28 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

28 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Bayfa 4 İzvestiyanın bir yazısı: Hariçteki Almanların ca- ,, s olduklarını yazıyor.. iç Almanın Ingıltereden uzaklaş- xılmasının sebebi de bu imiş.. Moskovada' çıkan - İzvestiya | tazetesi Alman muhabirlerinin | hudut harici edilmeleri hak- tında İngiltere hükümetinin erdiği karar — etrafındaki ha- rler üzerine yazılan maka- ede şu yolda mütalea yürüt mektedir: “İngiltere hükümeti -Alman tbaasından bulunan Krome, Vrede ve Fon Longen namın- üki eşhasın — hudut dilmelerine karar vermiştir. Onlar İngilterede üle yaşamakta idil. katte ise bu eşhas ede l et uzaktan alâkadar bulu- n teşvikat - propaganda ge- el sekreterliğinin verdiği gizli İvazifeleri ifa ile meşguldüler. Teşrilat - propaganda - genel geterliği ajanlarının İngil- tereden — çıkarılmaları, İngiliz elkârı umumiyesinin nazarını Fâşist Alınanyanın İngilterede yapmakta olduğu mazarrttlı işlerine — celbetmiştir. Değil yalnız bu “gazeteciler, , hatta ceblerinde Alman gazetelerinin muhabirlik cüzdanları bulunan diğer birçok Almanların da casuslukla meşgul bulundük- ları bildirilmektedir. Bununla beraber mezkür sekreterliğin İngilterede yaşa- makta bulunan Almanlar ara- kendine birkaç yüz kadar ajan seçtiği de kaydedil- mektedir. İngiltereden alınan bu haberler gayet ciddi ve ühim bir meseleyi ilşa et mektedir. Ceplerinde Alman pasaportu bulunan ve kendi- ini muhtelif ihtisas men- upları olarak takdim eden K, harici sından ıyı dolaşmaktadırlar. Görü- üşte gayet sade ve mültefit seyyahlar, muhtelif olan memleketlerde kilerci, vareyte artisti, teknisiyen, mühendis, döktor ve yazıhane memuru bi birtakım vazifelerle işe terleşmektedirler. Bu gibi eş- fazla kazanç peşinde koş- maktadırlar. Onlar gayet kı maatkâr, işgüzar ve tertib verdirler. — Lâkin bu eşhas dikkatle tetkik edilecek olur- »sa, onların maaş hususunda österdikleri bu kanaatkârlık- 1 ahlâki — meziyetlerinden değil, belki yukarıda ismi «geçen sekreterlikten ve diğer muhtelif gizli Alman teşkilât- darından aldıkları hatırı sayılır | severlik ise, almaktadırlar. nakdi mükâfattan ileri geldiği İşgüzarlık ve tertib casusluk - vazife- lerinin başarılmasını kolaylaş- tıran bir maskeden başka bir şey değildir. Teşvikat propa- ganda sekreterliği ve tecessüs casusluk, anlaşılır. genel idareleri, suikasd ve yıkıcılık işleri için ecnebi memleketlere pek çok ajanlar göndermektedirler Faşist Almanya diğer mem- leketlere ticaret — acentaları göndermek suretile - oralarda yaşıyan Almanlar arasından kendine yarıyacak ajanlar seç- mektedir. Bunlardan bazılarını para ile, bazılarını da tehdit sure- tile elde etmektedir. Bilhassa Almanya ile hemhudud mem- leketlerde bu tehdit usulü da- ha fazla kullanılmaktadır. Bu gibi memleketlerdeki Alman ajanları halkı, Almanyanın ya- kın bir atide mezkür havail- yi zaptedeceğine ve Alman- ya için —hizmetten istinkâf edenlerin müthiş cezalara uğ- ryacaklarına ikna ctmektedir- ler. Faşist Almanya ayni za- manda muhtelif memleketlerin halkı arasından da kendine ajanlar — intihap etmektedir. Mezkür teşkilâtların en sadık hizmetçileri şüphesiz ki, Troç: kist ve sağcı haydutlardır. Av- rupa gazetelerinin ifşaatından anlaşıldığı üzere faşist Alman- ya ajanlarının faaliyet sahaları fevkalâde —muhteliftir. Onlar askeri casusluk, sanayi casus- luğu, arzu edilmiyen eşhasa karşı suikasd, Alman muha- cirlerini ve faşist aleyhtarları- m