29 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

29 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

— İhtilâlciler, bütün cephe- F » Sayla 4 İE' rya ihtilâli 9 B — lerde ilerlemeğe başladı *e.d-: evinden et çalmak * » sagoyü işgal etmiştir. — Mühim bir yerdir. Asilerin el- — tayyareleri tarihi -— Biskaya cephesinde ihtilâlcilerin eline dü. şen esirlerin miktarı beş bin kişidir. Sen Jan Dolaz, 28(Radya)— | ber bütün şehir harap bir Bask küvvetlerinin mağlübiyeti | haldedir. Eibar mıntakasından büyük ve mühimdir. Bütün | sahile kadar cümhuriyet kıt'a- kuvyetler Bilbao önüne çekil- miştirlerdir. Mola kuüvvetleri ilerlemek- tedirler. Dorango mevkiü he- nüz sukut etmemiştir. Burası mühim yolların telâkigâhıdır. Burada büyük Napolyan bü- yük müşkülâta tesadâl etmişti. Markinyayı işgal etmiş olan asi kuvvetler, komünistleri ta- kip etmektedir. Birçok köylü- ler tevkif edilmiştir. E'de edi- len ganaim de çoktur. Elleriyo ve Vega, esirler | için kamp haline getirilmiştir. Burgos, 28 (Radyo) — Bis- kay cephesi taarruzunun baş- ladığı günden bugüne kadar asilerin eline düşen esir mik- tarı beş bin tahmin edilmek- — tedir. Valans, 28 (Radyo) — Asi Balear ve Kanarya kruvazör- leri hoıyıni limanını bombar- diman — etmişler ve bazı yel- kenlileri batırmışlardır. San Sebastiyen, 28 (Radyo) General Mola kuvvetleri Mel- Burası ları asilerin taarrzuna karşı koymaktadırlar. Bilbao, 28 (A.A.) — Royter ajansının Bilbaoda bulunan ve Guernicayı ziyaret ettikten son- ra tekrar Bilbaoya dönen hu- susi muhabiri tegrafla bildi- riyor: Baskların mukaddes, şehri olan Guernicanın merhamet- sizce asi tayyareler tarafından tahribi her Basklının yı"ırrşindı: general Mola ve taraftarlarına karşı sönmez bir kin uyandı- racaktır. Dünkü katliamı yap- makla resmen Alman tayyare- cileri ilbham olunmaktadır. Alınan talsilâta göre tayya- reler şebrin 8 kilometre etra- fındaki münferit çikftlikleri de bombardıman etmiş ve yak- mıştır. Hatta koyun — sürüleri bile mitralyöz ateşine tutul- muştur. Bir hastane olarak kullanılan Santa Clara manas- tırı da içinde bulunan bir çok aralı ile harabolmuştur. Diğer ir küçük hastanede keza için- de bulunan 42 yaralı ile tah- rib olunmuştur. Hava hücumu mallarını sat- | lerine birçök mühimmat ve :&” kamyon düşmüştür. Bilbao, 28 (A.A.) — Asi bir. Başk şehri alan Cuernianın üzerine 8 saat müddetle binden fazla bemba atmışlardır. Tayyareler — 40 metreye kadar inerek ka- ei—_hllkı mitralyöz —ateşine 4 _*Mludıı. Sante Clara manastırile ki- — lisesi ve Saint Jean; kilisesi harap olmuştur. Şehrin birçok — yerlerinde — yangınlar çıkmıştır. Bask hü- — kümeti bu tayyarelerin Alman — pilotları tarafından kullanıldı- - göni beyan etmektedir. Yapılan hücuma 120 tayyare iştirak etmistir. Hazinei evrakı mü- /— zeleri ve kütüpbanelerile bera- Halkevi köşesi — REM AM NÇ Y OSOLTEE — Y — Buügün saat 18 de, — Kız Bisesi direktörü Necmed- — din Onan tarafından (Divan edebiyatı) mevzulu bir konfe- rans verilecektir. 