14 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

14 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

AAA SAAAARDr |bir meclisi idare 4 Sayta 6 İIzmir Esnaf ve Ahali bankası ida- re meclisinden: Esas mukavelenamemizin (3,5,32,36,41,50,82,83,87,90) nu- marali maddelerinde yapılacak tadilât münasebetile 25 mart 937 tarihine müsadif perşembe günü saat 16 da İzmir Ticaret ve sanayi odası salonunda İktısad Vekâletini temsilen gelen #komiser Bay şevkinin buzurunda akdedilen fevkalâde toplan- tıya asaleten ve vekâleten iştirak etmiş olan ortakların yapılan yoklama neticesinde (dört yüz kırk bir bin yedi yüz doksan) Türk liralık sermayeyi temsil ettikleri ve ekseriyet nisabının husulü için ticaret kanunu ve banka esas mukavelenamesi hü- kümlerine göre şirket sermayesini teşkil eden bir milyon İira- nın üç rubunu temsil sedemedikleri nci içtimaın, 29 nisan saat 2 de gene mezkür mahalde icrası karar- hakkındaki ( perşembe gü anlaşıldığından bu husus 937 tarihine rastlıyan laştırılmıştır. Muhterem ortakların malümu olmak üzere keyfi- yet ilân olunur. Müzakere ruznamesi Bankalar kanununun muvakkat üçüncü maddesi mucibince esas mukavelenamede yapılacak tadilât şeklinin tetkik ve tas- diki. S. No. 932 Esas mukavelenamede ta- dil edilecek maddeler şun- lardır: Üçüncü maddenin eski şek- li: Şirketin ünvanı (İzmir Es- naf ve Ahali bankası Türk anonim şirketi) olacaktır. Mu- addel şekli: Şirketin ünvanı (İzmir Bankası Türk anonim şirketi) olacaktır. $ inci maddenin eski şekli: Şirketin merkezi (İzmir) ola- cak gerek Türkiyede ve gerek ecnebi memleketlerde lüzumu görüldükçe meclisi idare ta: rafından heyeti — umumiyeye arzedilmek şartile şubeler açı- labilecek ve keyfiyet Ticaret Vekâletine ihbar ve gazetelerle ilân edilecektir. Muaddel şekli: Şirketin idare merkezi (İzmir) dir. Memleket dahil veya ha- ricinde yeniden şübe küşadı, bu yoldaki idare heyeti kara, rinin alelâde senelik -toplan- tısında umum? heyet tarafın- dan tasvip olunmasına bağ: hdır. Bu halde Maliye ve İk- tısad Vekâletlerine müracaatla muktezi izin alındıktan sonra keyfiyet usulen ilân olunur. 32 inci maddenin eski şekli: Şirketin umuru; hissedarlar arasında heyeti umumiyece intihap olunacak asgari üç, azami yedi azadan mürekkep bir meclisi idare tarafından idare olunur. Muaddel — şekli: Şirket umuru; hissedarlar ta- rafından heyeti umumiyece intihap olunacak asgari beş, azami yedi azadan mürekkep tarafından idare olunur. Meclisi idare nizamnamesi dahili mucibince şirketin umum — muamelâtını tedvir etmek üzere bir umumi müdür intihab ve tayin eder. İşbu müdür meclisi idarenin tabii “azasındandır. 36 ıncı maddenin eski şekli: Meclisi idare her sene azası meyanından bir reis ve bir reis vekili intihap eder. Reisin veya vekilinin — bulunmadığı celselerde riyaset etmek üzere azadan biri o içtimaa mabhsus olmak üzere meclisi idarece muvakkaten reisliğe intihap olunur. Kâtiplik vazifesini ifa etmek üzere — meclisi idare azası meyanından veya hariç- ten biri intihap olunur. Riya- set vezaifi reise meclis celse- lerinde intizamı ve müzakera- tın muntazaman zaptını te- min * ve heyeti umumiye içtimalarına riyaset etmekten başka hiçbir hıl_:ı'ltî tekaddüm ez. — Muaddel meyanından bir reis ve bir reis vekili intihap eder. Reisin veya vekilinin