6 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

6 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

bit DOLU B bğanın geldiğini âanlar anla- x? —mMhaz gözyaşlarını hemen sildi Doğam-yaklaşirken,, İrini de omuzlarına bir şal aldı. Göz- leri biraz kızarmış ve ıslak ıslaktı. — Gene içmişsin İrini.. İrini alnını pencerenin ca- mına dayadı. Boşluklara dal- y dülyür baktir — Seni yavaş yavaş içki- den menedeceğim gibi görü- nüyor.. — Yok, bu kadarı da mer- hametsizlik olur. İrini başını çevirdi: — İnanir mısın Doğan; ben artık çok yorgunum. Bitkin, kirilmiş, zedelenmiş bir halim var. Âdeta hasta gibiyim.. — Sıhhatine bakmalısın İri- ni.. Bana aid hâdiseler seni de fazla yormiya başladı. İstersen, bir müddet için malikânene Çekil; istirahat et.. İrini çok dalgındı. Masaya yaklaştı. İki kadeh : doldurdü ve birini Doğana uzattı: — İç Doğan.. - Malikâneye çekilecek zamanı ben bilirim. Şimdi anlat bana - bakayım, bu'akşam nerede idin, neler yaptın ve verdiğin karar nedir? Doğan bir kanapeye âdeta uzanır gibi oturdu, - gözlerini tavana dikti: — Öyle tahmin ediyorum ki, beyaz gemi yarın akşam Ve- nedik açıklarında bulunacaktır. Cezayirli kaptanla konuştum. Gizlice hazırladığı yangın bom- basını yarın bize verecektir. Sana söylediğim gibi, bu bombaların imalini yalnız o kaptan biliyor. Sağ gözünün kör'olması da ilk tecrübeler- den birinde yaptığı hatadır. Bömba, gâyet hafif bir ses Izmir vakıflar müdürl çıkardıktan sonra evvelâ bir düman — neşrediyor. - Bundan sonrâ bir nevi mayi ortalığa Yayıliyor ve derhal - yangın çıkıyor.. Şu da var ki, patla- yış esnasında “etrala sıçrıyan mayi, yangını derhal genişle- tiyor. Bunun üstüne su da dö: külemez, toprak vesaire de.. — Bunü " nerede - kullana: caksın? — Dokanın sarayının kar- şısındaki boş ve eski kilise binasında... Fakat daha evel senden bir şey rica edeceğim.. — Söyle Doğan... — Ben bubombayı, tâ kar- şida duüran Cezayirli gemiden gece yarısında Mancınıkla oraya atacağım. Yarın Dokayı göre- ceksin ve ona, kararımın ga- yet kat'i olduğunu söyliyerek, yarın akşam, gece yarısı, pen- ceresinden kilise binasına bak- masinı ve orada göreceğini aynen kendi sarayının üstünde vukubulabileceğini, — yani ilk hareketlerimin bu suretle baş: liyacağını söyliyeceksin. — Peki, ona birinsan gön- dermiyecek misin? — Hayır, hepsinden vazgeç- tim. Hiç bir arkadaşımı böyle düzenbaz ve maskara bir ada- mın dişlerine veremiyeceğim. Çünkü eminim ki, yeni bir | plân hazırlıyor. Fakat karımı, muhakkak kurtaracağım. Sa- na birşey söyliyeyim mi? * Sarayı basacağım. — Sen çıldırdın mı? — Hayır;çıldırmadım. Her tedbire başvuracağım. Bunlar- da muvaflfak olamazsak; tarih, Venediğin Doka sarayının be- nim tarafımdan — basıldığını kaydedecektir. İrini hâlâ ve hâlâ gözlerini tavandan ayırmıyan - Doğana dikkatle baktı. İrini, onun, en tehlikeli kararlarında — böyle * gayri tabil denecek şekilde çok s0- gukkanlı bir hal aldığını bi- lirdi.. — Bana yardım edecek mi- sin İrini? — Şüphen mi vardı Doğan. Neden böyle söyledin? — Hiçl.. Seni çok rahatsız ettim de... — Çocukluğu bırak!.. Bu gece ne iş gördün, onları da söyle... — Bir: Yunanlı - genci kür- tardım ve senin mahud mey- ÂAskeri fabrikalar İzmir silâh tamirhanesi satın alma komis- yonundan: GATOE UKN SN TEFUL haneye de ilk defa olarak git- tim. Daha doğrusu, yaralı genci sırtıma alıp oraya ka- dar götürdüm. Bu genç, galiba aslizadelerden biri imiş. Ho şuma gitti, merd bir çocuk, Üzun boylu, siyah saçlı, be: yaz, güzel bir genç. İrini birdenbire: — Tanıdım, tanıdım -dedi- zavallı gencin bir Venedik generalinin kızını sevdiğini de bilirim.. O gencin bütün aile efradı da kahraman, muharib, faziletli, — meziyetli, berkes tarafından çok sevilmiş ve | çok hürmet gören bir ailedir. Sevdiği kızı çok iyi — tanırım, Şımarık, müstehzi, zalim bir- şeydir. Aşk hakkındaki telâk- kisini bildiğim gibi, servet ve haşmete olan temayülünü de çok işittim. Halbuki diğer bi- çare bütün .servet ve varlığını kaybetmiştir. . — SÖONUÜ VAR — 1 — Askeri fabrikalar İzmir silâh tamirhanesi ihtiyacı için 1650 lira tahmio bedelli 120 ton lavamarin kömürü açık eksiltme ile almataktır. Te Satın alınacak kömüre ait şartname: tatil günleri dr şında kalan çalışma günleri içinde saat yediden on altıya kadar Halkapınarda rülür. SİyLi silâh tamirhanesinde gö- Açık eksiltme 11/10/937 pazartesi günü saat 14 de Halkapınarda sllâh tamirhanesinde müteşekkil komis- yonda yapılacaktır. N Belli kömürü vermeğe istekli- olanlar»124 liralık temi- natlarını İzmir mal sandığına yatırarak alacakları mak- buzlarile ve bu husüsa ait 2490 sayılı kanun muüci: | bince icab eden vesaikle birlikte belli edilen gün ve saatte komisyona mürâcâatlaı Kıymeti Mevkü dra 650 300 200 300 400 700 500 500 300 400 Faikpaşa mahallesi Namazgâh İkiçeşmelik Üzünyol Ulüyol Arap hanı içinde Arap fırını caddesinde 24-28:2-6-— 3334 Arnavut oğlu mescidi. Çiçek mescidi. Balıkçı mescidi Tahtalı mescid Hasanhoca mescidi. Akçalı Rumkuş mescidi, Batçı mescidi. bbgiliz bahçesi üzerinde Niğbolu mescidi. Dolaplı kuyu mahallesi Dolaplı kuyu mescidi. Merzifoni Mustafa paşa mescidi. Yukarıda yazılı hayratın mülkiyeti peşin para ile satılmak üzere açık artırmaya çıkarılmıştır. Ihaleleri 9 /10/ 937 cumar- tesi günü saat 10 da vakıflar idaresinde yapılacağı ilân olu- nur. Muvakkat teminat yüzde yedi buçuktur. 23, 26, 6 3310 İzmir gümrük muhafaza ta- buru satın alma komisyonun- dan: 1 — Tabur ihtiyacı için açık eksiltme suretile münakasaya, konuları 4767 - kilo makarnaya verilen fiat pahalı görüldüğün- den 2490 sayıh kanunun 43 -üncü maddesi ahkâmına göre münakasa on gün| temdit - edilerek ihalesi 8 /10/ 937 cuma günü saat 14,30 da yapılacaktır. Umum teminat tutarı 1191 lira 75 kuruş olup- muvakkat - teminatı 90 liradır. Şartnamesi her gün komisyonda görülebilir. 2 — İsteklilerin 2490 sayılı kanunun ikinci ve üçüncü mad- delerinde ve şartnamesinde yazılı vesikalarla muvakkat teminat makbuz veya banka mektuplarile birlikte İzmir Alsancak Bi rinci kordon 364 numarada tâbur mürâcaâtları. satın alma komisyonuna İzmir vakıflar müdürlüğünden Mezarlıkbaşında Vakıflar gazinosu üzerine inşa - edilecek 3477 lira 52 kurüş bedeli keşifli ikinci' katının münakasasına talip Ççıkmadığındah on gün müddetle temdit edilmiştir. İha- Tesi 15 Y10/ 937 'cuma' günü'Saat 15 tedir. Vakıflar imüdürlü: ğünde yapılacaktır. İsteklilerin her gün keşif, proje ve şartna- meyi görmek üzere Vakıflar müdürlüğüne müracaatları. 