1 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

1 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

İ SAA AsiIspanya Fransız tabii- yetinde olanları kovuyor ——— ANADOLU ransa da buna mukabil, General Frankonun mümessillerini hudud haricine atıyor Londra, B1 (Mhayö) Royter Ajansına göre, asileri- lerin Katalonyalılar, yaptıkla- m yeni taârruzlar, 3000 zayi- ata ve 2700 etire mal ol muştur. Bundan başka Ara: gön cebhesinde de 17 milis tayyaresi iskal edilmiştir. Salamanka, 31 (Radyo) — İspanya radyosuna göre, Ka talonya — kuvvetleri, — Kointu Belçide hattı kırmak için te- şebbüste buluşmuşlar fakat büyük zayiata uğramışlardır. Asilerin Adaymon cebhe- sinde ileri bireketleri başla- mıştir. Bir iki köy işgal edil- miştir. Milisleden 1000 den fazla maktül tardır. Burgos, 31 Radyo) — Asi lerin resmi töliği: Navarlı ağerler, ileri hare ketlerine deam etmektedir ler. Sihon ydu üzerinde bazı köyler elde elilmiştir. Delâlno Deyerora tefkleri de düşmüş- tür. 'Uskodt dağları da eli- mize düşmk üzeredir. On- daka, Laseriya vesair köyler de düşmüştü. 300 milis tes- lim olmuştu, Salamank, 31 (Radyo) — Franko yükümeti idaresi altındaki —cerlerde bulustan bütün Franiz tebaasını hudut harici YaPmiğa karar verir i- tir. Fransızlça aldıkları enx;) den 24 saat gonra harekere hazır olmal;,; bildirilmiştir. Bu karari Fransızların ve Fransız Tit&nin Franko aley- hine aldıklâa, yaziyet * sebeb olmuştur. Fansa hükümeti de, Byariç Ve Sqı-_lıııdolondıki Franko Mipessillerini hudut harici etmiş,, —) kilree TayYtye kazası Londra, j (Radyo) — Kambriçte İ7 tayyare kazası daha olfnııı",e tayyarenin râ- kipleri ölmük. dir, Faşystler Romada ,eçit resmi yaâPdaklar.. Roma 31 (K dyo) — 30,000 Zaşist burayd elmiştir. Yarın yarti reisi P-Staraçi bunların sumandanlığ'! deruhte ede- | şek ve bir Söt resmi yaptı- acaktır. Büğç kamplarda oplanmış olal gençlerdir. aa . Günlük $)sal gazete Sahip * Saşyazgam Haydar R".'u ÖKTEM | Umumi ,lvc yazı ı'ılen Müdürü : Hl",._smıı Çançar İdarehanesi : — : İzmir İkinti. , ler sokağı G Halk P inası içinde Telgraf: İsmif * ANADOLU Telefon : 2776 ” yta kutusu 405 ABONE ERAITİ Yıllığı 1200, 5;0""". 700, üç yi yhğı jruştur. 'abancı memlekti, Y NM M Hokee Her yerdt ,£ kuruştur 25 küruştür. yük Zafer ve Tayyare bayramı Ankaradaki merasimde, Ankara, 30 (A.A.) İtalya- Yugoslavya Tayyare seferleri hakkında anlaştılar.. İstanbul, 31 (Hususi muha- birimizden) — Yugoslavya ile İtalya arasında tayyare sefer- leri hakkında bir itilâfname imzalanmıştır. Ertuğrul Tayfalarından biri Bar- “tında bulundu İstanbul, 31 (Hususi muha- | birimizden) — Abdulhamid devrinde Japon sularında ba- tan Ertuğrul gemisinin !ıgı_ yrr | larından Ahmed adında Bartında bulunmuştur. Şimdi 75 yaşında olan Ahmed ismin- deki bu tayfa gemi batarken bir tesadüf eseri olarak mu- hâakkak bir ölümden kurtul- muştur. Ahmedin Ertuğrul faciası hakkındaki hatıraları — tesbit edilecektir. Arnavudlar Yugoslav hududunu geçmek istemişler Belgrad, 31 (Radyo) — Bu gün — Yugoslavya-Arnavudluk hüdudunda bir hâdise olmuş- tur. Arnavud komitecilerinden birkaç kişi Yugoslavya hudu- dunu geçmek - istemişler, hu- dud muhafızlarının müdahalesi üzerine ateş açmışlardır. Bu- nun üzerine muhafızlar tarafın- dan da mukabil ateş açılmış ve bir saat devam eden mü- sademe neticesinde bir nöbet- çi maktul düşmüştür. Arnavud komiteciler yaka- lanmışlardır. Tahkikata devam edilmektedir. 