6 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

6 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Don Kişot İrfan Hazar Yamanlardağiyle İkiçeşmelik kahvelerinden birinde buluştuk. Dere- den tepeden epiycc konuştuktan sonra, söz üstadın İstanbul seyahatine imtikal etti; ğ — Evet, dedi. Tam altı aydaaberi (stanbuldaydım. İşsiz güçsüz tam altı ayı, emiyerek, ve aşk rTomanları okuyarak geçirmek güzel bir şey! Yalaız sön — aamaı başıma gelen hâdise beni © kadar yıprattı ki.. Bak, hâlâ o bâdise dola; yüzüm kıpkarınızı. Yüzümün kırmızılığı on göündenberi yüzümden çekilip gitmedi. Üstad, on bir buşukluk viği kma dişlerinin arasına mkışlırdı: — Sana da anlatayım bunu, dedi; bir gün bizim İstanbuldaki teyze, beni şocuğile birlikte büyük bir devlet müceseresine gönderdi. Bu mü- gweceyi idare edenlerin hepsi bayandır. O gün benimle beraber — oraya mü-.cuat edenlerin adedi de oldukça fazla. Ayakta duruyoruz. Masalar- da çalışaa bayat — şetler biribirinden güzel şeyler, Derken, bunlardan bir tunesi bana süzgün süzgün baktı, Hemen kendime çeki düzen — var dim, İhtiyar adelelerime birer üşük omuzlarıma gergin ve ahenk. tar kafiyeler buldum. Bu bayan, beni bir lâbzadı daha gözlerimin içine baktı. Dudaklarından yava; çıktı: - Yaşınız? K bu süsle nasil cevab verebilirdim! Aml yaşımı, yani ihtiyar- hiğım söylemek mümkünmüydü? Lâkin tereddâd etmeden “atmak,, lü- samunu bhissettim: > Kırk dört; dedim. O güzel ve narin ağız beyecanla titredi. Bu defa, — Eşiniz? Dedi. Gene tereddüdsüz, fakat gizlenmiyen bir sevinçle cevab verdim: — Yok aziz bayanım! —Naml, eşiniz yok mo sizin? Eşsiz nasl hayatınız geçiyor. Hakikati söylemenin Itsumanu duydum. Bayançığım, vardı evelce, dedim. Lâkin #izlere ömür, on iki yıl önce füccetem vefat etti. İşte oğlum, bu cümlemden sonra komedi başladı. Bütün — mavalar. daki yüksek tahsilli bayanlar kalkahadan bayıldılar. Benimle konuşan vergili bayan asabiyetle yerinden kalktı. Yanıma geldi. Bütün kuvretile kulaklarımın dibinde haykırdı: — Sağır mısıniz / kuzüm siz? İşiniz nedir diye size soruyorum. Ya- gımadan, eşinizden kim babsetti size? Şimdi söyleyiniz — işiniz nedir? Na ile meşgülsünüz? evmiş olacaktı. -Bir w mini mini cümle Sanki yer yarıldı da yerin dibine geçtim oğlum. Ömrümde bu ka: dar bozulduğumu bilmiyoram. Esniyerek altı ay vıri üstü yatmanın ve Don Kişot gibi kütüphaneler devirerek ahmaklaştıktan sonra — yeldeğir. menlerine hücum etmenin cezasını çekiyordum. Bir daha İstanbulun adını aormyacağım. CKRCZELALEPOROELA YNK EAEPORACA U En seri adam AÂrzın en seri adamı unva- ı — Bay-Dagerni.. Bay Da- nını kazanmış bir insan var- 1 | gerni, ne duruyorsun?.. Evin yamıyor! Diye bağırmış ve ko- şarak oradan ayrılmıştır. Traş olan zat yüzünün ya- rısı traşlı, yarısı sabunlu, boy- nunda havlu asılı olduğu hal- de yerinden firlamış ve köş: mağa başlamıştır. Fakat bir müddet koştuktan sonra dur- muş ve: — Ben neye koşuyorum böyle?. Benim adım Dagerni değil.. Delirdim mi?, Demiş ve ayni halde ve kendisi, kendi haline kahkahalarla gü- lerek berber salonuna dönmüş traşını da tamamlattırmıştır. Bu, paniğin nasıl husul bul- duğuna ve neler yaptırdığına bir delildir. gHECü Aşk mı, budalalık mı? dır; bunun adı Jakop Taylör: dür. Saatte 960 kilometre katedebilmiştir. 