14 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

14 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Eşek, at ve iş — İstanbul Şehir Meclisi, şehir dahilinde eşeğe karşı bir mücadele aça. ik onu kendi. hududanda nakliyat yapmaktan menetmiş. Ba karar, lir neyi, eşeğin medeni şehir içinde vücudu abes bir mablük olayak d edilmasinim tezabürü olaa gerektir.. Taribin bu en eski mahlüku, artık İstanbul sokaklarında nallarını datarak, bazan uzun uzün — bağırarak ve iki büyük kullağını sallıyar — gak dolaşmıyacak.. — Olabilir, şehir medeniyeti eşeği tardedebilir.. Fakat Anadolu toprağı, malılüka karşı daha bir müddet vefakâr olarak kalacaktır ve bunun dir ki, eşek bu toprak —üstünde bir matrud değil, bilâkis cinsi ıslah edilmiş, sağlam, işgüzar, randıman veren bir mahlük olarak yaşıyacaktır. — Amorikada her fabrika amelesinin ya bir motosikleti veya bir oto- — mobili vardır. Çünkü amele, bu nakil vasıtanaı büyük bir kolaylık — ve — ucuzlukla elde edebiliyor.. Bizde Türk köylüsünün değil, büyük — toprak bi B — keyfiyottir. Ben, eşetin himayesi ve wlahı — yolları ve otobüsleri, “otomobilleri tahmil ettiği bir boyun burcudur. k. Mühim bir mesele! Atların — kuyruğu - kesilmeli — mi?. Kesilmemeli mi?, . Amerikada bu çok mühim / bir nesele olmuştur. Bir kısım diyor ki, kuyruğu “kesik at, kuyruklu attan daha ,-’u koşar! Binaenaleyh bir süs için atlarım kuyruğunu feda -— etmemelidir! — Anlaşılıyor ki... Amerikada mühim iş kalmadı. Yoksa, n kuyruğu hiç kimsenin ak- Hmna gelmezdi, değil mi? K Garip bir dava! — Nevyorkda Samoel Robens- l tayn isminde bir adam kansı ;'ılqhine bir dava açmış ve — talâkını istemiştir. Davanın ve talâk talebinin sebebi de şudur: — Bu adamın zevcesi sinema meraklısı imiş; mahallesinin / sinemasında değişen hiçbir — program kaçırmamakta imiş. — Samoel mahkeme - huzurunda 'î, demiştir ki: — — Evvelâ, bütçeye meeburi — olarak yüklü bir sinema mas- /— rafı koyuyoruz. Bundan başka, lev işleri yüzüstü kalıyor; bu | sinema merakı yüzünden uğ- i'nd:tvm zararın haddi ve he- — sabı yoktur. Madam ya sine- madan vazgeçer, yahud da ben -— oöndan vazgeçerim!. ’Il'lılıriıtmıktı fayda var! Mütarekedenberi bu kadar !zımıı geçtiği halde, umumi | bir harb tehlikesi hâlâ Şmev- / cuttur. Şu günlerde yeni yeni | siyasi hâdiseler — olmaktadır. | Bu münasebetle umumi harb- | deki insan zayiatından bah- | setmeği faydalı görüyoruz: © — Umumi harbde ölenlerin ı miktarı 8,538,000 dir. Yarala- İ nanlar da 19,000,000 dur. Fil de mahküm edilecek! Dünyada garip işten bol ne | var? Olanlar yetmiyormuş gibi, | yeniden yeniye de garabetler | ihdas edilmektedir. ——— Na VE"BÜRÜ! hibinin bile böyle bir vaşıtaya malikiyeti ender tesadüf edilir. bir — Onün madeni aksamı, işçiliği, Hstiği, benzini tamamile — yabancıdır. — Onun bizdeki mukabili, şimdilik at ve eşektir. Mademki — istihaalde ve makliyatta eşeğin de bir faydası vardır, onum tarlalar arasında iki uzun ginı kaldırıb bize bakmasını ve karpıdan karşıya narâ atmasına züp- peoe bir medenilikle, kızmamak lüzumdır. y Şebir medeniyeti ile köy ve istilsal hayatımın, aym zamanda köylü: Müdleki servet vaziyetinin tabii icabı budur, taraftarıyımı.. O, küçük burjava gibi Bir tiptir. Ova ile köy, köyle kasaba arasında küçük ve ferdi nakliyatın istinad edeceği en emin omuzlar ondadır.. K Bir vakitler, nakliyatımız