4 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

4 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

4 Sayta 6 Fransa dahili bir harp teş kilâtı karşısındadır Komünistler; telefon, posta ve tel- grafla diğer resmi daireleri bas- mağı derpiş ediyorlarmış.. — Başı 1 inci sayfada — lediğini iler. sürerek demiştir ki: Fransız kanı şimdilik yal mnız İApnııyı'ıîı akıyor. Ve eğer he- müz Fransa'da da akmıyorsa bunda komünistlerin hiçbir kabahati yöok. tur. M. Gautherot Paris mıntakası: nn komünist teşkilâti tarafından müdafaasına aid komünist partisi terafından — neşredilmiş olan mah- | gem bir tamimi eline geçirmiş ol- | duğunu söylemiştir. Bu tamimde komünistlerin biyni hacette Paris civarında - toplanacakları — noktalar tesbit edilmiştir. M. Dernoy bu vesikadan ha berdar olduğunu beyan etmiştir. M. Gaztherot bBunun — üzerine bu mes'ele hakkında yeni tafsilât vermiş ve demiştir ki: Komünist plânı telefon ve posta merkezlerile sair men- banın işgalini derpiş eylemek- tedir, Biz şimdi kanunen ce- zayı müstelzem olan bir dahili harb teşkilâtı karşısında bu- lunmaktayız. Bundan sonra M. Gautherot Fransız-Sovyet paktından bah- sederek 27 Teşrinisani 1932 senesinde M. Heryo tarafın- dan imza edilmiş olan ademi tecavüz paktı ahkâmına Sov- yet'lerin riayet etmedikleri ka- naatinde olduğunu beyan et- miştir, Bu pakt tarafeynin birbirle- rinin işlerine karışmıyacakla- Tını tasrih etmektedir. İspanya meselesi hakkında hatip demiştir ki: Hükümet bir ademi müda- — hale siyaseti takibetmekte ol- masına rağmen komünist par- tisi müdahale için çalışınak- tadır. Sovyetler birliği İspan- ya'da bir ihtilâl ocağı tesis etmiye hazırdır. Bundan mak- satta Almanlar'ın bize Ren'de hücum etmelerine yol açmak- tadır. Takrir sahibine verdiği ce- vabda M. Blum mevzuu bah- solan vesikadan haberdar ol- duğunu söyliyerek şimdi bu vesikanın sıhhat ve- aktüalite- sinden şüphe edilmediğini ilâ- ve etmiştir. Başbakan demiştir ki: — Hükümet — reisi âyan meclisine ancak nizam ve asa- yişten-mes'ul bir nazır sıfatile izahât verilebilir. Halbuki şim- di ortada asayişsizlik yoktur. Ve komünist — komplosu da hürriyet ve cumhuriyet mües- seselerini tehlikeye düşürme- miştir. Memlekette sükün ve intizam hüküm sürmektedir. Ve müzakerelerimize sulh ve sükünet içinde devam etmek- teyiz. Sokaklarda barikadlar voktur. vaziyeti hakkında bazı cenebi gazete- lerinin yazdıkları yazılar ma- lâmumuzdur. Öyle ise komplo nerededir. Belki onun karan- hkta çalıştığını düşünerek kor- kuyorsunuz. Fakat karanlıkta tertip edilen her türlü hare- ketleri meydana çıkarıb bun- ların hakkından gelmek bizim vazifemizdir. Biz bu vazifeyi yapmaktan hâli kalmadık. Bu gibi tahrikâtçılar — bizi gafil avlıyamazlar. 