4 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

4 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Orman kundakçıları Kamutayda — hararetli sununun bizinci müzake sinde kat'iyyet kazanacak m bu kanun sayesinde, K. O 'a mevzu teşkil eden orman kâ- iceye bağlandı. Yani müzakere. sağlık ve servet ba: kımından -cidden bir hazine olan ormanlarım.z, her nevi tahrip unsur: Tanadan vikaye edilmi; Bizde olacaktır. ormana — musallat — olan düşmanlar kimlerdir? Çok eski ve doğru bir iddiaya mnazaran ateş ve baltayı ön safa almak lâzımdır. Hakikat halde, gimdiye kadar ateşin yok edemediğini balta kemir- miş, baltama yok edemediğini de ateş yakmıştır. Fakat bu cinayeti işliyen sadece cahil kü Harb yıllarınd k metin harekete çen baltası, daha az merham eğildi. Şüplhmsiz ibtiyar edilmiye ek hiçbir 1 hududlarına giran dıği zamanları ve lü veya tahtacıdır?. rsüz kalan şimendiferleri işletmek için hükü- tahtacımın satırından daha az keskin ve asına taallük eden meşra bir hedef üzerinde lakârlık - yoktur. Ancak, bu fedakârlığın bi kuvretle eşkiyayı tedip için ormanların dn edebilir miyiz?, ymakam veya vali elile yakıl- bu (Kasdan ikâı harik) cürmünü bir (Hikmeli bükü- met) tefahürü ile anlatan idare adamlarını unutabilir miyiz?.. Devletin eden ormanları cayır reketin, bir şünmemişlerdi. acze düşen medeni otoritesini kurtarmak için cayır yakmakıtan başka çare böükümetin - şerefine atılmış satır olduğunu dü- Tahtacı, ormancı, korucu, eşkiya ve hükümet bu tahrip ameliyesinde anırlarca İttifak etmiş olunca, (Deve) ile (Keçi) nin bu gafleti islifade ederek kendilerine mütevazi bir pay çıkarmış olmalarına bayret edilemez. İşte camhuriyet idaresi, şimdi; ne geçmek ” için sert ve inkılâbçı meelise teşekkür — ederir. kadar devam eden bu facianın önü. yumruğunu Fakat kırk lira maaşla dört bin liralık ev ya- kaldırmıştır. Hükümete, pan korucunun vaziyeti, bu kanunda düşünülmü; müdür?.. İhtiyarlar mektebi Maruf —Ametika'lı terbiye mütehassısı Gefreson Ameri- ka'da bir.., açınıştır. Profesörün kendisi şimdi 89 yaşındadır. Profesöre göre, hayatla alâ- kasını kesmiş, hayattan birşey olmamağa başlamış bir insan ölmüş demektir ve bunun için de, herkes daima öğrenmeğe, bir emel ve gaye — güdmeğe mecburdur. Ve ihtiyarlar mek- tebini bu maksadla kurmuştur. Mektebin — talebesi halen 900 zü bulmuştur ve en genç erkek talebe 111, —en genç kadın talebe de 102 yaşın- dadır! Çocuklara birşeyler öğret- mek çok güçtür, acaba tekrar çocuk olmuş insanlara birşey- ler öğretmek ne kadar güç- tür ? Fen adamının keştfi ve... Şakası ! İtalya'da, Milâno'da maruf bir fen adamı olan profesor Mançini, bugünlerde ekserisi fen ve ilim erbabından olan beş, on arkadaşını bir ziyafe- te davet etmiş, fakat davetli- ler ziyafet solrasının etrafında yerlerini aldıktan sonra, bir- birlerini görmemeğe başla- mışlar... Sonradan, bunun profesör Mançini'nin fenni bir şakası olduğunu anlamışlar. Evet, profesör Mançini in- sanları görünmez hale koymak yolunu bulmuştur. Şimdi; et kısmını (İko) şuaile görünmez hale koymak mümkündür. Pro- fesör Mançini — kemikleri de görünmez hale koyacak çare- yi bultmuştur. İncil üzerinde çalışma! Amerika'lıların çok çalışkan olduklarından ve bir Ameri- ka'lının boş vakit geçirmedi- ginden bahsederler. Okadar ki, Birleşik Amerika'da (Vak- tiniz çok kıymetlidir) levhaları hemen her müessesede asılı bu- hunur. Bi İhtiyarlar mektebi | saat sarfetmek üzere tam üç sene çalışmış ve İncilde 31175 ayet, — 773,692 kelime ve 3 milyon 556,480 harf bulun- duğunu