30 Ağustos Zafer bay- ramı münasebetile Her larafta I;ayük.tezahgrat oldu. Ge- neral Abdullah Han Ankarada Ankara, 31 (Hususi) — Buraya gelen haberlere göre, bü- yurdun her tarafında — parlak merasim ve halkın içten gelen çoşkun tezahüratla kutlulanmış; verilen söylevlerde bugünün ehemmiyeti ve büyük zaferin nasıl kazanıldığı anlatılmış, resmi geçidler yapılmıştır. Trakya manevralarını Algan heyeti de hazır bulunmuştur. - Trakya büyük manevralarında bulun- muş ve dün şehrimize gelmiş olan Afgan Genel kurmay baş- kanı General Abdullah Han bugün yapılan Zafer ve Tayyare bayamı töreninde hazır bulunmuşlardır. Dış Mongolistana taarruz edilirse Rusya, mutlak surette Çin-Japon harbine girecektir Paris, 31 (Radyo) — Gazetelerin verdikleri haberlere göre, dış Mongolistana ilişildiği takdirde, Rusya, mutlak surette Çin- Japon harbine girecektir. Zira, dış Mongolistanla Sovyet Rus- ya arasında bir ittifak mevcuttur. Son gelen haberler ise, Japonyanın, dış ve iç Mongolistanı birleştirmek ve müstakil bir Mongol hükümeti vücude getir- mek niyetinde olduğunu bildirmektedir. —— takib eden Yeni teşkilât Kadroları tatbik olunuyor İstanbul, 31 ( Hususi ) — Emniyet umum müdürlüğü ve Ziraat Vekaletinin yeni teşki- lât kadroları yarından itibaren tatbik edi'meğe başlanacaktır. Salâhiyet dereceleri alâkadar- lara tebliğ edilmiştir. İrak sefirleri Arasında değişiklikler oldu İstanbul, 31 (Hususi muha- birimizden) — Iraktaki kabine tadilâtından sonra sefirler ara- sında da bazı değişiklikler ya- pılmıştır. 'Türk - İrak - dostluğununun kuvvetlenmesinde büyük hiz- metleri görülen sabık Başvekil Bay Süleyman Hikmet, İrakın Ankara sefirliğine tayin edil- miştir. Şimdik; Irak sefiri Naci de, kral S. M. Gaziyülevvelin hususi kâtibi olmuştur. Tayyare meydanında öldü- rülen ve bundan evelki darbci hükümeti hazırlıyan Harbiye reisi Bekir Sıtkının yerine de, Trakya — manevralarını takib eden İrak askeri heyeti reisi General Hasan Fevzi - getiril- miştir. Panama kanalı Biraz daha genişletiliyor Vaşington, 31 (Radyo) — Bahriye Nezareti, Panama ka- nalının genişletilmesini karar- laştırmıştır. Bu genişlemeden, yalnız ti- caret filoları değil, Amerikan donanması da istifade ede- cektir. Bu iş için 130,000,000 Do- larlık bir tahsisat kabul edil- miştir. Mektep kitapları Maarif Vekâletince bastırılacak.. İstanbul, 31 (Hususi) — Ma- arif Vekâleti, mektep kitapla- rından mühim bir kısmını ken- disi bastıracaktır. Bu suüretle kitaplar daha ucuza satılabilecektir. Kudüsde Arap tahrikâtı çoğalıyor Kudüs, 31 (Radyo) — Son 24 saat içinde Arap tahrikâtı çoğalmıştır, vaziyet naziktir. İngiliz askeri şefleri Kudüsde bir içtima aktederek ciddi tedbirler ittihaz etmişlerdir. Kudüs, 31 (Hususi) — Bu- gün Yafa - Telaviv hududun- da bir bomba patlamış, bir yahudi ve iki ârap ölmüştür. Kudüs civarında birkaç el si- lâh atılmış bir arap ölmüş, birkaç kişi yaralanmıştır. Bü- tün Filistinde polis harekete hazır bir halde bulunmakta- dır. Yugoslavyada şen- likler Belgrad, 31 (Hususi) — 6 Eylülde, Yugolavya kralı S. M. Piyerin doğumunun yıldönümü münasebetile — Yugoslavyada şenlikler yapılacaktır. Duf Kuper Akdeniz donanmasını teftiş edecek.. Londra, 31 (Radyo) — Bah- riye birinci Lordu Duf Kuper, Akdenizde