29 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

29 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

| 4B 29/4/937 [_ Memleketımızde yapıla B. Şükrü Kaya ———t 4 a— cak |0komot|f fabrlkası Jrak Hariciye Nazırı İngiliz şırlzetı müdürü Nafıa Ve- kâleti ile temaslara başladı Ankara, 28 (Hususi) — İngilterenin bura sefiri, bugün Baş- bakanımız General İsmet İnönünü ziyaret etmiş ve (Braserd) şirketi direktörünü takdim eylemiştir. Sefir, Karabük demir ve çelik fabrikasının temelatma mera siminin bir hatırası olarak kabartma bir levha heciye etmiştir. Şiırket müdürü, Başvekilimizin yanından ayrıldıktan sonra Nafıa Vekâletine gitmiş ve yapılacak olan lokomotif fabrikası için Nafıa Vekili B. Ali ÇctınLa/a ile temasa mıışmışhv Dilimizin tamimi ıçm 10 saylavdan mürekkeb bir komite teşekkül etti Komite Seyhan saylavı Bay Hil- minin riyaseti altındadır Süvarilerimiz ) Müsabakalarda üçüncü geldiler Roma, 28 (Radyo) — Bey- nelmilel süvari müsabakaların- da İtalyanlar birinci ve Türk zabitleri üçüncü gelmişlerdir. İtalya- Rumen Arasında müzakerelere başlandığı yalandır.. Bükreş, 28 (A.A.) — Havas muhabiri bildiriyor: İtalyanın Romanya ile bir anlaşma ekdi için yaptığı istim- zaçlar Bükreşte makes bulma- mışa benziyor. Maamafih İtal- " ya Romanyada çok müsaid bir havadan istifade etmek- tedir. Salâhiyettar Rumen mehafili Romanya ile İtalya arasında müzakereler cereyan — ettiğine dair ecnebi kaynaklardan çı- kan haberleri kat'i olarak tek- zip etmektedir. Vakıa heriki taraf da birbirine karşı mü- said temayüller göstermektese de Romanya ile İtalya ara- sında İtalyan-Yugoslav anlaş- masına müşabih bir anlaşma- nın yapılması mevzubahs ola- maz. Çünkü İtalya ile Yugos- lavya arasında mevcud mese- lelerin hiçbirisi Romanya ile İtalya arasında mevcud de- gildir. Binaenaleyh günün bi- rinde İtalyan-Rumen mukave- lesine müsbet bir şekil veril- mek icab ederse yapılacak anlaşma Romanyanın dostluk ve ittifaklarına kat'iyen halel getirmiyecektir. Ü ANADOLU . : Gunllk sıyml gazete Sabip ve başyazgamı Haydar Rüştü ÖKTEM Umumi neşriyât ye yazı - işleri müdürü : ııırıı'ı Xnııel Çançar İdarebanesi : Ve İzmir İkinci Boyler sokağı €. Halk Partiti Kinasi ıı;ııııle Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 * Posta kutaşu 105 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç .ı,:. 500 kuruştar. Yabancı memleketler i aböne ücreti 27 hi Her yerde 5 kurüttür Günü geçmiş nüshalar 25 Kuruştur. ANADOLU MAFBAASINDA Bay Hilmi Ankara, 28 (Hususfj — — Yur: dun her taralfında dilimizi bâkim kılmak ve bu bususta Tâzim gelen bütün tedbirleri almak suretile ya: bancı dillerin konuşulmasına son vermek üzere sabik Nafia - Vekili Seyhan saylavı B. Hilminin reisliği komite teşkil edilmiştir. Bu komite alınacak olan esaslı tedbirleri tes- bit edecek ve mütcakıben mücesir faaliyete g çecektir. Morning Post Brüksel müzakereleri için ne yazıyor Paris, 28 (Radyo) — Fran- sa ve İngilterenin Belçika ile yaptığı müzakerelerden bah- seden Morning Post gazetesi diyor ki: *Belçikanın Almanya tara- findan 1914te olduğu gibi istilâsı ihtimalleri artık tama- men kalkmış olmalıdır. Alman- ya da Belçikanın bitaraflığını bu sebeple istemektedir. Al- manya; Belçikaya kendisi taarruz etmemeği kat'i surette temin ederse, İngiltere ve Fransanın da