2 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

2 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

i Fransız kabinesinin vaziyeti ene pide ve Birliğe istinad eden bir kabinenin meydana gelmesidir. İk ölüp Mn minen be Başvekil Blum bir taraftan içtima! yinistlerin ve amele sendikalarının | işler ve diğer taraftan teslihat için bü- hel Ve tesiri altında bulunan Baş- yük paralar tahsis edilmesinden müş- Blumun kabinesi yeni bir fırtına | külât çektiğini ve harice kaçan Fran- Saha atlattı. Şubatın iptidalarında da sız sermayeleri döndüğü ve halkın ih- MİN müdafaa işlerinden dolayı bu ka- | fiyat olarak elinde bulundurduğu pa- bine imtihana çekilmişti, Lâkin Har. ralar tekrar tedavüle çıktığı zaman vve nazır; bulunan radikallerin lideri | iktisadi buhranın iyileşeceğini söyle Daladierin beş seneye taksim ödümek | miştir. ML birlik kabinesi tasavvuru: nu kati olarak reddetmiştir. Bu sözler itimad reyi vermişlerdir. Şu kadar var bile derin hoşmudsuzluk bulun | ki diğer hatipleri gibi grup relsi Cam- m ileri gelmiştir. Sağ partilerin Mo nr olan sabık Başve- lin. iktisadi ve içtimai işlerde ana t ve maliyesi tehlikede bulun çok ileri giltiğini ve detle- 4, komüntstlerle mele sendika- pinchi'de şimdiye kadar yapıları ve bir- çok mlyarlara ve fedakârlıklara mal 0- lan iktisadi ve içtimai ıslahattan radi- kallerin müntehipleri bulunan orta $- raf ile zürrasn şimdiye kadar hiç bir istifade temin etmediklerini ehemmi- yelle kaydetmiştir. Bu sözler radikalle- rin kabiheyi yaşatıp yaşalmamaları, kabinenin bu sınıflara” ehemmiyelli jaideler getirip getirmesine bağlı bu- lunduğuna bir ihtardır. Yani ergeç halk cephesinin içindekiler biribirleri le çarpışacaklardır. a İrakılarak diğer sol yep ile uriyetçi merkez ve sağ partilerin Feyzullah Kazan MODEL MEKTEBİ KIZLAR EVİŞLERİNE! akı terziler, Kadın tuvaletlerini | © Danimarka kadınlar birliği, hükâ- ee mlara giydirirler ve müşte | mete başvurdu! On dört yaşından on öyle teşhir ederler. sekiz yaşına, kadar bütün kızların ev- ik elbisenin güzelliğini göster- | işleri derslerine gitmeleri mecbur tü- e hakkile gösterebilmek için | tulsun istiyorlar. Rai. » güzel olması kâfi de- Eğer hükümet bunu kabul eder ve çi Modellik ayrı bir meslektir. kanun çıkarırsa, cvişlerinden diploma model olmak istiyenler | alanlar ücretle nileler yanında çalışa- dap ir Mektep açıldı. Talebeler haf- | caklar. Kan Bün idman yapacaklar. Pro- Bu derslere lâzım olan parayı teda- Muhtelif devirlerdeki elbise- ders vereceklermiş.... yeryüzünde alaylı kim- i rik için de çare bulundu. Kadın er- kek, yirmi beş yaşında evlenmemiş olanlardan bir vergi alınacak. ÇOCUKLARIN SIKLETİ Çocuklarınız ayda bir defa, ayni terazide tarttırınız. İlk mektep çağın- daki çocuğun #ıkleti her ay artmalr dır. Sıhhatte bir çocuğun sıkleti va- sati her ay yarım kilo artar. Zayıf Ker HIZ REKORLARI mu günün bız rekorlarını biliyor üz? Şimendiferler saatte 190 ital (Almanyada) 170 kilomet- 1, |, Sada) elektrikli lokomotiflerin stre (Fransada). İ çocuğun sıkleti daha fazla artmalıdır. İ İngp ol İle Campeli saatte 480 ki- | - İyi beslenen ve bakılan bir çocuğun | Ne tire Yol aldı, Tayyareci Agello 709 | sikleti artmazsa doktora göstermek | m hizla uçtu. icab eder. © İon ayni tayyareci saatte 800 BİR MÜSABAKA ile uçacağını söylüyor... iş RADYO YAYIMI terinin . rad; Shsan yo stüdyolarında Viyanada berberler arasında bir müsabaka yapıldı: Kimin eli çabuk- tur. iğ. enatkârların işi fazla lâubali- Bu müsabakaya üç günlük sakallı. 