2 — Bugün saat 16 da — köycülük ve 16 buçukta kitab- saray ve yayım komiteleri top- lantısı vardir. mak üzere köylülerin şehre indiği bir pazar günü yapıl- mıştır. Royterin muhabiri diyor ki: Patyltııımış bir yıngmyolşom- bası buldum. 800 gram ağır- lığında idi. Ve üzerinde Al- man markası vardı. Guernica tamamile müdafaasız bir şehir idi. Ne tayyarele ve ne de hava hücumlarına karşı top- ları vardı. Ayakta üç beş ev- den başka birşey kalmamıştır. On bin nüfuslu - bir şehir tü- ten bir enkaz yığını haline gelmiştir. Yollar geçilmez bir halde olduğundan enkaz al- tında — kalanların -sayısı belli değildir. - Binaların - birçoğu tamamile yanmış olduğundan ölenlerin birçoğu bulunamıya- caktır. Henüz o günü evlenen iki genç yataklarında çiçekler arasında ölü olarak bulun- muştur. Ankaz altından çıka- rılan birkaç cesed parçalanmış bir halde idi. Guarnicadan kaçan binlerce kişi şimdi Bil- baoda açıkta bulunuyor. Ci- vardan buraya köylüler iltica | etmiştir. Köylülerin anlattık- larına göre, Alman tayyare- " leri tarlalarda çalışan kadın- ları da mitralyöz ateşine tu- tarak öldürmüşlerdir. tillâ' nınDefinesi| Tarihe müstenid zabıta romanı Ze cp 65 — Vikot doktora: — — Nasıl -diye- sordu. Bu Sırrı şimdiye kadar öğrene- / medin, hatta böyle bir. kapr —nin mevcudiyetinden bile şüp- he edemedin, değil mi? Bu “şatoda buna benziyen daha inlerce esrar vardır. Fakat öğrenemeden ge- Nakleden. F.i. Ben!=' ğlu te idi. Daktor Bilz ansızın ve ih- tiyarsız bir raşe ile Gizelin karşısında bulundu. Gizel, karyolanın önünde ve ayakta idi. Beyaz Bir gece pijaması giymiş, saçları bağ- sız. ve serbest bir halde, ayak- ları sız. ve lak — idi. Hic; süpkesiz - yatmale üaerc iken odasına odasına ve umul- ride> | madık bir cepheden girildiği ik | için derin, bir. hayret içinde geçtiği kalmıştı. Güzel / mavi gözleri, SAT OURE eEE sinde İsrail oğlu Avrati ken- disinden ayrı oturduğu karde- şinin evine girerek kurşun su barusunu kesmek suretile ça- bp satmakta iken yakalan- lanmıştır. Tehdit Tepecik Kâğıtane caddesinr- de Numan oğlu Selim; Hasan kızı Fethiyenin binmiş olduğu arabaya atlıyarak ölümle teh- dit ettiğinden yakalanmış ve | şikâyetçi Fethiye karakoldan çıkıp gittiği sırada Selimin kardeşi İsmail de önüze geçe rek tehdidatta bulunmuş oldu- gundan İsmail de takib edil- mektedir. Lâf atmak Karşıyakada Osman zade Ahmet oğlu Aziz, Halil oğlu Ali Riza ve Ali oğlu Mehmet yoluna giden Hüseyin kızı Nefiseye harfendazlıkta bulun- duklarından yakalanmışlardır. Yaralamak Karşıyakada — Alaybeyinde Faik oğlu Hüdai Abdül oğlu Halüku bıçakla hafif surette yaraladığından yakalanmıştır. Bu da öyle Keçecilerde Yavan oğlu ha- ninda Hasan oğlu İlyas ve Hasan oğlu Ahmet; Osman oğlu Sabriyi yaraladıklarından yakalanmışlardır. Şişe atmak Türkovaz barında Mehmet oğlu Ali ve kardeşi Yusuf sarhoş oldukları halde Süley- man oğlu Recebin başına şişe atmak suretile yaraladıkların dan yakalanmışlardır. Eve taarruz İkiçeşmelikte