2 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

2 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

İ TTE PK LARERN TU d Sayla 4 Hitler'in nutku bütün Av- rupada alâka ile dinlendi K Nutuk, Roma ve Viyana mahafi- linde iyi karşılanmış, diğer mem- leketlerde tefsirlere uğramıştır M. Hitler arkadaşları ile beraber Paris 1 (Radyo)'— Hitler'in cumartesi günkü — Rayiştay meclisinde verdiği söylev; Va- şington, Viyana, Paris, Londra, Roma, Varşova, Bükreş, Prag ve Valansiya ile Avrupa'nın diğer merkezlerinde muhtelif tesirler uyandırmıştır. Hitler'in emniyet verici bir lisanla konuşmamasından do- layı Amerika sıyasal mahafili nin sukutu hayale uğradığını gazeteler yazıyor. Londra mahafiline gelince İngiliılu; Hitler'in, — ısrarla müstemleke talebinde bulun- masından, itilâf ihtimallerinin . şüpheye düştüğünü ileri sürü- yorlar. İspanya matbuat, Hitler'in nutkunu henüz tetkike - vakit bulamamıştır. Yalnız, Alman diktatörünün; Valansiya hükü- metinin kıtale sebebiyet ver- diğini kaydetmesi, İspanya hü- kümetinin dikkat nazârını çek- miştir. Polonya - siyasal — mahafili, Blum'un verdiği söylevi gör- memiş gibi Hitler'in, yalnız İngiltere'ye hitap etmesini ma- nidar bulmaktadırlar. Siyasi müşahitler, Hitler'in, bu su- retle İngiltere'yi Fransa'dan “ayırmak istediğini iddia edi- yorlar. Viyana mahalilleri ise, Hit- ler'in nutkundaki sükünet ve itidali memnuniyetle karşıla- maktadırlar. Paris salâhiyettar mahafili; nutkun, daha ziyade bitaraf bir irad ile söylenmiş olduğu ve umumi mütalca ve netice- leri ihtiva eylediğini ileri sür- mekte ve nutkun tam metnini görmediklerinden fazla müta- lea dermeyan etmekten çekin: mektedirler. Çekoslovakya mahafili de, Hitler'in nutkunu oldukça bi- tarafane görmektedir. ( Çekoslovo ) gazetesi, bu nutkun, her halde beynelmilel vaziyette bir vehamet doğur- mıyacağını yâzmaktadır. İtalya matbuatı, Hitler'in, nutkundan memnun görünüyor. (Mesacero) güzetesi bu hır susta diyor ki: *Bu nutukla, gerek - şekil itibarile gerek — muhteviyatı dolayısile tamamen müutedildir ve hiçbir şeyi imkân haricin- de birakmiyor, diğer taraftan hakikatın bir tefsirine müste- nid bütün anlaşmalara da ka- piyi açık tutüyor. Bükreş gazeteleri, mütalea” ilâve etmeksizin Hitler'in nut- künüu aynen iktibas” ediyorlar. Yalnız, Demokratların organı olan Diminecata gazetesi şun: ları yazmaktadır: Führer'in nutku herşeye rağ- men kıtamızın karşı — sürette sulha kavuşturulmasına doğru atılmış mühim bir adımdır, M. Hitler Almanya'nın Avru: paya aid mes'elelerinin halli için halisane mesai birliği yap- mak niyetinde bulunduğunu söylemiştir. Bundan böyle Al- manfa'nın İngiltere ve Fransa ile birlikte çalışacağı ve M. Hitler'in beyanatının sözden ibaret kalmıyacağını 'belki bu sözleri takibedecek icraatın Avrupa'da hakiki bir sulh te- sisine medar olacağını ümid ediyoruz. Londra, 1 (A. A)— Royter ajansının bir haberine göre Hitler'in nutkunun İngiliz res- mi mahafilinde yaptığı bir te- sir bu nutkun bazı kısımları- nın İngiliz düşüncelerile kabili telif olmadığı merkezindedir. Nutük, şekil itibarile çok nazikâne ise de Eden'in son beyanatına verilen cevaplar oldukça müphem telâkki olun: maktadır. Bilhassa bolşeviklik ile her türlü teşriki mesainin reddedilmesi İngiliz noktai na- zarına hiç te uygun değildir. Londra 1 (A.A) — M. Hit- lerin nutkunu daha derin bir tahlili -salâhiyettar