11 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

11 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

4i 11/3/937 Muaddel şekli; KA sermayesinin yüzde ellişine müsavi raddeye ba- liğ oldukta artık ihtiyat akçesi ifrazına devam edilmez. Şu kadar ki bu miktara baliğ olduk- tan sonra sarfiyat icrasile ihtiyat akçesinin mik- tarı tenezzül edecek olursa tekrar temettüattan tevkifat icra edilecektir. 83 üncü madde mucibince senevi temettüler- den ayrılan mebaliğin terakümünden mütehas- sıl adi ihtiyat akçesi ile muhtemel — zararlar karşılığı namı altında ayrıca bir hesap ta tu- tulacak olan paralar şirketin muhtemel zarar- larına karşılık olarak saklanır. Adi ihtiyat ak- çesi ve muhtemel zararlar — karşılığı — ihtiyatlar yekünu tediye edilmiş sermayenin — tamamına müsavi oluncaya kadar ayrılı. Ondan sonra ayrılmaz. Ancak zarar tahakkuk ettiği zaman karşılıktan mahsup olunacak nisbette yeniden temettüattan tevkifat icra olunur. Doksanıncı mad- İhtiyat akçesi behemehal nakid olarak hıfzo- denin aslı; Muaddel şekli: Dikkat Vekâleten iştirak edeceklerin salâhiyetnameleri şu — suretle tanzim edilmiş olmalıdır: (İzmir Esnaf ve Ahali Bankası Türk anonim şirketinin 25 Mart 937 tarihinde ve şayet ekseriyet hasıl olmazsa talik edi- lecek tarihte İzmir Ticaret ve Sanayi odası lunacak bu nakid ticaret vekâletince kabul olunacak emin bir müessesci maliyeye — tevdi olunacaktır. İhtiyat akçesinin her zaman nakde kabili tahvil devlet veya Türk şirketleri esham ve tahvilâtı iştira edilmek suretile de tenmiyesi caizdir. İhtiyat akçesi ve amortisman — bedeli olarak ayrılan mebaliğin balâda tayin olunan suretlerden birile istimalini heyeti idare tayin eder. Fevkalâde ihtiyat akçesini heyeti idare münasip göreceği şekil ve surette istimale se- lâhiyettar hattâ — bir devrei hesabiyenin ha- sılâtı hisselere temettü tevziüine kâfi gelmediği takdirde fevkalâde ihtiyat akçesinin de bu hu- susta istimali caizdir. Fevkalâde ihtiyat akçesi tedrici surette sermayenin itfası için dahi isti- mal olunabilir. İhtiyat akçesinin nakid olarak muhafazasında veya derhal nakde çevrilmesi kabil devlet tah- villerine veya milli şirketler eshamına tahsisi ile tenmiye hususları meclisi idarenin takdirine mevdudur. Ancak 1935 senesinden itibaren ayrılan ihtiyat akçeleri Maliye Vekâletince muvafakat edilecek devlet dahili istikraz tahvilâtına veya bu tah- viller derecesinde faiz getiren diğer menkul kıymetlere yatırılır. salonunda akdi Mukarrer ve ruzname müzakereleri malüm alelâde ve fevkalâde, issedaran heyeti umumiye toplantısında beni — bizi temsilen zır bulunarak müzakereye iştirake ve bu bapta rey vermeğe - *vrakı lâzimeyi imza etmeğe velhasıl bu heyeti umumiyelerde | bissedar sıfatı ile yapılabilecek her türlü hususat ve muame- namıma—namınıza salâhiyeti tamme ve mutlâka ile im- aa * de mukim Gim —eyledik.! B eta dağdlar Falaamdan Bankamızın 1936 hesap yılına ait alelâde genel toplantısı Martın 31 inci çarşamba günü saat 11 de Manisada Halit | Paşa caddesinde kâin daireyi mahsusada yapılması tekarrür #imiş ve müzakeresi icab cden mesailde aşağıda gösterilmiş luğundan o gün nizamname mucibince en aşağı on hisseye Talik bulunan hissedarlarımızın iştirak eylemeleri ilân olunur. « .. Ruznamei müzakerat 1 — İdare heyeti ve murakip raparlarının okunması. 