Yeldeğirmeni sokağında Osman oğlu Süley- man ayrı bulunan karısı Me- dihanın evine taarruz ettiğin- den yakalanmıştır. Sarhaşluk İkiçeşmelikte Değirmen so- kağında Mehmet oğlu Riza sarhoş olduğu görülerek ya- kalanmıştır. Dövmek Burnava nahiyesinde oturan Mustafa — kızı 80 yaşlarında Afet kapısına taş atan 7 yaş- larında Emin oğlu Hüdaverdi- yi bastonla dövdüğünden ya- kalnnmıştır. İrlanda İmparatorluk konferansına iştirak etmiyor Dublin, 28 (Radyo) — Bay Dö Valera İrlandanın impara- torluk konlferansında hazır bu- lunmıyacağını tesmen - söyle- miştir. Ploç, genç kızdaki hayret, dehşet ve ademi memnuniyeti fark etmemiş gibi görünerek: — Böonjur tuhum — Gizel, dedi, size bu ahlâksız Ottoyu getiriyorum. Bu adam ki, beni sizden mahrum etmek suretile öldürmeğe karar vermiş bu: lunuyor! Bundan başka size karşı da beni sizden ebediyen ayırmak süretile büyük bir — cinayet işlemiş olacaktı. Hain doktar, sizin, bensiz, benim aşkım olmadan — yaşayamıyacağımızı bilmiyor. Trolveşin müstakbel / kraliçesini, bir sıçanına zevce yapmak küstah- liğında bulunmuştur. Ploç bunları söylemekle be- / raber, kolundan tutmakta ol: ANADOLU lâboratuvar | Otobüs derdi &a& Dört ay sonra belediye sona erdi otobüs işletecek — Başı T inci sayfada — Meclisin üzerinde hassasi- yetle durduğu İzmir otobüs- leri meselesi bu suretle halle- dilmiş oluyar. Kararınız üzerine dört ay sonra bu yeni otobüs- ler kordon üzerinde işlemeğe başlıyacak ve Ker üç dakikada bir otobüsler hareket ettirile- cektir. Bay Hasan, fiat sini sormuş ve bu müessesenin teklifinden daha ücuza tek- lifte Bulunulup bulunutmadığı hakkında malümat istemiştir. B. Reşad, bu bususla da iza- hat vererek sif İzmir olmak Üzere bir otobüsün G1L1i Hiraya mal o'acağını, bu tekl'İten da- ha aza, 5595 İiraya Hans Lw'd şirketi tarafından da tek- Tilte bulunulmuş - olinak'a be- raber teklifte şatnameye uy- mıyan bazı noktalar görüldü- ğünü, mali ve fenni en müsa- id teklif Büsing firmasının ol- duğu neticesine varıldığını, ica- bında bu fizrmamn 20 otobüs birden aynı şartlar dahilinde vermeği kabul ettiğini söylemiş: — Deobili kon'or bakımın- i yapılan — mukayeselerde — bu imüessesenin etobüslerini faik bulduk. Meclis arkadaşlarımı- zın bu mesele üzerinde hüyük bir ehemmiyetle durduğumuzu kabul etmelerini rica ederim. B. Ali Halim, İzmirlilerin yakında şahıslara aid otobüs- lerden kurtulacaklarına göre bu otobüslerin gümrük - res- minden muaf olarak - ithalini temin için İstanbul belediye- sinin yaptığı gibi — Vekiller Heyeti nezdinde teşebbüste bulunulmasını teklif etmiştir. Başkan: — Zaten evvelce böyle bir teşebbüsümüz — vardı, tekrar ederiz. B. Mustafa Buldanh, on iki otobüsün ihtiyaca kifayet — et- miyeceğini, daha fazla alın- ması lâzım geleceğini söyle- miş, B. Hasan, mevcud — oto- büslerden de istifade mümkün olacağını bildirerek buna çare bulunabileceği mütaleasım ser- detmiştir. Belediye Reisi de, bunun idari bir mesele olduğunu an- fatmış, bazı üyelerin daha mü- talcaları dinlendikten — sonra müzakere kâfi görülmüş, oto- büslerin bu müesseseye ihalesi meclisce kabul ediliniş, evelce verilen 60 bin liralık salâhi-- yetin ihtiyaç nisbetinde artın!