4 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

4 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

4B 43/931 p ANADOLU — gargaranarmueesrrne e SD EEEON TT AYA GARDEM SAa SAVİY 3 Bi Greta Garbo'dan evvel er. kek elbisesi giyen kadın!.. Başvekilimiz, Musiki mu-, — İstanbul'da allim mektebini gezdiler İsmet İnönü, tatbikat derslerinden fevkalâde memnun oldular. Ankara, 3 (Hususi) — Başvekil İsmet İnönü, dün beraber- lerinde Maarif Vekili Bay Saffet Arıkan ile Bay Hasan Saka Musiki muallim olduğu halde mektebini teşrif etmişler ve ti- yatro, opera sınıfları derslerini tetkik buyurmuşlar, tatbikat, teknik ve şan derslerinde de hazır bulunmuşlardır. Başvekil tiyatro sınıfından ayrılırlarken talebeye iltifatta bu- lunmuşlar. ve şu sözleri söylemişlerdir: — Tatbikat. derslerinizi gördüm. Çalışmalarınız. çok ümid vericidir. Milli sahne hayatımızda muvaffakıyetleriniz, bundan sonra göstereceğiniz gayretlerle belli olacaktır. Sizler, büyük çalışım sdlarınızla - milli sahnemizin en yüksek şerefine mazhar olacaksınız, İçinizden milli sahı yetişeceklerle iftihar edeceklerdi söylüyorum, gördüklerim ümi Kızıltoprak'ta d Sdağgedük Demir madeni bulundu. İstanbul, 3 (Hususi muha- birimizden) — Bir zat, bugün vilâyete müracaat ederek Kı- zıltoprak'ta bir dağda demir madeni. bulduğunu - bildirmiş ve- imtiyazını — istemiştir. Bu dilek üzerine-İktısat Vekâleti maden araştırma enstitüsü mü- dürlüğü tarafından — yerinde tetkikat yaptırılacaktır. Dahiliye Vekâleti Nahiye müdürlerinin ma- aşlarını artıracak İstanbul, 3 (Hususi) — Na- hiye müdürlerinin maaşları ar- tırılacaktir. Bu cihet Dahiliye Vekâletince muvafık görül- Müştür. Bunun için yakında bir proje hazırlanacaktır. Tüccarlarımız Serbest dövizle iş yapan memleketlere mal gönderebilirler İstanbul, 3 ( Hususi muha- birimizden ) — Almanya ile iş yapan tüccarlar, bugün Vi- lâyette Vali Bay Muhiddin Üstündağ'ın reisliğinde top- lanmışlar ve görüşmüşlerdir. Ankara, 3 ( Hususi muha- birimizden ) — İktısad Vekâ- leti, ticaret işlerimizde müşkil bir vaziyet mevcud olmadığını Ve tüccarlarımızın şimdilik ser- t döviz ile iş yapan mem- leketlere sevkıyat ve - iliracat Yâpmasını tavsiye etmiştir. Fas'a sevkedilecek. Paris, 3 (Radyo) — Aksi- Yon Fransez gazetesine göre, Nim'de toplanmış olan asker- '€r Fransız Fası'na sevkedile- Seklerdir. ANADOLU - Günlük siyasal gazete SABip ve Başyasgamı lıHıycıu Rüşdü ÖKTEM muml neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nüzhet Çençar İsmir İkinci: Beyler sokağı C. Halk Partisi hinası içinde yi tlaraf: İzmir — ANADOLU *lefon; 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur. 1 memleketler için senelik üereti 27 liradır Hex yerde 5 kuruştur Beçmiş nüshalar 25 kuruştur. AÂNADOLU MATBAASINDA ILMIŞTIR Yülığı Y ne için büyük bir varlık olarak len biri de ben olacağım. Tekrar lerimi Fransız'lar Ra Tunus'da idari ıslahat yapacaklar.. Paris, 2 (A.A) — Diş ba- kanlığı müsteşarı |B. Vienot dün akşam radyoda söylediği bir nutukta Tunus için idari geniş bir ıslahattan haber ver- miştir. Bu ıslahat yerlilerin memleketi temsil eden komis- yondaki nüfuzlarını tevsie ma- tuftur. Paris, 3 (Radyo) — Bay Viyeno