10 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

10 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Bf vVEm “Taşlar Bağcıya değil, tacire Üzüm kongresi yakında, / memlekete fayda getireceğini satışları da müstahsil arasında ve feryadımı göklere çıkaran tahsil memnundur, kazanmaktadır. Üzüme gelince, vardır. Tacirler, — etandardizasyonu yorlar.. İtraf edelim ki, biz önümüzde bir olsa, üzümü taşsız, lemek - icabeder.. Bunda dardır. Standardizasyon — gibi kara'da kat'iyyetle umuyoruz. Bir vakitler, devleti idi. Nihayet Ankara'da bir tütüncüler kong sndişeleri temizleyib gitti. O yıl, bu yıl, müs aşağı toplanacaktır. Bu toplantının tütün düşündüren büyük bir gaile i toplandı. ve müstahsilin standardizasyon, birde tip mes'elesi arı, Bağcıya yüklemek isti. klımız buna hiç ermedi. Bizce bağcıdan #tandardizasyon beklemek — kadar hatalı topraksız, temiz, karaböcesiz olarak kaldırın. bile zorluk Çünkü ortada birde sergi mes'elesi vardır ki, bununla birçoy olamaz. Bağcıdân olsa, 1 bek- gözümüzün önündedir. den iyiye alâka: çekildiği teknik ve nazik bir işi, doğru dürüst bir vergi kurmak endişesi ile kıvranan bağcıya bırakmak, bu mevzau baştan başa alt-üst etmek, akim bırakmak demektir. Teşekkül eden Tünmdir. İhracatçı biraz eldan hazır alıb, komisyonun, kolayca hazır emek vermek — mecburiyetindedir. kendi menfaatine.. Yani, dönüb himesini — bağcıya dolepıb bırakmak, berv zahmet ve külfetle karşılaşacaktır amma, bir ahb, kolayca işletib dışarıya satıvermek gibi vaziyetler de artık — kalmamıştır. bi peşin bunu hesaba katması İhrac da, mahsnle biraz daha Buna uıulılın]lxr Hem de evvelâ standardizasyonda en büyük iş ve mes'uliyet sadeco bu dâvüyı akim bırakımağa matuf veya önn intaç edebilecek bir harekettir ki, müsamaba ile karyılanmasına imkân tasavvar edilemez Bağemın, oe kuüdreti, ne ililisası ve vukufu buna müsaiddir. Biz gimdiden söylemiş olalım, geri tarafını onlar bilirler... Taskih: Sapan Dünkü nüshamızda çıkan ve belediye memurlârına sid bulunan fık- rada, aldığırmz mektubun — Karşıyaka'dan geldiğini bildirmiştim. Mektub filhakika Karşıyaka'dan postaya verilmişse de hâdise, İzmir'de uıu.u,ım-. Tashih ederim.. Yeni bir intihar usulül İntihar zaten bir delili ğil mi? İntihar şekillerinin dr bundan başka bir esasa isti- nad etmesine imkân yoktur. Hele zenginlerin intiharı, şe- kerdir, şeker! Ve Çinli'ler bu hususta en başta gelmektedir- ler; zengin bir Çinli, kimbilir neden? İntihara karar vermiş, düşünmüş taşınmış, tabancayı korkunç, bıçak işini kanlı, ze- hiri ıstıraplı bulmuş ve mev- cud intihar usullerinden hiç birisinde karar kılamamış. Nihayet —ne yapmış Misiniz? Hayır, yapmamış - bir usul tavsiye etmiş: Fakir olanlar — bakır veya kurşun, orta halli olanlar gü- Müş, zenginler de altın poter- le intihar etmeli imişl.. Güzel bir usul.. Hindistanda da çok garib üsüller vardır; meselâ karı koca dâvâlarında tarif edece- ğimiz şu usul de böyledir: Hindistan'da karı-koca mal- larına müştereken — tasarruf ederler; karı-koca ayrılmıya mecbur kaldıkları vakit mal ayırmak için mahkemeye git- mezler; hemen köşe bakkalına giderler, ayni boyda iki mum alırlar, ayni zamanda yakar- lar mumların birisini kadının diğeri de erkeğindir. Hangisi daha evvel sönerse, onun o anda evden hem de hiçbir şey almamak şartile