10 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

10 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

SN ae ü ASSS , Ç S Ş N T RŞE y SARN U N * NEU 4 ııyıs ANADOLU Almanlar, İ:panyol F asına asker çıkardık Âsi bombaları ile İngiliz ata- larırı tekzip ediyorlar. Fakat ısrar vardır şemılıterı de yaralanmıştır 10/1/987 Ha K” Fransa ve İngiltere heye- Alman ve İtalyan gönüllü- can içinde bulunuyorlar — Başı T inci sahifede — vesair İspanyol Fas'ı mıntakaların. dan mühim haberler, İspanyol me- murlarile birlikte Alman ajanları- H da fesliyette oldukları merke- © gindedir. İspanyol Fas'ı kışlalarında mühim miktarda Alman askeri var. dır. Alman mühendisler, Fas demir madenlerini idareleri altına almış. lardır. Fransız — hariciyesi bunun için Burgoz Fransız konsolo- suna, Franko nezdinde pro- testoda bulunmasını emretmiş- tir. Fransız konsolosu, general Frankonun nazarı dikkatini Fas bakkında Fransız - İspanyol itilâfina çekecektir. Bu mukavele mucibince, İs- panya ve Fransa, Rif'te ecnebi asker bulunmamasını — kabul etmişlerdir. Alman'lar madenleri bile işletiyorlar. Rabat 9(A.A) — Son gün- ler zarfında 200:300 Alman askerinin — İspanyol — Fas'ının muhtelif Himanlarında karaya çıkarıldığı emin bir. memba- dan — öğrenilmektedir. Diğer cihetten Melilla civarındaki Zeghanghan demir madeninin Almanlar tarafından faaliyetle işletilmekte olduğu hakkın- daki haber de teceyyüt etmek- tedir. Fransa'da heyecan var Londra, 9 (A.A) — Alman- ların İspanyol Fasına hulülleri hakkında Paris'le Londra ara- /— sındaki müdavelei efkâra siyasi ve diplomatik mahafil pek büyük bir ehemmiyet atfet- mektedir. Dün kabinenin içtimamı mü- teakib M. Eden'in Fransız se- » firi M: Corbin'le vukubulan uzun mülâkatından bilhassa bu mes'ele İtalya ile Berlin tarafiından verilen notalara ve- rilecek cevabın mevzuu bah- sedildiği anlaşılmaktadır. Alman'ların İspanyol Fas'ına girdikleri, orada yeni kışlalar; ve iaşe servisleri tesis ettikleri ve Centa sahillerinde tahkimat yapıldığı hakkında Paris'e ge- len müheyyiç habetlerden M. Eden, bu suretle haberdar ol- muştur, Tetovan'daki Fransız konso- losuna, oradaki makamata ya- bancı askeri kuvvetlerin Fas topraklarına ihracı memnu ol- duğünü uümümi — vali namına hatırlatması hakkında verilen talimattan M. Eden haberdar edilmiştir. Bü — tedbirlerin İ ol Fas'ındaki Alman lılır?.ılrl:vynı nihayet vermeğe kâfi geleceği burada ümid edilmektedir. Melillâ'ya Alman askeri çıkarılmıştır. Gasablanka, 9 (A.A) — Bu son on gün zarfında muhtelif sınıflara mensup üniformalı Alman kıt'alarının Melillâ'da karaya çıkarak yerleştikleri bildirilmektedir. Üç Alman torpido muhribi ile birkaç denizaltı gemisi Me- lillâ limanında demir atmıştır. Birçok liman- mühendisleri ve teknikçileri Melillâ'nın binter- landındaki demir madenlerine a. Almanya'nın tekzibi th9(Rıdyo)-—Aı.. — Manya'nın s'ına birleşmek - istediği hakkındaki haberler, resmi mahalil tara- fından şiddetle tekzip edil. mektedir. Bu haberler, beynelmilel va- ziyeti karıştırmak — istiyenler tarafından işaa edilmektedir. Halen İspanya Fasın'da Al- man asker ve ajanları mevcud değildir. Bundan başka, Kont Ciya- no, Berlin ziyaretinde M. Hit- ler'le İspanya'nın istiklâlini mütekabilen kabul ve tasdik etmiştir. Bir makalede Hlmanya'ya hak veriliyor. Paris, 9 (Radyo)— Eko Dö Pari gazetesi, sabık Bakanlar- dan M. Pol Reyno'nun imza- sile bir makale neşretmiştir. M. Reyno bu makalede: Müstemlekeler meselesinde Almanya ile mutabık kalmak