11 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

11 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

İzmir'e Ü için aldıtcı Üİ Gniülerlerle bepsi de sukutu ha B ile neticelenccektir. - Sinidi || lüket günü demektir. Akala 'bamuk to- humu geliyor. Ihtiyacın üçte biri bu tohum- larla temin edilecek. İzmir pamuk müstahsılları, yakında Akala pamuk tohumuna kavuşacaklardır. Ankara'dan alınan haberlere göre Ziraat Ve- kâleti, Eskişehir'de Çırçir mıntakasında yetişen pamuk tohum- larından 100 tonundan ilk partiyi, bu ayın 20 sinde İzmir'e gönderecektir. Bunu, diğer partilerin gelmesi takib edecektir. İzmir müstahsıllarına verilmesi kararlaştırılan 100 ton Akala pamuk tohumu, İzmir pamuk müstahsılları ihtiyacının ancak üçte birini karşılıyabilecek ve üçte ikisi, diğer iyi pamuk to- humlarile karşılanacaktır. Mintaka, pamuklarında hiçbir has- talık olmadığı için diğer pamuk tohumlarının kullanılmasında Mmahzur görülmemektedir. gee Büyük bir halı! Münih'te son zamanlarda imal edilmiş 20 büyük halı- dan birisi Paris 1937 sergi- sinde teşhir edilecek imiş. Bu halı, Almanya Güzel san'atlar odası treisi profesör Ziegler tarafından tersim edil- miş ve buna göre dokunmuş- tür. Halının mevcud halıların en büyüğü olacağı ve ateş, hava, su, toprak, yani anasırı erbea,yı temsil edeceği söy- lenmektedir. Garip bir ruzname! İngiltere'nin — müstemlekât müzesine papas Tomson is- minde birisi bir ruzname he- diye —etmiştir. Bu ruzname baştan başa mürekkep balığı mürekkebi ile yazılmıştır. Uzun zamanlar Samya ada- sında yaşamış olan bu papas, hatıratım günü gününe bir deltere kaydetmiştir. Bulun- duğu yerde kimyevi mürekkeb olmadığı için yerlilerin avla- dıkları mürekkep - balıklarının siyah renkli mayiini kullan- mıştır. Farelerin sevdiği renk! Renk beğenmek, renk sev- mek bir zevk için ölçü olabi- lir; fakat farelerin mavi rengi beğenmelerine, sevmelerine ne Mmana vermek lâzımdır?. Doğ- rusu bilemiyoruz. Yapılan tecrübelere göre farelerin halıların mavi renkli kısımlarını dişliyerek yedikleri anlaşılmıştır. Bundan başka birçok fare yuvalarında mavi renkli yün vesaire parçaları bulunmuştur. * Esmer dilberlere rağbetl Amerika'da Miçel isminde bir işadamı, sahibi olduğu büyük mağazalarda satıcı kızların iş- leri ve muvaflakıyetleri üze- rinde altı ay tetkikatta bulun- muştur. Bu tetkikat neticesinde mü- essesede en fazla satış yapan kızların hep esmer - dilberler arasında olduğunu — tesbit et- miştir. Bugün doğacak çocuklar.. Bugün yıldızların tesiri, sabah olacaktır. - Birçok olan insanlar için bugün bir fe- Kalb işle ginde akşam daha müsaid ola- — Bögün — doğacak — çocukların temsil kudretleri büyük olacak ve aralarından hatibler yetişecektir. İ ratı için - verdiği Müşteriler, nedense ayni malı satan iki kızdan esme- rile ahşverişe hevesli — bulun- makta imişler.. Postacılar ve köpekler! Vaşington pastaları müvez- zileri, birçok evlerde bulunan köpekler tarafından ısırıldıkla- rından şikâyet etmişlerdir. Bu münasebetle —posta — idaresi evinde saldıran köpek bulu- nan evlerin tesbit edildiğini ve bunların mektup ve gazetele- rinin tevzi edilemiyeceğini bil- dirmeğe mecbur kalmıştır. Bu hâdise üzerine Landra posta müvezzileri de şikâyete baş- lamışlardır. Çünkü Londra'da bir sene zarfında 5500 posta müvezzli köpekler tarafından ısırılmıştır! Kaskatlı Gazino * I |Ağaçlarla süsleni 'yor ve nevakısı ikmal ediliyor Karşıyaka'da Değirmenda- gandaki Kaskatlı gazinonun ne- vakısının ikmali hakkında be- lediye tarafından müstecirlere bir ihtarname verildiğini