10 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

10 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

* Sayta 4 & Rus-Fransız Avam Kamarasında anlaşmasını tetkik ederken İngiltere'nin harba girmesini intaç ede. cek hiçbir taahhüd mevcud değildir Londra, 9 (A.A) — Avam kamarasında M. Hitler'in son defa Hollanda ve Belçika'ya karşı verdiği bitaraflık taahhüd- lerinin Danimarka ve Çekoslovakya'ya da teşmilini istemek için fırsat aramılıp aranılmıyacağı sualine karşı Cranberne şu cevabı wermiştir: Bu beyanattan doğan vaziyet bence berhantgi bir beyanatı icabettirmiyecek kadar sarihlir. Lord- Cranburne bundan sonra Hitler'in bu taahhüdlerine büyük bir ehemmiyet atfedip etmiyeceği hakkında sorulan başka bir suale ise cevab vermemiştir. Londra, 9 (A.A) Avam kamarasında Fransız - Sovyet paktı dolayısile İngiltere'nin bir Avrupa harbine girmesini in- taç edebilecek herhangi taahhüdün mevcut olub olmadığı sua- line Lord Cranberne, hayır cevabını vermiştir. Romanya da silâhlanıyor Bu iş için 20 milyar ley tahsis edilmiştir ANADOLU a V| 7 AA AA a Otomabil kazası Şoför Süleyman oğlu İlyas, idare ettiği 446 numaralı oto- mabili, Değirmendağı cadde- sinde Demir oğlu Sadık'a çarp- tırmış ve yaralanmasına sebe- biyet vermiştir. Cür'etkâr hırsız Osman oğlu Nazmi, güpe- gündüz tahmil tahliye müdür- lüğü binasına girecek, port- mantoda asılı bulunan bir pal- toyu çalıp kaçarken yakalan- mıştır. Takye yasak Limanda — kayıkçılık yapan Girid'li Halil oğlu Hüseyin, şapka kanununa muhalif ola- rak başına bere giydiğinden yakalanmıştır. Kumarcılık İkiçeşmelik caddesinde kah- veci Ahmed ile Şerif, menfaat mukabilinde kumar oynattık- larından yakalanmışlardır. Ku- marcılar da adliyeye verilmiş- Fransa, Romanya'ya ağır top ve tayyarel lerdir. verecek, mukabilinde petrol alacaktır Belgrad, 9 (Radyo) — Ro- | manya hükümeti, Milli müda- faa işlerine büyük ehemmiyet vermektedir. Tataresko hükü- metinin en mühim — mes'cle olarak ele aldığı - silâhlan- ma programı 18 ay zarfında tahakkuk ettirilecek, bu müd- det zarfında Romen tamamen motörleştirilmiş ola- caktır. Fransa ile Romanya arasın- da yapılan anlaşma mucibince; Fransa Romanya'ya ağır top ve tayyare makincleri verecek, bunun yerine petrol alacaktır. Geçenlerde imzalanan Ro- manya - Çekoslovakya muahe- desine göre de, Skoda fabri- kaları, bedeli 10 senede öden- mek üzere 500 milyon Çekos- T TC ST TARE SST mUmTRan İzmir Verem müca- dele cemiyetinden : 18 Şubat Perşembe günü saat beşte Verem Mücadele Cemiyeti senelik kongresini aktedecektir. Üyelerin mezkür saatte Beyler sokağındaki mer- kezine teşrifleri rica olunur. Balo 20 Şubatta Verem Müca- dele cemiyeti 15 inci yıldö- nümü münasebetile üyeleri ve mühibleri için İzmirpalas sa- Tonlarında mükellef bir balo tertib etmiştir. Balonun çok mükemmel ola- bilmesi için şimdiden hazır- lıklara başlanmıştır. İstiyenler baloya muhtelif milli kıyafetlerle gelebilcceklerdir. ordusu lovak koronu değerinde harb malzemesi - vereceklir. Tank ve topçu malzemesi ayrıca mübayea edilecektir. Romanya hükümeti, bundan başka Yugoslavya, İtalya, Al- manya ve Lehistan'a da geniş mikyasta harb levazımalı si- pariş etmiş bulunmaktadır. Bunun için milli müdafaa büd- çesine 20 milyar ley fevkal- âde tahsisat konmuştur. M. Antonesko Yakında