2 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

2 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

j K Şahıs yok, fikir var! Niçin bilmem; bizde, battâ münevver geçinen birçok İiasanlar, hâ- — diseleri, eserleri, kıymetleri dalma kendi şahsi ve husust zaviyelerinden, ayni zamanda gene ge takik ermeği pek severler. Ç hâdisalerin, eserlerin, kıymetlerin kendi asl bünye- lerine bakmayıb onları yaratan ve onlarla münasebettar i anlar Üzerin- Bu hal, maslesef, fikri hayatımızın bir moksanı, muhit telâkkilerinin bizdeki fena bir tezahürüdür. Şahsımdan tecrübe ettim; Beni çok “merak ediyorlarmış. Tefahür Ve gurarla hiçbir alâkam yoktur, bılüı- tavaztıı severim, Bu merakın tekâsüf ettiği nokta da bi- — Hir misiniz ne imiş. Ben kim imişim?. Kim olabilir mişim! Şu Ya kim imişim ben?.. . Filan kişi, haşırl, Filan ba- bayan, hayır!, benim möçhaliyetim fırtılıb perdem açılınca onlarda murada . Pakat ondan sonra seni de ben biliyorum: Dedi-kodu!.. Yazıların tevilleri, samimiyetin katli ve kahyohanelerde “mekik dokuyanların yağlı hir nesne bulmuşçasına mırıltıları!.. Şahıslarla olan bu içinde yaşadığımızın en ilk ve en tabit gıdamdır. fikri ve ruhi tenevvüe, — sahipt bir tezahürde de beklensmez. Bittabi başka alâka, hissi ve da büyük delilidir. Dedirkodu, böyle bir seviyenin Çünkü o, başka bir fikir bir süte başka bir güre ve matevyale . Konuşacak şey bulamamak gibi bir yo T rüyet ve tefekkür ufku zevginliğine, bir sulluktan, bundan tabif bunları yazarken, hakikaten ve tam bir samimiyetle beni sevib fikirlerime iştirak edenleri, mevzuum haricinde tutuyorum. Onlar m dostumdur, ben de onların dostu.. Fakat, hör - ne yayıp yapıp — buü şahsi İylı'lıiıı üzerinde kendi kendimi zel şeydir, insan ruhu tabakasında sradet veri — eemiyetler, onların eserlerine omuz Meşhur düellolar! Bugünlerde düellolar Avru- pa'da -hem de en ziyade ka- dınlar arasında- çoğaldı. Fran- — sa'da düello resmen yasaktır. | . Fakat, düelle — edenlerden ehemmiyetli bir mahkümiyete uğrıyanlar hemen yok gibidir. Eski zamanlardan vazgeçer- sek ondokuzuncu asırda dü- ello yüzünden ölenlerin çok olduğunu görürüz; bunlardan birkaç meşhurunu yazıyoruz: 1835 senesi 22 temmuzunda Fransa'da Arman Karel minde birisi gazeteci ve mu" harrir Emil Jirarden, 1836 da Rusya'da meşhur şâir Buşkin kainbiraderi, Almanya'da 1855 Mmartında polis umum müdürü Hinkeldey, sinyorlar mecilsi azasından mülâzim Roşov, İn- giltere'de lord Şrevsluri dük dö Bukingam ve 1822 de bir makalesinden dolayı Alekx- ahdır. Bosvel, Ceys Şovart tarafından düelloda öldürül- Müştür. Eyfel kulesi Eyfel kulesi. 1937 — Paris umumi sergisinde birçok hari- kalara sahne olacakmış! Bu kule, bugün 50 yaşın- © dadır. Maruf mühendis ve mi- mar M. Eyfel kulenin ilk pot- “rel temelini 1887 senesi kânu- | nusanin 28 inci günü atmış- tır. Ve verdiği söze sadık ka- larak 300 metre yükseklikteki kuleyi 1898 de teslim etmiştir. | Kuüle hakkında bazi rakam- lar, dikkate lâyiktir. Kulenin — merdivenin 1792 basamaktır, birinci katın basamakları 350, ikinci - katın 380 ve üçüncü katın da 1062 dir. Birinci kat 48, ikinci kat 116 ve üçüncü