27 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

27 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

“Bayfa 9 Kritik ve otokritik: Kahraımmnanlar Kadretli ve müdalaa iaanmıyoru: yıldırıcı Banun 2? titriyor üz ruz. Ve bunuu Türk anası, —yavrasunu, arkamı devletin milli Türkiy ir ki, Yardan şimdiye k. yerek, Bugönkü Bunun için bekliyecekti. ederdik. eni devir, mille munu dikte etmişlir. Türk çocukları, vetlerini beslem n &n Evelisi g analar onların anaları, babo deşleri gibi ağlamıştı. Hü vermişti. Fakat bakın, kazaya kurbun Türk bavacılığına iaanlarımı, » dedikleri — bağlılıklarım bir aa talimlerine devam etmişlerdir Bu baber gösteriyor ki, ölenler . Düa, anaları kadar derdli edenlerin anaları kadar da emin, b yorduk. Tevfik Aytan, mad Akhan, T o bu gökler bir tecavüze fakat Ferid Orba, k göklerinde Türk çocuklarının muval fakıyeti v Kâşki he; gibi bir vazile oularınki bi bir beklese, zi Sürat rekorul! 100 Metre koşusundaki re- | koru Amerikada Masen Con- son adlı bir zenci kazanmış- tır. Bu zenci, 100 metreyi 10 saniye ve saniyenin beşte bi- rinde katetmiştir. Yani sani- yede 9 metre 80 santimetre koşan bu delikanlı saatte 35 kilometre 280 metre koşacak demektir. İnanılmaz bir hâdise! Londraliı Bayan Nikolson tam otuz senedenberi iki göü- zünden de kördür. Geçen gün evinin inmiş ve gözleri görmediği için başını bir elektrik kablosuna şiddetli bir şekilde çarpmıştır. Başında çok derin bir ağ- rile dönen Bayan, beş gün hasta yatmış, başının ağrısını çekmiştir. Fakat beşinci gün ağrılar dinince kadının gözleri de açılmıştır. Dava meraklısı bir adam Belgradda ası! işi kimyager: lik olan Bay Paniç adlı bir adam bininci davasını ikame etmiştir. Ve bu bin davadan 800 ünü kazanmıştır. Davaların çoğu ehemmiyet- mahzenine siz sebeplere istinat etmekte- dir. Meselâ, kiracılarından bi- risi, kirayı üç gün geciktirirse, Bay Paniç soluğu mahkemede alırmış! Hırsızın başına gelenleri! Almanyada Munster şehrin- de bir hırsız bir adamın ce binden bütün bir elli Jiralık çalmıştır. Hırsız bu parayı bir kutu içinde bir dolaba kapat mış aradan bir müddet geç- tikten sonra parayı almak is- temiş fakat yerinde bir miktar kâğıt kırpıntısından başka bir- şey bulamamıştır. Parayı, hırsızdan evel siçan lar yimiş! Kavun ve yıldız! Sinema Yat ahıminin bu aslen di resmen Fraasız yıldı zını, Harri Bu adamcağızın Boru kim bilmez! hayatta en içindie ki, deniz, enun aziz başını, lere, bavalarını da bir dar, koca diyor çim bile bu acı haberi d zal ölüm, ziyade sevdiği kavundur! O kadar ki: — Bana takdir. ve tebrik var olmuyan bir milli varlığa kuvvetlarimizin 1 diregi olan ve hava rinia nemiai gizli- füdafan teşkilâtına terlim © bir kahramanlığın ve kahramaaların eseridir. hep kahramanlar ve kahramanlık denizlerini ve kurasını müdafaa e alımak İlüzu- Türk zırbı kadıalı adır erkekli hava kuv- 1 vermiş olduğumuz haberi, âtün Ankura, butu babaları, kard milletten bir aile duymuş ve er onların kar yapı giden urkadaşlarımın — acılarım ine karşa bes kaybetimemişler uçuş ve atlayış de, kalanlar da kahramandırlar. milleti ağamuz aaman, uçarken düşen ve atlayış — talim devam ve mağrur bir memlekette yaşı: Tikmet Özalpay, Nureddin Motlu kta devam edeceklerdir. Ve ya: z edenleri tepeliyecek kanad. gereceklerdir. ölümden sonora da onlarınki B(lınn Belge için bir buket kıymetli çiçek yerine bir Türkiye kavunu he- diye ederlerse, çok memnun kalırım! Dermiş! Kavunlar hakkında da şu mütaleayı yürütür, ve: bir dosta ben- zerl İyi bir dost bulmak için nasıl hareket edilirse, iyi bir kavun bulmak için de 30 ta- nesini tecrübe etmek lâzımdır! Dermiş! Eşek ve... Zevcel Belgraddan Royter Ajansı bildiriyor: Yugoslavyanın dağ köyle- rinden bir delikanlı geçen sene eşeğini vermek suretile bir zevce almıştır. ise, aradaki bazı geçimsizlikler hasebile bu karı ve koca ay- rılmağa karar vermişler - ve zevç, bir eşek ve yüz dinara bir başkasına dev- retmiştir. Buna inanmak değil mi?, rusu! — Kavun, zevcesini lâzim mı, Bilmiyoruz, doğ- ü Ziyaret İzmir İngiliz General kon- solosu, dün Vilâyette Vali B. Fazlı Güleci ziyaret etmiştir. Bu sene | K— Cumhuriyet bayramı İşçilere.