takip gibi işlerle meşgul bulunmaktadırlar. Onlar bun- dan başka, Alman istilâsına maruz — kalacak harp esnasın- da mukavemetlerini zaafa uğ- ratacak bir takım tedbirler de Malüm olduğu üzere, Alman ajanlarının faa liyetlerine mezkür genel sek- reterlik, askeri tecessüs ida- resi Alman nasyonal sosyalist partisinin harici siyaset şubesi ve ayni partinin hariçteki te- şekkülleri rehberlik etmekte- dirler. Gardenparti 4 Eylül Cumartesi günü ak- şamı fuar gazinosunda Vali Bay Fazlı Gülecin himayesinde Kızılay menfaatine bir garden- parti verilecektir. Nakleden: F.ğamseddln Benlioğlu H muhabbet ve aşk olmadan ef biçbir şeye kıiymet vermek mümkün değildir. Aşksız arz, i demektir. Evet, fakat canlandırmak istiyorum, amma öyle bir aşk balkedemiyo- um. Bu aşk, ne fenle, ne de ine sanatı ile doğmuyor, liğinden doğuyor. Benim e bir başkasının bu hususta içbir nüfuz ve tesiri yoktur. Sahibi görünmiyen ses sus- Bü ses, sözlerinin son kısmında elem ve ıstırab ifade ediyordu. Mars: — Ben sizin için ne yapa- bilirim, nasıl müfid olabi- lirim? Diye sordu. — Bana Lidyayı iade ede- bilirsiniz? General hayret ve dehşet içinde olduğu halde dinliyor- du. Meçhul ses devam etti: — Lidyayı ihmal ettiğime, ondan ayrıldığıma - çok - piş- manım, dedi. Lidyayı fenne kurban ettim. “Ezeli kudret,, için Lidyayı bıraktım, kaçtım, Tirede yangın Tire kazasının Bahariye ma: hallesinde İbrahim Gedizlinin evinde yangın çıkmış ve ev tamamen yandıktan sonra sön- dürülmüştür. Zarar 1100 lira tahmin edilmektedir. Hırsızlık Çeşme kazasının Toğoğlu mahallesinden Mehmet oğlu Mustafa, ayni mahallede Salih ağlu Neşetin evinden 116 kilo buğday “çaldığından yakalan- mıştir P Esrar içmek Çeşme kazasının Ilıca mev künde sabıkalılardan Arif oğ- lu Ali, esrar içerken yakalan- miş cebinde de 4 gram esrar bulunarak alınmıştır. Kahvehanede hırsızlık İkincikordonda 111 sayılı kahvehanede, — sabıkalılardan Musa- - oğlu Recep; kahveci Şevki oğlu İbrahimin kahve götürmek üzere dışarıya çıktığı bir sırada iki çay kupasile bir kahve'fincanını çalarak kaçmnış ve yakalanmıştır. Para çalmış Dolaplıkuyu mevkiinde, Ha- san oğlu amele Mustafa; kö- sele tüccarı Ahmed oğlu Sü- Teymanın evinde kimse bulun: madığı bir sırada içeri gire- rek beş lira para çalmıştır. 8 yaşındaki hırsız Türkpazarında — Apdullah oğlu 8 yaşlarında Haydar, Avrâm oğlu manav Salamo- nun dükkânı çekmecesinden 21 lira çalıp kaçarken yaka- lanmıştır. Kurşun çalmışlar İkiçeşmelik Kocatepe oku- lundan, sütçü Mustafa oğlu 8 yaşlarında Rifat, 9 yaşında Ferhat ve 11 yaşında Sabri, mekteb helâlarından kurşun boru söküp çalarken yaka- lanmışlardır. Yankesicilik Basmahane — istasyonunda, Kasabalı Rifat oğlu Mehmed, Osman oğlu Yahyanın yelek cebinden saatini yankesicilik le çalmıştır. Hakaret İkiçeşmelik Çakmak soka- ğgında, Süleyman karısı Zey- neb, çocuk meselesinden 40 yaşlarında Kübraya hakaret ettiğinden yakalanmıştır. Kumar oynamak Batpazarında sabıkalılardan Bayram oğlu Mehmed, Mu- hiddin oğlu Ahmed, Ali oğlu İsmail, Mustafa oğlu Osman, sokak ortasında zarla kumar oynarlarken ve paralarla suç üstü yakalanmışlardır. ve meçbul diyarlara gittim. Şimdi “ezeli kudrete,, hâkimim, her kuvvet ve kudret benim elim- dedir. Fakat mesud değilim, tatmin edilmiş olmaktan çok uzağım. Aşk - ihtiyacile yam- yorum. Lidyayı bana ver, seni de cihana hâkim kılayım!.. Mars - gittikçe —artan bir hayretle: — Fakat, Lidyanın sizi se- vebilmesi için benim ne yapa- bileceğimi tahmin