Belçika topraklarında hiç bir hareket yapmalarına ihti- mal yoktur. , Fransada Fırıncılar grev ilân ettiler.. Paris, 28 (Radyo) — Me- londan bildiriliyor: Ekmekçilerin Sen E Ovaz. daki grevi devam etmektedir. Luar ve Liyonda askeri f- rınlardan istifade edilmektedir. Polonya reisicumhuru Bükreşe davet edilecek Varşova, 28 (Radyo) — Ro- manya — Veliahdının ziyareti hâsebile Varşovada hüyük şenlikler — yapılacaktır. — Veli- ahd, kral Karol namına cum- hurreisi Muziskiyi Bükreşe da. şerefine ziyafet verdi İstanbul, 28 (Hususi muha- birimizden) — Dahiliye Baka- nı ve parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya, Ankarada bulu- nan ve devlet ricalimizle - si- yaşj, mühim temaslar yapan | Irak Hariciye Nazırı B. Naci şerefine Marmara köşkünde mükellef bir ziyafet vermiş, ziyafette hükümet erkânı hazır bulunmuştur. Irak Hariciye Na- zırı, ziyafetten sonra şehirin görülmeğe değer müessesele- rile yerlerini gezmiştir. Türk -İran dostluğu Tahran gazeteleri memnun Tahran, 28 (A.A.) — Pars ajansı bildiriyor: * Türk heyeti murahhasası- nın muvaffakıyetle neticelenen vazifesinin hitamı münasebe- tile gazteler neşrettikleri uzun makalelerde iki memleket ara- sındaki kardeşlik. münasebet- lerinin samimiliğinden dolayı pek ziyade memnuniyet gös- termektedirler. Küses gazelesi diyor ki: *Bu kadar kısa müzakere- lerden sonra on anlaşma ve mukayelenin imzası iki mem- leket arasındaki münasebet- lerin samimiliği ve karşılıklı anlayışı ispat etmekte ve mü- messillerin iki memleket ara- sında mevcut münasebet pren- siplerini gözönünde tuttukla- rını göstermektedir. İmza edi- len hudud ve mücrim iadesi ilâh.. Mukaveleleri iki memleket dostluğunun en yüksek zihni- yetine dayandığını isbat edi- yor. Bu mukavelelerin bütün sahalarda müsaid tesirleri ola- caktır. İran ve Türk milletleri yüksek şeflerinin ve iradeleri altında milli ve beynelmilel bütün sahalarda ilerlemekte- dirler. İran gazetesi yazıyor: “Daha Türk delege heyeti- nin Tahrana muvasalatını ha- ber vardiğimiz gün heyetin iki memleket — menfaatlerinin iştiraki iki memleketin teşriki mesaisi ve yüksek şeflerinin idaresinde bu kadar mes'ud bir surette mevcud olan hüs- nü niyet sayesinde cazifesinde muvaffak olacağına kani bu- lunuyorduk. Muvaffakıyet hasıl olmuştur. Müteakıb senede hayırkâr te- sirleri görülecektir. Müzakere- ler bütün dünyayı biribirine sarsılmaz dostlukla bağlı bu: lunan ve terakki yolunda bır- likte yürümek arzu eden memleket arasında hiçbir an- laşmazlık mevcud olmadığını göstermiştir. Konferans verdi İstanbul, 28 (Hususi) Beynelmilel ticaret — odaları reisi, Belgraddan buraya gel- miş ve bugün Ticaret odasin- da bl- konferans vermiştir. Haziranda Berlinde beynel- milel ticaret odaları kongresi toplanacaktır. Konferansın mevzuu, bu köngre rüzname- sine dairdi. Beynel'mılcl tica- ! ret odaları reisi ile refakatinde ı i gelen zevat şerefine, İstanbul | ticaret odası ti afından - bir ! Beledıyede Huzur hakkı.. Belediye Meclisi azalarından bir grup huzur hakkı istiyor- muş. Takrirler, müzakere ve münakaşalar bile başlamış bu- lunuyor.. İstinad ettikleri se- bep ve mantık şudur: — İşimizi, gücümüzü bıra- kıyoruz. Ve zannımca, Umumi Vi- lâyet Meclisini'örnek tutmuşlar.. “ .. Fikrimce iki türlü iş vardır: Ferdi iş, memleket işil, Hayatını, herhangi