5 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

5 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

üzüm satışları Iş kongresi çok hararetlendi Nurenberg erg kongresi || dün Bunda rekoltenin azlığı amil ol- muştur. İncir satışları da iyidir Son haftalarda üzüm piya- sasında satışlar çok hararet- lenmiştir. Piyasadaki alıcılar şimdiye kadar hiç görülmemiş bir şekilde fazla mübayaat yapmaktadırlar, Bunun sebebi, bu seneki üzüm rekoltesinin azlığıdır. Üzüm fiatinin daha yükseleceğinden endişe eden alıcılar, ellerinde fazla mal bulundurmak için seri müha- yaat yapmaktadırlar. Üzüm mıntakalarından — İzmire az üzüm gelmektedir. Bazı sebeb- lerle mahsul gelmiyecek olursa fiatların şimdikine — nazaran nazaran daha yükseleceği söy> leniyor. Bu seneki mahsulden Lon- dra ve Anverse gönderilen üzümler, gerek ambalajlarının iyiliği, gerek geçen yıllar ya- pilan üzüm ihracatına nazaran standard tiplere ayrılmış olma- larından çok beğenilmiştir. İncir piyasası da çok iyidir. Günde 3500 - 4000 çuval ka- dar incir şatılmaktadır. İzmir Ticaret ve Sanayi odası taralından son 24-31 Ağustos haftasında İzmir pi- yasında satılan mahsullerimize limanın ihracatı hakkında bir rapor hazırlanmıştır. Bu ra- poru yazıyoruz: Piyasa: Rapor haftası içinde gerek kuru üzüm, gerek incir mah- sullerinin satış vaziyeti müsaid bv ıelnlde ıııkwı( etmiştir. - — Ngek <4 edıl:n knvvdh ıı!ekleı. salış- ları hararetlendirmiş ve hafta- nın son günlerindeki — ratışlar piyasada memnun edici bir durum uyandırmıştır. Fiyat mukayesesi: Borsa kayıtlarına nazaran hafta içinde kurv özüm - kali- tesine göre 11-22,25 kuruş fiyatlarla 11876 çuval satıl. mıştır. 20-31 Ağustos 937 akşa- mına kadâr olan satış 15429 çuvala baliğ olmuştur. Numara Busene Geçen sene 7 12,25-13,50 — 8,50-9,625 81915105 9 <11,875 9 14,50617,25 11 -13,75 10 17 -20,50 13 -17,50 11 20 -22,25 16 -19 Geçen senenin bu mevsim satışı 41209 çuval olduğu he- sablanmıştır. İhracat: Mevsim başından 28/8/937 akşaâmına kadar İimanımızdan dulğğ. Hayır, muhakkak - suürette duydum. Profesör Roz, Lidyaya, san- ki bu kadını ilk defa görü- yormuş gibi hayretle baktı. Lidya sözüne devam etti: — Ha etmeyiniz, mı B Emr' a T anğ yakın gelmiş ve nezaketten ayrılmamıştı. Eskiden olduğu gibi bana çok munis muamele yapıyordu. — Size neler söylediğini sormak nezaketsizlik olmaz mı?| — Bilmiyorum. Fakat - siz- den — saklıyacak, — gizliyecek hiçbir şeyim yoktur. Zaten Nakleden: F. yabancı ülkelere yapılan kuru üzüm ibracatı 307,568 tona varmıştır. İncir: Rapor haftasında kalitesine göre 5-15 kuruş — fiyatlarla 13788 çuval incir satılmıştır. İlk satış gününden 31/8/937 akşamına kadar umumi satışı 19968 çuvala varmıştır. Süzme 9,75-15 9,50-14 * Elleme 7,50-12 7,25-11 Paçal — 6759 6 « 8,75 Natürel S - 6 * 5,50| İhracat: Rapor haftası içinde 28-8-937 akşamına kadar İzmir limanın- dan yabancı ülkelere yapılan incir ihracatı 528,675 tondan ibarettir, Mevsim başından rapor ta- rihini taşıyan güne kadar İnhi- sarlar İdaresi 1449, Üzüm Ku- rumu 672 çuval üzüm müba- yea etmişlerdir. ———T İzmir memurları İ. kooperatifi İşlere genişlik verilecktir.. İzmir memurları istihlâk ko- operatifinin mali durumu çok iyidir. Kooperatif müdürü B. Mustafa istifa ederek çekildi- ğinden yerine yeni bir müdür tayin olunması muvafık görül- müştür. Vali muavini B. Cavid Ünverin riyasetinde toplanan kooperatif idare heyeti, hesab- AFi VELKIK CUNİŞ VE KUÇUK Dar zi yolsuz işler sebebile alâka- darlar hakkında