4 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

4 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

— nun yaraları * tehlikede k Yaş suikasdı P * Şan ve meb'usan mec- hm islerinde şiddetli müna- kaşalar olmuştur Birçok kulübler kapatılmış, suikasdçıların Şiddetle cezalandırılmaları istenilmiştir Belgrad, 3 (Radyo) — Ro- © Mmanya hükümeti, milliyetper- verlerin Yaş üniversitesi rek- törü Dr. Bay Bartu'yu hançerle yaralamaları sebebile mühim — tedbirler ittihaz etmiştir. Mem- leketin Aasayiş ve emniyetini ihlâl eden bu gibi hareketler tel'in edilmiştir. Bu hareketlere içtisar eden- | ler derhal tevkif edilecekler ve şiddetle cezalandırılacak- lardır. Yaralı rektör, Bay Bartu- hafiftir, hayatı değildir. - Suikasd münasebetile meb'usan meeli- sinde çok hararetli müzakere — ve münazkaşalar olmuş, söz söyliyen birçok meb'uslar bu hareketi tel'in etmişlerdir. Hü- kümet namına söz söyliyen dahiliye nazın B. Dilamandi, böyle hareketlerin önünü al- mak için lâzımgelen tedbirle- rin alındığını söylemiştir. Suikasda maruz kalan rek- tör Bay Bartu, evvelce âyan meclisi azasındandı, onun için âyan meclisindeki müzakereler daha şiddetli olmuştur. Âyan azaları bu hareketi tel'in et mişlerdir. Belgrad, 3 (Radyo) — Bük- reş'ten bildiriliyor: Romanya milliyetperverleri tarafından yapılan suikast te- şebbüsü, siyasi mahfellerde çok fena karşılanmış, bütün Romanya milleti, bu çirkin hareketten nefret duymuştur. Bilhassa âyan azaları fevkalâ- - de müteessirdirler. Âyan mec- lisi azasından Bay Yorga, mu- hafazakârların teşkilât ve par- tilerine mensub olanların kanlı hareketlerini anlatmış: — Romanya'nın haysiyet ve şerefini düşünmiyen bu cani- lerin en meş'um bir cinayet işlediklerinden belki haberleri bile yoktur. Kollarını serbest serbest — sallıyarak aramızda dolaşan bu cinayetin mes'ul, Mürettip ve — müşevviklerinin derhal tevkif edilmeleri ve hattâ en ağır bir şekilde ce- zalandırılmaları lâzımdır, de- miştir. Birçok âyan azası da sağ cenah mensuplarına hü- cum etmişlerdir. Bükreş, 3 (A.A)—Gazeteler üniyersite hayatının tanzimi hususunda hükümet tarafından Atili verilen kararları müttefikan tasvip etmektedirler. Yarı resmi Vütorul gazetesi diyor Ki *Mesele her cephede halle- dilmiştir. Anarşi havasını ve dün akşam Yaş üniversitesi rektörüne — yapılan — suikasdı beslemiş olan bütün şebeke ve ocaklar merhametsizce ta- kib edileceklerdir. Romanya yalnız dahili sükünu değil mevcudiyetini dahi tehlikeye düşürmekte olan hareket ve icraat için tecrübe sahası ola- maz. , Gazete efkârı umumiyeyi bu büyük ve tarihi nizam ve em- niyet hareketinde hükümete müzahir olmıya davet ediyor. Bükreş, 3 (A.A) — Mecli- sin dünkü toplantısında sağ cenah grupları da dahil oldu- ğu halde bütün Partilerin mü- messilleri Yaş suikasdım şid- detle takbih etmişler ve ted- hiş usullerinin tatbikini büyük bir teessürle karşılamışlardır. Bakan B. İmandi hükümet adına bu usulleri şiddetle ten- kid etmiş ve hükümetin bunu tenkil hususundaki kat'i kara- rını bildirmiştir. Profesör B. Bratun'un evel- ce reisi bulunduğu Senato'da da ayni suretle protestolar ya- pılmıştır. Bükreş, 2 (A.A) — Rador ajansı bildiriyor: Bu sabah Başvekil Bay Ta- taresko'nun riyasetinde topla- nan Nazırlar heyeti bazı ener- jik tedbirler almıştır. Bu me- yanda bütün üniversiteler ve talebe cemiyetleri muvakkat bir zaman için