iyileşecek Belgrad, 9 (Radyo) — Ra- hatsız bulunan Romanya Ha- riciye Nazırı M. Antonesko'nun 12 Şubata kadar - iyileşeceği ve 15 Şubat Atina Balkan antantı konseyinde hazır bulu- nacağı tahmin edilmektedir. Bağdad hattı Belgrad, 9 (Radyo) — Bağ- dad'dan haber verildiğine göre, büyük harbten evel Alman'lar tarafından inşası mulasavvur Bağdad Demiryolu projeleri üzerinde İrak hükümeti de tet- kikat yapmaktadır. Heyeti Ve- kile toplantısında bu mesele görüşülmüş ve hattın Musul ve Aden körfezine kadar uza- tılması tetkik edilmiştir. Prens Pol İngiliz say lavlarını kabul etti. Belgrad, 9 (Radyo) — Sal- tanat naibi Prens Pol, burada bulunmakta olan İngiliz -say- lavlarını kabul etmiştir. Atillâ'nın Definesi Tarihe müstenid zabıta romanı — —— — — 12 Bu son söz üzerine yerinden fırlar reketle: Piyer gibi bir ha — Aman müsyü, biz bura- da iki kişiyiz. Bütün Hün'lerle harbe — muktedir. — olamayız. Acaba bu şatoda kaç tane Hün vardır? Dedi. Lük: — Yoksa korkuyor musun? Diye sordu. — Evet müsyü, âdet veç- hile korkuyorum. Vakıa ben harp görmüş, cesaretle har- betmiş bir adamım. Bü Hün Nakleden : F.ğ. Benliaılıı harebede, gördüğümüz harp- lerden korkunç - olmiyacaktır. Fakat ben herişi anlamak, anladıktan sonra hareketi se- verim, yoksa.. Lük, Piyer'in serek: — Senden daima hareket beklerim! Dedi. Ve, hemen harekete geç- meğe karar verdiler. Bundan iki dakika sonra, iki arkadaş mumu söndürdü- 'ler, brovniglerini — ceplerine ke: sözünü böyle Eve taarruz Karşıyaka'da Reşadiye so- kağında oturan Mehmed oğlu Ömer, bakkal İbrahim'in evine taarruz ettiğinden tutulmuştur. Sarhoşluk Kemer'de oturan Mustafa Rüştü, sarhoş olarak Sürmeli sokakta bakkal Mehmed'in camlarını kirmış ve zabıtaca yakalanmıştır. Japonya Harbiye bakanı istifa etti Tokyo 9 (Radyo) — Har- biye bakanı General Naka- mora istila etmiş ve yerine General Sukiyama tayin edil- miştir. General Sukiyama'nın as: keri terbiye umumi direktör- lüğüne General Sidodoki geç- miştir; Arab- Yahudi Münakaşaları de. vam ediyor Küdüs, 9 (Radyo) — Arab ve Yahudi gazeteleri arasında şiddetli bir klem münakaşası devam etmektedir. Bu Pan Arabizm ve Siyo- nizm mücadelesine, - Filistin Ortodoksları da — Arab'ların lehine olarak iştirak etmek- tedirler. Venedik sarayında Roma, 9 (Radyo) — Bugün saat 17 de Venedik sarayında M. Mussolini'nin - riyasetinde milli müdalfaa şürası toplan- mıştır. ormana daldılar. Tuttukları hedef; şato idi, B Herşeye hazır olmak Ay vardı; fakat ormanın ağaçları arasında bu ışık garip bir Sahne husule getiriyordu. Büyük ve belki de - asırlar görmüş, bu esatiri ışık altında birer dev şeklini arzediyorlar ve vahime ile bunların hare- ket ettiğini sanmamak ta mümkün olamıyordu. Lük ve Piyer, uzun seneler | harp içinde, en müşkül vazi- felerde bulunmuş - oldukların- | dan ormanda, şato hedelini | yecek birtakım şarflar altında hendek vazifesini gören göle kadar vardılar. Bir tesadüf ueli olarak sahilde küçük » aa döle ge ciği kaybetmediler ve güç denmi- | Müstemle- keler mes'elesi Ve İnğiTth hükü- metinin şartları.. Berlin, 9 (Radyo) — Lon- dra'dan alınan haberlere göre Almanya'nın Londra sefiri müs- temleke ve Şark misakları mes'elesini ileri sürecektir. İn- giltere bu mes'elelerin yeşil masaya konabilmesi için; 1 — Almanya'nın Uluşlar sosyetesine