2 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

2 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

eşk âtı esaslyedekı değişiklik .nasıl oldu? "-ı mutayın bu celsesinde dikkate 5 gha - şayan müzakereler geçmiştir anisi S _'İiv: edilen beş vasıftan siri de inkılâbcılıktır. Mühte- em arkadasımız B. Halil bu- tada kendilerine arız olan bir tereddüdün izah edilmesini is- ler. Hakikaten sureti za- de görülüyor ki memleket iyasi inkılâbını yapmış ve en mmel bir şekli hükümet bul etmiştir. Şu halde bu- yani inkılâbcılık sahasın- yapılacak olan nedir? İç- £ inkılâbları yapmış mem- cette bunun üzerinde de söz söylemeğe mahal kalmamıştır. Memleket iktısadi inkılâbı da kanun ile ikmal etmek zere bulunmuştur. Şu halde inkılâbcılık ne şekilde tecelli edecektir, daha ne istenebilir? Ben öyle zannederim ki, bu ddüd ve terakkinin bir rem- " Zihayat olan birşey da- ilerlemeğe — muhtaç ve ecburdur. Tevakkuf — ettiği takdirde inhitat başlar. Şu halde onu inhitattan kurtar- nak için mütemadiyen ümran yapmak, ileriye gitmek zaru- indedir. Buradaki inkılâb- Çihktan alacağımız mana bu — Diğer kayıtlar hakkında söy- iyecek bir sözüm yoktur. — Tabiatile mademki devlet işleri gittikçe çoğalıyor, eski devlet mefhumu yerine bugün- kü hükümete düşen birçok vazifeler vardır. Elbette teşki- ti bu vezaifi yapabilecek şe- kilde çoğallmak doğru olur. lülâsa itibarile söyliyeceğim * Atatürk'ün işaretini bu leketin — hüsnü — niyetle tabul etmesi bu memleketin e milletin menfaatinedir (Bra- vo sesleri, alkışlar.) Teşkilâtı Esasiye En, R. Şemseddin Günaltay (Sivas) — ü lar; Halil Menteşe ar- mız çok ince ve esaslı bir noktaya temas ettiler. Bu nokta da, bugün tadili teklif edilen ve Türkiye'nin Esas eşkilâtı hakkında umde olarak kalması takarrür eden ikinci maddeye aiddir. " Arkadaşlar; bu madde Tür- k'ün hayatından, Türk'ün ta- ihinden, Türk'ün asırlar içe- ünde geçirmiş olduğu inkı- lTâblarından mülhem olan kudsi " dır. Bu esaslar arzet- tiğim gibi, Türk'ün tarihinden 4 lmıştır. Türk'ün tarihini ıştırırsak mazinin karanlık- gömülen ve asırların en iklerinden kudsi bir var- dik halinde beşeriyet üzerine yükselen Türk; ancak günden ne kadar varlığını, bugün da tesbit ettiğimiz esaslara den muhafaza etmiştir. k yaşamıştır, Milliyetçi ol- müddetçe; Türk yaşa- tır, devletçi olduğu — müd- detçe; Türk yaşamıştır, ancak kendi varlığının esaslarını ken- di ruhundan çıkardığı müd- d » (Bravo sesleri.) 'y!e Türk ölüm döşeğinde iken, varlık ruhunu, kendisine h edenler Türk'ün tarihine ö ülm:l: onun varlığının esas eciyelerini bulmuş ve bugün burada teklif etmişlerdir. (Bra- vo sesleri. ) — Arkadaşlar; bir milletin ana tanunu yapıl'rken ilk evel na- itibara Aalınacak şey, o letin kendi hususiyeti, kendi ruhunun - tecelliyatı olmalıdır. Ancak o yoldaki umdelere is- tinad eden bir millet, en bü- yük fırtınalar karşısında var- lığını ve benliğini muhafaza eder, Türk, Asya'nın bir ucundan öbür ucuna kadar hâkim ol- duğu devirlerde kendisini yı- kan âmil ancak içinde yer alan harici milletlerin telkin- leri olmuştur. Büyük Tukyu Devleti yıkıldı. Bunun âmili o zamanki Çin siyasetlerinin, Türk benliğini yıkmak üzere, mütemadiyen yaptıkları telkin ve fikirler ol- muştur. Hepiniz bilirsiniz ki bütün dünya Türk'ün ölümünün, de- terminizm esaslarına göre, mu- kadder olduğunu iddia ettik: leri bir sırada, onun büyükleri, ancak Türk'ün ruhundan aldı- gı kanaatle bugün gördüğünüz bu canlı ve hayatlı Devleti kurmağa muvaffak olmuşlardır. ( Alkışlar, bravo sesleri ) Şu halde bugün huzurunuza arz edilen tadilâtin esası olan Cumhuriyetçilik, Türk'ün ken- di ruhunun ifadesi demektir; Milliyetçilik, o