8 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

8 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Sayla 3 Na |Atatürk Adana Yollarında 8/1/937 Ankara'da Yollar —. 4. a— Genç!eri 'aştan çıka- ranlar yakalandılar stanbul; 7 (Hususi) — An- ra zabıtası, gençleri kandı- rn.uk ahlâksızlığa sevkeden ir şebekeyi meydana — çıkar- Miş ve bu şebeke mensubi- hinden birkaç kişiyi tevkif eylemiştir. Zirai kalkınma Programı 13 hayvan hastanesi Nalband mektebi açılacak Ankara 7 (Hususi) — Zirai lkınma programının hazır- İlklarına devam edilmektedir. Togramın baytari kısmı da tamamlanmıştır. Buna göre, Memleketin muhtelif yerlerinde On üç hayvan hastanesi ve birkaç ta nalband mektebi açılacaktır. Zigana'da Bir kadın dondu İstanbul, 7 (Hususi) — Ka: Tadeniz havalisinde havalar tok soğuktur. Zigana dağla- rında bir. otomobil - karlara saplanmış, yollarda — kalmış olan yolculardan bir kadın 'Onmuştur. Heyetimiz Tahran'dan dönüyor _Tılırııı. 7 (A.A) — Cemal Hüsnü'nün başkanlığındaki Türk €yeti vazifesini bitirerek Tah- Tan'dan Türkiye'ye hareket et- Miştir. renses Julyan” evlendi Lâhey 7 (Radyo) — Prenses Julyan'ın izdivaç — merasimi hasebile bugün şehir baştan- Şa süslenmiştir. Şehir gece € tenvir edilmiştir. Saray önünde binlerce Fe- lemenkli toplanmıştır. Nikâh Merasimi saat onbirde sarayda M. Eden'in"temasları Yeni Alman notasının Hatay'a gidecek| - Başı tinci ihtiva ett M. Hitler 11 kânunusanide se- firleri kabu 7 (Radyoj!— M. Eden 'dairesinde ve amele partisi lideri Major Etli ve tredün- yönler reisi M, Grenond'u kabul lâkatta iki lider, İspan- vaziyet bak en. Almanyada harb hazırlıkları e.e.—- Leh hududunda istih. kâmlar inşa ediliyor , Berlin 7 (A. A) — Bundan böyle bütün -Alman Doktor- ları harb halinde hizmet ede- bilmek üzere hususi bir Ant- renmana tâbi - tutulacaklardır. Başlıca şehirlerde hususi harb tibbiye mektebleri ihdas olu- nacaktır. Bölin 7 AMAY Hava işleri Nazızı Leh hudu - ile Ader nehrinin sağ sahili ara- | sındaki mıntakasında tayyare- lerin uçuş yapmalarını menet- miştir. Zannolunduğuna memnuiyetin sebebi bu mın- takada istihkâmlar inşa edil- mekte olmasıdır. Dahiliye Vekili göre bu ]'Pılmışhr. ngı'l(ere’de yenı' bir Sporcularımızı mMühimmat fabrikası _ll)ndrı, 7 (AA) — Voob Vieh fabrikasının yerine kaim olacak olan dört yeni mühim- Mat fabrikasından Siarley fab- rikasının inşası için asgari dört milyon İngiliz lirası sar- fedilecektir. İnşaat iki senede itecek ve yeni fabrika bida- Yette 3 bin amele ile işe baş- hyacaktır. Muğla'da - Havalar düzeldi Muğla, 7 (A.A) — İlin her yerinde güz ekimi devam et- mektedir. Sahillerde ekim ya- | Fiyı geçmiş, yaylalarda henüz yeni ekilmeğe başlamıştır. Bu yıl güz ekimi geçen yı- hin ayni müddeti içindeki eki- Mine nazaran fazladır. Hava- lar ekime müsaid gitmektedir. Lehistan Montrö mukavelesinden istifade edecek İs!ınbul. 7 (Hususi) — Hü- imetimiz; Lehistan'a da Mon: — Vö boğazlar mukavelename- — Sinden istifade hakkını ver- BT N takdir ediyorlar.. Ankara, 7 (A. A) — Dahi- liye Vekili ve C. H. P. genel sekreteri Sükrü Kaya, Türk ları esnasında göstermiş ol- dukları - terbiye ve itinalı ha- reketi takdiren Türk spor ku- rumu başkanlığına 31 /12/936 tarihli aşağıdaki tezkereyi gön- dermiştir: “Türk spor kanlığına: *Sporcularımızın Berlin olim- piyadları münasebetile Alman- da'da bulundukları zaman gös- terdikleri terbiye ve itinalı ha- reketlerle disiplin