Tunus'dan dönmüş ve Pisiü'>-vAnl ölktüyüar, Gazetecilerin vaziyet hak- kındaki sualine karşı: — Söylenecek hiçbir şeyim yoktur. Marsilya'da söyliye- ceklerimi söyledim. Tunus'a yeni bir idare sistemi verece- ğgiz, Tunus'un geçirdiği buhran, ancak zamanla nihayet bula- | caktır. Demiştir. Hâdiseler çıktı Paris, 3 (Radyo) — Aksiyon Fransez gazetesine göre, Bay Viyeno'nun Tunus seyahati münasebetile birçok hâdiseler çıkmıştır. Bu hâdiselerde” 10 kişi yaralanmıştır. Nazır Merasimle karşılandı ve kabloyu teftiş etti Belgrad, 3 (Radyo) — Fran- sa posta, telgraf ve telefon Nazırı B. Rober Jardilye, bir Yugoslav vapurile Dobrovniğe gelmiş,”"merasimle karşılanmış ve Yugoslavya-Fransa arasındı yeni açılan kablo merkezini tedkik etmiştir. Yugoslavya Başbakanı B. Stoyadinoviç, Belgrad'dan kendisine gönder- diği bir telgrafla iki millet arasındaki samimiyetin ehem- miyetini ve kıymetini tebarüz ettirmiştir. Yugoslavya Tayyare cemiyeti 15 inci yıldönümü Belgrad, 3 (Radyo)— Tay- yare cemiyetinin 15 inci yıldö- nümü münasebetile Belgrad'da merasim yapılmış, cemiyet reisi, Kral naibi son Altes Prens | Pol tarafından kabul edilmiştir. Papa Taç giyme merasiminde temsil edilecek Vatikan, 3 (Radyo) — İn- |-giliz hariciye bakanlığının da- veti üzerine Papa 'Monsinyor Piyetro Bizardi'yi İngiliz kra- hnın taç giyme merasimine iştirake memur etmiştir. —— Havacılık bayramı İstanbul, 3 (Hususi) — Pa: zar ganü İstanbul'da Havacı- hk bayramı yapılacaktır. Bu- günlerde Ankara'dan gelecek olan Türkkuşu müfrezesi, Ye- şilköy meydanında merasimle karşılanacaktır. Pazar günü şehir üzerinde bir uçuş yapacak olan filo, İstanbul Türkkuşu plânörcüle- rinin de iştirakile akrobasi ha- reketler yapacaklar, paraşüt- lerle atlıyacaklardır. O gün, Türk Hava kurumu- nun kiralıyacağı bir tren, mek- teplileri ve halkı meccanen Yeşilköye götürecektir. Sırt hammallığı İstanbul'da yalnız yokuş yerler için şimdilik zarurf görüldü İstanbul, 3 (Hususi) — Sırt hamallığı — meselesini - tetkik için toplanan mütehassıs komis- yon işini bitirmiştir. Komisyon; düz caddelerde kat'iy- yen yasak edilmesini, dik ve araba, otomobil gibi vesaiti nakliyenin çıkması imkânsız ve yokuş olan yerler — için, yeni bir şekil buluncıya ka- dar sırt hammallığına müsa- ade olunmasını — kararlaştır- mıştır. İstanbul'da eytam ve eramil maaşları İstanbul, 3 (Hususi) — Ey tam ve eramil maaşları bu ay verilecektir. Tevziata tesi günü başlanması temeldir. Avrupa'ya gidecek talebe Ankara, 3 (Hususi) — Ma- den tedkik ve arama enstitüsü namına . Avrupa'ya — gidecek talebenin imtihanları dün ya pılmıştır. Bulunan altınlar Âsarıatikadandır İstanbal, 3 (Hüsüsi) — Üs- küdar'da birkaç amele tara- fından bulunan altınlar, müze müdürlüğünce tedkik” edilmiş ve âsarlatika olduğu anlaşıl- miştir. Amelenin elinde bulunan diğer altınlar da alınarak mü- zeye verilecektir. Türk - Rus Ticaret müzakereleri İstanbul, 3 (Hususi) —Türk- Rus ticaret — müzakerelerine Hariciye Vekületinde devam edilmektedir. Bulgaristan'da şenlikler Sofya, 3 (Radyo) — Bul- garistan'ın kürtuluüş bayramı münasebetile — bugün bütün Bulgaristan'da şenlikler yapıl- mıştır. Küçük antant Ve Bay Krofta'nın