2 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 14

2 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 14

Çok temiz ve muntazam bir kasaba: Balya Madenlerile meşhur Balya her şeyden evvel bir iş ve işçi memleketidir Balyanın umumi görünüşü m) — Balıkesir Halk- Balya çocukları esirge- ği bir rüsa- e Balyaya gel- urumunu: merede bulunn di Balya itunlarında adına pek| ehir olmasına n bir ticaret ve iş | memleketidir. Balıkesirden. Çanakkale» ye uzanan, Türkiyenin. birinci dere- cede güzel yollarından birinin üzerin- dedir, Otomobiller bir âsfalt üzerinde | kayıyor hissini vererek iki saatte Ba- | esirden Balyaya varıyor. edilen /onguldağın kömürü, Trabzonun fındığı, İzmirin üzüm ve inciri ne !se, Balyanın da Simli kurşunu o dur, Sa- de kurşun mu?. Hâyır.. Balyanın sa- rumtırak toprağının altında daha bin türlü maden hazineleri yatmaktadır; Her şeyden evvel bir iş ve işçi memle- keti olan Balyanın iktisadi vaziyeli ev- welce daha düzgünmüş, Makine ile İn- san kolu arasındaki hayat mücadelesi, insan gücünün yenilmösi ile bu şehrin iktisadi vaziyetini değiştirmiştir. Vâktile20 kişinin gördüğü bir işi, şim- di"bir makine görmektedir. Bu sebep- le, bir vakitler 2000 amielesi olan ma- denler, şimdi 300 kişi ile idare edilmek- tedir. Hayat ucuzdur. Belediyenin dik- kat ve ihtimamı ile gıda maddelerini temiz ve ucuz olarak tedarik etmek mümkündür. Şehrin güzel bir hükümet konağı, muntazam bir belediye ve jandarma dairesi var. Bir itfaiye garajı yapıl mış ve kulesine icabında hava tehlike- ini bildirecek canavar düdüğü konul- yuştur. Gayet temiz ve bakımlı olan cadde ve sokaklarâ, çam ve akasya fi- danları dikilmektedir. Balyanın hava ve suyu güzeldir, Rütubetten eser yok» tur. 90 azası bulunan gençlik klübü faaliyet halindedir. Balyanın çalışkan bir kaymakamı var. Hakkı Öneyler; vazifesine yeni başlamış olmasına rağmen, iyi bir ida- reci ve mükemmel bir kanun adamı ol- duğu için, şehrin ihtiyaçlarını yakın- dan kavramiş ve yeni mesleğinde ilk terakki hamlelerini Balyanın iyiliğine ve güzelliğine hasretmiştir. Balyanın senelerden beri belediye relsi ve parti başkanı olan B. Abdullah da şehrin refah ve saadetine çalışmaktadır. Netice itibarile Balya, etrafını saran dağların ve nihayetsiz madenlerin arasında mütevazi bir sükün içinde ye- niliğe ve güzelliğe doğru İlerliyor. Bu küçük kasabanın endüstri sahasında eskisinden daha parlak bir istikbali ol- oktur. Şehrin binala- kârgir ve muntazam- Ege mıntakasında satış kooperatifleri İzmir (Akşam) — Salış kooperatif. | leri teşkilâtı kanununa göre bu yıl Ege | mıntakasında Manisa ve Kemalpaşada | iki satış kooperatifi teşkil edilecek ve bu kuöperalifler, İzmirde kurulacak (Salış kooperatifleri biriliği)ne bağla- nacaklardır. Salihli ve Turgutluda da kooperatifler teşkili muhtemeldir. Sa- $ış kooperatiflerine dahil olan ortak- iarnm mahsullerini İzmirde kurulacak olan birlik İhraç edecektir. İzmirden başka satış kooperatifleri Giresün ha- valisinde de tesis edilecektir. Şimdilik bu iki yerde faaliyete geçecek olan sa- tış