8 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

8 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

- ( | | “Genç İspanyol kadın hiçbir telâş göster- medi. Fakat haklı bir hiddetle sordu Güzel İspanyol kadının yü- zünde bir ölü sarılığı vardı. Emniyeti umumiye müdürü: — Madam, dedi, sizi bu- raya davet daha doğrusu celp | — mecburiyetinde kaldım. Çünkü ' üzrinizde iki ağır zan vardır. Elimizde bulunan - vesikalar, hinde çalıştığınızı göstermek- — tedir. Maamafih, bu şüpheli vesikaların başka bir devlet aleyhine olması da — muhte- meldir. Böyle olmakla beraber vaziyet ne olursa olsun - sizin Fransada — ikametiniz> artık — âmkân ka'mamıştır. Bugünden — âtibaren Fransız top aklarını — terketinenizi sizden rica ede- < Dolores hayret içinde kal- - dıi, ve: — Müsyü- direktör, - dedi, © bana karşı büyük bir haksız- lık yapıldığını görüyorum. Hu- - düd haricine ne içn çıkarıla- — cağımı sormazdan evvel bah- settiğiniz vesikaları görmek istiyorum. — Pekâlâ, madam.. Bu iki — vesikayı size okumakta tered- düd etmem, buyurunuz: a) — Merakeş alayı ile — Lejyon Dezetrong alayının ha- — reketi hakkında alınan malü- mat: Buiki alay ile onüçüncü Fas süvari alayı ayın önyedi- — sinde Marsilya limanında bu- — Tunacaktır. Bunlardan başka 155 hafiftop gelecektir. Bun- dan başka 12 ağır top — ve küvvetli telsiz telgraf teşkilâtı da sevkolunacaktır. Bu alay- lara mahsüs — mühimmat ta Grenobi'den geçecektir. 2) Şimendifer istasyonların- da hava taarruzlarına karşı büyük hazırlıklar vardır, 15 kânunusaniye kadar Liyon'da mühim ve büyük bir hava teş-| kilâtı - hazırlarmış — olacaktır. Bar-Sür-Sen'de hava istasyonu etrafında büyük bir ketumiyet gösterilmektedir. Emniyeti umumiye müdürü bunları okuduktan sotra, Ma- dam Dolores'e dikkatli dik- katli bakarak: — Bunlara ne buyuruyor- sunuz?, Diye sordu. Genç kadın hiçbir. telâş eseri göstermedi. Fakat haklı bir hiğdckle: — Bütün bunlar en alçakça tertibedilmiş iftiralardır. Dedi. Bana okuduğunuz bu * şeyler benim aklımdan bile geçme- miştir. Ve sizin anladığınız veçhile bunlar hakikata da uy- gun değildir. — Ya... Siz bunlar hakkında hakikata uygun Şşeyler de bi- liyorsunuz demek oluyor! — Müsyü, açık kartla oy: nıyalım! Dedi. Evvelâ, bu vesi- kaların sizin malınız olduğuna şüphe caiz değildir. Elektrik hâdisesi çıkararak evime elek- trikçi - kıyafetinde — memurlar soktunuz, bunları da evrakım Ankarapalas Büyük bir titizlik ve inti- zamla - kurduğumuz — büyük Ankarapalas otelinin kalori- fer tertibatı da bitirilmiş ve oötel, artık yeni kaloriler te- sisatile —ısılılmağa — başlan- miştir. Üü Müdüriyet arasına koydunuz. Size zarar verip vermediğimi bilmeden beni Fransa hudutları dışına atmıya karar vermiş bulunu- yorsunuz... | — Emniyeti umumiye müdürü, | bay, evet harb işleri üzerine | casusluk yapıyorum. Sizin ikin- sizin Franta'nın emniyeti aley- | ci şubenizin bile bilmediği | şeyleri ben biliyorum. Öyle İfvesikalara malikim ki yalnız sizi değil, erkâmharbiyei umu- miye dairesini baştan-başa ye- rinden sarsabilirler. Müsyü... Ben Fransa aley- hine çalışmadım, Fransa'ya da en küçük bir zarar vermiş değilim, Ve, anlaşabildiğimiz takdirde sizinle birlik çalış- mağı da her şeye tercih ede- rim:.. Maamafih size daha evelden arzedeyim ki bir saata kadar erkânıharbiyei umumiye ikinci reisi namına özür dileyecektir. Ve yarından itibaren de emrim altında erkânıharbiyenin üç yüksek rütbeli zabiti