bulunmadığı celselerde riyaset etmek üzere azadan biri o içtimaa mahsus olmak üzere meclisi idarece muvakkaten - reisliğe intihap olunur. Kâtiplik - vazifesini ifa etmek üzere meclisi idare azası meyanından veya hariç- ten biri intihap olunur. #Riya- set vezaili reise meclis celse- lerinde intizamı ve müzakera- tın muntazaman zaptını temin ve heyeti umumiye içtimala- rına riyaset etmekten başka hiçbir. hakkı tekaddüm bah- şetmez. Meclisi idare banka- lar kanununda yazılı vazifeleri ifa etmek üzere azası arasından seçeceği iki aza ile umumi mü- dürden mürekkep kendi mu- rakabesi altında üç kişilik bir idare komitesi teşkil eder. Bir azanın hastalığında veya her hanği bir içtimaa iştirak ede- miyecek bir mazereti vuku- unda o aza yerine vazife gör- mek üzere iki de yedek aza seçer. İdare meclisi azalarının ber birinin idare komitesin- den komitenin faaliyeti hak- kında her türlü malümatı iste- meğe ve münasip göreceği her nevi kontrolü yapmağa selâbiyeti vardır. İdare komi- tesi bil'umum — mukarreratını satırlar arası açık kalmamak ve çıkıntı yapılmamak üzere bir defter yazarak her karar altını aymı ayrı imzalamağa mecburdur. Komitenin; ittifakla verdiği kararlar doğrudan doğruya; ekseriyetle — verdiği kararlar idare meclisinin -tasvibinden sonra infaz olunur. 41 inci maddenin eski şekli: Meclisi idare azası kendi işleri için ibraz etmeieri lâzım ve mutat olan dikkat, basiret ve faali- yeti şirket işlerinde dahi ibraz ve sarfa mecburdurlar, Meclisi idare defatiri lâzimeyi tutmak ve muayyen müddet zarfında sabık seneye ait mevcudat defterini - bilânço, kâruzarar hesabını bittanzim heyeti umu- miye içtimamdan lâakal bir ay evvel mürakiplere tevdi ve lâakal sekiz gün evvel hisse- daranın enzarı tetkikine koy- makla mükelleftir. Meclisi ida- re her altı ayda bir şirketin matlubat ve duyununun bir hulâsai hesabiy ANADOLU dan maada şirketin ticari mali ve iktısadi vaziyetini ve ya- pilan muamelâtin — hulâsasını müş'ir bir rapor tanzim eder, Amortismanlar için münasip şekil ve sureti ve ihtiyat ak- çesi miktarını tayin ve temet- tüatın sureti tevzini tesbit ve heyeti umumiyeye teklif eder. İşbu esas mukavelenamenin her nevi tadilatı ve yeniden maddeler ilâvesi hakkında he- yeti umumiyeye teklifatta bu- lunur. Heyeti umumiyeleri iç- timaa davet ve işbu içtimala- rın ruznamesini tanzim ve tes- bit eder. Heyeti umumiyenin Lilümum mukarreratını icra ve infaz hususunda meclisi idare heyeti umumiyenin vekâletini haizdir. Meclisi idare azasının heyeti umumiyece azilleri ve icra ettikleri muamelâtın heyet umumiyece ademi kabulü ha- Bnde üçüncü şahıslar tarafın: dan iktisap edilmiş olan hu- kuka halel gelmez. Muaddel şekli: Meclisi idare azası kendi işleri için ibraz etmeleri lâzım ve mutat olan dikkat, basiret ve faaliyeti şirket işlerinde dahi ibraz ve sarfa mecburdurlar. Meclisi idere lâzım olan def- terleri tutmak ve maayyen olan müddet zarfında sabık seneye ait mevcudat defterini bilânço, kâruzarar hesahını tanzim ile heyeti üumumiye içtimaından lâakal bir ay evel murakiplere tevdi ve lâakal 15 gün evvel hissedarının tet- kikine arzetmekle mükellettir. Meclisi idare her üç ayda bir şirketin alacaklarının ve borç- larının bir hesap hulâsasını ve yıl sonlarında senelik bi- lânçosunu tanzim ederek he- yeti