3475 üğünden | Çini teşvik'” edi yormuş! Tokyo, 5. (Radyoj —- Nan- | kin Rus sefirinin Moskovaya gitmesi, burada muhtelif şe- killerde - tefsir. edilmektedir. Bazı: mehalil, Çinin Ruğyadan yardım istediğini iddia etmekte | ve bazıları da Rusyanın, Ja- ponyaya ilâmı harb için Çini teşvik etmekte - olduğunu ileri sürmektedir. İtalyada iktısadi otarşi Roma, 4 (A.A.) — Merkez korporasyon komitesi 11 İlk- teşrinde Mussolininin - riyase- tinde toplanarak milli bir ik- tısadi otarşi plânı hazırlıya- caktır. İspanyol çocukları Moskova, 5 ( Radyo ) — Cumhuriyetçi İspanyadan iki bin çocuk daha getirilmiş ve Leningrad hava'isine gönderilk- miştir, Şimdiye kadar İspanyadan Rusyaya getirilen küçük ço- euklar, on bini bulmaktadır. Yunan manevraları muvaffakiıyetle de. vam ediyor Atina, 5(A A.) — Gazete- ler, kralın, veliahdın, prens- lerin. ve Başvekil Metaksasın huzurile Makedonyada yapıl- makta olan askeri manev a- ların ehemmiyetini — kaydet- mekte ve manevralar, netice- sinde Yunan ordusunun silâh, talim ve terbiye bakımların- dan elde ettiği muazzam te- rakkilerin tebarüz edeceğini yazmaktadır. Matbuat Yunan ordusunün Balkan orduları içinde kendi- sine lâyık olan mevkiü tekrar elde ettiğini ve millet tara- fından bu hususta yapılan fedakârlığın yerinde olduğunu ilâve etmektedir. Foto Or İNÖNÜ Cad, No. 20 Atölyede En güzel pozlar çekilir. İ Amatör işler Temiz çabuk ucuz yapılır Devrim Kitabevi Sahibi: MİTAT Bütün mektep - kitaplarini en müsait şartlarla satışa çı: kardığını sayın öğretmenlerle müşterilerine arzeder. Adres: İkinci Beyler sokâ- ğında 85 humara. ZAYİ Müflis J). M. Tarantoya ait İzmir Esnaf ve ÂAhali Banka: sının yüz liralık 33 numaralı hisse - senedinin zayi olduğu anlaşıldığından, yenisi çıkarı- lacağı ve eskisinin hükmü ol- madığı ilân olunur. J-M. Taronto illâs idaresi Avukat Cemal Çançar Tribuna igazetesinin bir makalesi.. Roma, 5 (A.A.) — Tribuna gazetesi İspanya meselesi hak- kındaki Fransız-İngiliz notasına dair Londradaki muhabirinin bir makalesini neşretmektedir. Bu makalede ezcümle denili- yor ki: İngiliz matbuatının Hariciye Nezaretinden mühem olduğuna şüphe olmıyan ve İtalyaya ve- rilen notaya menfi bir cevap verilmesinin çok ağır neticeler doğuracağına dair bulunan neşriyatına rağmen İtalyan ce- vabı menfi de olsa öyle iddia edildiği gibi Bundan vehim neticeler çıkamıyacağı intibaı mevcuttur. Lavaro Fascista gazetesinin Londra muhabirine göre de Fransız - İngiliz teşebbüsünün ehemmiyeti daha — şimdiden azaltılmak isteniyor. Taki İtal- yan cevabı menfi çıkarsa va- ziyet ciddi bir şekil almasın. Ayni gazetenin Paris muha- biri de- diyor ki: Fransız-İngiliz notasının ha- vaya kılıç sallamaktan başka birşeye yaramıyacağı burada yavaş yavaş anlaşılmağa baş- lamıştır. Rormmanya Türk dövizini kuvvetli dö- vizler meyanına köydu.. Ankara, 5 (A.A.) — Ro- manya idhal rejimi idhalâtçı memleketler paralarını kuv- vetli ve zayıf diye ikiye ayırı- yor vekuvvetli dövizi saydığı memleketlerden gelecek mal- lar için idhalâtçıdan yüzde 38 nisbetinde bir prim aliyordu. Türkiye dövizi — kuvvetli memleketler arasına konmuş- tu. Bu suretle resmi kuru 80 ley olan bir Türk lirası primle beraber 110 ley ediyor ve binnetice Romanyaya ihraca'” tımız ve zayıf dövizli memle- ketler arasına giren rakibles rimiz karşısında vaziyetimiz güçleşiyordu. ğ Bu vaziyete nihayet vermek için hükümetimizce yapılan teşebbüsler semeresini vermiş bulunmakradır. Hâlen Türk lirasının Romen milli banka> sındaki kuru alışta S1, satışta 85 Leydir. Selâhiyetli bankalardaki kur ise alışta 84,5, satışta 185 leydir. Yani eski “resmi küra yakin bir kür teesslis etmiştir. Bu vaziyetin aşağı yukarı durmuş olan Romanyaya ih- racatımızı yeniden temin ede- ceği ve kliringin işlenmesini kolaylaştıracağı tabiidir — © )|Yugoslav-kabir esin- deki sön tadilât — Başı T jinci sahifede — Belgrad, 5 (Radyo); — Samort- ra gazetesi, B. Stoyadinoviç kabi- nesinde yapılan tadilâttan — bahse- derken yevi