6 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

6 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

lngıltere, Şarkta Japon, ile çarpışamazmış! ——— e— | |k. Misi, namındaki adım muhakka - Çünkü Akdenız meselesi varmış Bir Alman gazetesı de, Rus_ya ve Fransa ara- sındarzı pakta şiddetle hücum ediyor Son gelen A dikkat | dur. Resmini eve | niz ise bile son günı 1 laka görmüşsünüzdür. Y Yetmiş in anlıyaca oit giliz lira armuş sonra sarışın, genç, nişenlanmış. y inin, otomobild den adamın İngiliz duğunu herha mediklerini, esasen, lin üzerinde - İngiliz bayrağı | göründükten sonra ateşe der- hal nihayet verildiğini temin etmekle bersber — hâdisenin ehemmiyetini de gizlemiyorlar. Deutsche Allgemeine Zei- on yedi yaş ata- seliri. ol sındaki mesafed bir batın Bu zaman içinde insan baba, nine, dede bile vardır. ana, ahmin e a olabilir. Amma, bizim ihtiyar Nesi- mi paşanın gönlü herdem taze olacak ki, bütün bu hakikat- leri bir tarafa atmış ve bu Avusturyalı kıza nişanlanmış.. Hani bir gazel vardır: Gönlümüz benzer bahara ihtiyar olsak ta biz. Geçmeyiz gülden güzelden hâksar olsak ta biz. Derler ya, Nesimi paşa da böyle düşünmüş ve nişanlısını Kahireye çağırtmış. Kız, tay- yareye atlıyarak Kılıırey: gel- miş. Gazetelerde gördüm: On yedilik baharın bir fidan üstündeki bütün çiçekliğini taşıyor. Bizim Nesimi paşa, kelleyi, kılığı düzelterek koş- müş istikbal etmiş. Fakat er- tesi gün gördük ki, kuş ka- festen uçuyor. Sebeb ne imiş bilir misiniz? Genç kızın Müslüman işi nikâhı kabul etmumesı Fransızların son ordu manevrasında General Hering Fransız ve İngiliz Milli Müdafaa Nazırlarının önünde manevranın umumi! kritiğini yapıyor “Böyle bir iddia Sovyetlerin | manya tarafından her işaret tung diyor ki: itibarın artırmaktan ziyade, M. | olunuşta Fransamın çıkardığı *Herhalde İngiltere, bu bâ- | Cemiyetinin ne kadar yanlış | yaygara hatırlanacak olursa, diseyi büyültmek ve vaziyeti | bir. yola gösterir. | muhterem — muharririn bu id- büsbütün müşkül bir safhaya | Generalin bundan sonra, bol: | diasına bilhassa ehemmiyet sokmak — niyetinde değildir. | şevik tehlikesinin vermemek, elden gelmez. An- Sonradan pişmanlığı mucip | mevcut olacağını ileri sürmesi, | cak bir Fransız generalinin olacak vaziyetlerin kolayca ih- | öyle bir boş fikirdir ki, hatta | böyle birşeyi inkâr ve reddet- das olunduğu zamanlar artık | bizzat Fransada bile tutuna- | mek şöyle dursun, bilâkis onu geçmiştir. İngiltere, Japonya | mamıştır. Her halde muharrir | paktın en kıymetli tarafı olarak ile herhângi bir kavgaya gi- | de bunu anlıyarak, paktın en | görmesi, bütün Almanlarda rişmeğe taraftar değildir. Uzak | kıymetli tarafını -Almanyayı | haklı bir infial uyandırmalıdır. Şarktaki durumun — vehamet | “tehdit, edişinde görüyor. İşte | Eğer bu nevi metodlar, bey- kesbetmesi, gerek meselenin | “Milletler cemiyetinin çevresi | nelmilel — politikanın esasını mahiyeti, gerek zamanın