5 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

5 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Müsamaha İrfan Hazar Solr'dan şu küçük fıkrayı tercüme ediyorum: — Aman, #ururlar. A Gülerek sebebini Sordum. — Sebebi, elimizdeki İster misin sana sol desinler? Cevab vermedim. — daşın kolundan! At kendisii . Arkadaşım, iramvayda yamıma sokuldu: dedi; elindekf kitabi açık tutma! Soara sana da damga kitabın «ol olması, sol fikirleri taşımasıdır. İçimden bir kuvvet, «Tut, çu küçük kalalı arka- i kapı dışam otobüsteny Diye avazı: çıktığı” kadar bağırıyordu. Onu güçlükle yatıştırabildim. Behey mubarek adam! Sen beni Sein nehrinin her kalıba uyan, her — parmağın altında ezilih yastılan kara çamur mu zannettin! Şahsiyotimi bu kadar — eğreti, bu kadar — pamuk - ipliği, bu kadar kâğıd helvası m “ sanıyorsün! Milliyetçi gürüşlerimden seni şüpbelendiren, şu elli sahifelik #Sosyalizim> kitabı mıdır? Bilâkts büöyle muarız kitablarla değil midir Kİ insan müsbet memleket yolunu, müsbet memleket aşkım duha iyi — tanışabiliyor. bakkok ettirmek, kendi Ben s4ğ fikirleri de, sol fikirleri de okurum. Çünkü bunların öz ve faydah taraflarımı kendi milliyetçi ide nemleketçi gayeme yeni bir haz vermek için..> , için mi? de ta- Bu fıkrayı bir gareteci dostam dinleli. — Beş yıl önce, az kaltn ben de topa ımı..,....ıu... dedi. Ruhun hakamına düir bir İngilir fizikçisinin noktai nazarını üç arkadaşın yanın: oda söylemek mecburiyetinde kalımıştım. Sen misin bunu söyliyen! Adım onların mürteci oldu... yanında softa oldu! Mutsasaab — oldü! Iıpmı:aıe:ı. falcı, hattâ Bu çöhretleri üzsrimden silmek için akla korayı seçtim. Büyük fikir hareketlerine kavuşabilmek için tam bir müsamahaya: — ve birbirimizi alışmalırız. 3 Lira çalanların mariteti Eh, Aliah bazı zenginleri — de himaye eder! Yahud her zaman zenginleri korur; Yu- goslavya'da Baçka Topoza ka- O sabasında bir zengin adamın — evine hırsızlar girmişler fakat — çabuük haber alınmışlardır. Bu — hırsızlar ancak üç lira çalabil: — mişler, fakat kaçarlarken de başka bir yerden çaldıkları on bin lirayı havi bir valizi — birakmışlardır. — Ne âlâ iş değil mi? - Cihan plâk ticareti Birleşik — Amerika'da tam 22,500,000 radyo faaliyettedir. ; Bunların hemen hepsi de plâk luıllınabılcçek şekildedir. Bu — yüzden Amerika'da plâk tica> , Teti, belli-başlı ve büyük bir , ” ticaret teşkil etmektedir. Yapılan bir ticaret istatisti- — ğine göre Birleşik Amerika'da © bir sene içinde yirmi iki buçuk “milyon plâk satılmaktadır. Bu miktarda plâk sarfeden — memleket yoktur. Erkek bolluğul Garp memleketlerinin he- men hepsinde birçok kızlar, i yetmişine kadar varır da koca — bulamaz. Meselâ İngiltere'de — koca bulamamış genç ve ihti- rır kız miktarı pek çok, dev- etin başına belâ teşkil ede- — cek derecededir. Fakat bu — hal, Hindistan'da böyle değil dır" Bu diyarda kızlar için kocasız kalma tehlikesi hiç — yoktur. — İngiliz Hindistan'ının sılıhıye Odairesi — istatistiklerine göre “Hindistan'da her sene kadın- olardan 366,000 erkek . fazla — doğmaktadır. — Ölü gözleri işe yarıyacak İsviçre'de Cenevre Enstitüsü — doktor profesörlerinden Fra- — biçskani yeni bir ölünün gö- — zünü çıkarmış ve kör bir ada- n gözüne tatbik etmiştir ve — bu ölü gözü mükemmelen iş- İ kmışlır — Bu hâdise, fen âleminde üyük bir alâka uyandırmıştır. Rusya'da da ölü gözlerinin »bızı kısımlarının hasta gözlere “ tatbik edildiği malümdur. - Ford ne kadar otomobil M u YaplI?. « tam bir hürriyet içinde dinlemiye, sevmiye tanımıya Birleşik Amerika'da Detrua'da Ford fabrikaları önünde lüks | bir otomobilden iki kişi inmiş ve fabrikaya girerken büyük merasimle karşılanmıştı. Bu iki zât, bizzat Ford ile oğlu idi, ve kendi fabrikasın- da merasimle karşılanmalarının sebebi de, Ford fabrikalarının o gün 25,000,000 bahsı, evet 25 milyonuncu etomobili yap- mış olması idi. Eski zamanda doktor kadınlar.. Kadınların hakkı, tabit hak- ları her tarafta büyük adım- larla zafere doğru yörüyor. Türkiye'mizin bü husustaki iler- | leyişi cidden harikulâdedir. Yu- nan'lı komşularımız da — bizi taklid ederek bu yolda mühim adımlar atmağa başlamışlardır. Kadınların erkek işlerine ka- rışmasını hoş görmemek bu- günün zihniyeti ve işi deği!dir; Kadim Yunanistan'da kadınla- rın doktorluk etmesini mene- den bir kanun vardı. Eski zamanlarda Hipokrit isminde bir doktora genç ve csık yakışıklı, adeta kıza ben- Ayen bir delikanlı müracaat etmiş ve kendisine Eskülâp'ın san'atını öğretmesini rica et- miştir. Hipokrit bu ricayı ka- bul etmiş fakat bir müddet sonra bu delikanlının, kıza benziyen delikanlının Kızoğlan kız bir dilber olduğu meydana çıkmış hem muallim doktor, hem de talebe doktor kanu- nun — cezasından — kurtulama- mıştır. Bre tü Bugün doğacak çocuklar.. Yıldızlar bugün içia arza iyi bir yaziyet hazırlamışlardır. Bu- gün hiçbir fenalık mevzaubaha değildir, fakat monoton olacağın- dan bazı kimseler can sıkıntısı geçireceklerdir. Akşam, yeni te- sirler altında çok zevkli ve eğ- leneeli geçecektir. Bugün doğacak çocuklar va. sat derecede - olacaklar ve ailele- rine ne zararlı ne de fazlı faydalı olmıyacaklardır. Hayatları yarım saadet ve yarım bedbahtlık içinde geçecektir. — ç ANADOLU yAEHİR Beş yılda mek- | tebsiz köy kal- " mıyacaktır.. —a0 a— Bu husustaki prog- ram, esaslı şekilde tanzim olunuyor. ö ğeeamya Vilâyetin beş yıllık köy kal- kıpma plânına göre bütün köylerde mekteb inşası için kültür direktörlüğü tarafından bir. program hazırlandığını yazmıştık. Haber aldığımıza göre program, çok geniş tu- tulmaktadır. Programda yalaız köylerin mekteb ihtıyacı değil, kazalarla İzmir merkezinin de ihtiyacı nazarı dikkate alın- mıştır. Onun için beş yıl için- de evvelâ hangi kazalarda ne miktar ve kaçar dershaneli mekteb inşa edileceği tesbit edilmektedir. Şehrimizde ihti- yaç mıntakalarına göre evvelâ nerelerde ve beş yıl - içinde kaç tane mekteb inşa edilece- ği de kararlaştırılacaktır. Beş yıl sonra vilâyetin bü- tün kaza ve. köylerinde mek- tebsiz yer kalmıyacaktır. Programın esaslı bir şekilde ihzarı için birinci derecede mekteb - ihtiyacı olan yerler, ilk tedrisat müfettişleri mari- fetile tesbit ettirilmektedir. Kamyon, Otobüs talimatnamesi.. . Yük ve yolcu ara- baları ayrılacak. İzmir'le civar kazalar ara- sında sefer yapan kamyon ve otobüsler hakkında belediye- ce bir talimatname hazırlan- maktadır. Talimatnamede, Da- hiliye Vekâletinin; sık-sık vu- kua gelen müessif - otomobil ve kamyon kazalarının önüne geçilmesi hakkındaki tamimi esas tutulmaktadır. Hazırlar an talimatname pro- jesine göre, kazalara - işliyen kamyon ve otobüz'er, yük ve yolcu taşıyacak arabalar ola- rak iki kısma ayrılmaktadır. Yolcu taşıyacak olan arabalar yük alamıyacaklar, ancak yol- cunun beraberinde getireceği valiz veya sair ufak tefek eş- yasını