çıkıb git mesi İâzıngelir. Ne güzel, ne basit, fakat adaleti nekadar temin ettiği belli olmıyan bir asul ! Tayyare ve âsarıatikacılık Tayyareler sade harb ve seyahat vasıtası değil, fen va- bilir sıtaları arasında da yer almış- tır. Maruf Arkeologlardan pro- fesör R. P. Puadelbard Suri- ye'ye gitmiş ve tayyare ile âsarıatika taharriyatına başla- Mıştir, ) Si U Höllükkü Prinin halen dalgalar altında bulunan harabelerinin - fotoğ- raflarını alacaktır. Tayyarelerle deniz altındaki eski şehir ve harabelerin re- simleri çok güzel alınmaktadır. Fotoğraf korkusu.. Almanya'da son zamanda bir fotoğraf korkusu çıkmıştır. Alman zabıtası - fotoğraf alet- lerinin masumiyetine kat'i su- rette şüphe etmektedir. Bu da fotoğrafların - casus- lar tarafından kullanılması ih- timalinden doğmuştur. Yabancılar için vakıa fotoğ- raf taşımak yasak edilmemiş- tir; fakat fotoğraf sahibi her ecnebi şüphe altındadır. Ağız içinde kullanılan, bir boyun bağı iğnesinde - gizle- nen fotoğraf makineleri oldu- ğuna göre Almanya zabıtası beyhude bir endişeye düşmüş demektir. Palamutçular Bugün toplanacaklar Palamut işlerini tedkik için şehrimize gelmiş olan İktısad vekâleti ihracat başmürakıbı Hakkı Nezihi, dün de çalış- malarma devam etmiştir. Bu sabah saat 15,5 ta Ti- caret odasında, bütün palamut-i çuların iştirakile bir toplantı yapılacak ve palamut ihracatı işi görüşülecektir. Bugün doğacak çocuklar.. Bugün karışık — işlerin halli için en müsaid bir gündür. Bu- gün — halledilecek işler, imaalana- cak mukaveleler yüzünden hiçbir ihilâf çıkmıyacaktır. Bona mu- kabil düşmanların taarruzuna bu. gün hber günden fazla uğranas caktır. Bugün doğacak çocuklar çok zeki olacaklardır; mektebde - dai. ma parlak bir mevki kazanacak- Tar, fakat ameli rüh ve kabiliyet- ten mahram olacakları için yal- mız borsa — oyunlarında muvaf fak ANADOLU yeEHİR Tabiat bilgisi Kültür Bakanlığı müsabaka açıyor İlk dördüncü ve beşinci sınıflarında okutul- mak üzere iki cildden müte- şekkil bir tabiat bilgisi kitabı yazılması için bir müsabaka açıldığı Kültür Bakanlığından vilâyete bildirilmiştir. Müsa- baka müddeti 16-2-937 den 30-6-937 ye kadardır. Müsa- bakada birinciliği kazanan ki- tab serisi üç, yıl okullarda okutulacak ve müellifine her yıl için biner lira telif bakkı verilecektir. İkinci çıkan kitab yazana bir delaya mahsus olmak üzere bin İira, üçüncü, dördüncü ve beşinci çıkanlara bir defaya mahsus olmak üzere dörder yüz lira mükâfat verilecektir. Kutuluk kereste Kurum direktörü Ankara'ya gitti Üzüm kurumu — direktörü İsmail Hakkı Veral Ankara'ya gitmiştir. Ankara'dan Roman- ya'ya gidecek ve önümüzdeki yıl yapılacak üzüm ihracatı için kutuluk kereste temini hususunda âlâkadarlarla gö- rüşecektir. İsmail Hakkı Veral, oradan Avrupa'nın diğer şehirlerine geçecek ve üzümlerimize yeni satış merkezleri bulmak - için teşebbüslerde bulunacaktır. Zeytin fidanlığında Çekirdekten fenni şekil- de fidan yetiştirilecek Mersinli'de zeytin fidanlığı tesis edilmek üzere istimlâk edilen geniş arazide zeytin fidanı yetiştirmek için işe baş- lanmıştır. — İyi cins zeytinlerin çekirdeklerinden - fidanlar ye- tiştirilecektir. Mersinli ağaç fidanlığında yetiştirilen mühim miktarda ağaç fidanının mü- esseselere, mekteplere, kışlaya, kaza belediyelerine tevziine başlanmıştır. Kız