cvel- ki gün yazmıştık. Müstecirler belediyenin bu ihtaratını tamamen yerine ge- tirmiş bulunmaktadırlar; gazi- nonun etrafı ağaçlandırılmış, kameriyeler — sarmaşıklandırıl- mış, parmaklıkların boyanıma- sına başlanmış, servisler de tamamlanmıştır. Yalnız elektrik işi halledile- memektedir. Elektrik -şirketi Kaskat'a ve hattâ Soğukkuyu semtine bile elektrik vereme- mektedir. Gazinonun şerefile mütena- sip tenviri ançak belediyenin sarfedeceği ciddi teşebbüslere bağlı kalmıştır, Belediye ya Elektrik Şirketi* nezdinde te- şebbüsatta bulunarak gazitoya elektrik verilmesini ve yahut şirketin belediye sokak tenvi- ceryandan » bedelini almak şartile - gazi- noya fazla elektrik temin et- melidir. Kâfi derecede elektrik temin edilmediği takdirde Kaskat gazinosunun inkişafı mümkün olamıyacağını — belediyemizin nazarı dikkatine koyarız. Tedkikler Saylavlarımızdan, Bay Sırrı Tire ve Ödemiş kazalarında iki gün süren tedkiklerden sonra şehrimize dönmüştür. YEHİRMABERL 'İtalyan mekte- binde hırsızlık 600 lirayı çalan Klimenti'dir İkinci Kordonda İzmirpalas arkasında İtalyan mektebinden 600 lira çalındığını ve hırsızın yakalanması için zabıtaca tah- kikata başlandığını yazmıştık. Bu hırsızlığı yapan ve mek- tebin direktörlük dairesinden 600 lirayı çalanın, bu mektebe her zaman teklifsiz bir şekil- de giren ve Bayraklı'da İtal- yan kilisesi tarafından bakılan İtalyan tebeasından Klimenti adında 25 yaşında bir genç olduğu anlaşılnıştır. Klimenti dün tutulmuş, hak- kında tanzim edilen tahkikat evrakile adliyeye verilmiştir. Tahkikata göre, Klimenti, parayı bulunduğu «xonsol gö- zünden çaldıktan sonra, bütün öğretmenlerin ve direktörün derste bulunmalarından istifa- de ederek hızla aşağı kata inmeğe — başlamıştır. Çünkü direktörlük dairesi, üçüncü ve en üst katta idi. Kapıda (Hu- susi) kelimesi yazılı bir levha bulunuyordu. Bu odaya kimse giremezdi. Paramın bulunduğu konsolun anahtarı da ortada ve masa üzerinde duruyordu. Klimenti, en alt kata inince bir öğretmenle karşılaşmış ve yüzünü görüp tanımasına ma- ni olmak için koluyle yüzünü örterek kaçmakta :devam et- miştir. Fakat onun hızla mek- tepten fırladığını gören ka- as: — Durl! Diye bağırarak arkasından koşunca Klimenti durmamış, İkinci Kordondan Birinci Kor- dona geçmiş ve o sırada geç- mekte olan bir otobüse atla- mıştır. Otobüse bindiği sırada kendisini takip eden kimse olup olgadığını — öğrenmek için geriye dönüp bakınca mektep kavası kendisini ta- nımiş ve geriye dönerek mek- tep idaresine, kaçan adamın, mektebe her vakit gelen Kli- menti. olduğunu haber - ver- miştir. Dün yakalanan Klimenti, nezaret altına âlınan — onaltı kişi arasında — bulunuyordu. Zabıtaca, kaçarken gördüğü şahısın kim . olduğu bekçiye sorulunca, bekçi, hiç tereddüd etmeden Klimenti'yi göster- miştir. Fakat maznun, bunu red ve inkâr etmektedir. Çay İzmir Ticaret mektebi me- zunları darneğinin onuncu yılı dönümü münasebetile 14 mart pazar günü saat onyedide Atatürk heykeli karşısındaki Ticaret lisesinde bir çay ziya- feti verilecektir. Fuar komitesi Bu akşam umumi şe- kilde toplanıyor. Fuar komitesi, bugün saat 17 de fuar gazinosunda top- Tanacaktır. Bu genel - toplan- tıya Vali Bay Fazlı Güleç vi- yaset edecek ve şehrimizdeki konsoloslarla bankalar direk- törleri de iştirak eyliyecek- lerdir. Fuar;komitesi, bu top- lantıda bulunanlar şerefine bir çay ziyaleti g:ekur oralardaki asârtatikayı ziyaret Avusturya" Bü- |Noterler yük elçisi eei beriime Dün akşam İzmir'e geldi. Avusturya hükümetinin An- kara büyük elçisi dün akşam Ankara