da kendi var- lığının idamesi için lâzım olan esastır. Şu halde Türk'ün bu Teşkilâtı Esasiye Kanununda yer bulunca, bunlara muhalif olarak fikirler serdedilmiyecek midir diyorlar. Bir liberal çı- kıp liberalizm esaslarını, bir komünist çıkıp komünizmi mü- dafaa edemiyecek midir diye soruyorlar. Hayır etmiyecektir, edemi- yecektir. Teşkilâtı Esasiye Ka- nununa muhalif herhangi bir hareket nasıl bir cürüm ise bu esaslara muhalefet de ayni şekilde cürüm — sayılacaktır. (Bravo sesleri, alkışlar) — Devam edecek — Güüeülüeneninene Turgutlu baştanbaşa elektrikleniyor Manisa —| Turhutlu kasa- basında yapılacak olan elek. trik tesisatına aid projeler, İktisad — Vekâletince — tasdik edilmiştir. Projeler, Bayındır- hk Vekâletince de tasdik edi- lir edilmez, faaliyete başlana- cak ve tesisat, az zaman sonra ikmal edilmiş bulunacaktır. Yapılacak olan elektrik te- sisatı, 168 bin lira ile vüuda gelecek, kasabanın her tarafı tenvir edilecektir. Kasaba'da ruamla mücadele Kasaba — Burada ruam mücadelesi başlamış ve bay- tarlar, hayvanatı muayeneye tâbi tutmuştur. Ruamlı hayva- nat, derhal tecrid ve itlâf edilmektekir. Rusya- Yunanistan ticaret mukavelesi imzalandı.. Atina, 1 (Radyo) — Sovyet Rusya - Yunanistan arasındaki yeni ticaret mukavelesi Ati- na'da imza edilmiştir. Faşist kongresi Roma, 1 (Radyo) — Bu gece toplanacak olan - faşist kongresi münasebetile Parti sancağı Venedik sarayına çe- kilmiştir. DBORSA Üzüm satışları -4 KSa 1025 11 13 50 15 5S0 1025 11 14 17 13 13 13 13 nhisar ida. 90 Esnaf ban. 44 S. Gömel 29 H. Besim 25 J. Kohen 20 K. Taner 390 416975 417365 Zahire satışları Çu. Ginsi K.S. K. &. 140500 Kilo Buğ. 6 6 172 Buğday — 6 6 117 Arpa 450 4 50 82 Susam 17 17 Amerika Harb zamanında muha- riplere birşey vermiyor Vaşington, 1 ( Radyo ) — Ayındın Borah âyandan Pit- man'ın harb zamanında mu- harip devletlere garşı tatbik edilecek ambargo hakkındaki takririni müdafaa etmiştir. Amerika vapurlarile muha- rip memleketlere hiçbir şey nakledilmemesi de - tezekkür edilmektedir. Kapalı uıf_ıısulü ile ek- siltme ilânı Tavas beledi- ye reisliğinden 1 — Eksiltmeye konan iş: 80 hektar raddesinde Tavas kazasının ve SO hektar rad- desinde Kale nahiyesinin Na- fia vekâletinin fenni şartna- mesine göre hali hazır hari- talarının yapılmasıdır. Bu işe aid keşif bedeli 3250 liradır. 2 — Şartname ve evrakı şunlardır. A — Eksiltme şartnamesi B — Mukavele projeleri C — Şehir ve kasabaların hali hazır haritalarının alınma- sına aid şartname. D — Hususi şartname İsteyenler bu şartnameleri ve evrakı Denizli Nafıa mü- dürlüğünden görüp inceleye- bilirler. 3 — Eksiltme 8/3/1937 pa- zârtesi günü saat 15 de Ta- vas belediyesinde — teşekkül edecek encümen huzurunda kapalı zarf usulü ile yapıla- caktır. 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin 244 lira mu- vakkat teminat akçesi vermesi ve bundan başka aşağıdaki vesikaları haiz alması lâzımdır: En az 300 üçyüz hektar büyüklüğünde kasabaların hali hazır haritalarını tanzim ve harita umum müdürlüğüne be- ğgendirmiş olduklarını bildiren vesika ile 937 senesi için ha: rita işlerine aid Naha işleri mütcahhitlik vesikasını almış bulunmak. 5 — Teklif mektupları yu- karıda üçüncü maddede yazılı saatten bir saat evveline ka- dar Tavas belediyesine geti- rilerek eksiltme — komisyonu reisliğine makbuz mukabilin- de verilecektir. Posta ile gön- derilecek mektupların nihayet üçüncü maddede yazılı saate kadar gelmiş olması ve dış zarfının mühür mumu ile iyice kapatılmış bulunması lâzımdır. Postada vukua gelen geçikme- ler kabul olunmaz. 