girmesini, 2 — Almanya'nın kendine hareketten mesi, 3 — Silâhlanmadan tahdi- din kabul edilmesi şartlarını ileri sürecektir. Tahdidi teslihat umumi ola- cak ve Rusya da bu kararı kabule mecbur tutulacaktır. İtalya kabinesi Askeri kararlar verdi.. Roma, 9 ( Radyo) — İtal- yan kabinesi bu sabah saat 10 da Vinimale sarayında M, Mussol riyasetinde top- lanmış ve muhtelif kanunlarla askeri kararlar kabul - edil- miştir. Kabine içtimat: 10 Nisanda tekrar yapılacaktır. Mehmed Sipaho Milân Hodza tara. fından kabul edildi.. Belgrad, 9 (Radyo) — Prağ- da bulunmakta olan münaka- lat nazırı Mehmed Sipaho, Çekaoslovakya başvekili Milân Hodza tarafından kabul edil- miştir. Yeni bir kara Parçası bulundu Oslo, 9 (A.A) — Cenubi kutub - denizlerinde — dolaşan Thorshavn isşminde bir balina gemisinden bildirildiğine göre u gemile birlikte araştırma- larda bulunan bir Norveç'li tayyareci Vinggo Videroe 35 ve dÜ derece şarki tul daire- leri arasında yeni bir kara parçası keşfetmiştir. Norveç bayrağı tayyare ile bu arazi- nin üstüne atılmıştır. Keşfedilen bu kara parçası en yüksek 1500 metre olduğu tahmin edilen bir dağ silsele- sinden ibarettir. Konuştular Paris, 9 (Radyo) — Fran- sa'nın yeni Vaşington sefiri M. Ruj Böne, Amerika'nın Pa- ris sefiri ile uzun bir görüşme yapmıştır. kendi vazgeç- hiç tereddüd göstermeden bu- nun Üüzerine çıktılar. Lük: — Gördün mü? Ne güzel bir tarassud kulesi.. Şimdi herşeyi daha iyi görecek va- | siyetteyiz. Dedi, Piyer, vermedi. Hakiki vaziyet şu idi:; İki genç şatoyu, şatoya girerek Hün'lerin esrarını öğrenmeği hedef ittihaz etmişlerdi. Fakat bu hususta bir plân sahibi değil idiler. Buraya gelinceye kadar şüp- heli hiçbir. şeyle karşılaşma- mışlardı. Birbirini takip - ede bu sözlere cevap leri görmek için etrafa dikkatle baktılar. Lük: şato nasıl bir şeylan Tüğyan mıntakasında v £. Dün bir yersarsıntısı!Bu akşamki program daha oldu Vaşington 9 (A.A) — Tuğ- yanlardan ölen 415 kişinin 285 i Luisville'dedir. Misisipi ve Ohyo nehirlerinin - suları yayaş yavaş — çekilmektedir. Mühendisler bendlerin daya- nacağını söylüyorlar. Birçok kimseler çamur tabakası altın- da olan evlerine dönmek- tedir. M. Ruzvet tuğyana maruz kalan yerlerin ıslâhı için bir teşkilât vücuda getirilmesini tasvip etmiştir. Dün — Tiptonville'de hafif bir zelzele hissedilmiştir. Za- yiat yoktur, Un fabrikaları ve un değirmenleri Un fabrikası ve değirmeni açmak için hükümetten nasıl müsaade istihsal edileceğine dair Maliye vekâletinden vilâ- yete bir tamim gelmiştir. Hü- kümetten müsaade almıyanlara mahalli belediyelerce — inşaat ruhsatiyesi verilmemesi hak- kında vekâletin geçen sene verdiği emre göre yapılması bildirilmiştir. Müsa- adenin hükümet merkezinden istihsali lâzımgelirken bazı yer- lerde bu noktaya dikkat edil- mediği anlaşılmıştır. Müracaat sahiplerine fabrika ve değir- men inşasına, motör vaz'ına ve bunların faaliyete geçme- sine “muayyen harç mukabi- linde- « ahalli alâka 'ca ruhsat verildiği görüln t Hükümetten müsaade alın- maksızın açılan bu kabil fab- rika ve değirmenler 2466 nu- maralı kanunun beşinci mad- desine istinaden — işletmekten menedilmekte ve usulü daire- sinde mahallen yaptırılan tah- kikat neticesinde bu fabrika ve değirmenlerden çoğunun açılmasının kat'i zaruret ve lüzum olmadığı halde faaliyet- lerine