2 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

2 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Âr b'ir Jağışı lik — A vıîğturya--ltalya münar sebatı tı yeni bir safhada talya, Habsburg’larm tekrar tah- fta gelmesini istemediğinden Avusturya'yı gücendirdi — Belgrad, 1 (Radyo) — Vre- jne gazetesinin istihbaratına göre Avusturya Başbakanı Bay Şuşning'in Roma seyahatinin ggeri kalması sebebi, İtalya Kral hanedanı tarafından İtal- yan gazetelerine verilmiş olan tebliğdir. Bu tebliğde, Habs- f ıııg hanedanının Avusturya ahtına — geçirilmesinin İtalya iğı tarafından kat'iyyen görülmiyeceği ve İtalya vusturya arasında birçok âdiselere sebebiyet ve. bildirilmekte idi, başbakanı Bay Mus- solini'nin deniz manevraları — münasebetile — Trablusgarb'a ' gitmesi de Avusturya başba- kanının yapacağı - seyahatin tehiriüe sebep olarak gösteril- mekte ise de asıl mühim - se- — Neş'e taciri! olmasın? Bir vakit- tr İngiltere'de birçok neş'e rleri vardı! Bu işi, teşeb- büs ve şahsi kudreti büyük — bir İngiliz 1900 de icad et- — miş ve üzerinde “Neş'e taciri,, İıvlıuı asılı bir dükkân açmış “ve muayyen bir ücret muka- 'bih'nde asabi ve nevrestenik / kimseleri saatlerce güldürmiye bışlımıı — Bu adamcağızı, neş'esi ta- mamen kaybolmuş bir dul İn- giliz kadını evinde bir hafta bulundurmuş ve yüklü bir pa- ra ile dükkânına iade etmiş- tir. Bu zengin dul kadın bu — adamı her pazartesi gecesi /— davet edermiş! Şimdi de birisi çıkmış, gü- zel kadınların yanaklarındaki çukurları ve ağızlarındaki be- yaz dişleri gösterecek lâtifeler tertib ve satmağa başlamış.. - Tarihten bir yaprak! Çin, malüm olduğu üzere en eski bir hükümettir; ve “bundan tam 25 sene - evel cumhuriyet — usulile idareye başlanmıştır. Bu rejime tahvili, kanlı bir ihtilâlin eseri değil, fakat -o /— zaman henüz 6 yaşında bulu- nan- imparatorun iradesi ese- ridir. O zaman Çin hükümetine iradesile cumhuriyeti vermiş olan bu hükümdar şimdi Ja- ponyanın Mançuri hükümeti başına geçirdiği Puyi'dir; fa- kat Çin cumhuriyeti bu ada- mın Çin'e karşı beslediği emellere bir türlü yanaşma- — Maktadır. Ayaksız adamlar! Amerika'da münteşir Starof - İhdiyampolis şehrinde 200 ta- me bacakları - dibinden kesil- miş malül adam toplanmışlar ve Amerika hükümetine bir — talebname vermişlerdir. — Bunlar, otobüs, tramvay, 'mendiler ve vapurlarda ken- inden yarım bilet alınma- iMkıehırhıde kendılo bi bep, İtalya hükümetinin, Al- manya'nın tesiri altında kâla- rak Habsburg hanedanının Avusturya tahtına gelmesine asla müsaade etmiyeceği hak- kında İtalyan gazetelerinde çıkan tebliğidir. İtalyan gazetelerinin, bu mes'ele aleyhindeki neşriyatı, bütün Avusturya'da çok fena tesirler husule getirmiştir. Başbakan B. Şuşningin, bu yüzden dış siyasada başka bir istikamet takip edeceği, Fransa ve Çekoslovakya blo- kuna dahil olacağı siyasi mah- fellerde kuvvetle - söyleniyor. Avusturya dahiliye nazırının istifa edeceği ve yerine Viyana polis müdürünün geçirileceği hakkında —bazı haberler de vardır. rine mahsus iltica yerleri tesis edilmesini ve ihtiyarlara nak- den yardım olunmasını iste- mişlerdir. Yarım bilete aklımız erer; çünkü adamcağızların yarı vü- cudları yok. Fakat diğer me- talibata birşey söyliyecek va- ziyette değiliz. Camdan kumaş! İngiltere'de Yorksir eyale- tinde Liversed kasabasında bir fabrika, altı aylık mesai- den — sonra cam iplik haline sokmağa —muvaffak olmuştur. Bu iplik ile seten gibi kumaş- lar dokunmaktadır. Fabrika kumaş nümunelerini| kalacaklardır. dağıtmış - ve yaptığı ilânlara şu cümleyi de ilâve etmiştir. “Camdan