25 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

25 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

——— -- — —— Sayfa 4 Maarif Vekâletinin emri geldi Bu sene kızlarımız da as- kerlik dersi görecekler ——— , Liseli kızlar, bu sene kampa çıkmıyacaklar, mek- teblerinde subaylar tarafından okutulacaklardır. Ankara, (Hususi) — Maarif Vekâleti yurt müdafaasına ha:- zırlanmalarını temin — maksa- diyle ortamektep birinci sı- nıftan — itibaren lise, yüksek mektep ve üniversitede kız talebelere askerlik dersleri ve- rilmesini kararlaştırmış ve dün teşkilâtına bildirmiştir. Emir, bu ders yılbaşı olan bir İlkteşrinden itibaren tatbik edilecek ve bu mekteplerin muadili olan meslek, sanat ve hususi mekteplere de şamil olacaktır. Devam, sınıf geçme - ve mektepten mezun olma bu- suslarında —erkek - talebelere tahmil edilmiş olan mecburi- yetler kızlar için de tatbik edileceklir. Ancak askerlik dersleri yalnız Türkiye cum- huriyeti vatandaşı olanlara ve- rilecektir. Ders saatleri, yalnız buse- neye mahsus olmak - üzere tekmil sınıflarda kız talebeler için bir saattir. Bu ders y bnda kız talebe için tertib edilen ve orta ehliyetname tedrisatını ihtiva eden hususi bir program — tatbik edile- cektir. Birinci program, yalnız yedinci — sınıfta - bir ve ikinci programlar sekizinci — sınıftan itibaren yukarıya doğru bütün sınıflarda üniversite ve yüksek tahsilin her sınıfında okutula- caktır. Bu sene için bu programla- rın hassaten geri hizmete aid olan kısımları üniversite ve yüksek mekteplerle liselerin son sınıflarında geniş bir su- rette okutulacaktır. Bu suretle yalnız bir sene içinde birinci ve ikinci programları bir ara- da okuyan bütün sınıflar kız talebesine orta ehliyatname verilecektir. Bu dersler için ihtiyaç görülecek muallim su- baylar, erkekler için olduğu gibi mahalli komutanlık tara- fından seçilerek ve usul dai- resinde tayin edilecektir. Üniversite ve yüksek mek- teplerde kız talebeye aid olan tedzisata bu seneye mahsus olmak üzere talim taburların- da yapmayıp mekteplerde ted- risat yapmak üzere okutulacak derslere ihtisaslı subaylar ta- yin edilecektir. — 62 — birkaç adım ilerdiği vakit, karanlık içinde kaldı. Biraz daha ileri gitmek, bu karan- | lığın neden doğduğunu anla- mak için çok çalıştı, Takat muvaffak — olamadı. Dimağı, hiçbir şey düşünmeğe mukte- dir değildi. Sairifilmenam gibi döndü ve kendisini karyolaya attı, Etraftaki ışık yavaş ya- vaş sönmeğe başladı ve pro- fesör Rozün önünden hayalet- ler geçmeğe başladı. Roz, hayatının bütün safha- larını, unutmuş olduğu sima- ları, hâdiseleri, sonra Lidyayı, Marsı, Borisi ve başvekili bir Gizli Cihangir Nakleden: F.ğomsıddin Bcnllalu kızla- Gelecek senelerde, rımız da erkek arkadaşları gibi kampa çıkacaklar 7 nci sınıf askerlik programı dersleri Ordu teşkilâtı: Harb nedir, harb neden zaruri ve hazeri ordusunun lüzumu, harbin icaplarına göre ne cins askere ve saflara ih- tiyaç vardır. Muharib ve yar- dımcı sınıf hangileridir? Ge- nel surette ödevleri, Askerlik kanunu: Askerlik kanunu nedir. Or- duya asker toplamak usulleri, Türk ordusunun esası ne za- man kurulmuş ve ne gibi