ediyorsu- nuz? Diye sordu. — Doğrudan doğruya bir şey paceğinizi sanmıyorum, fakat dolayısile bana müfid | olabilirsiniz!. — Ne gibi şartlarla? —Evvelâ, Lidyayı kendiniz- den soğutursunuz. Mars, bu teklife kabul veya Sevdiğini kaçıran kız Nane şekerci tarafından iğfal edilmiş Gülsüm adındaki bu küçük kıza frengi aşılıyan kimdir? Tepecikte oturan Gülsüm adında 14 yaşında bir. kızın, Di Amerikan - tütün kumpan- yasında çalışan Hüseyin Yay adında bir genci sevdiğini, analığının mümaneatına rağ- men bu gençle evlenmeğe ka- rar vererek bir gece Halka- pınarda bahçeler — arasında sazlıkta kaldığını ve analığına giderek: — Biz artık biribirimizle evleneceğiz. Bizi hiçbir kuv- vet ayıramaz Dediğini, analığının da iki- sini birden önüne katarak za- bataya teslim ettiğini yazmıştık. Hüseyin Yaz, tevkif edilmiş ve Ağırceza mahkemesine ve- rilmişti. Hüseyinin mevkuf bu- lunduğu sırada genç kiz, Hu- kuk mahkemesine müracaatle yaşının büyük olduğunu tes- bit ettirmiş ve davasından da vazgeçtiği için Hüseyin serbest bırakılmıştı. Dün bir muharririmiz, Hü- seyinle adliye koridorunda gö- rüşmüştür, Hüseyin, çok derin düşüncelere dalmış bir vazi- yette muharriritnize şu izahatı vermiştir: — Bu'kım çok - seviyorum ve hapishaneden çıkmak is- teyişim, bir an evel evlenme muamelemizin tamamlanması içindi. Mahkemece — serbest bırakıldıktan sonra — derhal kızın evine gittim, kendisini aradım; üç gündenberi eve gelmediğini öğrendim. Bütün tanıdıklarıma sordum. Hiçbiri bilmiyordu. Nihayet, adliye koridorlarında — dolaşan bir nane şekerci tarafından alına- rak götürüldüğünü, iğfal edil- diğini ve sonra bu adam tarafından, başkalarının evine götürüldüğünü, muhtelif erkek- lerle tanıştırıldığını duydüm. Nihayet kendisini de buldum, görüştüm. Banâ müthiş bir hastalığa yakalandığını söyledi, © sırada nasıl çıldırmadığıma hâlâ hayretteyim. Bu hastalık meselesini ba- bası da duymuş. Beni buldu, görüştük, Şimdi efrenci bir hastalığa yakalanmış olan bu kızla nasil evlenebilirim. Onu himaye edecek, onunla alâka- dar olacak kimse bulunmadığı için iğfal edilen sevgilim ile şimdi ben nasıl evleni Gece gündüz bunu duşunuyor ve uyku bile uyuyamıyorum. red cevabı vermedi. Ses devam etti: — Uyukluyor musunuz yok- sa?, Söylediğimi kendi ihtiya- rınızla yapmanızı - istiyorum, Beni icbara — sevketmeyiniz. Bilirsiniz ki, elimde her kud- ret vardır. Elimde sizin - bil- mediğiniz başka kudretler de vardır. Lidyayı istediğim şekle koyabilirim. Fakat — bundan bana ne fayda? Ben onun ruhunu, onun kendi - isteğile doğacak aşkını istiyorum. Bu- nu bana temin ediniz, ben de size arz üzerinde hiçbir kim- | senin malik olmadığı kudret- leri vereceğim. I Mars, müşkül ve korkunç | bir vaziyetteydi. Biraz sustu; | sonra, derin bir — gafletten uyanır gibi: — Yapamam.. Yapamaml!.. | Hatta sonra | Bundan sonraki mahkememiz- de heyete bu veziyeti anlata- cağım ve evlenmemizin müm- kün olmadığını söyliyeceğim. beni ve kızı doktora muayene — etlirsinler. Bende böyle bir hastalık bulunma- dığı anlaşılacaktır. Kızı çok sevdiğim halde onun böyle iğfal edilmiş ve müthiş bir de hastalık kapmış olması karşısında ondan ayrı kalmaktan lıaşkı ne yapabili- rim. Sız ıoy eym Allahb aşkına! Tenis maçları Karşıyaka kortla- rında yapılacak Fuar münasebetile Roman- yadan gelecek tenisçiler, önü- müzdeki hafta içinde şehrimiz- de Ankara, İstanbul ve İzmir tenis ekiplerile karşılaşacak- lardır. Rumen tenisçileri, salı günü İstanbuldan hareketle çarşam- ba