2 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

2 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ANADOLU a Sayfa' $ Milisler nihat zaferden emin » Asiler kazanırsa nasıl bı KA ıdare tatbik edecekle İngiltere, Franko hülzümetine 'bir müşahid Demir gömlekliler Buyul büdçemizde fazlalık var Malıye Vekilimiz B. Fuad Ağralı'nın beyanatı Maarif, sıhhat, orman sanayıleşme işleri ile milli müdafaaya büyük ehemmiyet verdik Ankara, 1 (Hususi) — Fi- nans Bakanı B. Fuad Ağı gazetecilere vaki beyanatında: — Bütçemiz, 229 milyon 676 bin 712 liradır. Bu iti- barla bütçede; geçen seneden 17 milyon Jiradan ibaret bir fazlalık vardır. Bu fazlalığın 2 milyon üçyüz bin İirası maa- rife, birbuçuk milyon İirası Sıhhat ve İçtimai Muavenet işlerine, dokuz milyon İirası ormanlarımızın inkişaf ve mu- hafazasına ve 8 milyon İirası da, memleketimizin sanayileş- mesine ve madenlerimizin iş- letilmesine ve Milli Müdafaa için geçen senenin tahsisatına ilâve edilmiştir. Bundan başka 4 milyon üç- yüz bin lira da muhtelif dai- relere teşmil edilmiştir. Ver- gilerin tezyidi veya yeni bir vergi ihdası mevzuubahs de- ğildir. Umarım ki, Türk vatanının vatandaşlara inşirah veren Alman casuslar | —. . H0—— Sovyet Rusya'dan çıkarılmışlar Moskova, 1 (A.A) — Tas ajansının bildirdiğine göre ca- susluk yapmak ve mukabil ihtilâl faaliyetinde — bulunmak suçu ile geçen sonteşrinde Leningrad'da tevkif edilen 9 Alman, 27 ve 28 şubat tarih- lerinde memleketten çıkanla- rak Sovyet - Polonya hudu- duna sevkedilmişlerdir. Romanya'nın müdafaası Yent büdçede iki milyar ley ayrıldı Bükreş, 1 (A.A) — 1937- senesinin büdçe projesi Parlâmentoya verilmiştir. Mu- Vazeneli olan bu büdçenin ye- ünu gerek hasılat gerekse Masarifat kısmında 24 milyar 250,000'000 leydir. Ayrı ola Tak idare idare edilen fevka- âde müdafaa büdçesi 2 mil- Yar leye baliğ olmaktadır. ANADOLU | Günlük- siy: =ıyasa| gazete Sabip ve başyazçam yHlaydar Rüşdü ÖKTEM Mhumi beşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hındx 'darehanesi : r"n" İkinci Beyler sokağı Halk Partisi binası iç çinde Telgraf: İzmir — ANADOLU 'elefon : Nüzhet Çançar « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yü 1200, altı aylığı 700, aylığı 500 kuruştur. Abancı memleketler için senelik aböne ücreti 2 ilar He yerde ku Sünü Böçmiş üç alar 25 kuruştur. ——— —— — ANADOLU MATBAASINDA BaAsIL MIŞTIR | leti kara büdçesi tısadi inkişafı önümüzdeki se- be de, buğıl -gibi. yeridatimi zın tezyidi imkânını verecek, yurddaşlarımız, vergilerini se- ve seve ödemek suretile zevk | duyacaklardır. Ankara, 1 (Hususi) — Bazı | vekâletlerin büdçeleri tesbit edilmiştir. Yeni büdçemize gö- re, bu vekâletlerin büdçeleri şu suretle tesbit edilmiştir: Maarif Vekâleti büdçesi 12 | milyon 370 bin 690 lira, Ba- yındırlık Vekâleti büdçesi 15 milyon üçbin 322 lira, İktısat Vekâleti büdçesi 5S milyon 683 bin altmış lira, Ziraat Vekâleti büdçesi 6 milyon 98 bin 550 lira, Müdafaa Vekâ- 46 milyon 733 bin 220 lira, deniz 6 milyon 61 bin 780 lira, hava 7 milyon 823 bin 755 lira, İ —— Dahiliye Vekâleti büdçesi 4 milyon 880 bin 632 lira, Ad- liye Vekâleti büdçesi 9 milyon 2 bin 612 liradır. Yunanistan'da — Üzüm istihsalâtı azaltılacak.. Atina, 28 (A.A) — Atina Ajansı bildiriyor: Başvekil B. Metaksas mat- buata verdiği beyanatta yıllar- danberi hükümeti uğraştıran ve bundan evvel halledilemi- yen kuru üzüm mes'elesini memnuniyeti mucip bir tarzda halletmek için hükümet tara- fından ittihaz edilen tedbirleri izah etmiştir. Bu tedbirler bağcılara diğer zer'iyat için kolaylık göstere- rek ve hattâ tazminat vermek süretile dikimi azaltarak arz ile talep arasında muvazene tesisini ve ihraca mahsus kuru üzüm ambalâjları üzerinde sıkı bir kontrol tatbikını istihdaf etmektedir. Hükümetin tedbirleri milli ekonomi üzerinde müsaid te- sir yapacak mahiyette görül- mekte ve alâkadar mahfeller tarafından —iyi karşılanmak- tadır. Tuna nehri Gittikçe kabarıyor Munih, 28 (A. A) — Tuna nehriyle ayakları gittikçe ka- barmaktadır. 30 kilometre ürüRleğEn aa lll Si bing havzası sular altında kal- mıştır. Tarlaları kaplıyan su- yün yüsekliği bazı yerlerde 2 metreyi bulmuştur. Kış zeriyatı harap olmuştur. Hayfa limanı Irak için bir transit mer- kezi oluyor.. Kudüs, 1 (A.A) — Hayfa | Timanının, ticaret itilâfnamesi Irak için bir tran- haline getirilmek üzere icabeden inşaata başlan- mıştır. mucibince, sit İimanı gea be İ GA der | Hükümetimiz 14 Şileî; almak üzeredir. İstanbul, 1 (Hususi) — İktısat Vekâleti, mallarımızın ihracında kullanılmak üzere 14 büyük şilep satın almak üzeredir. Vekâlet, vapur kurn- panyalarile bugünlerde mü- zakereye başlıyacaktır. Alâkadarlar tarafından ve- rilen malâümata göre, bu şi- lepler alınır alınmaz İsken- deriye seferlerine başlana- caktır, İskenderiye seferini yapa- cak olan vapurlar, Pire'den başka Selânik'e de uğrıya: caklardır. Ki Si aa Türkiye'de Yalnız Türkçe konuşulacak İstanbul, 1 (Hususi) —Türk- çe'den başka bir dil konuşul- maması için Dahiliye Vekâle- tinin emrile Vilâyetçe tedki- kata başlanmıştır. Tedkikat neticesi bir raporla derhal Vekâlete bildirilecektir. Bulgaristan'da Bir Türk'ün idamiına karar verildi İstanbul, 1 (Hususi) — Sof- ya'dan haber veriliyor: Bulgarlar, Eski Zağra'da güya casusluk yapan iki Bul- gar'la Nazif ismindeki Türk'ü idama mahküm etmişlerdir. İstanbulihracatçıları İstanbul, 1 (Hususi) — İh- racat tüccarlarından bazıları, Almnanya ile olan ticari müna- sebetleri hakkında konuşmak üzere bugün " Türkofis'te bir toplantı yapmışlardır. Mareşal Graçyani ciğerlerinden vurulmuş Paris, 1 (A.A) — Figaro gazeresi — Cibuti'den verilen ve Mareşal Graçyani'nin sıhhi vaziyetinde vehamet görüldü- ğgünü bildiren haberi tekzip eden bir Roma telgrafı neş- retmektedir. Son haberlere göre Adis- Ababa suikasdında yaralanan- ların sıhhi vaziyetleri memnu- niyete — şayandır. Cibuti, 1 (AA) — Adis- Ababa'dan bildirildiğine göre Mareşal Graçyani'nin — sıhhi vaziyeti endişeyi mucib ol maktadır. Mareşal, bombanın parçaları ciğerlerine saplan- dığı için yaralar neticesinde hasıl olmuş bir zatürreeden mustarip bulunmaktadır. Maden ihracatımız serbesttir İstanbul, 1 (Hususi) — Bir Alman gazetesinin, maden ih- racatımızı yasak — edeceğimiz hakkında verdiği haber yalandır. Hatay mes' mes'elelerine bir de * Demirgömlekliler ,, — karıştı. Bunlar, Suriye