ve tam 46,227 defa Yehva lâfzının tekrarlandığını tesbit etmiştir. Doğrusu.. Vaktin nakid ol- duğunu, — israf edilmemesini gösteren en mükemmel bir ha- reket !.. Değil mi? Makarnanın tarihi ! Evet, ( Bamyanın fazileti ) gibi birşey. Fakat Makarnanın tarihini bilmek, bilmemekten iyi değil midir? Makarnayı, Palermo ve Na- poli'de 1220 senelerinde hü- küm süren ikinci Frederik za- manında — Ciko isminde bir kimyager bu keşfini bir müd- det bir sır gibi saklamış fa- kat bu sırri nihayet İsvenella- di konziyo isminde bir kadın çalmış ve evvelâ kendi aile- sine, sonra komşularına Ma- karnayı yedirmiştir. Makarnayı yiyenler okadar memnun kalmışlar ki nihayet kral ikinci Frederik de Ma- karnadan tatmış, o da çok memnun olmuştur. Makarna bu suretle saray erkânınca, sonra bütün Na- poli, daha sonra bütür İtalya halkınca kıymetli bir yemek olmuş en nihayet bütün Av- rupa'ya geçmiştir. Bugün doğacak çocuklar.. Bugün, gün zuhal ve uranu- sun tesirlerile başlıyacak ve bahtan — itibaren bir ağız tatsızlı- Bile karşılaşmamızı mucib olacak- tr. Erkekler romatızmadan — ve kadınlar da nevresteniden ıstırab çekeceklerdir. Öğleden tonra, aşk işleri cihetinden teblike çoktur, Birçok aile ni tefehhümleri çıkacak — ve bünlarin tesiri uzun bir zaman sürecektir. Bugün doğacak çocuklar, dik- kat va temyiz kudretine kâfi de- recede malik — olmuyacaklar — ve pratik olamıyacaklardır. Bu gibi çocukların tasarraf kabiliyeti ola- cak fakat yaşları - ilerledikçe ANADOLU A EHİR ABERLERİ Salapuryalar lüzüm kongresinde gö- rüşülecek mes 'eleler. İhracatcılar!a mutavassitlar top toplantılar yaparak dileklerini tesbit edecekler Satın alınıyor 22 Salapuryaya Sekiz bin beş yüz lira kıymet verildi Körfezde vapurlara ve bazı yerlere eşya, sebze ve meyva taşıyan sahipli Salapuryaların | liman işletme müdürlüğü tara- ' fından satın alınacağımı ve bu- nun için Salapuryalara kiymet takdir. edilmiye başlandığını evelce yazmıştık. Körfezde ça- lışan 22 Salapuryanın hepsine kıymet takdir olunmuştur. Sa- lapuryacılar, bugünlerde liman reisliğinde ferağ muamelelerini yaparak Salapuryaları Liman İşletme müdürlüğüne verecek- ler ve paralarını alacaklardır. Satın alınacak Salapuryaların umumi kıymeti 8500 lira tut- maktadır. Su ve elektirik tarifeleri eat Üi ü Su tarifesinde tenzilât yapılacak Önümüzdeki altı aylık dev- re için su tarifesini yeniden tesbit edecek olan su - tarile komisyonu önümüzdeki halfta Nafıa komiseri Sırrı Güngörün riyasetinde toplanacaktır. Ta- rifenin yeniden tesbiti — için Nafıa bakanlığından emir gel- miştir. İzmir su tarifesi yüksektir. Komüsyonun bu toplantısında halkın lehine bir miktar ten- zilât yapılması muhtemeldir. Elektirik tarife komisyonu da yakında toplanacak ve kilovat ücretini yeniden tesbit edecektir. Londra'da Yunan üzümleri Stok kalmadığından üzüm fiatleri yükseldi Atina Türkofis şubesinden şehrimizdeki alâkadarlara ge- len bir raporda, son hafta içinde Londra piyasasında üzüm fiatlerinin bir miktar yükseldiği bildirilmiştir. Lon- dra piyasasında üzüm stoku azalmış ve iyi Korent üzüm- leri hiç kalmamıştır. Piyasa sağlamdır. Yunan ihracatçı- ları, Londra'dan mühim sipa- rişler beklemektedirler. Yunan üzümlerinin fiatleri şudur: Kandiye ikinci kalite sulta- niye okka itibarile 20,5 drah- mi, ellemeler 15, tahta üzüm- leri 13 drahmidir. Son hafta içinde Kandiye lmanından 295 ton sultaniye üzümü, 40 ton tahta üzümü ihrac olunmuştur. Londra piyasasının vaziyeti üzüm fiatlerinin daha yükse- leceğini göstermektedir. Bü- tün dünyaca