5 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

5 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

YerÖzrüytai aef ASN Ti eT Z V sayla © Numara ”— 83 Güzel Kiyara, şimdi daha mesud ve tam toprağını bul- muş bir gül gibi daha renkli, daha şuh ve ferahlı idi, Bu-: lunduğu yerden, muhteşem bir tablo gibi gözüküyordu. İlk ayrılış dakikalarının, onu çok şaşırttığı muhakkaktı. Çün- kü meçhul mukadderatın ce- reyanına kapılıyordu. Büyüdü- gü, alıştığı, yaşadığı Venedik- ten, tanıdıklarından, dostların- dan, akrabalarından, çocukluk ve gençlik hatıralarına aid şeylerden uzaklaşıyor, Türk ve Müslüman bir erkeğin kolla- rında uçsuz. bucaksız, bazan fırtınalı ve kudurmuş, bazan tertemiz ve sakin denizlere gidiyordu. Bu gidiş iyi mi idi, değil miydi? İstikbali tayin edebilmek imkânsızlığı — karşı- sında, meçhul bir endişenin kalbini sıktığını duymuştu. Fakat seviyordu. Aşkın de- diğini yapacaktı. Aşk mantık ve ihtiyat istemezdi. Esasen saâdet bile bunlara muhtaç değildi. Saadet bâzan, en teh- likeli, en korkunç hareketlere rağmen gene gelirdi ve bazan da, ne kadar uğraşılsa, ctra- fina ne kadar ağ örülürse örülsün yaklaşmazdı. Yalnız İrini biraz tereddüd etmişti: — Benim ayrılışım şüphe- yı mucib olacak! Fakat öyle şartlar altında kalmışlardı ki, Dorotanın hiz- metçisinin bile onlarla bera- ber şehirden uzaklaşması lâ- zım gelmişti. Bunu, Doğan da istemişti. Çünkü şehirde kal- ması takdirinde, bir takım sırların — duyulması — ihtimali vardı. Gerçi artık ona da iti- madı vardı, fakat ihtiyatı el- den bırakmamak gerekti. Doğan, esasen her tedbiri almıstı. İyi bir hava ile yedi sağı içinde, gemisine yetişe- bilecekti. Gene kendi adamla- rının itimad ettiği hafif ve seri bir kayık geceli gündüzlü, liman ağzında bekliyordu. Do- ğganın gendi kendine gülerek söylediği yegâne şey şu idi: — Her üç kadın da beni seviyor. Gerçi bunların - ikisi artık haklarını kaybetmişlerdir. Fakat herhangi delice bir kıs- kançlık başıma bir iş çıkarırsal. Doğan, Dokanın da boş durmıyarak, kendisir den şüphe edebileceğini, bir taraftan şe- hirde taharriyat yapmakla be- raber, diğer taraftan da do- nanmadan bazı parçaları açık- lara göndereceğini tahmin et- mişti. Ve, işte bu düşünce ile, Venedik donanmasının normal bir seferle gece vakti nerede bulunabileceğini de - hesapla- mış, mahut boş gemi oyununu oynamıştı. O bu oyunu vak- tile, azılı bir Yunan korsanı- na da oynamış ve herifi ya- kalıyarak granda - direğinde asmıştı. Fakat Doğan, gene bilmi- yordu ki, donanmanın diğer parçaları da onu takib ede- ceklerdi. Bırakıb gitmeği; bir şerefsizlik sayıyordu. O, ancak toprakta iken bunu yapabi- lirdi. Fakat denizin üstünde Doğan, Yaman reisin gösterdiği ta- ** rafa bakınca üç gemi daha gördü ea dalgalanan — şöhreti, bir kaç Venedik donanmasına bile fe- da edemiyecek kadar gururu vardı. Bilhassa, yanında sev- diği kız. bulunuyordu. Onun gözleri önünde, böyle bir ârı nasıl irtikâb edebilirdi? Birdenbire, sesi duyuldu: — Kaptanl.. Soluna bak! Doğan, Kiyarayı kollarından bırakmadan başını çevirdi. Ki- yara da oraya baktı ve gizli- yemediği bir telâşla: — Belki de Venedik gemi- leri *dedi- bizi takib ediyorlar. Doğan önu bağrında sıktı ve iki sevgilinin dudakları bi- ribirini buldu. Mukaddes bir yemin harareti ve derinliği içinde; biribirine, — Seni şeviyorum; Dediler. Doğan onu bir kuş gibi kaldırdı: — Haydi yavrum, sen doğru kamarana git, ben gelmeyince