vatanperverle- rinin.bir nevi piştarları, kah- ramanlarıdır." *Demirgömlek- lik, de bu vatanperverliğin bir remzidir. Gençlik, rejim teşkilâtı gibi birşey. Meselâ Hitler'ciler, Mavi gömlekliler, kara gömlekliler, şunlar bunlar gibi.. İptidai bir cemiyet içinde gülünç bir mukallitlikle, uzun entari ve bornosunu - çıkarıp demir gömlek giyen Suriye'li enç bilmiyor ki, varlığı göm- fcksiı dolaşan adam, sırtına kaplan postu geçirmiş bir kedi gibidir. —Atlayıp sıçrar ve hamle ederken, sadece gülünç olur, Gemir gömleğe değil, bez gömleğe bile alışmamış bir vücud, daha birçok göm- lekler giyip değiştirmelidir ki, ileri bir iddia ile diğer mil- letlerin teşkilât safları ara- sında yer alabilsin. Demirgömlek firması altı- na sığınan kahraman mukal- lid, ayni zamanda bilmelidir ki, biz ateşten ve çelikten daha zorlu bir gömlek içinde- yiz. Bu iman gömleği altın- daki varlığımızın bir parçası da Hatay'da duruyor ve sabrı- mızın, itidal ve sükünetimizin taşmağa başladığı gün, o de- mirgömlekliler bu — ateşten yuğrulmuş - çelik pençelerimi- zin içinde leblebi gibi eriye- yecek, tuz gibi olacaktır. Donkişotun yeldeğirmenle- rine saldırışını andıran bu biçare megalomaniyi, şimdilik sadece müsamaha ile karşılı- yabiliriz. Çünkü nihayet biz, tarihçe ve dünyaca malüm bir devlet —müesseisiyiz. | Cenev- re'yi tanırız, İmzamızın mana ve şerefini 'müdrikiz. Fransa ile de dostça- konuşmaktayız. Bizim barışseverlik ve otori- temiz, şimarıklığı nihayet bir hadde kadar mazur görebili- riz. Ondan sonrası, demir gömleğin bir rüzgâra tutulmuş maskara bir korkuluk halinde kalacağından - Başta gene kendileri olduğu halde - dün- yada tek kimse şüphe etme- melidir. Biz Hatayı ilhaka bile ka- vuşturabilirı retimiz dahilindeydi. Bunu yapmayışımız, sadece ve an- cak cihanın buhranlı ve sul- hün mariz ve Şhasta olarak yaşadığı şu günlerin havasını büsbütün bozmamak gibi bey- nelmilel ve asil bir gayeden ileri gelmiştir. Eski efendisinin karşısına demir gömlekle çıkan genç Suriye'li, bu elin ilele- bed öpülmeğe lâyık bir el olduğunu unutmamalıdır. Di« lerse çelik gömlekli de olsa.. Çünkü bu el, yakaladığını ko- paran ve vurunca ezebilen bir milletin elidir. Suriye'li hürmetle başım eğdiği takdirde bu elin alkı- şına da mazhar olur, okşayı- şına da.. Dünkü babanın, dünkü met- buun elidir bu'ŞTokadı da ya- mandır, yumruğu da. Suriye- liye tavsiye ederim: Hiçbir gün yakasını, kolunu ve dılini bu ele düşürmemeli- dir. Çünkü yakasız, kuüvvetsiz ve dilsiz kalacağı muhakkaktır. Eski Karadağlının - İngilte- reye ilânı harbi de ancak bu kadar gülünç olabilir. Orhan Rahmi Gökçe k. Bu, bizim kud- göndermiş, bir de mukavele imzalamıştır Âsiler bir tepe üzerinden Salamanga, 1 ( Radyo ) — General Mola radyo ile be- yanatta bulunmuş ve: — Hareketimiz İspanya için yeni bir devir açacak ve ta- rihi liyakatimize göre netice- ler verecektir. Kuracağımız milli hükümet ecnebilerin mü- dahale ve iştirakinden tama- men masun ve idare sistemi- miz korporatif olacaktır. Demiştir. Salanmanka, 1 (Radyo) — General Franko, Milli marş olarak kralık, Karlist ve Ka- lanjist marşlarını kabul - et- miştir. Paris, 1 (Radyo) — Eko dö Pari