umumiyece tayin edilmiş olan murakiplere verir. Mura- kipler tarafından tasdikli üç aylık hulâsaları taallük ettiği devrenin hitamından itibaren nihayet üç ay zarfında ve se- nelik bilânçolarla kâruzarar hesaplarım da heyeti umumi- yenin toplanma tarihinden iti- baren bir ay icinde şirketin mali, iktısadi - vaziyetile yapı- lan muamelâtın hulâsasını gös- teren idare heyeti ve murakip raporlarile birlikte maliye ve İktısat Vekâletlerine |gönderir. Hesap hulâsalarını ve bilânço- larını ayni müddet içinde biri resmi gazete Olmak üzere en az iki gazete ile neşir ve ilân ettirir. Amortismanlar için mü- nasip şekil ve sureti ve ihti- yat akçesi miktarinı tayin ve temettüatın sureti tevzüni tes- bit ve beyeti umumiyeye tek- lif eder. İşbu esas mukavele- namenin her nevi tadilâtı ve yeniden maddeler ilâvesi hak- kında heyeti umumiyeye tek- Hifatta bulunur. Heyeti umumi- yeleri içtimaa davet ve işbu içtimaların ruznamesini tanzim ve tesbit eder. Heyeti umumi- yenin bilâmum mukarreratını icra ve infaz hususunda mec- lisi idare heyeti umumiyenin vekâletini haizdir. Meclisi ida- re azasının heyeti umumiyece azilleri ve icra ettikleri mua- melâtin heyeti umumiyece ade- mi kabulü halinde üçüncü şa- hıslar tarafından iktisap edil- miş olan hukuka halel gelmez. SO0 inci maddenin eski şekli: Murakiplerin vazifesi şirketin muamelâtı umumiyesini mura- kabe ve hesabatını tetkik ve teftiş ve meclisi idare azası ile müttefikan bilânçonun şek- li tanzimini tayin ve hisse se- nedatının — vaziyelini — tesbit velhasıl — şirketin — menafiine muvahı! ü üç aydan fazla fasıla verme- mek şartile zaman zaman şir- ket kasasını ve kuyut ve de- fatirini kontrol ederek mev- cuduün kuyudata — muvalakatı tesbit ve meclisi idare azası- nın kanun ve şirket mukave- lenamesi ahkâmına tamamile riayet eylemelerine nezaret ve sene nihayetinde içtima ede- cek olan heyeti umumiyeye şirketin vaziyeti, hesabatı ve bilânçosu ve meclisi idarenin faaliyeti hakkındaki kanaat ve mütaleatını havi bir rapor takdim etmektir. Murakıplar esbabı mübreme ve müstacele tahaddüsü — halinde — heyeti umumiyeyi fevkalâde olarak içtimaa davete mecburdurlar. Muaddel şekli: Murakıpların vazifesi şirketin — muamelâtı umumiyesini — muecakabe ve hesabatını tetkik ve teftiş ve meclisi idare azasile müttefi- kan bilânçonun şekli tanzimini tayin ve hisse senedatının va- ziyetini tesbit velhasıl şirketin menafiine muvafık |gördüğü her nevi murakabe ve tefti- şatı icra ve üç aydan fazla fasıla vermemek şartile zaman zaman şirket kasasını ve ku- yut ve defatirini kontrol ede- rek mevcudun kuyudata mu- vafakatını tesbit ve tanzim olunan üç aylık hesap hülâ- salarını ve senelik — bilânçoyu tetkik ve idare meclisi azası- nın kanun ve şirket mukave- lenamesi hükümlerine tama- men riayet eylemelerine neza- ret ve kanuni müddetler içinde toplanacak olan umumi heye- te şirketin vaziyeti, hesabı ve bilânçosu ve idare meclisinin faaliyeti bakkındaki — kanaat ve mütalealarını havi bir rapor takdim etmektir. Murakipler mübrem ve müstacel sebeple- rin tabaddüsü halinde umumi heyeti fevkalâde olarak içtimâa davete mecburdurlar. 