de- gişiklikler geçirmiştir? Askerlik kanunundan istis- nalar varmı, bedeli nakdi nedir? Askeri terbiye: Dahili hizmette itaat, disip: lin, Aarkadaşlıkta Üste karşı saygı ve selâmlama, bayrak sancak. Silâh bilgisi: Silâhların taksimatı, çeşidi ve ateşli silâhlar, ağır ve hafif silâhlar, hafif makinelitüfekler hakkında malümat, atış bilgi- leri, atış için ilk bilgiler, be- den azaları, tüleğin tarili ve parçaları, piyade mermileri, fişekleri, hedefler ve cinsleri, nişan almanın tarifi ve dikkat edilecek hususlar, attığını vur- mak için bilinecek hususlar, kopoğrafya, harita neye der- ler, coğrafya ve topoğrafya haritaları, mikyas nedir, nasıl kullanılır? Cihet tayini (muh- telif vasıtalarla), selerberlik, ordu seferberliği ve milli se- ferberliğin ehemmiyeti, yurd- sinema seyreder gibi görmeğe başladı. * Yalnız kaldıkları vakit Bo- ris, Lidyaya: — Nereye oturalım?. Diye sordu. Lidya etrafına seri bir göz attı, ve küçük gölün kenarın- daki kanapelerden — birisine oturdu. Boris de Lidyanın karşısın- da bir yere oturdu. Bir kaç saniye biribirlerine baktılar. Nihayet Boris: — Lidya, dedi. Beni .çok mu değişmiş bulüyorsun? daşların seferberlik ödevleri, yurt müdafaasında kadınlara düşe- cek ödevler. A, Mahalli havadan koörun- ma işleri (aktif, pasif ). B. Sıhbiye bizmetleri, C. Muhaberecilik ve - istih- barat. D. Levazım, Bu hizmetlere ait umumi | bilgiler. Harb tarihi İstiklâl harbi, Kosva, Nik- bolu, (milli duyguyu tarif ede- cek şekilde). Yaya hareketler: Esas vaziyeti, selâmlar, mün- ferit yürüyüş, dönüşler, man- ganın teşkili ve yanaşık düzen hareketleri. Sekizinci sınıt askerlik ders programı Ordu teşkilâtı Birlikler ne suretle - teşkil edilir, muhtelif birliklerin harb ve hizmetleri, ordudaki rüt- beleri hangileridir, rütbe alâ- metleri (erbaşları dahıl), ordu- ya er nasıl alınır, orduya su- bay nasıl yetiştirilir, ( muvaz- zaf ve bedelli). Askerlik kanunu Muhtelif sınıfların — askerlik müddetleri, mvazzaflık ve ih- tiyatlık nedir? Askeri terbiye (Dahili hizmetler) Namus, şeref, doğruluk, ce- saret, soğukkanlılık, mahru- miyete katlanma, Silâh bilgisi Ağır makinelitüfek hakkın- da bilgi, bombalar hakkında bilgi ve bombalardan ko- runma, Atış bilgisi Birinci programın - tekrarı, nişan vaziyetleri, üç köşe ni- şan almak ve tetik düşürmek, tüfeğe yapılacak muamele. Topoğrafya Topoğrafya haritalarındaki işaretler, arazideki sun'i ve tabif arızalar, haritada nasıl gösterilir. Muharebe bilgisi Sığınak, bunun çabuk - ol- masının — ehemmiyeti, sefer, barp, muharebe, — mütareke nedir? Yürüyüş, mola, muha- rebe hakkında kısa bilgi, ta- arruz, müdafaa, çekilme hak- kında kısa bilgi. Seferberlik: — Evet, çokl. Saçların be- yazlaşmış, —yüzün — değişmiş, gözlerin eski ferini kaybet- miş.. — Sözün kısası, ihtiyarla- dım Lidya.. — Hayır.. Hayır!, İhtiyarla- mış değilsin, fakat yorulmuş bulunuyorsun. — Doğru.. Seütelerdenberi çok fazla çalıştım. — Pek âlâ, sen beni nasıl buluyorsun? — Eskisinden daha güzel! — Demek ki, ümidimi kes- miyeceğiml!. — Yani.. — Hiç.. Hiçbir şey söyle- mek - istemiyorum. — Ne ise.. Boris, sen - tahayyül ettiğin şeylere malik