21 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

21 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

nrez ÇY eu BETURMCENER T T ef' R Sayfa 4 i ' Resmi teblis VNi aa — — — Bu görüşmeler esnasında şimdiki beyuelmilel vaziyetin ve Atina. da Balkan antavtı daimi konseyinin son toplantınında ittihaz — edilen kararların sür'atle tatbik —mevkiine konulmamı tedbirlerinin geniş va tefcerüdailhı bir surette tetkikine tevessül edilmiştir. E İki müttefik memleketin devlet adamları görüşmelerin mevzunnu teşkil eden bütün meseleler hakkında aralarında tam bir görüş birliği mevend olduğanu memaasiyetle müşahede ve tesbit fırsatım müşlardır. but. Bundan sonra Romanya ile Türkiyeyi de doğrudan doğ- Tüya ilglendiret Mmesolelere temas edea Ekselâns İsmet İn- önü ve iki memleket Hariciye Nazırları Rüştü Aras ve An- töneskö, iki dost imemleketin bulundukları ekönomik münasebetlerine sunda görmek arzı: hususi bir genişlemesini ehemmiyet atletmişler ve yeni bir ticaret anlaşmasının esas- larını koymak üzere Rormen salâhiyettar mehafili ile temasa girmek maksadile pek yakında bir ekonomi heyetinin Bük- ÜAŞE ŞitmEsini” kürürlüşterrüşlerdir. Bu anlaşmanın imzasına intizaren mübadele haceminin faz- lalaştırılması için iki hükümetin karşılıklı husust kolaylıklar göstermeleri kararlaştırılmıştır. Ayrıca iki dost ve müttelik memleket arasında kültürel münasebetletin takviyesi için lalebe ve profesörler teatisi ve karşılıklı Üniversitelerde ihtiyart Türk ve Romen dilleri kursları ihdası tekarrür ettirilmiştir.,, Bayan Simpson hakkın- — daki talâk kararı üddetumumilerin krallık müddeiumumi- si tarafından taz_yılı edildikleri asılsızdır Londra, 20 (AA) — — yan Simpsorun boşınma me- / selesi hakkında müddeiumumi — beyanatta bulunarak, 9 ilkkâ- — nun 1986 tarihinde Stephensg — isminde birisi müracaat ederek bazı hâdiselerin mahkemeye aksetmesi ve boşanmanın mu- vâzaa suürelile elde . edilmiş olması dolayısile bu kararın “kat'i mahiyette olmıyacağını /— söylediğini bildirmiştir. Müddeiumumi filhakika dos- yada bu şekilde bir müracaat — bulunduğu müddetçe boşan- — ma hakkında kat'i bir karar verilemiyeceğini — ilâve eyle- miştir. — — Başmüddeiumumi kraliyet — Müddeiumumisinin bu işin "ıhlııkırıdcn vazgeçmeleri için — gerek kendisinin gerekse baş — Müddeiumuminin tazyik edil.- - diği hakkında bazı mektüplar geldiğini bildirdiğini -beyan etmiştir. Bu iddislar hiçbir esasa istinad etmemektedir. Bu davanm diğer davalar- — dan ayrı bir müameleye tâbi tutulduğu hakkında halkta bir şüphe kalmaması için boşan- - ma mahkemesi reisi demiştir — "—Mrs. Simpsonun şimdi -ortadan çekilmiş olmasına rağ- men bu zat tarafından vuku- bulan beyanatı bu hüsusta /— tahkikat yapması için kraliyet — müddeiumumisine — bildirece- ğım. Hâdise mahkemeye ak- settiği takdirde müzakerelerin halkın gözü önünde cereyan edebilmesi için meselenin ale- ni bir celsede mevzuu bahse- dilmesini emrettim., Londra, 20 (A.A) — Mm. Simpson hakkında verilen ta- lâk kararının mer'i olduğuna dair olan haber, Londra halkı arasında büyük bir heyecan uyandırmıştır. Gazeteler öğle- yin hususi nüshalar çıkarmış- lardır. Borsacılar - bile kendi muamelelerini unutarak vak'a- nin münakaşasına dalmışlardır. Berlinde Müstemleke sergisi açılıyor Berlin, 20 (Radyo) — 4 Şu- batta Berlinde büyük bir müs- temleke sergisi açılmasına ka- rar verilmiştir. Bu setgiye sabık Alman müstemlekeleri iştirak edecek ve 25 Nisanda büyük bir nü- mayiş yapılacaktır. |Feshedebileceklermi Belgrad, 20 (Radyo) — Pa- risten haber verildiğine göre, son karışıklıklar dolayısile B. Leon Blum hükümeti, miralay Rokun ve diğer sağ cenah fırkalarının feshine karar ver- miştir. Bu mesele, parlâmentonun pazartesi günkü toplantısında görüşülecektir. 