- ması için Bütçe encümenince mazbata hazırlanması muvafık görülmüştü ortasına ikiye kıvrılmış — bir halde yuvarlandı: — İşte, dedi, şimdi iyisin. Sakın kımıldama ve ses çı- karmal. Gizel kusura bakma- yınız. Bir saniye sonra - sizin emrinize tabi olacağım. Vikont, doktoru geniş ve ağır bir koltuğa sıkı sıkı bağ- ladi: — Ha. -dedi- şimdi daha âlâ bir hale geldin! Bundan soura, genc kızın karşısına geldi ve sesini müm- kiilı: olduğu kadar yumuşata- rak: — Gizel, Truhum, canım, dedi, sizi. benden — ayırmak teşebbüsü karşısında bile ken- dime sahip olamıyorum. Evet, — biliyorum, muayyen olan müd- mesele- | Otobüs meselesi, bu suretle halkın lehine olarak - halledil- miş oluyor. Daha sonra masraf bütçesi- nin mütebaki kısınının müza- keresine geçilmiş, Verem Mü- cadele Cemiyetinin — İzmirde tesis etmek istediği verem hastanesine 2,000 lira yardım- da bulunulması teklifi üzerin- | de birçok üyeler söz söyle- mişlerdir. Müuhtelif fasıllardan veya la- ğım tesısatı faslı olan 30,000 | liradan ayrılması hakkında B. | Hasan Lütfinin teklifleri üze- | tinde durulmuş, Ödemişle bile bir Verem hastanesinin mev cud olduğu misaf olurak gös terilmiştir. bu teklifin aleyhinde bulun- muşlar, cemiyetin bu teşeb- büsünün bir hayalden ibaret bulunduğunu söylemişler, hatta ce.niyetin*1935 senesi büdce- sinde (6000) lirası varken bu seneki büdcesinde bu paranın hiç mevcud olmadığını bildi- rerek Meclisin böyle bir yar- dımda bulunmaması hususun- da müteaddit defalar ısrar etmişlerdir. B. Hüsnü Tomak Verem Mücadele cemiyeti ka- | pısında inliyerek yardım bek- | İiyen ve::l,ıeknn feci halini anlatmış, neticede yardım ya- pılması — hakkındaki ııı’ıııl dim kabul ;mıy- rağmen yarı Garaj santral tesis ve inşası için 25 bin lira ayvılmış, etfa- iye kadrosu görüşülürken şe- hirde ani bir anza sebebile | bütün şehir karanlıkta kaldığı zamanlarda etfaiye de tenviratı temin için etfaiye binasında bir dinamo ve motör bulun- durulması hakkında B. Azizin teklifine B. Behçet Uz cevap vermiş, yerinde olan bu tek- lifi, mevcut motör ve dinamo ile yapmağa çalışacağını söy- lemiş, diğer fasıllar da kabul edildikten sonra belediye sa- rayı plânı için bir müsabaka açılması hususunda - tahsisat kabul edilmiştir. Masraf büd- çesi de varidat büdçesine göre 1,112,000 lira üzerinden tan:- zit ve kabul olunmuştur. Bundan sonra büdçe karar- namesi okunarak - kabul edil- miş, hal santralı, belediye sarayı ve garaj santralı inşa edilecek yerlerin temizlenmesi ve temellerin açılması - için mukabilinde belediye arsası verilmek şartile iş yaptırılması, tenvirat ve tanzifat resimleri- ni zamanında vermiyenlerden yüzde 10 ceza alınması kabul edilmiş, cuma günü saat 16,30 da toplanılmak üzere celseye son verilmiştir. detten evel ben de - hiçbir hareket