tanzim edilen tahkikat — evrakını Adliyeye vermiştir. Hükümetimizin, kaoperatif- lere fevkalâde büyük ehemmi- yet atfettiği şu sırada İzmir memurları istihlâk kooperati- finin azami muzaheret ve ko- laylık göreceğinden emin bu- lunuyoruz. Memullar koopera- tifi de daha geniş işler yapa. caktır. Bari Fuarı Dün açıldı.. Bari 4 (Radyo) İtalya ve- Hahdı prens Onberto, bugün saat 10 da (Bari) fuarını me- || rasimle açmıştır. Zirat tetkikler Vilâyet Ziraat müdürü Bay Nadir Uysal, bugün Ödemişe gidecek ve orada ziraj bazı tetkikler yaptıktan sonra Tire kazasına geçecektir. Benlioğlu hakkımda pek çok şeyler bil- mektesiniz, Size karşı tavazzuh etmemiş bir. sırrım var mı?. Evet benim de, mukaddes bir sır gibi sakladığım, hiçbir kimseye bildirmek istemedi- ğim bir hayat sırmım - vardır. Evet, bir sırrım var, meçhul kuvveti- sade bir noktadan hiçbir zaman affetmiyeceğim. Lidya sustu; çok yorgun bir halde idi. Ve birdenbire kendisini topladı: — Ah.. Ben ne diyordum, Ha aklıma geldi, siz. benden meçhul kuvvetin bana neler söylediğini sordunuz; değil mi? yarın toplanıyor Roma, 4 ( Radyo ) — Nu- renbeberg kongresinde hazır bulunacak olan İtalyan heyeti Hariciye Nezareti ııüıo::dn B. 'anini) nin riyasetinde nlm(:ık.:ynıı y)uın (l:'ız.uı) bu: radan hareket edecektir. Bu heyet, bir çok resmi ve siyasi mehafille alâkadar kimseler- den müerkkentir. Berlin, 4 (Radyo) — Alman Nasyonal Sosyalistlerinin No- renbergde toplanacak — olan kongresi, önümüzdeki Pazar- tesi günü açılacaktır. Bu ikon- gre, ayın onüçüncü gününe kadar devam edecek ve (İş kongresi) adını alacaktır. İspanya ihtilâcileri, (Nuren- berg) kongresinde hazır bu- lunmak üzere bugün Berline bir heyet göndermişlerdir. . Berlinde Tayyare manevrala- rt yapılacak Berlin, 4 ( Rıdyo ) — Bıı ayın 20 nci gününden günü akşamına kadar dzvııı etmek üzere tayyare manera- Yunanistan. Arnavutluk Ticaret muahedesi uzatıldı Atina, 4 (Radyo) — Yuna- nistanla Arnavutluk arasında mün'akit ticaret muahedesi, üç ay daha uzatılmıştır. Amerika Ticaretten kaybediyor Vaşington, 4 (Radyo)— Ya- pılan İktısadi bir istatistiğe göre, Amerika umumi ticareti yedi ay içinde 110 milyon dolar kaybetmiştir. Bir ziyafet Atina, 4 (Radyo) — Yuna- nistan Bahriye Nazırı Amiral (Papa Vasilyo) Pire limanında bulunmakta olan Yugoslavya filosn kumandanı ile maiyeti erkânına mükellef bir ziyafet vermiştir. Fransız destroyeri Ansızın ateş aldı Talon, 4 (Radyo)— (Entro- pid) adındaki Fransız destro- yeri, dün ansızın ateş almıştır. Bu geminin tamiri için halta: lara ihtiyaç vardır. Bu müna- sebetle yerine (Valmi) destro- yeri gönderilmiştir. Mitat Orel Adres: Beyler Numan so- kağı No. 23 Kabul saatleri: Öğleden evel| saât 10-12 ö; 15,30 - 17 len sonra 'ele, 3434 — Evet.. — Bana, beni - terkettiğin- den dolayı çok pişman oldu- ğunu söyledi. Bütün muvafla- kıyetlerine, fevkalâde bir kud- zet elde etmiş olmasına rağ- men mustatib ve nevmid. ak duğunu da bildirdi. Beni ya- nına dayet etti. 