14 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

14 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Sayfa 4 Belgrad kalesine Türk || — Başı 1 nci sahifed — tahakkuku imkânları da tetkik , edilecektir. » - Yahancı matbuatın, tefsirle- ! gine göre bu anlaşma İngiltere ılq İnılyı araşındaki centi Agrementlerle hemahenk ola- gaktır.., İ Diğer taraftan Samuprava — gazetesi diyor ki: #Belgrad. diplomalik - ziyer petler serisine dahil olarak dün (Reformateur) ve deyvlet —adamı Kamâl Atatürkün ilk Mmesai arkadaşı Türkiye Baş- wekili Bay İsmet İnönü ile kendisine refakat etmekte olan eski büyük dostumuz Harici- / ye Vekili Dr. Rüşdü Arası ka- bul fırsatını bulmuştur. © Modern Türkiye devlet adam- Jarının bu ziyareti Balkan an- / tantının sarsılmaz bir salâbeti haiz olduğunu göstermiş olan © ziyaretler serisinin yeni bir — tezahürüdür. - Yugoslavya ile Türkiye ara: /— sında gerek menfaatlerinin aynı olması ve gerek iki memleket devlet adamlarını Balkanlarda emniyetin tesisinde ve barışın —idamesinde sevk ve ilham eden - hissiyatın samimiliği sebebile samimi ve dostane münâscbalı — mçeycuttur. Ve daima kala- — caktır. — Buna binaendir ki, İsmet laönünün Belgrad ziyareti Av- rupada bütün barış doostla- tını sevindirmektedir. Zira bu ziyaret Balkan antantının ve onun dünyanın bu kısmında barışın takviyesi için olan retlerinin yeni bir tezahürüd — İstanbul, 13 (Hususi) —Baş- | vekilimizin Adriyatik - sahille- — © Tine giderek Yugoslavya deniz — üssünü ziyaretine büyük ehem- miyet verilmektedir. — En son gelen bir haberde, —bu üssü bahrinin yakinindeki ir İtalyan adasında, mühim siyasi bir mülâkat ihitimali bulunduğu bildirilmektedir. İstanbul, 13 (Husüsi) — Bel- gradda bulunan Başvekilimiz / General İsmet İnönü, bu sahah Kale meydanında harita daire- sini gezerlerken, kaleye Türk rağı çekilmiştir. Kale muhafızı, bayrağın çe- kilişi münasebetile bir hitabe- Çc bulunmuş ve: r — Osmanlı hükümeti za: manında indirilen bu bayrak, şimdi dost Türk cumhuriyeti ıeıefıne çekiliyor, demiştir. Belgrnd 13 (Radyo)— Bu- da bulunmakta olan Türkiye Başvekili general İsmet İnönü, Hericiye Vekili Bay Rüşdü Auslı birlikte bu . sabah Ok- (Atillâ'nın î U T b K Di M | bayrağı < çekildi leye giderek müteyeffa Yugos- layya kralı Aleksandrın meza- rını-ziyaret etmişler ve bir çe- Jenk koymnşlardır. General İsmet İnönü, krâlın | Mmezarı başında bir. hitabede | bulunmuştur, Müteakıben kral şatosu ziyaret edilmiş, . Kazo- vada ki meçhul asker adide- sine de bir çelenk konulmuştur. Türkiye Başvekili, , bugün öğle yemeğini Bay- :Stoyadir noviçle - birlikte yimiş ve as- keri müzeyi , ziyaret - eylemiş, Türkiye — reisicumhuru —Ata- türkün büyük - kıt'ada , bir fo tografisini müzeye hediye et- miştir, Öğleden! sonra General İs- met İnönü, Bay Milân Stoyadi- noviç, Bay Rüştü Aras bir kon- | ferans akdetimişler, mühim me- seleler üzerinde müzakerelerde bulunmuşlardır. Saat beşte, kabineye memur nazır Bay Şevki Behmen tara- fından, verilen çay ziyafetinde hazır bulunan