ve teşebbüste bulun- mamak için yemin ile söz vermiş — bulunuyorum. Fakat hayatımda verdiğim sözlerden hiç birisi beni bu kadar muaz- I zeb etmemiştir. Maamalih, unutmamak - lâzımdır. ki, şu Panda siz benim resmi ve meşru nişanlımsınız, Bunun için sevişmek, öpüşmek, cilveleş- mek meşru haklarımızdır. Ne, aziz sevgilim titriyor musunuz? Bu hal bence aşk ve sevda alâmetidir. Ploç, bunları söyledikten sonra genç ve güzel kızın önünde diz çöktü; korku, he- | yecan ve nefretten titremekte | olan Gizelin baldırlarını iri, teşebbüsünd | ' Suakşamki program B. Faik ve Halid Tevlik, | _.kılıı ellerile tutmak, okşı!ı_ı!e sarfeden İstanbul radyosu Gündüz — neşriyatı: Saat 12,30-14 halk türküleri, hava- disler, hafif musiki. Akşam neriyotı: Saat 18,30 dans musiki, 19,30 konferans, 20 B. Sadi ve arkadaşları taralından Türk musikisi, 20,30 Arapça söylev, 20,45 Bayan Saliye ve arkadaşları tarafın- dan Türk musikisi, — 21,15 stüdyo orkestrası, 22 15 ajans ve borsa haberleri, 22,30 se çilmiş musiki parçaları, 23 son. Ankara radyosu Gündüz neşriyatı: Saat 12,30-14 hafif musiki, halk türküleri, havadisler. Akşam neşriyatı: Saat 17,30 inkılâp dersleri (Hukuk fakültesinden nakil), 18,30 plâkla dans musikisi, 19 Bayan Makbule ve arka- daşları tarafından Türk musi- kisi, 19,30 saat ayarı ve Arapça haberler, 19,45 Bay Servet ve arkadaşları tarafın- dan Türk musikisi, 20,15 B. Kâzım Nami Duru tarâfından konferans, 20,45 hafif musiki, 21 ajans haberleri, 21,15 sa- lon orkestrası, Belgrad radyosu Saat 20,45 te Türkçe neş- riyat. B. Osman Nurullah İş bankasının Manisa şubesi direktörlüğünü dört seneden- beri liyakatle idare ederek kendisini herkese sevdiren de- ğerli gençlerimizden B. Os- man Nurullah Yeşilpınar, ban- ka müfettişliğine tayin edil- miştir. Kıymetli arkadaşımıza yeni vazifesinde de — muvaffa- kıyetler dileriz. a H. Vekilimizin Ka- mutaydaki beyanatı — Başı | nci sahifede — | mızda muhterem bir misafir olarak balunmaktadır. İşte bu münasebetle tasvibinize iktiran ettiği takdirde bu notaların teatisi Bağdatla elçimizle Ha- riciye Vezareti arasında olacak yerde müsaade — buyurursanız Irak Hariciye Veziri ile Hari- ciyeniz arasında yapılmasını rica edeceğim. ; Hariciye Vekilimizin sürekli alkışlarla karşılanan bu beya- nalını müteakib mezkür kanun edilerek Cuma günü toplan- mak üzere içtimaa nihayet ilmiştir. kendisinden ne şekilde intikam almak istediğini anladı. Vikon- tün bü çirkin — hareketlerini | görmemek için gözlerini ka- patmak istedi. Fakat bu ar zusunu tatbik küdretini kens disinde bulamadı. Doktor, Gizelin mukabele ve mukavemet — etmiyeceğini tahmin etti. Buna madde! imkân yoktu. Zaten masıl ve ne suretle kendisini müdafaa edebilecekti? Bu herif, vahşi bir göril kadar kuvvetli - ve vaziyet her cihetten kendi lehine idi. Doktor, bu tahmininde âk dandığım çabuk. anladı. Gizel, zalim avcısının elinden kur: tulmak için - bütün - kudretini Bay Ömer Riza tarafından — lâyihası müzakere ve kabul |