b kat 276 metre yüksekliktedir. © temleke - istiyen aç gözler bu Ğ üzerinde!, ü takrihan —Avruna- Küşad . tarihinden bugüne " kadar kuleyi 16,777,913 kişi — Cöziyaret etmiştir. Afrika ve nüfusu Afrika, günün siyasi mes- - elelerinin mihveri oldu. Müs- is- | zaviye ile şahsı karıştırmak edavi elmeliyiz. Hüsnüniyet, çok gü- » Fikir dediğimiz şey, şahım ve hayat kaldığı müddetçe, daimı kirlenmiştir. Büyüklerini yaratan ve dimağ vermiş olanlardır. Saime Sâdi ancak 150 milyon nüfusu var- dır. Halbuki asrı hazır. say usüllerine göre iki milyar nü- fusu besliyebilir. Alrika'nın şimdiki nüfusu- | nun ancak 97 yekünu siyah | renklidir. Mütebaki 53 yekü- nu şu suretle taksim eJlme- lidir: 15,000,000 Arap, 3,800,000 Avrupa'lı, 14,500,000 Mısır'lı 10,000,000 Habeş. Karadeniz'in suları Karadeniz, 2200 metre de- | rinliğe kadar inen bir deniz- dir. Budenizin üst suları hay- van yaşamasına müsaittir. Alt kısımlardaki sular - kükürtlu- dür. Buralarda hiçbir mahlük ve nebat yaşamaz. Genç bir Rus mühendisi V. Gorşekol, Karadeniz'in dibindeki kükürtlü müvellidül- ma elde etmeğe muvaffak- ol- müuştur. |Müstakbel şehir haritaları Dahiliye Vekâletinden vilâ- yete gelen bir tamimde müs- takbel şehir haritaları tanzim edilerek kanuni merasimi ik- mal olunmuş ise bu haritaların musaddak birer örneğinin gön- derilmesi bildirilmiştir. Henüz harita tanzimine başlanmamış veya başlandığı halde ikmal edilmemişse ne zaman başla- nacağı veya ikmal edileceği sorulmuştur. Bugün doğacak çocuklar.. Bugün, bir hisst kablelvuku. un hükmü alunda her türlü hare-| ket ve teşebbüslerde korku ve tereddüt hateket — edeceğiz. Maamafih sabahleyin mes'nd an- lar hissedilecek, öğleden sonra tehlike ihbtimalleri artacaktır. Öğ- Teden sonra ant ölümler çok öla- bilecektir. Akşam bu fena haller. den eser kalmıyacaktır. Bogün doğacak çocuklar ki- birli ve inadçı olacaklardır. Bu ebeble büyük ticari ve sınaf te- gebbüslerde muvaf fak olacaklardır. Kızlara gelince; iyi koca bulmak- ta müşkülât çekecekler, fakat çok SN Süam aa | —i düme kodkeki sevesaklardır. — Şehir Meclisi dün toplandı Encümenlerde geç vakite kadar ça- lıştılar.. Şehir meclisi Şubat devre- si toplantılarına dün başla- “mıştir. Dünkü toplantıda ge- çen celsenin zaptı okunmuş ve aynen — kabul edildikten sonra riyasetten verilen tex- lifler ve muhtelif evrak mü- tehassıs encümenlere havale olunmuştur. Meclis, Peynir krikosuna konacak Peynirlere &id tari- feyi de müzakere ve kabul etmiş ve başka müzakere edi- lecek — bir iş olmadığından, Perşembe günü 16,30 da top- lanmak üzere dağılmıştır. Doğu illeri Bu yıl fuara geniş mikyasta iştirak edecekler. Evelki gün şehrimize gelmiş | olan üçüncü umumi müfettiş Tahsin Üzer, dün sabah be- lediye reisini ziyaret etmiştir. Tahsin Uzer, 937 enternas- yonal fuarına Doğu illerinin geniş mikyasta iştirak edecek- lerini söylemiş ve fuarda bü- yük bir (Doğu illeri pavyonu) inşa ettireceğini Behçet Uz'a vaid buyurmuştur. Üçüncü umümi mülettiş, dün öğle ekspresi ile ve Ban- dırma tarikile İstanbul'a ha- reket etmiş ve istasyonda be- lediye reisi Behçel Uz ile dost- tarafından — teşyi — olun- muştur. Şeker fiatleri Muhtekirler hakkın- ları da takibat yapılacak Son zamanlarda piyasada | şeker buhranı başgöstermiş ve fiatlerde cüz'i bir tereffü gö- rülmüştür. İktısad Vekâleti bu hususta ofise gönderdiği bir tamimde şelırr ihtikarının, şeker — fiat- rinin indirileceği hakkında çı- karılan şayialardan ileri gel- diği ve bu sebeple tüccarın fazla mal sipariş etmekten korktuğu, stokların azalarak fiatlerin yükselmesine sebebi- yet verildiği bildirilmektedir. Tamimde, şeker fiatlerinin indir İmiyeceği, bu hususta çı- karılan şayiaların ihtikâr mak- sadile yapıldığı ve istendiği kadar şeker verilmesi için fabrikalara emir verildiği ya: zılmakta ve bu kabil şayialara uyarak ihtikâra sebebiyet ve- renler hakkında kanuni taki- bat yapılması; gıda maddele- rinin en mühimi olan şeker üzerinde ihtikâr yapılmasına meydan verilmemesi emrolun- maktadır. Yangın Evelki gece saat 10,30 da peştemalcılarda Gökçen soka- ğında marangoz Muhmud'un dükkânında istif edilen tahta parçalarının tu- tuşması yüzünden yangın çık- miış ve lnvnm sarmışlır. Yeti- yangını — derhal r. Âyni çatı altın- da bulunan diğer, dükkânlı - kurtarılmıştır. Zarar 25-30 lira Kız lisesinden yetişenler Yıllık kongre toplandı. İzmir Kız lisesinden yetişen- ler cemiyetinin yıllık kongresi pazar günü Kültür lonunda toplanmıştır. Yıllık iş raporu okunmuş, İstanbul ve İzmir'de açılan kız lisesi yurd- İisesi sa- larının günden güne tekâmül | eden vaziyetleri alkışlanmıştır. Nizamnamede bazı değişik- likler yapıldıktan sonra İstan- bul Ege kız. yurdünü - idare eden grubun dağrudan doğ- ruya İzmir kız tisesinden ye- tişenler cemiyeli merkezi ta- rafından seçilmesine karar ve- rilmiştir. Yeni idare heyetine kız lisesi müdürü Necmeddin Halil, Kültür lisesi müdürü Haydar Candanlar, Almanca öğretmeni Tahsin Abdi, kim- yager Melâhat, riyaziye öğret- meni Âsaf seçilmişlerdir. Yeni idare heyetine muvaffakıyetler dileriz. İskenderiye Ataşe kommersiyalimiz geldi İskenderiye ataşe kommer- siyalliğimize tâyin edilen Sıdkı Nemli, dün Ege vapuru ile İs- tanbul'dan şehrimize gelmiştir. Sıdkı Nemli, şehrimizde üç gün kalacak ve bu müddet zarfında Türkofiste, Mısır, Su- dan, Hicaz ve Necid'le ticari muameleleri olanlarla, burala- rile iş yapmak istiyen tacirle- rimizle temas edecektir. Encümenin çalışması Şebir meelisinin toplantışı- ni mütecakib, belediye reisi Behçet Uz'un ricası mütehassıs encümenler de top- lanmışlar ve havale olunan işleri tedkike başlamışlardır. Encümenlerin toplantısı geç vakite kadar devam etmiştir. Muzik severler sosyete- sinin konseri Karşıyaka muzik — severler sosyetesi, Şubatın 7 inci Pazar günü Karşıyaka kulübü salon- larında bir könser verecekltir. Konsere, sosyetenin bütün âza- ları iştirak edeceklerdir. İzmir çocuk esirgeme kurumunda İzmir çocuk esirgeme kuru- mu tarafından ikinci kânun ayında dispansere (230) hasta çocuk müracaat etmiş, mua- yene ve tedavi edilerek - ilâç- ları da parasız verilmiştir. 254 fakir çocuğa iç çamaşırı rilmiş, beş fakir aileye yardım$ edilmiştir. 230 anne, çocuk bakım müzesini ziyaret et- miştir. 