2 — 936 yılı pilânçosunun tasdiki ve idare heyetinin ibrası 3 — Temettü tevziü 4 — İdare heyetinden çıkan iki azanın yerine yeniden iki aza intihabı ve yeni senc azalarına verilecek huzuar hakkının tayini. | 5 — İki murakip intihabı. 703 Nafıa Vekâletinden: 31/3/937 tarihli çarşamba günü saat 16 da Naha Vekâle- | şose ve köprüler reisliği eksiltme komisyonu odasında Kl0s ö vilâyetinde ve Menemen - Muradiye yolu üzerindeki lira 29 kuruş keşif bedelli beton arme Değirmendere Prüsü inşaatı kapalı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur. Eksiltme şartnamesi ve buna müteferri diğer evrak 215 ku- Mmukabilinde Nafıa Vekâleti şosa ve köprüler reisliğinden "'“-bümgi gibi İzmir Nafia müdürlüğünde görülebilir. uvakkat teminat 3226 İiradır. &nj iltmeye girebilmek için isteklilerin müteahhitlik vesika- göstermeleri meşruttur. ı_T"Klif mektuplarının 31/3/937 çarşamba günü saat 15 şe âr komisyon reisliğine verilmesi lâzımdır. Süsiye müdürlüğün 708 vilâyeti Muhasebei hu- üğünden: ş,,'ı':i' Vilâyeti İdarei Hususiyesinin 936 yılı ihtiyacı olan matbuanın tap ve imali 15 gün müddetle açık eksilt- ü N %'lt birlikte Vilâyet daimi encümenine müracaatları ilân çıkarılmıştır. Eksiltme şartaamesini öğrenmek ve nümu- . görmek istiyenlerin her gün hususi hesaplar müdürlüğü kalemine ve eksiltmeye iştirak edeceklerin de ihale lan 22/3/937 pazartesi günü saat 10'da depozito mak- 677 oğlu ... vekil nasp ve tayin eyle- | A Te ACRN) DOLU aa İzmir Komutanlığı ilânları İzmir Müstahkem Mevki Satın alma komisyonundan: 1 — Seferihisarda 192 inci alaya ait elektirik tesisatı açık eksiltme ile yaptırılacaktır. 2 - Tahmin edilen mecmu tutarı 1839 lira 47 kuruş olup ilk teminatı 138 liradır. 3 İhalesi 26/Mart'937 cumâ günü saat 11 de Mst, Mv. satın alma komisyonunda yapılacaktır. Şerait ve plânı Mst. rülebilir. Mv. sat. al. komisyonunda gö- Eksiltmeye gireceklerin Ticaret odasında kayıtlı olma- ları şart olmakla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 ühcü maddelerinde ve şartnamelerinde yazılı vesika- larla birlikte teminat ve teklif mektuplarını ihale saa- tından en geç bir saat evvel komisyona vermeleri. l1 16 20 25 7MAâ İzmir ve cıvarı sebze ve mey- va satış kooperatifinden: Kooperatifimizin adi yıllık toplantısı 27 mart 937 cumartesi günü saat 11 de Bahribabada halkevi salonunda yapılacağın- dan ve görüşülecek hususat aşağıda gösterilmiş olduğundan umum ortaklarımızın toplantıda hazır bulunmalarını rica ederiz. İdare meelisi reisi Müdür Nazım ÂAnık — Niyazi Akdaş RUZNAME 1 — İdare meclisi ve murakipler raporlarının incelenmesi. 2 — 936 senesi pilânço ve kâr zarar hesabının incelenerek tasdik ve idare meclisinin ibrası. dd 937-938 senesi bütçesile kadrosunun tasdiki: İcabında istikraz akdi ve buna benzer ve kooperatifin menafüni alâkadar eden hususatı ve bilcümle muamc- lât ve ukudatı yapmağa idare meclisine lam salâhiyet verilmesi. Mahsulâtın para etmemesi dolayısile tamamen tahsil olunamayan hisse teahhüdatının karar ittihazı, tamamen tahsili için 35 senesi zararı olan ve meclisi idare kararı ile ih- tiyat akçesinin mahsubundan sonra geri kalan 5062 lira 4 kuruşun ilerde mukavelenamenin 7? her sene kâr oldukça ve esas inci maddesinin muaddel şekli mucibince idare meclisi, murakipler ve memurin his- seleri çıktıktan sonra geri kalan kârın mahsup olun- mak suretile kapatılmasıma karar verilmesi. Esas mukavelenamenin 21 inci maddesi mucibince idare meclisinde bulunan 6 azadan kur'a ile 2 azanın çıkarılarak yerlerine yeniden iki aza seçilmesi. Müddetleri biten 2 seçilerek ücretlerinin Lise ve orta okullar satınalma kkomisyonu başkanlığından: murakibin yerine 2 murakip tesbiti. İzmir kız lisesinde yaptırılacak helâ tamir ve inşaatile pen- cere Oonarımı ve su tesisatı işleri 16-3-1937 salı günü saat 16 da kültür yardirektörlüğünde toplanacak komisyonumuzda pazarlıkla ihale edilecektir. 