oldun, ezeli kudrete hâkim bulunuyorsun. Cihanın en kuvvetli bir ada- Dılber Böyle bir Brükselde son güt- lerde büyük bir ma- tem ve endişe vardır. Bu matem ve endişe de şundan ibarettir: Brüksellilerin — çıldı- rasıya sevdikleri meş- hur ve güzel rakkase Espanna Rusyada kur- şuna mı dizildi? Muhakkak olan bir şey varsa o da rakkase- nin halen ölmüş oldu- ğudur. Rakkase Espan- nadan en son olarak Ağustosun ilk günü bir kart postal alınmış ve genç kadın bu kartta sıhbatta olduğunu bildirmiştir. Böyle bir kartpostal, ol- dukça hayret uyandırmıştı ve Ağustosun beşinci günü Brük- sele Rus makamlarına resmi bir telgraf gelmiş ve bu tel- graf ta şu haberi vermiştir; “Rakkase Espanna 5 Ağus- tosta ölmüştür..,, İşte bu suretle rakkasenin öldüğü resmen ve kat'i surette anlaşılmıştır. Fakat niçin ve nasıl bir hastalıkla ölmüştür? Bu nokta tamamen meçhuldur. Brükseldeki kanaate göre, genç ve güzel rakkase kur- şuna — dizilmiştir. Ağustosun ilk haftssında Rusyada 600 kadar ecnebi casusluk töhme- tile tevkif edilmiş ve bunların da bir kısmı hemen! kurşuna dizilmiştir. Bu kurşuna dizi- Sulh zamanında seferberlik kazırlığı. Yurddaşların sefer- berlik ödevlerini yapmamala- rının zararları, yurd müdafaa- sında kadınlara düşecek ödev- lerden: A — Mahalli havadan ko- runma işleri, (Aktif ve Pasif). B — Sıhhiye hizmetleri. D — Muberecilik ve istih- barat. C — Levazım. Bu hizmetlerin teşkilât ve vazifeleri daha teferrüatlı ola- rak okutulacaktır. Harb tarihi: Timürün Ankara muhare- besi, İstanbulun zaptı (milli duüygüyü takviye edecek şe- kilde), Yaya hareketler: Birinci programın tekrarı ve çeviklik talimleri. Bu program bu yıl birinci ile beraber bütün sınıflarda okutulacaktır. mısin, Hakiki cihangirsinl Boris başını salladı: — Belki, dedi. Fakat cmin ol ki, birçok defalar kendimi hiçbir şey olmamış, hiçbir şey yapmamış addediyorum,. — Doğrusu seni anlıyamı- yorum, daha ne istiyorsun? Arzı idare kuvvetine malik bulunuyorsun!. — Hiçbir şey.. Hiçbir şey! Evet, bu kudret harikulâdedir, fakat başkalarına mahsus bir kuvvettir, benim için değil!. Dediğin gibi cihanı idareye, cihanı mahve kadir olan ben, kendim için hiçbir şeye muk- tedir değilim. Kendime saadet halkedemiyorum. Lidya, Borise fazlalaşan bir hayretle baktı. Borisin yüzün- de derin bir meraret vardı. — Boris, dedi, sana uzak Ve meşhur ı rekkase şayia var! lenler arasında Espannanın da bulunduğu sanılmaktadır. Espannanın hakiki adı Kar- men dö Mişel ve Galiçyalıdır. Busene 28 yaşına girmiş bu- lunuyordu. Çocuğunu birakıp kaçan kadın Nevres isminde bir kadın, ayri meşru olarak doğurduğu :oğrığunu'. Bııınılıın:ğ;n !şır hamalın kucağına vermiş ve kendisinin çok yorgun oldu- ğünu, çocuğu bir yere götü- receklerini söylemiş, bir müd- det hamalla yanyana yürü- dükten sonra ortadan kaybol- muştur. Hamal, kucağında çocuk sokak sokak dolf'unk kadını aramış, bulamayınca da ço- cuğu karakola teslim etmiştir. Zavallı yavru, karakoldan der- hal yuvaya götürülmüş, fakat bir müddet sonra ölmüştür. Yapılan tahkikat neticesinde çocuğunu bırakarak kaçan ana tesbit edilmiş ve yakalanarak adliyeye verilmiştir. Üçüncü sorgu