180 talebe okuma odasına devam ederek istifade etmiştir. Buca'da balo C. H. P. Buca kamunu sos- yal işler komitesi tarafından 6.2.937 Cumartesi günü akşa- mı saat 20 de Buca belediye salonlarında bir balo verile- cektir. — Balo fakir çocuklar menfaatine tertib edilmiştir. Eve taarruz etmişler Çivici hamamı sokağında Emin oğlu Baki, Emin oğlu Zeyid ve Ali oğlu Ulvi, sar- hoş oldukları halde Hü yin kızı Cemila, Ali karısı Hasna ve Hasan karısı Hüsniye'nin odasına taarruz. ettil üzerine ve- Izmir'lilerden Büyükierine —— .. —— — Başı T inci sahifede — şatan ve Türk'ü medeniyet âleminde lâyık olduğu mevkie yükselten kurtarıcı büyük adin dillerimizde coşkun bir vinçle kutladığımız bu bayram gününde de sana ebedi bağ- lılığımızı mizi ulaştırıyoruz. Atatürk. '.0 İsmet İnönü Türkiye Cumhuriyeti Başvekili Ankara Büyük Atatürk'ün yüksek bütün bir cihan karşısında kazandığımız yeni milli zaferi kutlamak için aziz kurtarıcının - beykeli önünde toplandık. Coşkun bir sevinç içinde bulunduğumuz dakikada Türk'ün maküs talihini İnönün- de yenen ve Türk ulusuna sa- yısız büyük hizmetler eden siz sevgili Başbakanımıza ve de- ğerli hükümetimize bu milli zaferin tahakkuku uğrunda da gösterilen yorulmaz fedakâr mesaiden dolayı şükran duy- gularımızı ve ebedi minnetle- arzetmekle saadetimiz artıyor Yüce İnönü. Dr. Tevfik Rüşdü Aras Türkiye Hariciye Vekili Par Consul de Turguie Milâno Ralie Büyük Atatörk'ün yüksek görüş ve iradelerile Hatay'lı kardeşlerimizin de istiklâllerine kavuşmaları, istiklâlin mana- sını çok iyi kavrıyan biz İzmir- lilere coşkun bir sevinç içinde bayram yaptırıyor. Bu milli dâvâyı da bülün bir cihan mu- vacehesinde zaferle neticelen- dirmek dirayetini gösteren za- tidevletinizle Türkiye Cumhu- riyeti hariciyesine derin teşek- kürlerimizi içten sevgi ve say- gılarımızla arzederiz. * .. Şükrü Kaya Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri üyük kurtarıcımız Atatürk'ün yılmaz görüşüle ve Türkiye Cumhuriyeti hükümetinin şu- urlu ve verimli mesaisile ka- zandığımız Hatay zaferi Büyük Atatürk'ün heykeli önünde de- rin bir sevinç içinde kutlulu- yoruz. Bu sevinçli günümüzde de milli birliğimizin ve ileri ham- lelerimizin kaynağı partimize gönülden bağlılığımızı (tekrar: lamakla bahtiyarlık duyuyoruz. « se- sonsuz minnetleri- ilhamlarile şu rimizi .. Hatay Egemenlik Kurumu Başkanlığına Ankara Egemenliğin manasını ve ta- dıni çok iyi bilen biz İzmir- liler, Hatay'lı kardeşlerimizin de Kurtarıcı Atatürk'ün yılmaz görüş ve iradesile bu saadete kavuşmalarından coşkun bir sevinç içinde bayram yapı- yoruz. Hatay'a büyük Ataltürk'ün elile doğan egemenlik güneşi orada da çok az zamanda her bakımdan feyizli bir gelişme uyandıracı Sizi candan yürekten kutlu- İarız aziz kardeşlerimiz. İzmir'liler adına . Dr. Üz | a eminiz. HOL Alman'"Sulhü.. lngılma hariciye nazırı ile Franuz bış»eLılının nutul ından sonra nasyonal sosyalizmin beşinci yildönümü münasebetile Hitler'in bunlara vereceği cevab hakiki bir merak ve hattâ endişe ile bekles niyordu. Alman devlet reisi evvelki gün cevabını verdi. Fikrimizi bir kelime ile hülâ. sa etmek için diyelim ki Hitler'in nutku maalesef müsbet olmaktan