söylevi Belgrad, 3 (Radyo) — Çe- koslovakya hariciye nazırı Bay Kamila Krofta'nın hariciye en- cümeninde irad ettiği son mü- him nutuk, bütün Yugoslavya gazetelerinde büyük başlıklar altında neşredilmiştir. Vreme ve Politika gazeteleri küçük Aantant — tesanüdünün ehemmiyetinden bâhis maka- leler neşretmişlerdir. sırtla yük götürmenin cumar- muh- Limanlarımız Falih Rıfkı Atay Sayın Başbakanımız - İstan- bul ye İzmir limanlarını tetkik etti. Başbakanın bir limanlar politikasıni sür'atle gerçekleş- tirmeğe karar verdiğini bildi- ren sözlerinin herkes üzerinde bir müjde tesiri bırakmasının sebepleri vardır. Senelerden- beri meselâ şu veya bu cins bir malın Hamburg'dan İstan- bul'a nakil navlonu ile gemi- den karaya çıkma masrafının bir olduğunu — işitir, dururuz. Limanlı yerlerde vaziyet böy- ledir: Karadeniz'e yollanan malların adreslerine ne zaman teslim — olabileceğin - size hiç kimse temin edemez.. Eğer gemi Trabzon'a vardığı vakit fırtına — varsa, mal Batum'a gidecek, brlki bütün Rus ke- yılarını dolaştıktan nbul'a dönecek, seferde malımizı ki adrese teslim tecrübesini tekrar edecektir. Karadeniz coştuğu vakit, en iyi sığınak açık denizdir. Limansız kıyı- lardan kendilerini dalgaların kucağına —atmağa muvaffak olamıyan — gemiler, kayalara çarparak parçalanmağa mah- kümdürlar. Hulâsa bu öyle bir derttir ki Türkiye'nin kıyı şehirlerinden - herhangi birine gitmek üzere vapura binebi- lirsiniz: Fakat oraya çıkabile- ceğinizi, ancak, rasat müte- hassısları tahmin edebilir. Ne yapalım? Türkiye'nin bütün bayındırlık — işleri cum- huriyete kalmıştır. Raylarımızı sonra, İs- bir - ikinci Trabzon'da henüz şark hudutlarına yak- | laştırmağa uğraşıyoruz. Büyük naha işlerinin her biri milyon altınla takdir. olunabilir mas- raflar'istemektedir. Demiryol lar ve limanlar mühi , kadar nakil ne kadar ehemmiyetli ise, geniş mikyas- ta sulamak ve tarım kombi- naları ile, endüstri müessese- leri de nakledilecek olanlara vübüd. vermek Tiçinço-kadar mühimdir. Mesele şu veya bu işe sıra gelmesinde ve başlamak için imkân bulunmasındadır. İstan- bul ve İzmir'e sıra geldi. Dün Hollanda ile — imzalandığını gördüğümüz kredi anlaşması- nın içinde liman inşasının da yer tuttuğunu — görmekteyiz. Bu kredi ile Trabzon transit ve Ereğli ve Himanımı başarmak - ihtimalin- den gazetclerde bahsedildiğini görmekteyiz. İstanbul rıhtımlarındaki ye- ni inşaların, İstanbul şehri ptânındaki liman tasavvurla- rıma hiyanet etmiyecek olduğu hakkında Ekonomi Bakanımı- zın inancâlarına hususi bir kiymet vermekteyiz. İleri şe- hirlerin binlerce nesle devre- dilecek olan büyük menfaat- leri, biçbir " sebeple, bügünkü kolaylık veya faide fikirlerine feda edilemez, Türkiye'nin her türlü iş hacmi boyuna artıyor. Mem- leketin her parçasını diğeri ile ve bütün memleketi, böl- ge bölge, cihan girid ve çı- kıdları ile münasebette bulun- duran limanların emniyet va- sıtaları ve modern işleme ci- hazlarile donatılması, hiç şüp- hesiz, bahtiyarlığına geniş ölçüde hizmet edecektir. “ULUS. için demir kömür vatanın L E. F talimatnamesi Fuar komitesi, dün öğleden sonra belediyede doktor Bay Behçet Uz'un riyasetinde top- lanmış, — 937 : Enternasyonal