hâkimliğinde — istintak edilen Nevres, çocuğunu soka- a bırakarak ölümüne sebe- iyet vermek suçu ile tevkif edilerek Ağırcezaya verilmiştir. Turgudluda Bir fabrika yanıyordu Turgudlu, (Hususi) — Yeni kaymakam B. Kemal Akgün buraya gelmiş ve yeni vazife- sine başlamıştır. Bir yangın Poyraz oğlu Abdullah Fer- dinin elektrik ve pamuk fab- raikasında yangın çıkmış, it- faiyenin çalışmasile büyümesine meydan bırakılmadan söndü- rülmüştür. Fabrika, 38 bin liraya Ana- dolu sigorta şirketine sigorta- hdır. Fabrikada, binlerce li- ralık pamuk bulunuyordu. bir maziyi hatırlatacağım. Bi- liyorsun ya... Bana gaye ve mefkürenden bahsettiğin za- manlar ne büyük bir saadet ve neşe içinde kalıyordun. Bu saadetin — gölgesini yüzünde görür gibi oluyordum. Bana: *Lidya, cihanda en büyük zevk, kâinata hâkim olmak, kâinatın bütün — kuvvetlerini elde etmektir,; Fen âlemi, cennetin ta kendisidir. Bunda- ki zevk ve saadeti sen hiçbir zaman tasavvur edemezsin!, diyordun. Şimdi bu cennete girmiş, kâinatın bütün kuvvet- lerine sabib olmuş bulunu- yorsun. Neden mesud değik- sin şu halde? Sen bu vaziyeti elde etmek için beni bile terk etmiştin.. — Evet, böyle hârekete 35 Wv Bu nasıl ;ey. Bir kar kadın Si orta bed Rusyada kurşuna mı dizildi? netamaan | casını zehırl Romanyadaki kibar â cidden şayanı dikkat, fafi karışık bir âlemdir. Bu âlefi Aarasıra — başgösteren lar, Paris ve Şikagoyu da gede bırakacak kadar müh dir! Bükreşte gâzeteler ve kib sosyeteler yemi bir $ ile çok meşguldürler. Bundan iki sene evel rTeşin maruf şahsiyetlerind Antoni Parasivasko esra surette ve ani — olarak öl tür, Vakıa, yapılan — tahki neticesinde bay Antoninif hirlenerek — öldüğü anı fakat kimin tarafından lendiği anlaşılamamış - idi. Aradan iki sene geçtil sonra, imzasız bir mekt! artık unutulmuş — olan bu diseyi bütün hararetile dırmıştır. Mektup, reddi - gayrikf delâil ile birlikte Bay Af ninin zevcesi bayan Doamo fından zehirlendiğini ve cinâyetin sebebinin de si; bedelini almak olduğunu dirmiştir. 1 Bayan Doamo Bükreşif güzel bir kadınıdır.Bu seb bu güzel “Elen,, adıyla *| maktadır. İ İmzasız mektup, Bük! bir bomba tesirini yapmf En güzel ve zengin ve | bir bayan, kocasını zehii töhmetile —adalet pençe verilirken, bir kaç zabıtâ muru, bir adli doktor, V€ kaç memur da zanaltına * mıştır. l B. Dekanyı Ceanevre mllnkınld den bir netice edemedi Budapeşte, 24 Macaristan Hariciye Dekanya, bugün Cet hareket etmiştir. ; B. Dekanya hareketif ler etrafında uzun müzl lerde bulunmuş - ise de, ©© bir netice elde edeme! B. Van Zela Yakında seyahrte * kıyor Brüksel, 24 (Radyo) Belçika Başbakanı B. V&f land, sıhhi bazı b den dolayı yakında çıkacaktır. mecburdum. Fen aşkı, fakat ezeli kudreti elde hırsı bena herşeyi unut! kadar büyüktü. Fakat.. Boris yutkundu ve böylece yarım bıraktı. Lidya, gözlerini Borisif lerinin içine dikerek sof” — Fakat?.. Bu kelif sonu yok mu? — Büyük bir hata olduğumu sanıyorum! — Ya... Cihangirler, hâkim olanlar da yanlıf * ket edebiliyorlar, ha? ( — Alay etme Lidya: ederim Lidya, benim il? etme.. Senin önünde bi eski Boristen başka değilim. 4 Lidyanın — gözleri, — — Sonu var *