8 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

8 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Saytfa 6 anya ve İtalya evabi nota verdiler Asiler yeniden büyük ta- arruza geçtiler H span ya ı hâdiselerinin genişleme- sinden korkuluyor. Son muhare- belerde binlerce kişi öldü Roma, 7 (Radyo) hariciye nazırı Kont Ciyano; — İspanya için teklif olunan kon- /— trol mes'elesi hakkındaki Fran- | halindedir. Bunun ciddi şekil- — sına bugün cevabi notayı”ver- | — miştir. Nota, İngiltere'nin bura — sefiri ( Sir Erik Dromon ) ile — Fransız sefiri M, (Blondel) € | sız ve İngiliz müşterek nota- verilmiştir. Notanin muhteviyatı; yarın — (Bugün) neşredilecektir. Berlin'den alman haberlere — göre, Almanya'da ayni şekilde İngiltere'nin Berlin s-firile AL- — manya maslahatgüzarına cevabi notasını vermiştir. Alman no- — tası, çok uzun ve mufassaldır. Yarın (Bugün) sabah neşrolu- nacaktır. Roma, 7 (A.A) — 10,000 İtalyan'ın Kadıks'de karaya çıkmış olduklarına dair olan — haberler hakkında mütalealar — yürüten Tribün gazetesi di- yor ki: *“Bu rakkamlar hayalidir. Ec- nebi gönüllüleri hali hazırda general Franko'nun elinde bu- — dunan İspanyol lejyonuma gire- bilirler. Her halde gönüllüler mes'elesi hakkında bir itilâf hasıl olmadıkça İspanya'ya gö- nüllü makamların hattı hare- ketini gösterir bir mahiyette telâkki etmemek icabeder. Londra, 7 (A.A) — İyi ha- ber alan mehafil, Portekiz hükümeti tarafından İngiliz ve Fransız notalarına verilen ce- vabta İspanya'ya gönüllü sev- kedilmesine mani olmak - için alınacak tedbirlerin bu hu- susta bütün devletlerin muva- fakatı alınması şartile kabul edebildiğini bildirmektedir. Londra, 7 (Radyo) — gazeteler, ademi müdahale koömitesine dahil bazı devletler Ispanya'ya abloka değil kon- trol konmasını istemektedirler. Abloka * masrafları - 800,000 sterlin tutacaktır. Bunun için bazı hükümetler bu masraftan kaçmaktadırlar. Londra 7 (A.A) — Fransız ve İngiliz hükümetlerinin İs- panyol sahillerini abloka et- meği düşündükleri hakkında Paris'te şayialar çıkmıştır. Royter Ajansı İngiliz hükü- metinin böyle bir mes'eleyi derpiş etmediğini kendisine bu yolda hiçbir teklif te ya- pılmadığını ve buna binaen bu hususta hiçbir ihzari gö- rüşme yapılınamış — bulundu- nu bildirmektedir. Paris. 7 (Radyo) — Sosya- list liderlerinden M. Jiromski, Popoler gazetesinde neşrettiği bir yazıda Halk cebkesi Fransız kabinesini tenkid etmekte ve: İspanya işlerine ademi mü- . dahale kararı vermiş olduğu- muz halde İtalya ve Almanya aksi şekilde hareket etmiş- lerdir. Fransa'nın bu - fedakârlığı bu faydasız kalmıştır. Fransa, Bu ademi müdahale - siyase- tinden vazgeçmek mecburiye- tindedir. Bu husustaki taah: hüdür zgeçerek - İspan- )) İ ühimmat ver- di — İtalya | Londra, 7 (Radyo) — Roy- ter Ajansına göre, bütün İs- panya'nın beynelmilel bir ab- lokaya alınması henüz tasavvur de teemmülü için İtalya ve Almanya'nın cevablarının alın: ması lâzımdır. Gönüllü mes'elesi Londra ademi müdahale komitesinde tetkik edilecektir. Palos hâdi- sesi hakkında bir müzakere tasavvur - edilmemektedir. Londra, 7 (Radyo) — İngi- liz gazeteleri, İtalya ve AlL- manya'nın cevabı ile fazla alâ- ka göstermektedirler. Bu no- taların müzakeratı çok güçleş- tirecek derecede şiddetli ol- duğu sanılmaktadır. Taymis: *“Hitler, Franko'nun zaferi ihtimali karşısında İtalya için yeniden birşey düşünülmesine lüzum olmadığını söylemiştir. 