hiç biriniz yukarı çıkmyacak- sınız.. Kiyaranın sesi titredi: Yaman rcisin — Fakât sana bir şeyler olursa.. Doğan onu tekrar öptü: — Hayır, hâyırl.. Allah, her zaman benimle beraberdir. Haydi. Sen müsterih. ol... Ve - onu anbarın ağzına ka- dar götürdükten sonra kendisi derhal fırladı ve kaptan köp- rüsünden bağırdı: — Yelkenler açılsın. Herkes iş başına.. Gemiler birdenbire kımılda- dılar. Karşıdan yaklaşanlar, üç gemi idi. Doğan bağırdı: Yaman!.. Bu gece, o tec- rüboyi yapacaksın.. Sancağa geçl.. Ve üçüncü gemiye de ğırdı: — Açıll.. Topal Ahmed, açıl.. Yamanın peşinden git. Bu, Doğanın kendi müda- faa şekli idi. Üç gemi ile ol- duğu zamanlarda, hiç bir de- nizcinin bilmediği bu sistemi tatbik ediyordu. Asıl mesele, Yamana verdiği emirde idi. Bir tecrübe yapılacaktı. Fakat ne tecrübesi?, Ta uzakta başka ışıklar da gözüküyordu. Her iki tarafın hiç bir top ateşi yapmadan — doğrudan doğruya bilek, hançer, balta ve kılıç kuvveti ile iş görmek istedikleri aşikârdı. Doğanın kuvveti altmış kişi kadardı. Gelen gemiler mü- rettebatının ise yüz elliyi ge- çeceği muhakkaktı. Maamafih, Doğanın kendi kırmızı gemi- sinin manevra kabiliyeti çok fazla olduğu için, böyle hare- ketlerde yarı yarıya vaziyetin kendi lehine olacağını bili- yordu. Venedikliler: — Heecey, uğursuzlar! Avazelerile geliyorlardı. Do- ğanın tayfalarında ise en kü- çük bir ses, bir hareket yok- tu. Yaman reisin gemisi sol- dan ilerliyor ve Topal Ah- med reis te, bir hattı müsta- ba- kim üstünden onu takib edi-: yordu. Üç Venedik gemisinden bi- risi, sancak tarafından Doğa: (268 B. Yapak Yazan: M. Ayhen nın gemisine rampa eder et- mez, Doğanın gür sesi işitildi: — Aslanlarım, avımız ken- di geldi. Ve birdenbire, yerinden fır- ladı. Kancalar hazırdı. Tay- falar, ilk narayı basmışlardı; — Bize Akdenizin martıları derler. Dayanın hey Venedik köpekleril.. Ve birdenbire bir karışıklık koptu. Doğan, başlı başına görülecek bir manzara yarâtıyordu: Karanlığın içinde kolu ve pençelerinin — içindeki — kılıç, mütemadiyen kalkıp iniyordu. Üç tekmede üç Venedikliyi denize atmıştı. Doğan, evvelâ düşmanın bir kısmının gemiye girmesini kabul etmiş ve on- ları beş dakika içinde tama- mile ezip çiğner çiğnemez ba- ğurmıştı: — Şimdi de onlara!l, Şim- di de orayal — Sonu Var- — DBORSA Üzüm satışları Ç. Alıcı KS KS 1518 Jiro ve şü. 15 S0 20 75 419 A.R. Üzüm. 14 75 19 351 M. J. Taran. 13 22 340 Vitel 14 50 18 Sü0| 279 M. Arditi 15 SO 21 50| 267 D. Arditi 14875 16625 256 Albayrak — 16 18 50| 165 Ha. Alan 17 21 S0 144 Üzüm Kuru. 13 75 18 25 117 ). Kohen — 13 25 20 25 107 Paterson — 15 17 101 Fesçi Abdul. 16 50 - 17 50| 105 K. Taner 17 50 21 94 Ş. Rıza 15 19 99 C, Bluzi — 17 50 21 78 A, Alberti 15 21 64 H.M. Umut.18 75 21 SO0 65 M. B. Ban. 15 50 15 75 65 P. Paci 18 75 20 S0| 55 F. Solari 17 25 18 SO0| 21 Talât Er. . 17 17 17 Ka, Nişli 16 25 17 25 9.K.O. Ahmet1450 19 $ Etem Kan. 14 17 75 2 A, Moyda 21 21 4743 Yekün 27653 Eski ye. 32396 Umum ye, Borsa Üzüm mümeyyiz he- yetinin 4-9-937 cumartesi gü- nü tesbit olunan üzüm fiati. No ”7W 50 B . 0 <- 90161509780 » 10596 30:::19. 30 » 11 21507 2250 » 122400 25 00 İncir satışları Çu. — Alıcı K.S. K.S. 530 M. J. Taran. 