21 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

21 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

: Ğazcteler ve intihar Epice eyel birkaç İstanbul gazetesinde ayni meyzu üzerinde, yekdi- Berine hiç uymıyan birkaç haber gördüm. Bir gazele aşoğı yukarı şöyle diyordu: * İsminde bir genç kız, evinin penceresinde darurken bapı döner gek düşmüş ve ölmüştür, Dipı bir pıtıa ise bhüdiseyi şüyle tesbit ediyordu: we İaminde ,... yaşında genç ve güzel bir kız, pencereden kaldırım- “ Tara dnımık ıuruılı ölmüştür, Bu sukuta hiçbir mana verilememektedir. & Aradaki mi Genç kizin son — zamanlarda çok müztarib olduğu, daima düşünceli ve gessiz yaşadığı söylenmektedir.. farkına İkinci gözete, son cümle ile, genç kızın u. Atzını gösterifken parmağımı doğrudari intihar ettiğini söylemel — döğrüya düdaklarma doğru gölüreceği yerde, kolunu boyuundan dolaştı- “weziyetlen gazeleci de müteezsidir, kanunun ruhu da.. “kaçakçılığı yapıyor, kanan da göz göre göre onu tutamıyor, Bu - doğru mudür? < mahsus kısmında 1920 sene- rarak ağzımı işarete çalışıyordu.Kari de şüphesiz, bu genç kızın, bir sev- da veya bayat darlığı yözünden intihar ettiğini pekâlâ anlamış bulunuyordu. Diğer bir gazete ise, herşeyi açıkça yamıyordu: H, İsyinde ,... yaşında genç ve güzel bir kız; kendisini, evlerinin penceresinden kaldırıma atmak — suretile intibar etmiş ve hâdise büyük teessürle karşılanmıştır. Geoç kir, bir öşkin kurbanıdır, ilh...,, Ayni hâditenin, ayni vak'amın bu üç başlı, üç cebheli ifadesi karşı- maoda, belki de hatıra gelen, bu üçüncü gazetenin diğer arkdaşlarını at. Tatmış Olmasıdır. Fakat hakikat ve sebeb hiç de o değilmiş. Ben de son- radan öğrendim: Bu üçüncü gazete, hüdiseyi intibar şeklinde tesbit için müsande alınış., İkincisi ise, müsaade almamış, fakat kelime oyunları yaparak yakasımı kanumun elinden kurlarmiş ve kariine, bunun düpedüz bir “intihar olduğunu bildirmiş. * Birincisi ise, buna cesaret edememiş.. İntiharların gazeteye dercedilib edilmemesinde hiç şüphesiz bir mak- Daad vardı. Bu maksad ve ona matuf düşünceler doğru değil miydi, bu eihet ayrıdır. Fakat hakikat olan bu maksadın, istenildiği takdirde, tef- sir ve tevile müsaid şekiller bulunarak ve elâstikt eümleler ve kelime- “İerle pekâlâ ortadan kaldırıldığıdır. Faraza, herhangi bir intihar bâdisesinde adliyeden müsaade alınmasa bile, yukarıda işaret etiğimiz gibi, hâdise, kariin çour ve idrakinin yar. düm ile ve kelime oyunları ile hakiki mahiyetini pekâlâ buluyor. Bu Gazeteci kanun Saime Sâdi almakta ve her 48 ııl'lle bir —. Garib bir mumya — Nevyork müzesinin Mısua | uğrıyarak. bu numaraya muka- bil birçok resim ve teklifler almakta ve beğendikleri ile de evlenmektedir. Erbabı. müracaat, idareye her uğrayışta yarım dolar pa- .sindenberi bir mumya bulun- maktadır. Bu mumyanın adı da . “Va,, dır! Amerika Mısır eserleri mü- bi cisimler —olduğunu — teşkil ettiğini — yoktur; bütün vazifeler otomat 4 (makinc insan) lara verilmiştir. Bdi | ve çolışkan olacaklar fakat bu 1 Alıııyı wehiahdı gibi.. “tehassısları, bu mumyayı ront- “ken ile tetkik etmek istemişler fakat mumyada birçok yabancı ınlımış- lardır. Mumyanın :ırgılın açıldığı vakit pek çok altın ve gümüş eşya meydana çıkmıştır. Mumyanın böyle bir define bilen yoktu. Şimdi diğer mumyalar da ront- kenden geçirilmektedir. Yeni izdivaç dellâlları! Mevyorkta nevi şahsına mün- hasır - bir evlenme - dellâllığı idarehanesi vardır. Bu müds-* sede, canlı olarak bir mahlük Koaca veya karı bulmak is- tiyenler bu makine insanlara müracaat ederek birer numara - Bugün doğacak çoeııhlar.. ——— x Büğün srx üzerine birçok yıl- zların tesiri olacaktır; fakat zu- hal ile güneşin tesiri hepsine ga- lib gelecektir. Bu tesirler, yakın bir istikbalde bir takım kederleri Mmucib olacaktır; bununla beraber, Hiyasi işler için çok iyi olacaktır. | Diğer y rın mühtelif tesirleri sayesinde iş yapmak — frsatları ıı.llnı Bugün doğacak çocuklar zeki rayı muayyen bir kutuya at- maktadırlar. Aksi takdirde hiç bir makine insan tarafından iltifat görmemektedir. — - 53,382 numaralı zevcel Kaliforniyada Okland şeh- rinde gârib bir talâk davası görülmüştür. Rosel Çayrt is- minde birisi, Nevyorktan Ok- land şehri hâkimliğine bir is- tida göndermiş ve: * Bundan beş sene evel Oklandda iken evlenmiş ol- duğum — zevcemden ayrılmak istiyorum, fakat zevcemin is- mini unuttum; nikâh defterle- rinde zevcemin isminin kiza- sındaki numara 53,382 dir. Bu defterden kaydının çıkarıla- rak talâkımız hakkında hüküm verilmesini isterim!, demiştir! Mahkeme bu araştırmayı yapmış ve Polen Futen ismin- ;deki kadın aleyhinde talâk kararını vermiştir.! 200 senelik bir armonik! Budapeşte Arkeoloji ensti- tüsünde sırf Arkeologlara mah- sus bir konser verilmiştir. Konseri tertip edenler, ar- keolojik bir mahiyet tesis et- mek istemiş olacaklardır ki bundan 200 sene evele aid eski bir armonikten başka mu- musiki alet kullanmamışlardır. Müezzinlere fena bir haber | zekâvet ve çalışkanlıklardan ha- yatta — istifade edemiyeceklerdir. Taczız ye tahisiz. krallar bugün | doğmuşlardır. Meselâ sabik - Por- | tekiz kralı Don Karlos ve şimdiki Singapurda müslüman halk çok; birçok cami vardır. Bun- ların da dördü merkezi mev- kilerde ve büyüktür. Bu camilerde, müezzinler yerine kuvvetli birer gramofon yerleştirilmiş ve bu makine- Ecnebi sanatkârlar ve oyun heyetleri Yarın Kubılay ihtifali var Halk, İzmirden ve Manisadan hu- susit trenlerle Menemene gidecek Kazanç ve""' hak" Kubilây ihtifali yann Me: kında bir emir geldi.