evsafı bukez kurumu — baş- Bakanlığa gönderilen bir mek- tupta zikir ve medhedilmek- tedir. Milli şereflerini muhafazada gösterdikleri itinadan — dolayı bütün sporcu arkadaşlara te- şekkürlerimin iblâğını dilerim. Ayrıca bu işin bu cephesini iyi tanzim eylemekte Türk spor kurumunun dikkatine ve sporcuların başında gösterdiği ilgili dikkatten dolayı Tokat saylavı B. Genca'ya dahi te- şekkürlerimi eklerim.,, sporcularının Berlin olimpiyad- | büyük elçiliğimiz tarafından dış iği şartlar I edecekmiş n Londra'ya avdet meznniyetinin hitamını beklemiyecektir. İşlerinin bususi bir timamnda tetkik edileceği söylenmektedir. Londre, 7 (Radyo) - Standard gazetesinin Berlin'den »- dt bir habere göre M. Hitler bugünlerde tahdidi teslihat hakkm- da teklifatta — bulunacakur. İapanya yeni | Yalmız b tekliflerin esasımı, Ge- neral Fraoko'nun İspanya'ya hâkim olması teşkil edecektir. Berlin, 7 (Radyo) — Hariciye erkâm — tarafından - hazırlanan Al- man notası, Hariciye bakanı Fon Norat'a dün Bavyera'da verilmiştir. Fon Norat notuyı M. Hütler'le beraber tedkik etmiştir, Bu notu- nn İngiltere ve Fransa'ya bugün verilmesi muhtemeldir. Fransa'nın Berlin — sefiri, Pa. 'e hareket edeceği halde, bu ha- rine — seyahatini talik et. 11 Künufusanide M. Hider selirleri kabul edecektir. Filistin — (İngiliz müs- temlekesi oldu. | — Paris 7 (Radyo) — İngilte- | ve hükümeti Filistin mandasını kaldırmış ve Filistin'i müstem- leke olarak ilân eylemiştir. Bu sebeble bir müddettenberi Fi- listinde — tahkikat yapmakta olan krallık tahkik heyeti, Londra'dan aldığı bir emir üzerine tahkikata nihayet ver- miştir. Arab'lar İngiltere'nin bu ka- rarından derin bir infial duy- muşlardır. Yahudiler heyecan | içindedir. Fransa bahriye nazırı Paris, 7 (Radyo) — Fransa deniz bekanı Gazine Döpari dün Karuka üssübahrisini tef- tiş etmiştir. Sir Con Simon Paris'den döndü..' Londra, 7 (Radyo) — Bir | müddettenberi Paris'de bulu- İngiltere dahiliye nazırı Sir Con Simon, bugün buraya dönmüştür. Bu adam kim? Kraliçenin treninde yaka- Paris, 7 (Radyo) — Yugos- lavya kraliçesile ikinci oğlunun bindiği trende yakalanan sahte pasaportlu adam hakkında tah- kikata devam edilmektedir. Bu adamın Yugoslavya kra- lile M. Bartu'yu öldürten Pav- loviç ve Ustaşi'lerle alâkası olub olmadığı, trene ne mak- | satla bindiği araştırılmaktadır. M. Ruzvelt'in oğlu Vaşington, 7 ( Radyo ) M. Ruzvelt'in oğlu Ceymis Ruz- velt, cumur reisi kâtipliğine tâyin edilmiştir. Mükâ&fat alan tayyareci Paris, 7 (Radyo ) — Spor matbuatı büyük mükâfatı tay- yareci Morz Bastiye'ye veril- miştir. ı halie ” aeitelcn n üteeideisekem üüüi lanan pasaportsuz şahıs.. Hatay davası, bizim için artık milli izzetinelsimizle ta- mamen müvazi yürüyen ve halli icabeden hayati bir mes- ele haline gelmiştir. Bugün mevzu budür. Vat sinin dağ başındaki ferdinden rak - devlet ve milleti üne kadar her ferd, kül, bunu düşünüyor. Tezimizin ihtiva ettiği yük fi, Paris po- sadece sek azmi ve şe litika pazarının rına akseden gülünç göygoyu- na feda etmiyeceğimizi anlat- mak için, bizim istiyorlarsa, Fransa ve Suriye emin olabilirler: Ona da hazırız! mek *yeni baştan ve kat'i bir mü- yolü — ile- tekrar aldığınız gün, biz bütün bu zakere avakibi göze almış bulunuyor- | duk. Hü yetimiz, hiçbir zaman, safiyet derecesine inmemişti. Yani, *“Fransa, nasıl olsa bizimle dostluk tesis etmek ister, ve nasıl olsa hakkımızı itiraf eder, binaenaleyh