82 inci maddenin eski şek- li: Her altı ayda bir şirketin mevcudat ve duyunatını gös- terir meclisi idarece bir hu- lâsai hesabiye tanzim edilerek murakıblere — verilir.. Bundan başka her sene nihayetinde bir mevcudat ve müvazene defteri tanzim edilir. Mevcu- dat ve müvazene delteri bi- lânço, kâruzarar hesabatı, he- yeti umumiye -içtimar için ta- yin olunan günden İâakal bir ay evvel murakıplerin nazan tetkikine 'arzolunur. İşbu he- sabat meclisi idare tarafından heyeti ümümiyeye — takdim olunur. Hissedaran yevmi iç- timaa tekaddüm eden onbeş gün zarfında şirket merkezine müracaatle mevcudat ve mu- vazene — defterini, kâruzarar hesabını ve bilânçoyu —mura- kıpler ve meclisi idare rapor- larını tetkik ve bir suretlerini ahzedebilirler. Muaddel şekli: Her üç ayda bir şirketin mevcudat ve duyunatını gös- terir meclisi idarece bir hü- lâsai hesabiye tanzim edilerek murakıblere — verilir.. Bundan başka her sene nihayetinde bir mevcudat ve müvazene defteri tanzim edilir. Mevcu- dat ve müvazene defteri bi- lânço, kâruzarar hesabatı, he- yeti umumiye içtimar için tayin olunan günden lâakal bir ay evvel murakıblerin na- zarı tetkikine arzolunur. , İşbu hesabat meclisi idare tarafın- dan heyeti umumiyeye takdim olunur. — Hissedaran — yevmi içtimaa tekaddüm eden onbeş gün zarfında şirket merkezine AAAT sabını ve bilânçoyu mürakıp- ler ve meclisi idare raporla- tetkik ve bir suretlerini ahzedebilirler. 83 üncü —maddenin eski şekli: Şirketin masarifi umu- miyesile ba mukavelename mü- düriyete veyahut herhangi bir vazileye memur edilen kimse- lere umumi veya hususi - te- mettüattan tahsis cdilen yüz- deler ve muhtelif amortisman bedelleri gibi şirketçetediye veya tefriki mecburi olan me- baliğ şirketin hesap senesi rını nihayetinde tanzim olunan se- | nelik mevcudat ve müvazene defterinde tesbit olunan hası- latından badettenzil baki ka- lan miktar temettüatı safiyeyi teşkil eder. Bu suretle hasıl olacak temettüatı safiyenin ev- velâ yüzde (10) ihtiyat akçesi tahsis ve saniyen itla edilme- miş olan hisse senetlerinin be- delleri tesviye olunan kısmına yüzde (6) nisbetinde birinci temettü itasına kifayet edecek meblâğ ifraz edildikten sonra baki kalan kısmın yüzde onu müessislere, yzüde onu meclisi idare Aazasına, yüzde beşi meclisi idarenin tesbit edeceği şekilde ikramiye olarak me- ve umuürü - hâyriyeye yüzde yetmiş beşi ikinci his- sei temettü olarak hisse senet- leri eshabına tevzi edilir. Mu- addel şekli: Şirketin masarifi umumiyesile bu mukavelename müdüriyete veyahut her hangi bir vazifeye memur edilen kimselere umumi veya hususi temettüattan tahsis edilen yüz- deler ve muhtelif amortisman bedelleri gibi şirketçe tediye veya tefriki mecburi olan me- baliğ şirketin hesap senesi nihayetinde tanzim olunan se- nelik mecudat ve müvazene defterinde tesbit olunan hâsı- lattan badettenzil baki kalan miktar temettüatı safiyeyi teş: kil eder. Bu suretle hâsil ola- cak temettüatı safiyenin evve- lâ yüzde (10) ihtiyat akçesine ve yüzde (5) muhtemel zarar- lar karşılığına tahsis ve sani- yen itfa edilmemiş olan hisse senetlerinin bedelleri tesviye olunan kısmına yüzde (6) nis- betinde birinci temettü itasına kifayet edecek mebaliğ ifraz edildikten sonra baki kalan kısmın yüzde onu müessislere, yüzde onu meclisi idare aza- sına, yüzde beşi meclisi ida- renin tesbit edeceği şekilde ikramiye olarak memurine ve umuru hayriyeye, yüzde yetmiş beşi ikinci hissei temettü ola- rak hisse senetleri eshabına tevzi edilir. 