makbul sayılan Türkiye üzümleri için de bu suretle iyi bir fırsat belirmek- tedir. Borsanın yeni yıl büd- çesi hazırlandı Şehrimizin yeni yıl büdçesi hazırlanmıştır. Bugün toplana- cak olan borsa idare heyeti büdçe" üzerinde müzakerede bulunacak ve büdçeyi tasdik- ettikten sonra bcaıel ve sa- On Martta Ankara'da top- lanacak olan üzüm köngresi ; için şehrimizde büyük bir fa- aliyet vardır. Kongreye iştirak etmek üze- re Ankara'ya gidemiyecek ih- racatçılar ve üzüm yapaa kimselerin de mütalea- ları alınmak üzere, yakında biri Ticaret ve Sarayi odasın- da, diğeri de ihracatçılar bir- liğinde olmak üzere iki top: lantı yapılacaktır. Bu içtimalarda, alâkadarla- rın düşünceleri üzi üzerine iş ı cek ve bu sene çekirdeksiz kuru üzüm ihracatı da kont- | rola tâbi tutulacaktır. nde gö- | rüşmeler olacak ve kongreye | sunulmak üzere raporlar ha- zırlanacaktır. Ayni şekilde Ma- | nisa'da da bir iki toplantı yapılması muhtemeldir. Ticaret ve Sanayi " odası, İktısad Vekâletince istenmiş olan kuru üzüm nümunelerini mühtelif tüccarlardan tedarik ederek, numaraları ve kalite- leri tesbit- edilmiş Ankara'ya göndermiştir. Haber aldığımıza göre, üzü- vaziyette mün standardize edilmesi üze- | rinde kongrece verilecek ka- rardan sonra, Vekâletçe ha- zırlanacak olan kanun ve ni- zamname derhal meriyete gire- Modern imalâthane 500,000 Liraya inşa edilecek İnhisarlar umum müdürlüğü tarafından Kültürpark civarın- da inşa edilecek olan büyük ve modern depo ve imalâtha- nenin hazırlanan plânları, umum müdürlük fen heyetince tastik edilmiş ve Nafıa Vekâletine gönderilmiştir. Nafıa Vekâle- tince de tastik edildikten son- ra derhal inşaata başlanacaktır. Depo ve imalâthane, yarım milyon İiraya çıkacak, işçilerin her türlü istirahatlarını temin temin edecek tesisatı havi bu- lunacak — ve reviri, vestiyeri, sıhhate muzır olan tütün toz- ların emmeğe ve çekmeğe mahsus apiratör cihazları, iş- çiler için yemek salonu, banyo ve yıkanma yerleri de - ola- caktır. Otobüs seferleri Belediyece yeniden değiştirildi Belediye reisliği kordonda otobüs seferlerinde değişiklik yapılmasını emretmiş ve dün den itibaren seferler — yeni şekle göre tanzime - başlan- mıştır. Buna göre, Kordon üzerin- de çalışan otobüslerden yalnız ikisi Kültürparka uğrıyacak ve diğerleri doğrudan doğruya Alsancak ile Konak arasında sefer yapacaklardır. Bu suretle halkın yollarda otobüs beklemesine meydan ilmiyecek, zamanda hergün deqıwaek olan iki ota- büs te, biç durmadan gidip geleceği için Kültürpark sem- tinde oturanlar da vesait bu- Kongrede, sergi yerleri me- selesi ve üzüm müstahsilinin vaziyeti de görüşülecektir. Ticaret ve Sanayi odasınca, köngreye gönderilmek üzere mühim bir rapor hazırlanmak- tadır. Bu raporda asma çubukla- rının bağlarda ilâçlanmasından başlanarak istihsal ve ihracına kadar yeni alınması lâzım ge- len tedbirler izah edilecektir. Kongrede görüşülecek mev- zular arasında temin edilen göztaşı, kükürt v potasların iyi kaliteden ol- ması, bu suretle mahsulümü- zün nefasetinin temini. Orta Anadoludan ucuz tarifelerden istifade ettirilerek ihtiyaç za- manında ucuz işçi temini ve bu suretle üzümlerimizin ma- liyetinin ucuzlatılması mes'cle- leri de vardır. İhracatçılar, kontrolün — şat- larda veya mağazalarda ya- pılmasını mahzurlu görmekte ve bunun paçal dairesinde yapılmasını istemektedirler. Bu mes'ele de görüşülecektir. müstahsillere Nisanda göç- menler gelecek Göçmen köylerinin yerleritesbit ediliyor Gebklarlı WSCAĞ İdğa >civms Tundü ülaü edilmiş olün. yöç- men