1 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

1 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

— y? ANADOLU Kritik ve otokritik: —I Pessimist ÂAvrupa irmekte olduğu beşeri krisin hesüz sonuuu bulamamış: addelerin ışıklılğı ve günlük hayatın cazibesi azalmamış olabilir. Mağmuamlak ve karanlık gönüllere çökmeğe devam etmektedir. En genç gönüller bile bundan kurtulamamaktadır. Geçenlerde Türkiyeye gelen İsviçreli genç bir gazetecinin buradaki bir tamdığına yazdığı mektubdan bir parçayı birlikte okuyalım: “Yeni Türkiye zihnimin bir türlü istediğiin süratle hazmedemediği bir fenomeadir. Yeni Türkiye, bir tetkik mevzandur. Eğer size hayatta erişilmeye lâyık bir gayeleri ve bir vazifeleri gençlermizi acaib — duygüları lardınız. lan gördükçe bizlere yani garbi Avrapa gençlerine ânx — olan izah edebilseydim, ne demek - istediğimi çabuk an- Bizlerde Avrupalı olmanın verdiği bir züppelik ve — gamsızlık — var. Bunlara ancak yıllanmış şaraplara — atfedilen değere — benzer — bir baha biçebiliriz. Çünkü eminiz ki, yakında bir mubarebe daha olacak ve 400 yıldanberi birikmiş maddi ve manevi değerlerin geride kalanını silip süpürecektir. Eğer birlerden bir kaçımız sağ kalacak — olu ak, buular Avrupalılığın çölret ve poestiji ile Orta Avustralyada yaşıyan zenci ka- bileleri nezdinde belki övünebileceklerdir. Türkiye balbuki genç, sinde ve kuvvetlidir. Onu olsun böyle mek insana ferahlık veriyor.,, gör. Geaç adam, görülüyor ki; mamür, zengin ve güzel Avrupaya acıyor. “ünkü onu, kendi içinden kendi çocukları tehdid etmektedir. Şu var ki, Avrapanın bu ibtilâçlacında, onun kendine has cnddur. Kendi kondini ıslah etmek kendi kendini olan dinamizmi de mev- nır. Kendi kendini tenkide cesaret etmek, hayatı red değil hayatı kabul vestedik etmek hasasının delilidir. Biz bu gönç adama, yulmız görüp beğendiği ve kıskandığı şey dediği şeyin ta kendisidir. Medeniyetiu, hatırlatmak “Avrapalılık,, üzerinde yükselmesi. isterir ki, Türkiyede Kırılmaz saat Cep saatlerinin yüzde dok- sanının ölümü, yere düşmek- ten doğar, Bu yüzden bozulan saatlerin haddi ve hesabı yok- tur. ğ “Kaç, adlı bir Fransız sa- atçi yere düştüğü - takdirde âletlerinden biçbiri kırılmaz bir saat yapmağa muvaffak olmuştur. Bu saat yüksekler- den mermer üzerine atıldığı halde hiçbirşey olmamıştır. Avrupanın en şişman kadını Savena Angeliç, henüz 23 yaşında bulunan bu Sırp ka- dini Avrupanın en şişman ka- dını addolunabilir. 16 yaşın- dan son Eylüle kadar bu ka- dın evinden dişa.ı çıkmamıştır. Bu kız, evvelâ müdhiş bir oburluğa başlamış, fakir olan ana ve babası bu kiği nasıl doyuracaklarını düşünürlerken, yemek yimesini de eşe dosta göstermekten utanmışlardır. Geçen Eylülde Savenanın bahası ölmüş ve akrabasından bincı kendisini sirklerde teş- hir ederek geçinmesini temin etmiştir. Arabaya bindirmek için altı kişinin Savenayı — kaldırması lâzımdır ve bacakları vücudü- nün sikletini kaldıramamak- tadır. Kelebek gözleri Kelebeğin gözleri, boncuk gibi iki siyah noktadan iba- rettir. Bu mini mini — gözler, insanların kacaman gözlerin- den çok fazla görmektedirler. Yapılan