10,000 İtalya'nın Kadiks'e ihracı, ve yeni Alman takviye kıt'alarının gelmekte devamı, İngiliz efkârı umumiyesini he- yecana düşarmektedir. Çünkü bu, İspanya'nın Al- man'lar tarafından askeri işgali demektir, Fransa ve İngiltere, İspan- ya'daki harbın genişletilmesini hedef ittihaz eden Alman si- yasetine karşı daha fazla ta- hammül edemiyeceklerdir.., Liberal Niyöz Kronikl: *İtalya ile bir uzlaşma ak- teden İngiliz kabinesi hata etmiştir. Bu uzlaşmaya İspanya müdahalelerine nihayet verc- cek bir madde koymak elzem- dir. Maamafih, bu hususta faa- liyet imkânı henüz mevcuttur.., Demektedir. Londra, 7 (Radyo) — Roy- ter ajansının verdiği bir ha- bere göre, Irlanda hükümeti, general Franko'ya bir kolordu göndermiştir. Bu kolordu, İr- landa kumandanlarından ge- neral O'döf'i tarafından idare edilecektir. Bu — kuvvetler, İs- panya'ya vâsıl olur-olmaz, der- hal harbe sevkolunacaktır. Paris 7 (Radyo) — Yirmi dört saatlık bir tevakkuftan sonra Madrid'in şimalinde tek- rar muharebeye başlanmıştır. Havas Ajansının verdiği bir habere göre, Bronet üze- rine geleerk istikşafta bulun- mak istiyen bir milis tayya: resi, ihtilâlcılar düşürülmüştür. İhtilâlcilar, Toroledones ceb- hesinde hayli ilerlemiştir. Madrid müdafaa komilesi- nin bir tebliğine göre, ihtilâl- ciler, geceleyin milis cephesi- ne taarruz etmişler ve sabaha karşı hücuma — geçmişlerdir. Tebliğde; düşmanın, tanklarla milis cephelerini tazyik ettiği bildirilmektedir. Milis kuvvet- leri, müdafaa ediyorlar. Ko- mite, son muharebelerin, şim- diye kadar vukubulanlardan çok şiddetli ve kanlı olduğu- nu saklamamaktadır. Paris, 7 (Radyo) — İhtilâl- ciler, Latroza, Elsplantos, Le- pintos ve Pozoeloda Anahon ı Vhııbılınııı işgal — eylemişler ANADOLU Yoldan çevrilen vapura gene izin verildi İki feci kazanın za. vallı kurnanları ——— — Sonu Tinci sahifede — » Başı 1 inci sahifede bayı da — sürüklemiştir. Arabanın sol tarafında bulunan arabacı — So- tilmiş bayvanı dürdürmak - isteyin, e saplan. valh genci yere sermiştir. O sırada şoför Mustafa — idare- simdeki otomobil de - gelerik Sa- tılmış'ın başını çiğnemiş, başından ©e arabanın — okü mış ve ae sörette yaralamıştır. Fal bacının, arabasını — tramvay Ta üzerinden sürmesi, kazaya kendisi- nin sebebiyet verdiğini gösterdiği için saç da arabacının tayılıyor. Müddeivmumilik, şoför Mus- tafa'yı serbest barakmış — Ve yolör dün tekrar işine başlamışsa da Bolediye seyrüsefer kontrelörlüğü ehliyetosmesizi 'almıştır. .. Şimendü/er k-zası Dün de yazdığımız veçhile Bayraklı ile Mersinli arasında