uzaktır. İagiliz hariciye nazırı - olsun, Fransız başvekili olean butukların: da bilhassa tahdidi teslihat Tüzumu üzerinde ducmuşlar, sözlerinin bü- tün malzemesini bu ana fikir üze- rine teksif etmişlerdi. Herikisinin de ileri sördüğü kanaate göre Alman- ya eğer teslihatın tahdidine esas itibarile muvafakat ederse kendisile diğer büötün anea'eleler -üzerinde uyuşmak, battâ onu tatmin etmek mümkün olacaktı. Onlar 1914 va- ziyetini misal olarak alıyorlar, bu günkü teslihat yarışımı — dünya sul- hü için ve medeniyet dünyası için bir ölüm tehlikesi telâkki ediyor- lar ve herşeyin halledilmesini eve- Temirde bu korkunç — tehlikenin önüne geçmiye razı olmakla meş- rut kılıyorlardı. Gene bu ik: devlet adamının fikrine göre her memleketi kendi dahili idaresini bildiği gibi kurap bildiği gibi tanzim etmekte serbest bırakmak Jâzımdır. Alman başvekili — bu iki ana fikrin ikisini de inkâr etmektedir. Hit'ler'e — göre teslihatın tahdidi arzaları ham bir hayalden başka hiçbir şey değildir. Her devlet ken- di emniyeti için elzem telâkki et- tiği teslihat derecesini ancak ken- disi tayin edebilir. Bogünkü teslihat yarışımı do- guran pronsib, kaçamak tabirlerden, üstü örtülü kelimelerden hoşlanan diplomasi liaanile ancak bu şekilde ilade - edilebilirdi. Filhakika her devlet kendi emniyeti - için kendis sine lâzım olan eslâha miktarımı kendisi tayin eder. Ancak bu pten- sib Almanya için doğru olduğu gi bi Fransa için de, Çekoslovakya için de, Almanya'nın bütün kom- şuları için de ve — nmihayet bütün dünya devletleri için de doğrudur. Böyle olunca da komşasundat geri kalmamayı veyahbud daha doğ- rasu komşusundan üstün bulunma- yı bir emniyet mes'elesi olarak te- lâkki eden her devlet ve onu ta- kiben bütün devletler de alabildi- gine silâhlanmakta devam edecek demektir ki işte bugün önüne ge- çilmesi mevzuubahsolan tehlike de budur, Her memleketi - kendi - bildiği gibi bir idare tarzı kurmakta — ser. bost bırakmak — esası hakkında Al. man başvekil ileri sürdüğü mü- lüharalar da sakatlık itibarile diğe- rinden geri kalmıyor. — M. Hitler'e göre her memleket kendi kendisini dilediği gibi idare etmekte serbent- tir, evet, ancak komünist olmamak gartile!... Bu ulacık şart Milletler arası hayatın yegâne — vasfi olan müsaa- dekârlık rubudun bir inkârından başka birşey değildir. Billarz de- mokrasi ile idare Çedilen devletler- le komünizmi tatbik etmekte olan Rusya yarın Alman başvekilinin bu prensibini tersine çevirerek —« her mömleket kendi kendisini bildiği | ibi idare etmekte serbesttir, evet, nasyonal sosyalist olmamak Derlerse ne olacak?, rülüyor ki Alman başvekili bu güneş altında her insamın bir) hayat hakkı vardır. esasını kabul eden Milletler arası muaşeret fikri) için henüz olgunlaşmamışlır. Filvaki Hitler de sulh istiyor, hem de bu sulbü asgari — olarak | yirmi sene için kendisine ve mib letine vermesini tanrıdan istiyor. —| Ancak onun istediği sulh herk& »e müsavi bir hak, müsavi bir hayâf hakkı veren bütün milletlerin müt' - terek sülhü değil, Almanya'nın üt tünlüğünü tanıyan, bütün dünya Almanya'nın meramımı zorla kab ı gartilel, G bir Alaan sulhüdür. —