bir mes- lek, bir sermaye, bir iş üze- rinde kazanmağa — muvaflak olan bir vatandaş, kıymeti ve manası çok yüksek olan rey- lerle bir memleket işi başına gelince, kendiliğinden takrir vererek huzur hakkı istiyemez ve istememelidir. Vatandaşla- rın reyini kazanmak gibi paha biçilmez teveccühler, menfaat terazisine sığmaktan çok uzak- tır. Esasen, yesi de haftada iki defa, iki saat için bir mecliste memle- ket işlerini düşünüp konuş- makla ne bozulur, ne eksilir, ne yıkilır?. Eğer, bu vazife, kendi asıl iş ve mesleğini bırakmak, bir | tüğlemeki | şehirden bir şehre gibi bir vaziyet ihdas etmiş olsaydı, hiç şüphesiz, memle- ket de bunun mukabilinde birşey düşünürdü, Kaldı ki bu, bir tayin değil, bir. inli- hapla geliştir ve beri tarafta iş, gene yerindedir. Nihayet, memleket işlerini, daha geniş bir vatandaşlık çerçevesi içinde mütalea et- mek de memleket ve millete karşı olan sevgi ve vazife hissinin bir icabıdır. İlimle uğraşanlar, kendi milli hudutlarını da aşarak beynel- milel âleme beş parasız hiz- met etmeği bir zevk sayarken, memleket içinde, her işe karşı; Arnavudun “aylık kaç?., Sua- lini tevcih etmek, doğru ol- masa gerekl.. » Belediye Meclisinde huzur hakkı istiyenler, Vilâyet Mec- lisini örnek tutmakla da hata işliyorlar. Bir kere, iki mecli- sin vasılları ayrıdır. Saniyen Vilâyet Meclisine, kazalardan, hakikâten — işlerini, güçlerini bırakarak seçilmiş aza geliyor. Onların, bir takım masrafları vardır. ki, onları da kendi ceplerinden vermelerini iste- mek, ne insafa, ne de mem- leket vazifesindeki ruh ve manaya sığabilir.. Zaten eti, budu meydanda bulunan bir Belediyeden, bir de — huzur hakkı istemek... Hayır, bunu yapmıyalım!. Çünkü rey ve- renlerin vicdanlarını sızlatmış oluruz.. at Ezen Vasat Evkat Ezan Vasat üneş 900 5, Odakçam1? — 19,02) 5,09 12,11 yatı 9 16,02imsak 8,06 3,16 seçilenin kendi | asıl işi, müessesesi ve serma- | SAT a— Sıya3 h Komur sergisini zıyaret edenler çoğalıyor Bir Alman yaze gazetesinin Ankara muhabiri sergi için ne yazıyor? Ankara, 28 (A.A.) — Bey- nelmilel kömür sergisini yeni> den binlerce kişi gezmiştir. Bu meyanda ikinci defa ser- giyi ziyaret eden İngiliz bü- yük elçisi Sir Persi Loren ile Belçika ve Romanya elçileri Anadolu Ajansına şu beya- natta bulunmuşlardır: * Beynelmilel kömür ser- gisini çok büyük bir alâka ile gezdim. Sergiye girdiğim zaman hiçbir. fikrim yoktu. Gezdikten sonra birçok şey- ler öğrendiğime kaiim. Diag- ramlar ve grafikler çok güzel tertib edilmiş. Halka çok ba- sit olarak gösterilmiştir. Bit- tabi İngiliz firmalarının hazır- ladığı stad beni çok alâkadar etti. Türkiyedeki kömür istih- salinin artması şayanı tebrik- tir. Serginin umumi dekaras- yonunu fevkalâde buluyorum. Sergi heyetini tebrik eder, gezdiren memur ve alâkadar- lara teşekkür etmeyi vazile bilirim. , Belçika sefiri söylemiştir: — Ben sergide gördükle- rimden fevkalâde mütehassis ve hayranlık duygularile meş- buum. Bu sergi benim için hakikf bir revelasyon oldu. Bu sergiyi Türkiyenin esasen hayranı olduğum büyük te- rakki hamlelerinin bir sem- bolü sayıyorum. Kömür ser- gisinin — Türkiyenin — istikbal ekonomisinde ve umumi ha- yatında mühim bir müessir olacağına, sergideki eşyanın cidden büyük bir bilgi ve an- latış metodile teşhir. edilmesi şahittir. Ben esasen bu mem- lekette