uzun deve katarlarında idi. Türk demir- şimdi deveyi kartaya çıkarmıştır. — Fakat Türk köylüsü, henüz motosiklet ve otomobil kullanabilecek vazi- olmadığına göre, atı ve eşeği sevib himaye etmek, işimizin bise Saime Sâdi ) hO e ” şıya dalmış, bir sebze ve mey- vacı dükkânını silip süpürmüş! Sebzeci tabit hakkını iste- miş. Fakat filin kime aid ol- duğu bir türlü anlaşılamamış. Nihayet filin muhakemesine karar verilmiştir. Bakalım Bay veya Bayan fil bu muhakeme- den ne karar alacak? —— Kim çalmış? Geçenlerde, seyyar muhabir- lerimizden Bay Yusufun Kar- şıyaka Şimikler köyündeki bah- çe kulesinden, bir yük arabası çalınmıştı.. Keyfiyetten hâdise- nin ertesi sabahı malümattar edilen Karşıyaka nahiye mü- dürünün emrile Dedebaşı jan- darma karakol — kumandanı, derhal tetkikata başlamış ve izi takip ederek Örnek kö- yünde dişçi Hüsnünün bahçe- sinin önüne kadar gelmiştir. Burada, arabanın tekerlekleri- nin çıkarılarak havuza atıldığı, sandığının da kirmiziya - bo- yandığını görmüş ve arabanın Örnek köyünden Hasan tara- fından çalındığını tesbit etmiş- tir. Araba, muhabirimize iade olunmuştur. Hiırsız. meydanda — yoktur, aranıyor.. Karakol kumanda- nının dört saat gibi kısa bir zamanda gösterdiği bu muval- fakıyeti takdir ederiz. W P ÜŞK Y Bugün doğacak çocuklar.. Bugün utared ile merihin müşterek bir tesiri altında bil. hassa emlâkimizia tehlikede ka- lacağı bir gün geçireceğiz. Aym tesir altında bügün para veya kıymetli eşya çaldırmak — tehlike- lerine maruzur. Uzun sürmüş da- vaların — birçoğu bugün — nihayet bulacaktır. Bugün doğacak çocukların ze- küvet veya gabaveti, tembellik veya çalıkanlık bususunda rekor || kıracaklardır. Bu çocuklar hayatta ya iyice — yahi ŞĞ Radyolar ve parazit Bunun için tetkikler yapılıyor Radyolarda parazite mani olmak için Avrupa memleket- lerinde tatbik edilen usuller hakkında belediye, muhtelif memleketler belediyelerinden malümat istemişti. İssiçreden gelen cevabda çok faydalı malümat verilmiştir. Bu esas- ları İzmirde tatbik için tetkik- lere başlanmıştır. Ticaret odası meclisi Şehrimiz Ticaret odası mec- lisi bugün saat 15de Oda salonunda toplanacak, İzmir borsasının 937 senesi bütçesini müzakere ve tasdik edecektir. İktısad odaları Teşkilât gelecek yıla kalacak Ticaret odaları yerine iktı- sad odaları teşkili hakkındaki kanunun Büyük Millet Mecli- sinin bu devresinde çıkarılma- |, Manisa bağlarına mühim sına — çalışılmaktadır. Haber aldığımıza göre, tasdik için İktısad Vekâletine gönderilen odalar büdçelerinin tasdik ve iade edilmemesinin sebebi budur. Fakat Ankaradan ak- seden haberlere göre, iktısad odaları teşkilâtı Hazirana ka- dar ikmal edilemiyecek gele- cek seneye kalacaktır. Bu sene oda büdçelerinin tasdikinin gecikmesinin diğer bir sebebi de Fuara yardım için büdçe- lerde tahsisat ayrılıp ayrılma- diğinin — tetkiki meselesidir. Büdçelerin yakında — tasdik edileceği söyleniyor. Oda paviyonu İçin 6000 lira sarf. edilecektir. İzmir Ticaret ve Sanayi oda- st büdçesi hazırlanarak tasdik için İktısat Vekâletine gönde- rilmişti. Büdçede —oda için Kültürparkta —inşa edilecek İzmir oda paviyonu için büd- çede on bin lira ayrılmıştı, büdçenin tasdiki geciktiği için paviyonun inşasına başlana- mıyordu. Oda resiliği, pavi- yon inşaatının gecikmesine ma- hal kalmamak üzere paviyon tahsisatınım sarfına mezuniyet