çok içinde vücut bulan bu mınta- | teşkil edecekse, ©o zaman, erken oluşu itibarile, kat'iyyen | kayj paktın, sağlam bir devletler arası mü- İngilterenin işine gelmemek- | heri Almanyanın mütemadi- | nasebatını imkânlaştıracak olan tedir. Zira Akdeniz vaziyeti, yen tekrar edip durduğu fikir- | emniyet atmosferini beklemek, henüz düzelmemiştir. Amerika | j., 4 budur zaten. herhalde - büyük:<bircinnet hükümeti, her türlü mes'uli- | — baktın hakiki çehresine Al- | olur., yetten kaçınmaktadır ve İngil- — ——— LA tere, herhangi bir Şark poli- Manisada Etlinin teklifi tikasına girişmek için kâfi . . — |B. Çemberlayn tarafından derecede hazırlıklı değildir. , S$por faaliyeti Freddedildi. 28 tarihli Frankfürter Zeci- | — Manisadan yazılıyor: Londra, $ (Radyo) — Baş: tung, Japon hükümeti tara- İki yüz bin liraya yapılacak | vekil B. Çemberlayn; Avam fından Londraya - verilen iza- | olan stadyom faaliyeti kısa | kamarasının, Çin-Japon mese- hattan bahsederken, İngiliz | bir durgunluktan sonra tekrar | lesinin müzakeresi için fevka: hükümetinin biraz daha uysal | başladı. Yer düzeltilme işi | lâde toplantıya çağırılması hak- davranması veya Japonya tara- | bitmek üzeredir. T. S. kuru- | kında B. Etli tarafından vuku: fından — ileri delâili | mundan alınan bir emrile bu | bulan teklifi reddeylemiştir. kâfi bulması bazı manilerin | sene - birinciliklerin — burada | — Çin-Japon meselesinin mü- mevcud bulunduğunu batırla- | yapılacağı bildirilmiş olduğun- zak*resi, matad içtimadan bir tıyor. Bu gâzeteye göre mes- | dan işlere yeni hız verileceği | yün evel toplanacak elenin kolay kolay kapanma- | tabiidir. Stadyom dört senede AÂvam bemizünede Hapla ikmal edilecektir. 16-40 eba- | caktır. dında bir yüzme havuzu, 4 sını güçleştiren - sebeplerden birisi de, Japonya Çine karşı resmen harb ilân etmediğine | tenis völeybol yeri, | Avrupa sulhu ç göre, bitaraf bir devlet mü- | manej antrenman |Şimalden gelecek tehlike messilinin, bayatını tehlikeye | sahası, banyo, soyunma yeri, | İle karşı karşıya İmiş koymadan, akredite olduğu | atış dairesi ve tribünleri idare Londra, 5 (Radyo) — Deyli bir memlekette seyahat ede- | odası ile Madisaya bir yenilik | Telgraf gazetesi, yazdığı bir meyişinin bilfiil anlaşılmasıdır. | verecek olan bu stadyom yal- | makalede hulâsatan diyor ki: DA nız bir boşluğu doldurmakla “Dört garb devleti arasın- kalmıyacak belki Manisada | da bir ittifak olmazsa, Avru- dolgun, canlı bir spor muhiti | pada sulhun tesisine imkân de uyandıracaktır. yoktur. Zira şimalden gelen Vali Lütfi Kırdarın takdire | tehlike, günün birinde dünyayı değer bir eseri olan bu stad- | altüst edecek derecede tehli- yom karşısında yeni bir faa- | kelidir.,, liyet daha lâzımdır ki, o da | aeaamamaraaa AAA aa bölge ve kulüb idarecilerine | alâka ile beklemektedir. düşüyor. Kulüblerde — ıslahat 936-937 devresinde birkaç ve bu müesseselerde yeni va- | maça inhisar eden” Manisa