1f'AtiIIâ’nın Definesi Tarihe müstenid zabıta romanı ŞA 36 dı Kontan adamları tarafından | pazarlık etmeden ve mühim *I“dnvda toptan alırlar. < “Biraderiniz bu malümatı “tatmin edici bulmamıştır. Bu- “hün için kendisine tahsis edi- evin odasından ve gece üh hiç kimseye haber ver- meden çıkmış ve — memnu — mıntakaya gitmiştir, İlk olarak büyük bir tayyarenin bulun- /duğumuz yerin garbında bir indiğini farkemiştir, Ör- mandan çıkan birçok adamlar tayyareye çok ağır. bir -u.-,—..ı—,ıı.,l " Nakleden : 5. Benlioğlu teslim etmişlerdir. 170 adam saymıştır. Ve bu mik- tarda ağır paket tayyareye teslim edilmiştir. Tayyare de şimale doğru uçup gitmiştir. “Bu garip keşiften birade- riniz yalnız binbaşı Detri'ya bahsetmiştir. Bu suretle bira: derinizin meşhuür dosyası te- şekküle — başlamıştır. Fakat dosya buügüne kadar ayni vaziyette kalmaktan kurtula- mamıştır. Yani beş haftadır bu iş üzerinde bir — terakki yoktur. Fakat Fransa'da alâ- lar, bu tayyarenin — nak- AA Yaramaz çocuk Tramvaydan atlarken du;ıu ve yaralandı Karantinada — bir kazası olmuş, Ali oğlu 10 ya- şında Servet, tramvay tevak- kuf mahalline yaklaştığı sıra- da durmasını beklemeden yere atlamış ve yözünün — muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Ağzı burmu kan- içinde kalan çocuk derhal hastaneye kaldırılarak tedavi altına alınmıştır. 8 Lira çalmış Keçecilerde Sadullahbın aile evinde yatan Ali oğlu Meh- med, ayti: evde oturan Mü minin sekiz Tirasını çaldığın- dan yakalarımıştır. Jiletle yaralamış Karşıyaka'da Alaybey ma- hallesinde İzzet oğlu Rüşdü, ayni mahallede Zekiyi jiletle | yaralamıştır. Kümür kaçırıyormuş Bergama belediyesinc ka- yıdlı 34 numaralı kamyonda ruhsatsız iki çuval kömür bu- lunmuş ve müsadere edilmiştir. Otel kâtibinin marifeti Keçecilerde Tevfikpaşa ote- linde kâtib Osman, bu oötelde yatan Tevfik kızı Müşrrefin odasına zorla girmek istemiş ve zabıtaca yakalanmıştır. ——i Kanlı pazar davası sora erdi Berlin, 19 (AA) — Alto- vanın kanlı pazarı ismi - veri- len davanın 19 maznunundan herbiri 94,5 sene ağır haps cezasına mahküm olmuşlardır. Bu dava 17/7/932 senesinde nazilerle markisistler arasiında olan çarpışmalar neticesinde çıkmıştır. 18 kişi ölmüş ve 6 kişide yaralanmıştı. Turgutlu haberleri Turgutlu, 18 (Anadolu) — İlbayımız doktor Lütfi Kırdar bazı hususat hakkında tetki- katta bulunmak üzere şehri- mize gelmiş, kaymakamlık ma- kamında iki saat kadar icab eden zevatla görüştükten sonra Parti merkezine gitmiş ve ak- şam trenile Manisaya dön- müştür. Konferans Halkevimiz başkanı doktor Bay Seyfi Poyraz Ankarada toplanan üzüm kongresine mu- rahhas sıfatile iştirak etmişti. Bay Seyfi; orada memleket için cereyan eden önemli has- bihallerr ve verilen kararları Halkevinde memleket münev- ver ve gençlerine anlatımş, alâka ile dinlenmişiir. Tiyatı ile Alman mali kalkın- ması arasında sıki bir müna- sebat. “olduğuna; bhükmetmiş: lerdir. Arman — sustu. başını salladı ve: — Anlıyorum, dedi, binbaşı Detro bazı mukayeseler üze- rine bu tayyare işini imkânsız gördü, maamafih, bazı en inanılmaz — şeylerin — hakikat olduklarını da düşündü. Kar- deşimden Trolveş malikâne- sinde bir tedkik teşebbüsün- de bulunmasını rica etti. Bu- Genç kız nun üzerine Lük, hiçbir vakit | ayrılmadığı Piyer Malen ile | birlikte bu vazife için gitti. Evet şimdi anlıyorum. Karde- şim gitmezden evvel bana: “Bu nehir ile şu yolların ara- sındaki, meçbul yerlere gidi- yerum; vıny-t çek — vahim A li ğ Kiz " h'ımvay | | rinde çiçeklerle _lıdılır. üıbııı ANADOLU !Cı'.'