4 yg öktüklerinden şikâyetler başla- | lar iştirak Stti ve birinciliği kazanan di ğın üzerine sanatkârlara sıkı | berber - sabunlama müddeti hariç - İh, geçildi: Dinle, tanınmış | üç günlük sakalı 19 saniyede traş öl yerle, karı koca sadakatsizli. | ederek birinci oldu. İYecel Vücut sekatlıklarile alay etmi- eri, İkinciliği kazanan 33 ünçücülüğü kazanan 34 saniyede traşı bitirdiler, İŞ ADAMI yim Sa- mak istiyorsun?.. ORA sordu; Salamon dedi ki: çağ VEYE bu kadar <> — Bunu anlamıyacak ne var? Ben G e siyaset. Ni Rusyada doğdum, Polonya tabiiyetin- May FUE oluyor. (İ j deyim, Fransaya hicret ettim. İspan- » Herkese dı- ANI ) M yada bir fabrikam var, Almanyadan, riya, a bileni " | Belçikadan iptidai maddeler ahır, İtal- a devletin “il anlar | ya ve İsviçreye maltmı satarım!.. Ekrem Behçet © Alpulluda | Kazak muhtarı avlanırken kazaen İ . Pullu (Akşam) — Kıymeti doçent. öldü ta kulak ve boğaz burun mü- B. Ekrem Behcet bayramda Sany gelerek fabrika hastalarını mec- Ya etmiştir. Bu hal burada Mmütehassis etmiştir. Gösterilen hâstalar şükranla karşılamak- buradan da Kırklareline git- Kozak (Akşam) — Burada acıklı bir ölüm vakası olmuştur. Kozak muhta- rı Mustafa oğlu Rüştü avlanmak için köy civarına çıkmıştır. Önüne çıkan avın önünü kestirmek için temelden atlarken ayağı kayıp dolma çittesinin ateş almasile saçmalar karnına sap- a avdet etmiştir. Dere Bağırmasına yoldan geçen- er koşmuşlardır. Karakol kumandanı iki Halkepinde temsil Ahmed Recep ifadesini alıncaya kadat ki ie (Akşam) — Halkevi tem- Muammer Gözalanın yazdığı , ni Salmuş çehreler) adındaki 3. per- © “Piyesi sahneye koymuştur, yaşıyabilmiştir. Rüştü ifadesinde; — Ben kazaen kendimi vurdum kim seyi mesul tutmayınız demiş ve ölmüş- Muhasirlir için 71 bin ev Bin yük arabası da yaptırılıyor Ankara 1 (Telefonla) — Sıhhiye ve- kâleti önümüzdeki mali sene içinde muhtelif iskân mıntakalarında yeniden on bir bin ey yaptıracaktır. Muhacirlere parasız dağıtılmak üze- re yaplırılması kararlaştınlan bin yük arabasının ihalesi de Meni de yapılacaktır. ; we. - Bitliste karlar erimeğe başladı Bitlis (Akşam) — Burada karlar kalkmakta, gitgide toprak yüzü. gö- rünmektedir. Her tarafta bahar kokusu esmeğe, yeşillikler belirmeğe başlamış- tır. Hor tarafta kizak sefası hüküm sürüyor. Bitlisin tabi güzelliğine do- yum olamaz. Şehrimizde asayiş pek çok mükemmeldir. Yeni emniyet müdür ve- kili B. Kâzım çok çalışıyor, bekçiler, pO- isler iyi kontrol altında ve temiz bir haldedirler. Cürmü meşhud kanunu burada da fevkalâde güzel. neticeler vermiştir. Şehirde hiç bir zabıta vu- kuatı yoktur. Nüfus sicilleri Gelecek sene herkese yeni hüviyet cüzdanları verilecek İstanbulda | bulunan Dahiliye vekâ- leti nüfus umum müdürü B. Muhtar, dün valiyi ziyaret etmiştir. Geçen s6- ne yapılan nüfus sayımından sonra nÜ- fus kayıdlarının yeni baştan ıslahı lü- zumu göz önüne alınmış ve yeni bir nü- fus sicili tesisi kararlaştırılmıştır. Ö- Tüm, doğum, evlenme, boşanma gibi değişiklikler muntazam yürütüleme- diği için birçok kayıdlarda noksanlar ve yanlışlıklar vardır. Hükümet, Tür- kiye nüfusuna kayıdlı vatandaşların si. ellerinin tam olmasını istiyor. Gelecek seneye kadar bütün noksanlar tamam- lanacak ve görülen yanlışlıklar düzele- cek, bundan sonra her vatandaşın eli- ne yeni nüfus hüviyet cüzdanları veri- lecektir. Bu nüfus tescilini yapmadan evvel İstanbul gibi nüfusu kesif merkezler- de tedkikata ihtiyaç görüldüğünden bay Muhtar da bir müddetten beri bu işle meşgul olmaktadır. Nüfus umum müdürü bügün Ankaraya dönecektir. © * Miratı kim - ze .. öldürdü? Evvelâ itirafta bulunan Mehmed döğüldğünü iddia ediyor Üsküdarda karısı Mirati evde tâ- banca ile