30 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

30 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

ğ MÖ S — ee & NADÖLÜ — U. Sosyetesi Konseyinin bu seferki mesaisi. Jurnal müstesna, Fransız gaze- teleri umumiyetle memnundurlar. Paris 29 (Anadolu A;jansı- nn hüsüsi muhabiri — bildi- — iriyor) ; Akşam — gazeleleri — itilâfın ynetnini neşrediyorlar. Raoul «de Nolva Liberte de Atatürk üçin bir medhiye teşkil eden makalesinde diyor ki; “Mes'e- — Je daha başlangıçta dallan- masına — meydan verimeden, — Mmuvafakatimizin zorla alınması — beklenmeden - halledilebilirdi. Birçok patırtıdan sonra kabulle biten bu red usulü iğrençtir. Bu bize ancak sevimsizliğe mal olur. Niçin inad etmeli? Muharrir Mondorostan, Se- verden sonra Atatürkün Dum- — İupinar, Lozan, Montrö zafer- — lerini hatırlatarak makalesini şöyle bitiriyor: *“Sancak itilâfının - tasfiyesi gralikle dimik bir merdivenin basamakları şeklinde gösteri- lecek bu tabloyu tamamlıyor. Bilagarez itiraf eylerim ki An- karada harikulâde kudretli bir asker politika adamı var. Republigue: Sancak Türkiye lehine yeni bir tarzla halledildi. Türkiye — resmi dilin Türk'çe olması — düvâsını kazandı. Bu suretle Sancak'ın Türk'lüğü iyiden — iyiye tanınmış oluyor. — İnformation: Dostça makalesinde netice- — den sevincini bildirmekte ve İngiltere'nin iki dost arasında bitarafane sulh lehine tavassu- tunu takdir ile karşılamaktadır. Gazete aynı zamanda Akde- nizdeki — iyileşmenin Milâno mülâkatında daha kuvvetlen- mesi centilmen — ağrementin diğer sahildar devletlere teş- mil ve Ankara'nın Moskova ile Roma arasını da iyileştir- mesi ümitlerini izhar eylemek- tedir. Paris, 29 (A.A) — Le Jur- nal gazetesi müstesna olmak üzere bülün gazeteler Millet- ” ler cemiyetinin 936 içtima devresi neticelerinden memnu- niyetle bahsetmekte müttelik- trler. Petit Parizien diyor ki: Cenevre yeni bir siyanet göstermiştir. San- cak ve Danzig hakkındaki müzakereler iyi hazırlanmıştır. Matin'den: Sancak mes'elesinde anlaş- ma Danzig mes'elesi dolayı: sile mevcud olan gerginliğin izalesi dünkü günün bir takım © hâdiselere sahne olacağı dü- müessesesi şüncesinde bulunmuş olanlar bu hayallerinde aldanmışlardır. Rocuvre gazetesinden: Bütün murahhasların görüş- melerinden hasıl olan umumi intiba dünya vaziyetinin zan- nolunduğu kadar fena olmadı- ğı merkezindedir. Humanite yazıyor: Milletler Cemiyetinin Sancak ve İspanyol mes'eleleri hak- kındaki iki kararı sulhün zı- manları olarak selâmlanabilir. Danzig —mes'elesine gelince ehven şey olarak telâkki edi- lebilir. Milletler cemiyeti biraz kendine hâkim olmuştur. WEL O T biR İspanyol Fas'ına giden İngiliz bahriyelileri Londra, 28 (A.A) — Avam kamarasında Jliberal meb'us Mader'in bir sualine cevap veren Lord Granberd ezcümle demiştir ki: — İngiliz bahriye zabitleri- nin İspanyol Fas'ını ziyaretleri esnasında Ceuta ve Tetuan'da Alman kıt'alarının mevcud bu- lunduğuna dair hiçbir emare elde edilmemiştir. Fevkalâde komiser birkaç erjioler hariç olmak üzere Tetua'da bulunan Alman'ların iş başında çalışan teşkilâta mensup olduklarını bildirmiştir. Ceuta'da Alman kıt'aları için kışlalar inşa edilmekte oldu- ğuna dair de hiçbir. emare elde edilmemitir. Bu şehirde yalnız amele âileleri için apart- manlar inşa olunmaktadır. Me- lilâ'da şehirde ve tayyare ka- rargâhında bulunan