kooperatifleri, zamanla diğer İstih- sal mıntakalarımıza da teşmil oluna- caktır. İzmirde vücüde getirilecek satış ko- operatiflerinin önümüzdeki ihracat mevsimine kadar teşkilâtı tamamlan- mış olacağı için (Birlik) vasıtasile Ay. rupanın muhtelif yerlerine ihracala başlamak mümkün olacaktır. Bu sc- ne yalnız üzüm mahsulü için satış ko- operatifleri teşkilâtı yapılacak, kredi kooperatifleri ortakları, bu toşkilâta | dahil olacaklardır, Kredi kooperatifleri bulunan yerlerde bu kooperatiflerin ortakları satış kooperatiflerine de gir- meğe mecburdurlar, fakat satiş koope- ratiflerine dahil olan ve mahsullerini bu kooperatiflere verip ihraç ettiren müstahsillerin, kredi kooperatiflerine girmeleri mecburi değildir. Nizamname, bu gibi müstahsilleri kredi kooperatif- lerine girip girmemekte serbes birak muştar. Hükümet, satış kooperatifleri teşki- | tirecektir. İ yan ve sair suretle av neslinin inkıra- Bu hafta yeni binanın inşasına başlanacak Kastamonu (Akşam) ,— Kastamonu- da büyük bir Halkevi binasile nümune hastanesinin temelleri atılmak üzere- dir. Halkevi için Kastamonunun en işlek yeri olan Tekkealtı kıraathanesi ile buna mülhak binalar istimlâk edil- miştir. Bu hafta temel atma resmi ya- pılacaktır. Hastane için de Olukbaşında bir yer kararlaştırılmış gibi ise de şehrin için- de büyük bir mezarlık iken mezarları nakledilen (Tefsir Alâeddin) tepesinde yapılmasının daha muvafık olduğu mülâhaza edilmektedir. Bu hafta içerisinde karar katileşecek ve hastanenin temel atma resmi de | yapılacaktır. Balıkesirde avcılık Valinin bir emrile zabtü rabt altına alındı Balıkesir (Akşam) — Vali ve parti başkanı Etem Aykut, bütün alâkadar- | N lara yaptığı bir tamimde, av mevsim- lerine âzami dikkat ve itinayı emret- miştir. Badema her istiyen tüfeğini omuzlıyarak izinsiz olarak ava gide- miyeceği gibi, Layin edilen av mevsim leri haricinde avlanmak cezayı icap et- Ayrıca keklik yumurtalarını toplı- zına sebep olanlar da cezaya çarptırı- lacaklardır. Valinin bu emiri Balikesir Avcılar klübü azalarınca büyük bir memnuniyetle karşılanmıştır, Canlı balık İzmir (Akşam) — İzmirde Şark filozofu diye İ meşhur olan Hi- , dayet Keşfi Ak- | güllü, son 28- manda hiç kim< > senin akıl edeme diği bir işe teşeb- büs etmiştir; Canlı ve taze ba- lık satmak. Belediye ve di- ger alâkadarlar- dan müsaade â- lan bu zat, Halkapınar ile Salhane ara» sındaki sığlıkta fenni surette balık ye- tiştirmek ve satmak için denizde 100 metre uzunluk ve 50 metre genişliğin- de bir yerde tel örgülü ve kafesli tesi- sat yapmaktadır. Ne cins balık yetişti- receğini sordum, bana şunlari söyledi: — Yapacağım iş yalnız İzmirde de- gil, deniz olan her yerde yapılabilir. Fenni surette kefal, levrek, metcan ve çipura balıkları yetiştireceğim. Fenni surette balık yetiştirerek canlı sataca- ğım. Iğtanı ude getirmekle mahsulleri. mizin ihracını tamamen bu koopera- tifler vasıtasile yapmak gayesini istih- daf etmemektedir. İhracatçılar veya di. ğer teşekküller, mahsullerimizi ihraç hususunda serbesçe ticaretlerine de- vam edeceklerdir. Satış