'ok uzakta değil mi? vet. Hem de pek çok ııulnıl Birçok defalar yanım- da imiş gibi hâdiseler oldu. Beni kucakladığını, öptüğünü hisseder gibi oldum. Dabası var, beraber yattığımı da- bi- liyorum. Fakat bu onu tatmin etmiyordu. Kendisini ruhumla sevmemi — istiyordu. Benim ruhum ise, Viktora bağlanmış bulunuyordu. Lidya sustu; gözlerini ka- pattı; bir müddet böylece i harbi devam edi. Parlâmento üç gün müzakerede bulun cak ve harp büdçesini tasdik edecektir — Başı T inci sahifede — Amerikan tabur kumandan- lığının bulunduğu Block Havs şarapnel parçalarile örtülmüş- tür. Yaralı yoktur. Bir Japon - zabiti - Block Havsı ziyaret ederek itizar et- miştir. Bir Japon tayyaresi Çin miralyözleri tarafından düşü- rülmüştür. Şanghay, 3 (A.A.) — Bir kadın tarafından idare edil mekte olan ve içinde 12 ka- dar sivil kimse bulunan bir sandal bu sabah İdzumo Ja- pon Amiral gemisine yanlaş- mıştır. Sandaldakiler gemiye ateş açmışlardır. Bundan son- ra erkekler denize atılmışlar kadın da sandalı Poutounga götür'nüştür. İdzumonun bir sandalı Po- utounga bir düzine — kadar bahriyeli çıkarmıştır. Bunlar, Çinlilere ateş etmişlerdir. Ja> pon gemileri mütcakıben bu mıntakayı bombardıman ede- rek yangın çıkarmışlardır. Şınglııy. 3(A.A_) — Roy- ter Ajansı bildiriyor: Öğleden biraz sonra Japon Amiral gemisi, İdzumo Poo- tung polis dumbazına ateş aç- mak suretile topçu düellosuna iştirak etmiştir. Çinliler bu dumbazın üzerinde karadaki mevzilerle muharebe etmekte idiler. Ayni zamanda büyük bir nakliye gemisi Japon konso- loshanesi civarında demir ata- rak bir Japon muhribiyle be- raber Vangpunun karşı sahi- lindeki binalâra ateş açarak, bunların birkaç tanesinde yan- giın çıkarmışlardır. Pootungdaki topçular yavaş yavaş ateşlerini tanzim ettik- leri ve obüslerin de Japon konsoloshanesine yaklaşarak Vaagpuya düştükleri sırada su sütunlarının İdzumonun ve Ja: pon muhribinin etrafında yük- seldiğini gören sahildeki Çin liler, sevinçle el çırpmağa, ba- ğırmağa başlamışlrdır. Tokyo, 4 (A.A.) — Pecha- dores adalarındaki Japon de- niz kumandanlığı dün bir Ja: pon torpido - filotillâsının A- moy limanına gelerek - istih- kâmları bombardıman ettiğini ve mühim hasarlar husule getirdiğini bildirmektedir. Tokyo, 4 (A.A.) — İyi ha- kaldıktan sonra profesör Roz kendisine şu suali sordu: — Şimdi bayan, ne yapmak fiktindesiniz? — Meçhul kudreti tekrar görmek ve hatta yanına git- mek istiyorum. Profesör genç kadına dik- katle baktı. Lidya: — Neden hayret ediyorsu- nuz “diye sordu- burada artık yapacak bir işim kalmadı ki, — Fakat, ben öyle san> yorum ki.. — Ne demek istediğinizi anlıyorum. Evli — olduğumu, bahriye nazırının nikâblı karısı bulunduğumu ve buna benzer birçok şeyler - söyliyeceğinizi biliyorum. Âdet ve kanunlar belki böyledir. Fakat ben size hayatımda âdet ve kanun ber “lan mahfiller İngiltere- nin Çindeki büyük elçisinin otomobiline taarruz eden tay- yarecinin milliyeti hakkında en büyük şüpheleri izhar et- mektedirler. Söylendiğine göre, muhtelif Japon tayyare üslerinde ya- pılan — tahkikat — taarruzdan mesul olan tayyarecinin teş- hisi hususunda bir netice ver- memiştir. Şimdiye kadar ya- pılan bütün tabarriyata esas teşkil eden ve otomobil tara- fından takib edildiği zannedi- len yolun hakikatta başka bir yol olduğu anlaşıldığından Ja- pon makamatı tahkikata yeni baştan başlanması için emir vermiştir. Şanghay, 4 (A.A.) -- Bu sabah 9 Japon tayyaresi şimal istasyonu mıntakasındaki Çin mevzilerini bombardıman ede- rek büyük hasarlar ika et- miştir. Tokyo, 4 (Radyo) — Ja- ponya parlâmentosile — âyan meclisi, fevkalâde surette bir arada toplanmıştır. Celse, im- pârator tarafından açılmıştır. İmparator, Mareşal ünifor- masile parlâmentoya gelmişti. Uzun bir nutuk irad eden imparator, ezcümle — demiş- tir ki: *—Çine karşı daima müsa- adekârane davrandık. Hükü- metim; Çinden sorduğu birçok meseleler hakkında ekseriya cevap alamamıştır. İhtilâfın bugünkü - vaziyete dökülmesinden — müteessiriz. Fakat buna