ridat lâzımdır. Temaslar artı- | spor durgunluğundan ve buna rılmaldır. Yani kulübler ve | inzimam eden Yıldırımspor sporcular vaziyetini de ayni | kulübünün —muhtelit takıma mekte ve Sovyet Rusyanın | düşünerek gençliği harekete | iştirak etmemesi ile ve pek Milletler cemiyetine girmek | getirmek ve halkın alâkasını | kısa bir zamanda derlenen suretile Avrupa ahengindeki | artırmak gerektir. Manisa karışık takımının bu yerini yeniden işgal ettiğini $ Manisa muhteliti pazar Balıkesirde yapacağı söylemektedir. İşte mevzubahs | günü Balıkesirde Balıkesir | temas bura spor sevenlerini bülten bu noktayı ele alarak | muhteliti ile — karşılaşacaktır. | merakla bekletmektedir. Ne- | idyor ki: | Sporcular mehafili bu teması ! ticeyi ayrıca bildireceğim, saptığını nasıl olsa imzalanışından- turyalı, evlenen bir kız, böyle bir id- diada bulunmaz. Çünkü bun- lar, daha evelden konuşulup balledili. Bu meyanda çıkan diğer bazı şayialara da benim aklım yatmıyor doğrusu.. Diyorlar ki, son dakikada Nesimi paşanın — doktorları, kendisini izdivaçtan menet- mişler. Gene diyorlar ki, Nesimi paşa kıza, vadettiği on bin İr_ıgiliı lirasını vermekten çe- inmiş. Bana kalırsa, bu derhal ay- rılışın sebebi başka olsa ge- rek! Avusturyalı kız, — mazisini yakından görüp te arada bu: lunan dağlar kadar yaş far- kını kavrayınca, ne nikâhı dü- şünmüştür, ne paşanın altınla- rını, ne de İiralarını.. Genç- likte mide ve servetten evel, kalb gelir. Bir kalb ve onun marifetleri uğrunda, dünyalar sarsılıyor.. Geçenlerde — eski "İngiliz kralı Dük dö Vindsor, sev- diği kadına malik olmak için tacı, tahtı, serveti, haşmeti ve dünyanın en büyük impara- toru unvanını fırlatıp gitmisti. Avusturyalı kız da, ömrünün »sonuna yaklaşan paşaya bak- miş ve ayağa “kalkıp - isyan eden kalbinin sesini dinle- yince, pılıyı pırtiyi toplama- dan hemen ertesifgün kaçıp gitmiş olsa gerek. Ne dersiniz; bu cihet akla daha yakın de- ğil midir? Çimdik sürülen olan sahası, kısmı, .. Fransa - Rusya paktı: Dt. dipl-politische Korres- pondeaz namındaki — gazete de bir Fransız generalinin, Fransız gazetelerinin birinde, Rus-Fransız paktı. hakkında çıkan makale serisini ele ala- rak tenkit ediyor. Bültene göre general, pak- tın, askeri bakımdan hiç de Fransa lehinde olmadığını ileri sürdükten sonra meselenin bir de siyasi cephesini tetkik e- pazar Mu dmazel Mobel garip vı!-.ı,-ııı ki, imler bile bunlar karşısında şaşırıp kal- maktadırlar. Bilhassa “ Talâk sebebleri hazırlamak ., büyük bir san'at olmuştur. Bunlar arasından bir tane- sini, Londrada geçen bir hâ diseyi biz de yazıyoruz: Londranın en büyük kon- serve fabrikalarından birisinin sahibi olan Mister Rişar Bey- ting, bir talâk davasının mev- zuudur. Dava, Bay ve Bayan Beyting ve Bayın sevgilisi Mayel Bek arasındadır. İngiliz gazeteleri bu üçüzlü davanın sebeb ve esasları hak- kında şu malümatı vermek- tedirler: Mister Beyting, Mayel Belki hiç beklemediği