'Bu bütün dün- yanın öğrenmesi İlâzimgelen bir ihtardır. Ve bundan sonra M. Gautherot'nun dostları da Fransa'nın ettiğim hükümet bir halk cep- hesi hükümetidir. Bu hükümet müdafaa etmek mecburiyetin- de bulunduğumuz - programın tanzimine bizimle beraber ça- lışan komünist partisinin de dahil bulunduğu bir ekseriye- te dayanmaktadır. Reisi bulunduğum hükümet M. Gautherot'nun istediği şe- kilde bir hükümet değil, reyi- âm usulü ile yapılmış intiha- bat neticesinde iktidar mev: kiine gelmiş bir hükümettir. M. Blum 6 şubattaki fesad hareketinin halk cephesinin doğum ilmuhaberi mahiyetinde olduğunu ve bu cephenin Fransa cumhuriyetini muhalfa- za için oldugunu söyliyerek sözlerini bitirmiştir. Paris, 3 (Radyo) — Blum kabinesine mecliste verilen iti- mad reyi hakkında sağcenah gazeteleri “Bu itimadın Blum kabinesine olduğu belli değil- dir. Çünkü M. Daladiye'nin sukutunu istiyenler itimad reyi verenlerin ekseriyetini teşkil etmektedir.,, Demektedirler. Maten gazetesi: “Komünist partisi, halk cep- hesinin kabinesi olan Blum kabinesine itimad reyi verme- miştir. Bu nasıl halk cephesi?,, Demektedir. Silâhlanma yarışı — Başı T inci sahifede — ve hava kuvvetlerinde subay buh ranı başgöstermiştir. Amirallik e« ki İngiliz ücareti bahriye subayla. mna hitaben neşrettiği bir beyan. namede kendilerinin derhal asteğ. men ve teğmen olarak orduyüa alı- mnacaklarını ilân etmiştir. Londra, 2 (AA) — M. İnaki pin beyanatına — göre — silâhlanma programı mucibince 1 Nisandan 31 Kânunuevvel 936 tarihine ka- lan — siparişleri: 00 İngiliz lirasına baliğ olmaktadır. Bu siparişlerin - takri- ben dörtte biri sefalet mmntakala- rına verilmiştir. Harb gemileri in. gatı için bahri mücssesclere ayrılan tahsisat zikredilen bu rakama da- hil değildir. aa BORSA Üzüm satışları Çu. Alıcı K. S 421 İnhisar 6 287 A.R. üzüm. 13 25 110 S. Göomel — 11 35 80 Ü. Kurumu 13 75 105 A, İnkişaf 14 25 kıymeti K. S. 11 50 19 14 17 15 S0 25 S0 Vitel ş. 12 75 42 M. J. Târan. 13 20 Kâzım Taner 15 19 Ş. Riza ha. 17 75 18 'Beşikçi o. İt 50 17 Yoİ. Talât 14 13 Şınlak 0. — 12 3 Kadri Akyi. 10 1185 402228 403413 Zahire satışları Çu. Ginsi K. S KS 1221 Buğday — 6125 725 250 Nohut 625 625 79 Fasulya 850 8 50 460 B. pamuk 47 50 49 12 19 17 17 11 14 15 10 75 50 25 75 50 ANADOl U 4:2/937 Bi Hariciye Vökilimizle Koğt Ciyano, verilen kararların tatbiki için bir- birleriyle mutabık kalmışlardır —. ..——— 1928 senesinde Turkıye Italya arasında akdolunan muahede, umu- mi sahada tetkik edildi ve bütün mes'elelerde tam bir itilâf hâsıl oldu -Başı | inci sahifede - « Almanya'nın, İtalya ile ayni siyaseti takib ettiğine göre yakın şarkta, şarki Akdeniz'de —müallâk ve endişe verecek vaziyet kalmıya. caktır. ,, Demektedirler. Milâno 3 (Radyo) — Kont Ciyano ile Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüşdü Aras, sa- bahki müzakerelerden sonra harbte - ölenlerin mezarlığını ziyaret etmişlerdir. Tevfik Rüşdü Aras'ın refa- katinde Türkiye'nin Roma se- firi Hüseyin Ragıp, Milâno