| vemende —c artistler ile Ecnebi oyun heyetleri - hakkında - kazanç vergisi kanununun 37 - inci maddesinin A fıkrası hükmü- nün nasıl tatbik edileceğine dair Maliye Vekâletinden vi- lâyete- bir tamim gelmiştir. Hariçten Türkiyeye gelen sa- natkârların temsil ve her nevi oyun heyetlerinin muhtelif faa- liyet tarzlarına ve duhüliye bi- leti ile girilen yerlerde çalışıp çalışmadıklarına göre tâbi ola- cakları mükellefiyet şekilleri şu suretle izah edilmiştir: Kazanç vergisi kanununun 20 inci maddesinin B fıkrası seyyar halde çalışan her nevi sanatkârları gündelik gayri safi kazançları üzerinden ver- giye tâbi tutmuş ve 27 inci maddesi saslen bu nevi mü- kelleflerden olmakla beraber faaliyetlerinin — hususiyetlerine göre aristleri şarkı söyliyen ve çalgı çalanları hizmet er- babı gibi kendilerine ödenen paralar üzerinden ve bordro usulü ile vergiye tâbi — bulun- durmuştur. Seyyar surette ic- rayi sanat edenlerin vergi nis- betleri de kanunun 37 inci maddesinde gösterilmiştir. Ha- riçten gelen ecnebi sanatkâr- larla temsil ve her nevi oyun heyetlerinin faaliyetleri - muh- telif şekildedir. Bunlar bazan Türkiyede mukim hakiki veya bükmi bir şahıs tarafından ge- tirtilerek icrayı sanat - ettiril: mektedir. Lokanta, bar ve dansing gibi yerlerle tiyatro, sirk-ve mümasili duhuliye bi- 'leti kullanılması mutad yerler için vergi tarhında kanunun 37 inci maddesine göre hare- ket edilmiyecek ve -sinema veya konser münasebetile ay- rıca numara gösterildiği de gözönünde tutularak kanunun 27 inci maddesine göre bor- dura üzerinden vergi — alına- caktır. Müstakil olarak kendi namlarına çalışmak üzere Tür- kiyeye gelecek artist ve sa- natkârlar için kanunun 54 üncü-maddesi tatbik edile- cektir. Oyun heyetleri muay- yen bir yerde çalışmıyarak seyyar bir halde sokak ve meydanlarda icrayı sanat edi- yorlarsa 37 inci maddedeki nisbetler dairesinde vergileri tahakkuk ettirilecektir. Bu suretle ecnebi artist ve oyun heyetlerinin Türkiyeye gelmeleri eskisine nisbetle ko- laylaşmış olacaklır. Belediye reisi Buğün İstanbuldan gelecek. İzmir Enternasyonal fuarı işleri için Ankarada alâkadar Vekâletlerle ve yüksek ma- kamlarla temaslarda bulunan belediye ve fuar komitesi reisi Bay Dr. Behçet Uz, bugün İzmir — vapuru ile İstanbuldan şehrimize gelecektir. lerle muayyen beş vakitte ezan okunacaktır. Gramofonlar, ayni zamanda radyolu olduklarından — ezan sesi birçok kilometro uzaklar- dan duyulmakta imiş!. Ö keraki Kubilây — abidesi önünde yapılacaktır. İzmirden iki ve Manisadan da bir tren halkı öğleden sonra alarak Menemene - götürecektir. Bü. tün civar vilâyet ve kazalar- dan Menemene ihtifal için he- yetler gidecektir. Yarın saat 14,15 te Mene- mende yapılacak ihtifal için Parti başkanlığınca aşağıdaki program hazırlanmıştır: A — Gidiş, dönüş. 1 — Geçen yıl olduğu gibi Törene İzmir ve Manisa işti- rak edecek ve İzmitden kal- kacak hususi tren Basmaha- neden tam saat 13/30 da ha- reket edecektir. 2 — Dönüş treninin Mene- men istasyonundan hareketi saat tam 17 dedir. Devlet Demiryolları törene katılmak için gidecek olan- lara *b 50 tenzilâtlı tarife tat- bik edecektir. Biletler gidiş ve dönüş 34 kuruştur. 3 — Parti, Halkevi, Birlik ve Cemiyet üyeleri, İzciler bu trenle hareket - edeceklerdir. 