gazetesine göre, İngiltere hükümeti general Frânko nez- dine bir ticaret ajanile askeri bir müşahid göndermiştir. Ayni gazete, İngiltere'nin İspanyol madenlerinden mü- bayaat için general Franko ile bir mukavele yaptığını yaz- maktadır. Londa, 1 (Radyo) — İngiliz gazetecilerinden M. Barkley, Valânsiya'nın 200,000 askeri olduğu rivayetini reddetmekte ve Franko'nun daha kuvvetli olduğunu iddia etmektedir. Salamanga, 1 (Radyo)—Dün akşamki tebliğde Milislerin mü- teaddit hücumlarından bahse- dilmiştir. Madrid ve Valans- Madrid yolundaki - taarruzlar püskürtülmüştür. Âsiler bazı yerlerde hatla- rını düzeltmiye muvaffak ol muşlardır. Madrid, 1 (A.A) — Payı: tahtın etrafına ve ihtimal Üni- versite mahallesi veya Casa Del Campo mıntakasında şid- detli bir topçu düellosu baş- lamıştır. Tafsilât yoktur. Valensiya, 28 (A.A)—Bele: diye reisi İspanya'nın bütün belediyelerine müracaat cde- rek ne kadar mülteci kabul edebileceklerini sormuştur. 300 bin kişilik bir şehir olan Valansiya'da 800 bin kişi top- lanmıştır. Şehir artık bundan fazlasını alamamaktadır. Hükümet ordusunun vaziye- tini kuvvetlendirmek için baş- kumandanlıkta yeni bir teşki- lât vücuda getirilmiştir. Salamanka, 1 (AA) — General Mola yeni devletin proğramını radyoda şu suretle izah etmiştir: — İstihsalâtın — korporatif şekilde tanzimi, kuvvetli olan- ların suiistimaline mani olmak için mesainin insani bir şekil- | hususi spekülâs- de derpiş edilmesi, meskenlere riayet, denizi tarassud ediyorlar yonla mücadele, adliye kuvve- iklâli, devletin tayin ikamet milletin tema- yülü ve hıristiyanlık prensip- leri dairesinde tedrisatta ser- bestlik, çocukların himayesi, herkes için çalışma mecburi- yeti, devlet idarelerinde tavsi- | yelerin ilgası ve tufeylilerin — uzaklaştırılması, — İspanya'nın tarihi şahsiyetinin tanınması, dahilde ve hariçte herkesle sulhçüyane ve iyi münasebet tesisi, memleketin mukaddera- tına karşı yapılacak suikasd- lara mani olmak için otorite ve disiplin tesisi. Madrid, 1 (AA) — Hari- ciye nazırı B. Delvayo dün öğleden sonra general Miaja'yı ziyaret etmiştir. Nazır; salı günü Valensiya'ya hareket ede- cektir. B. Delvayo dün büyük bir halk kütlesinin önünde söyle- diği nutukta faşist devletlerin Avrupa'ya tahakküm etmek için başvurdukları maneralar- | dan bahsetmiş ve demiştitir ki: — Bu manevra demokrat memleketlerde ekseriyetin ar- zusunu temsil edenleri bolşe- vik ajanı olmakla ittiham et- Ş mekten ibaretttir. Nazır; bundan sonra İspan- ya hükümet kuvvetlerinin hangi — sebeblerden dolayı neticede muvaffak — olacaklarını - söyli- yerek demiştir ki: — Neticede elde edilecek olan bu zaferi tesri etmek lâ- zımdır. Bunun için de orduyu ıslah etmek ve gerideki kuv- vetlerde de zaptı-raptı temin etmek mecburiyeti vardır. Delvayo âsilerin işgali altın- da bulunan arazide yaşayan İspanyol'lara hitap ederek, düş- — man kıtalarından firar edenler arzuları hilâhına — cumhuriyet aleyhine silâh kullandıklarını isbat ettikleri takdirde kendi- lerine dokunulmıyacağı hak- kında neşredilen bir kararna- meyi hatırlatmıştır. — Sonu Sinci sahifede — Öanama eee TAKVİM Rumi - 1353 Arabi -1355 Şubat 17 Zilhiece 18 MART