1 — Pencre, 45 kuruştur. helâ tamir ve inşaatı keşif bedeli 1035 lira Muvakkat teminatı 78 İiradır. 2 — Su tesisatı keşif bedeli 337 lira 54 kuruştur. Muvakkat teminatı 26 liradır. 3 — Heriki iş ayrı aytı pazarlıkla ihale edilecektir. 4 — Bu işlere aid keşif ve fenni hususi şartnameler her gün kız lisesinde görülebilir. 5 — İstekliler nafia direktörlüğünden alacakları ehliyet ve- sikaları ve muvakkat saatında komisyona müracaatları. İZMİR a teminat alıtları ile belli gün ve AF GMZ . 1 MA Pamukmensucatı Türk Anonim Şirketi Şirketin merkez — ve fabrikası : İzmir'de Halkapınardadır. Yerli pamuğundan At, Tayyare, Köpekbaşı, Değirmen, Ge- yik ve Leylek markalarını havi hernevi kapot bezi imal eylemekte olup malları Avrupa'nın ayni tip mensucatına faiktir. Telefon vsara a narz İzmir İkinci İera Memurlu- ğundan: Evvelce haczolunup bu kerre satılmasına karar verilen bir tek beygirle arabanın 1 inci artırması 15/3/937 Pazartesi günü saat 11 de ikinci arlır- ması da 22/3/937 de saat 11 de Tepecik'te hayvan pa- zarında bilmüzayede satılaca- ğgından taliplerin mahallinde memuruna — müracaatleri ilân olunur. 704 No. 2211 ve 3067 Telgraf adresi Bayrak İzmi İnhisarlar Başmüdür- lüğünden: Başmüdürlüğümüzce elevatör imali için muktezi demir, dök- me ve müteferrik yedek aksa- mı pazarlıkla satın alınacaktır. Keşif bedeli 11208,44 teminatı 841 liradır. Keşif ve şartna- mesi Muhasebe şubemizde gö- rebilirler. İsteklilerin 15/3/937 günü saat 15 te Başmüdürlü- gümüzdeki komisyona gelme- leri. 6715 Teşkilâtı Esasiyedi değişiklik nasıl oldu? Kamutayın bu celsesinde dikkate şayan müzakereler geçmiştir a6i 14 5e ordu yapmakta en büyük va- sıf görülürken diğer taraftan en küçük bir işe Devletin ka- biliyeti olmadığı fikri bize da- ima telkin edilirdi. Uzak de- ğil 1912 tarihinde İzmir'e dört Türk makasçısı koymak için Türk'lerin şimendiferciliğe aklı ermez diye Türk komiseri, bizim komiserimiz - tarafından ricamız — reddedilmişti. Bunu bilen ve derhatır eden, içimiz- de arkadaşlarımız vardır. Ara- dan yirmi beş sene geçme- miştir. Bugün şimendiferleri- miz biz. Türk'ler tarafından yapılmakla ve işletilmektedir ve bugünkü işletme ile evvelki işletmenin farkını görmek için Nafıa — Vekâletinin — çıkarmış olduğu eserlere bakmak kâ- fidir ve yalnız yolcu olmak da yeter. Biz bu prensiplerimizi istatis- tik olarak almadık. Yani mu- ayyen bir förmü! tatbik ede- rek onu ebediyen mubalaza için almadık. Hayatın gün- delik zaruretlerinden mülhem olarak aldık. — İnkılâbcılığın esas ruhu budur. Dünya için en iyi yapılan kanunlar bugün kütüphane camekânlarında toz- larla örtülür. Ne mükemmel sistemler vardır ki hiçbir tat- bik sahası ve imkânı bulama- mıştır. En iyi kanunlar mad- deleri en iyi olan kanunlar değildir. Millete en uygun olan kanundür. ( Alkışlar ) ve Millet Meclisinin en büyük vazifesi millete cen muvafık gelen kanunları yâpmaktır ve bizim Meclisiz de böyle yap- mıştir. - Millet Meclisleri bir takım - filozofların ve hukuk- çuların