2 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ugün 16 sahife m Sene 19 — No, 6597 — Fisti her yerde 5 kuruş SALI — 2 MART 1937 REMZİ KİTABEVİ THAİiS Anatole France Çeviren : Nasuhi Baydar F. 50 Kr. Telefon: 24249 (İdare) » 24249 (Tahrir) - 24248 (Müdür) - 20113 (Klişe) Bu sene hiç bir verginin arttırılması Veya ihdası mevzuu bahis değildir 937 bütçesi 229 milyon 676 bin lira olarak tesbit “ “edildi ve dün büyük millet meclisine verildi Yeni sene bütçesinde 936 yılı bütçesine nazaran 17 milyon lira fazlalık vardır. ve deniz Ankara 1 çreloton) — 1937 bütçesi Şrelee de bildirdiğim gibi hükümetçe İn yon 676 bin ira olarak-hazır- “$ Ve bugün Büyük Millet Mecli- sine verilmiştir. dağ Bİ Sene bütçesinde içinde bulun- az 1936 bütçesine nazaran 17 Yon lira bir fazlalık vardır, Bunun Vila yon 300 bin rası maarife, 1 mil ki 500 bin lirası sıhhiyeye; 900 bin “1 Ormanların ıslah o ve inkişafını Ni edecek orman kanununun tat alina, 8 milyon lirası da memleke- Sünüynleşmesi, madenlerin işletil- *i, şimendifer inşası, deniz vasıtalz Dun yenileşmesi ve nihayet memle- İn müdafaası için geçen sene fev- içi © tahsisat ile önümüzdeki sene ayine bu'işler için alınması muta- Da te ST fevkalâde tahsisatın karşılığı- İ#Şkil eden borçların ödenmesi için mevcut *tahsisata ilâvete; kai olunmuştur. Mütebayı 4 milyon 300 bin Mirası da Memleketin” her sahdde inkişaı He silen genişlemekte olan hiz- daha iyi görülmesini temin Ye, Maliye vekili B, Fuad Ağralı için muhtelif dairelere tefrik olun- muştur. Maliye vekili B. Fuad MAŞ Ayi Gecen Şem 1 Deliye eki > mü ğin Alm. | alemine Ge een Ana- Bu para memleketin sanayileşmesine, şimendifer inşasına vasıtalarının oyenileşmesine ( sarfedilecektir dolu ajansına şu beyanatta bulun- muştur: — Bu sene hiç bir verginin tezyi- di veya ihdası mevzuu bahis değil dir. Kuvvetle ümid ederim ki, Türk vatanının her vatandaşa inşirah ve ren iktisadi inkişafı önümüzdeki s€- nede de bü yılda olduğu gibi varida- İn tezayüdü imkânmı verecek, her vatandaş vergilerini seve seve ve ko- laylıkla ödemek suretile zevk duya caklar. MASARİFAT 1937 mali yıli bütçesi, masarifatı vekâletler ve daireler arasında Şu suretle inkisam etmektedir: B. M. meclisi 3,590/200, riyaseti- cumhur 401,540, divanı muhasebat 602,550, başvekâlet 1,301,960, şürayı devlet . 236,740, istatistik umum mü- dürlüğü 312920, diyanet işleri 608,350, maliye vekâleti 19,740,078, düyunu umumiye -53,328,100, tapu ve. kadastro unum müdürlüğü 1,361,806, gümrük. ve inhisarlar ve- kâleti 5,374,040, dahiliye vekâleti (Devamı 4 üncü sahifede) Şehrin büyük caddeleri | İariciye vekilimiz asfalt olacak Bunun için proğram hazırlandı iki sene sonra tatbikine başlanacak |mülâkat bir saatten k am inşaatı yakında bite- | ? yn belediyenin her sene bu iş için Mi yarım milyon lira ile İstan- Yollarını yapmağa karar verdi- Asfalta tahvil edilecek caddelerden: Yukarıda Divan- yolu, aşağıda Beyoğlu İstiklâl caddesi ğini geçende yazmıştık. Bu maksadla on senelik yol programı hazırlanacak- tır. Programın esasları kararlaştırmış- tır. Devamı 4 üncü ahilale; ecnebi sefirlerle Alman sefirile fazla sürdü Ankara 1 (Telefon) «— Hariciye v&- kili B, Tevfik Rüştü Aras bugün öğ- leden sonra Alman, Yugoslav ve Yu- nan sefirleri ile Fransız sefareti müste- şarını kabül etti. Hariciye vekilimizin Alman sefiri ile mülâkatı bir saatten İazlâ sürmüştür. m Imar umum müşavirliği İhdasi kararlaştırılan bu müşavirliğe mimar Yansen :n getirilecek Ankara 1 CTeleför) — Dahiliye ve- kületinde bir «İmâr'umum müşavirli- ğis ihdası kararlaştırılmıştır, Vekâlet bu vazifeyi mimar bay Yansene teklif etmiş ve'bay Yansen teklifi kabul et- miştir, Ankara Hava istasyonu genişleti- diyor Ankara 1 (Telefon) — Hava yolları istasyonunun genişletilmesi için istas- yon civarındaki 80 parça arazinin is- timlâkine karar rar verildi. Palamut ihracatı kontrol edilecek Ankara 1 (Telefon) Palamut ihracatının kontrolu için yeni bir ni- zamname hazırlanmıştır. Bu nizam nanie bugünlerde Yekiller heyetine ve- rilecektir. 