mahafilin duymuş olduğu inkisarı hayali teyid eder mahiyettedir. Be- yanatın heyeti umuümiyesi iti- barile daha mutedil bir lisan taşımakta olduğu kabul edil- mekle beraber Avrupa mes- elelerinin halli hususunda gös- termiş olduğu yardımı bu hu- dudu aşmıyor görünmektedir. Nutuk Fransa, Belçika ve Hollanda'ya karşı umuümi te- minat vermektedir. Fakat müs- bet bir değeri olmıyacak olan bu teminat bundan evelki be- yanatın yeniden — teyidinden başka birşey değildir. Diğer mes'elelere gelince, nutukta sürprizlere aid olan cümleye rastgelinmekte fakat hiçbir. sarih ve açık - ifadeye hiçbir. pratik mülâhazaya te- sadüf edilmemektedir. Bu ci- het salâhiyettor mahafil tara- fından tesadüfle karşılanmıştır. Bu mahafilin kanaatına göre —e | M. Eden'in nutku Almanya * veya infial ile karşıla A Yes Dövdü b TKarşıyaka'da Kahramanlar sokağında Mustafa oğlu”Ali, Halil kızı Nazire'yi dövdü- ğünden yakalanmıştır. Dövdü Şehitler'de kahveci Mehmet oğlu İsmail, bir alacak mes'e- lesinden Etem oğlu Enver'i dövdüğünden yakalanmıştır. Cam kırmışlar İkinci Beyler sokağında Mus- tafa oğlu Ahmed, Süleyman oğlu Tahsin, Hulüsi oğlu Ata, Salim oğlu Ahmed ve İslâm oğlu Gaffar, sarhoş oldukları halde birbirlerile kavga ede- rek cam kırdıklarından hepsi yakalanmışlardır. Eşyası çalınmış Tepecik'te Yeni mahallede oturan Seyfiddin oğlu İlyas'ın evine giren hırsızlar tarafın- dan bazı eşya çalındığından tahkikata başlanmıştır. Hayvan mes'elesinden çıkan kavga Çorakkapı'da Gaziler cad- desinde Şaban oğlu Kâzım ile Ali oğlu Nuri arasında bir hayvan mes'elesinden kavga çıkmış, Kâzım, Nuri'ye haka- ret ettiğinden yakalanmıştır. 180 Lirasını çalmış Balcılar caddesinde Ali oğ- lu Mustafa, diğer Ali oğlu Mustafa'nın paltosu cebinde bulunan 180 lira parasını çak dığından şikâyet edilmiş ve maznun yakalanmıştır. Eve girmiş Karantina'da Asansör mev- kiinde Nebahat sokağında otu- ran Hüseyin oğlu Ali, hırsızlık maksadile Hüseyin oğlu Muh- sin'in evine girdiği iddia edil- miş ve suçlu yakalanmıştır. Bir lirasını çalmış Keçecilerde Fevzipaşa bul- varinda İbrahim kızı Cenan Mehmed kızı Emine'nin bir lirasını çaldığından yakalan- mıştır. Kumar oynıyorlardı İkiçeşmelik caddesinde si- lâhçı Kâzım oğlu Refik'in kahvesinde menfaat mukabi- linde kumar oynattığı görül- müş ve sabıkalılardan Koko Ramazan, İsmail oğlu sabı- kalı Hasan ve Ali oğlu Selim yakalanmıştır. . Yangın İkiçeşmelik'te Kemalpaşa cad- desinde 6 sayili marangoz Mehmed'in dükkânında yangın çıkmış ise de etrafa sirayet etmesine meydan — bırakılma- dan söndürülmüştür. — Zarar, otuz İiradır. Sokak ortasında yatmış Çorakkapı'da Gaziler cad- desinde Hüseyin oğlu Hasan, sarhoş olduğu halde sokak ile öteki devletler arasında mevcud olan müşkülâtın halli için yegâne esas teşkil edebi- lecek olan siyasi ve ekonomik mes'elelerin birbirlerine bağ- lanmiş tezini daha mantıki şekilde tebarüz ettirmektedir. Halbuki M. Hitler silâhlar mes'elesini Alman devletinin müdafaa ihtiyaçları kadrosu içine sokmatadır. Diğer taraftan M. Hitler'in beyanatı Almanya'nın silâhsız- lanmıya herhangi - bir iştiraki hakkında hiçbir - vâdı ihtiva etmemektedir. Stokholm, 1 (A.A) — Bü- tün gazeteler M. Hitler'in Al- man'ları Nobel mükâfatını ka- bülden — menetmesini ANADOLU İspanya faşistleri —— — Hitler'e'bir telgraf 'çekmişler ! Avil, 31 (A.A) — Ajansı' bildiriyor: İspanyol faşistleri reisi He- dilla 