General İsmet İnönü; Başvekil Milân Stoya- dinoviçle birlikte meclis reisi Çerançoviçi ve Skopçinayı ' zi- yaâret etmişlerdir. Akşam, Türkiye elçiliğinde, Bay Ali Haydar - tarafından bir ziyafet verilmiş, ziyafeti bir resmi kabul takib etmiştir. General İsmet İnönü, yarın (bugün) Belgrad ciyarındaki tayyare fabrikalarını gezecek- ler ve öğle yemeğini tayyare kulübünde yiyeceklerdir. Belgrad, 13 ( Radyo ) — Türkiye Reisicumhuru Atatürk ve Yugoslavya saltanat naibi prens - Polun — himayelerinde bulunan Türk. güzel san'atlar ve Tesim sergisi yarın saat 11 de prens. Pol müzesinde açı- lacaktır. Serginin resmi küşadında, Başvekil İnönü, prens Pol, Mi- lan Stoyadinoviç, Rüşdü Aras ve vekillerle mebuslar hazır bulunacaklardır. Berlin, 13 (Radyo) —Belg- radda bulunan Türkiye Başve- kili general İsmet İnönü ile Dr. Milân Stoyadinoviç ara- sında mühim siyasi müzakere- ler cereyan etmektedir, Verilen haberlere göre, Türr kiye, Yugoslavyya, Yunanistan ve İlalya arasında bir Akde- niz paktı akdi meselesi görüş- melerin esas mevzuunu teşkil eylemektedir. Kayınvalidesini dövmüş İkiçeşmelikte Deşteban so- kağında oturan — Mustafa, ka- yınvalidesi Saliha ile kavga etmiş ve sandalye ile başinı yarmıştır. Defınesığ Tarihe müstenid zabıta romanı AAA 54 — Merak etmeyiniz, böyle İır baygınlık geçirdiğinizi hiç kimseye söylemiyeceğim. ) u akşam da size kuvvet ve- ı'icı bıı yemeği ben hazırlıya- Dedi. Alfreda, niçin ve na- bayıldığının farkında — bile gildi, fakat bu. vaziyetten r adam, Alfredadan — çok ba fazla malümat sahibi Nakleden : F:$. Benlioğlu fakat Gizelin ruhi hallerini anlamak için gizlenmiş ve vaziyeti gözetliyordu. — Zaten şatonun her tarafında — gizli yollar, teftiş ve tecessüs yer- leri vardı ve bunları -sadece Kont ve kardeşi Vikont. bili yordu. Daha doğrusu, şatonun kalın dıvarları arasında - gizli yollar, asansörler, merdivenler vardı. ve ağlebi - ihtimal - bu yollar, — Atillânın definesinin yeraltındaki yolları idi. İşte, Vikont Ploç böyle bir ANADOLU Üç amele Pazırdan aldıkları ,pay- nirden zehirlenmişler Burnava - yolunda. taş; kıran amele Aziz, Davud ve Mahir, Tepecik pazarından aldıkları teneke peynirini yiyerek zehir- lenmişler ve derhal memleket hastanesine kaldırılarak tedavi altına alınmışlardır. Esrar içiyorlarmış Osman oğlu Mehmed, Ke- merde — Kuruçayda bulunan evinde, arkadaşı Satılmış ve Şabanla - birlikte nargile ile esar — içerlerken — yakalanmış- lardır. Dolandırıcılık Ali oğlu Şükrü namında biri, Alsancakta oturan İbrâ- him oğlu Ahmedi işe yerleş- tireceğini vadederek 3,5 lirasını dolandırmış ve kendisini resim çektirmeğe yolladıktan sonra evine giderek Ahmedin karı- sından 12,5 lira daha alınış kaçmıştır. Dolandırıcı zabitaca aranılmaktadır. Çivi ile yaralamış Birinci Kordonda İstanbul otelinde garsonluk yapan Emin oğlu - Mehmd, Ahmed - oğlu Hamdiyi çi le yaralamış ve hakaret etmi: Mehmed ad: liyeye verilmiştir. Yangın çıkarmışlar Keçecilerde Dirik sokağın: da natamam bir dükkânda oturan Müstafa oğlu Ali ile Mehmed, sarhoş bir - halde yatmağa gelmişler ve sigara- larını söndürmeden attıkların- dan yangına sebebiyet vermiş: lerdir. Yangın derhab yetişen itfaiye tarafından söndürülmüş, Ali- ve Mehmed yakalanmış: lardır. 