10 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

10 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Z Sayfa 4 ansa, Almanların İspan yaFasında yerleşmesine rıza göstermiyecek »ranko protesto edildi. Eden de sefirler konferansından vazgeçti Paris, 10 (Radyo) —Alman- n, İspanya Fas'ında asker Çıkarmaları — üzerine nehafilinin ileri sürdükleri ka- t, Almanya lehine değildir. - Söylendiğine göre, Fransa, İspanya Fas'ında Aınıınya 'nın Dort grup alyan tayyare- leri San Fransis- ko'ya gidecek.. Roma, 10 (Radyo) — İtal- harp tayyarelerinden 4 grup, Roma'dan kalkarak A- merika'nın ( San Fransisko ) .» şehrine gideceklerdir. Bu se- g yabat için hazırlıklar yapıl- maktadır. Gidecek olan tay- if yareciler arasında Mussolininin büyük oğlu da varmış. Sen! Çin'de " ahıli İarb Başladı.. Londra, 9 (Radyo) — Roy- T ajansına göre Çin'de Su- yang'da dahili bir harb baş- lamıştır. — Pekin'deki İngiliz sefiri İn- O giliz tebaasını nakletmek üze- Luban şehrine - gitmiştir. Birleşik Amerika sefiri de ay- ni tedbirleri ittihaz etmiştir. — M.Hitler Yakında mühim izahat verecek Paris, 9 (Radyo) — Havas F Ajansı: Nasyonal sosyalist par- | tisinin tesisi yildönümü müna- " sebetile bu ayın 9 unda umu- mi kongre akdedileceği ve O M. Hitler'in dahili ve harici vaziyet hakkında mühim be- — yanatta bulunacağı haber alın- E'mışlıv. . | Paris'te -Bir mensucat Fabrikası yandı. — Paris, 10 ( Radyo ) — Bu — gün sabah saat 11 buçukta Mmensucat fabrikalarından bi- ginde büyük bir yangın çık- Omıştir. Yangın akşama kadar devam etmiştir. Fransız | yerleşmesine hiç bir zaman rıza göstermiyecektir. Bu me- selenin, Fransa için hayati bir mahiyeti haiz olduğu ve buna karşı müsamaha gösterilemiye- ceği rivayet olunuyor. Fransa, Afrika'daki müstem- lekelerinin kapusunda başka bir Avrupa devletinin tesahüb etmesine tahammül etmiyecek- tir. Bunun içindir ki, İspanya ile Fransa arasında münakit olan muahedenin 5 inci ve altıncı maddeleri ileri sürüle- rek general Franko protesto edilmiştir. İngiltere Hariciye Nazırı M. Eden, İspanya işleri için ta- savvur ettiği sefirler konferan- sından, son vaziyet dolayısile sarfınazar eylemiştir. Almanya'nın İspanya Fa- sı'na asker çıkarması, müstem- leke ihtiyacını tatmin etmek maksadına matuf görülmek- | tedir. Bu sene Karnavalları takyid ettiler. Berlin, 9 (Radyo) — Al- manya'nın hiçbir. yerinde bu sene hususi surette - karnaval olmıyacaktır. Karnavallar, yal- nız propaganda ve — matbuat nezaretinin tensibile olacaktır. Mussolini 'Nazırlar mec- İlisini topladı.. Roma, 9 (Radyo) — İtalyan kabinesi bu sabah M. Musso- lini'nin riyasetinde toplanmış- tır. Kabine içtimanda faşist | partisi reisinin kabineye aza olarak kabulüne karar - veril- miştir. Bu karar, idare siste- minde büyük bir inkılâb de- mektir ve parti doğrudan doğ- ruya kabineye girmiş demek- tir. Bundan sonra, parti, hü- kümet ve devlet bir olmuştur. Bundan başka, radyo üze- rine mevzu hertürlü rüsumun en az hadde indirilmesine ka- rar verilmiştir. 