gördüğüm büyük te- rakki hamlelerinin bu yeni örneği karşısında pek müte- hassisim. Tekrar ediyorum bu sergi beni her türlü tahminim fevkinde mütehassis ve müte- heyyiç etmiştir. Bakanlığı şu — sözleri Başta Ekonomi olmak üzere başaranları tebrik ederim. Ve bunun Türkiyenin parlak istikbali için yeni bir şahid olarak kaydedilmesini büyük bir- zevle müşahede ediyorum. Romanya elçisi Bay Tele- makin beyanatı: Gördüklerimle her noktadan hakikaten teshir edilmiş bir haldeyim. Diyeceğim ki her memleketten bu kadar kısa bir zamanda nasıl bu kadar bir fevkalâde bir işin başarıl- dığı gelinip görülüp tetkik edilmelidir. Bu serginin gerek artistik ve gerek sergicilik bakımından muvaffakıyeti baş- h başına bir iftihar mevzuudur. Bütün memleketi tebrik ederim. Ankara, 28 (A.A.) — Dres- ner Zeitung muhabiri beynel- #milel kömür 'sergisi hakkında ihtisaslarını şöyle ifade etmek- tedir: Bu sergi belli başlı Avrupa sergilerine lâakal müsavidir. Dekorasyon ve sergicilik ba- kımından da bir çoklarının çok üstünde ve muhakkak orijinalidir. Türkiyenin yarınki ekocomisini — yaratacak olan İktısad Vekili bu işiçin de yalnız memleketi değil hatta Avrupa ölçüsünde kuvvetli elemanları Türk milletinin içinden çıkar- mağa muvaflak olmuştur. İlk beynelmnilel sergiye kö- mür mevzuunun seçilmesi de çok manalıdır. Endüstrileşen genç Türkiyenin - meseleyi ne kadar iyi kavradığı bilhassa bu jestte okunur, Volgada Yeni petrol membaları bulundu.. Londra, 28 (Radyo) — kovadan - bildirildiğine göre, Volga mıntakasında yeni pet- rol membaları bulunmuştur. Bu yeni membalar - şimdilik günde elli ton petrol vermek- — tedirler, Bu mıntakada diğer petrol membaları bulunacağı kuvvetle ümid edilmektedir. —— B. Politisin teklifi — Cenevre, 28 (A.A.) — Mik — Tetler cemiyeti genel sekreter- liğinden tebliğ edilmiştir: “ Milletler cemiyetinin bu devre — başkanı B. Vellington Koo silâhların azaltılması ve — tahdidi hakkındaki umumi komisyonun başkan muavini — B. Politisin teklifi üzerine ve — mesai arkadaşlarile iştişareden sonra konferans bürosunun — evelce 6 Mayıs olarak tesbit — edilmiş olan içtimamın 24 ve — 26 Mayısta yapılacak olan konsey ve asamble içtimaları devresine talik edilmesine ka- rar vermiştir. General Franko Partileri birleştiriyor Salamanka, 28 (Radyo) — — Sabık parti liderlerinden Jil Rob- — les, Frankonun bütün firkala- rın birleştirilmesi emri üzerine — siyasetle iştigalden tamamen vazgeçmiştir. Diğer rüesadan Antonyo Brikotea da Monarşist parti- sini feshetmiştir. -———— ' 1 Mayıs İş bankası İzmir şubesi di- — rektörlüğünden: Bankamız, Bahar bıyıııı' münasebetile bir mayısta ka- palı - bulunacağını muhterem — müşteıilcrine arzeder. Izmır Vilâyeti Baytar Dırek— törlüğünden: 2ı5 /937 tarihinde Vilâyet idarci Hususiyesi namına yıpılı- Kİ cak at koşuları bu yıl geçen yıllardan daha parlak ve eğlen: — celi olacaktır. Bu koşularda kazanan hayvanların sahiplerine yüksek ıkn- | miyeler dağıtılacağı gibi müşterek ve çifte bahislerde kınnır | lara muayyen satış hasılâtından maada çifte bahis için S0 ve müşterek bahis için de 150 lira kadar ikramiyeler tevzi edı!q— cektir. Hem temiz bir bahar havasından ve hem yüksek- kanlı vi çok degeıli yarış atlarının heyecanlı müsabakalarından ve neşe ılmık ııuyeu İzmir ve komşu vilâyetler sayın Iııll:ım. '