23 Nisan çocuk haftasının ilk günüdür Bu akşam Süleyman*Pasiç tarafından Başvekilimiz hakkında bir, konferans verecektir Ankara, 13 (A.A.) — 14 Nisan çarşamba günü Türkiye saatile 19/40 da 48 metre ve 18 santimetrelik kısa dalgalı Belgrad radyosunda Başveki- limiz İsmet İnönünün hayat, mesai ve âsarı hakkında Sü- leyman Pasiç tarafından Türkçe bir konferans verilecektir. Bu konferanstan evel yine aynı mevzuu bu radyoda ayın 13 üncü günü saat 19/30 da Fransızca ve 20 ye çeyrek ka- la da İngilizce olarak verilmiş olacaktır. idi. Vikont Ploç bu vaziyeti gö- rünce, bulunduğu yerin gene kendisine malüm bir - tarafın: dan çıktı ve umumi kapıdan Gizelin - bulunduğu — odaya geldi. Bu ziyaret, ani ve hiç bek: lenmiyen bir ziyaretti. Doktor Bilz evvelâ bu ani ziyaretten — kuşkulandı; sonra Vikontun yüzünden fevkalâde bir hiddetin tesiri- altında ol duğunu anladı. Doktor, seri düşünen seri karar veren bir. adamdı; bunun için her ihtimale , karşı hazırlandı. Göreceği taarruza göre mukabelede bulunacaktı, Doktor, eline sasid. prüsikli bir iğne almıştı.. Bu iğnenin ve Misır kapitülâsyonları — Başı | nci sahifede — Cenevre, 13 ( Radyo ) — Montrö konferansı, öğleden sonra da toplanmıştır. Bu top- lantıda - İngiliz delegesi söz söylemiş, hısırın teminat ve- receğini, alâkadar devletlerin mazide olduğu gibi bundan sonra da Mısırla dostane ça: lışmaları . keyliyetinin, Büyük Britanyaca arzu edildiğini söy- kmiş, muahedeyi imzalamağa hazır ve selâhiyettar olduğunu ilâve eylemiştir. İngiliz delegesinden sonra Fransz e de söz söy- lemiş, dini, maarif, adli. ve ticari meselelerin de konuşuls ması lâzimyeldiğini ve Mısırın teminat vermesini istemiştir. Norveç delegesi B. Hason da söz almış, acele etmiyerek her meselenin zakere edilmesi temenniyatın- da bulunm B, Hasond. ya. Irlanda, Dadimarka delegeleri de fikir. lerini? beyan: eylemişlerdir. Montrö, 12 (ALA.) Ka- pitülâsyonlar — konferansı dün stat 16 da İsviçre cumhurrcisi Bay Motta tarafından açılmış- tır. Bay Motta deleyelere hoş- geldiniz! dedikten ' sonra batı medeniyetinin “ikıi- ve teknik başartılarını kendisine- maleden Mült sülletinitezimle " yadet: miş, Misirin i pek kaiymetli olacak olan- teşriki mesaisinden mahrum bulunan künetle mü- tur. cenubi Afrika ve İsviçrenin Milletler - cemiyetine girmeğe ilk olarak davet -etmiş olma- sından dolayı memnuniyetini dildirmiş ve'Mısır yabancilar rejiminin dostane vasitalarlâ tadilini temin etmek için kon- feransı toplamak teşebbüsünü | vermiştir: yapmakla en iyi diplomatik metodlara bağlılığının yemi bir delilini ortaya köydu, demiş: tir. Bundan sonra Misir Baş: vekili ve Misır - delege heyeti başkanı Nahas ;paşa söz ala- rak kapitülâsyonların Mısırın haysiyeti-ile ve medeni dev- letler arasındaki rolünün mü: essirliği ilç telif edilemiyecek bir istisna , teşkil ettiğini söy- liyerek, demiştir. ki; --Kapitülâsyonlara müsamaha edilemiyecek - vergi maafiyet- leri ve adli ve kanuni masu- niyetler inzimam etmiş ve bun- dan da bir sürü sui istimaller çıkmıştır. Bu süretle mühtelit gibi seri bir ölümü intaç ede: | cekti. Fakat doktor, iğneyi kulla- nacak şekilde harekete geçer- ken, Vikontun başına bir yum- Tuk indirdiğini ve yere yuvar- landığını hissetti, Vahşi bir görili — andıran Vikont Ploç, doktordan daha evel dayranmış idi. Maamafih doktor. darbenin - şiddetli ol; masına rağimen tamamen ken- dinden geçmedi; yalnız mü- cadele edemiyecek hale gelmiş bulunuyordu. Ploç, doktoru — omuzladı, kapıya doğru yürüme başladı. Fakat birkiki adım - attıktan sonra, geri, - döndü. / Daktor kendi kendinc: cTt Aılıııldı. herif , asid iltâlya kapitülâsyonların kalkmasını kabula hazir ——— ... —— nkü tpplantıda Amerika, Yu- nan ve İtalyan delegeleri söz aldı mahkemelerin müddetine bits miş nazarile Bakılabilir. Fakat itidalini mubafaza etmek - isti- yen “Misır: ba >mahkemeleri makul bir müddet için muha- fazayı kabul etmektedir. Bu- nunla beraber bunların kâğüni salâhiyetlerinin — mubafazasını kabul edemiyeçektir. Mısır hü- kümeti bir sarsıntı olmadan intikalin temini, için şunları teklif etmektedir: 1 — Konsüller mahkeme- lerin kaza hakkının muhtelit mahkemelere devri 2 — Milli mahkemelere devri hazırlamak üzere tedricen or- tadan kalkacak muhtelit mah- kemeler teşkili, fakat intikal mefhumile telifi kabil olmıyan yabancı hâkimler ekseriyeti prensibinin geri alınması mü: nasip olacaktır. Nihayet Nahas paşa Mısırın müsamaha ve Liberalizm an'a- nelerinin yabancıların muaddil entellektücl ve manevi menfa- atlerine kapunun- himayesi al- tında serbestçe inkişaf imkâ, vereceğini teyid eyle- miştir. Nahas paşanın nutkundan sonra Fransız delegesi Tes. san. koplonana — başkanlhığına Nahas paşanın seçilmesini tek- lif etmiş ve bu teklif alkışlarla kabul edilmiştir. Portekiz de- leğesinin teklifi üzerine Millet: ler cemiyeti müdürlerinden Âg: nides Yunanistan koıılerans genel sekreterliğine seçilmi; Nahas paşa riyaset kürsüsünü işgal ;etmiş ye kendi-, teklili üzerine B. Motta fahri rcisliğe seçilmişlir. Nihayet kamisyonun nını şu-iki karar konferans teşkiline 1 — Mısir surlarını , tetkik umumi komisyon. yona Bay Politis edecektir. 2-— İntikal - deyresinden muhtelit mahkemeler teşkilini tetkik edecek ve Michal Han- sonun başkanlığında çalışacak olan diğer bir komisyon, Konferans , saat 10 da tekrar toplanarak komisyonun reisini dinliyecektir. Montrö, 12A.A.) — İngiliz delege heyeti: Mısirdâ kapitü- Kâsyonların - ilgası -hakkında konferansa binproje vermiştir. Bu projenin ikinci maddesin- statüsünün un: edecek olan Bu komis- başkanlık Ploç, dektoru kendi oda- şına götürdü,ve karyola üze- rine atar gibi bıraktı, Vikont, — doktora, istihzalı bir bakışla baktıktan sonra: — Doktor. çok zeki, adam:- sınız, yahud - kendinizi, böyle sanıyorsunuz. — Fakat ” Gizele aşkınızdan bahsederken bu şatoda yalnız kalacağınıza na- sıl inandınız? Çok ahmak ol- duğunuza şimdi artık siz de inatdırız, değil mi? Maamalil bana büyük birders verdiniz, teşekkür ederim. Bu vaziyeti mucibince . Kont Trolveşe bil- meğe mecburum; Bunun - ne; ticesinin de ne olacağını , bi- Sizin hareketiniz. hi- bunun da — cezasi Sakın - kımıldama.. lirsiniz. yanettir, ölümdür. 