konsolos ve sefareti başkâtibi bulunuyordu. Tevfik Rüşdü Aras, mezarlıktaki heykele bir çelenk koymuş ve birkaç daki- ka süküt içinde kaldıktan sonra Kont Ciyano ve refakatindeki zevatla — dönmüştür. Tevfik Rüşdü Aras, yollarda halk tara- fından hararetle alkışlanmış ve hükümet dairesinde İtalyan askeri kendisini selâmlamıştır. Tevlik Rüştü Aras, İtalya ve ecnebi matbuat mümessil- lerini kabul etmiş, Türkiye, İtalya arasındaki münasebatın yeni safhaya girdiğini ve Mi- lâno mülâkatından çok mem- nuün olduğunu söylemiştir. Tevfik Rüştü Aras, kont Ciyano ile birlikte (Martiya palas)a giderek orada şere- fine tertip olunan çay ziyafe- tinde hazır bulunmuştur. (Mar- tiya palas)ta bir bando muzi- ka, istiklâl marşını çalmıştır. Belgrad, 3 (Radyo) — Bu gün intişar eden Yugoslav ga- zeteleri, Türkiye Dış Bakanı Dr. Rüştü Aras'la İtalya Dış Bakanı Kont Ciyano arasında Milâno'da vukubulan mühim mülâkattan chemmiyetle bah- setmektedirler. Milâno garında toplanmış olan kalabalık halk, Rüştü Aras'ı ve Ciyano'yu sürekli alkışlarla karşılamışlardır. İtal- ya Dış Bakanı, Milâno'da Kont Dorino dö Deniço'nun köşkünde bir ziyafet vermiştir. Öğleden evel ve sonra iki hükümet ricali arasında iki mühim mülâkat olmuştur. Si- yasi mahfellerde bu mülâkat. lara fevkalâde büyük ehemmi- yet atfolunmaktadır. Gece Ka- lâ operasında Doktor Rüşdü Aras şerefine mühim bir tem- sil verilmiştir. Doktor Rüşdü Aras, Milâ- no'dan Ankara'ya dönerken Belgrad yolunu tercih ederek Yugoslavya baş ve dış bakanı doktor Milân Stoyadinoviç'le mühim görüşmelerde buluna- caktır. Belgrad gazeteleri, Doktor Rüşdü Aras'ın Milâno ve Belg- rad ziyaretinin fevkalâde mü- him olduğunu tebarüz ettir- mektedirler. Ve bu ziyaretler, tamamen hususi mahiyettedir. Milâno görüşmeleri münasebe- tile Montrö - boğazlar muahe- desinin İtalya tarafından tas- diki meselesi halledilecektir. İtalya siyasi — mahafilleri, Montrö — muahedesinin İtalya tarafından evelce tasdik edil- | İtalya'ya karşı zecri tedbirlerin l tatbik edilmesi şimdi ahval ve şerait tama- men değişmiş olduğu için İtal- ya'nın, kayıtsız ve şartsız mua- hedeyi tasdik edeceğini — söy- lüyorlar. İtalya, bunun için biçbir kayd ve şart dermeyan etmiyecektir. Maahaza İtalya- nın, müstakil müzakere sure- tile Montrö muahedesini tas- dik etmesi de varidihatır oluyor. Müzakere olduğunu ve için zaten Tür- kiye - İtalya arasında hiçbir mani yoktur. 1928 tarihinde Türkiye — İtalya arasında ak- dedilmiş olan dostluk ademi tecavüz misakı 1932 tarihin- de de tecdid edilmişti. Bugünlerde Türkiye - İtalya arasında mühim anlaşma için müzakereler cereyan etmesi İngiltere - İtalya arasında akd ve imza edilmiş olan Akdeniz centilmen —- Agrement muka- velesi sebebiledir. Çünkü genç ve müterekki Türkiye devletinin elinde bu- lunan Boğazlar da bu muka- vele çerçevesine dahil bulu- myor. Onun <için Boğazlar mukavelesinin Milâno mülâka- tında tesvib edileceği anla- şılıyor. Rüşdü Aras'ın, Milâno'dan sonra Belgrad'a gelerek Yu- göoslavya Başbakanı M. Sto- yadinoviç'le mülâki olması ve 15 Şubatta Atina'da Balkan devletleri konseyinin toplan- ması fevkalâde mühim görül- mektedir. Rüşdü Aras - Ciyano mülâ- katı müsbet bir şekilde neti- celendiği takdirde Ciyano'nun Mart ayında Türkiye'yi ziyaret edeceğini, Roma gazetelerinin neşriyatına atfen Belgrad ga- zeteleri yazmaktadırlar. İtalya bükümeti, Türkiye- deki eski iyi mevkiini elde etmek için çalışıyor. Doktor Rüşdü Aras'ın, Mi- lâno'ya hareketinden evel Fran- sa dışbakanı M, Delbos'la gö- rüşmesi sebebile Türkiye-İtalya arasında yapılacak bir Akdeniz anlaşma müzakeresinden sonva bu anlaşmaya İngiltere ve Fransa'nın da iştirak etmesi ve geniş bir anlaşma yapıl- ması mevzuubahs olduğu kuv- vetle söyleniyor. İstanbul, 3 (Hususi muha- birim'zden) — Roma'dan bil- dirildiğine göre Milâno mülâ- katı, İtalyan gazeteleri tara- fından çok müsaid karşılan- maktadır. Gazeteler, Türk İtal- 'da yeni vaziıyet — Başı T inci sahifede — mesi ihtimali kuvvetlidir. Berlin, 3 (Radyo) — Volkişer Beobahter gözetesi, Rurya'da bap gösteren ihtilâf'tan - bahisle yazdığı bir makalede diyor ki: “ Bugün, uluslar sosyetesinde Rusya'yı müdafan eden ve M, Eden M. İvon Delbos ve M. Blum'la ko- | nuşan Rus - diplomatlarının, yarın | hain diye tevkif edilerek ıuue- a hertğ YEZİĞdür. | ken halk tarafından yan — dostluğunun Milâno, 3 ( Radyo ) — Bu gece Skala tiyatrosunda gös- terilen temsilde bulunan Tür- kiye Hariciye Vekili Tevfik Rüşdü Aras, Tiyatroya girer- şiddetle alkışlanmıştır. Tevfik Rüşdü aras'ın oturduğu İoca, çiçek- kuvvetlen- | 5 mesi lâzımgeldiğini yazıyorlar. | tiklâl marşını çalmış ve marş, lerle süslenmişti. Orkestra, balk tarafından ayakta dinlen- miştir. İtalya hariciye Nazırı Kont Ciyano, saat 22 de Tevfik Rüşdü Aras'a veda ederek Roma'ya hareket etmiştir. Tev- fik Rüşdü Aras'ta yarın sabah Belgrad'a hareket edecektir. Çünkü ASPİRİN sene'or- denberi her türlü soğukal. gınlıklarına ve ağrılara karşı tesiri şaşmaz bir ilâç olduğunu isbat etmiştir. ASPİRİ Nin tesirinden emin olmak için lülfen SAA kasına dikkat ediniz. En iyi damızlıklardan aşılanmış meyva fidanları (15-10) çok iyi bakılmış aşısız ve gürbüz. fidanlar (5) kuruştan satılmaktadır. Toptan mübayaa olunduğu taktirde ayrıca 96 10 tenzilât yapılacaktır. İstiyenlerin İzmir'de Başdu- rak'ta İmam hanında Sebze ve Meyva satış kooperati- fine müracaatları. NEDKALMİNA Izmir Yün Mensucatı Türk A. Şirketinin Halkapınar kumaş fabrikası Tarafından mevsim dolayısile yeni çıkardığı kumaşlar Sağlam Zarif Ve ucuzdur TYECSAZ AAA Yeni yaptıracağınız elbiseler için bu mamulâtı tercih ediniz Satış yerleri: Birinci kordonda 186 nuınıııda ŞARK HALI T. A. Ş. Mimar Kemalettin cıddeıınde FAHRİ KANDEHİR |