sebebiyet veren Çin hükümetidir.., İmparator, Japon ordosu- nun cansiparâne mücadelesin- den de bahsederek orduyu ve Japon kumandanlarını sitayişle yâd eylemiştir. Japonya parlâmentosu, üç gün müzakerelerde bulunacak ve üçüncü gün harbiye büdçesini tasdik edecektir. Bu büdçeye, (Çin hâdiseleri büdçesi ) Adı verilecektir. Japonya Harbiye Nazırı General Sujijama, parlâmentodan çı- karken beyanatta bulunarak: — Çin - Japon ihtilâfının süratle halli için bir çare kal- mıştir. Askeri harekâta büyük bir azimle devam etmek ve üçün: cü bir devletin müdahalesine müsaade etmeden, Çinlilerin tanımadığımı söylemedim mi? Herşeyden evel ben varım, sonra âdetler ve kanunlar... Evet, bay profesör, herşeyi düşündüm, hem de iyi ve de- rin olarak düşündüm, kararımı verdim, bu kat'idir. Ve Borisi aramak, bulmak üzere hemen hareket edeceğim. Barisin nerede olduğunu bil- mesem bile, — cehennemlere kadar gideceğim ve onu bu- lacağım. Lidya bu sözleri büyük bir heyecanla söylüyordu. Profe- sör Roz: — Size müfid olamıyaca- ğım için çok müteessirim ba- yanl. Dedi. — Anlıyorum, bena âciz bir mahlük gibi acıyorsunuz. 5 ylal937 Paris sefirimiz Hariciye Nazırile konustu Paris, & (Radyo) — Fransa Hariciye Nazırı Bayİvon Del- bos, bu sabah Türkiyenin bura sefiri Bay Suad Davazı kabul etmiş ve uzun müddet konuşmuştur. Anlaştılar Romanya, Yugoslavya ve İtalya hava hattı Roını. 4 (Radyo) — İtalya, Yugoslavya ve Romanya ara- sında bir hâva hattı tesisi için başlıyan konuşmalar sona er- miştir. Bu münasebetle üç mem- Teket arasında Mmüşterek bir hava hattı tesis olunacaktır. ÖRER C Bo em SAA YU yola gelmesini sür'atle temin eylemek. Şanghay, 4 ( Radyo ) — Fransa, İngiltere ve Amerika konsolosları, belediye reisine bir muhtıra vermişler ve Çin bataryalarile Japon donanması- nin bombardımanları yüzün- den imtiyazlı mıntakada ha- sarat vukubulduğunu bildir- mişler, bu gibi müessif hâdi- selerden — sakınılmasımı — iste- mişlerdir. Dün, Fransız mıntakasına düşen bir takım mermilerden bir kişi ölmüş ve 21 kişi de yaralanmıştır. Bunların hepsi de Çinlidir. « Beynelmilel imtiyazlı min- takaya düşen mermilerden de ayrıca 20 kişi yaralanmıştır. Şimal istasyonundaki Japon kuvvetlerinin attıkları mermi- lerden biri Amerika ve diğe- ri de İngiliz mımtakalarına düşmüş ise de hasarât yap- yare istasyonunu ve müstah- kem mevkilerini bombardıman etmişlerdir. Çin istihkâmlarından atılan mermilerden biri, bir Japon — destoriyerine düşmüş — ve ge- miyi hasara uğratmiştir. Saharda muvakkat hükü- met teşkil edildi Kalgın, 4 (A.A.) — Umumi teşkilâta mensub yüze yakın mümessilir hazır bulunduğu konferanstan sonra burada Sa- har — vilâyeti için muvakkat muhtar bir hükümet - teşkil edilmiştir. Konferansça yeni hükümet için prensib olarak kabul edi- len noktalar şunlardır: Sulh ve nizamın muhafazası, endüstrinin inkişafı ve hlîr işlerinde ıslahat.. Konferans üç hı;dıı mü- rekkeb icrat bir komite teşkil etmiştir. Bundan başka ko- di ü mimeti M caktır. Ben sizden başka şeyler bek- liyordum, profesör. Lidya bu sözleri söylerken güzel — gözlerini — profesörün a:l'ınnm içine dikti. Profesör <: Şaçimlde dise e gibi || hususatta müfid olabilirim ba- yan!. Diye sormıya mecbur kaldı. — Borisi bulmak için bana yardım etmenizi rica ederim. — Hangi hususlarda ve ne şekilde? — Siz bunları — bilirsiniz. Sizin yüksek vukuf ve ilminiz bana çok yardım edebilir. Zannıma göre, bu kanaatim yanlış değildir. Profesör Roz biraz düşün: dükten sonra: — Sonu var —