14/4937 B Adis.- Ababa Hâdiselerinin Münakaşası deyam ediyor Londra, 12 (AZA.) — Avam Ttamarasında Habeş işteri Hak- kında hükümetten birçok su- âller sörülmüştur. Bu suallere cevap veren Lörd Franbünun Kdis? Ababadâki Hind'İngifiz Mehmed. . Ali.. müsesesesinin kapatılması mühasebetile İngil- terenin Romadaki teşebbüs- lerinin hâlâ devam - etmekte olduğunu, bu müessesenin me- murlarının — casusluk yaptıkla- riiddiasının kat'iyyen esas- sız olduğunu söylemiştir. Mebus Aleksandırın, 'İngiliz hükümeti Müssölini önünde kaçıyot mu sözüne karşı bu suali tahriren sorarsanız cevap veririm demiş. Ve maatafih vaziyetin hiç de memnuniyeti Mucip bir şekilde” olmadığını teslim eylemiştir. Mebus Shinkell Habeşista- nın Londra elçisi Martinin iki oğlunun idamlarını protesto için İngilterenin Romaya bir nota, vermesini , ısrarla - işle- miştir. Lord Cranboru çevaben de- miştir ki: * Bu idamları . İngilterede tasvib . odecek - tek bir ferd bulunmadığına kanüm., B. Eden: derhal , Martin'İn- giliz hükümetine — derin tazi- yetlerini- bildirmiştir. - İngilte- renin Roama büyüklelçisi 6 İngiliz misyonerinin tardını ve ikendis lerine yapılan fena muameleyi İtalyan *hükümeti » nezdinde protesto etmiştil şeree eee eee de bundan böyle-Mısırda ya bancıların beynelmile| hukuk kaideleri hüstesna ölmak üze re'Misir kanunlarına tabi ola- cağı bildirilmektedir. Misır hü- kümeti; bir medeni kanünla bir ceza kanunu, va bir de muhnakeme uşülleri kanunu tek- lifini. vadetmektedir. Bu ka. nunlar 15 Eylül 1937 de mer- iyete girecektir. Muhtelit mah- kemeler hakkındaki, yeni! hü: kümler 15 -Biriüciteşrinden sonra meriyete - girecektir: İn tikâl' devresi müddeti *Mısır projesihden açık bırakılmiştir! Möntrö, 13 (ALA) — İngi! Biz, Fransız, Amerikan, İtalyan; Yunan, Pörtekiz, İspanya, Hal: landa, Norveç, Cenubi Afrika, Danimarka, İrlanda ve İsveç murahhasları bu sabah Nahas paşanın riyasetinde açılan ka- pitülâsyonlar konferansında he- yeti. wmumiyesi. itibarile, Mısı- rın. taleplerini - müsaid. bir şe- kilde karşılamışlardır. İngiliz murahhası : Vallece, İngilterenin - uzun. senelerdem beri kapitülâsyonlar rejitminin kaldınlması - lâzımgeldiği - kar naatinde bulunduğunu batir: lattıktan sonra - derpiş edilen hükümlerin tesisine - taraftar olduğunu” bildirmiştir. Fransız mürahhasi De Tes- | san, Mrsirin hâkimiyetini tahdit eden , manialardan , kurtulma- sından dolayı Mmemnuniyetini beyan etmekle beraber mev- cut rejimi- ve bilhassa muhte- | lit mahkemeleri methetmiş ve bunların tesis edilecek muvak- kat rejim esnasında da” ibka | edimesini temenni ekliniştir. Murahhas, Cezayir. ve Tu- | nusluların müstakbel statüsüne | telmih ederek ecntbı bir'mem- |