kumaşlar yatak ve yorğan için birinci derece- de - kıymetlidir. Yazın serin tuttuğu gibi kışın da harareti tamamile muhafaza eder!,, b öineeheüm b ŞŞ ESLE Si İş B. U.müdürü Teftişlerini bitirdi ve Ânkara'ya gitti. Ödemiş, Akhisar ve Manisa İş Bankası muamelelerini teftiş eden Türkiye İş Bankası umum müdürü Bay Muammer Eriş, dün ekspresle Ankara'ya git- miş ve istasyonda Banka di- rektörleri tarafından uğurlan- mıştır. y Bugün doğacak çocuklar.. Bugün, hem iyi ve bem fena yıldız tesirleri altında kalacaktır; bugün karışık ve heyecanlı geçe. cektir. Kadınlar aşk — istırabile karçılaşacaklar, erkeklerin ixzeti nefislerini kıracak hâdiseler ola caktır. Bugün sarfedilecek mesai- vin de vereceği semereler azdır. Bugün doğacak)çocukların ze- kâst vasat derecede buna mukabil idare kudretleri yüksek olacaktır. İyi idareci olacaklar ve bu saye. de de bükümet iİşlerinde idare amirliklerinde yer tutacaklardır. ŞNG Parti ve halkın dilekleri Parii ba.gkanımızm güzel bir hareketi Vali ve Parti başkanımız, halkla sık sık temas ederek ihtiyaçlarını, şikâyetlerini da- ha yakından kavramak arzu- sunda bulunmuş ve bunu ga-| zetemize şu mektubu ile bil- dirmiştir: Halkın dilek ve şikâyetle- rini dinlemek üzere her çar- şamba günü öğleden sonra parti merkezinde bulunaca- ğımın ve o günü dilek ve şikâyet günü yapılacağının halkımızca bilinmek üzere ilânını rica ederim, İzmir ilbayı İlyönkurul başkanı Fazlı Güleç . Fuar Hazırlıkları. Sergi binasının inşasına başlanacak. Enternasyonal fuar sahası- nin ağaçlandırılması faaliyeti devam etmektedir. Fuar ve Kültürpark sahası, bu yıl bol bir şekilde ağaçlandırılacaktır. Fuar sahasında komite tara- fından inşa edilecek sergi bi- nâsına ehemmiyet verilmekte- dir. Komitenin, Fuar için bu yıl yapacağı en mühim iş, sergi binasının inşasıdır. Yol- ların mühim bir kısmı ve mey: danlar beton olacak, asfalt yollar da yaptırılacaktır. Fuar gazinosunun üzerine bir de otel inşa edilmesi ta- savvuru varsa da bu yıl - için böyle birşey yapılması düşü- nülmemektedir. Burada yapı- lacak bir otelde kalacak olan- lar her türlü gürültüden azade Vilâyet büdçe- sinden fuar için yirmi bin lira, ticaret odasından da on bin lira olmak üzere otuz bin liralık yardım temin edilmiştir. Lloyd Triestino, Marittima İtalyana ve Sıtmar vapur kum- panyalarının vapurlariyle Fuar münasebetile Akdeniz ve Ka- radeniz limanlarından İzmir'e gelecek yolcularla fuarda teş- hir edilmek üzere getirilecek eşya navlonlarında yüzde elli tenzilât —yapılacağı İstanbul umum acentalığından fuar ko- mitesine bildirilmiştir. Hastahane asabiye mütehassıslığı Şehrimiz memleket hasta- hanesi âsabiye mütehassıslığı- na tayin edilmiş olan İstan- bul Bakırköy hastahanesi asa- biye mütehassıslarından Dr. Bay İsmail Ziya İstanbul'dan şehrimize gelmiş, yeni vazife- sine başlamıştır. Erzurum nü- mune — hastahanesi — asabiye mütehassıslığına tayin edilen şehrimiz memleket hastahanesi asabiye mütehassısı doktor B, Cevad Zekâi Bil'de Erzuruma gitmiştir. V. U. Meclisi Vilâyet Umumi Meclis; bu- gün saat 15 te toplanacak ve yeni yıl büdçesi üzerinde gö- rüşmelere devam edecektir. N Manisa dağcıları Bozdağ’dı;n şehri- mize geldiler Bayram tatilinden istifade ederek Bozdağ'a gitmiş ve dağ sporu yapmış olan Ma- nisa "dağcılarından mürekkep yüz kişilik bir kafile, dün Bozdağ'dan şehrimize dön- müş ve Manisa'ya geçmiştir. Dağcılar, başlarında Albay İsmail Hakkı Alpan ve mu- zıka olduğu halde şehir için- den bir yürüyüş yapmışlar ve İzmir halkı tarafından çok tak- dir edilmişlerdir. MüsteşarB. Arif Dün Ankara'ya