20 62 2 6 515 ğ 1 — Beher metro murab- bât üç yüz kuruştan bin yedi yüz yetmiş üç lira bedeli mu- hammeneli Gli sayılı adanın 59100 metro murabbaındaki 17 sayılı arsası baş kâtiplik- teki şartname veçhile 16-3-937 Salı günü saat on altıda açık artırma ile ihale edilecektir. İştirak için yüz otuz üç lira- hk muvakkat teminat makbu- zu veya banka teminat mek- tubu ile söylenen gün ve sa- atta encümene gelinir. 2 — Beher metro murab: bat iki yüz elli kuruştan dört bin lira bedeli müuhammenle 62 sayılı adanın 160000 met- ro murabbandaki 10, 11, 12 sayılı arsalarının baş kâtiplik- teki şartname veçhile 16-3-937 Salı günü saat on altıda açık artırma ile ihale edilecektir. İştirak için üç yüz liralık mu- vakkat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu ile söylenen gün ve saatta encü- mene gelinir. 3 — Beher metro murab- bat iki yüz elli kuruştan iki bin yüz altmış lira bedeli mu- hammenle 61 sayılı adanın 86400 metro murabbamdaki 19, 20 sayılı arsaları baş kâ- tiplikteki — şartname veçhile 16-3-937 Salı günü saat on altıda açık artırma ile ihale edilecektir. İştirak için yüz altmış iki liralık muvakkat te- minat makbuzu veya banka teminat mektubu ile söylenen gün ve saâtte encümene ge- linir. 4 — Beher metro murab- bai iki yüz elli kuruştan - iki bin doksan bir lira otuz yedi kuruş bedeli muhammenle 62 sayılı adanın 83655 metro mu- rabbamndaki 18 ve 19 - sayılı arsaları baş kâtiplikteki şart- name veçhile 16-3-937 Salı günü saat on altıda açık ar- tırma ile ihale edilecektir. İş- tirak için yüz elli yedi liralık muvakkat teminat — makbuzu veya banka teminat mektubu ile söylenen gün ve saatte en- cümene gelinir. $ — Beher metre murabbat iki yüz elli kuruştan bin yüz yirmi lira bedeli muhammenle 62 sayılı adanın 44800 metre murabbamdaki 32 sayılı ar- sası baş kâtiplikteki şartname veçhile 16/3/937 Salı günü saat on altıda açık artırma ile ihale edilecektir. İştirak için seksen dört liralık muvakkat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu ile söylenen gün ve saattâ encümene ge- linir. 6 — Beher metre murab- bat iki yüz elli kuruştan üç bin yüz yirmi yedi İira elli kuruş bedeli muhammenle 57 sayılı adanın 1251,00 metre murabbamdaki 8 ve 9 sayılı arsaları baş kâtiplikteki şart- name veçhile 16/3/937 Salı günü saat on altıda açık artır- ma ile ihale edilecektir, İşti- rak için iki yüz otuz beş lira: lık muvakkat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu ile söylenen gün ve saatta encümene gelinir. 7 — Beher metre murab- bar iki yüz yirmi beş kuruşan 1231,88 1Jira bedeli muham- menle 61 sayılı adanın 574:50 metre murabbandaki 11 sayılı arsası baş kâtipligteki şartna- me veçhile 16/3/937 Salı günü saât on altıda açık artırma ile ihale edilecektir. İştirak için doksan üç liralık muvakkat teminat makbuzu veva banka İzımr bcledıyesındın Izmır harici aıkerl satın alma ıldnları Burnava Tümen satın alma komisyonundan: 1 — Topçu alayı hayvanatı için 300 adet yular başlığı pa- zarlık suretile satın alınacaktır. 2 — Pazarlığı 4 pılacaktır. /3/ 937 perşembe günü saat 11 de ya- 3 — Umum tahmin tutarı 1050 lira olup muvakkat temi- natı 79 liradır. 4 — Şartnamesi komisyonda gorulelıılır 5 — İsteklilerin muayyen vaktinde Burnava'daki askeri satın alma komi: M. M. V. satın alma komisyonundan: 'onuna gelmeleri. 596 451 1 — Beher metresine biçilen ederi 26 kuruş olan 300,000 metre çamaşırlık bez kapalı zarfla eksiltmeye kon- muştur. 2 — İhalesi 4/Mart/937 perşembe günü saat 11 de M. M. V. sat. al. ko. da yapılacaktır. 3 — Tahmin bedeli 5150 liradır. 78000 lira olup ilk teminat parası 4 — Şartnamesi 390 kuruşa M. M. V. satın alma komis- yonundan alınır. 