tetkikata göre, ke- lebeğin gözlerinde bizim gibi gözbebeği yoktur; koyu yeşil bir lokmacıktan ibarettir. Bir harb gemisinin kıymeti Her devletin bahriye kuv- vetlerini arttırmağa — çalıştığı şu sırada bir İngiliz harb ge- misinin kıymetini yazmak fay- dasız değildir. İngiliz donanmasının en yeni harb sefineleri Nelson ve Rod. neydir. Rodney sefinesi 38,000 tondur ve 6,667,700 sterlin, yani 46 milyon Türk lirası kıymetindedir. Mürettebatı bin mümkün olmamıştır. A dÜ şgımu taze omuzlar Burhan Belge Bü- tak- üçyüz altmış - bir kişidü tün sü'atile hareket e! dirde bu harb sefinesi saatte 36 ton petrol sarfeder. Sefi- nenin makineleri 490,000 ve toplarile zırblı kuleleri 300,000 sterline mal olmuştur. Kedi sayasinde bir Muvaffakıyet Amerikada Margarit Anigel adlı maruf bir kadın ressam vardır. Bu kadın, genç yaşın- da iken hastalanmış ve yirmi yaşına kadar yataktan kalka- mamıştır. Hastalığı sırasında odasına giren kediyi - tetkik eden Margarit, ayni hareket- leri yapmağa karar vermiş ve kedi gibi yatmış, kedi gibi gerinmiş, kedi gibi vücudüne masaj yaptırmış, bu sayede ayaklarına hareket gelmiş ve nihayet yataktan kurtulmuştur. Garip bir usul Amerikada Georijide, nişan- lanıp ta nişanlısını gebe bi raklıktan sonra - terkedenleri kadınlar linç etmekte imiş, Bu kadınlara, icabında ko- caları da yardım edermiş. Za- bıta bu hareketin önüne geç- mek için pek çok çalışmakta, fakat muvalfak olamamaktadır. Geçenlerde Til Master adlı bir — delikanlı da nişanlısını gebe olduğu halde terketmiş ve bu cezaya çarpmıştır; yal- niz zabita zırhli bir otomibille yetiştiği için adamcağız birkaç yerinden yaralı olduğu halde kurtarılmıştır. Fakat - hiç bir kimseyi mahkemeye vermek Manisa Kız Enstitüsü.. Manisa, (Hususi) — Vilâye- timiz merkezinde açılacak Kız Enstitüsünün bir Teşrinievel- de tedrisata başlaması tama- men takarrür etmiş ve tedri- sata müteallik bir kısım eşya Kültür Bakanlığından Kültür direktörlüğüne gönderilmiştir. Binanın bitmesi için geceli gündüzlü faaliyet devam et- mektedir, Halk bu kültür mü- essesesini kazandığından bü- yük sevinç duymaktadır. tenkid etmeğe daya- | atürk ve İnönü- 9 EYİUİ kurtuıuş bayramı hazırlıkları nün cevabları Zafer bayramı münasebe- tile belediye reisliği tarafın- dan Cumhurreisimiz Atatür- ke ve Başbakanımız — İsmet İnönüne tebrik telgrafları çe- kilmişti. Dün aşağıdaki ce- vablar lütledilmiştir. Doktor Behçet Uz Üaledliye, misi İzmir C. Size de kutlu olsun. K. Atatürk y Zafer bayramınızı” tebrik i ederim Ve teşekkürlerimi su- Başvel kıl narım. Tbss İMiyankökü fabrikasında yangın Fabrikanın çatı arasında bulunan elektrik bataryalarından çıkmış K t Şaraplık üzümler —et » 0 » mam— 600,000 kilo satın alındı İnhisarlar başmüdürlüğü ta- rafından Burnova sindeki bağlarda yetişen mis- ket Ve şaraplık üzümlerin mü- bayaasına” devam — edilmekte- dir. Dün akşama kadar 600 bin kilo yaş üzüm satın alın- mıştır. Üzümler, inhisarın şa- rap imalâthanesinde derhal şaraba tahvil olunmaktadır. Çocuk yurtları Yakında kapatılacak.. Mevsim münasebetile açılan Bozdağ ve Aliağa çocuk yurt- larının müddetleri dolmak