kapanacaktır. Üniversiteler yüksek - tahsil hakkındaki yeni kanun muci- bince yeniden tanzim edilince açılacaktır. Talebenin herhangi bir si- yasi partiye intisabı ve yahut herhangi bir. siyasi tezahüre iştiraki memnudur. Nazırlar heyeti ayrıca Mason locaları ile herhangi mahiyette olursa olsun ber türlü gizli cemiyetleri ve teşekkülleri der- hal kapatıp dağıtmıya Dahiliye Nazırını memur etmiştir. Bükreş, 3 (Radyo) — Bu sabah, zabıta kabine mukar- reratını tatbike başlamış ve 118 mason İocası ve birçok gizli cemiyetler seddetmiştir. Definesi a'nınDefinesi Tarihe müstenid zabıta romanı — ——— 24 kapısına kadar vardı. Kapıdan içeriyi dinledi, hiçbir ses gel- miyordu. Âni bir hamle ile kapıyı açtı, keskin bir fer- yadla karşılaştı. Gizel'in mürebbiyesi ikinci defa feryada vakıt bulamadı; Lük'ün göğsüne indirdiği bir yumruk ile kanepenin üzerine yıkıldı, iri yarı Alman karısı, yediği yumruğun tesiri kıvranmağa başladı. Lük, samimi olarak: — Madam, muhterem ma- dam beni mazur görünüz; size verdiğim elem ve raptan ile Naklı ğ Benlioğlu dolayı çok müteessirim. Maa- mafih bu ıstırap geçici ve çok zararsızdır. Lük, sözüne devam ederek: — Beni mazur görünüz ma- dam; çünkü ağızınıza tıkaç yapmak üzere sizin yeni baş- örtünüzü kullanacağım. Çünkü ne mendile ne de ipe benzer birşey ortada yok.. “İşte... Eşarpınız istediğim işe çok iyi yaradı. Şöylece halı üzerinde, çok değil, be- nim işim bitinciye kadar ya- tacak, ses çıkarmıyacaksınız. Siz ses çıkarmayınız, zaten Hırsız çırak 50 lira çalmış, müşteri- leri de dolandırarak kaçmış, Karantina Tramvay cadde- sinde kasap Sabri'nin dükkâ- nında çalışan Mehmed, bun- dan birkaç gün evel, dükkân- daki çekmecede — bulunan bir kumbarayı kırmış, içindeki 50 gümüş Jİirayı alarak yerine cam doldurmuş ve müşteriler- den de 380 kuruş dolandıra: rak kaçmıştır. Zabıta, hırsiz çırağı aramaktadır. Kocasını döğmüş Yapıcıoğlu yokusunda otu- ran Hulüsi kızı Zehra, oğlu Necdet ve kızi Rayegân ile birlik olup, kocası Hasan oğlu Abdurrahman'ı sopa ile döğ- müşler ve yaralamışlardır. Za bıta, Kadın ve çocukları ya- kalamış ve Adliyeye vermiştir. Tavuk hırsızları Tepecik'te oturan Kıpti Fat- ma, AÂyşe ve Emine, Kemer karakolu arkasında bulunan bir damdan, Ahmed'e aid üç tavuğu çalarlarken yakalanmış- lardır. Çingene demiş! Alsancak'ta İntikam soka- ğında oturan Jozef oğlu Agos- tinos, Şefkati karısı Münire'ye (Çingene) diyerek hakaret et- tiğinden Adliyeye verilmiştir. Dünyada Demir ve çelik talebi çoktur Londra, 3 (A.A) — Hazine tarafından neşredilen iki emir- namede işlenmiş demir üze- rinden bugün alınmakta olan yüzde 33 1/3 ithal resmi büs. bütün ilga olunmakta ve kon- tenjan ve menşe şahadetna- melerile giren mamul demir ve çelik eşyadan alınmakta olan yüzde 20 ithal resmi de yüzde ona indirilmektedir. Dünya piyasalarındaki müt- hiş demir ve çelik talebinden mütevellid olan bu iki karar yarından — itibaren — meriyete girmektedir. Filistin - Irak Arasında bir ticaret mua- hedesi imzalandı. Kudüs, 3 (Radyo) — Roy- terin bir haberine göre Filis- tin ile Irak arasında bir tica- ret uzlaşması imzalanmıştır. İki hükümet mütekabilen gümrük resimlerini — indirmiş- lerdir. Hayfa'da Irak namına bir serbest mıntaka ihdas - edile- cektir. kilitliyeceğim. da beraber sizi — burada Anahtarlarınızı alacağım. Dedi ve anahtarları kadının belinden demeti ile aldı. Ge- ne ayni kolaylıkla