1937/1938 Bütçesi de kabul edilmiştir. Bütçe 20,350,000,000 irad, 23,400,000,000 lirettir. Bütçenin 3 küsur milyar açığı vardır. Kabine 9 Şubatta tek- rar ınplınacwkhr. Yarının Harbı General Dalbıyeı' ı!e emniyeti umumiye — müdürünün müzakeresi uzun sürmedi — Bunlar, mukadderatın - garip bir cilvesi ile memleketlerin- / den, işlerinden, hizmet ve sa- — adetlerinden uzak düşmüşler, en süflü bir hâyat yaşamıya — mecbur kalmışlardır. Bunların | — bütün beşeriyele, bülün me- | ödeniyete müdhiş bir kin bes. Ndikleri, bütün mukaddesata tan etmedikleri malüm mu- “Güzel İspanyol kadın kü- ük bir tevakkuftan sonra, ke- limeler üzerinde fazla durarak /| gene söze bışlıd —ii lli — Ben, Fransız erkânı har- biyei umumiyesi hesabına ça- lışmak isterim, dedi. Şimdi ben mensup olduğum müesse- se hesabına çalışmaktayım. Fransa'ya hiçbir fenalık etmiş değilim. Fakat bana suimua- mele yapılırsa, bu hususta size teminat veremem! Gerek sizi ve gerek emni- yeti umumiye müdürünü daha fazla tâciz etmemek için şu şartları teklif ediyorum: Bana karşı her türlü emniyetsizliğe nihayet venlmelıdır. Buııı mu- ANADOLU m“ Bir randevu evi Arap fırını caddesinde ran- devucu Ada'nın evinde üç ka- dın ile üç erkek zabıtaca tu- tulmuş ve evin kapatılması kararlaştırılmıştır. — Randevu evinde yakalanan kadınlar hakkında tahkikat yapılıyor. Dövmek İkiçeşmelik Numanzade çık- mazında Mustafa oğlu Suphi, karısı Fikriye'yi dövdüğünden yakalanmıştır. Bıçak taşımak İkiçeşmelik caddesinde Şev- ki oğlu Muzaffer ve Hasan oğlu Cemal'de birer bıçak gö- rülerek alınmıştır. Esrar satmak Gaziler caddesinde Mehmet oğlu Mustafa, esrar satarken suç üstü yakalanmıştır. Otomobil kazası İkiçeşmelik'de Damlacık yo- kuşu dönemecinde İzmir bele- diyesinde kaynlı 446 No.lu şoför Hamdi'nin idaresindeki otomobil; Sakız'lı Hüseyin'in 92 sayılı yük arabasına çarpa- rak arabanın sol okunun kırıl- masıma ve beygirin iki yerin- den yaralanmasına sebebiyet verdiğinden yakalanmıştır. Hırsızlık Alsancak'ta konsoloshanede kaloriferci Yusuf oğlu Yaşar'ın bir çift ayakkabısını çalan Mi- tat oğlu Raşit yakalanmıştır. Yaralamak Tepecik'te cevizli sokağın- da İbrahim oğlu Seyfullah ka- rısı Zehra 'ile aralarında ge- çimsizlik yüzünden kavga çık- miş ve tuğla ile Zehra'nın ba- şına vurarak 10 gün sonra muayenesini icap ettirecek de- recede yaraladığından yaka- lanmıştır. Başından yaralamak .- İkiçeşmelik caddesinde Ah- met oğlu Süleyman, Ali kızı Saniye'yi hafif surette başın- dan yıralıdığındın yakalan- mıştır. Otomabil kazası Kaymakam Nihat bey cad- desinde Milli kütüphane ya- nında bir otomobiliğidare eden şoför Ramiz oğlu Alâettin yoldan geçen Mustafa karısı Rahime'ye otomobilini çarp- tırarak yaralanmasına sebebi- yet verdiğinden yakalanmıştır. Grevciler 5 Bin sekiz yüz kişiye baliğ oldu. Paris 9 (A,A) — Fransa'da grev yapan amelenin miktarı 5800-dür. Nord eyaletinde grevler bitmiştir. ve tercümelerı.. Maarif Vehaletme Nasıl başvurulacak? Ankara, 8 (A.A) — Kültür bakanlığından: Bazı müellif, tabı veya na- şirler telif veya tercüme edi- lerek neşrolunan eserlerle çı- kardıkları dergiler için bakan- lığımıza müracaat ederek bir kısmın şatın alınması suretile kendilerine yardımda bulunul- masını istemektedirler. Kültür bakanlığı büdçesinde özel yayınlara yardım için ay- rılabilmiş tahsisat her kitap ve dergiye yardıma yetecek kadar geniş olmadığından ba- kanlığımız bundan sonra yar- dim işlerini şu yolda tanzim etmeyi — daha faydalı gör- Mmüştür: A — Yardım istenen eser- lerin basıldıktan sonra üzer- lerine beşer kuruşluk damga polu yapıştırılmış ikişer sayı- sının (eğer eser tercüme ise kitabın aslı da beraber olmak üzere) kültür bakanlığına bir dilekçe ile gönderilmesi lâ- zımdır. B — Bakanlık bu suretle kendisine verilen eserleri ted- kik ettirerek uygun kirgöedü- rine yapacağı yardım şekil ve miktarın eldeki tahsisata göre her yıl Temmuz