960 metre değil, kilömetre.. İnanılmaz bir rakam değil mi? Bu tereddüd haklıdır. Çün- kü Jakop Taylör, bu mesa- feyi yeni icad ettiği bir tay- yare ile katedebilmiştir. Ma- lâm olduğu Üüzere mevcüd tayyarelerle saatte 500 kilo- metre güç katedilmektedir. Resmen ölen adam... İtalyanın Padoa şehrinde Antotyo adında bir âdam, bir sabah gazetesini okurken ken- di vefat haberini de okumuştur. Ticaretle meşgul olan bu adam haberin bir yanlışlık üzerine çıktığım sanmış, fakat yaptığı tahkikatta şehrin hastanesinde Antonyo adında bir adamın öldüğünü anlamıştır. Nüfus kaydında yalnız ken- disi olduğu için, hastanede ölen adamın vefat muamelesi tüccarın nüfus kütüğü üzerin” de yapılmıştır. Tüccar An- tonyo, bu sebeble hayatta ol- duğunu hiçbir makama anla- tamamıştır. Resmen ölen zavallı adam- cağız, şimdi hakiki ölümünü veklemektedir! Panik neler yapar? Londrada bir berber salo- nunda çok harikulâde ve ga- rib bir hâdise olmuştur. Bir adam traş olurken, di- ger bir adam salonun kape sına gelmiş: Cezairde, Kostantin şehrin- de Andre Luizerane adlı bir adam vardır. ve tam yirmi senedenberi bir odadan dışarı çıkmamıştır. Bu halin sebebi, bu adamın 22 sene evel Sitlir. İki sene süren bir aşk macerasından sonra bu kızı kendisine vermemişler, yalmz kız, Andreye: — Eğer sen beni bekler ve üzerime kadınlarla münasebet peyda etmez isen ben ne vakit olsa senin olacağım.. Sabret ve beklel demiştir. İşte o zamandanberi Andre kendi kendisini böylece hap- setmiştir. En ziyade devam etmiş bir. düellol Düello artık bir çok mem- leketlerde yasaktır; tarihe ka- bir kız sevme- | Cumhuriyet bayramı aA ea Fevkalâde merasim- le kutlulanacak Bu yıl Cuühuriyetin yıldönümünde şehrimizde fev- kalâde merasim yapılacaktır, Cumhburiyet bayramı hazırlık- larına şimdiden başlanmıştır. Zengin bir program hazırla- nacaktır. Parti himayesindeki işçi ve esnaf kurumları birliği tarafından 200 fakir çocuk sünnet ettirilecektir. Bu ço- cuklara elbise ve ayakkabı tevzi olunacaktır. Av tüfekleri Maliye Vekâletin- den satış emri geldi Taşınması yasak olmıyan silâhlar arasında bulunan av tüfeklerinin 2637 sayılı kanu- nun 4 üncü maddesi mucibin- ce hükümetçe zabt ve müsa- deresi halinde askeri fabrika- lara gönderilmek üzere Milli Müdafaa Vekâleti emrine ve- rilmesi evelce tebliğ edilmişti. Maliye Vekâletinden Vilâyete gelen yeni bir emirde askeri fabrikalara izabe cdilmek üze- re ancak hurda olan malze- menin sevkedileceği ve kulla- mılmıya elverişli av tüfeklerinin satılmalarının muvafık olacağı bildirilmiştir. Satılmak üzere Maliyeye devrolunan av tüfek- leri teslim alınarak 2490 sa- yılı kanuna gorr satılacaktır. Çal tütünleri gayet nefistir.. Çaldan yazılıyor: Bu sene havaların kurak ve sıcak gitmesi, Çal tütünlerinin geçen yıllara nisbetle daha olgun, daha nefis ve her türlü hastalıktan salim olarak ye- tişmesine yardım etmiştir. Toprağın kabiliyeti, iklimin yüksekliği bu olgunluk ve ne* fasetin büyük amili olduğu gibi bu yıl içinde teşekkül eden Tütüncüler Birliğinin ha- riçten celp ve tedarik ettiği ustaların tarla, tarla; ev, ev dolaşmaları, tütün ameliyesi- nin muntazam ve yolunda gitmesini temin etmiştir. Bu şartlar altında satımın da yo- lunda ve tatlı gideceği kanaati