fazla ileri- niyet ve samimi- sini düşünmeğe lüzum yoktur,, | dememiştik. Geçirdiği tecrübe- lerden kuvvetli intibalar almış bir devlet haysiyeti ile Fransa- nın -kendisine aid düşünce ve manevralarla- hakkımızı iğlaka | çalışabileceğini de mükemme- len hesaba katmıştık.. Ve ma- lâmu ilâme lüzum yoktur am- ma, bir işaret edelim: İcabında, eskiden de yaptı- ğımız gibi, Atatürk'ün arka- sında tekrar silâha sarılmağı göze almıştık. Hem hakkından, hem de kuvvetinden emin olan -hem cümle ile de Türk- bir milletin, bilhas- | sa bu kadar kat'i bir irade ve azim - içinde “hiçbir “şeye papuç bırakmıyacağını Fran- sa da bilir. Bunun neticesi ne olabilir, diye bir tahmin yürütmek münasib olur ve mevsimsiz sa- yılmazsa, diyebiliriz ki: — Hatay, istiklâline kavu- şacaktır. Bittabi bunun iki şekli vardır: omuzda yürüyerek.. Birincisi, Türkiye ile Fran- sâ ve Suriye arasında tesisi lâzım - gelen münâsebet namına hiç şüphe- siz, Ber üç devlet tarafından temenniye — şayandır. Çünkü bu, bir menfaat işidir. Reali- teye'ikiymet — veren bir diplo- masi - Mantıkı, bunü türlü düşünemez. İkinci şekil ise, ilk hamlede Suriye'nin saniyen Fransa'nın menfaatine tamamile aykırıdır. Bunda kaybedecekleri şeyler -uzun uzadıya saymağa lüzum yok- pek çoktur. Suriye bu- nun manasını daha iyi bilir sanırız. —Bilmiyorsa, bilmiye çalışmalıdır. ve mustakil bir devlet haline geldiğine göre, artık kafasını işletmiye alış- malıdır. Fransa ise, Türk dostluğu- nu kaybetmiş olmakla kala- her ne bahasına olursa olsun, | Türkiye'de yegâne | m sokakla- | mutlaka hu- | dudda silâh kaldırdığımızı gör: | Hattâ o | kadar ki, bu Hatay: davasıni | ele | | dağıtılmaktadır. | takya'da memleketin Ya anlaşarak veyahud silâh | iyi dostluk ve | başka | sahifede — Ayni gazete, Türkiye'nin bir harh açınanına Frausa ve İngiltere | tarafından müsasde edilmiyeceğini ilâve edi â) — gün neşrettikleri Sancak vüşabidlerle Gazetelar er çök mühümdir. erinin Avrupa'l gelmemeleri rulmaktadır. için hertürlü yolda müsellâh jandarmalar tara. fından dürdürülmak — ve ve köyle- rine iade lmek de halk btalak | ve takviy istenilirişlerse müşahidlere an- dar halk müşehidlerin at Meadubün — evine kadar g miştir. Halk burada. * Hakkımızı anyoruz, İe- Hiklâl istiyoruz, Suriye mandası al- Hür doğduk, Hür Hür olarak öleceğiz. Diye bağırmışlardır. Bu sırada müsellâh toa gireme, şayaçağı küvvetler halkın üzerine bücum — etmiş ve halkı cebirle dağıtonıştır. Halk mü- messilleri, müşahbidleri görmek içim gelen halka yapılan bu hareketi protesto etmişlerdir. Diğer telgraflarda Sancağın cenub kısmında bulunan - er- | menilere ve Suriye âmâline hizmet edenlere yeniden silâh Bu da kâfi görülmiyerek Sancağa yeniden kuvvetler sevkolunmaktadır. Kilis, 7 (ALA) — Dün An- istiklâli lehinde büyük bir nümayiş yapılmak istenmişse de zabıta kuvvetleri müdahale ederek | ahaliyi dipçikle dağıtmıştır. Halk en meşra bir maksad uğrunda seslerinin yükseltil- mesine mani olunmasından ve bu uğurda cebir yapılmasından dolayı heyecan içindedir. Fransız radyoları söylüyor İstanbul, 7 (Hususi) — Fransız radyoları, Sancak mes- elesinin vehametini kaydede- rek, — Türk-Fransız — dostluğu:- nun vahim şekle girmemesi, yegâne temennimizdir. Diyorlar. Fransa kuvvet gönderiyor | — İstanbul 7 (Hususi) — Bu- KUN < DADDAA SŞ SŞ | caktır. Bu dostluğun, Akde- nizde ifade ettiği yüksek kıy- meti Aanlamak, Fransa için hatırı sayılır. ve