Fuarının talimatnamesi üzerin- de müzakerede bulunmuştur. olduğu | | kizi Bayan İsmet ameliyattan sonra Bay olacağını ümid ediyor Maniler söyliyerek erkek elbisesile keten helvası satan bu kadın, erkek mi? Meşhur den Greta Garbo ve Marlen Ditrih'in erkek elbisesi giye- sinema artistlerin- rek gezintiler yapmaları, süva- relerde hazır. bulunmaları bir vakitler dedikodulara sebebi- Bir kadının erkek abit yet vermişti elbisesi giymesi gay fakat zamanla bu ) sayıl görülmüş gayri tabiilik te (T: ançeska tistin haya- mağa başlamıştır. Gaal adlı güze tını kazanmak - için erkek el bisesile b alışmağa mecbur olması yüzünden na- etlere düştü- sıl gülünç- v. gü mleri he- sihema mü unutmamışlardır. Beyaz perdenin kadın kah- n erkek elbisesi giymeleri, hayatta muvalfak olabilmek, maişetlerini kazan- mak düşüncelerinden ziyade gü nü: ramanl Bayan İsmet erkek kıyafetinde ekzantrik bir vak'a, yeni bir dedikodu yaratmak sevdasın- dan doğmuştur. Fakat bu ya- zıda Anadolu İsmet, yedi - yıldanberi giydiği erkek elbisesini, ne ekzantrik bir hâdise ve ne de dedi-kodu yaratmak sevdasile giymiştir. O, yalnız hayatta muvaffak olabilmek,ferkeklerin hayattaki istisnai vaziyetlerin- den istifade etmek düşüncesile hareket etmiştir. Uşak'lı ve 25 yaşında olan Bayan İsmet, kadın elbi nin hayatta muvallakıyeti bal- talıyan bir vasıta olduğuna kanidir. Şimdiye kadar başın- dan geçenler büyük - bir Ro- man mevzuundan çok aşkın- dir. Daha onüç yaşında iken üvey babasının çirkin bir ha- reketi yüzünden ana yuvasın- dan uçan bu kız, çok geçme:- den evleniyor, ilk kacası ve remden ölüyor, ikinci defa Afyon'da evleniyor. Fakat ko- casile bir arada yaşamaktan zevk almıyan, kendinde erkek- lik duyguları hisseden Bayan İsmet, erkek olduğunu iddiaya başlıyor. İlk gördüğüm vakit: — Bu erkek deki kadın tipi İzmir'de ne arıyor? Diye düşünmüştüm. Yanına sokuldum. Yedi yıl | tamyacağınız Sİ- elbisesi için: Bayan İsmet köylü kız kıyafetinde erkek elbisesi giymenin ve erkeklerle tanışmanın verdiği alışkanlıkla hiçbir ihtirazi ha. rekette bulunmadı. — Siz erkek misiniz? Dedim. —Ayağında külot, sırtında ceket, boynunda da | kravat vardı. Benim baktığımı | görünce o da, kendi elbise- sinc baktı ve Erkek- kıyafetinde Lir kadiın! Cevabinı verdi.'Bir güzetedi ö Güükeminsi 'bir mevasli Derhal konuşmağa başladık, iki elini arkâsına Bağlıyarak bir erkek vakar ve serbestisi ile konuşuyardu. Sonra haya- tını anlatmağa başladı: Alyon'da ikinci kocamla bir arada yaşamaktan hazzetmedim. El ğecek diye ödüm kopuyordu. Zamanla bu hal bende nefrete kadar ilerledi ayrılmağa mecbur kaldım. İzmir'e geldim. Seyyar — satıcılığa başlamağı düşündüm, kendimi bir erkek kadar serbest hissediyor ve maişetimi kendim kazanmağı düşünüyordum. Çarşıdan bir kat erkek elbisesi satın aldım, Bunları giyerek aynada ken- dime ilk baktığım zaman, yü- zümün kızardığını hissettim: — Böyle nasıl sokağa çı- karım. Diye düşündüm. Fakat bu hicap hissi, sokağa çıkıncıya kadar devam etti. hiç zerime de- ve Berberde saçlarımı kestirip erkek tıraşı olduktan sonra tekrar kadınlığa dönmek ben- — Sona 2 inci sahifede — TAKVİM Rumi - 1353 Arabi- 1355 Şubalt 19 Zilhicce 20 MART