vardır. Ekilişe göre az, fakat çok nefis olan Çal tütünleri, hem zürraın, hem de tüccarın yüzünü güldürecek derecede ve ihmal edilemiyecek mahi- yettedir.. Binbaşı B. Hulüsi teftişten döndü Kuşadası ve — havalisinde Jandarma teşkilâtını teltiş eden Vilâyet Jandarma Komutanı Binbaşı B. Hulüsi şehrimize dönmüştür. T çi d KSD * Füeleel ĞA U AA rışmıştır. Maamafih biz de ta- rihi bir bir düellodan bahse- deceğiz: Arzın üzerinde yapılmış dü- elloların en ziyade devam edeni Trua surları dibinde Hektör ile Aşilin yaptıkları düellodur. Maamafih buna ya- kın bir düello da son zaman- larda Peştede olmuştür. Ma- kinist Laçlo ile Piriler adında birisi arasında yaapılan düello 2 bnçuk saat sürmüştür. ilânı Yer degıştırme ve nüfus işleri Evlenmelerde ye yapılacak muame- le Vekâletten bildirildi Evlenme suretile yapılacak nüfus ve yer değiştirme işleri hakkında Dahiliye Vekâlefin- den vilâyete bir emir gelmiş- tir. Talimatnamenin Evlenme- ler fıkrasının (B) maddesinde yazılı evlilikte kadının erkeğin yanma nakli esas olduğundan bu nakil için muhtar. ve ihti- yar heyetlerinin veya belediye- lerin verdikleri pulsuz evlenme ilmübaberlerinin kâfi olduğu ve bu ilmühaberler üzerine bir taraftan evlilik muamelesi, di- ğer taraftan yer değiştirme muamelesinin - birlikte ikmal olunacağı hakkındaki kaydın bazı nüfus idarelerince yanlış tefsir edildiği — görülmüştür. Hatta bu muamele, ayrı ka> zalar halkından olan çiftlere de teşmil edilmiştir. Talimat- namede kayıt, bir nüfus me- murunun, Talebenin ——— 1 a— Okul direktörlükle- rine tebligatta bulunuldu.. Bu yıl lise ve ortaokul tale- besinin giydikleri kasketlerin kokartları, kasket talimatna- mesinin 7 inci maddesinin C fıkrasındaki izahata uygun ol: madığı, talimatname hilâfına, başka şekilde kokart taşın- makta olduğu — görülmüştür. Kültür direktörlüğünden, okul direktörlüklerine, yapılan teb- ligatta talebenin talimatnameye aykırı kokart taşımamaları bil- dirilmiştir. İlkokullar talebesi de kep yerine kasket giyemi- yeceklerdir. Öğretmenler arasında Kültür direktörlüğü kâtiple- rinden Bay Şerif, Buca orta- okulu kâtipliğine, Bayan Be- hice İzmir Kız lisesi tabiiye öğretmenliğine, Bayan Feriha Buca ortaokulu tabiiye öğret- menlıgıne. Giresun ortaokulu resim öğretmeni Bay Arif Kar- şıyaka ortaokulü resim öğret- menliğine, Kula Zafcr okulu öğretmeni Bay Zafer Barlas Kız öğretmen okulu Fransızca sitajyerliğine — tayin edilmiş- lerdir. ğ memuriyet havzası dahilinde aiddir. Tarafları başka başka kaza- lar halkından olan evlenme muamelelerinin tescilinde ka- dinin - kocasının yanına veya erkeğin kadının hanesine, ya- hüd tamamile başka bir hane- ye nakli için ötedenberi oldu- gu gibi pullu bir değiştirme ilmühaberi alınması lâzımdır. Yer değiştirme suretile nüfus artış ve eksilişlerinin istatistik- lere tesiri vardır. müseccel — çiftlere İlmühaberlere tescil sırasın- da beş kuruşluk harç pulü yapıştırılacaktır. Ayni kaza dairesinde bulu- nan nakil muameleleri, istatis- ler üzerinde bir artma ve ek- silme arzetmiyeceği cihetle bu gibiler için ayrıca yer değiş- tirme ilmühaberi alınmasına lüzum yoktuı İzmir halkı — kasketleri Eylülde ne kadar et yidi Eylül ayı zarfında İzmir mezbahasında kesilen hayvan miktarı şudur: 4906 Karaman, 2587 