4 — Saat 13,15 te kışla önünde hazır bulunacak. bir otobüs süecl bandoyu alarak tam saat 13,30 da Menemene hareket edecektir. $ — Menemen okulları bü- tün öğrencilerile , üçerlik dizi halinde törene katılacaklardır, Köy öğret- meni enstitüsü Önümüzdeki ders yılında açılacaktır.. | ağacı yetiştiriliyor. Kültür Bakanlığınca Köy öğ- retmeni enstitüsü olarak açıl- mak üzere satın alınmış olan Amerikan kolleji önümüzdeki ders yılı başında açılacak ve derslere başlanacaktır. Haber aldığımıza göre Kültür Bakan- hğı, enstitünün açılması için bütçede lâzimgelen tahsisatı ayırmıştır. Bu müessesede köy öğretmenlerine çok lâzım olan ziraat dersleri gösterilmesine ve öğretilmesine ayrı bir ehem- miyet atfedilecektir. — Havaistasyonu Hangar plânı geldi.. Cumaovası istasyonu civa- rında tesis edilecek olan hava istasyonu yerinin sahipli olma- | murdur. gelmeleri, Na ea Zetincilik istasyonu. İyi cins aşıli zeytin 6 — İzmir, Manisa ve Me- nemenden iştirak edecek he- yetler saat 14,45 te Ayyıldız tepesinde Kubilây abidesi önün- de, krokide gösterilen şekilde yer alacaklardır. Törende: 1 — Törene İzmirden gi- den süel bandonun çalacağı is- tiklâl marşı ile başlanacaktır. 2 — Söylevler: ” A — İzmir ve Manisa Parti örgütleri adınâ birer söylev. B — Ordü adına kıt'amın en genç sübayı tarafından bir ZUSOST AD |Kulüpçülük, Şehircilik, Sporculuk., — Başı 1 inci mlılfıdı - vap veren - bir yeni kelime sayfil yorsak zibinlerimize yerleşti: yiz ki, memleket - Ölçüsünde PT ciddi bir iştir, İzmir, #ttığı adımla ba işi çek ciddi telâkki etmekte - oldı ispat etmiştir; bu teşebbüsten il sal edeceği netice bütün memi için örnek olacaktır. » Mülerizler diyodar kik/ «Büğ | bet sporun inkişafında esastır.> B Fakat, rekabet — sahası memlekete — şamildir. ve rekabti — fikri sporun kendisinde mevcuttil — Bogün üç kulüp, yârın b kulüp, öbür güt on, yirmi ve dabi — i fazla... 'İ' Ölçülerimiz kıss olursa vırıl: istediğimiz Boktaya o ölçüler betinde udımlarla; yani kıpluınw#_ sürati ile etişebiliriz. | — Vaktimiz bu kadar böl — mudur? a — Kolüpçülerin — muhakkak. — söylev. .FASS şebircilerin belki, sporcuların, b'C _) Öğretmenler adına M l eei ir söylev. N. Bayda” D — Menemenliler adına —————a!î/ bir söylev. Biçerova H — Söylevler en çok onar dakika sürecektir. 3 — Söylevlerden sonra çe- lenkler ve çiçekler konacaktır. 4 — Menemene dönülecek, ora Parti ve Belediyesinin ha- zırladığı — toplantılara — iştirak edilecektir. Tören yerinde: Bu programın iyi tatbikine, abide önünde herkesin iyi yer almasına Menemen İlçebaylığı- nın başkanlığındaki heyet me- 5 — 8,30.da Halkevinde istiklâl piyesi temsil edilece- ğinden yurddaşların evimize —— .. ——— | Ziraat Vekâleti tarafından Mersinli - Burnava arsında te- sis edilmekte olan Ziraat Ve- kâleti Ege mıntakası zeytin- | cilik istasyonunda iyi aşılı zey- tin fidanlarının yetiştirilmesine büyük ehemmiyet verilmek- tedir. Mevsimlik işlerden bu- dama, aralama, ağaç dikimi gibi ameliyeler yapılmaktadır. İtalyadan getirtilmis olan iyi cins aşılı zeytin fidanları ile damızlık örnek - zeytinliği de tesis edilecek ve ileride bu müesseseden istiyenlere