8 5S0 10 S0 208 S. B. Halef, 6 S0 12 104 F. Ke. C. 10 18 75 100 D, M. Arditi 8 8 100 Paji 875 875 78 A. Muhtar 7 13 5i 63 Benmayor 625 725 50 Ş. Remzi — 12 12 1233 Yekün 27698 Eski ye. 26931 Umum ye. Zahire satışları Ç. Cinsi S.K. K.S. 108 Buğday 6 3125) 54 UDO Bir ay içinde on dok || taarruz hâdisesi oldu — Başı 1 inci sahifede — Paris, 4 (Radyo) — Akde- niz konferansının toplanacağı yer ve tarih hakkında Fransa ile İngiltere arasında müzake- relere devam olunuyor. Şim- diye kadar vukubulan konuş- malarda, konferansın, bu ayın 16 sile 20 si arasında toplan- ması için söz geçmiştir. Konferansın içtima edeceği yer hakkında da bazı şehirle- rin isimleri mevzubahs - ol- muştur. Bu şehirler, Lozan, Öşi ve Montrödür. Akdeniz konferansına; İn- giltere, Fransa, Türkiye, İtalya, Yunanistan, Yugoslavya, Su- riye, Mısır ve Arnavudluk iş- tirak edeceklerdir. Cumhuri- yetçi ve ihtilâlci İspanyanın davet edilmemeleri muvalık görülmüştür. Davet, Fransa Hariciye Neza- reti tarafından vukubulacaktır. Fransa; meçhul denizaltı ge- mileri tarafından müteaddid Rus vapurları |batırıldığından Rusyanın da ve hatta muva: sala ile münasebettar olma- sından dolayı Romanyanın da konferansa davet edilmesini iltizam eylemektedir. Maahaza, meçhul - denizaltı gemilerine mukabil — beynel. milel bir takib filosu teşkili değil her devletin, ayrı ayrı tedbirler alması lüzumu mev- zubahs olacağından, bu son iki devletin konferansa işti- | raki lüzumsuz görülmektedir. Berlinden gelen son haber- lere göre, Almanya, Akdeniz konferansının akdine — tama- men muhaliftir. Paris, 4 (Radyo)— Mosko- vadan alınan son haberlere göre, Rus vapurlarının, meç- hul denizaltı gemileri tarafın- dan sık sık taarruza uğrama- ları, Rus umumi — el'-ârını ve Karadeniz Rus donanması elf- radını heyecana düşürmüştür. Donanma efradı, meçbul denizaltı gemilerinin takibi için dunanmaya müsaade edil- mesini hükümetten istemiştir. Rus hükümeti, bunun için henüz hiç bir karar almış de- ğildir. Moskova, 3 (A.A.) — Tas Ajansı bildiriyor: Timiriazev Sovyet gemisinin faşist korsanları — tarafından Akdenizde batırılması haberi Sovyetler Birliği halkı üzerinde derin bir nefret hissi uyandır- miş ve bütün şehirlerde, fab- rikalarda, askeri birliklerde ve kolkozlarda bu çirkin tahrik hâdisesini protesto eden mi- tingler yapılmıştır. Fransız gazetelerinin yaz- dıkları Paris, 4 (ALA.) — Petit Journal gazetesi yazıyor: Denizlerin serbestisini — te- | mine uğraşmak zamanı çoktân | gelmiştir. Çünkü 27 Temmuz- danberi Akdenizde tâarruza uğrıiyan gemilerin sayısı 20 den eksik değildir. Fransa ile İn: gilterenin Akdeniz konferansı huzuruna çıkmalarını temenni etmektedir. Bu muvaffakıyetin başlıca şartıdır. İtalya konfe: ransı akamete uğratmak — için herşeyi yapacaktır. Fakat Fran- sa ile İngiltere arasındaki po- litika birliği tamam olunca diğer bütün devletler onlara iltihak edeceklerdir.,, Madam Tabouis Övr gaze- tesinde şöyle yazıyor: *Valânsiya hükümeti, Akde- niz konferansına çağınlıniya- cağından haberdar edilmiştir. İngiltere hzkümeti, Valânsiyayı davet ettiği takdirde İtalyanın mukakkak surette red cevabı ile karşılaşacağını takdir et- miştir. Fakat İtalya hükümeti, bundan başka koönferansa iş- tirak şartı olarak Frankoya muhariblik hakkının tanınma- sını istiyecektir. İngiltere Ha- riciye Nezareti böyle bir şartı kat'iyyen kabul etmiyecektir. Her halde Cenevrede söy- lendiğine göre, Bkdeniz kon- feransı bu ayın 15 ve 16 sın- da toplanacaktır. . Amerika da alâkadar oluyor Vaşington, 4 (A.A.)