Salhane istasyonunda mühim bir tren kazası olmuş, Naha yollarında — çalışan Mehmed oğlu Ali adında bir genç tren altında kalınak suretile yara- lanmış, iki bacağı diz kapa- ğından, sol eli bileğinden, sağ | eli de parmaklarından kesil- miştir. Hâdise şöyle olmuştur. — Ali, Salhane'de — bulunan kardeşini görmiye gitmişti. Tre- mnin geldiğini görmüş ve kah- veden, kardeşinin yanından kalkarak istasyona koşmuştur. Karşıyaka'ya işliyen — havali treni de o sırada hareket et- miştir. Amele Ali, hareket balinde bulunan trene atlamak teşeb- büsünde bulununca tutunama- — Başı Tinci sahifede — olduğumuz kalkınmanın muvakkat olmaması ve evelki felâket sebeh- lerine —karşı — ömniyet ahmnan Lüzamdı. M. Ruzvelt bundan sonra yeni köngre için aşağıdaki mes'elelerin ana hatlarını gös- teriyor: 1 — İdare makinesinde ge- niş bir islâhat. 2 — Sihhi olmıyan evlerin yakılmasını ve yeni - ikamet- gâhlar inşasını ihtiva eden bir şehir programı, 3 — Kira ile çiftlik tutan: lara finansal yardım, 4 — İşsizliğe karşı siyase- tin ve sosyal emniyet siste- minin genişletilmesi ve muh- taçlara işsizlere yardım. M. Ruzvelt diyor ki: Fazla istihsal, az istihsal ve speklâsyon öyle üç kardeş musibettir ki, enlilâsyon - ve dellasyon musibetlerini tevlid ederler. Hükümetir fiat sevi- yesini zaman zaman hasıl olan kuvvetli temevvüçlere — karşı himaye için hususi teşebbüse yaptığı yardım millelin men- faatinedir. N. R. A. milli kal kınma müessese - teşkilâtmın büyük hedelleri faydalı şey- lerdi. Ve şimdi biliyoruz ki, müşkülât N. R. A.nın pek çok şeyler yapmak istemesin- den.ileri gelmiştir. N. R. A. nn statusu —kanunun esasiye muhalif olarak ilan edildi, Fakat mes'ele hâlâ baki dur- maktadır. Nevyork, 7 (A.A ) — Va> fânsiya — hükümetine. gidecek mış ve tekerlekler altına düş-. _kıy;nı-!en hamil olan İspan: müştür. Tren durdurulmuş ve” kazazede muhtelif yerlerinden ağır yaralı, bacakları ve elleri kesilmiş olarak vagonların al- tından çıkarılmıştır. Yaralı, hastanede tedavi al- tına alınmış -bulunmaktadır. Dün bir muharririmiz, yaralıyı görmüşlür. Çok ağır vaziyette bulunan Ali, söz söyliyemiye- cek bir haldedir ve çok kan a— muvalfakıyetler ihraz eylemiş- lerdir. Tayyare faaliyeti bütün cep- helerde sonderece mücssirdir. Vaşington, 7 (Radyo) — İs- panya'ya silâh ve mühimmat gönderecek olanların, on bin Dolar para cezasile bir sene hapse mahküm edilmesi, yeni memnuiyet kanununun iktiza- sındandır. Londra, 7 (Radyo) — İngil- tere. İspanya'ya konacak olan kontrol masrafları için hisse- sine düşen yüzbin İngiliz lira- sını ayırmıştır. Bütün masraf- lar, bir milyon İngiliz lirasına baliğ olacaktır. Portekiz, Avusturya, Maca- ristan ve Arnavutluk, bu mas- raflara iştirak edemiyeceklerini bildirmişlerdir. Avilla, 7 (Radyo) — Nas- yonalistler Madrid'e 12 kilo metre mesafedeki kasabayı da ele geçirmişlerdir. Muharcbe çok şiddetli olmuştur. Şimdi Astorya'nın mühim bir kısını ele geçmiş bulunmakta olub, arka hedef doğrudan doğruya