Alman'lara gelince; bunlar ya hava ser- vislerinde çalışmakta veyahut- ta şehrin müdafasile ve bil- hassa demir madenleri ve ma- den hangarlarının korunmasile meşgul bulunmaktadırlar. An- laşıla bildiğine göre Melilâ'da 150 kadar Alman vardır. Ma- amafih askeri kumandanın bil- dirdiğine göre bu miktar gün- den güne değişmektedir. M. Grenberg; beyanatının sonunda tayyare karargâhina girilmesinin yasak edilmiş ol- duğunu ve bu yasağın sebe- binin izah olunmamış bulun- duğunu da ilâveten kaydeyle- miştir. Bir meb'us; Meclis riyaset divanına aşağıdaki istizah tak- mirini vermiştir: * İkinci Kânun bidayetinde tillâ'nınDefinesi Ta Piyer, sandalyelerden bi- risine oturmuş, — dirseklerini masa üzerine dayamış, düşü- — müyordu. Lük sözüne devam ederek: — Böyle düşüneceğine ba- — na cevap ver dostüm; — bu — gençkız yarın geleceğini söy- $ bize yiyecek getirece- ginden hiç bahsetmedi. Bu- — mun için ben çıkacağım, sen — de beraber gelirsin. Herhalde — medeni bir diyardayız. Bizi da bir ağaca asacak ler e müstenid zabıla romanı Nakleden: F. $. Ben!ı'oi!u cevap verdi: — Doğrusu ben de acık- tım, Fırtına da oldukça uzak- | laştı; belki otomebili de ça- murdan kurtarırız, buraya ka- dar getiririz. Otomobilde et, konserve, içki var; yer, içeriz! Bununla berabet — Evet... Yarını böylece bulabiliriz, amma... Bizim ku- zenler de Sedan'da bekleyip duracaklar ve “Bizi unuttu, belki de Paris yolunu tutmuş- tur!, bükmünü vereceklerdir. TRdce Çimento hırsızları Kançeşme'deki Fransız mek. tebinin çimento borularını ve demir parmaklıklarını çalan Mehmet oğlu Mahmud, Halim oğlu Mustafa ve Süleyman oğlu Veli zabıtaca yakalanmışlardır. Bakkal dükkânını soyacaktı Fettah mahallesinde bakkal Ömer'in dükkânına açık unu- tulan kapıdan — giren hırsız Abdullah; Ömer adında biri tarafından görülünce kaçmağa çalışmış, fakat zabıta tarafın- dan tutulmuştur. Baldızını yaralamış Ali oğlu Halil, sarhoş olarak Kahraman'larda Sepetçi çıkma- zında oturan nişanlısı Emine- nin evine gitmiş ve kendisile kavgaya tutuşmuş, o - sırada araya giren baldızı Fatmayı da sağ kolundan ustura ile ağır surette yaralamıştır. Halil, za- bıtaca yakalanarak adliyeye verilmiştir. Çırağını döğmüş Karşıyaka'da Kemalpaşa cad- desinde bakkal Tahsin, çırağı Kerimi fena halde döğmüş ve yakalanarak mahkemeye ve- rilmiştir. Bıçak taşıyarmuş Karşıyaka'da istasyon civa- rında dolaşan Hüseyin'in üze- rinde bir bıçak bulunarak müsadere edilmiştir. Hollanda Prensesi Polonya'da Varşova, 29 (Radyo) — Prenses Julya ve Prens Ber- nar Dölip Krinika Kış istas- onundan Zabonkam'e hare- et etmişlerdir. Mussolini Faşistlere nişanlar verecek. Roma, 29 (Radyo) — Faşit kuvvetlerin üçüncü senesi mü- #nasebetile Şubatın birinde M. Mussolini Faşist milislerin bir kısmına nişanlar verecektir. YÜNOT MKMK | CY KUF LERER hükümet — Marsilya'da — stok edilmiş olan ve ordunun ihti- yatına aid bulunan 150 bin kental buğdayın gizli bir an- laşma ile Ticaret şirketine satmış ve bu şirket bu buğ: dayı İspanya'ya sevk etmiştir. Bunun sebebi nedir? Burek- na'da buğday merkez bürosu tarafından tesbit edilen fiat 144 frank iken bu mumele 110 frank üzerinden - yapıl- miştir. Buğday - ihtiyatlarını tamamlamak lâzimgeldiği za- man aradığı $ milyon frank farkı kim ödeyecektir?,, ben bu şatonun letmeden hi fikrinde değilim.. — Ben de zaten