mahalli içtima: değik dir. Millet Meclisleri günün ihtiyaçlarından, hayatın zaru- retlerinden — aldıkları — ilham üzerine milletin inkişafı — için en iyi kanunu yapmakla mü- kelleftir ve bizim Büyük Mil- let Meclisimiz de doğduğu günden bugüne kadar böyle kanunlar yapmıştır ve Türki- ye'yi böyle kurtarmıştır. (Ak kışlar, bravo sesleri.) Toprak — kanunu, - çiftçiye toprak vermek kanunu, çok isterdim ki benim dairei inti- habiye arkadaşım Milâs'lı Ha- ll Menteşe de esasta bizimle beraber olsun. Çünkü Türk köylüsünün çektiği, topraksız Türk köylüsünün çektiği ıstı- rabı, bilhassa kendi dairei in- tihabiyemizde benim kadar o da görmüştür. Nitekim, toprak- sızlığın delili olarak kendi çiftliğini köylülere tevzi etti- ğini burada kendisi söyle- miştir. Eğer, köylüye bunu vadelerle veyahut bedelsiz ola- rak vermişlerse, buradan ken- dilerine alenen teşekkür ede- rim, Demek ki — topraksızlık ihtiyacını kendisi de görmüş ve biz bu kanunu yapmadan daha evel bize tekaddüm ede- rek icabını yapmıştır. Arkadaşlar; Muğla - vilâye- tinin Köyceğiz kazası tama- mile çiftlik ağalarının elinde- dir. Hükümet konağı merkezi kazada bir çiftlik ağasının tarlası içindedir. Köylünün bir karış toprağı yoktur, orada çalışır. Vilâyetimizin diğer ka- zalarında da hal — böyledir. $ beğ Dairei — intihabiyemizin — yarı çiftçisi topraksızdır. Çalışmıyan ağa oturur, köylü çalışır. An- talya da böyledir, Şark Vilâ- yetlerimiz de tamamile böyledir, Bu memleketin ağrerlerinin ıstırabı büyük ve milli bir 18- tırabtır. Eğer bumu halletmi- yeceksek, memleketimizde top: raksız çiftçiyi Cümhuriyetin ve inkılâbın büyük nimetlerinden mahroni birakmış — olacağız. Eğer millet kendi toprakla- rında ekmeğine hâkim olmazsa ve bunu temin edemezsek ya- pılan şeylerin manası kalmaz. Vatandaşını aç ve — topraksız bırakıp şu veya bu muhayyel idealler peşinde koşmak, ken- dini aldatmak değil midir? Kendi ırkdaşlarımızı ve bu ırkdaki büyük seciyenin asa- letini göklere — çıkardığımız Türk'ü bu hâlden kurtarmak lâzımdır. (Bravo sesleri, ah kışlar.) Toprak, çiftçiye toprak; es- babı mucibesinde söylendiği gibi bu bir defalık iş değildir. Topraksızlık hissedildikçe ve» rilecektir. Kanun geldiği vakit esasları müzakere edilecektir. Bir taraftan bu iyilik yapılır- ken, diğer taraftan hiç kim- senin hukuku tasarrufiyesine tecavüz etmek niyetinde de- ğiliz. Hukuku tasarrufiyenin mahfuz olduğunu bilhassa tek- rar etmek isterim, hukuku ta- sarrufiyenin en çok — mah- fuz kaldığı yer Türkiye'dir ve bunu böyle tütmak mecburi- yetinde olduğumuzdan toprak kanunu tatbik edilirken, geti- rilecek kanunla da muhafaza edilecektir. Belki kendilerinin dediği şekilde veya başka şe- kilde Büyük Millet Meclisi onun şeklini tayin edecektir. Bence toprak kanunundan do- layı gönüllere bir endişe ge- tirmek ve düşünmenin hiçbir manası yoktur. — Devam edecek — G DUARE Ö ZMEANUNAN MEZTİ DEVEL DURTRUEKISI DOKSA Üzüm satışları Ç. Alıcı KA Ğ 53 S. Ergin — 1075 14 36 Alyoti bira. 11 S0 11 50 89 Yekün 418327 Eski satış 418416 U. satış Z. yağı satışları Kilo Alıa A, S ASN 160000 A. Lafont 49 50 75000 F. Solari 49 SO SO0 5000 Turan yağ.S1 SI 240000 Zahire satışları Çu. Ginsi Ç S. Kof 1959 Buğday — 5 50 6 625 163 Arpa 4 25 4 375 10 Çavdar 5 â 1113 Ken. pala. 260 — 475 25000 Ki. pamuk 45 45 FOTO OR Refik Lütfi Or (| Zevki'nizi okşayacak BŞT PRE Hükümet civarı Kaymakam — Nihad bey caddesi No. 20 —