çalışa- caktır. Emniyeti umumiye müdürü, çok kuvvetli ve azimkâr bir kadın karşısında bulunduğunu anladı. Bu kadın, sükünet ve itidali demini tamamen elde etmiş ve şimdi taarruza geç- miş. bulunuyordu. Dolores, bir ayağım diğe- rinin üzerine attı ve Emniyeti umumiye müdürüne: — Bu sabahki hâdise sinir- lerime fena bir tesir yaptı. Bana iki kadeh Viski ve bir paket 3 numara Abdullah si- garası ısmarlayınız. Bunlar ge- linciye kadarda erkâmharbiyei umumiyei generallerinden Dol- biyer'e benim hakkımda tele- fonla haber vermenizi rica ederim. Dedi. — Sonu var — Ras İmru İtalyan adalarından birinde oturacak. Roma 7 (Radyo) — Birkaç hafta evel mutavaatını bildir- miş olan Ras İmru diğer bir- çok Habeş reisleri gibi İtal- yaya gelmiştir. Ras İmru, 12 adadan birinde ikamet ede- cektir. Roma, 7 (Radyo) — Şarki Afrika'ya İtalya'dan şimdiye kadar 167,510 amele sevkedil- miştir. — Bunlardan 108,400 amele Habeşistan'da yerleş- miştir, Bundan başka muharib askerlerden 15,000 kişi de ailelerile birlik Habeşistan'da çalışmağa ve yaşamağa karar vermişlerdir. Montekarlo Otomobil yarışı.. Montekarlo, 7 (Radyo) — Montekarlo - beynelmilel ato- mobil müsabakasına 122 oto- mobil iştirak etmektedir. Avrupa'nın mühtelif yerle- rinden hareket etmiş bulunan bu otomobillerden, 30 Kânu- nusanide ilk gelen birinciliği kazanmış olıu_lmı. Perri galib Nevyork, 7(A.A) — Perry 'Tenis maçında 7/5,3/6,6/3 Vi- nes'e galib gelmiştir. Bu Per- ry'nin profesyonel olarak or- ..*.'!2&"1" &ğı ilk maçıdır. ANAD Yrınıg Harbı m,;â Yaralamak Konak tramvay durak ye- rinde Osman oğlu 12 yaşın- da Fethi, Ahmed oğlu 13 yaş- larında Şükrü'yü jilet bıçağile sol elinden yaraladığından ya- kalanmıştır. Demirle yaralamış Karşıyaka Bostanlı'da otu- ran Rüstem oğlu Bekir, Os- man oğlu Mehmed'in demirle sol kaşı yaraladı- ğından yakalanmıştır. Dövmek Alsancak'ta hazineli sokakta oturan Hasan karisı Zeyneb 6 yaşlarında Perihanı sokakta | dövdüğünden yakalanmıştır. Tehdid Arab fırınınd ı İsra'tiın oğlu Hasan yoldan geçen Ali kızı Ayşe'ye el ile sarkıntılık ve ayrıca (Seni öldüreceğim) diye tehdid ettiğinden — yakalan- mıştır. Kanuna aykırı İkiçeşmelik caddesinde Ka- dem oğlu 80 yaşlarında Ah- med, şapka kanununa aykırı olarak başına takke giydiğin- den yakalanmıştır. Sarhoşluk ve yangın Peştemalcılar başında Ali- nin evinde oturan Abdullah kızı Saliha sarhoş olarak elin- deki sigarayı yorganın üzerine atmak suüretile yorganın bir | kısmının yanmasına sebebiyet verdiğinden yakalanmıştır. Yağmur Hububata bereket verecek Bir aydanberi çiftçilerimizin | bekledikleri yağınur, dün yü | zünü gösterdi. Alınan haber- lere göre yağmur bütün mın- takada vardır. Fakat az de- vam etmiştir. Tarlalarda bu- lunan buğday, arpa ve diğer hububat, yağmursuz kalmak- tan — cılızlaşmıştı. Şu - birkaç gün içinde yağımur yağacak olursa hububat mahsulü çok bereketli olacaktır. Öğretmenler Burnava'da 9 Eylül okulu öğretmeni Kadriye, İstanbul vilâyeti emrine - verilmiştir. İs- tanbul mekteblerinden birine tayin olunacaktır. Ankara Ta- rib, Coğrafya fakültesine mali vaziyeti sebebile devam ede- miyecek olan öğretmen Kâ- mil ile Denizli Zafer okulu öğretmeni Nadire, Kültür ha- kanlığınca vilâyetimiz emrine verilmişlerdir. Kültür Drektör: lüğünce İzmir okullarından bi- rine tayin edileceklerdir. üzerinden OLU Madrid müdafii general, onbin Al. mana karşı harbedildiğini söylüyor Almanya, Köln harp ge- ,,'. misini