Enstitüsünde Göztepe'de Kız Enstitüsü binasının bahçesinde teşcir fa- aliyetine başlanmıştır. Mersinli fidanlığından alinan mühim miktarda fidan, bahçede ekil- mekteblerin serisini HABERLERİ Vilâyet büdçesinin, yüksek tastika iktiran ederek geldi- ğini yazmıştık. Büdçedeki tah- sisata göre yapılacak muhtelif işler için derhal faaliyete ge- çilmek ve mühim birçok işleri kısa bir başarmak için dün akşam bütün daire müdürlerinin iştirakile Vilâ makamında Vali Fazlı Güle Kültürpark Üç yıldam tamamlanacak.. Kültürpark'ın doğu kısmın- daki boş ve geniş sahanın tes- viyesine başlanmıştır. Bu yıl gösterilecek faaliyetle Kültür- parkın, hazırlanan beş yıllık plânı dahilinde mühim bir kısmı daha teşçir edilmiş ola- caktır. Tesviye ameliyesinden sonra geniş ınık)uu ağaç fi danlarının dikilmesine, partel- lerin tanzimine başlanacaktır. Fuar sahasının bazırlanan 937 plânı, tabettirilmek üze- redir. Plânda fazla miktarda göze çarpan ağaçlandırma işle- ridir. Pavyonlar, ağaç kümeleri arasında inşa ettirilecektir. Bu yıl, fuarda ayrıca inşa edile- cek olan (Turizm pavyonu) hazırlıklarına şimdiden başlan- mıştır. Bu pavyonda Ege mın> takasında bulunan harabelerin büyük mikyasta maketleri teşhir edilecektir. Maketler itina ile hazırlan- maktadır. Fuar sahasının kısa bir zamanda hazırlanması lâ- zımgeldiği için Kültürpark beş yılda değil, üç yılda tamam- lanacaktır. Doğu Beyazıt merkezi Ağnı vilâyetine bağlı Doğu Beyazıt kazasının merkezi şim- diki bulunduğu yerden - kaldı- rılarak, gene ayni kaza dahi- linde ve eski merkeze dörtbu- çuk — kilometre — mesafedeki transit istasyonuna götürüldü- gü hakkında Dahiliye Vekâ- letinden vilâyete bir tamim zamanda muhtelif mektedir. Manisa'da Hatay bayramı.. Manisa, (Anadolu) — Hatay gelmiştir. bayramı, yurdun - hertarafında 3BERLERİ Vilâyet büdçesi ve yapılacak işler Dün vali Fazlı Guleç in reisliğin- de bir toplantı yapıldı 'İmar plânı üzerinde altında bir toplantı yapılmıştır.. Büdçede tahsisat- ları mevcüd işler için vakit geçirilmeden faaliyete geçile- cektir. Bu toplantıda yeni büdçede önümüzdeki sene yapılması lâzımgelen mühim işler için tahsisat ayrılması hakkında da reisliği görüşmeler yapılmıştır. Şehir meclisi —a e— görüşecek Şehir meclisi, yarm saat 16,30 da belediye salonunda toplanacak ve belediyenin ha: zırlamakta olduğu beş yıllık imar plânını tetkike — başlıya- caktır. Plân, çok geniş tutul- | muş ve İzmir'in imarı düşü:- nülerek bazırlanmıştır. Yalnız bu plânın tatbiki mühim - bir | paraya mütevekkiftir. Beş yıl- hk plânın tatbiki için lâzımge- len paranın büdçeden ayrılacağı da görüşülecektir. Hırsızlık'mı? Kasd mı? Şükrü al;;n_l;ır; çal. madığını söylüyor. Dolaplıkuyu'da oturan Fet. hiye adında bir kadin zabıta- ya müracaat ederek, evinde misafir kalan Şükrü, isminde birisinin iki altın bilezik ile bir elmas yüzük ve 150 lira parasının — çalındığını - şikâyet etmiş ve derhal tahkikata baş- lanarak Şükrü yakalanmıştır. Yapılan taharriyat neticesin- de, iki bilezik ile elmas yüzük Şükrü'nün üzerinde çıkmış, fakat 150 lira bulunamamıştır. Şükrü, bunları Fethiye tara- fından. gizlice cebine konuldu- nasıl | | İktısad Vekâleti iç ticaret iş- olduğu gibi Manisa'da da parlak merasimle kuthılanmıştır. Bu merasime aid tafsilât evvelce gazetemizde çıkmıştı. Şimdi Ha- tay bayramına aid bir resim gönderiyorum. Resimde vali Dr. Lul!