5 — Eksiltmeye gireceklerin ticaret odasında kayıtlı olma- ları şart olmakla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 cü maddelerinde ve şartnamelerinde yazılı vesika- larile teminat ve teklif mektuplarını en az bir saat evvel komisyona vermeleri. ihale saatından 16 20 27 2 İzmir Müstahkem Mevki Satın Alma Komisyonundan: 1 — Her bir kilosuna biçilen ederi 240 kuruş olan 10000 kilo yün çorap ipliği kapalı zarfla alınacaktır. 2 — Şartnamesini parasız almak ve örneğini görmek isti- yenlerin her gün öğleden sonra M. M. V. satın Alma Komisyonuna gelmeleri, 3 — İlk teminat miktarı 1800 liradır. 4 — İhalesi 18/3/937 Perşembe günü saat 15 dedir. $ — Eksiltmeye gireceklerin 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde ve şartnamelerinde yazılı vesi- kalarile birlikte teminat ve teklif mektaplarını ihale saatından en az bir saat evel M. M. V. satın Alma komisyonuna vermeleri. FNK ERTEDAK SRENENE AM SIHHAT BALIKYAĞI 27 10 d0 A53 Norveçya balıkyağlarının en halisidir. Şerbet gibi içilir, 2 defa süzülmüşirü Hamdi Nüzhet Çançar Sıbhhat Eczanesi Başdurak Büyük Salepçioğlu ham karşısında BEDE Mareşal De Bono Müstemlekât nazırını dü- elloya davet etmiş Roma, 1 (A.A) — Israrla dolaşan bazı şayialara göre Mareşal De Bono müstemle- kât nazırı Lessova'yı düelloya davet etmiştir. Mussolini bu düellonun vu- kubulmasını istemediğinden bir haysiyet divanı kurulmasına karar vermiştir. Söylendiğine göre De Bono Habeşistan'ın istilâsı bidaye- tindeki kumandanlığı esnasın- da yaptığı icraatı tenkid eden bazı makalelerin neşrine mani olmadığından nazırı muaheze etmektedir. eat anre eee GÜŞ ae teminat mektubu ile söylenen gün ve saatta encümene ge- linir. 8 — Beher "metre murab- bat iki yüz yirmi beş kuruştan 963 lira bedeli muhammenle 62 sayılı adanın 428,00 metre murabbandaki 20 sayılı arsası baş kâtiplikteki şartname veç- | hile 16/3/937 Salı günü saat on altıda açık artırma ile ihale edilecektir. İştirak için yetmiş üç liralık muvakkat - teminat makbuzu veya banka teminat mektubu ile söylenen gün ve saatta encümene gelinir. 9 — Beher metre murab- bat ikiyüz yirmi beş kuruştan 1634,63 lira bedeli muham- menle 61 adanın 726,50 metre murabbamndaki 5 ve 6 sayılı arsaları başkâtiplikteki şartna- me veçhile 16 /3/ 1937 salı günü saat on altıda açık ar- tırma ile ihale edilecektir. İştirak için yüz 'yirmi üç liralık muvakkat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu söylenen gün ve saâtte encü- mene gelinir. 19 26 2 5 :- 506 Zayi İzmir Esnaf ve Ahali Ban- kasının 7727 defter sırasında kayıtlı tam ödenmiş beş his- seye aid 10-7-930 ve 22-4-931 tarihli ve 449 numaralı elli liralık makbuüzumu zayi ettim yenisini alacağımdan eskisinin hükmü olmadığı ilân olunur. Kula: Sabık jandarma kumandanı yüzbaşı Sezai Vapur tarifelerinde Panayır tenzilâtı Lloyd Triestino, Marittima ve Sıtmar vapur kumpanya- larının vapurlarile Fuar müna- sebetile Akdeniz ve Karade- niz limanlarından İzmir'e ge- lecek yolcularla Fuarda teşhir edilmek üzere getirilecek eşya navlunlarında yüzde elli ten- zilât yapılacağı İstanbul umum acentalığından Fuar komite- sine bildirilmiştir. Manisa asliye hukuk hâkim- liğinden: Manisanın kâra oğlanlı kö- yünden mehmet ali çavuş kızı âliye tarafından kara oğlanlı koyünden hüseyın oğlu kocası ali aleyhine açtığı boşanma davasında: Müddeialeyhin ika- metgâhının meçhul kalmasın- dan tebliğatın ilânen yapı- ması kararlaştırılmış ve tayin olunan 11-3-937 tarihine mü- sadif perşembe günü saat 10 da Manisa asliye hukuk mah- kemesinde hüseyin oğlu alinin bizzat hazır bulunması veya musaddak - bir vekil gönder- mesi lüzumu tebliğ makamına kaim olmak üzere keyfiyetin 1937/520 esas no.li dosya - ifadesile ilân olunur. 583 K