kabinenin vazilesini görmeğe her cihetçe muktedir ve kuvvetli olduğunu kaydediyor. Kabinedeki tadilât, dış politi- kanın — takviyesi- maksadile — yapıl. gaştar. Buldan belediye rğisliğiıiden Projesine göre yapılacak olan 24963 lira 15 kuruş bedeli keşifli içme su yolunun, boru ferşi ve sair inşaalı kapalı zarf usülile eksiltmeye- kopularak - 29 Eylül 937 çarşamba günü ihale ması günü edilecektir. Müşteri çıkmadığından — pazarlıkla - yaptirıl: kararlaşmıştı. - Taliplerin; 1 Teşrinisani 937 — pazartesi saat 15 şe kadar Buldan - belediyesine ve Denizli vilâ- yeti Nafıia müdürlüğüne müracaatları ilân olunur. 6 10 14 19 3478 ' münakalât A ö v .nzpı 6 İlkteşrin 957 Çin-Japon harbi — Başı T inci sehifede — A harlı gernile farının 48 sani xarfında — hareki gimeleri Tâzun gelmekte olduğup! bildirmiş.erdir. Çinlilerin japon harb gemile rimin limana girmelerine manvi © mak için dalgakıranı bel bulundukları Beş Ameri: mek — tasavvurunda tahmin edilmektedir. kan harb gemisi ile bir çok İngi | lix ticaret gemileri hali hazıtdt Chefaoda bulunmaktadır. Şaoghay, 5 (Radyo) — Şid: detli muharebeler olmuşsa dâ iki taraf mevzilerinde de hiç: bir değişiklik yoktur. Mühim miktarda Çin askeri dahâ ğınzhıy cephesine gelmiştir. anghay merkezinde bulunan ve 30,000 kişi olduğu tahmin edilen Çin kuvvetlerinin taar* ruzu 13 saat sürmüş ve çok kanlı olmuştur. - Zayiat mü> himdir. Japonların, Şanghayda ka: raya çıkışlarındanberi yapılan harplerin hepsinden dehşetli olan bu harpte Japonlar, mu kavemet göstermişlerdir. Jar pon gemileri de bombardı" mana iştirak etmişlerdir. Şanghay, 4 (A.A.) — Çin lilere bilhassa cenub limanlâ' rından gelen çÇok müktarda silâhlar Japon makamlarınca endişeyi — mucib | olmaktadır. Malüm olduğu veçhile Japon: lar ablukayı tatbik etmekle beraber - taşıdıkları yük ne olursa olsun ecnebi gemileri" nin serbestçe seyrüsefer et melerine müsaade etmekte* dirler. — Bazı mahfillere göre, Jar ponyanın yakında taizı hare: ketini değiştirmesi ihtimalden uzak değildir. p Nankin, 4 (A:A.) — Resmi bir tebliğde bildirildiğine gö: “re, dün 'Lotien” Liuhangda şiddetli bir çarpışma olmuştur. Çin kıt'aları merkezdeki köy” leri işgal etmişlerdir.” - Çin hava küvvetleri Yangt sepooya bir akın yaparak Jar pon takviye kuvvetlerini imhâ etmişlerdir. NÇN - Japon küvvetleri “Şimal is- tasyonuna bir hücuma teşeb" büs etmişler 'ise de” İngiliz müdafaa hattının mükavemeti ile” karşılaşmışlardır. “Sevkul: ceyş sebebler dolayisile Çin kıt'aları Lotien Liuhöng bo- yunca bin metre kadar geri çekilmişlerdir. Bu süretle yar pılan hareket Şanghay cep” sinin üumumi vaziyetine hiç bir fenalık getirmemiştir. Japon kuvvetleri de merkezden geri gekilmişlerdir. Fakaf Chapei Pontung üzerinde Şiddetli bir bombardıman hüküm sürmek- tedir. Japon bömbaları baz! Çin âskeri müdafaa noktala mıada düşmüştür. Poasing yolunda - şimal is- tasyonu taraflarında şiddetli bir çarpışma vardır. Fakat Japonların hücümlafı geri püs- kürtülmüş ve bu suretle düş” man — taarrüzu — muvaffakıyeti bidayette kırılmıştır. Şanghay, 5 (ACA.)— Bütün Şanghay cephesinde sabahtan akşama kadar çok - şiddetli muharebeler devâmi etmiş fa: kat Çin-Japon' mevzilerinde kayde - değer bir - değişiklik husule gelmemiştir. Tokyo, 5 (AA.) — Polis halkçı cephe lehine propa" gandada bulunan Tokyo umum sendikası — reisini tevkif etmiştir, Geçen Nisan bu , sendikâ gürültülü bir grev ilân etmi$ fakat bu grev hükümetin şid* detli müdahalesi üzerine yâ'* — rıda kalmıştır.