müsaade edilmektedir. Bu halin devamı, kanun hük- münün tatbikini müşkülleştir: mekte olduğu gibi belediye ruhsatnamelerine istinaden bun- ları inşa ettirenler de bu yüz- den mutazarrır. olmaktadır. Vatandaşların lüzumsuz yere izrar edilmelerine mahal kal- mamak üzere herhaagi türlü olursa olsun yeniden un fab- rikası ve değirmeni — açılması ve mevcud değirmen ve fab- rikalarda mahiyetinde olmiyan tadil ve ilâveler ya- pılması için vukubulacak mü- racaat ve talepler karşısında, muamele tamir | Evet muhakkak, bu şatoya insanlar giriyorlar ve gene şüphesiz ki istedikleri zaman, istedikleri yibi de çıkıyorlar. Buna delil güzel Gizel'in çe kıp, girmiş olmasıdır. Fakat bu şatoda bir methal veya mahreç bulmak için insana Eyüp Peygamber sabrı lâzım gelecek! Piyer de, edâ ile: — Biz de bu sabrı göste- receğiz, müsyü! Dedi. Bulundukları yer fena bir yer değildi. İstedikleri gibi dört taratı da tetkik ve taras: sud edebiliyorlardı. Gözleri'önünde gölünsmtlür; düz ve yümüşlü bir — saha vardı. Gölün suları hiçbir. ta- filozofane — bir Istanbul radyosu 12,30 Halk musikisi, 12,50 Havadisler, 13,05 Hafif mu- siki, 13,25 Muhtelif parçalar. 18,30 Dans musikisi, 19,30 Spor müsahabeleri, 20 Vedia Riza ve arkâdaşlarış 20,30 Arapça neşriyat, 20,45$ Türk musiki heyeti, 21,15 Stüdyo orkestrası, 22,10 Ajans ve bor- sa haberleri 29,30-23 Solalar.. Ruzvelt Dünya sporcularını | Vaşington'a davet ediyor. Vaşington, 9 (A.LA) — Rad- yo ile neşredilen bir beyanna- mesinde M. Ruzvelt bütün dünya memleketlerine mensup 25 bin — izciyi Vaşington'da 30 Hazirandan 9 Temmuz'a kadar devam edecek olan iz- ciler kongresine davet etmiştir. Lindberg Palermo'da bazı ge- zintiler yaptı.. Palermo, 9 (Radyo) — Meş- hur tayyareci Kolonel Lind- berg, bugün buraya gelmiş ve zevcesile bazı yerleri ziyaret ettikten sonra otele inmiştir. Kolonel Lindberg, yarın Mi- sır'a hareket edecektir. Açlık Tenkit, tiyatro tarihi ve san'at etüdü yolundaki yazılarile tanınmış muharrir arkadaşımız Refik Ahmed Sevengil -bir müddettenberi yeni bir yazı yoluna girdi, hikâye ve roman vâdisinde çalışıyor. Refik Ahmet Sevengil'in “Çıplaklar, ismile yazdığı ilk romanı geçen se- ne Kurun gazetesinde tefrika edilmiş, sonra da kitap halin- de çıkmıştır; mubarrir, “Açlık,, ismile yeni bir roman daha yazmıştır; vak'ası Anadolu'da geçen, bir Anadolu kasabasın da uyanan yeni hayatı, fabri- kayı, ziraatçilikten. işçiliğe ge- çen köylüyü mevzuuna dekor olarak seçen bu roman. içli, özlü, hummâlı bir aşkın hikâ- yesidir. Karilerin Jlezzet ve alâka ile takibedeceklerini um- duğumuz bu roman pek ya- kında Kurun gazetesinde tel- rika edilecektir. v ğ müracaat sebepleri zikredilme- dikçe icra vekilleri heyetinden istihsal edilmiş müsaadename ibraz etmedikçe belediyeler- den inşaat ve motör s: yesi verilmeme: Epice bir zaman beklediler, dikkatle baktılar. Bu Lük: — Piyerl Diye seslendi. — Ne var müsyü? Biz bu şatoyu, genç kızi ve iki köpeği şurada solda, yüz adım ileride gördük, de* Zil mi? — Evet, müsyül — Şu halde, buradan — şa” toya geçecek vasıta yok de“ mektir. Gölün diğer taraflâ” rında böyle bir vasıta arayâ” cağız. Yarım *>tte bu tetkik yapılabilir. J - Evet müsyü. Bu leîkîl_“ benim yapmaklığımı arzu edi” yorsunuz? — Hayır.. Ben gideceğimir daha doğrusu beraber gideceğ? | |