üze- redir. Bozdağ çocuk yurdu 3 Eylülde, Aliağa çocuk yurdu da 8 Eylüde kapanacaktır. Bu- seneki çocuk yurtlarında ba- kılan yavrular üzerinde çok iyi verim elde edilmiştir. İlkokullarda Kayıd ve kabul mua- melesine başlandı likokullarda kayıd ve ka- bul muamelesine bugünden itibaren Başlanmıştır. Kayıd ve kabul muamelesi 15 Eylülde bitirilecek ve derslere başla nacaktır. a . Zeytin mahsulü Bu sene çok verimlidir Alâkadarlara gelen malü- mâta göre, bu sene zeytin mahsulü bütün mıntakada çok iyidir. Zeytincilik mıntaka mü- tehassıslığına — bağlı — seyyar zeytin Mmemurlarından — İzmir memuru B. Hasan Pınar Çal, İzmir, Kamalpaşa, Bayındır kazalarında tetkikler yapmış, mevsimlik işler hakkında müs- tahsile malümat vermiştir. Me- nemen memuru B. Hamdi Tokay, Dikili, Foça, Bergama zeytinliklerini, Tire memuüru B. Falibde kendi mintaka- | sındaki zeytinliklerle yağhane- leri tetkik etmişlerdir. B. Retfik Şevket Şehrimizde bulunan Manisa saylavı B. Refik Şevket İnce, dün belediye reisi B. Behçet Uzu riyaret etmiştir. B. Refik Şevket İnce bugün İstanbula gidecektir. ve bavali- —a n Trakya müfettışı General Kâzım Dirik, 50 kişilik bir heyet!ç gelecek. 9 Eylül kurtuluş bayramı münasebetile yurdun her tarafın- | dan şehrimize heyetler geleceki neral Kâzım Dirik ile Kastamonu valisi B. Avni | kişilik bir heyetle mire gelecektir. Manisadan be bayramımıza iştirak edecektir. 8 Eylülde İzmirde bulunacaklardır. tir. Trakya Umumi müfettişi Ge- Doğan elli Yedi şyüz kişilik bir kafile, kurtuluş Fuar dolayısile şehrimize gelenler hergün çoğalmaktadır, Şimdiye kadar gelenlerin sayısı 48,994 kişiyi bulmuştur. Evelki geceye kadar fuarı ziyaret edenlerin sayısı da 211,508 kişidir. çıkan — e- Dün akşam ğrhnlcrdı en- düstriyel Türk anonim şirke- tine aid miyankökü fabrika- sında yangın çıkmıştır. Zama- | nında haberdar edilen İtfaiye yetişerek yangını söndürmüştür. Tahkikatımıza göre yangın, fabrika binasının çatı kısmın- dan çıkmıştır. Bu kısımda, fab- rikayı işletmek için kullanılan elektrik — bataryaları — vârdır. Yangının bu bataryalardan çı- kan bir kıvılcımdan ileri gel- Polonya ithalât- çıları İhracat mahsulleri. miz üzerinden iş yap- mak istiyorlar Varşova Türkofis şubesin- den şehrimiz Türkofis müdür- lüğüne gelen bir mektupta ithalâtçı — tüccaı ihracat mahsullerimize büyük alâka gösterdikleri ve ihracatçıları- mızla temasa geçmek istedik- leri bildirilmiştir. Helsingforstaki ithalât evle- rinin isimleri de şehrimiz Tür- kofisine gelmiştir. Tirede bir cinayet Tire kazasının Uygur - kö- yünde bir cinayet olmuştur. Ali oğlu Ahmed ile kayınbi- raderi Osman oğlu Mehmed arasında bir meseleden kavga çıkınış, Ahmed tabancasını ateş ederek Mehmedi öldür- müş ve kaçmıştır. y İ Eylülde İstanbul Üniversitelilerden mürekkeb bir kafile de İz- İ ? ae — | diği zan ve tahmin edilmek- Fabrika çatısının bir kısmı yanmıştır. İtfaiyenin fazla sıktığı sudan fabrikada epey zarar olmuştur. Hâdise tah- kikatına müddeiumumi mua: | vini B. Nadir Ener tarafından elkonmuş alâkadarların ifadeleri alınmıştır. Fabrika, sigortalı ve içinde mühim mik- tarda miyankökü Adliyece — tahkikata olunuyor. tedir. ve mevcuttu. devam i Sekiz-yerinden yaralamış Arabacı Hasan adli- yeye verildi Evelki akşam Çukurçeşme mevkiinde bir vak'a olmuştur. Karpuzcu Rifat oğlu Münib ile arabacı Hasan arasında karpuz alım satımı meselesin den kavga çıkmış, Hasan bi çakla Münibi sekiz yerinden yaralamıştır. Hasan tutulmuş, adliyeye verilmiş, yapılan tahkikatta Hasanın katil kasdile hareket etmediği anlaşılmış ve meşhud suçlar kanununa göre tevkif edilerek Asliyeceza mahkeme- sine verilmesi müddeiumumi- likce muvafık görülmüştür. Zirat tetkikler Vilâyet ziraat müdürü Bay Nadir Uysal zirai vaziyeti tet- | kik için Çeşme kazasına git- | miştir. N LA Özel Yusuf Riza ANA ve İLK okulu direktörlüğünden: ANA ve İLK kısımlar Eylülden itibaren başlan Müracaat saatları : Ha onyediye kadardır. Kestelli caddesi : No. için talebe kaydına bir acaktır. r gün sabah dokuzdan 76 — Telefon : 2914 e Memnu mınta- kada avlanan ecnebiler —a ü Avlanılan yerde ke- $if yapıldı, tahkikata devam ediliyor Geçen hafta içinde Urla civarında askeri memnu mın- takada avlanırken görülen tutulan İtalya tebaasından Alyoti ile yedi - ecnebinin bunlarla- beraber - bulunan Vö B. ve B. Nureddinin adliyeye verildik. lerini - yazmıştık. Maznunlar tahkikata — sorgu hakımlıf(ıuce devam edilmek- tedir. Görülen lüzum üzerine avlanılan yerde müddeiumumi başmuavini B. Sedad Çumra- linın - riyasetinde bir heyet tarafından keşif yapılmış ve avlanılan yerin memnu mım taka olduğu tesbit edilmiştir. Çünkü maznunlar, avlandık- ları yerin memnu mıntaka ol- madığını söylemişlerdir. Mezbaha, bugün belediyeye ge- çıyor Et fiatini ucuzlatmak için mezbaha resminin ucuz- latılması bekleniyoar mtiyaz mukavelesinin müd- deti dün akşam sona eren zmir mezbaha şirketi, bütün hukuk ve tesisatile bugünden itibaren belediye emrine geçe- cektir. Teşkilât ve tesisatı tes- bit etmek ve devir ve teslim almak üzere belediye azasın- dan Bay Muzaffer, mühendis Bay Hurşid, varidat şubesi idürü Bay Celâl, ı* ümeyyizi Bay Fehmidel & kkeb bir komisyon teşkil T dilmiş ve dünden itibaren u,ılıyetr geçmiştir. Belediyece, mezbahanın idaresi için şirke- tin kadrosu muhafaza edile- cekse de küçük bazı değişik- likler yapılacaktır. Et fiatini ucuzlatmak için belediyece —mezbaha resmi üzerinde tenzilât — yapılması bekleniyor. hal Beynelmilel değir- , menciler kongresi Pariste 12 Birinciteşrinde beynelmilel değirmenciler kon- gresi toplanacaktır. Bu kon- gre için Türk değirmencileri- nDin adresleri şehrimiz Türk- ofis şubesinden istenmiş ve ayni zamanda kongreye işti- rak edecek müessese sahib- lerinin isimleri sorulmuştur. Bay Ahmed Bir aylık mezuniyeti sona eren şehrimiz Ağırceza mahr kemesi başkâtibi Bay Ahmed dünden — itibaren vazifesine başlamıştır. Belediye PFeisi Çeşmede bulunan belediye reisi Dr. Bay Behçet Uz, dün şehrimize dönmüştür. Izmirlilere Müjde FUAR GAZHNOSUNDA Büyük Varyete Peşteden getirtilen artistlerin nefis numaraları - Macar köpeklerinin hay- rete şayan Marifetleri - dünya bisiklet şampiyonunu * racak cambazlıkları. akılları durdu- Bütün bunları görmek için Fuar gazinostna koşunuz!