de gönderdi. Mak- sadı harp çıkarmakmış Âsiler, dünkü taarruzda ehemmiyetsiz ne- tice aldılar, şiddetli mukavemet 'gördüler Alman Nürenberg gemisi Cenevre, 7 (Radyo) — Va: lâns'taki İspanya hükümetinin Alman taarrtızları hakkında Uluslar sosyetesine — verdiği nota, 18 kânunsanide tetkik edilecektir; Fakat bu Gümatdü Sancak — mes'elesi, müzakere edileceğinden İspanya'nın no- tası ikinci derecede kalmağa mahkümdur. Fakat, Almanya- nın ültimatomunun yarın saat 8 de b'teceği için, müessif hâ- diseler - çıkmasından maktadır. Cenevre, 7 (A.A) — Valans | hükümeti Milletler — cemiyeti genel sekreterliğine bir nota göndererek İspanyol sularında İspanyol vapurlarının müsade- resine ve âsilere Alman ve İtalyan gönüllüleri — gönderil- | mesine karşı protestoda bu- lunmuştuar. Valans hükümeti bu nota- sında doğrudan doğruya Mil- letler Cemiyetinin müdahale- sini istemediği gibi paktın hiç bir maddesinide ileri sürmiyor. Ve konseyin fevkalâde toplan- tısını da istemiyor. Yalnız key: fiyetin Milletler cemiyeti âza- sına bildirilmesini rica etmekle | iktifa eyliyor. Londra, 7 ( Radyo ) — İs- panya sahillerine giden İngiliz | ticaret vapurları, nakliye üc- retlerini yüzde elli arttırmıştır. Vapurların müstahdemini de ücretlerinin tezyidini istemiş- lerdir. Moskova, 7 (Radyo) — Al- man amiralının İspanya'ya karşı Halkevimiz Parli yeni vilâyet idare he- yeti, yaptığı ilk içtimamda iş bölümü müzakeresinde, Hal- kevi riyasetine, azadan lise muallimi Şehime Yunus'u seç: miştir. Şehime Yunus, münevver, kıymetli bir partili ve Türk kadımdır. Muvaffekiyetini umar ve dileriz. Bergama ve Buca mezbahalarında Bergama mezbahasında Bi- rincikânun ayında 387 koyun, 177 keçi, 229 kuzu, 2 oğlak, 18 manpa, 55 öküz, 51 inek, S1 dana ve 5 malak olmak üzere 975 başhayvan kesil- miştir. Buca Belediye mezbahasın- da 109 koyun, 88 keçi, 10 | kuzu, 20 oğlak, 10 öküz, 28 | inek, 64 dana, 1 malak olmak üzere 330 hayvan kesilmişlir. l hareketi gazeteler tarafından şiddetle tenkid edilmekte ve Alman'ların bu hâdiselerle bir harb vesilesi çıkarınak istediği yazılmaktadır. Ayni gazetelere göre, Al- manlar ve İtalyan'lar âsilere silâh ve gönüllü göndermekte devam etmektedirler. Alman'ların ültimatomu Fran- sa ve İngiltere'de büyük bir ademi memnuniyet mıştır. Tanca, 7 (Radyo) — Ami- ral Fon Spek Alman kruva- zörü buraya gelmiştir. Berlin, 7 (Radyo) — Köln Alman kruvazörü — İspanyol sularına hareket etmiştir. Bu sefine Königsberg kruvazörü- nün vazifesini alacaktır. Solya, 7 (Radyo) — İspan- yol âsi harb sefineleri tarafın- dan Bulgar bandıralı Balkan vapuru tevkif edilerek Göta' uyandır- | den korkul | götürülmüş, fakat iki gün son- | ra serbest bırakılmıştır. Moskova, 7 (Radyo) — Ce- belüttarık boğazında âsi harp sefineleri kömür hamuleli Ko- ban Rus vapurunu - tevkif et- mişlerdir. Bu vapur Birleşik Amerika'ya gitmekte idi. Şüp- heli ve harp İevazımı bulun- mamasına rağmen — dört gün- sonra serbest — birakil- | mıştır. Berlin, 7 (Radyo) — İspan- ya'da Mahomonda'da âsi kuv- vetler, muvaflakıyetle taarruz- larına devam — etmektedirler. Laproba ve Harava - köyleri işgal edilmiştir. Âsilerin topçu teşi çok müessir olma Âsiler mütemadiyen - takviye kuvvetleri almaktadır. Harba iştirak eden asker miktarı bü- yüktür, milislerin de kuvvet- leri az değildir. Milislerin mukabil taarruz- ları devam — etmektedir. Bu cephedeki harp, sade Esküv- jal'in değil, Madrid'in mukad- deratını da tayin edecektir. Avila, 7 (A.A) Âsiler birdenbire — taarruzlarının he- defini değiştirmişlerdir. Gene- ral Mola dün sabah Las Ro- zas civarındaki yol kısmından başlıyarak El Pardo istikame- : tinde taarruza başlamıştır. Hü- tadır. cum eden kıtaatın adedi çok- | tur. Milisler şiddetle mukave- akşamki program Istanbul radyosu 12,30 Halk musikisi, 12,50 Havadisler, 13,05 Hafif mu- siki, 13,25 Muhtelif plâklar. 