6 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

6 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Asturya cebhesinde kanlı ,, ,aca muharebeler oluyor Cephenin birçok yerleri insan cesedlerile doludur. F& |Her iki taraf, yeni hazırlıklara başladı İspanya cephelerine bir bakış ve kızılhaç faaliyeti Paris, 5 (Radyo) — Havas Ajansının verdiği haberlere göre; ihtilâlciler, Asturya cep- hesinde 50, Si, 53 ve 800 rakımlı tepeleri işgal eylemiş- lerdir. Bundan başka, Peneya- relli ve İnkasas köyleri de işgal edilmiştir. Sabahtanberi devam eden muharebede, her iki taraftan mühim zayiat kaydedilmiştir. Cephenin birçok yerleri ce- sedlerle doludur. Havalar son derece fırtınalı ve yağmurludur. Paris, 5 (Radyo) — General Frankonun, yakında umumi bir taarruz hazırlamağa baş- ladığı söyleniyor. Valânsiyadan gelen haber- ler, cumhuriyetçi İspanyanın da yeni bazırlıklara - başladı- ğgını bildirmektedir. Sen-Jan-Doloz, 5 (Radyo) — Fransadan ihraç olunan İspan- yol milliyetçilerinin bir kısmı, general Franko İspanyasına gitmek arzusunu göstermiş- lerdir. Paris, 5 (Radyo) — İhtilâl- cilerin, havaların müsaadesiz- liğine rağmen ilerlemekte ol- duklarını ve Asturya cephe- sinde yeniden dört köy aldık- larını iddia ediyorlar. Barselon, 5 (Radyo) — Ga- zetelere mevzu sansör, bu ge- ceden itibaren kaldırılmıştır. Barselon, 5 (A.A.) — Ka- talonya vatanperverlerinin en eski cemiyeti olan La - Falo Irlanda delegasyonunun mil- letler cemiyetindeki hattı ha- | reketini protesto eden bir mektubu Elındı başvekili Dö Valeraya göndermi,tir. Bu mektupta mezkür cemi- yetin ötedenberi İrlanda mil- leti lehinde hareketlerde bu- lunmuş olduğu ve bu yüzden birçok gençlerin hapis de edil- diği hatırlatılıyor ve deniyor ki: *B. Dö Valera, siz ne merd, ne de cesaretle hareket etme- Kahire gazeteleri emsaline pekaz tesadüf olunan feci bir cinayetten bahsetmekte- dirler. Cinayetin saiki çok mana- sız bir kıskançlıktır. Kahireye yakın ziraat saha- larında geniş araziye sahip Fabimülabit adlı bir fellâh vardır. Bu adam Misirin ek- seri arazi sahipleri gibi yük- sek ve kibar sımfa mensub değildir. — Gençliğinde zengin Mısır. paşalarının - arazisinde bir avuç Ful ( Mısıra mahsus bir nevi küçük bakla) ile ça- lışan fellâh (arabça ekici de- mektir) iken yavaş yavaş zen- gin arazi sahibi olmuştur. Fahimin güzel ve çok genç bir karısı vardır. Bu zavallı kadıncağız, henüz yirmi iki yaşında iken verem olup ölmüştür. Buna rağmen Fahim karısının anasını — yanından bırakmamıştır. Fahimin kaynanası henüz 35 lik, dolgun, beyaz ve güzel bir kadındır. İki se- nedenberi de sabık damadı- nın evinde yaşamaktadır. Fahim son günlerde fazla bir titizlik göstermeğe ve kay- nanasını kardeşlerinden — kıs- kanmağa başlamıştır. Bu kıs- kançlık nihayet azami haddi bulmuş ve Fahim bir gün hiç beklenmediği bir etine Gizli Cihangir BLĞİ payitahtını görmek ister mi- siniz? Boris, mahud kürreye doğ- ru yürüdü. Kürre üzerindeki bazı rakamlı ayarları hareket ettirdi. Bir kolu çekti ve duvar bir safiha harekete — geçti. Bunun üzerine Boris, bu ha- reketi devriye sayesinde te- şekkül eden parlak sathı gös- terek: — Şu levhaya bakınız! Dedi. Evet, safiha üzerinde Ar- onyanın payitahtı göründü, Sinemacılığın bu kadar te- kemmülü çok hayret edilecek Nakleden: F.