bu kararı bekliyordum. Ben her mace- raya hazırım, arz - üzerinde beni bekliyen kimim var? Bu şato benim de merakımı mu- cip oldu. — Bravol, Lük âni bir hareketle mu- mu söndürdü: — Burada bulunduğumuzu ilâna lüzum yoktur. Genç kı- zın da kapıyı sıki sıki kapa- mak istediğine eminim. Bura- da bir mum olduğunu da bil- mediği de aşikârdır. Kulöbeden ' akah' iki Tarkk: daş, otomobile varmak - için bir güçlük çekmediler, Bu sırada, bulutlar halifle- hal- ir tarafa gitmek Seylâb felâketi Boğulanların miktarı günden güne artıyor. Su bendleri yıkılirsa büyük bir felâket daha olacaktır.. Vaşington, 29 (Radyo) — Seylâp felâketinde ölenlerin mik- tarı gün geçtikçe artmaktadır. Bugün yeniden 327 ölü daha kaydedilmiştir. Konekitik ve Lüizyana'da sular çekilmeğ başlamıştır. Daha birçok ölü bulunacağı tahmin edilmektedir. felâkete uğrıyanların miktarı bir milyona baliğ olmaktadır. Kero, Portsmot şehirlerine yardım heyetleri gönderilmiştir. Bu iki şehir, su bendlerinin yıkılması tehlikesine maruzdur; Bendler yıkılırsa büyük bir felâket daha husule gelecektir. Dünyanın her tarafından iane gönderilmektedir. Vaşington, 29 ( Radyo) — Seylâp mıntakalarından gelen son haberlere göre, hastanclere sevk olunan felâketzedelerden üçyüz kişi ölmüştür. Lüizvil şehrinde zarar; yüz milyon dolara varmıştır. Nevyork, 29 (Radyo) — Tuyandan hastanedekiler de dahil olduğu halde ölenlerin sayısı 4625 şi bulmuştur. Bir milyon kişi meskensizdir. Zararın beşyüz milyon dolardan fazla oldu: ğu muhakkaktır. Kayoro nehri de taşmıştır. Şehri, suların tebdidinden — kur- tarmak için, bentlerin takviyesine halk ta yardım etmektedir. Bentlerin yıkılmasından ve aşağı kısmından suların hücumuna maruz katarak bir felâket tevlid etmesinden korkulmaktadır. Belçika'da olanlar Kabine buhranından Rek sistler istifade edecek.. Belçika hariciye bakanı M. Stark Lüksenburg'a hareket etmiştir. Brüksel, 29 (Radyo) — Belçika hariciye bakanı M. Stark, Lüksenburg'a gitmiştir. M. Stark burada İspanya hariciye ba- kanı M. Alvares Delvabo ile mülâkat edecek ve Baron - Yoz- grav'ın katli mes'elesinin hal çaresini arıyacaktır. Resmi mahafil, Sosyalist partisini bir kabine buhranı çıkar- maktan men için çalışmaktadır; buhranından sadece ve azami surette Reksistler ceklerdir. bugünlerde çıkacak bir kabine istifade ede- Maten ısrar ediyor: italya, Almanya, Rusya- dan ayrılacaklar mı? Nihai karar, İspanya'da harbın alacağı şekle bağlıdır. Paris, 29 (A.A) — Maten gazetesinin Roma muhabiri yazıyor: Roma'nın diplomatik mahfellerinde deveran eden şayiaya göre, İtalyan hükümeti halihazırda Sovyetler birliği hükümetile diplomatik münasebetlerini kesmeği derpiş etmektedir. Nihat karar İspanya'da harbın alacağı şekle bağlıdır. Resmi mah- filler bu hususta beyanatta bulunmaktan imtina etmektedirler. Londra, 29 (A.A) — Times gazetesirin Berlin muhabiri Al- manya ile Sovyet Rusya arasındaki diplomasi münasebetlerinin| (i vermişler ve cihan sulhu- kesilmesi lehinde tesir icra edilmekte olduğunu bildirmektedir. Siyam'da Kolera var. Bankok, 29 (Radyo) — Bu- gün Siyam'da son hafta için- de 221 kolera musabı kayde- dilmiştir. uzaklaşmışlar, parlak bir ay da etrafı tenvire başlamıştı. Ayın aşığında — ötomabilin sade ön tekerleklerinin çamu- ra saplanmış olduğunu gördü- ler. Piyer: | — Müsyü Lük, dedi, oto- mobili şiddetli