Madrid'dir. Düşman, karış karış müda- faada bulunmaktadır. Öldü- rücü ve mahvedici topçu ateşi sabahtanberi durmamıştır. Mü- temadiyen takviye kıtaalı gel- mektedir, Nevyork, 7 (Radyo) — 170 tayyare ve Deşyüz tayyar yol Markantabriko vapuru bu akşam ımbııgo hakkındaki kaybettiği için ıoz !oylıycmc mektedir. Zaten doktorlar da söz söylemekten kendisini me- , netmişlerdir. Adliyece yapılan tahkikata göre kazada tren makinisti Şükrü ve ateşçi Mehmed'in suçları bulunmadığı - anlaşıl- mıştır. törünü hamil olan vapur Al- bor fenerini geçmiştir ki, şim- di Amerika kara suları hari- cindedir. Bu vapurdaki tayyareler İs- panya hükümetine aittir. Doblen-Irlanda, 7 (Radyo) — Franko kıt'aları için 800 gö- nüllünün — hareketi, — general Domet'i taraftarlarının nüma- yişlerine sebeb olmuştur. Nü- mayişçiler, kamyonlara bine:- rek meçhul bir semte gitmiş- lerdir. Berlin 7 (Radyo) — Bazı gazetelerin verdikleri haber- ler bilâfına olarak, Fransız sefiri Berlin'den ayrılmamıştır. Sefir M. Ponso, M. Hitler'in kor diplomatiği kabul edeceği ikinci kânun pazar gününe ka- dar Berlin'de kalacaktır. Paris 7 (Radyo) — Sosya- listlerden Lerianski Popoler gazetesinde yazdığı bir ma- kalede, Fransa'nın harici siya- setine şiddetle hücum etmek- tedir. Muharrir, İspanya cu- muriyetini kurmak — lâzımgel- diğini yazmakta, Fransa'nın ambargoyu kaldırmasını - iste- mektedir. Salamak 7 (Radyo) — Res- mi tebliğdir: Kıtaatımız. Kazadolfo şoh- rini işgal etmiştir. Düşmanın , zayiatı mühimdir. Diğer ceb- helerde ııfııl: “tefek hâdiseler Ü AAi karar suretinin — kabulünden evvel Kartajene müteveccihen hareket etmiş sahil muhafaza gemilerile bir tayyare Markan- tabriko vapurunu Sandyhook açıklarında yakalıyarak Brok- line çevirmişlerdir. Vaşington; 7 (A:A) «« Ser nato ambargo hakkındaki ka- rar suretini kısa bir müzake- reden sonra kahir bir ekse- riyetle kabul etmiştir. Vaşington, 7 ( Radyo ) — Senato, büyük bir ekseriyetle İspanya'ya sevkedilecek silâh ve mühimmat üzerine ambar- go konmasını kabul etmiştir. Ayni karar, koöngrece de kabul ve tasdik edilmiştir. Bu karar Ruzvelt'in imza ve tasdikine verilmiştir. Vaşington, 7 (A.A) — Âyân ve meb'usan meclisleri Pittma- nın İspanya'ya gönderilecek harb malzemesine ambargo konması hakkındaki - takririni kabul etmişlerdir. Bu takrir şimdiye kadar İspanyı'yı lgi- decek — silâhların ihracı için verilmiş olan bütün müsaade: leri iptal etmektedir. Vaşington, 7 (A.A) — Mü:- himmat kontrolü — hakkında merkezi — idarenin köngreye verdiği rapor İspanya'ya ya- pılan Amiral - silâh ve harb levazımı ihracatının genişliğini sarih bir surette göstermek- tedir. Bu rapora göre: 6 ikinci teşrinden 30 ikinci teşrine kadar yapılan muamele 26 milyon 569 bin dolar kıy- metindedir. Bu müddet zar- fında 149 şahis ve - firmaya 4205 ihracat tezkeresi veril- miştir. Vaşington, 7 (A.A) — Va- şington hükümeti geri çevrilen Marcantabrico vapuruna yeni- den gideceği yere hareket müsaadesi vermişti:. Bu vapur ilk çıkışında