87 inci maddenin eski şekli: 83 üncü madde mucibince te- mettüatı seneviyeden müfrez mebaliğin terakümünden hasıl olan adi ihtiyat akçesi şirke- tin muhtemel zararlarına kar- şilik olarak hifzolunur. Bu su- retle teraküm edecek olan meblâğ — şirket sermeyesinin yüzde ellisine müsavi raddeye baliğ oldukta artık ihtiyat ak- çesi ifrazına devam edilmez. Şu kadar ki; bu miktara baliğ olduktan sonra sarfiyat icrasile ihtiyat ahçesinin miktarı te- nezzül edecek olursa tekrar temettüattan tevkif icra edile- cektir. Muaddel şekli: 83üncü madde mucibince senevi te- mettülerden ayrılan mebaliğin terakümden — mütehassıl adi ihtiyat akçesi ile muhtemel zararlar karşılığı namı altında ayrıca bir hespta tutulacak olan paralar şirketin muhtemel larına karşılık olarak sak: murine 14/4/937 Bi BORSA Üzüm satışları Ç. Alıcı K. s. 19 Ş. Remzi 1225 13 25 76 D. Arditi 9 75 9 75 56 Ş. Riza ha. 13 13 46 İnhisar 8 75 32 Alyoti 11 75 27 Kâ. Taner 12 50 29 M. B. banka. 14 18 F.z. Abdul. 12 625 4 P. Paci 9 50 4 Vitel 8 50 |311 Yekün 426761 Eski satış 427072 U. satış Zahire satışları Çu. Ginsi K.S. K. &. 497 Buğday 6 T 14 Arpa 3815 3875 12 Fasulya 875 874 190 B. Pamuk 37 42 492 Ken. Pala. 260 450 Kavak ağacı yetiştirilecek Vekâletten bir tarifname gelmiştir.. Ziraat Vekâletinden vilâyete gelen bir tamimde köylerde kavak fidanı ekilmesine ehem- miyet verilmesi bildirilmiştir. Kavak fidanlarının nasıl eki- leceği, bakım ve yetiştirme usulleri hakkında bir tarifname gelmiştirtir. Bu tarifnamede fidanların, ziraat ve belediye fidanlıkla- rında nasil yetiştirileceği de izah edilmiştir. Kavak ağacı, çok çabuk büyür ve çok para eder. Vilâyetin her yerinde bol şekilde kavak yetiştirilmesi için derhal hazırlıklara baş- lanacaktır. #T OA LOYARUZ GA TErK EEMELET muhtemel zararlar karşılığı ih- tiyatlar yekünu tediye edilmi sermeyenin tamamına müsavi oluncaya kadar ayrılır. Ondan sonra ayrılmaz. Ancak zarar tahakkuk ettiği zaman karşır hktan mahsup olunacan nis- bette yeniden temettüattan tevkifat icra olunur. 90 incı maddenin eski şekli: İhtiyat akçesi behemehal nakit olarak hıfzolunacak ve bu nakit Ticaret Vekâletince kabul olu: nacak emin bir müesssesei ma” liyeye tevdi olunacaktır. İhtiyat akçesinin her zaman nakte kaâ* bili tahvil Devlet veya Türk şirketleri Esham ve tahvilâti iştira edilmek suretile de ten” miyesi caizdir. İhtiyat akçesi ve amortisman bedeli olarak ayrılan mebaliğin balâda tayif olunan suretlerden birile isti malinı heyeti idare tayin eder: Fevkalâde ihtiyat akçesini he” yeti idare münasip göreceğ' | şekil ve surette istimale selâ” hiyettar hattâ bir devrei hestr | biyenin hasılatı hisselere te' | mettü tevziüne kâfi gelmediğ! takdirde fevkalâde ihtiyat ak çesinin de bu hususta istim: caizdir. Fevkalâde ihtiyat ak” çeti tedrici surette sermayeni” itfası için dahi istimal olun!” bilir. Muaddel şekli: İhtiy# |* akçesinin nakit olarak muhö fazasında veya derhal naktf çevrilmesi kabil devlet tahvil” lerine veya milli : şirketler ©* hamına tahsisi ile temniyet hü” susları meclisi idarenin takd? | rine mevdudur. Ancak !9? senesinden itibaren ayrılan ihr tiyat akçeleri Maliye Vekâle” tince muvafakat edilecek de” let dabili istikraz tahvilâtı ': 84 veya bu tahviller derecesin” K. $i