istemeşti. — Vekâletten gelen emirde (6000 ) liranın bu iş için şimdiden sarfına izin ve- rilmiştir. Kızına büyü yapan ana! Havva ile Ali zabıtaca yakalandılar Burnavada garib bir üfürük- çülük hâdisesi olmuş ve bu işi yapanlar zabıtaca yakalanmış: lardır. Burnavanın Tarlabaşı soka- ğında oturan Celâleddin karısı Havva, küçük kizı Huriyenin evlemesine rıza göstermiyen ablası Sebilenin muvafakatini temin için büyü yaptırmağı düşünmüş ve Ali namında bir üfürükçüye yazdırdığı muüskayı büyük kızı Sebilenin evinin kapusu önüne yerleştirmiştir. Sebilenin — kocası Haşim, meseleden haberdar — olunca tay Satış*kooperatifleri Teşkilât ihracat mevsimi ne kadar yetiştirilecek Manisa ve Ödemişte tetkikler yapıldı, rapor hazırlanacak Üzüm ve incir mıntakaların- | için Romanyaya gitmiş olan da ihracat mevsimine kadar teşkil edilecek olan satış ko- operatifleri için tetkikler yap- mak üzere Manisaya giden İktısat Vekâleti içticaret umum müdür muavini Bay Salâhiddin Cuhruk, şehrimize dönmüştür. Bay Salâhiddin, Manisa hava- lisinde teşkil edilecek satış kooperatifleri için yerinde tet- kikler yamıştır. Vekâlet tari- feler müdürü Bay Muhib de 'demişe gitmiştir. Orada incir satış kooperatifi teşkili için tetkikler yapacaktır. Romanyadan bu sene İzmire getirilecek kutuluk keresteler İzmir üzüm kurumu müdürü Bay İsmail Hakkı Veral bu- günlerde İzmire dönecektir: Kutuluk kereste meselesi, hal- ledilmiştir. Bu sene de kereste buhranı gibi bir vaziyete kat'iy- yen meydan verilmiyecektir. Satış kooperatifleri teşkilâtı için yapılmakta olan tetkikler, Bay İsmail Hakkı Veralın av- detinden sonra hazırlanacak bir raporla İktısad Vekâletine bildirilecek ve oradan gelecek emir üzerine teşkilâta resmi- yet verilecek ve satış koope- ratifleri işe başlıyacaktır. Son haftanın soğukları zararlar verdi Zarar miktarının yüzde 70 nis- betinde olduğu bildiriliyor Son hafta içinde soğuklardan bağlar mühim zararlara uğra- mışlır. Manisa havalisinde bağların, sağuklar yüzünden yüzde 70 zarar gördüğü şehrimiz Ticaret odasına bildirilmiştir. Bağ as- maları üzerindeki filizler soğuktan tamamile müteessir olmuştur. Verilen malümata göre, Ormanönü, Kocakumlar, Gülbey, Asmalık, Karacaahmet, Çukur, Tepe, Baytuş, Hastımar mev- kilerindeki bütün bağlarda bu zarar vardır. Alaşehir bağla- rında da zarar olduğu haber alınmıştır. MAHKEMELERDE — Küçük Sofi nasıl denize düştü? Köfte pişirilirken avluya çıkan içindedir. Müstahsıllar, endişe çocuk ne yapmış? Karşıyakada Turanda anası Bayan Anna Jironun evinde misafir bulunduğu sırada bir- buçuk yaşındaki kızı Sofinin, dikkatsizlik —neticesi denize düşerek ölümüne sebebiyet vermekle maznun Turan gaz deposu müdürü Bay Kaml Krespinin zevcesi Bayan Ma- delenin muhakemesine dün şebhrimiz ağırceza mabkeme- sinde devam edilmiştir. Bu celsede şahid sıfatile dinle- nen Bayan Madelenin annesi Bayan Anna Jiro demiştir ki: — Vak'a günü kızım ve üç çocuğu misafir olarak evime | geldiler. Ben yukarıda oturu- yordum. Kızım Madelen mut: fakta kölfte pişirmekle meşgul oluyordu. O sırada çocukları da yanında idi. Bir aralık iki çocuğu, yanıma geldi, Sofiyi annesinin yanında zannettim. Avluda deniz kenarında alçak bit duvar vardı. Küçük Sofi, dıwardan — denizin sığ yerine düşmüş ve boğulmuş, derhal denizden çıkardık, sun'i tenel- füs yaptırdık, fakat öldü. Mahkeme reisi, kendisine bazı sualler sordu, Anna Jiro: — Sofinin deniz kenanna matı bulunan ve Bayan Anna Jironun evinde — hizmetçilik eden Mustafanın şahit sıfatile dinlenmesi için muhakeme, başka güne birakıldı. 