kooperatifle- ri, üzümlerimizi imalâthanelerinde İş- letecek ve dış ülkelerde bulacağı mah- reçlere satacaktır. Bu suretle yeni te- şekkülün, piyasada bir namr rolü de ifa edeceği şüphesizdir. İzmir üzüm Kurumu'nun, şimdilik satış kooperatifleri birliğine kalbedil- mesi muvafık görülmemiş, faaliyetine devam etmesi kararlaşlırılmıştır. Denis liyor ki, Üzüm Kurumu, gene piyasa- dan üzüm satın alarak dış piyasalar- daki nazımlık rolünü ifaya devam ede- cektir. Satış kooperatifleri teşkilâtı, gelecek yıl İzmir ve havalisi müstahsil lerini de içine alacak ve Aydın - Nazilli havalisinde incir satış kooperatifleri kurulacaktır, Adanada yeni iki mahalle kuruluyor Halk işleri bürosu çok faydalı surette çalışıyor Yukarıda Adanada Seyhan lokanta ve bahçesi, aşağıda adana Halk işleri bürosu Adana (Akşam) — Seyhanın feye- zanında erleri yıkılan ve açıkta kalan- lar için kurulacak iki mahallenin yer- | leri tesbit edilmiştir. Bu mahallelerin birisi Karşıyakada, diğeri de şehrin merkezine yakın ku- rulacaktır. Yenibaştarı kurulacak olan bu ma- halleler yetmiş beşer evlik, ve tam teş- kilâtlı olacaktır. İki mahallede de ka- rakol, mümessillik, parti ocağı bulu- nacaktır. Şimdiki halde Kızılayın te- berrülerden sarfetmeyip' tasarruf etti- ği 20,000 lirası mevcuttur. Plânlara göre bu iki mahalle için 40,000 lira bir para sarfolunacaktır, Bu parayı 20,000 lira eklemek suretile umumi merkez temin edecektir. Kızılay seylâpzedelere | yardımlarına devam etmektedir. BELEDİYENİN FAALİYETİ Adana belediyesi her bakımdan iyi bir sistemle, iş bilirlikle çalışmaktadır. Evvelce bildirdiğim gibi, şehir kuvvetli bir elektrik tesisatına maliktir. İçme su- yu inşaati de devam etmektedir. Belediye Yansenin yaptığı plân dai- resinde harfiyen hareket etmekte ve muvakkat tesisat yapmak yolunu ta- kip etmemektedir. Şehrin başlıca bir derdi, dahili yol- ların fenalığıdır. Belediye bunların 1- lahına başlamıştar. Şimdilik halkın ev- lerine kolayca gidip gelebilmesini t€- minen bütün yollara kum dökülmekte ve kumdan dar yollar yapılmaktadır. Adana gibi vasi bir saha üzerinde ku- rulmuş bir şehrin bütün yollarını par” kelemek veya asflatlamak, bugünkü yarım milyonluk bülçenin başaramıya" cağı bir iştir. Belediye, seylâp dolayısile yıkılacak hale gelen evleri yıktırmakta ve tami- ri kabil olanların sahiplerini de evleri- nİ tamire teşvik etmektedir. Belediyenin 937 bütçesinin daha ge nişletileceği sanılmaktadır. HALK İŞLERİ BÜROSU Adana vilâyet binasının altında bir «Halk işleri bürosu» açılmıştır. Bu bü roda nöbetle hergün, her daireden ÖÇ memur çalıştırılmakta, halkın ve köy” lülerin istidaları burada parasız yazl” makta ve muameleleri bü memurlar tw rafından takip edilmektedir. Halk işleri bürosu 936 yılı içinde 2500 kişinin istidasını yazmış, muame* İesini takip ederek neticesini almış” tar. Samsun (Akşam) — Sivasa naklen tayin edilen Samsun Kültür direktörü” nün şerefine arkadaşları tarafından mükellef bir veda ziyafeti verilmiştir. ye | karıki klişemiz, bu ziyafette bulunan bayan ve bayları gösteriyor.