30 senelik tarihimizi canlandıran TÜRK İNKİLÂBINDA TERAKKİ HAMLELERİ TÜRK sözlü büyük mill? film sinemasında görünüz. Lehistan - Litvanya münasebatı gerginleşti Yarı resmi Leh gazetesi: “Artık politikamızı değiştireceğiz, diyor Varşova 1 (A.A.) — Yarı resmi into mation Politigue Polonaise gazetesi, Litvanya siyaseti hakkında şu satırları yazıyor: Litvanya, dahili siyasetinde, Leh olan her şeyi hususi bir kinle tahribe koyulmuş ve iki yüz bin Lehli kendi mektebinden ve kendi içtimai teşki- lâtından mahrum kalmıştır. Bu tazyikten manda, Litvanya makamları da- ha az müellim olmıyan, tedbirlerle Letli ahali ile alay da etmektedir. Baltık komşuları hakkında yapıcı bir siyaset takip ölmiş olan Lehistan uzun seneler, akli selimin ve mantığın bu memlekette niyhayet muzaffer olacağını ümit ederek, Litvanyaya karşı çok sabırlı bir müsamaha göster. miştir. Fakat münastbatın gâyri tabii vaziyeti, Leh hükümetini bu esas hattı hareketini değiştirmeğe ve Litvanyadan siyasi itibarını geri almağa mecbur etmiştir. Ispanyanın bir Napoleo- na ihtiyacı varmış Bunu söyliyen İngiliz gazeteci: “Fakat ufuklarda hiç bir Napoleon görünmüyor, diyor Londra 1 (A.A) — Vernon Bart lett, İspanyanın hükümetçilerin elin- de olan kısmında yaptığı tedkikat neticesinde, News Chronicle gazete sinde Valencia hükümetini meşgul eden meseleleri sayıyor ve diyor ki: «İspanya hükümeti için en ciddi me- sele, bizzat kendi teşekkülüdür. Bu hü- kümetin bir Napoleona ihtiyacı vardır. Fakat ufuklarda hiçbir Napoleon gö- rünmüyor. Müdafaa siyasetini, bir taarruz siyâ- setine çevirmek için şimdi şiddetli bir teşebbüse girişilmiştir. Geçen cumâr- tesi günü askeri kumanda heyetinde yapılan tebeddülât; bu yolda alınan ilk! tedbirdir, Taşe ve nakliyat hizmetleri için Va- lencia'da yakında kontrol memurları tayin edilmesine intizar edilmektedir. Madrid ile Valencia arasında normal nakliyat temin edilebildiği takdirde, hükümetçilerin harbi kazanma ihti- malleri oldukça çoğalacaktır. Fihakika, halihazırda Madrid şehrinin iaşesi pek gayri muntazam bir şehilde temin edil- mektedir.» Muharrir, Caballero'nün işgal ettiği mevki için pek yaşlı olduğunu, o mev- kide bulunması ancak muhasematın bidayetinde bir faide temin ettiğini ve halk tarafından sevilmiş bir şahsiyet ol- ması itibarile millet efradı arasında it- tibad husule getirdiğini, fakat haliha- sırda bütün partilerin aralarındaki kavgaları unutarak zaferi elde etmek için çalıştıklarını yazmaktadır, Muharrir, şunları ilâve eylemekte- dir; «Diğer cihette general Miaa'nın askeri meziyetleri hakkında sarih ma- lümat yoktur. Bununla beraber, Mad- ridin cepheden yapılacak bir taarruz- la zaptedilmesine ihtimal verilmemek- tedir. Hükümet merkezinin muvâsala- sında, Valenclada ve bütün cumhuri- yetçi İspanyada emniyet ancak askeri ve siyasi şeflerin, meselâ Manzanareş sahillerindeki hükümet kuvvetlerinin siperlerinde gördüğüm baskların kat- landıkları fedakârtık ve cesarete mua» dil bir kahramanlık göstermelerine bağlidır.» (Devamı 4 üncü sahifede) Fotoğraf tahlilleri /.. (13) Çizgilerindeki heybete ve anarşiye rağmen ruhu İsevi bir sükün ve ta- hammülle doludur. Farzı muhsl bir «gün, elinde kajın beslonu olduğu hal- Ge Babiâlide sâğ yanağına bir tokat yese hemen sol yanlığını çevirir! Bir bakışta pehlivana benzerse de ondaki bu kuvvet İnsanlarla boğuş- mak için değil, bir türlü kalemine râmolmıyan kelimelerle güreşmeğe ancak kifayet eder!.. 'Hezarfendir, dişciliğe, hukuka fu nahve, tababet ve seyahat, Viyeti çoktur. Bilhassa dişçilikteki me- haretini româncılıkta tatbik etmekte yektadır: Kendine mühsus edebi for- müilerie gazetelerden ağrısız, sırsız ve hattâ tenkitsiz para çekmesini bi- lirt., Fikri ient. sahibidir, yazılarında (Sinsi, sessiz bir sükül) gibi gayet orijinal cümleler icad eder), Bir paşazade olmasına rağmen de- mokrat ruhludur. Meselâ parası oldu- gu halde gidip Cerrahpaşa hastane- sinde halk arasında bedava ameliyat olmayı tercih eder!.. Veya İstanbulun en demokrat yeri sayılan Büyükada- da arsa alıp villâ yaptırmıya kalkar. İstikbalde bir kazanova olmak isti- dadındadır, Fakat bu sıfat kendisine (kazanmak) tan kinaye olarak mt, yoksa hakiki (Don Juan) lıkltan mı izafe edilecek, bu cihet alih çizgile- rinde biraz siliktiri.,