madmazel Torelvoş'un kapısı önüne geldi. Dördüncü anahtarı tatbik et- tiği vakit kapı açıldı. Karşısında çok güzel ve çok yakışmış bir pijama ile Gizel'i gördü. Genç kız, ayak- ta ve cazip bir halde ve he- yecanından titriyordu! İki genç, ihtiyarsız ve şuur- suz bir hareketle kendilerini biribirinin kucağında buldular. Lük, kendisini çabuk topladı. İki yemin Üç gündenberi en garip hâdiselerin kahramanı bu genç hakkında biraz ma- olan Faşist konseyi ve gazeteler Ingiliz gazetelerine göre Italya harbe hazırlanıyor s« İtalya'da tayyareciliğe büyük ehemmiyet veriliyor. Faşist meclisi dün de toplandı| 12,30-14 Türk musikis, hava- Bedlin, 3 ( Radyo ) gözeteleri, Alman Faşist konseyi — mukar- reratından — uzün uzadıya — bahset- maktedirler. Nasyonal Çaytung: “Ümümi harpten beri — İtalya müşterek kemniyet davasında yer almamaktadır.,, Demektedir. Londra, 3 ( Radyo ) konseyi hakkında İngiliz gazeteleri Faşist de neşriyat yapmaktadırlar. Deyli Ekspres: “Ba mukarrerat gösteriyor ki İtalya uluslar sösyetesi — siyasetine rücu etmiyeceklir.,, Evening Niyöz: “Yeni Avrupa - vaziyeti, şayanı dikkattir; amumi bir kararsızlık göze çarpmaktadır.,, Deyli Meyl: “Faşist konseyinin son kararı Pile İtalya'nın sskeri azami haddine çıkarılmıştır. İngiltere, —İtalya'nın yeniden bir Karbe hazır olduğunu nazarı dikkâte almâlıdır.,, Demektodirler. Londra, 3 (Radyo) — İltalya- nın tayyareciliğe büyük ehemmiyet vermeğe başladığı ve tayyareci ye- tiştirmek için azami gayretler sar- fettiği Roma'dan bildiriliyor. Son haberler, İtalya'da kadın- Tarın da tayyareciliğe sülük etmiye başladıklarını bildirmektedir. İngiltere'de İsilâhlanma faeliyeti — Başı 1 inci sahifede — daima hazır bulunacaktır. Yeni gemiler, 14 pusluk toplarla mücehhezdir. Programın ikinci kısmına göre de, iki tayyare gemisi, 7 kruvazör, 16 torpido, 7 tah- telbahir, 4 torpil gemisi ve daha birçok muhtelif muhrip- ler inşa olunacaktır. İngiliz donanmasının umumi mürettebatı, ön bir bin kişilik bir kuvvet ilâvesile 112 - bin kişiden ibaret olacaktır. lümat vermek Jlâzımdır. Bu genç hayatında bir aşk roma- nı veya bir aşk filmi seyrede- rek heyecan bulmuş değildir. Hayatı baştanbaşa ciddi ve mühim maceralar — arasında geçmiştir. Fakat bu son ma- cera, biribirini sür'atle takip ederek mahiyet ve tehlikesi mütemadiyen artan bu macera onun ruhunda derin bir - sar- sıntı husule getirmişti. İşte bu sarsıntı, Lük'ü biran için bu olgun ve dolgun kızın - kuca- ğına atmış ve dudak dudağa getirmişti. Lük, bu bir anlık zaaftan sonra, hiçbir. şey olmamış gibi: — Gizel, dedi, hemen ya- mha gitmeliyiz!. gEveL.y — Orada, muvalfakati veya İtalyan kızları paraşüt hakkında ders alıyorlar Paria, 3 (Radyo) zetesiz Taşist konse dan bahsederek: “Akdeniz meseleleri - üzerinde bir Franuz-İngiliz-İtalyan uzlaşması lâzımdaır. Fakat İngiltere bu esak tab uzaklaşmakta ve Fransa ile İtalya arasındaki ihtilâf'tan — istifa- deye çalışmaktadır, Jurnal ga- mukarreratın- Faşist konseyi, İtalya'nın ulus: lar sosyetesine rücun hakkındaki ümidleri filen sdadürmüştür.. De- mektedir. Müsavat kararı Amerika'ya kaça mal oluyor? Vaşington, 3 ( Radyo ) — Amerika hükümetinin — deniz silâhlanma işlerinde İngiltere ile müsavat kararı hakkında Amiral Vilyam Lihas: “Bu müsavatın. temini için 580 milyon yeni tahsisat ka- bul edilmiştir., Demiştir. Lord Plimot Ademi müdahale komite- si