bir zamanda görmüş ve tanımıştır. Bir sa- bah, Leht Stritte bulunan ko- nağına asansörle çıkarken, ga- rip bir hâdise olarak asansör bozulmuş ve Bay Beyting de beklemek mecburiyetinde kal- mıştır. Bu asansörde Madma- zel Blek te vardı; asansörün ani olarak durduğunu görünce, konserve fabrikatorunun elle- rine sarılmıştır. İşte bu dakikadan itibaren konserve fabrikatorile Madma- zel Mayel Bek arasında hissi bir münasebet başlamış, yaşlı Bayın kalbi genç kıza tama- mile akmıştır. Böyle bir tesadüle can kur- ban diyeceksiniz, değil mi? Halbuki bu hâdise bir tesa- düf eseri değildir. Madmazel Mayel Blek te, tesadülün ha- zırladığı bir kız değil, fakat fabrikatorun — bababasının en yakın dostudur. Hâdise tama- men ihzar edilmiş ve B. Bey- tinği aile bukukuna riayet suçundan cürmü meşhud halinde tutmak için tertib olunmuştur! Bu plân veya tuzaktan ha- beri olmıyan fabrikatora, genç ve- güzel kız randevu verirken: ademi — Umumi yerlerde buluş- | mak bizim için çok tehlike: lidir! Demiştir. Zengin bir adam olan fab- rikator, genç kızla rahat, ra- hat ve başbaşa kalmak hemen hususi bir ev kiral, mıştır. Fabrikatorun karısı çoktan istediği talâkı, artık kolayca elde edecek vaziyete varmıştır. Ayrıldıktan - sonra da, mekte olduğu gene delikanlı ile serbestçe yaşıyacaktır. Bayan Beyting ile madma- zel Mayel Blek, aralarında şu seviş | kındaki | tebliğle tekzib edilmiştir. Rolü oynuıyan zevce suretle anlaşmışlardır: Matmazel, fabrikatoru baş- tan çıkaracak ve zevcesinden ayrılmasını temin edecek fa- kat fabrikatorla -isterse- evle- nebilecektir. İş mahkeme salonuna ka- dar plân dahilinde ve mü- kemmel surette — yürümütür. Kadının kalbine taallük etme- miş olsaydı, bu işin plân da- hilinde — neticelenmesi belki mümkün olacaktı. Mahkeme safhaları evvelâ fabrikatorun aleyhinde devam etiniş, fakat sonlarında cephe değiştirmiş ve maznun sandal- yesindeki fabrikator, müddei mevkiine geçmiş, müddei mev: künde olan bayan da maznun sandalyesine oturmağa mec- bur kalmıştır. Bir sihirbaz eli değmiş gibi vukua gelen bu tahavvülün sebebi nedir? Çok basit: Bayan hesabına, ihtiyar bayı baştan çıkaran matmazel Mayel, bayanın genç âşıkını da baştan çıkarmış, daha doğrusu bu âşıkı çok sevmiş ve neticede, bayanın kocası aleyhine kürduğu plânı hâki- me izah etmiştir! vzarn: Patronlar Zam yapmağa mecbur oldular Şikago, 5 ( Radyo ) — Şi- mendifer idareleri, grevin önü- ne geçmek için memurlarla amelenin maaşlarına zam yap- mak mecburiyetinde kalmış- lardır. Kumpanyalar, bu zam dolayısile senede otuz. beş milyon dolar İazla vermeğe mecbur kalıyorlar. Yalanmış Paris, 5 (Radyo) — Fran- | sanın, Cumhuriyetçi İspanyaya tahtelbahir göndereceği hak- haberler, resmi bir Milâno - Bükreş Hava seferleri başladı Bükreş, 5 (Radyo) — Milâ- nodan, Belgrada- uğrıyarak — buraya gelecek olan ve ayni yolu takiben Milânoya döne- | cek tayyarelerin ilki bugür Romadan buraya gelmiş ve — karşılanmıştır.