ıı Kııdır. komuun Koıg:nerıl Rıza Arlunkıl ve ıe(ıkal.ı- Yunu, battâ- son gece; başka bir kızla nişanlandığı için Fet- hiyenin kendini makasla gö- zünden yaraladığını söylemiş- tir. Şükrü ve Fethiye adliyeye verilmişlerdir. İç ticaretumum müdürü Bugün İzmir'e gelecektir. Adana ve Mersin havalisin: de İktısadi tetkikler yapan leri genel direktörü Mümtaz'ın bugün deniz yolu ile - şehri- mize gelmesi — muhtemeldir. Genel direktör, İzmir iktısa- diyatı hakkında da tetkikler yapacaktır. Ağırcezada Resmi kayıtları tahrif ederek zimmetlerine para geçirmekle maznun Basmane maliye tahsil şubesi memurlarından Şükrü ile arkadaşları hakkında sorgu hâkimliğince yapılmakta olan | tahkikat bitmiş ve idare heye- tinin lüzumu muhakeme kara- rile maznunlar Ağırceza mah- kemeııne venlmışlerdn. Bııguı 10/2/937 li Üzüm ve İncir —.0 e— Almanya piyasala- rında üzüm fiatleri biraz düştü Alman'ya piyasalarındaki muhtelif mahsüllerimizin vazi- yetleri hakkında şehrimizdeki alâkadarlara bir rapor gelmiş- tir. Bunda deniliyor ki: Son hafta içinde Hamburg kuru üzüm piyasası durgun geçmiştir. yapılan muameleler, bilhassa Hamburg'da mevcud mallara münhasır kalmış, yük- leme üzerinden bildirilmiye değer işler kayt edilmemiştir. Hattâ fiatlerde hafif bir geri- leme olduğu bildirilmiştir. İh- racatçılarımız tarafından 100 kilo başına cif Hamburg iste- nen son fiatler şunlardır: 7 numara 18 lira, 8 numara 19 lira, 9 numara 20 lira, 10 numara 23,5 lira, 11 numara 26,5 liradır. Bir hafta evelki fiatlerde tip itibarile 25 ve 50 kuruş fark vardır. İncir: İncir stoklarının pek ziyade azalması üzerine mua- melelerin de hayli azaldığı görülmüştür, Birinci Kânun sonunda İzmir ihracatçılarının elinde bulunan malların mik- darı âzami 50 ton olarak gös- terilmiştir. Bundan takriben 20 tonunun bu aralık satıldığı zannedilmektedir. Hamburg'da mevcud bazı küçük - partiler 100 kilo başma Ham- burg ve ardiye de teslim şar- tile şu fiatler üzerinden Leklif loco edilmiştir. Ekstrisma Cenevin iyi mal 24 Mark, Emperyal 28 - Mark Kelep İncirler 37 mark, Nec Plus Ultra 38 Mark. Üzüm kongresi için hazırlıklar Üzüm kongresi münasebeti- le şehrimiz' Ticaret odasında yapılacak olan ikinci toplan- tıda mevzuubahis - standardi- zasyon teknik ciheti esasları- nt tesbit için seçilen komisyon dün de toplanmış ve üzüm tipleri üzerinde görüşmelerde bulunmuştur. Paraşüt kulesi inşaatı Kültürparkta inşa edilmekte olan paraşüt kulesi için temel olmak üzere toprağa çakılma sına başlanan Meşe kazıklar yüzünden kontrol mimarı ile müteahhid arasında ihtilâf baş- göstermiştir. Bu yüzden inşa- atın tatili muhtemeldir. Kontrolör, Meşe kazıklar için gösterilen masrafı kabul etmemekte ımxş Ar rjantin Hükümeti de tay- yare yaptırıyor Boenos-Ayeres, 9 (Radyo)— Arjantin hükümeti mühim mik- tarda tayyare ve harb levazımı ısmarlamağa karar vermiş ve Avrupa arasında bir müsabaka açmıştır. Bu müsabakada İtalyan tay” yare fabrikaları tayyare sipa” rişleri için tercih edilmiştir. Vilna'da Hâdiseler oldu Varşova, 9 (Radyo) — Alır nan haberlere göre Vilna'dâ birçok hâdiseler olmuş vt Yahudilere taarruzlar ynpıl mıştır. Ayni zamanda Hahambaşı” nin evine bir bomba konmuş” — tur. Diğer bir habere göl'e civar şchnlud: de Yıhu ert devletleri