bagaj olarak kullanıla:- cak kısma koyabilecktir. Yük taşıyacak kamyonların- da büyüklüğüne göre ne ağır- lıkta eşya alabilecekleri evvel- ce tesbit edilecek ve — buna muhalif olarak hareket eden- ler şiddetle cezalandırılacak- tır. Ayni zamanda, yük için ayrılan kamyonlar yolcu da taşıyamıyacaklardır. Yeni kamyon ve otobüs ta- limatnamesi, şehir meclisinin Şubat devresinde müzakere edilecek ve kabul olunduğu takdirde derhal mer'iyete gi- recektir. Kazık hırsızı 4 Ay hapse mahküm oldu Abbasağa mahallesi üzerin- de yollardan belediyeye âid ağaç kazıklarını sökerek çalan Mehmed Ali, cürmü meşhud halinde yakaladarak adliyeye verilmiş ve muhakemesi, der- lııl ıoıülerek dört ay l-ııpsme ati . aklsi HABERLERİ Şehir meclisi toplandı İzmir sokakları ad mı, nu- mara mı taşıyacak? Erikson şirketiyle yeni bir borç ödeme mukavelesi yapılacak Şehir meelisi, dün öğleden sonra birinci rcis vekili — avı- kat Münir Birsel'in reisliğinde toplanmıştır. Muhtelif encü- menlerden gelen evrak okun- duktan sonra bunların - bir kısmı da tekrar encümenlere sevkolunmuştur. İzmir'deki sokaklara müna- sip olmiyan adların yerine tarihi ve güzel isimler konul- Ması için meclisin üç üyesin- den teşkil edilen komisyonun teklifi okunmuştur. Hayli mü- Hakaşalara sebebiyet veren bu teklifde sokakların adlandırıl- ması yerine numaralandırılması ve Avrupa ile Amerika'nın bazı şehirlerinde olduğu gibi sokakların, bu / numaralarla anılması isteniyordu, bazı üye- ler, bu teklifin aleyhinde bu- lunmuşlardır. Neticede İzmir'in mahalle: lerine verilecek tarihi isimler- | le birlikte bu mes'elenin de tedkik edilmesi muvafık gö- rülmüştür. İzmir ve havalisi otomatik Hilâliahmerimizin çok güzel bır eseri 500 amele 5 İwruşa sıcak ve etli yemek yimeğe başladı | rayı telefon şirketi tesisatının hü- kümetçe satın alınması müna- sib görülmüştür. Fakat tesisat için vaktile Erikson şirketin- den satın alınan malların bor- cu olarak telefon şirketi, Erik- son şirketine yıllık taksitlere bağlanmış olan mühim bir pa- ödemektedir.” “On'yıllık taksite bağlanan bu borcun daha sekiz yıl ödenmesi lâ- zımdır. Telefon şirketi, hükümetçe satın alındıktan sonra Erikson şirketine olan borcun beledi- ye tarafından Öödenmesi için bu şirketle yeni bir mukavele akdi hususunda belediye reisi Dr. Behçet Uz'a şehir mecli: sinde salâhiyet verilmesi hak- kında nizam ve büdçe encü- menlerinden gelen mazbatalar okunmuş ve borç en aşağı sekiz senede ödenmek ve yüz- de 3 faizden fazla faiz verik memek şarlile yeni bir muka- vele akdi için belediye reisine salâhiyet verilmiştir. Meclis, Pazartesi günü saat 16,30 da tekrar toplanacaktır. Yamanlarsuyu İ . Şişeler ve damacana. larla satılacak.. Belediye, Yamanlar suyunun şaşal ve diğer İstanbul suları gibi şişeler ve damacanalar içinde, İzmir'in her tarafında satılmasını kararlaştırmış ve bu hususta şehir meclisinin kararını almak üzere bir. de proje Kazırlamağa başlamıştır. Bu projeye göre, Karşıya- ka'da tesis edilecek bir de- poda, şişe ve damacanalar fenni vesaitle yıkanacak, te- mizlenecek ve hilesiz olarak halis Yamanlar suyu dolduru- larak mühürletilecek. sonra da kamyonlarla tevzi edilecektir. Ancak, bütün bu tesisatın vü- cuda getirilmesi için fazla masrafı ihtiyar etmek lâzım- geldiğinden, bu işin - muvak- katen bir müteahhide veril- mesi ve belediyenin kontro- lüne tâbi tutulması muvafık görülmektedir. Bu takdirde, işi üzerine al- mak istiyen müteakkid, bele- diyenin tesbit edeceği fiate göre su satacak; iki veya üç sene sonra ki bu müddet bi- lâhara şehir meclisince tayin olunacaktır. Bütün teşkilâtı be- lediyeye devredecektir. Tarikat âyini — Maznunların muha.