40 Çift Birgünde evlenecek İş bankası, Fuar sahasında büyük ve güzel bir pavyon yaptıracaktır. Mühim bazı fir- malar da birleşerek bir çatı altında büyük pavyonlar yap- tırmağa karar verdiler. Fuar zamanında üzüm, incir, tütün. zeytin, palamut bayramları ya- pılacak, Trakya pavyonu ge- nişletilecektir. 40 çift bir gün- de evlendirilecek ve bunlar için bir suvare tertip edile- cektir. Meteoroloji işleri Kültür Bakanlığından İzmir Kültür direktörlüğüne gelen bir tamimde devlet meteoro- loji işleri müdürlüğü teşkilât ve vazilelerine dair 3127 nu- maralı kanunun 18 inci mad- desinin son - fıkrasında resmi ve hususi her derece ve nevi- den okullarda talebenin ders- lerile alâkadar rasadların ya- | pılabileceği bildirilmiştir. An- cak bu rasadların hiç bir su- 14/4/937 Ü, Taşlar Bayrağa hürmet ve bizler, Bir kariimden şöyle bir mektub aldım: “Çak defalar, bayrak me- rasimine rastlarım. Dikkat edince görürüm ki, bizde hâlâ bayrağa karşı bir hür- met terbiyesi teessüs etme- miştir. Şapkamız başımızda, ellerimiz cebimizde, ağzı- mizda, burnumuzda, marşı dinler ve geçeriz.. Bu ne haldir?,, Kariimiz çok iyi söylü- yor. Hakikaten, bizde hâlâ bayrağı selâmlamak namı- na bir vatant ve milli te- kâmül ve terbiye teessüs etmemiştir. Ba yetişmiyor- muş gibi, bizçok yerlere asılan bagğraklar ya - eski- dir, ya kirli veya yamalı, yahud da muayyen şekil ve eö'addan çok uzaktır. Bayrak kanunu, Meclis- ten çıkmıştır. Bayrağı iç'n can veren bir milletin, aona karşı bu kadar lâübalilik göstermesi hakikaten büyük bir tezadı ifade etmektedir. Bayrak, Türk varlığının ve istiklâlinin bir remzidir. Onun şanı, şerefi uğrunda, ömürler, nesiller harcamt- şızdır. Onu selâmlamağa mecburuz. Bayrak merasi- mi olurken, şapka çıkarı- lır, herkes başını ve göz- lerini oraya çevirir, oldu- Bunu da mı gaz te sütun- tarında yazacağız? Dilekler: —<— | Biletler nasıl toplanıyor Pazar günü akşamı Kızıl- çullu alanında at koşusundan ikinci trenle dönenlerin bilet- leri, bir biletçi tarafından-top- ——— | landığı halde yolculardan Ke- mer ve Alsancak istasyonların- da ikinci defa bilet istenmiş: tir. Yolcular, istasyonlardaki memurlara güçlükle meram anlatarak serbest kalmışlar ve evlerine — gitmişlerdir. Fakat mesele anlaşılıncıya — kadar yolcular, onbeş dakika kadar istasyonlarda — alıkonulmuşlar: dır. Devlet demiryolları — mü- essesesi memurları halka her türlü kolaylığı göstermek mec- buriyetinde iken vazifesini bil- miyen bir memur yüzünden halkı güçlüğe maruz bırakması doğru bir hareket değildir. Devlet demiryolları umum müdürlüğünün nazarı dikkatini celbederiz. Verem mücadele dis- panserinde Verem Mücadele Cemiyeti dispanserinde hastaların mua- yene ve tedavileri saati 10-12 olarak tesbit edilmiştir. Urla iskân işleri Urla kazasında iskân işle rini teftiş eden Vilâyet iskât müdürü Bay Tahsin Akgün şehrimize dönmüştür. . Nişanlanma | Seyhân saylavı ve Kamur tay asbaşkanı Bay Hilmi Uranın kızı Bayan Güzit Uranla, Burdür. saylavı Bay | — Halid Onarâanın oğlu Bay Mekin Onaranın nişanlari: evelki gün İstanbulda Tokat- lıyanda yapılmıştır. e Her iki tarafın mesud ok || Kanain Gi Ee Mee e TTTT