treni ile şehrimize gel- miştir. Büyük elçinin İzmir seyahati, hususi mahiyettedir. Elçi bu seyahatten — istifade — ederek Bergama ve Selçuk'a gidecek, eyliyecektir. Buca'da Sivrisinek mü. cadelesi Kızılçullu halkı elektriğe kavuşuyor Buca Belediyesi, Buca'da umumi şekilde sivrisinek mü- cadelesine başlamıştır. Buca- nin Yukarı mahallesinden iti- baren bütün evler, Belediye memurları tarafından gezilmiş, su çukuru birikintilerine ma- zot döktürülmüştür. — Diğer semtlerde de mücadeleye de- vam edilecektir. Buca Beledi- ye Reisi B. Nazım Anık, siv- risinek mücadelesi işi ile biz- zât ve ehemmiyetle alâkadar olmaktadır. Kızılçullu halkının İzmir daimi elektrik ceryanın- dan istifadesi için Kızılçullu- daki evlere umumi hattan cer- yan verilmesi hususunda Buca | Belediye Reisliğinin teşebbüsü müsbet şekilde neticelenmiştir. e Kuzılçullu'da otu- muamelâtı Müddetamumilik. çe teftiş ettiriliyor.. Cumhuriyet müddeiumumi- liği, noterlerin muamelâtını teftiş ettirmeğe — başlamıştır. Müddeiumumi B. Hulüsi birinci nater, Bay Nadir ikinci noter ve Bay Rüştü Uskent üçüncü noter muamelâtını dünden iti- baren teftişe başlamışlardır. Kilovat tarifesi Ne nisbette ucuz- latılacak? Kilovat tarifesinin yeniden tesbiti için toplanan Tarife komisyonu, kat'i bir anlaşma elde edememiştir. Haber aldı- miza göre, İzmir Elektrik irketi, idare meclisinden al- dığı direktife göre kilovat üc- retinde ancak yirmi para ten- zilât yapılabileceğini bildirmiş, fakaly'Fnıifc lm%nisyunu, lı:u kadarcık tenzilâtı kabul etme- miştir. ünkü, komisyonun diğer ı'ıyS:n', kilovat ıîğıetiuin dıilîı çok ucuzlatılabileceğine kani- dirler. Onun için komisyonda anlaşma hasıl olamamış ve ihtilâfın halli, Naha Vekâletine bırakılmıştır. Kilovat tarifesini önümüzdeki altı aylık devre için Vekâlet tesbit edecektir. Kilovat — tarife komisyonu azası, fazla tenzilât yapmak mümkün olduğu hakkındaki esbabı mucibeyi Vekâlete bil- dirmişlerdir. 'Tan halk da elektriğe kavuşa- |Harsız caktır. iMühendi: ve mimar-| lar birliği Mühim konferanlar verdirecek Şehrimiz mühendis ve mi- marlar birliğinin tertip ettiği konferanslar serisine önümüz- deki cuma gününden itibaren başlanacaktır. İlk konferans Halkevinde saat 18 de verile- cektir. Değerli meslek adam:- ları tarafındaân - verilecek olan bu konferanslar, umuma açıktır. Sıhhat meclisi Vilâyetin sıhhat işleri görüşüldü Vilâyet Sıhhat meclisi dün” saat onda Sıhhat müdürlügün- de toplanmış, Vilâyetin sıhhat işleri üzerinde görüşmüştür. eyyar dul:tc?ı'lınznu lîöylî::de gezerken kullanacakları ilâçla- rın miktar ve cinsleri hakkında da İisteler hazırlanmış ve tas- dik edilmiştir. Aydınoğlucamiüi Evkafça tamir ettirilecek beş kadın ge— Bir köyden 1000 lira çalmışlardır. Ödemiş'in Adagüme kö- yünde mühim bir - hırsızlık vak'ası olmuştur. Köy öğret- meni - Bay Mustafa'nın evine giren meçhul iki kadın, sandık- tan bin İira parasını çalmıştır. Zabıtaca alınan tedbirler neti- cesi olarak hırsızlığı yapanla- rın Deniz'lili Yaşar kızı Dudu ile Kerim kızı Kübra, Mehmed kızı Azize, Mustafa kızı Gül- süm ve Yaşar kızı Pakize ol- dukları anlaşılmış, hepsi tutul- muştur. Çaldıkları paradan 906 lira elde edilmiştir. Ödemiş'te hırsızlık Ödemiş kazasının Türkmen mahallesinde Ali Kızı Ham- diye ile Boşnak Ahmed'in evinde belirsiz bir hırsız tara- fından para ve eşya çalınmış: tır. Yapılan tahkikatta hırsı- zın boyacı oğullarından Raşid oğlu Mustafa ve Süleyman ol- dukları ve çalınan eşyayı, bir tarlada paylaştıkları anlaşılmı: ikisi dep:ıîtulşmuştw. adıkî ları paralarla Jeşya