gitti Dellâd gölünün kurutulması için yapılmakta olan kanal ve saire tesisalını yerinde gören ve şehrimizle civarında bulu- nan bataklıkların kurutulması hakkında bir'proje - hazırlan- ması için tetkikler yapan Na- fia Vekâleti müsteşarı Bay Arif, dün Ankara ekspresile Ankara'ya gitmiştir. İzmir'in, sıtma mücadele mıntakası da- hiline ithal edileceği haber alınmıştır. Bu suüretle batak- lıkların daha seri bir şekilde kurutulması mümkün olacaktır. Cellâd gölü, ikinci teşrin ayında tamanıen — kurutulmuş olacak ve gölün kurutulmasile meydana çıkacak 100,000 - dö- nüm arazi gelecek yıl - ekile- cektir. Hava istasyonu Sahanın vaziyeti soruldu Cumaovası istasyonu civa- rında tesis edilecek olan hava istasyonu — hakkında — Nafıa Vekâleti hava postaları umum müdürlüğünden vilâyete bir mektup gelmişür Bunda is- tasyon için ayrılan sahanın istimlâk muamelesinin | bitirilip? bitirilmediği ve tayyarelerin inip kalkmalarına, manevra yapmala rına yarıyacak dere- cede tesviye edilip edilmediği, hangar inşasına ne vakit baş- lanacağı Sorulmuştur. Liman işleri Şehrimiz liman işleri mü- dürü Bay Haşmet Dülge dün İzmir vapuru ile İstanbul'a gitmiştir. İstaybul'da İzmir'in liman işleri hakkında alâka- darlarla görüşecektir. Sağlık işleri Vilâyet sıhhat meclisi 15 Martta toplanacaktır. Bu top- lantıda vilâyetin muhtelif sağ- hk işleri hakkında görüşüle- cektir. Bay Rahmi Köken İzmir saylavı ve eski İktısad Vekili Bay Rahmi Köken; dün belediyede reis doktor Bay Behçet Uz'u ziyaret ederek fuar ve şehir işleri hakkında malümat almıştır. Yangın Burnava'da Yeni mahallede Hüseyin'in yoğurtçu dükkânın- da süd pişirilirken yangın çık- mış, yoğurtçu dükkânile yanı- başındaki Hüseyin'in kahveha- nesi kismen yanmıştır.. İzmir itfaiyesi yetişerek yangını sön- dürmüştür. Tahkikata — göre yıngındı kuı yoktür, zarar Kilizman ilk mektebi ——— 20 e— Az kalsın yanıyordu Evelki gün Urla'nın Kiliz- man nahiyesinde — ilkmektep binasında Kitapsaray dairesin- den ansızın yangın çıkmış ve mektep binası; büyük bir teh- likeye düşmüştür. Yetişen köy- lüler yangını söndürmüşlerdir. Kilizman (ilkmektebi, yeni inşa edilmiş bir binadır. Yan- ginin nasıl çıktığı hakkında yerinde tahkikat yapılmaktadır. MAHKEMELERDE : Değirmendağı cinayeti İki taraf da şahid gösterdi Değirmendağı mahallesinde manifaturacı Bay Muammer'i öldürmek ve tahsildar Bay Rağıb'ı yaralamakla maznun balıkçı Yaşar'ın muhakemesine dün şehrimiz ağırceza mah- kemesinde deyam edilmiştir. Bu celsede Bay Saffet ve Bay Tevfik adında iki müda- faa şahidi dinlenmiştir. Bu şahidler, —maznun — Yaşar'ın üzerinde bir. bıçak gördük- Iegini söylemişlerdir. Mahkeme reisi: — Bıçağın sapı nasıldı? Diye sormuş, iki şahid de malümat verememişlerdir. Davacı taraf da Sadeddin adında bir şahidin vak'a es- nasında -orada bulunduğunu söyliyerek: — Bu şahid, vak'anın nasıl olduğunu anlatacaktır. Amme hukuku şahidi sıfatile davet edilerek dinlenmesini istemiş- lerdir. Mahkemece bu şahidin cel- bine karar verilmiş, muha- keme, başka bir güne bıra- kılmıştır. Polise hakaret OF'lu Receb mah. küm oldu. Kemer'de Sürmeli sokağın- da umumhaneci Bayan Zeh- ra'yı tehdid eden Ol'lu Receb, meşhud suçlar kanununa göre müddelumumiliğe — verilmişti. Receb, müddeiumumilik — ka- leminde muamelesi yapılırken polise de hakaret ettiğinden müddeiumumilikçe tevkif edil- miş ve meşhud suçlar kanu- nuna göre asliyecezada mu- hakemesi ' yapılmış ve bir ay üç gün hapse mahküm ol- muştur. Alsancak cinayeti Alsancak'ta Akdeniz so- kağında bakkal Sıdkı ile met- resi Sabiha'yı boğarak öldür: mekle