kardeşlerimiz için inşa edilecek evlerin miktar ve yer- Terini tesbit edecek olan ,kö- misyon, dün Bergama'ya git- miş ve tetkikle meşgul ob muştur. Sıhhat ve içtimai muavenet müdürü Dr. Cevdet Saraçoğlu ile Vilâyet ziraat müdürü Nadir, Nafıa müdürü Turhan'dan mü- teşekkil komisyon, iki gün sonra da Çeşme ve Alaçatı'ya giderek, buralarda yapılacak evleri ve yerlerini tesbit eyli- yecek ve bu suretle bu sene Vilâyetimize yerleştirilmiş olan bütün göçmen kardeşlerimiz için inşa edilecek yerlerinin tesbiti “şi , bitirilmiş olacaktır. evler ve Haber aldığımıza göre, Ni- sandan itibaren Romanya ve Bulgaristan'dan anavatana ge- lecek göçmenlerden mühim bir kısmı da, vilâyetimizde - iskân edileceklerdir. Bu sene getiri: len ve ayrıldıkları mıntakalara yerleştirilmiş bulunan göçmen- ler, kendilerine verilen araziyi ekmişlerdir. Bu yıl, ilk olarak mahsul alacaklardır. Şehir meclisi Şehir meclisinin bugün sa- at 16,30 da yapacağı toplan- tıda, geçen celsede encümen- lere havale olunan ve tetkikat neticesinde tekrar meclise ve- rilen riyaset teklifleri üzerinde görüşmeler olacaktır. Mütahassıs encümenler dün de toplanmış, belediye reis ile geç vakte kad Betonarme Kao- nak ıskelesı 35,000 Lıraya inşa: edilecek. Birinci kordon'da liman iş- letme müdürlüğü tarafından inşa ettirilmekte ölan beton- arme vapur iskelesi inşaatı hızla ilerlemektedir. Beton ka- zıkların çakılması ameliyesi, bir aya kadar bitecektir. İn- şaat Mayıs'ta bitecek ve vapur iskelesi 35,000 İiraya çıka- caktır. Enternasyonal fuar Turizm köşesi çok zengin olacak ahai ! 937 Enternasyonal fuarı için Kültürparkta faaliyet devam etmektedir. Yeni hazırlanan fuar plânı mucibince kaldırılması icabe- den parteller bozulmuş ve yollar açılmağa başlanmıştır. Bu sere, fuarın yollarından mühim bir kısımı asfalt olarak yapılacak ve bu suretle fazla rüzgârlı havalarda tozun önü- ne geçilmiş olacaktır. Bu sene, şubat nihayetine kadar Kültürparka beş binden fazla çam ve diğer muhtelif | cinslerde ağaç fidanı dikile- cektir. Bu ağaçlardan bir kıs- mı şimdiden dikilmiş bulun- makta ve bir kısmı için de çukurlar hazırlanmaktadır. 937 fuarında İzmir ticaret odasının paviyonu, ayrı bir yerde ve çok büyük olacaktır. Bu paviyonda Ege mıhtaka- sında yetişen bütün mahsulât ile, ihracatımıza aid istatistik- ler ve muühtelif resimler bu- hunacaktır. Yurdun her yerindeki tica- ret odalarının da paviyonları bulunacak, — bunlarda kendi mıntakalarına aid mahsuller teşhir edilecektir. Bu sene fuardaki oyun yer" leri Kültürpak gazinosunun daha arkasına kaldırlacak ve daha fazla alâka görmesi için büyük kumpanyalar celbedile- cektir. Turizm köşesi için de ça- lışmalar devam — etmektedir. Bergama, Efes harabelerile di- ğer kıymetli harabelerin ma- ketleri - hazırlanmaktadır. Tu- rizm paviyonunda ecnebi li- sanlara aşina ve kültürü yük: sek memurlar bulunacak, fuarı gezmeğe gelen seyyahlar bun- lardan — istedikleri malümatı alabileceklerdir. Fuar kapan: dıktan sonra da turizm köşesi muhafaza edilecek, kışın veya herhangi bir zamanda İzmir'e gelecek seyyahlar buraya mü* racaat edemiyeceklerdir. Tu” rizm köşesinde bu gibi sey- yahlarla ziyaretçilere verilmek üzere ve İzmir tarihine aid muhtelif broşürler ve resimler bulunacaktır. Saylavın evinde" ki hırsızlık.. Meğer hizmetçi tara: fından yapılmış Bundan bir müddet evve' İzmir saylavı Benal Nevzad'ı? evinden bir miktar eşya ÇA" lınmıştı. Zabıtaca yapılan sik! | araştırmada hırsızın ayni evde hxımcıçılık eden Hhadiye ol | duğu anlaşılmış ve çıldığl j