ğımieddin Benlioglu bir neticedir. — Başvekili şahsen görmek istiyor musunuz? Boris bunu söyledi ve bir manivelâyı hareket — ettirdi. Evvelâ — başvekâlet — dairesi, sonra başvekilin hususi kabi- nesi ve bizzat başvekil görün- dü, Yanında birkaç kişi daha vardı. Profesör Roz: — Başvekil, — yanındakiler de iktısad vekili, devlet ban- kasının direktörü ve birkaç ta banger. Dedi. Boris vaziyeti hiç bozma- bir | | | | diniz. Sizin hareketiniz bizim millelimiz gibi bir millete asla yaraşmaz. ., Misırı heyecana veren hâdise KudurmUğ! Kaynanasını, iki kardeşini, bir hizmetçisini öldürdü sıradâ cve dönmüştür. Geniş bir arazi içinde bu- lunan bu evin etrafında diğer evler yoktur. Fahimin geldiği- ni evde bilen yoktur. Bunun için bu bir kişi, ani bir bas- kın şeklinde, evvelâ kaynana- sını, sonra iki erkek kardeşi- nidve en son hizmetçisini öl- dürmüştür. Gözlerini tamamile kan bü- rüyen Fahim, bu dörtlü cina- yeti işledikten sonra, maktul- lerin her birinin kafa taslarına ikişer tane de büyük çivi çak- miş ve hiç bir şey olmamış gibi. çekilip gitmiştir. Fakat hâdiseyi gören hizmetçilerin ihbarı ile yakalanmıştır. Eski muharibler Amerikadan Romaya geldiler Roma, 5 (Radyo) — Ame- rikadan bin eski muharib bu- raya gelmiştir. İtalya eski mu haribleri, malüller kulübünde Amerikalılara bir ziyafet ver: mişlerdir. Amerika eski muharibleri, öğleden sonra Floransaya ha- | reket etmişlerdir. Fransız frangı Vaziyet değişmiyor Paris, 5 (Radyo) — Fransız frangı düşmekte devam edi- yor. Tagiliz lirası 15-15, Dolar da 32,28 franga alınmıştır. dan: — Ne konuştuklarını işit- mek ister misiniz? Diye sordu. Ve ikinci bir manivelâyı daha hareket ettirdi. Tabü bir halde bir ses aksetti. Bu Ardenya başvekilinin sesi idi, ve: — Vaziyet azami derecede vahimdir. Eğer tedbir - ittihaz etmezsek bütün işlerimiz ve vücude getirdiğimiz — şeyler tehlikeye düşecektir. Diyordu. Borisin üçüncü bir mani- velâyı tahriki üzerine safihada hiçbir şey kalmadı. Ve: — Şimdi başka yerleri gö- relim! Dedi. Borisin harekete getirdiği bir manivelâ ile safiha üze- ea Beş senenin rekoru. tımız devamlı ve satın alacaklar Romanya rejiheyeti | durluklu olarak artıyor İstatistik umum müdürlüğü; sonkânun - Haziran ayları dış ticaretimize aid rakamları top- lu bir halde neşretmiştir. Bir- çok yeni anlaşmaların yapıl- dığı bu müddet içinde, dış ticaretimiz'n aldığı seyir, çok dıkkat değer bir mahiyettedir. Diş ticaretimizin 1936 da gelişme t ayında daha üçk bir şekilde devanı etmiş- Bu, altı aylık ilk devrede at kiymetleri Y536 mn ayni de me vresine gibi- mühim bir nisbet dahihnde artarak 85.567.000 liradan 102.918.000 liraya yükselmiştir. Bu suretle diş. ticaret ye- künu, ilk altı aylık devreler itibarile 932 denberi en yük- tile yüzde 20.2 sek haddine varmış bulunuyor. | Ticaret muvazenesi İlk altı aylık ticaret muvazene- si