dağ- hç koyunu, 361 keçi, 1625 kuzu, 225 oğlak, 17 manda, 388 öküz, 1007 inek, 851 dana, 2 malak, 3 deve olmak üzere 11972 baş hayvan, İskân işleri Vilâyet İskân Müdürü B. doktor Ziya Fuad, dün Foça kazasına — gitmiştir.. Orada göçmen vaziyetini tetkik ede- cektir. B. Mümtaz ve B. Bade geldiler. İktısad Vekâleti İç Ticaret umum müdürü B. Mümtaz dün akşamki Ankara treni ile An- karadan şehrimize gelmiştir. B. Nümtazla birlikte Vekâlet standardizasyon — mütehassısı proflesör B. Bade de gelmiştir. B. Mümtaz, üzüm ve incir vaziyeti ile meşgul olacak, bugün tetkiklerine — başlıya- caktır. Partinin okuta- cağı talebe- İmtihanlar bugün yapılacak Maarif Cemiyetinin Talebe Yurduna bu ders yılı için masrafları Cumhuriyet Halk Partisi tarafından verilmek şar- tile alınacak talebenin imti- hanları yarın saat 16,30 da Dumlupınar İlkokulunda yapı- lacaktır. Talebe Yurduna ka- bul için müracaat müddeti, dün akşam sona ermiştir. Mü- racaat eden talebe pek çoktur. Yurd ücreti Parti tarafından verilmek — suretile — İzmirdeki muhtelif okullarda tahsili te- , min edilecek talebenin, aile- leri İzmirde oturmıyanlardan tercih edilmeleri kararlaştırıl- mış gibidir. Çünkü İzmirdeki aileleri nezdinde oturan talebe, nasıl olsa mektebe devam et- mek imkânını bulmaktadırlar: Kız Talebe Yurdu, bu yıl da açılmıştır. Yurd direktörlüğü vazifesini Cumhuriyet Kız Ens- titüsü öğretmenlerinden Bn. Aliye Doğan deruhte etmiştir. Parti tarafından Yurdda 20 kız himâye - edilecektir. Ailes — lerinin fakrü halleri sebebile tahsile devam imkânını bular miyan bu kızlar, Yurda alına* rak tahsillerine devam ede- ceklerdir. Çocuk esirgeme Eylâl ayı içinde Çocuk Esirgeme Kurumu dispanse- rinde 331 hasta çocuk muar yene ve tedavi edilmiş, ilâç> ları da parasız verilmiştir. Altı ikiz çocuğun sütleri devamlı - olarak temin edik miştir. Çok - çocuklu ailelere 115 liralık gıda verilmiştir. Turgutluda İlk tahsil durumu fecidir Turgutlu, 4 (Hususi) — Ka- sabamızda, senelerdenberi ço" cuklar mekteplere namzed olar rak kaydediliyor, fakat mek* tebe alınmıyorlar. Bu hal; te- amül şekline girmiştir. Bu su- retle bütün kasaba çocuklari* nın tahsil hayatları bir sene geriye kalmaktadır. Tahsil çağına giren çocuk mikdarının daha evel alâka” darlarca tesbit edilip kadrola' rının ve mektep vaziyetinif ona göre tanzimi İâzimgelir ken bunun vaktinde yapılm* ması, çocukların birer senele" rinin heder olmasına y açıyor. Sonradan yapılan Ş” kâyetler de kadronun müsa$” desizliği cevabile karşılaşıyor" Yeni Maarif müdürümüzün müzmin derde çare bulaci” ğına hiç şüphe etmiyoruz. Yarın akşamdan itibaren TAYYARE Sineması Sayın müşterilerine gene iki filim takdim ediyor. Dünya edebi- yatının incisi ANTONi ADNERS Türkçemize Kalp mücadeleleri deye ad konulan bu büyük filim FREDRİC MARCHE - - HERVEYALLEN - Gibi iki dâhi artistin temıılınden çıkmıştır. SEVENLERLE -- SEVİLENLERE ITHAFEN FİLME ÇEKİLEN BU MÜHIM ESER: ASALETİN İFHAM ETTİĞİ MANAYI GAYET AÇIK VE VAKIFANE BİR SURETTE TAHLİL ETMEKTEDİR. AYRICA: EPİE CANTOR -. ZAFER GÜNÜ filminde BİR HAFTADANBERİ BÜYÜK BİR RAĞBETLE DEVAM EDEN ALÇAKLIK ve PARiSLi KIZ Filimlerinin son günüdür. SEANSLAR: 12,20—3,35—7,20 de Parisli kız 2—5,/45—38,55Alçaklık Fiatler: 30 — 40 — 50 İstifade ediniz