ayı Başında tesbit edecek ve alâkadarlara bi'dirilecektir. C — Kültür bakanlığından yardım isteyen eserlerin sa- hipleri kitaplarının bakanlıkça Psatın alınma — fiatının tesbiti Gkakkar Taltir tülmliğmi a rakmayı kabul ve bunu dilek- Üçelerinde zikredeceklerdir. Ar- sZu edenler dilekçelerine bir mal olma hesabı da ekleye- bilirler. D — Kültür bakanlığınca) bir dergiye yardım yapılabil- mesi için derginin genel ve> ulusal kültüre hizmet ettiğinin kültür bakanlığınca kabul edil- mesi ve en az ©ön sayısının muntazam olarak| neşredilmiş bulunması lâzımdır. Yardım her nüsha çıktıkça © sayıya ayrılan para verilmek suretile yapılır. Yardım gören dergi bakanlıkça uygun gö- rülmiyecek şekilde neşriyatta "Bulunduğu takdirde bu yar-5 dım derhal kesileceği gibi çı- «kışı intizamı kaybeden dergi- lerin de yardımı kesilir. E —>Neşriyata yardım için kültür. bakanlığına yapılacak müracaatların. bundan böyle tarif edilen şekilde yapılması alâkadarlardan rica olunur. kabil ben de size Almanya- nın en son ve en mufassal ve en gizli bir hava ve tayyare karargâhları haritası verece- ğim.. Emrime gayet emin bir erkek veya kadiın; üç, zabit veya zabıta memuru verirseniz istifadeniz çok olur. Bunları kabul ederseniz size Alman seferberliği üzerine çok mühim malümat temin edebi- lirim.,, * ** General Dalbiyer bunun üzerine Madam Dolores'den kendisini ve emniyeti umumi- ye müdürünü biraz yalnız b rakmasını rica etti. Ve İspan- yol dilberi bitişik odaya geçti. General ve emniyeti miye müdürünün müzakeresi uzun sürmedi; pekâz sonra generı. ve emnıyeu umumiye umu- dört ' müdürü Madam Dolores'in ya- mına girdi ve müdür fevkalâde bir rezaketle: — Madam, şu dakikadan itibaren serbestsiniz! Dedi. Ya- rın öğleyin yemeği bulvarın maruf lokantalarından birisinde | yimenizi rica edeceğim, Eğer zahmet olmaz ve bir mah- zuru yoksa unmanız — bizce daha muva- fıktır. Saat 12,30 da başında açık renk bir repübliken şapka bulunacak kibar bir Müsyü gelecek, size yakın bir yere oturacaktır. Bu Müsyünün yaka lığında bir karanlı! varsa, ho- yün bi tekliflerinizin umumiye tarafından kabul edil- diğini anlıyacaksınız. Bunun ıııeııne ıkçaııı saat be;te bir P Yeni eser telif |Kanada başvekili AA İngılız 'leri dö- minyonlarla bir- leşmeğe çağırıyor. Vobdra; 9, ÇAA YE'e: Baki Kanada başbakanı B. Bennett radyoda bir nutuk söyliyerek İngiltere ahalisini dominyön- larla birleşmeğe — davet et- miştir. Habeşistan'da Daha bazı şeflerin dehaleti Adis-Ababa, 9 (Radyo) — 23 şef dehalet etmiştir. Asmara - Adis-Ababa -Gun- dar yolü yakında küşad edi- lecektir. Asab limanı inşaatı başla- mıştır. , Yugoslavya'da Kraliçe Ma- rünin doğumu.. Belgrad, 9 (Radyo) — Kra- liçe Mari'nin doğumunun 30 ün: cu yıldönümü — münasebetile kiliselerde dini âyin yapıl- mıştır. Habeşistan'daki madenler Roma, 9 (Radyo) — Ha- beşistan'daki madenleri işlet- mek üzere büyük bir şirket kurulmaktadır. — Teknisyenler, İnadeilriratuhmdüklüriz yeti lerde işe başlamışlardır. Avustür ya'da kar Viyana, "104Râdyo)— Vojâl- yerk mıntakasında şiddetli so- ğguklar hüküm sürüyor. İki Al- #man,; karlara'igömülerek “döns muşlardır. * Kardinal , ve- | 'a “ Bulvar Des'İtalyen , bu- | da siyah ise, bütün | Erkânıharbiyei 1 Hatay -Başı 2 inci sahifede - Sancak sınırları, davâ olarak, sadece o Türk diyarının Türk halkının kendi mukadderatına sahip olması mahiyeti ile mah- düd, bir mes'eleye, bir an evel bir hal tarzı- bulunmasını istiyozuz. Mes'eleyi, bu