İngiliz üssübahri- leri ve filoları üzerinde bir teftiş yapacaktır. Ruslar Şimali Çine tayyare göndermişler Şanghay, 31 ( Radyo ) — Japonların itimada şayan bir kaynaktan aldıkları haberlere göre, 14 Ağuntosta 20 Sov- yet tayyaresi şimali Çine ha- reket etmiştir. Tokyo askeri mehafili; Ja- ponların — bütün cephelerde umumi bir taarruz hazırlamak- ta olduklarını ifşa etmektedir. Yugoslavya harb ge- mileri Pirede Belgrad, 31 ( Radyo ) — Yugaoslavyanın Adriyatik harb filosu, başta Dobronik kruva- zörü olduğu halde bugün Pire limanına gelmiştir. Filo kumandanı öğleden sonra Ati- naya geçerek meçbhul asker abidesine çelenk koymuş, Yu- nan bahriye nazırını ve Yunan amiralini ziyaret etmiştir. Yugoslav filosu Yunan sula- yında bir hafta kalacak ve bu müddet zarfında muhtelif li- manları ziyaret edecektir. Torbalıda İkinci İnönü piyesi temsil edildi 30 Ağustos zafer bayramı münasebetile İzmir Dolaplı- kuyu parti kamunu temsil ve musiki kolları Torbalıda bir temsil — vermişler ve halka (İkinci İnönü) piyesini temsil etmişlerdir. Gençler, temsilde büyük — muvaffakıyet göster- mişlerdir. Afgan hava nazırı Romada Roma, 31 (Radyo) — Alga- nistan hava nmazırı Romada bulunmaktadır. General Vale tarafından şerefine bir ziyafet verilmiş ve bu ziyafette Afga- nistanın Roma sefiri ve birçok tayyare zabitleri de hazır bu- lunmuştur. Ziyafet esnasında general Vale, nazıra İtalyanın büyük nişanlarından birisini vermiştir. at Kardeş İran askeri heye- ti bugün Ankaraya gitti — Başı P inci sahifede — | bir nutuk irad ederek, İran Şehin: şehının bundan evel İzmiri ziyaret: lerinde gösterdikleri yüksok alâka- mın İran askeri heyetinin ziyareti ile tazelendiğini, bu gibi dostane siyaretlerin devam eylemesini 1e- menbi ettiğini söylemiştir. General Risa Kulü Kerim Ka- vanla belediye raisine oovab vere- rek, iki memleket arasındaki sar. sılmaz destloğun bu gibi terazıları gerçekleştirdiğini, İamiri çok yüzel balduğunu beyan ve İzmire geldiği dekikadanberi — kendilerine —karşı gösterilen hüsnü kabüule teşekkâr etmiştir. Bundan sonra, Büyük Şef Ata. türk va İran Şehinşahı şeref ine ka: debler kaldırılmış ve içilmiştir. Misafirler, ziyafeti mütcakıb İran konsoloshanesine giderek bir müddet istirahat etmişler, akşam üzeri şehirde bir gezinti yapmış- lardır. Dün göce İran konsolosu — ta- rafından faar gazinosunda şerefle- rine verilev ziyafette hazır bulanan misafirlerimiz, geç vakte kadar faarda kalmışlardır. Coneral Rıza Kolu Kerim Kavanlu, (uarı gezdik. ten #onra hislerini şöyle ifade et- miştir: — Eseriniz - bir muvaf fakıyet. tir, Tebrik ederim. Misaf irlerimiz bu sabah — saat yedide ekspresle Ankaraya gidecek- ler ve oradan Samsuna geçerek Trabzoa yolu ile İrana dönecek- lerdir. İran konsolosunun ziyaferi Dün gece İran konsolosu B. İsmail Mecdide, İran askeri heyeti şerefine Fuar gazino- sunda bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafette, vali B. Fazlı Gü- leç, Müstahkem Mevki komu- tanı general Ahmet Rasim, belediye reisi Dr. Behçet Uz, Müstahkem Mevki komutan- hığı şube reisleri, matbuat mü messilleri ve daha bir çok zevat hazır bulunmuştur. Ziyafet, çok samimi bir ha- vâ içinde geçmiştir. İran konsolosu Bay İsmail Mecdi bir söylev vermiş ve iki millet arasındaki kardeşlik hislerini tebarüz ettikten sonra sözlerini; Âlâhazreti humayun Şahinşah