ırk-l'lollanda ticaret mua- ıhedesı Ankarada imzalandı ——— 21/3 937 — Yeni muahede, ilk iki mukavele manzumesini ik- mal etmektedır. İktısad Vekılımızm beyanatı İktısad Vekilimiz Bay Celâl Bayar Ankara, 19 (A.A) — 23 eylül 1934 tarihli Türk - Hal: landa ticaret anlaşması yerine kaitm olacak yeni anlaşma bu: gün şehrimizde Türkiye cum: buriyeti adına İktisad Vekâleti müsteşarı Bay Kurtoğlu, Fe- lemenk - hükümeti adına da Bay Baron Van Harinxna ta: rafından çok dastane moera: simle imzalanınıştır. İmza. merasimine tahsi> edi- len salon bu — Mmünasebetle Türk - Hollanda milli renkle: süslenmiştir. İmzadan sonra Bay - Baron Van Harinxnamayı müzakere heyetile birlikte - kabul Ekonomi Bakanı Bay - Coelâl Bayar bu anlaşmanın iki mem:- leket münasebatında açacağı emin ve geniş ulku işaret el- miş ve heyet şerefine - bir şampanya partisi vermiştir. Hariciye baş hukuk müşa: | viri büyük elçi Bay Ziya, ha- riciye uMmUM — müdürlerinden Bay Hulüsi Fuad Nogas ve Bay Nizameddin, maliye tet- kik heyeti reisi Bay Cezmi, varidat umum müdürü —Bay İsmail Hakkının da hazır bu- lunduğu bu parti çok samimi bir hava içinde geçmiş ve iki taraf arasında son derece sa- mimi hissiyatın ifadesine ve- sile vermiştir. İmzalanan anlaşma hüküm- lerine gelince: A — Anlaşma hükümleri imzalanma tarihinden itibaren mer'iyete girecek ve 1 Mart 1938 tarihine kadar mer'iyette kalacaktır. Bu müddetin hitamindan iki ay geçmeden önce haber verilerek denonse - edilebilir. Aksi halde anlaşma kendili- olabilir. Bunun için Piyer'e hakiki- vaziyeli söylemedim. O, mezuniyetten istifade ede- rek gezeceğimizi sanıyor. Fa- kat, sen benim sevgili hemşi- rem, üç günden fazla görün- mezsem, annemizden ve Det- ro'dan müsaade alır, yanına emin bir arkadaş verilmesini ister ve beni aramağa çıkar- sın! Ya beni büyük bir tehli- keden kurtarır, yahud vazife uğrunda —ölmüş — bulursun!, dedi. Beni : kucakladı ve gitti. Genç kız da suştu. Uzunca süren bu yüzbaşı Ojiye bozdu: — Şu halde, işin tam önün- deyiz, demektir! Dedi. — Evetl Gene haritayı tedkike baş- ; kıu sükütu eden | ğinden 12 ay daha mer'iyet mevkünde kalır. B — Anlaşmıya bağlı A listesinde-yazılı: mallar: her biri için tayin edilmiş konten- janın dahilinde Türkiyeye gi- rebilir. Bundan başka Hollanda Türkiyede mer'iyette bulunan genel ithal — rejiminden de müstefid olacaktır. Hollanda müstemlekâtı için de ayrı İlisteler vardır. C — Hemen bütün Türkiye malları Hollandaya serbestçe girecektir. Yalnız halı, pamuk kosbesi ve tiflik — için ihracat kabiliyetimizle mütenasip kon- tenjanlar tesbit edilmiştir. D —Hollandada çekirdek- siz üzümlerimizin yüz kilosun- dan alınmakta olan iki fİHlorin inhisar resmi bir florine indi- rilmiştir. 