hudud- larından - taşırmak — istiyenler, bizim irademizi sarsmak değil, bilâkis aslâ iyi olmiyan niyet- ler karşısında bulunduğumuzujğ) Banlatarak, bizim irademizi ve basiretimizi büsbütün kuvvet- lendirmeğe ve- hassaslığımızı arttırmağa sebeb olduklarınas şüphe etmemelidirler. Bu su- retle hareket edenler ne sulh davâsına, ne de Fransa - Tür- »kiye münasebetlerine iyi hiz- met yapmamaktadırlar. telefon merkezinden * 32-77 Possi , numarasını istiyecek * Ben kırmızı karanfilim! , diyecek ve icabeden - tâlimatı alacaksınız! Eğer gelecek olan Müsyünün yaka iliğinde kır- mizi karanfil yerine kırmızı bir gül varsa, yeniden müzakere | edeceğimizi anlıyacaksınız. Ve gene saat beşte telefonla “ Reomir 77-11 ,, numarasın- da arayacak ve “ ben kırmızı gülüm! , Diyeceksiniz. Emniyeti umumiye müdürü bunları — söyledikten — sonra, generale: — Varifemiz şimdilik bitti, değil mi? Diye sordu: Emniyeti umumiye mü lük binasının dibinde eski bir taksi — bekliyordu. Dolores, müdddü* bî_!ııımdz_n çıkı_nc_ı,, — 101037 Xa Fi Bu akşamki program Istanbul radyosu Gündüz neşriyatı: Saat 12, 30 - 14 plâkla halk türküleri, havadisler, hafif musiki. Akşam neşriyatır Saat 18,20 ambassadordan naklen varye- te musikisi, 19,30 konferans Selim Sırrı Tarcan tarafından, 20 Münir Nuriddin ve arka- daşları tarafından Türk musi- kisi, 20,30 Belma ve arka: daşları tarafından Türk musi- kisi, 21 Stodyo orkestrası, 22 Ajans haberleri, plakla seçilmiş sololar. Fıkra MA Sağ Olsaydı.. Büyük harbtan evel Talât paşa Livadya'da Çar'ı görme- #ö'giden — höyetin reisi,idi Kendi anlattığına göre, bir gün, sofrada oturuyorlarmış: Çar demiş ki — Ekselâns, görüyor musu- nuz, bu sofrada yediğiniz, iç- tiğiniz ve kullandığınız ne var- sa hepsi Rustur. Sizdede böy- le midir? — Maattcessüf Haşmetme- ab... Kapitülâsyonlar var! ve Borsa Talât paşa ekmeğini bile milli undan yuğuramıyan bir yarı sömürgenin © zaman da- hiliye nazırı, daha sonra sad- razam idi. Gene Talât paşa, 1918 de, Romanya seyahatinden, orada bayındırlık faaliyetlerine karşı derin bir gıpta ile, döndüğü vakit vapurda bir ermeni ga- zetecisine diyordu ki: — Ah şu kapitülâsyonlar olmasa da, devlet sosyalizmi yapabilsek! Sür'atle ilerlesek! Şimdi onu dirilimek müm- kün olub da vatanı Edirne'ye giden şimendiferin Türk ol- duğunu söylemek — mümkün olsaydı! Ve ona, orada öğle sofrasının üzerine her türlü müesseseleri işaret ederek bir Türkiye baritası yayıp: — Bu haritanın üzerinde ne görüyorsanız; demiryolu, fab- rika, liman, yiyecek, içecek, kullanacak, herşey Türk'tür! Diyebilseydik.. ,, Çünkü onun bütün kusur- larını unutturan samimi bir vatanperverliği vardı. ve bu | rejimin hamlelerini kırmak te- şebbüsünde bulunan eski arka- daşlarına, en büyük hiddeti belki o gösterirdi. Çar Rusya'sı endüstrisinin ve büyük işletmelerinin Rus olmadığını tabit biliyorsunuz. | Fatay hiç durmadan ve tereddüd etmeden bu taksiye doğru " ilerledi, bununla Viktor Hügo caddesindeki konağına hare- ket emrini verdi. Şoför, hiçbir söz söyleme- den ve harekette bulunmadan otomobili sevke başladı. Fa- | kat taksi halk arasından ge- çerken şoför birdenbire Do- lores'e: — Madam, reise uğramak fikrinde midir? Çünkü bir çey- rek saat evel tevkifiniz habe- rini aldı ve endişe etmektedir. Diye sordu. Doloresi | — Hayır, dedi, her iş yo- luna girmiştir. Evimde şüpheyi davet edecek hiçbir şey bulu- namamıştır. Şimdi serbestim! Merak etmesinl- Dedi. *. Sonu var