- kemesi ayın 19 nda Bulgurca köyünde tarikat âyini yapmakla maznun şeyh Halil ile suç ortakları hak- kındaki muhakemeye bu ayın 19 nda Asliye ceza mahke- mesinde başlanacaktır. Maz- nunlar; gayri mevkuftur. Karşıyaka'da İlkokulların himaye ku- rullarının faaliyeti Karşıyaka'da — Cumhuriyet, Ankara, Türkbirliği, Fevzipa- şa, Bostanlı, Örnekköy gibi ilkokullar vardır; bu okullar kendi çevrelerindeki — çocuk velilerinden topladıkları saygı, sevgi, yardım, şefkat ve ilgi ile yıllardanberi fakir çocuk- larının yoksuzluğunu hissettir- memeye çalışıyorlar. Bu okul- larda üç yüzden fazla fakir ve himayeye muhtaç çocuk vardır. İşçi, hilâliahmerin aşhanesinin verdiği yemeği yirken.. İzmir Hilâliahımeri, çoktan:- beri esaslı bir şekilde tasav- vür ettiği büyük aşhanelerini nihayet bu hafta başında kür- miya muvallak - olmuş ve ha- kikaten, kendi bünyesine, ken- di milli ve içtimat vasfına çok yakışan bir netice alarak bü- tün - işçilerin ve - İzmir'lilerin takdirini toplamıştır. Hilâliahmer, İzmir'de fabri- kalarda çalışan ameleden bir kısmının, sıcak, iyi pişmiş, bol vitaminli, tere yağlı, etli ye- mek alamadıklarını düşüne- rek bu ihtiyaca, beş kuruş gi- bi çok küçük bir para ile ce- vab vermeyi istemiş ve faali- yetine, Halkapınar'daki yün mensucat ve pamuklu — fahri- kalarından başlamıştır. Bura- | karşı duyulan lardan birinde 700, diğerinde 800 amele vardır. İlk gün 200 amele yemek yimiştir. Beş kuruş içinde, ekmek te dahildir. İkinci günü yemek ! yiyenlerin sayısı 350 yi, evelki gün 500 zu bulmuştur. Hafta bitmeden 6-800 zu bulacaktır. Amele arasında Hilâliahmere derin minnet çok büyüktür. Hilâliahmer, bundan başka beş kuruş mu- kabilinde haftada bir, iki defa bol tatlı vermeği de kararlaş- ! tırmıştır. b Haber aldığımıza göre, Hi- lâliahmer, amelenin gösterdiği alâka ve ihtiyacını nazarı dik- kate alarak, tekâmül aşhaneleri daha ettirmeğe, meselâ bü- | | yük bir santral yaparak şeh- da büyük, moderh mutbaklar | yin mütekâsil amele ve talebe kurulmuştur. .,Pınr!ui_ günü, ilk yemek | bulunan mücsseselerine bura: dan yemek vermeği de dü- ea A ü TAR'UZ ATR Her okulun hakikaten müş- fik, yurt ve çocuk sever, yok- sulları korumayı iş, güç edi- nen zevattan mürekkep bir himaye heyeti vardır. Bunlar derin bir sessizlik içinde ça- lışırlar. Kimsesiz, bakımsız Iyıvmlan yedirirler, — giydirir- er. İşittirimize göre bu okulla- rın himaye kurulları son za- manlarda müşterek birkaç top- lantı yapmışlar, bu çocukların * iyiliği için çok hayırlı kararlar | vermişlerdir. 6 Şubat Cumartesi günü | yâni Pazar gecesi, Karşıyaka kulübünün — salonunda nezih bir âile eğlencesi yapılacaktır. Yoksul çocuklara karşı çok bağlı olan sayin İlbayımız Fazlı Güleç bu teşebbüsü hi- mayeleri allına almıştır. Bu hayırlı teşebbüsün başarı ile neticelenmesini, fakir ço- cuklar adına da biz de dileriz. Doktor Cevdet Fuad'ın ve onun mesai arkadaşlarının bu çok güzel ve yerinde eserini takdirle karşılarız. Hayatın bu dar, zorlu ve soğuk günlerin- de, sabahtan akşama kadar çalışan işçilere -Hem de çok — cüz'i bir para iles sıcak ye- — mek vermek, içtııııi yardım — bakımından nümüne olabilecek