18,30 Dans musikisi, 19,30 Spor müsahabeleri Eşref Şe- fik tarafından, 20 Vedia Rıza, 20,30 Cemal Kâmil ve arka- daşları, 21 Stüdyo orkestrası, 22 Ajans ve Borsa haberleri, 22,20 Sololar. Ankara radyosu 12,30 Halk musikisi, 13 Haberler, 13,15 Hafif musiki, 19 Halk musikisi, 20 İngi: lizce ders, 20,20 Dans musi- kisi, 20,40 Ajans haberleri, 21 Stüdyo orkestrası. İn gilte;qe Grib Salgın halinde.. Dananma efradının büyük bir kısmiı da hastadır Londra, 7 (Radyo) — Lon- dra'da büyük bir Grib salgını vardır. Halkın yüzde yetmiş beşi hastadır. Bristol mahallesinde 17 kişi Gribden ölmü;ştür: - Sloz ma- | ballesinde halkın dörtte biri ve Plimut'da, donanıma: era- dının büyük bir kısmı has- tadır. Londra'da üç milyon kişi- nin Grib'ten yattığı anlaşık imışlır. Yunanistan'da Sigaralar üzerine yeni bir resim konuyor.. Atina, 7 (A.A) — Hükümet içtimai muavenet tedbirlerini takviye için S00 milyon drahmi daha tahsi, etmiye karar ver- miştir. Bu tahsisat sigaralar üzerine konacak yeni bir re- simle dahilde posta ve telgraf ücretlerinin arttınlmasile elde edilecektir. Kültür bakanlığı |Mekteblerimizi takdir etti. Yerli malı ve tasarruf hal- tasında İzmir okullarında canlı hareketler görülmüş ve top- lantılar yapılmış, müsamereler verilmişti. Dün Kültür bakan: lığından — vilâyete gelen bir mektubta yerli malı ve tasar- ruf haftasında propaganda sa- hasında gösterilen canlılık ve muvaffakıyetten — mektebliler met etmektedirler. Madrid, 7 ( AA ) — dâÂsi | kuvvetler bundan tam iki ay evel Madrid - kapılarına gek | mişlerdi. Bu münasebetle pa- yitahtın müdafaasını idare et- mekte olan general Miaja matbuat mümessillerini kabul etmiştir. General hali hazırda Las Rozas mintakasında cereyan etmekte olan muharebelerin ehemmiyetli olduğu noktasın- da ısrar etmiştir. General şu sözleri miştir: — Cumhuriyetçi - kuvvetler bu mıntakada son derecede asri teçhizata ve silâhlara ma- lik 10,000 Alman'a karşı har- betmektedirler. Milis'ler üni- versite mahallesi altında La | Corogne istikâmetinde - çekil- | mişlerdir. —Villaverda kasında Madrid'in cenubi sar- bisinde vaziyet bükümetçilere müsaittir. | General Miaja netice olarak cumhuriyetçilerin nihat zafere ae L aa söyle- minta- takdir edilmiştir. v TT D TORA D DA i kavuşacakları hakkındaki ka- naaâtını izhar etmiştir. Paris, 7 (Radyo) — Havas ajansının Avilla'dan aldığı ha- bere göre güneşli bir hava ile âsilerin taarruzu yeniden baş- lamıştır. General Mola kıt'a- ları da Madrid'in şimal ve şimali şarkı - kısmından taar- ruza başlamışlardır. -Asen, kıt'ası milislerin bir kışım si- perlerini almıştır. Tayyareler- de şiddetli faaliyet göstermek- tedirler. Yüzlerce milis harb meydanında — maktul — kalmış- lardır. Milislerden bir kısmı firar ve âsilere iltihak etmektedirler. İltica eden milisleri âsiler yol ve köprü tamirinde kullanmak- tadırlar. Madrid'de Kaza del Kam- | po'da sükünet hüküm sürmek- — tedir. Mola kuvvetlerinin yeni ileri hareketi kilometre genişliğinde — nacak aitı kilometre ol! .