iyi cins zeytin fidanları verilecektir. Teşviki sanayi kanunu yıp Milli Emlâk idaresine aid | Herkes ,.u]ua' tez. bulanduğu anlaşılmıştır. Dün Naha Vekâletinden vilâyete gelen bir emirde istasyon ye- rinde inşa edilecek olan han- garın plânı gönderilmiş ve keresi alacak Bazı yerlerde teşviki sanayi muafiyetinden — istifade eden müesseselerin ruhsat tezkeresi derhal — keşfinin — yaptırılması | harcından da istisna edilmekte bildirilmiştir. Bir fen heyeti Cumaovasına giderek hangarın keşfini yapacaktır. Keşif rapo- ru, Nafıa Vekâletine gönderi- lip tasdik edilecek ve sonra derhal inşaate başlanacaktır. Âyin yapanların muha- kemeleri Cumaovası nahiyesini l- gurca çiftliğinde Bektaşi âyini yapmakla maznun Bay Halil ile suç ortaklarının Muhake- melerine yarın şehrimiz İkinci Asliyeceza mahkemesinde de- vam ıiıluokıır ern olduğu görülmüştür. Dün Ma- | liye Vekâletinden vilâyete ge- | len'bir emirde kazanç vergisi | kanununun 79 zuncu madde- sinde kazanç vergisinden müs- tesna tutulan ve hizmet er- babı ile karne almaları lâzım gelenlerden başka bütün mü- kelleflerin — ruhsat — tezkeresi âlmağa mecbur oldukları ya- zilı olduğundan teşviki sanayi kanunundan istifade eden mü- essese ve eşhasın da ruhsat | tezkeresi almağa mecbur hu- | lundukları bıldııılnııtır ğ ( Ağıirceza —mahkemesinde de- | mamen dinlenmiş olduğundan | Bay Şevki Suner, | yüzünden muhtar İbrahim aley- cinayeti Maznunun beraeti istendi Menemen kazasının Biçero” va mevkinde İbrahim - oğlu Mustafayı tabanca kurşunile öldürüp cesedini bataklık içine atmakla maznun Foçanın Çak- maklı köyü muhtarı İbrahimin muhakemesine dün. şehrimiz vam edilmiştir. Muhakeme son safhaya gelmiş ve şahitler ta- dünkü celsede. Müddeiumumi iddiasın! serdetmiş. ve gerek , tahkikât evrakına, ger 'e şahitlerin ilar delerine göre, muhtar” İbrahi- min suçu sabit olmadığını söy” liyerek maznunun * beraetine karar — verilmesini Müddeiumumi, İlhami, adında birinin aralarının açık olması istemiştir- hine bu cinayet için hazırla- dığı muühtelif delillerden de bahsetmiş, fakat neticede maz* nunun suçlu olmadığı anlaşıl- dığını — bildirmiştir. Müdafaa için mühakeme 20 Marta bı- rakılmıştır. Foçada iskân işleri Şehrimiz iskân işleri direk törü Bay Tahsin Akgün ile ziraat müdürü Bay Nadir Uy" sal dün Foça kazasına git- mişlerdir. Orada göçmenlerin istihsal — vaziyetlerini tedkik edecek ve bazı tahkikat yapa” caklardiır. Yeni noorl—!ıt: Yeni Adam 168 inci sayısı çıktı. İçinde İsmail Hakkının Büyülü anah- tar ve Hayatım - yazıları, Hü seyin Avninin Kapitalist re- jimine dair makalesi, Mehme! Akif anketine Sabiha Zekeriya: Ahmed Hamdi ve Burhan Toprakın — verdiği cevaplar, Hüsameddin Bozokun Kuyu” caklı Yusuf hakkında tenkidi. Dr. İzzeddinin Akıl hastalık- ları tefrikası, ayrıca Cehaletin geri gelmesi, Muhtelit eğitim. Rusya'dan dönüş, İnsan öm- rünü uzatmak, Vitaminin rolü başlıklı tercümeler, haberler, tenkitler ve karikatürler vırğ:—[ Bu kültür mecmyasını lerimize ehem