bir geri hare- keti ve az bir yardım ile ça- murdan kurtarabiliriz. — Tecrübe edelim.. İki arkadaş, ayni hareket ve şiddetle faaliyete geçtiler. İki delikanlının azami gay- ret ve (faaliyet sarfetmelerine rağmen otomobilin iki ön te- kerleğini çamurdan kurtarmak için yarım saat bir zaman sarletmek lâzım geldi. Bun dan - sonra Şiddetle * işliyen motörler, makineyi — bütün kuvvetile geriye fırlattı ve ku- AA TTT BN EÜ GA Yalandır Kahire, 29 (Radyo) — Me- sır hükümeti, Sovyet Rusya ile siyasi münasebatların tesisi için müzakereye - başlanacağı haberlerini tekzip etmiştir. ancak on dakika kâfi geldi. Vaziyetten memnun olan iki genç kulübeye girdiler, masa üzerine yiyecek ve içe- cekleri koydular. Lük, ellerini oğuşturarak: — Piyer, mumu yak! Dedi ve kendisi kulübenin kapısını sıkı-sıkı kapattı. Fa- kat kapının kilit ve sürgüsü olmadığını görünce, memnu- niyeti azaldı. Bu vaziyeti Piyer de gördü, ikisi birden geceyi bu kulü- bede en emin şekilde geçir- mek için, ağır masayı kapının arkasına yerleştirmekte -ihti- yarsız olarak- uzlaştılar. Lük memnüniyetle: — İşte, dedi, bu — kapıyı dışarıdan içeriye açmak - için büyük bir kuvvet lâzımdır. O Bu akşamki program Istanbul radyosu 12,30 Halk musikisi, 12,50 Havadisler, 13,05 Hafif mu- siki, 13,25 Muhtelif parçalar. 18,30 Dans musikisi, 19 Şe: hir tiyatrosundan nakil, 20 Türk musiki bheyeti, 20,30 Arapca söylev ( Ömer Riza tarafından ), 20,45 Münir Nu- reddin ve arkadaşları, 21,15 Stüyo orkestrası, 22,10 Ajans ve borsa haberleri, 22,30 So- lolar. Mânidar Bir seyahat. Berlin, 29 (A.A) — Alman filasunun şehi — Amiral Forster, yakında cenub Afri- kasındaki Alman müessesele- rinde bir tetkik seyahatine çı- kacak ve ezcümle Afrika'nın Batı cenubundaki eski Alman müstemlekelerini ziyaret ede- cektir. Berlin, 29 (Radyo) — Al- manya'nın sabık Baltık donan- ması kumandanı amil Forster, eski Alman müstemlekelerini ziyaret için zevcesile beraber bugün Dubeta vapurile hare- ket etmiştir. Amiral, Alman hükümetinin emrile gönderil- mektedir. | — Amiral Taga'dan başlıyarak | bütün müstemlekeleri geze- cektir. (Graft) ın İstinkâfı mühimdir Varşova, 29 (Radyo) — Eks- pres Porani gazetesi: *Hollanda'lı amiral Graft Danziş komiserliğini kabul et- memiştir. Bu ademi kabul mü- himdir; çünkü Halk cephesi Polonya ile Danzig arasında bir gerginlik husule gelmemesi için çalışılmaktadır. , Demek- tedir. Salh için Umumi bir konfe- rans teklif ediliyor. Belgrad, 29 (Radyo)—Nev- york'tan bildiriliyor: Amerika'nın en kuvvetli say- lavlarından olan M. Kelles ile bir arkadaşı, Sinatoya bir tak- eski nun takviyesi Reisicumur M. Ruzveld'in büyük bir kon- ferans toplamasını istemişlerdir. Verilen takrirde, konferansa, Kelloğ-Briyan misakını imza eden bilâmum devletlerin da- vet edilmesi tavsiye olunmak- tadır. niriz. — Ben de bu fikirdeyim. İki arkadaş yemeklerini sa- kin ve müsterih bir halde yediler. Bundan sonra, sabah- tanberi otomobilde seyahat ettikleri ve çok yorgun olduk- lar için uyuyarak - istirahalı muvafık buldular. Lük uyumağa — çalışırken, bir. fırtınanın çocukluk hayatından beri sarsılmamış olan soğukkanlılık ve cesareti üzerinde yaptığı tesiri düşü- nüyor ve bunu hayıra yormu- yordu.. âni ÇŞ gi Bu akşaml.. Bu akşaml.. Sabahleyin Lük gözlerini açtığı vakit, ilk düşüncesi şu oldu, ve: İşte, | HOU GRMZĞ sosar Arlz < x