maznun makinist Şük- rü'nün muhakemesine dün şeh:- rimiz Ağırceza mahkemesinde devam edilecekti. Şükrü'nün evvelce İstanbul Bakırköy has- tanesinde tedavi edilip edil- mediği hakkında hastane baş hekimliğine yazılan tezkereye henüz cevap gelmediği için muhakeme başka bir güne bırakılmıştır. Maznun Şükrü; bir hafta evvel hapisanede gayritabii bazı haller göstermiş, ötekine berikine saldırmış ve Memleket hastanesinde tedavi altına alınmıştı. Dün; mahke- mede durgun bir vaziyeti vardı. Felemenk'te - imzaladığımız kliring mukavelesi.. y z —İDİ * Başı J inci sahifede - edilmiş 35 milyon flogin - palfonun icabında her iki hükümetçe biltilâf tadil edilebileceği protokblda der- piş edilmiştir. Felemek (Çirmalarının - üzerle- rinde kalabilecek işler, takkilleri nispetinde alahilecekleri mallâmmız . ise gunlardır: Buğday, arpa, dan, kuşyemi ve diğer hor nevi hububat, alfyon, üftük, pamuk, şarap, likör, mer- mer ve şimdiye kadar Felemenk'e ehemmiyetli nisbotte ihracatı mev- cad olmayan herhangi Türk malı. Yeni klering anlaşmasının müd- deti 1 mart 1937 tarihinde buşla- mak Gzere bir yıldır. Mali protokol ise protokolun derpiş ewiği işler taksitlerinin ta: mamen tesviyesine kadar meriyette kalacaktır. Felemonk'e klering - anlaşması haricinde mevcud 1934 tarihli ti« caret anlaşmasına gelince, bu 23 mart 1937 tarihine kadar meriyet. te kalacak ve bu tarihten sonra metni Ankara'da parafe - edilmiş olan benüz Laheye'den buradaki Hollanda heyetine imza emri ge- memiş olan metinle değiştirilecektir. Bergama harabe ve müzelerini ziyaret- ler artıyor — Başı | inci sahifede — ran İsmet İnönü'ne Halkevi başka- kanı — tarafından — son çalışmalarımı ve eski eserlerini gösterir bir al- büm takdim olunmuştur. Müzenin hatıra def terine, (Mü: zeyi, kaleyi, sibik hastaneyi ziya- ret, Bay — Bayatı kin'e teşekkür) cümlelerini yazan İzmet İnönü hal- kın candan - sevgileri ve — ortalığı çoınlatan — “Yaşa,, sadaları araşında Bergama'dan ayrılmıştır. .. Bayram günleri Bergüma için seyyalılar günü olmuştur. Yağmur. l geçen günlerde de gelenler çok idi. Bu meyanda, İstanbul üniver. sitesi Alman profesörlerinden 26 kişilik bir grub bir gece kalmak suretile eserleri gezdiler ve Berga- ma seyabatinden çok memnun kal. dıklarım söyliyerek Soma yolu ile İstanbul'a döndüler. Ankara Tarih, Dil fakültesi ta. lebesi ve profesörlerinden bir grub da ayrıca gezdiler, İzmir tcaret lisesi de bir oto- büsle geldiler, tetkiklerde bulun: dular. fagiliz ve Amerikan tebaalı 45 kişilik bir grub du vaktin darlığı içinde yalnız Akropolu gezerek ay- nlmşlardır. Bergama'nmın tam turistik bir yer olabilmesi için yapılacak işler vücud bulduğu zaman Bergama'nın Ege bölgesinin zengin bir (tarilb kayaağı olduğu bir kat daha bütün varlığile anlapılmış olacaktır. Türkkuşu filomuz dün İzmir'e geldi.. — Başı T inci sahifede — lunmakta ve Bay Vecihi'nin tayyaresine bağlı olan G49 plânörü de Türkkuşu'nun kıy- metli uçucularından Bay Ferid tarafından idare edilmektedir. Önümüzdeki pazar günü filo tarafından büyük hava gösterişleri, grup paraşüt at- lamaları yapılacaktır. Hava kurumu İzmir şubesince lâzım” gelen hazırlıklar yapılmaktadır. Filo — tarafından Bursa'da yapılan hava — gösterişlerine 25 bin kişi iştirak etmiş ve vesaiti nakliyenin kifayetsizliği karşısında halk uçuş sahasın& yaya gitmeğe mecbur kalmış” tır. Bunu gözönünde bulun” duran İzmir Hava kurumu şu” besi havacılığa karşi büyük bir sevgi besliyen İzmir bak — kının o gunku ihtiyacını kar — şılamak - için şimdiden naki vasıtaları keyfiyetini de temif — etmektedir. B