şiddetle lâzımdır. Doktor, Şaht'ın da- beya- natı veçhile alâkadar devlet- lerin Almanya'nın neler iste- diğini açıkca istemeleri ve bun- ların kabulü mümkün olanla- rinı kabul etmeleri lâzımdır. Bu suretle Almanya, Avrupa için yeniden kazanılmış ola- caktır. Demektedir. Berlin, 9 (Radyo) — Alman mahafili, Fas'ta Alman'ların birleştikleri hakkındaki haber- leri gülünç bulmaktadır. Alman vapurları tarafından şimali Amerika ve Cezayir sahillerine muntazam posta seferleri yapılacağı da — ya- landır. Paris, 9 (Radyo) — İspan- yol Fas'ı hakkında Fransa'nın general Franko'yu protesto ettiği haberi teeyyüd etmiştir. Kadiks'ten gelenler, bu li- mana hergün mühim İtalyan ve Alman kuvvetleri geldiğini tasdik etmektedir. İris vapuru tevkif edilmiştir. Paris 9 (A.A) — Resmi mahafil Fransa hükümetinin Burgos askeri — hükümetine, Fransa ile İspanya arasında 1912 senesinde aktedilip Fas'ta ecnebi askerlerinin bulunma- sını meneden muahedenin bu husustaki ahkâmını hatırlattı: ğını bildirmektedir. İspanyol Fas'ı makamatının Alman kıtaları için kışlalar hazırlanmakta olduğu hakkın: da Hariciye nezaretine gelen bir haber üzerine Fransa'nın bu yolda bir teşebbüste bu- lunduğu haber verilmektedir. Paris, 9 (Radyo) — Kazap- lanka ve Rabat'tan teyid edilen baberlere göre 200-300 mu- vazzaf ve resmi elbiseli Alman askeri Melilâ'ya ihraç. edil- miştir. Bu müfrezenin Melillâ'da uzun müddet kalacağı yapılmış olan hazırlıklardan anlaşılmak- tadır. Bundan başka Melillâ lima- nına birçok Alman tahtelba- hir ve torpido muhripleri de gelmiştir. Pâris, 9 (Radyo) — Kabine reisi M. Blum, halen Sen Ra- fael'de bulunmakla- beraber; Harbiye Bakanı M. Daladiye'de Sen Rafael'dedir. M. Daladi- yenın Sen Rafael'de bulun- lıi' “tesadüf eseri değildir. M. Blum'un henüz Paris'e avdet niyetinde olmadığı an- laşılmaktadır. İktısad Bakanı M. Spinos Kan'dan Parise dün dönmüştür. İstanbul, 9 (Hususi muhabi- rimizden) — Gelen haberlere göre Alman'lar, İspanya Fas'ın: da Melilla Centa limanlarına 300 asker çıkarmışlardır. Bu haber, Fransa'da heyecanla karşılanmıştır. Fransız donan- masına Melilla cihetine hare- ket etmesi için emir veril: miştir. * Troçki Menfasına vardı Meksika, 9 - (Radyo) Troçki Tampiko'ya vasil ol- muştur. Dük dö Vindsor Kayak sporu için hazırlanıyor. Viyana, ( Radyo ) — Dük dö- Vindsor (İngiltere kralı 8 nci Edvard) bir kayak spo- ru için bazırlıklar yapmakta: dir. Rehber olarak Avusturya kayak sporları şampiyonunu angaje etmiştir. M. Stalin Moskova, 9 (Radyo) — Stalin, Alman muharriri M. Osvald'ı kabul etmiştir. Paris'te tevkifler Paris, 9 (Radyo)—Nasyonal Radikal gençliği teşkilâtından 11 kişi Paris'te tevkif edilmiş, evlerinde yapılan araştırma- larda muzir bazı evrak bulun- muştur. Birinci Sınıf Mütahassıs Kamçı oğlu Cilt ve Tenasül hastalık. larıve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479 Üzüm satışları Dr. Demir Ali| DBORSA leri hâlâ taşınıyor.. Asiler Madrid'i muhasaraya alıyorlar. Bom- bardıman bütün şiddetile devam ediyor Italyan'lar da Fas ve Cezayir Arab- ları arasında propaganda yapıyor. — Başı inci sahifede — Paris, 9 (Radyo) İavan Ajansının Madrid muhabiri, Mad. ridl cebi de çok kanlı mühare- beler cereyan - ettiğini bildirmekte- dir. İhtilâlciler, Arana mıntakasını İşgal etmişler ve şehrin şimal kıt mini top ateşi altına almışlardır. Madrid komitesinin neşrettiği bir tebliğde, ihtilâlcilerin müthiş telefat verdikleri ve fakat buna rağmen vakurane hücumlara devam ettikleri bildirilmekte ve