telâfi edilmez bir batadır. Amma, Türkiye, bağlı bu- lunduğu milletler cemiyeti mü- essesesinden de ayrılmak za- | ruretine düşecekmiş. Şimdilik | o kadar ileri düşünülmese bi- le zaruret hasıl olunca bunda da tereddüd etmiyeceğiz. Bu da, Fransa'nın ve dünya sulh- perver blokunun, Türkiye gibi | bir idealist bir sulh memle- ketini kaybetmesi demektir. Milletler cemiyetinin günden | güne zayif düştüğü ve bilâkis kuvvetlenmiye muhtaç bulun- duğu bir devrede Akdenizin bu cihetinde büyük bir müva- zene ve barış unsuru olan Türkiye'nin milletler cemiye- tinden çekilmesi, hiç şüphe- siz diğer bütün devletleri de düşündürecektir. Anlaşma pren- sibine kıymet verilmediği müd- detçe, milletler cemiyetinin istinad ettiği temellere müte- madiyen su yürüyecektir. Hulâsa: Hatay istiklâlinin doğacağı gün yakindır. Biz böyle görüyoruz. Orhan Rahmi Gökçe raya gelen haberlere göre, Fransa hükümeti, Sancak'a yeniden kuvvet göndermekte: dir. Suriye'de ve Sancak'taki Ermeniler de silâhlandırılınak- tadır. Paris radyosuna göre İstanbul 7 (Hususi) — Pa: ris radyosu, Atatürk'ün cenub seyahatinden bahis ile verdiği en son servistebu seyahatin vahim bir emrivakile lenmesinden korkulmakta ol duğanu bildirmiş ve: — Alâkdarlar bunu, Fransa üzerinde birtazyike atfediyor- lar, demiştir. ANADOLU — İzaha netice- bile | hacet yoktur ki, bu - neşriyat, sistematik bir şekilde ve sa- dece Fransa haricinde bir akis uyandırmak hülyasile hazırlan- mıştir. Mantik - itibarile, Fran- sızların böyle gayri varid bir takım hareketlere kalkışmaları, arzu ve hayaller taşımaları da -bugünkü vaziyet bakımından- mevsimsizdir. Fakat Fransız radyoları ve Fransız gazeteleri hiç şüphesiz mevsimlik bazı yazılar yazacak ve haberler vereceklerdir. Bunların kıymet ve manası ise, hakikat, cid- diyet ve doğruluk bakımından bittabi sıfırdan aşağı kalmakta devam — edeceklerdir. Bunu, Şamda, bakkal çıraklığı yapan Arabın bile mükemmelen kav- rıyacağı şüphesizdir. Paris, 7 (A.A) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bil- diriyor: Tan gazetesi bugün bir An- takya telgrafı neşretmektedir. Bu telgrafa naz-ran on beş bin nüfuslu İskenderunda on Türk ailesi varmış Köylerden 150 Türk taralftarı gelerek nü- mayiş yapmış, Arablar yüz- lerce kişilik bir nümayişle bu- na mukabcle etmiş. Komis- yonun kabul ettiği şahıslar müttefikakan Fransa himayesi altında birbirlerile hoş geçin- meyi temin etmişlerdir. Anadolu ajansının notu: Muhabirimizden gelen tel- grah aynen neşrediyoruz. Baş- tanbaşa Türklerle meskün olan İskenderun şehrinde bile yal- nız on Türk ailesinin mevcud bulunduğuna dair olan bu id- dia Fransız gazetelerinin el- kârı karıştırmak — ve Türk- lerin Arab kütlesi — içinde içinde bir ekalliyet teşkil et- tiklerini isbat etmek için kul- landıkları propaganda yolları- nın çok garib bir şeklidir. Komisyona evelden hazır- lanmış sahneler gösterilmekte olduğu açıkça anlaşılmaktadır. Paris, 7 (Radyo) — Fransa müstemlekât nazırı, başbakan M. Leon Blum'la konuşmak üzere Sen Refael'e gitmiştir. Grevler sona erdi Lill, 7 (A. A ) — Maden amelesinin grevine nihayet ve- ren hâkem kararnamesi tebliğ edilmiştir. Grev nöbetçileri bu akşam kaldırılmıştır. Bu ayın on birinde amele işe tekrar başlıyacaktır. | Amiral Bleys öldü Nevyork, 7(Radyo) — Ame- rika amirallerinden (Bleys) 84 yaşlarında ölmüştür. Amiral, umumi harpta Sen Azer Fran- sız üssübahrisini idare etmiştir. j |