30 kânunusani bayramı dolayısile - Hitler'e bir telgraf göndererek garbın düşmanına karşı iki memleketi ileride birleştirecek olan istikbal hak- kında Almanya” ve - nasyonal sosyalistliğe hararetli temen- nilerde bulunmuştur. Kar altında Kalan İtalyan müfrezesi 'Troino, 1 ( AA ) — Bir mülâzim' ve iki küçük zabitin kumandasında yirmi - kişilik bir İtalyan avcı müfrezesinin kar yığınları altında kalarak kayboldukları bildirilmektedir. Hepsinin ölmüş oldukları zan- nedilmektedir. Filistin Tahkik heyeti Lon: dra'ya döndü. Londra, 31 (A.A) — Filiş tin'e gönderilmiş olan tahkik komisyonu - Londrâ'ya dön- müştür. Havas mış 've adliye verilmiştir. Cam kırmış Keçeciler'de Bayram oğlu Mehmed, sarhoş olduğu halde Cafer oğlü münir'in kahvesine E'd( rek cam kırdığından yaka- nmıştir. Fatma sarhoş oldu Kemer'de Sürmeli sokağında Mehmed kızı Fatma, sarhoş olduğu halde Hasan oğlu Sa- bitin camlarını — kırdığından yakalanmıştır. İlâç zannile tentirtiyot içmiş Kemer'de Kahramanlar cad- desinde akın sokağında İdris karısı Şahsine, ilaç zannile bir miktar tentirtiyot içmiş ve der- hal hastaneye kaldırılarak te- davisine başlanmıştır. Silâh araştırmaları İkiçeşmelik merkezinde ya: pılan silâh araştırmaları neti- cesinde sabıkalılardan yanke- sici Mehmed - oğlu Tevfik'in üzerinde bir tabanca ve Veysi oğlu Aziz'de bir bıçak bulu- narak müsadere edilmiştir. Zavallı yavru kuyuya düşerek öldü Halkapınarda askeri - tüfek: hayret dir- | çisi Mehmed oğlu — Nurinin üç yaşındaki Ayten ismindeki çocuğu, ağzı açık bir kuyuya düşmüş, derhal çıkarılmışsa da hastaneye — götürüldükten az sonra ölmüştür. lar. Muhafazakârların organı olan Sovsuska Dagbladed M. Hitler'in - kararnamesini Al- manya'yı iktısadi — otarşiden daha ziyade infirade sevkede- cek fikri bir otarşi olduğunu yazmaktadır. Londra, 1" (AA ) M. Hitler'in nutkunda M. Blum'a cevap vermemiş olması bu- rada inkisarı hayali mucip olmuştur. Rayiştağ'da da söy- lenilen nutuk müsbet bır ma- hiyeti arzelmekle beraber müs- temleke talepleri ihtiva etmesi de vaziyeti müşkülleştirmiyor. İşte'M. Hitler'in nutku mat- buata -bu mülâhazaları telkin etmiştir. u RRbİReBöAASLAA basa lll DODA v Bezram oe FAO GAERALAMN ortasında yattığından yakalan- Polonya dışba: kanı M. Bek Bir Alman gazete- sine mühim beya- natta bulundu.. Varşova, 1 (A.A) — Hari- ciye nazırı M. Bek Alman Volkiseher Beobahter gazete- sine verdiği beyanatta Alman- Polonya ademi tecavüz mua- hedesinin bundan üç sene ev- vel olduğu gibi bugün dahi Avrupa istikrazının en mühim unsurlarından biri olduğunu söylemiş ve demiştir ki: Her iki taraf da bu anlaş- mayı Fransız-Polonya ittilakı- hin mevcuüdiyetini tamamile müdrik olarak akdetmişlerdir. 2/2/937 Hi Bu akşamki program Istanbul radyosu Gündüz neşriyatı: Saat 12, 30-14 Türk musikisi, havadis- ler, hatif musiki. Akşam neşriyatı: Saat 18, 30 hafif masiki, 19,30 varyete musikisi, 20 Belma ve arka- daşları tarafından Türk müsi- kisi; 20,30 Hasan Rıza tara: findan Arabça — havadisler, 20,45 Rıza ve arkadaşları ta- rafından Türk musikisi. 