Brok- line döndürülmesinin sebebini Vaşington'da silâhlara ambar: go konması mes'elesinin ge- çirmekte olduğu — inkişaflarla değil fakat başka bir kanuni cihet teşkil eylemekte idi. Vaşinglon, 7 (Radyo) yan ve köngre meclisleri dün Kapitol'da toplanmış ve saat 18 de Ruzvelt'in nutkunu dinle- miştir. Kongreye muhariblere silâh sevki müsaadelerinin hitamı münasebetile birkaç takrir ve- rilmiştir. Diğer bir takrir ile de İspanyaya karşı bitaraflık kanununun tatbiki taleb edil- miştir. Büdçe layihaşı da knngıeye verilmiştir. Seferihisar'da Hayvan hastalığı kalmadı Seferihisar kazasının Tepe- cik köyündeki koyunlarında iki ay evel çiçek hastalığı çıkmış ve sihhi tedbirler alınarak kordon konmuştu. Hastalık söndüğünden baytar müdürü Adil Yergök Seferihisar'a git- miş, kordonu kaldırmıştır. Roma, 7 (A.A) — Gazeteler Çekoslovakya diş işleri bakanı M. Krfta'nın İstefani Ajansı muhabirine verdiği bir mülâ- katı neşrediyor. M. Krofta, Çekoslovakya'nın İngiliz - İtal. yan anlaşmasını memnuniyetle karşıladığını, İtalya'nın Akde- niz'de barışı sağlamladıktan sonra orta Avrupa işlerine da- ha ziyade alâka göstererek ve küçük anlaşma İle faydalı teş- riki mesaide bulunacağını ümit eylediğini bildirm!ştir. Budapeşte ile Prağ arsın- daki münasebetlerin salâhı, Tuna havzasında devamlı bir barış imkânını ümid ettirecek mahiyettedir. Teslihatta mü- savi hakka dair olan çetin mes'eleye gelince orta Avru- pa'da müvazeneyi boumıyacak bir tarzı hal bulmak icabede cektir. Prağ ile Berlin ırııındıkı münasebat daha iyi hale gel- miştir. Yugoslavya, Bulgaristan paktı Çeköslovakya Bulgaris- tan arasında da bir yaklaşma- yı ümkân dahiline koymakr tadır. İtalya Yugoslavya — yaklaş- ması Roma protokolu memle- ketlerile küçük anlaşma- ara- sında bir teşriki mesaiye doğ- ru mesud bir ılnıııemr BORSA Üzüm satışları Çu. Alıcı KS Xe 170 Ü. kuru, 145 A.R. üzüm. 13 134.Y.L. Talât 13 50 17375 100 J. Tara.mah. 17 25 21 91 S. Süleyma. 13 75 17 89 D. Arditi 14 17 S0 771 K.Kâzım 13 14 75 63 Esnaf banka. 16 S0 17 25 58 H. Avni 11 50 13 25 46 S. Emin 15 15 28 H. Alberti 12 50 13 20 J. Kohen 14 50 9 K. o, Meh. 12 7 H. Alyoti 15 75 1038 387445 388483 İncir satışları K.5. KŞ 4 25 14 12 15 7S Çu. — Alıcı 77 İnhi. ida. 4 25 173407 173484 Z. yağı satışları Kilo Alıcı K. &. KS 50000 F. Solari 48 — / 49 32000 Jiro ve şü.43 50 50 48 49 48 46 48 20000 J. Taran. 48 10000 İnkişaf şir. 48 10000 Ali molla 48 10000 Ö. Muhar., 46 5000 E. Sami 48 137000 Zahire satışları Çu, Ginsi KSK $ 365 Buğday 6625 6 75 50 Tonbuğday 6625 6 65 890 K. darı 114 S 1484 Ken. pala. 250 — 465 21000 Ki. p. çekir. 3 3 İZMİR Pamukmensucatı Türk Anonim Şirketi Şirketin merkez ve labrikası : İzmir'de Halkapınardadır.. Yerli pamuğundan At, Tayyare, Köpekbaşı, Değirmen, Ge- yik ve Leylek markalarını havi hernevi kapot bezi imal eylemekte olup malları Avrupa'nın ayni tip nıensuuhnı faiktir. Tılefoı Na. 2211 ve 3067 üdresi Bi graj & 6ö7 BAA Krofta'nın beyanatı İtalya ve küçük itilâf ğ