öldürmekten suçlu Mehme- din muhakemesi dün ağır ceza mah- kemesinde yapılmıştır. Mehmed polis- te verdiği ifadede karısını kendisi öl- dürdüğünü itiraf etmişken bilâhare mahkemede bu ifadesini reddederek poliste dayak yediği için böyle söyledi- Zini, karısının evde kazaen öldüğünü İleri sürmüştü. Mehmedin küçük kardeşi Bekir de karakolda cinayetin ağabeysi tarafın- dan yapıldığını söylemiş, mahkemede ise karakolda kendisini döğdükleri için böyle söylediğini, Miratin Kazaen öl- düğünü iddia etmişti. Dün Mehmedin ve Bekirin karakolda döğüldüklerini isbat için müdafaa şa- hidi olarak gösterdikleri Huriye ad- larında iki kadınla Seher adında diğer bir kadın dinlenmiştir. Bunlardan Hu- riye ifadesinde vaka günü Yeldeğirme- ni karakolunun önünden geçerken içe- Tiden «anneciğim ölüyorum. Beni döğ- meyinizs diye sesler işittiğini ve ora- da bulunanlara Sorunca karakolda Bekir ile Mehmedi döğdüklerini öğren. diğini söyledi. Diğer Huriye ile Seher- de iki gün sonra Mehmedin evine git- tiklerinde Bekirin hasta yattığını ve karakolda dayak yiyerek hastalandı- ğını işittiklerini söylediler. Mektep talebesi olan Bekirin 6 gün- lerde haslâlanarak mektebe rapor gö- türüp götürmediği mekteplen sörul- muşta. Bu tezkereye cevap gelmedi- ginden muhakeme başka güne bırakıl- muştur. alel NİL Kv Şehir meclisinde Sürp Agop işinin sulhan halli kararlaştırıldı Nisandan sonra damgasız saç kıvırma makinesi kullanılamıyacak Şehir meclisi dün ikinci rels vekili Tevfiğin reisliği altında toplandı. Mün- hal bulunan Sarıyer azalığına yedek- ten gelen bay Ali meclise takdim edil- di. Bütçenin bir maddesine münakale yapılması hakkindaki teklif ile bina ve arazi tahakkuk ve tahsil şubelerile be- lediye tahakkuk ve tahsil teşkilâtının yeni sene bütçesinde birleştirlimesi hak- kındaki teklif bütçe encümenine hava le edildi. Bazi kaza komisyonlarındaki mün- hallerin tayini de riyaset divanına b- havale edildi. Bundan sonra Sürp Agop mezarlığı etrafındaki davalar münasebelile kava- nin encümeni mazbatası okundu. Sürp Agop mezarlığı etrafında vaktile bele- diyenin açtığı dava, birçok safhalar- dan geçtikten sonra belediye lehine halledilmişti. Fakat belediye müteka- bil bir dava açmış, tazminat istemişti. Bu sırada Dahiliye vekâletinin tensi- bi üzerine şehir meclisi bu ihtilâfın sulhla halline karar vermiş iken -bu tazminat davası belediye lehine halle- rakıldıktan sonra sâç kıvırma makine- lerinin göçen içtimalarda görüşülen ta- limatnamerin üçüncü maddesi hak- kında, mülkiye ve sıhhiye encümenleri mazbatası okundu, Bu maddeye göre talimatname tatbik edilir edilmez ber- berlerin kullandıkları bütün aletler belediye fen heyeti tarafından muâ- yene edilerek muvafıksa damgâlana- caktır, 1 hazirandan sonra damgasız saç kıvırma makinesi kullanılması yâ- saktır. Meclis bu maddeyi kabul et- dilmişti. Bu vaziyet karşısında belediye riya- sel makamı, gene sulh yapılıp yapılmı- yacağı hakkında meclisten yeni bir kar yar istediğinden kavanin encümeni bu meseleyi esasından tedkik etmiş ve ih- tilâfın halli için mütevellilerle bele- diyenin sulh yapmasını muvafık göle müştür. Encümen, Dahiliye vekâletinin de tensip ettiği gibi 56603 metre murab- balından ibaret olan Sürp Agop mezar- miştir, Talimatnamenin diğer madde- leri daha evvelce müzakere ve kabul edilmişti. Daha bazı mazbata ve kâğıdlar ka- bul edildikten sonra belediye hastane- lerine müracast edecek hastalardan alınacak ücret için yapılan tarifenin tedkiki sıhhiye öncümenine verildi. Yeniden iki bin elektrik lâmbası kon- ması hakkındaki riyaset teklifi de sıh- hiye, mülkiye, bütçe