27 Şubat 1937 tarihinde imzalanmış olan Türk-Hollanda klering anlaşması bu anlaşma- ni mütemmim bir cüzüdür. Türk - Hollanda anlaşmasına bağlı olan listelerin muhtevi- yatı tüccarlarımıza memleketin ihtiyacı: olan birçok madde- — Biliyarsunuz ki bir ay kadar evel Hollandahlar ile iki mukavele imzaladık. Birisi 35 çilyon Horinlik mali an- laşma, diğeri klering anlaş- ması, Bunlardan — birincisine nazaran Hollandalılar memle. lman, gemi, en- düstri inşaatı ve diğer büyük bir iş taahhütlerine - şimdilik 35 milyon İlorin ile ilk bir plafon dahilinde iştirak ede- cekler ve bu plafon icabında lüzumu kadar tevsi edilecektir. Karşılığı sekiz seneye kadar uzayan taksitlerle buğday ve diğer hububat nevileri, alyon, şarap, sigara, mermer satışla- ketimizde runızla ödiyecektir. Klering an- laşması ile umumi prensiple- rimiz dahilin» iki memleket arasındaki günaelik ticaretin nasil karşılıklı mal ödenece- ğini ihtiva ediyor, Bugün imzalanan ise, ana ti- caret anlaşmasıdır. Ve ilk iki mukavele manzuümesini ikmal ediyor. Her iki memlekette çok samimi muhabbet ve alâ- ka hislerile karşılanan bu an- laşmaların iki dost millet mü- nasebatında yeni ve geniş ufuklar açmakta olduğu şüp- hesizdir. Ayni samimi kanaati Hollanda ticaret nazırı- olan muhterem meslektaşım da izhar etmiş olduğunu — söylemekle ayrı zevk duyarım, Diğer taraftan bu şekilde anlaşma tarzı kontraktüel sis- temimizde yeni ve Türkiye ta- rafından lanse edilmiş bir yol teşkil etmektedir. Sistemimi: deki clâstikiyetin ve beynâl- milel ekonomik konjonkture intibak kudretinin yeni bir de- lilidir. Hollanda firmaları müsâaid şartlar dermeyan ettikleri tak- dirde bu anlaşmaların derpiş leri Hollandadan idhal imkâ: | ye temin ettiği büyük netice- Bnani- kolaylıkla vermek - bakı: | mından son derecede dikkattir. Anlaşma — metinleri bugün telgrafla gümrüklere, Türkofis şayanı | şubelerine ve ticaret odalarına tebliğ edilmiştir. B. Celâl Bayarın beyanatı: Ankara, 19 (ALA) — Türk- Hollanda Ticaret anlaşmasının | müzakeresi münasebetile ma- | lümat rica eden gazelecilere İktıisad Vekili Celâl Bayar aşağıdaki — beyanatta bulun- muşlur; — Fakat, dedi, bizim Mol- medi'de bulunmaklığımızda bir mana yoktur. -Biz ve onlardan malümat — alma- lıyız. — Ben de bu kanaatteyim. Fakat sizinle başbaşa 24 saat geçirmeği lâzım gördüm. Bu suretle Sedan'a gittiğimiz vakit biribirimizi tamamen anlamış bulunacağız. Beraber gezdikten, başbaşa — yemek nedikten sonra, yarın Sedan'a gittiğimiz vakit, rollerimizde hiç bir falsoya meydan ver- | miyeceğiz. Siz de benim fik- rimde değil misiniz; bay hendis.. Yüzbası hafifce güldü, genç kızın elini tuttu, dudaklarına kadar götürdü ve öptü. Genç ltıı. ılmın opulıııııılı zerrece mü- Sedan'a' | kuzenlerinizin yanma gitmeli | leri de her iki memleket le- hine kuvveden file çıkmış gö- recek, Hallanda gibi çok mü- him ve dost bir memleketle vasıl olan bu neticelerden do- layı memnuniyetimi zevkle iz- har ederim., Hollanda — murahhası gıdaki sözleri söylemiştir: *—Bugün imzalanan anlaş- ma ile tamamlanan mukavele manzumesi her iki memleket için samimiyetle selâmlanmaya lâyık bir ehemmiyet ihtiva et- — Sonu 6 ıncı sahife aşa» sakit ve gayri yüzbaşı bu değişmedi; müteessir kaldı; eli bıraktı. ve: — Madmazel, ben de ta- mamen sizir. fikrinizdeyim! Dedi. » ** Sedan'daki kuzenler, ma> dam Oberten'in kayınbirade- rinin çocukları idi; fakat ah- lâk ve âdet itibarile biribirine çok uygun ve ikiz kardeşler idiler. Bunların adı Mark ve Pol Şano idi. 1925 te baba- larının ölümü üzerine oldukça mühim bir servete sahip ol- müşlar ve merkez Alpları e- varında kendilerine mahsus bir villâda yaşamakta idiler. — İkizler bu sırada 33yııuıdl e idiler. Bınhm'leııno