sahiplerine iade edilmiştir. Asartatikasile meşhur olan |Mimar Sinan sokağındaki Ödemiş'in Birgi nahiyesinde bulunan Selçukilerden kalma Aydınoğlu Fatih Mehmed bey camisinin tamirine karar ve- rilmiştir. Tamir için camüin #keşfine başlanmıştır. Yapıla- cak keşif projesi vakıflar ge- nel direktörlüğüne gönderile- cek ve tasdik edilip gelince tamirata başlanacaktır. İnebolu davası İnebolu faciası maznunları- nin muhakemelerine 15 Mart günü şehrimiz ağırceza mah- kemesinde devam edilecektir, kayalar. Asansör'de Mimarsinan so- kağı üzerine düşen kayalar, bu sokaktan gelip geçmek mecburiyetinde bulunan halkı zahmete sokmaktadır. Evelce yakinindeki dağdan bu sokağa düşen büyük kayalar beledi uıaimı;’:ny" kırdıyrılır, ortıd:: kaldırılırdı. Bu defa » düşmüş olan kaya parçalarının bele- diye vasıtasile -kırdırılmasını ve halkın zahmetten kurtarıl: L asını belediye reisi Bay Dr. Behçet Uz'dan bekleriz. 11/3/937 lllik, Dilekler: Bravo! Hakikatler böyle konuşulur. Muteber gazetenizin 7 /3/ 1937 tarihli nüshasında ve be- şinci sahifesinde belediyemizi alâkadar eden yazı okunmuştur, Filhakika belediyede, bizi meşgul eden ve üzerinde te- vakkuf ettiren işlerden biri de (itfaiye teşkilâtı ) ve ( itfaiye vesaiti) dir. İtiraf ve kabul etmek lâzımdır ki, belediye« mizde bu iki unsur, ya mev« cut değildir. veyahut ta nok- sandır. Diğer işler arasında itfaiye işi de ele alhnarak 4 nefer ve 1 çavuştan mürekkep beş kişilik b - " adro 1937 se- nesi büdçesine ilâvesi mukarrer olduğu gibi bu teşkilât için muktazi bina ve garaja aid projeler de hazırlanmıştır. 1937 senesinde bir taraftan müstakil bir ıtfaiye grubu teş- kil edilmekle berâber diğer taraftan da ıtfaiye bina ve garajı inşa edilmiş buluna- caktır. İtfaiye — vesaitine gelince; belediyemizde ıtfaiye vesaili olarak bir arazöz, üç tulumba mevcuttur. Arazöz 1928 sene- sinde ve teferrüatile birlikte 4732,5 Dolara satın alınmış, fakat bakımsızlıktan harap bir halde olduğundan tamir edil- mek üzere İstanbul'da bulunan acentesine Menemen istasyonu vasıtasile 25 /2/ 1937 tari- hinde trenle gönderilmiştir. Tulumbalardan biri 4 /11/936 tarihinde İzmir belediyesinden 100 lira bedelle satın alın- miştir. ve hali faaliyettedir. Elimizde bugün için yangın- lara karşı kullandığımız yegâne vasıta budur, Diğer tulmbalar haraptır ve kabili istimal de- ğgildir. Bununla beraber şu ciheti de gözönünde tutmak Tâzımdır ki, teşkilât ve vesait bahsinde ıtfaiyemiz ne kadar noksan bulunursa bulunsun veya ne kadar tekâmül ederse etsin, (Su) mevcut olmadıkça bir kıymet ifade etmezler. Menemen'de su, kışın meb: zuldür ve yazın azdır. Mene- men'e Karagöl'den yeniden su getirilmesi karar altına alı: narak projeleri hazırlanmakta olduğundan bu mühim iş hal- ledildiği gün Menemen'de t- faiye işi de tamamlanmış ola- caktır. Çünkü su depoları ra- kımı 65 olan Değirmendağın- da bulunduğundan bu tazyik sayesinde yangınlarda motör istimaline lüzum kalmıyacak ve kasabanın baştanbaşa su: lanıp — yıkanması ve ağaçlan: dırılması imkân altına girmiş bulunacaktır. Bu cevabın ga- zetenizle neşrini diler ve say- gılarımı sunarm. B/3/931 ldris Tınaz Menemen belediye reisi ANADOLU — Herşeyin bu kadar samimiyetle itiraf edilmesi bizi memnun etti. Menemen halkı da bundan memnun olmalıdır. Çünkü be- lediyesi, varı * Var, yokü “Yok, sebebi de şu ,, de- mek gibi dürüst bir hareket gösteriyor. Avda bir kaza Cumaovası nahiyesinde yar pılan sürek avında Torbalı'lı Musialfa, Cumaovası halkından Halil oğlu Mu - fa'yı kazaen, sağ bileği üzerincen - çifte ile yltraamıştır.