encümenlerine | l liğının üzerinde bulunan tamam ve noksan binaların bulunduğu 5990 met re murabbaı Ermeni patrikhanesi mü- tevellilerine ve 50613 metre murabbaı da belediyeye terkedilmek şartile sulh yapılmasını münasip görüyordu. Bu mevzu etrafında biraz müzakere cereyan ettikten sonra mazbata kabul edildi. Meclisin toplantı müddetinin daha on beş gün uzatılmasına karar verildi. Buğday satışları gevşedi, fiatler bir miktar düştü Bu yüzden yakında ekmek fiatlerinin düşmesi ihtimali vardır Son günlerde buğday fiatleri bir miktar düşmüştür. Piyasa gevşemiş, satışlar azalmıştır. Fiatlerin gevşeme- si şubatın on ikisinden sonra başlamış- tır. O günler yumuşak buğdaylar 6 ku- ruş 17,5 para ile 6 kuruş 25 para ve sertler de 6 kuruş 30 para ie 7 kuruş 5 para arasında muamele görürken bit kaç gün sonra sukut başlamış, 19 şu- batta yumuşaklar 6 kuruş 15, sertler de 6 büçuk kuruştan alıcı bulabilmiştir. Görülüyor ki, bu müddet zarfında yu- muşaklar 10 paraya yakın, sertler de 20 para kadar düşmüşlerdir. Bunu takip eden günler piyasa biraz! dah gevşemiş ve dolayısile fiatlerde bir miktar daha düşerek nihayet yu- muşak buğdaylar 6 kuruş 7 para ve sertler de 6 kuruş!10 paradan satılmış- lardır. dığı ve dolayısile ceza gören fırıncılâm rın itirazlarda bulunduklari yazılmıştı. Bu sene satılmakta olan geçin sene mahsulü buğdaylarda gloten miktarı- nın az olmasına sebep, geçen yıl hava ların sık sık değişik geçmesidir, Gayri tabi havalar, sık Sik yağmurlar buğdayların glotenine çok tesir etmek: tedir. Fakat memleketimizin her tarafın- da havalar ayni şekilde geçmediği için buğdayların gloten miktarı da muhte- liftir, Nitekim umumiyetle gloteni az olan geçen senenin mahsulü arasın- da bilâkis fazla glotenli buğdaylarda elde edilmiştir. Hâlen satılan buğday- lar arasında yüzde 12 glotenli olanları bile vardır. Fakat ekserisi yüzde 8-9 a- rasındadır. Değirmenciler ve fırıncılar mevcud Ekseriya 15 günde bir ve pazartesi günleri toplanan ekmek narhı komis- yonu 15 günlük fiatleri tedkik ederek narh tesbit eylemektedir. Şu hale gö- buğdaylardan belediyenin istediği yüz- de on glotenli ekmek elde edilemiyece- &i iddialarında israr etmektedirler. re pek yakında ekmek fiatlerinde de tenzilât beklemek mümkündür, BUĞDAY NİÇİN DÜŞÜYOR? Buğday flatlerinin sukutunun se- bepleri muhteliftir. Evvelâ ihracat dur- muş gibidir. Çünkü bütün memleket- ler ihtiyaçları kadar buğday almış bü- lunuyorlar, Dış istekler daha ziyade sett buğ- daylar üzerinde toplanıyordu. İhracat azalınca sert buğdaylarda yumuşakla- rın fevkinde iken 15 gün içinde onlar- dan daha çok fiat kaybetmiştir. Sertler düşerken yumuşaklar da pek tabii ola- rak serileri takip etmiştir. Bunlar ancak yüzde 8 gloten temin edilebileceğini söylüyorlar. Halbuki bir , kısım alâkadarlarda mevcud fazla glo- tenli buğdaylardan da istifade oluna- rak goten miktarının çoğaltılabile- ceğini ve bu suretle yüzde on değilse bile, yüzde dokuz gioten temin edilece- ği kanantindedirler, Bu vaziyet, yüzde on olarak tesbit edilen gloten nisbeti- nin yeni mahsul gelinceye kadar bir miktar tenzil edileceğini göstermekte- dir, EKMEK FİATİ Dün ekmek narh komisyonu buğday ve un flatlerini tedkik etmiş ve fiatler- GLOTEN MİKTARI ÇOĞALTILA- | de büyük bir değişiklik görmediğinden: BİLİR Mİ? ekmek fiatinin tayinini gelecek pazar- Buğdaylarda gloten miktarının azak| tesi gününe bırakmıştır. ECNEBİ LİSANLARI ANKARA - Konya caddesi BERLİTZ MEKTEBİNDE Öğreniniz. 1-3-937 tarihinden itibaren yeni kurslar açılıyor. Tecrübe dersi parasızdır. Riyaziye dersleri “ISTANBUL - Is'iklâl caddesi dh, MİMİ al