— Bah- riye Nezareti memurları Av- rupadaki Amerikan filosunun Akdenizdeki torpilleme hâdi- seleri neticesinde hasıl olan gerginlik yüzünden uyanık va- ziyette bulunduklarını beyan etmişlerdir. Hatırlatıldığına göre, Ame: rika bu meselelerde alâkasız ve bitaraf olmakla beraber taarruz vaki olduğu takdirde bütün İngiliz torpido ve muh- ribleri gibi Amerikan donan- masına menub bütün gemi- leri de ateş edeceklerdir. Amerikan gemileri mülteci- leri nakil için vazife aldıkları zamanlar müstesna olmak üzere Fransız vesair bitaraf liman- larda bulunacaklardır. Moskovada heyecanlı bir miling İstanbul, 4 (Hususi) — Bu gün, Moskovada çok heye- canlı bir. miting yapılmış ve Sovyet gemilerinin, Akdenizde meçhul tahtelbahirler tarafın- dan uğradıkları — müteaddid tecavüzler - şiddetle protesto edilmiştir. İstanbul, 4 (Hususi) — İn- gilizler, Akdeniz konferansı- nın, 14 Eylülde toplanmasını istiyorlar. Balkan antantı İktısad? konseyi Bükreşte toplanacak Belgrad, 4 (Radyo)—Balkan antantı iktısadi konseyi, bu ay içinde Bükreşte toplanacaktır. Kudüste Üç Yahudi yakalandı Kudüs, 4 (Radyo) — Ma- halli hükümet zabıtası, ortalığı karıştırmak istiyen Yahudiler- den üç şahsı tevkif eylemiştir. Ha HGF 1Ğ 100 mı kovalayacaksınız? Düşman mı tarassut edeceksiniz? Hayır değil mi? şu halde size 30 met: reyi vazih bir surette gösteren JUNIOR Türkiye umumi hakkı: İsmail cıııa';ı'.'.'mç. sokak No. 5 Fuarda satış yî:" TRAKYA pav. İzmir memurlar kooperatif şirketinden: 5 Eylâl 937 uZ Hariciye Vekilimiz — Başı 1 inci sahifede — İstanbul, 4 (Hususi) — Ha- riciye Vekilimiz. B. Tevfik Rüşdü Arasın Atinada Yunan Başvekili B. Metaksas tarafın- dan karşılanmış ve - şerefine verilen ziyafette hazır bulun- müştur, Hariciye Vekilimiz akşam üzeri, ayni vapura binen Yu- nan Hariciye müsteşarı — ile birlikte Atinadan ayrılmış Ce- nevreye doğru yoluna devam eylemiştir. Yunan gazeteleri, Hariciye Vekilimizle Yunan Başvekili arasında cereyan eden konuş- malar neticesinde iki devlet adamının tam bir mutabakat ve görüş birliği ile meşbu ol- duklarını yazmaktadırlar.! Kaçakçılık Ankara, 3 (A.A.) — Geçen bir hafta içinde gümrük mu- hafaza teşkilâtı ikisi ölü 40 kaçakçı, 861 kilo gümrük ka- çağı, 26 kilo inhisar kaçağı, 1 tüfek, 8 mermi, 41 Türk lirası ile 8 kaçakçı hayvamı ele geçirmiştir. Mazarik Evelki geceyi rahat geçirmiştir.. Prag, 4 — ü nnw&lm (âm göre, Bay — Mazariğin sıhhi durumunda tebeddülât yoktur. Hasta ge- ceyi rahat geçirmiş, birkaç saat fasıl uyumuştur. Mussolininin seya- hat programı Berlin, 4 (AA.) — Yarı resmi bir Alman kaynağından bildirildiğine göre, Mussolini Hitleri ziyareti esnasında bü- — yük manevralarda hazır bulu- nacak ve ağlebiihtimal ondan sonra Berline gidecektir. Zi amı kat'i su- retlmitp ilmiş değildir. Bundan dolayı Mussolininin ziyaretini bildiren resmi teb- liğde bu tafsilât zikredilme- mektedir. İstanbul, 4 (Husüsi) — İtal- ya Başvekili Mussolininin Al- — manya seyahatinde Mareşal — Badoglionun refakat edeceği söyleniyor. j Birinci Sınıf. Mutahassıs | Dr. Demir Ali Kamçı oğlu lt ve Tenasül hastalıl ları ve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479 Metre uzağı B gösterir diy_h" Yelek cebi fenerlerini tavsiye ediyorum Ömer İşçen Ruznamede gösterilen hususatı görüşmek üzere 20-9-937 tarihine müsadif pazartesi günü saat 17 de Halkevinde top- lanacak olan fevkalâde içtimada bilümum — sayın ortakların hazır bulunmaları rica olunur. Ruzname: 1 — Şirketin umumi vaziyetinin ve bilhassa sermaye vazi: yetinin tetkiki, 2 — Atisi hakkında karar ittihazı, 4 5 4 3078