ihtilâlei- larin İngiltere eefaretbanesine attık. ları 8 bombadan iki İngiliz tebaa- &nn yaralandığı ve bu halin İa: giltere hükümeti tarafından protes- to edildiği ilâve olunmaktadir. Paris 9 )Rudyo) — Bürün Pu ris gazeteleri; Almanya ile İtalyas mın, İspanya'da 50-60- bin. kişilik bir kuvvet- bulundurdukları - ve Franko'nun daima bu iki devletten maddi ve manevi yardım gördüğü- mü yazıyorlar. Madrid, 9 (Radyo) — Madrid muhasaran - daralmaktadır. Madrid cebhelerinde 10,000 Alman gönül. Tüsü — harbetmektedir. Yalmız üni versite — ceblrsinde 8000 Alman vardır, Madrid 9 (Radyo) — Madrid vulisiş silâhsez balkın biran evel gebri terketmesini ve çünkü bugün- lerde Madrid'in müthiş bir harba sahne olacağımı ilân etmiştir. Vaşington 9 (Radyo) — İspan» yaya sevkedilen silâh ve mühim: mata ambargo kanunü — Rüzvelt ta- rafindân da tasdik edilmiş ve he men meriyet mevkiine girmiştir. Amerika'nın siyasi — mahalili, İspanya'ya abloka tatbikine hiçbir veçbile muhalefet etmiyecektir. Londra 9 (Radyo) — İngil- tere gazetelerinin Madrid mu- habirleri Eskoryal mıntakasın- daki milislerin abloka edildik- lerini ve Madrid'le olan te- maslarının kesildiğini bildiri- yorlar. Madrid, 9 (A.A) — Hükü- met kuvvetleri âsilerin Pozu- ela Humera mıntakasında bir- biri arkasından yaptıkları şid- detli hücumları tardetmişlerdir. Madrid, 9 (Radyo) — Saat 16,30 da âsi tayyareleri şehri ŞE Ahf' Ku Si K S a bardıman etmişlerdir. Ay- 120 Ki Kâzım — 14 14 75 ae rca saat 21 de Madrid'in 69 J. Kohen. 13 25 14 4 : altı mıntakası şiddetle bom- SE Skorlesikz 11938 1350 bardıı dilmiştir. Birçok 30.HOVNöN * 15725 “15: 251 Şiştye ı yal ” Yürln 30 Vitel göNÜĞ ĞD T L l Ti 267P7 Klüik' — 14175 “16:25| Yıkaran - birkaç bomba, İngiliz 16 F. Solari — 12 50 13 50 selarethanesine düşmüş, bir- ö Ka kaç kişiyi yaralamıştır. Bura- 9 5. Emu'ı' 16 50: 17 daki yangın derhal söndürül- 6 D. Arditi — 15 16 müşse de diğer birçok yerler- 343 de devam etmektedir. Milisler, 388781 cephelerde yapılan âsi hücum- 589124 larına şiddet ve muvallakıyetle İncir satışları mukabelelerde bulunmuşlardır. Çü, — Alıcı K.S. K.S| — Paris 9 (Radyo) — Birçok S17 J,Taran. 4-50 — 4 SO| Alman gemisi, Alman tekni- 173578 siyenlerini Melila'ya çıkarmış- 174095 tır. Bunlar, Fas'taki Alman Zahire satışları madenlerinde çalışmağa baş- Çu, Ginsi K.S. K. S.| lamışlardır. 300 Alman aske- 3733 Buğday 6375 6875)| rinin de Melila'ya çıkarılması, 91 Susam 18 50 - 18 50| beyecanla karşılanmıştır. Fran- 65 M. darı 475 4.75| sa şimdilik şiddetle harekete 85 Burçak — 4875 4875| geçmiyecektir; fakatı bu hâdi- 20 Ton.çavdar 5625 5625| se Almanya'ya verilen imtiyaz 20 Ç. Bakla. 5 5 74 B. Pamuk 50 sebebile İngiltere ve Fransa- da ehemmiyetile - mütenasib lüttarıktan gelen haberlere gö- re Alman ve İtalyan gemileri, hiç durmadan İspanya liman- larına gönüllü taşımaktadırlar. Fransız gazeteleri, Rif maden- lerinin Almanlar tarafından iş- lenmeğe başlanmış olmasına büyük ehemmiyet atfediyorlar. Çünkü Almanya bu suretle Fas ve Cezayir'de Fransız'la- rın tazyik edecek — vaziyete geçmektedir. Halbuki Fransa Akdenizde - İstatüko'yu — mu- hafazaya azmetmiştir. Onun için Atlantik denizindeki Fran- sız filosu, Afrika sularına ha- reket etmiştir. Fas'a mühim miktarda Fransız askeri de gönderilecektir. — Fransız ve İngiliz muvasala hatları üzerin- de Alman kuvvetlerinin gö- rülmesi büyük bir infial tev- lit etmiştir. Madrid, 9(Radyo) — huriyet kuvvetleri, faik Alman ve Fas kuvvetlerinden müte- şekkil âsi