faaliyeti hakkında İza- hat verdi, Londra, 3 (Radyo) — İn- giltere kabinesi, bugün Bay Baldvin'in riyasetinde toplan- miş ve Lord Plimot'un, ade- mi müdahale komitesinin faa- liyeti hakkındaki izahatını din- lemiştir. Lozan üniversitesi Bay Mussolini'ye fahri profesör unvanını verdi. Bern, 3 (Radyo) — Lozan üniversitesi, 400 üncü senesi müuasebetile Bay Mussolini'ye fahri edebiyat fakültesi pro- fesörlüğü verimiştir. Bay Mus- solini bu üniversitenin - eski müdavimlerinden idi. Bay Mus- solini bu teklifi kabul etmiştir. cebir ile #nlaşmalı ve maki: nistim Piyer'i kurtarmalıyız ve bundan sonra da üçümüz bir- den firar etmeliyiz. — Ben de mi? — Evet ve tabül. Siz de benimle beraber geleceksiz. Lük, genç kızın gözlerinin içine bakarak: — Gizel, burada musunuz? Diye sordu. Genç kız bu sual karşısında kızardı, fakat azim ve - şid- detle: — Sizi gördüğüm itibaren bedbahtım ve baht olacağım. Sizsiz mak.. Dedi ve sustu, Lük te: — Ben de sizsiz bahtiyar hk bulamıyacağım, dedi, Gi- zel eğer babanıza söz anla- mes'ud andan bed- yaşa- akşamki program İstanbul radyosu Gündüz — neşriyatı: — Saat disler, hafif musiki, Akşam neşriyatı: Saat 18,30 plâkla - dans musikisi, 19,30 konferans, 20 Türk muşikisi, 20,30 Bay Ömer Rıza tarafın- dan Arapça söylev, 20,45 Türk musikisi, 21,15 stüdyo orkestrası, 22,15 Ajans ve borsa haberleri, 22,30 sololar. İhtilâlciler taarruzda — Başı T inci sahifede — Roma, 3 (Radyo) — Faşist meclisi, bugün Bay Mussolini. nin riyaseti altında saat 22 de Venedik sarayında tekrar top- landı. Bu toplantıda, İtalyanın dahili meseleleri ve parti ge- nel sekreteri Bay Staraçi'nin ve Bay Botay'ı» raporları tet« kik edildi. Meclis, geç vakit, resmi bir tebliğ neşrederek bugün- kü, müzakereleri bildirmiştir. İptidat maddeler Komitesi pazartesi günü toplanıyor. Cenevre, 3 (Radyo) — İp- tidat maddelere muhtaç olan memleketlerin vaziyetini ted- kik için pazartesi günü top- lanacak olan hususi komite, şimdiden hazırlıklara başla- mıiştır. Komite, umumi bir - itilâf için çare arayacak ve — iptidaf maddeleri bol olan memle- ketlerle bu maddelere muhtaç memleketlerin menfaatlerini te- Lf etmeğe çalışacaktır. İtalya ile Almanya'nın bu komiteye iştirak etmiyecekleri söyleniyor. Almanya; — müstemlekeler meselesi halledilmedikçe, hiç- bir komisyona iştirak” etmek niyetinde değildir. İkinci bir buhran mı? Vaşington, 2 (AÂ) — B. Borah Senatoda bitaraflık ka- nununun müzakeresi esnasında söz alarak Amerika'nın umumi harbe girmesi kendi medeniyet sisteminin Almanya tarafından tehdid edildiği kanaatinde bu- lunmasından ileri geldiğini bil- dirmiş ve Amerika'nın denizler üzerindeki hukukunun terkedil- memesini istiyerek demiştir ki: — Her sene silâhlanmak | için geçen seneden. iki misli fazla sarfettiğimiz şimdiki va- ziyet içinde diğer bir buhra- inın vukubulmıyacağını —ümid | edemeyiz. tamazsak, benimle firar ede- cek misiniz? — Evet... Sizinle beraber Zaler ve saadet bizimdir. Bu son söz üzerine iki genç elele daireyi terkettiler. Fakat iki adım atar atmaz, salonun karşı tarafındaki - kapısından apuletli ve parlak çizmeli bir adamın — kendilerine — doğru geldiğini gördüler. Gizel Lük'ün kulağınai — Babamın birinci yaveri: Dedi. — Pekâlâ.. Biz yolumuza devam edelim. Kontun birinci yıveıi.ıııldj mazel Gizel'in ve yanındal gencin salona girmesine evve” Jâ ehemmiyet vermedi, tabil — Sonu var —