikaları işgalinden teve edecek içtimai arsıntı sayesinda yeni kabineyi de- vürmek ve zorla iktidar mevküni ellerine almak ümidinde idiler. » bu ümidi boşa çıkardı. ndüz demedi, şehir şehir, kasaba kasaba, fabrika fabri- ka dolaştı, şurada tehdid etti, beri- de hakemlik uzunu, daha di. Çok kısa , heti patronları mem- den bir hal şekli ile umumt yaptı. Öbür tarafta beride otoritesini kull; bir zamanda b nun grevi baslırmıya muvaffak oldu. le İşte politikacı — ihrirasamın — Sa şahsında bir türlü affe- cürüm bu büyük hize Tengro'nu de liği mettir, Ogün bugün — Framsa'da - iftira kusan, salya savuran ne kadar ağız, çamur alaa, çirkef sıçratan me kar dar muhtfis kalem varsa hepsi ha- rekete geldi ve hepsi tmuttarid bir cephe ile Salçoğgro'ya çullandı. Memleketine başka bit kusur işlememiş olan bu hizmet etmekten zavallı ve namuslu adamı hayatlan usandırarak ıra icbar edinciye kadar iftira ettiler, yalan kustular, sövdüler, saydılar. uydurdular, ça- murladilar ve kirlettiler. Teessüf olunur ki bu çirkin bayağı — harekete — bayraktarlık eden mecmuanın haşında daha dün Fransız Başvekilliği bir adam bulunuyor. Hamdi Nüzhet Çançar ni yapmış olar