ile Atatürk ve İran - Türk ordularile vatan ve devletlerinin saadet ve temen- nilerile bitirerek kadehini kal- dırmıştır. İran konsolosunun söylevine Vali B. Fazlı Güleç, veciz bir nutukla cevab vermiş, Türk - İran devletleri arasınuaki dost- luk ve samimiyeti canlı ifade- lerle tebarüz ettirmiş ve ta- rihte bu iki milletin çok sa- mimi yaşayışlarını ihlâl eden bir iki hâdiseye tesadüf edi- liyorsa, bunun sebebinin, ta: aasub olduğunu ve taassubun tesiri altında kalan o zaman şeyhlerinin âmil olduklarını söyledikten sonra, Büyük Şef Atatürkün İranın büyük inkılâbçı —. Tütün rekoltesi Ödemiş mıntakasında pa:- muk istihsaline başlanmıştır. Bu mıntakada tamamen akala tohumu dikildiğinden, hava- ların kuraklığına rağmen mah- sul iyi ve bereketli olmuştur. Ödemiş mıntakasında bu sene tütün ekimi de geniş mikyasta yapılmıştır. Rekol- tenin sekiz milyon kiloyu bu: lacağı tahmin edilmektedir. Ege mıntakası tütün rekoltesi de, 36 milyon kilodur. Yaralamak Karşıyada Alaybeyinde Nus- ret oğlu amele Adem, su me- selesinden Yahya oğlu Feridi su testisile başından yarala- mıştır. | arasında şefi Şahinşahın iki millet ara- kardeşlik hislerinin üstünde bir varlık yaratmağa muvalfak olduklarını bu var- hğın ebedi olacağını ha- raretli bir surette beyan eyle- miştir. Vali B. Fazlı Gülecin söz- lerine askeri heyet reisi cevab vermiş ve çok yerinde olan sözlerinden heyecan — duydu- ğunu söylemiştir. Ziyafet, geç vakte kadar ve çok samimi bir surette de- vam eylemiştir, Amerikan vapuru Bombalardan delik de- şik olmuş Şaghay, 30 (A.A.) — Dört tayyare President Hoover is- mindeki Amerikan posta va- purunu bombardıman - etmiş- lerdir. Mermiler gemiye isabet etmiştir. Vapurun sıhhi imdad istemesi üzerine Umberlard ismindeki İngiliz harb gemisi President Hooverin imdadına gitmiştir. Bombardıman — neticesinde ölen ve yaralananların miktarı henüz belli değildir. Taarruz Yangtes — fenerinin açığında saat 17,30 da vukubulmuştur. Tayyareler bütün sür'atile he- deflerine doğru gitmişlerdir. Faciaya sebeb olan tayyare- lerin milliyeti henüz meçhuldür. Vaşington, 31 (Radyo) — President Hoover Transatlan- fik vapurundan alınan bir tel- size göre, bombardıman yü- züdden beş bahriyeli ağır su:- rette yaralanmış ve İngiliz Um- berland — zırhlisına — nakledil- miştir. Yaralılardan birisi öl- müş, bir Amerikalı da kayıptır. Vapura 25 bomba isabet et- miş ve bu bombalar büyük rahneler açmıştır. Bir şüphe üzerine Fuar birkaç dakika karanlıkta kaldı Dün gece saat 20,50 de fuar sahası birdenbire karan- lıklara gömülmüş, bütün elek- trikler sönmüş, ziyaretçiler ve gazinoda bulunanlar karanlıkta kalmışlardır. Bu vaziyet üç beş dakika kadar devam etmiştir. Müteakıben elektrikler tekrar yanarak ortalık aydınlanmıştır. Yaptığımız tahkikata göre cereyanın birdenbire kesilme- sinin sebebi, iki çocuk tara- fından sallanan bir elektrik direğindeki tellerin biribirine yaklaşarak şerare çıkarması ve bunu gören fuar zabıta memerlarının tehlike var zan- nile fuar elektrik — santralını vaziyetten haberdar etmeleri- dir. Bir kazaya sebebiyet ve- rilmemesi için elektrikler der- hal söndütülmüş, bilâhare hat- larda hiç bir ârıza bulunma- dığı anlaşılınca tekrar cereyan verilmiştir. TAKVİM Rumi - 1353 1>13: Ağastos 19 | Cem. ahar 24 üneş 926" blakşam İZ 4,51 12,20 yatsı BAS 16,17msak 8,55 - 3 4