ihracatımız lehine 6,900.000 Hiralık bir farkla kapanmıştır. yri, bu | Nisan sonunda 15.2 milyon li- raya kadar yükselen ihrâcat fazlası, bundan sonraki iki ay içinde bir taraftan ihracatın mevsim dalayısile azalmasın- dan, diğer taraftan ithalâtın nisbeten inkişaf etmiş bir seyir takib etmesinden dolayı Ha: ziran sonunda 8.3 milyon lira azalvış olacak, göcülüektedir. ağıdaki tabladan da an- aşılacağı gibi geçen öç tenes |anin ilk altı ayları sonunda ih- racatımız lehine bir fark elde lde ediler aksine mü nhalâr £ miş ası Bununla — beraber sene 8 arı itibarile ticaret muva- zenesi, bahis mevzuu seneler- de de mühimce farklarla (1935 de 7.0, 1936 da 25,2 milyon lira) muntazaman lehimize ka- panmıştır. Aşağıdaki taplo sön altı senenin Haziran sonları itiba- rile ithalât ve ihracat kıymet- lerile ticaret muvazenesi du- rumunu göstermektedir: 1000 Türk Lirası 1937 — 1936 İh. — 54.909 İtha. — 48.009 Fark -- 6.900 Ihracat ve ithalâtın seyri Yukarıki tabloda altı aylık ihracatımızın son beş senenin ayni devreleri — ihracatından mühim bir nisbette fazla ol- duğu görülmektedir. Geçen senenin ilk altı ayına göre, 13,9 milyon liralık bir ihracat fazlası mevcuttur ki, yüzde 33.9 nisbetinde bir inkişafı ifade eylemektedir. Bu nisbet, Nisan sonunda yüzde 54.5 iken ihracat faali- | yetinin azaldığı son iki ayın tesirile düşmüş bulunmaktadır. İthalât kıymeti itibarile de geçen senenin birinci altı ayı- na göre 3.5 milyon liraya ya- kın bir fazlalık görülmektedir. Altı aylık dış ticaretimizin ülkeler itibarile bölünmesi, son senelerde — ihracatımızın azalmış olduğu — mahreçlere doğru yavaş, İakat — emin bir ihracat inkişafı olduğunu göstermektedir. Gerçekten, 1936 senesi ilk altı ayına nisbetle bu senenin ilk altı ayında vaki 13,9 mil- yon iralık ihracat fazlasını bir çok mahreçler arasında bölünmek suretile son senelere göre bariz bir hususiyet ar- zetmektedir. Bu vaziyet, ge- çen senenin ilk altı ayına nis- betle ihracatımızın arttığı baş- lica memleketleri ve artan rinde şehirler, nehirler, dağ- lar, ova ve denizler resmi geçid yapar gibi geçmeğe başladı: — İşte.. bir şehir.. Lidya, Boris ve Roz levha üzerine ıstırab ve dikkatle baktılar. Boris: — Müdahale etmezsek bun- ların hali çok feci - olacaktır. Dedi ve masanın diğer ta- rafına süratle gitti. Şiddetli bir sademe hissedidi. —Volt- metre şiddetli bir hareketle 100,000, - 500,000, — 1,00,000 voltu gösterdi. Lâboratuvar, en şiddetli bir zelzeleye uğra- mış gibi sarsılıyordu. Lidya, çok büyük bir korku içinde mahud safihaya bakı- yordu. Boris, en ağır bir iş yapıyormuş gibi yorgun, kan Tehlike altında 1935 41.007 — 34.161 44.560 — 43.392 41.922 34.065 — 39,608 —3.553 —9.231 —13.513 1934 1933 1932 28.409 37.413 — 43.463 *3.348 -- 3.855 miktarlarını gösteren aşağıda- ki tabloda açıkça görülmek- | tedir: Memleketler Almanya Belçika İtalya İngiltere Çekoslovakya sviçre Rusya Fransa Amerika Avusturya Yunanistan İsveç Brezilya 1,000 T.L. 3003 2002 1828 1778 1552 1.093 954 913 381 205 179 100 69 414057 İhracatın azaldığı mem. —155 413902 Almanya