günü İzmire gelecek ve İzmir — sporcuları tarafından karşılanacaklardır. Müsabaka- lar, Karşıyakadaki tenis kort- larında yapılacaktır. Bu kort- Tarın tanzimine başlanmıştır. Busene Yamanlara gelenler çoktur Yamanlardağındaki Verem Mücadele cemiyetinin kampı, beş Eylülde — kapanacaktır. Kamp, busene çok alâka gör- müş, geçen senelere nisbetle istirahat için İzmirden ve diğer şehirlerimizden kampa gelen- ler üç ine çıkmıştır. Giridde yeni asarı- atika bulundu Atina, 27 (Redyo) — Ati- nadaki Fransız asarıatika mek- tebinin Giridde yaptığı haf riyatta 45 tonluk eski bir lâhid bulunmuştur. Bundan başka birçok eserler daha el- de edilmiştir. Amerikan Vapurunun tayfası isyan etti Cenova, 27 (Radyo) — Amerikan Presidan Adams va- puru buraya gelmiştir. Vapu- run mürettebatı isyan — etmiş- lerdir. Vapur bu isyan hasebile Marsilyaya hareketini tehir et- miştir. Amerikan konsolosu hâdiseyi tetkik ile meşguldür. Diye bağırdı. — Anladım, anladım.. Lid- yayı siz de seviyorsunuz!. — Çok yorgun ve bitkin bir haldeyim. Beni biraz ken- di halime bırakınız. — Evet, sizi hakikaten çok yordum, sizi rahat bırakı: yorum. Mars, başımı iki eli arasına aldı, sıktı. Başı çatlıyacak gibi ağrıyordu. Bunalacağını sandı, taze ve serin havaya ihtiyacı vardı. Bunun için kalktı, müş- külâtla kalkabildi, fakat bir adım bile atacak halde de- ğildi. Zile dokunur dokunmaz, olduğu yere düştü, kaldı. Zil sesi ile gelen neleri, generali bu halde görünce çok korktu, — ç General ağır hastalanmıştı. KURERNAı BORSA Üıum satışları Ç. Alıcı W S. KÜ 322 M. J. Taran, 12 15 18 164 A.R.Üzüm. 14 75 17 125 Ş. Rıza Ha. 15 17 116 Alyoti bira. 13 15 109 $Ş. Remzi 14 16 102 İnhisar 12 50 93 Vitel 12 50 88 M. A, Me. 12 86 Y.İ. Talât 14 82 D. Arditi 12 80 J. Kohon — 14 71 K. Taner 13 62 Albayrak — 18 36 Ü. Kurumu 15 34 J.N.Ben. 14 29 S. Ergin — 15 20 F. z. Abdul. 15 13 Şabap Ala. 11 10 G. Abdullah 12 9 .K. Akyiğit 21 3 N. Börekçi 15 4 B. Alazraki 20 1658 8163 10821 İncir satışları Çu, Alıcı K &. 393 Tüt, ile. te. in.7 384 A.H.Nazlı 8 75 371 Ş. Remzi 8 50 199 Ş. Rıza Ha. 8 171 M. J. Taran. 9 50 110 A. Muhtar 6 63 P. Paci 10 50 50 D. Arditi 8 28 F. Solari 9 22 E.R. Roditi 8 1790 11263 13053 Zahire satışları Ç. Cinsi S.K. 93 K.D. 12174 Ki. Yapak 53 75 B. Pamuk 40 İtalya kralı San Valeryo madenlerini gezmiştir.. Liverto, 27 (Radyo) — Kral Viktor Amanuel âni olarak buraya gelmiş ve San Valeryo madenlerini gezmiştir. Madenciler bu ziyaretten sonra krala teşekkür etmiş- lerdir. Prenses Mari S.Salıburgı vardı lzburg, 27 ( Rad, -— İtalya îriııılııhdfnın y:e:cuı Prenses Mari buraya gelmiştir. Sansulye Suzning, bir me- muru mahsusla Prensesi kar- şılamıştır. Fransız kabinesi Paris, 27 (Radyo) — Ka- bine yarın Elize sarayında toplanacak ve Maliye Nazırı tarafından, yeni mali lâyiha- lar imza ettirilecektir. Ayni zamanda yeni büdçe projesi de tetkik edilecektir. Muayene eden doktorlardan bir kısını fazla dimağ yorgun- luğundan doğma bir hastalık, bir kısmı menenjit, diğer bir kısmı da beyin humması de- diler. General, dalgın ve hiçbir Hyden habersiz bir halde idi, astalığın şiddetinden letarji huüsüle geldiği de sanılmıya başlandı. General arasıra gözlerini mçıyor, fakat hiçbir. şey gör- Mmüyor gibi etrafına bakınıyor, gene kapatıyordu. Doktorlar, gcııerılm haya- tından Ümidlerini kestiler. Fa- kat başvekil ile profesör Roz ümid kesenler arasında de- gildi. Başvekil ve profesör Roz hastayı sık sik ziyaret — Sonu Var — 50 25 K. S. 7 5$0 61