21,15 Şehir tiyatrosu operet kısmı, 22 Ajans ve borsa haberleri, plâklarla seçilmiş sololar. Hatay baîramı İstanbul'da teza- Binaenaleyh Avrupa sulhunun hüratla kutlulandı bu iki mühim unsurunun bir- birile tezad halinde bulunma- ması kadar tabit birşey ola- maz, Danzing'in ekonomik - inki- şafı bu memleket için olduğu gibi Polonya için de mühim- dir. Öyle zannediyorum ki serbest şehrin istikbalini bu sahada aramak İâzımdır. —Başı Tinci sayfada— önüne gelmişlerdi. Müzika İs- tiklâl marşını çalıyor. ve halk büyük sevinç tezahüratı içinde Atatürk'ü selâmlıyordu. Bu sırada Büyük Önder sarayın balkonunda göründü: ler ve halkın gittikçe şiddet- lenen tezahüratına el sallamak süretile mukabele ettiler. Türk Maarif Cemiyeti Büyük Eşya Piyangosu Plânı 1 — Geliri, Türk talebesine yurtlar açmak, fakir ve kim- sesiz talebenin okumalarına hatcanmak üzere - (Türk Maarif Cemiyeti) tarafından her yıl olduğu gibi bu yıl da bir (Eşya piyangosu) yapılmıştır. Piyango 7 Şubat 1937 gününde Noter ve istiyer| rin azılı değerin yüzde onu noksanı basılmasından bir hafta sonra gı önünde Ankara'da çekilecektir. 3 — Bir bilet bir İiradır. 4 — Çıkan ikramiyeler, taşınma ücreti bilet sahibine ait olmak üzere, istenilen yere gönderilir. İstiyenler çıkan ikramiyeyi plânda ile Cemiyete bırakabilirler. 5 — İkramiyeler Ankara'da tevzi edilir. Taşreda bulunan ikramiye sahipleri biletlerini taahhütlü olarak Cemiyet merkezine göndermek suretile ikramiyelerini alabilirler. 6 — İkramiyeler, listelerin dağılmağa başlanır. 7 — Biletlerini kaybedenlerin, piyangonun çekilişinden en aşağı 24 saat evvel Cemiyet merkezini haberdar et- meleri lâzımdır. Aksi taktirde hiçbir hak iddia ede- mezler. 8 — Cemiyetin- tesmi mühürü bulunmıyan biletler kabul 5 edilmez. 7 Mayis 1937 tarihine kadar alınmıyan ikramiyeler Ce- miyete bırakılmış sayılır. 10 — Piyan; konan eşya kıymetleri aşağıda yazılmıştır: E çe Adet Liralık Yekün lira 1 3000 — 3000 Otomobil veya istenilen yerli eşya 2 1000 2000 İstenilen yerli malı eşya y 500 1500 ” Mi yi SN 3 200 600 » B M YA 15 100 — 1500 ”» » » » 25 50 1250 - Bir kadın bir erkek kostümlük kumaş 40 25 1000 Birkadınveya birerkek ,, e 150 10 1500 Bir kadın ropluk ipekli 250 S 1250 Çorap kıravat 1800 1 1800 Çorap 2289 15400 Bu eşya piyınğo:ıı biletlerinden alanlar, bilgi kaynaklarını bollaştırmak ve ilgi yollarında yürüyen gençlerimizin rastlıya- cakları güçlükleri kaldırmak amacı ile kurulan (Türk Maaril Cemiyeti) nin işini kolaylaştırmış olacakları gibi talihlerini de denemiş bulunacaklardır. Umum piyango bayii Hüseyin Bahri ve bilumum bayilerde. gazetesi, Führer'in nutku hak- kında ezcümle şunları yazıyor: — Bizim nazarı dikkate ala- eden kısmile alâkadar olmak- tadır. Polonya gazeteleri Führer'in cağımız cihet bu nutkun Av- rupa'da asabiyet ve endişeleri izale eden sulheüyane tonuyla Yuoslavya'dan — dostane - bir lisanla bahsetmesidir. Politka gazetes; M. Hitler'in Almanya'nın bazı menafi elde etmek için siyasi imtiyazlara mvafakat edeceği hakkındaki hayalleri kabili izah bir şe- kilde izale ettiğini knydediyor. Varşova, 1( AA ) — M. Hitler'in nutku Polonya mat- buatının sureti mahsusada na- zarı dikkatini celbediyor. Kur- jer Polki gazetesi, nutkun bil- hassa - devletle milli iktısad arrsındaki, hakikatı ve iktisad kaidelerini anlamak hususunda gösterdiği dirayeti bir kere daha teslim etmektedirler. Gazeteler harici siyaset hak- kında - kullamlar — sulhcuyane lisandan ehemmiyetle bahset- mektedirdirler. Ezas - gazetesi bu - nutkan beynelmilel münasebette gö- rülen gerginliğin - izalesi için sarfedilen gayretleri - takviye ettiğini yazmaktadır. Paris, 1 (Râdyo) — Hit- ler'in söylevi, Fransız askeri mahafilinde endişe uyandır- ı