hücumlarına cesu- rane mukabele etmektedirler. Leon eyaletinde birkaç köy ele geçirilmiştir. Salamanga, 9 (Radyo) — Franko kuvvetleri, Madrid'in garbında sekiz kilometre iler» lemişlerdir. Düşman, sekizbin- den fazla zayiat vermiştir. Birçok milis kuvvetleri iltica etmiştir. Endülüs mıntakasın- da milislerin hücumları tarde- dilmiştir. Möskova, 9 (Radyo) — sandık portakal ve mandalin yüklü bir İspanyol vapuru O- desa'ya gelmiştir. Sovyet er- kânından bir zat, müretteba- tın sağ salim Odesa'ya- gel melerinden dolayı kendilerini tebrik, ve müşkül şartlar için- de gönderilen hediyelerden dolayı teşekkür etmiştir. Cum- huriyet erkânından - bir- zat, karşılayıcı Sövyet erkânına: — İspanyol milleti, mânevi ilhamım sizden alıyor. Faşizmi mağlüp etmek için kamımızın son damlasını sarledeceğiz de- miştir. Belgrad, 9 (Radyo) — Roy- ter ajansı: İspanya'dan - Lanca'ya gel- mekte olan mülteciler, Alman ve İtalyan gemilerinin durma- dan her gün İspanya'ya gö- nüllü getirdiklerini haber ve- riyorlar. .Y(Sıılumınk, 9 (Radyo) — İhtilâlcilerin verdikleri haber- lere göre, dünkü muharebe- lerde milisler, binden. fazla ölü ve birçok mühimmat bıra- karak ric'at etmişlerdir. Ayni haberler, Madrid'in, bugün ihticilere mensub tay- yarc filoları tarafından üç defa bombardıman - edildiğini bi dirmektedir. Üç mahalle; eline düşmüştür. Londra,9 (Radyo) — Avam ve lmihı kamaraları hplın— ihtilâlcilerin İspanya'i ademi müdahale hakkında ar- kadaşlarını tenvir -etmiş, Al- manya ve - İtalya'nın bu mes- ele hakkında verdiği cevab üzerinde görüşülmüştür. Fran- sa'nın, Londra büyük elçisi, İngiltere dış bakanı M. Eden'i ziyaretle İspanya mes'elesinin son safhası hakkında görüş- müştür. Paris, 9 (Radyo) — Fransa harbiye bakanı M. Daladie; bu ayın on beşinde Fas'a gi- decektir, birçok Fransız meb- usları da bu seyahate iştirak edeceklerdir. Paris, 9 (Radyo) — Melil: lâ'ya çıkarılan Alman âsker- leri madenler mintakasında hayli ilerlemişlerdir. İspanyol- ların, Alman'lara birçok im- tiyazlar verdikleri anlaşılmak- tadır. General - Franko'nun; Fas'lılara — istiklâl — vadettiği halde orasını şimdi Alman'lara peşkeş çektiği anlaşılıyor. Fas'ta bir ihtilâl bahanesile Alman'ların, bütün - İspanya Fas'ım istilâ etmek niyetindö oldukları bildiriliyor. Londra, 9'(Radyo) — İsx panya'nın Londra sefiri, hari- ciye dairesine giderek hükü- meti namına Bâlos vapuru mes'elesi hakkında bir muh- tıra vermiştir. İspanya hükümeti, Balos vapurundan müsadere edilen Leşyanın harb levaziımı olup rolmadığı hakkında - İngiltere hükürmetinin cevabını istemek- tedir. Paris, 9 (Radyo) — Havas ajansının Madrid muhabirine göre âsi kuvvetleri, Madrid'i şimalden ihataya çalışmakta- dırlar. Bu ihata hareketinin ne zaman tamamlanacağı meç- huldür. Senjan Doloz, 9 (Radyo) — i Kanarya kruvazörü bir top çekerle birlikte Fonbmi ve bazı İspanya limanlarını bom- bardıman etmiştir. Fonbmi'de telefon santralına bir obüs isabet etmiş ve birkaç kişi ölmüştür. Madrid, 9 (Radyo) — va bombardımanı devam et mektedir. İngiliz sefaretanesine üç bomba düşmüş ve üç kişi yaralanmıştır. Bunların arasında İngiliz ataşemiliteri de vardir. Birçok yangın bombaları da bitaraf mıntakada - yangınlar lar çıkarmıştır. Möskova, 9 (A.A) — Alman muharrir Fenchtvanger'i kabul etmiş ve aralarındaki konuşma üç saat sürmüştür. Cebelüttarık, 9 (A. A) Ca- diks'den Cebelüttarık'a. yeni- gelen bazı kimselerin - söyle- diğine göre isimsiz ve bayrak> sız. gemiler hemen her gün Kıdiı'c iüfıııılı Ahıı’vı—