gerek ihracatımız- daki ehemmiyet sırası, gerekse geçen seneye göre, satış mik- tarı itibarile başta gelmekte ise de bu vaziyet 1937 takvim senesinin başlarında bu mem- lekete vaki ihracatın ehem- miyetinden değerli olup son aylarda Haziran ayına aid ihracat rakamında gösterdiği veçhile Almanyaya ihracatımız azalmış bulunmaktadır. Bin- netice Almanyanın ihracatı- mızdaki hissesi 1936 nın ilk ayında yüzde 50,8 iken 1937 Haziran sonunda yüzde 43,de inmiştir. ter içinde idi. Fakat safiha üzerindeki fırtına, kükremiş deniz yavaş yavaş sükünet buluyordu. Nihayet safihada sakin bir deniz, sakin ve müsterih bir şehir göründü. Boris, alnının terini silerek: — Kurtuldular! Diye bağırdı. Manivelâyı aşağıya kadar indirdi; — voltmetredeki voltaj da düşmeğe başlıyarak tabii dereceye indi: — Cidden güç ve zahmetli oldu. — Evet, gördünüz ya iki milyon volt ile hareket ettim. Bunun müthiş bir kuvyet ol- duğunu siz de bilirsiniz, tabii. Boris birden ve sıkıntılı bir halle: — Lidya, ne oluyorsun? | ğildir. kaydedil. ( İzmire geldi Romanya reji heyeti, Ege | | | mıntakası tütünlerinden - satın | almak üzere dün İstanbuldan || ekspresle şehrimize gelmiş ve İzmirpalasa inmiştir. Heyet bugünden itibaren tetkiklere başlıyacaktır. manya reji heyetinin piyasasından ını, sal Ro* İzmir yoksa istih: mıntakasından mı müba: yaat yapacağı henüz belli de" Müsa e mahsul bulduğu takdirde geçen sent mahsulünden de — mübayaal yapması muhtemeldir. Von Ribentrop Berline vardı Berlin, 5 (Radyo ) — Af manyanın Londra - seliri Ribentrop, buraya gelmiştif Seyahatinin, İspanya işlerilt ve İngiltere, Fransa ve İtalyl arasında cereyan eden müz! kerelere taallük ettiği sö) leniyor. B. Koryen talimat alaraf Londraya döndü Paris, 5 (Radyo) — Fi sanın Londra sefiri B. Ko nin Parise dönmesi, ehemi yetle telâkki olunmaktadır. B. Koryen, Fransa Harici) Nazırı B. Delbosun talimat! hımilcn tekrar Londraya dö” İhııutımızın ülkeler itib rile dağılışı hususunda kay? değer olan diğer bir noktâ* 1937 ninilk altı ayında b memleketlere vaki ihracâ” 1936 nin senelik ihracat W metini tecavüz etmiş ol0 ve diğer bazı memleketlere ” gene 1936 nn senelik ihrâf tına yakın ihracattajbulun! olmamızdır. İthalâta gelince genel * rak 1936 ilk altı ayına betle 3,5 milyon liralık fazla arzetmekle beraber M* leketler - arasındaki — inki itibarile geçen seneye & mühim farklar gösterm Gerçekten bazı memleket” hisseleri azalmış, bazıla' çoğalmış bulunmaktadır. Almanyadan ithalât, k itibarile 700 bin lira V fazla olmakla beraber )" itibariyle biraz gerilef” İkinci derecede gelen A ithalâtı (2,811,000 İira ile) 7,380,000 liraya geçen seneye göre çok lıdır. İtalya zecri ıedb ; kalkmış olması neti ilk altı ayda geçen göre 3.2 milyon liralık ithalâtta bulunmuştur. Diye sordu. K — Bilmiyorum, ket bir rahatsızlık hissediy? Hakikat! — Lidyanın limon gibi sapsarı olm” Boris: — Buradan ç ıkalım: detli ve yüksek eli yanı atmosferi bozdu. Dedi. Lidya, yorgun lâboratuvardan çıktı. Roı dı kendisini ub' # bir Burayâ daha açık bir yere, miz bir havaya çık’J piyasada |