çı'fte gün- delik verilecek Cumhuriyet bayramı müna- sebetile resmi dairclerle mü- esseseler ve mektepler ikibu- çuk gün kapalıdır. O gün hu- susi müesseselerde çalıştırıla- cak işçilere İş kanunu muci- bince çifte gündelik verilecek. tir. Cumhuriyet bayramı mü- nasebetile tatil yarın öğleden sonra başlıyacaktır. Yeni bayrak kanununun tat- bikine Cumhuriyet bayramında başlanacaktır. Bu tarihten sonra gayri nizami bayrak çekmek suçtur. Onun için her müessese ve ticarethane sahibi Cumhu- riyet bayramında mağaza ve dükkânlarını süslemek için bay- rak tedarikile meşguldürler. Bayrak âmilleri, bu mecburi- yetten hayli istifadeler temin etmişlerdir. Cumhuriyet bayramında Berber dükkânları kapanacak Berberlerin Cumhuriyet bay- ramı günü dükkânlarını kapa- edilmekte idi, Berberler cemi- yeti reisi Kâzım — Akkaplan, dün belediye reisliğine müra: caat ederek Cumhuriyet bay- ramı günü berberlerin dükkân- larını kapamağa mecbur olup men kendisine verilen cevapta kanun mucibince bütün ber- ber dükkânlarımn 29 Birinci” teşrinde kapalı bulunacakları, diğer günler açılabileceği bil- dirilmiştir. Yaş üzüm ihracatı Londraya gönderilen son parti çok iyi gitti Üzüm Kurumunun bundan 15 gün evel son olarak Ay- valıktan sevkettiği yaş Kozak üzümleri, Londraya varmıştır. Dün Londradan Kuruma ge- len bir telgraf haberinde, Erna | vapurunun, oraya vardığı üzüm- | lerin soh ambalâj usullerile bütün nefasetini muhafaza et- mekte bulunduğu — ve der- hal satışa arzedileceği bildi- rilmiştir. . Bayrak satışı hararetlidir yıp kapamıyacaklarında tereddüd olmadıklarını sormuştur. Res- 27 İlkteşrin 937 EHıl a “İ—EİLEİA |Güzel bir teşebbüs Çocuklarımıza Himayeietfal cemiyeti mer- kezi, hiçbir. taraftan yaârdım göremiyen ve sokaklarda do- laşan kimsesiz çocukları sinc- sinde toplamağa ve her cihet- çe yardım ederek bunları bü- yütmeğe karar vermiştir. Cemiyet, bu iş için Karşı- yakada bir yuva kıralıyacak- tır. Bu hususta bütün hazırlık- lar ikmal edilmiştir. Himayeietfal cemiyeti, bir ay zarfında muhtaç 22 ilkokul talebesine 1290 metre ve 416 lira kıymetinde kumaş ile 450 Bralık muhtelif yardımlarda bulunmuştur. Keçecilerde bir vak'a E sepatitee ürllr Bağdadlı Hasan, otel kiracısına |hücum etti Evelki gece — Keçecilerde Abdülkadir Paşa hanında bir vak'a olmuştur. Handa oturan Bağdadlı Ha- san adında biri, kendi oda- sında n diğer han müşte- rilerinin gece vakti yastıkları- nin altlarını kurcalar ve para bulursa alırmış. Bazı kimse- lerin şikâyeti üzerine Abdül- Kadir*Paja lindi "ei B Hasan, kendisini handan çı- karmıştır. Buudan canı sıkılan Bağ- dadlı Hasan, gidip bir mey- hanede fazlaca rakı içtikten sonra hana gelmiş: Demiştir. Bunun üzerine B. Hasan da: — Evet kovuyorum. Ceva: bını vermiştir. Bağdadlı Hasan, bu haka- ret karşısında han müsteciri- nin üzerine atılmış ve ceketini parça parça etmiştir. İşe za- bıta müdahale edince Bağ- dadlı Hasan — tutulmuş, — adli- yeye verilmiştir. B. Âdil Yergök / Vilâyet Baytar müdürü Bay Âdil Yergök dün Menemene gitmiştir. Orada aşım dura- gındaki hayvanları muayene edecektir. — Sen beni kovuyor musun? Paraşü!çü gençler Bugün Ankaraya gidiyorlar İzmir Türkkuşunun 22 plâ- nörist ve paraşütcüsü bugün ekspresle Ankaraya gidecek- lerdir. Paraşütçü ve plânörcü İz- mirli gençler, Ankarada yapı- lacak Cumhuriyet bayramı ge- çid resmine iştirak edecek- lerdir. Umumhane ka- dınları arasında bir vak'a Umumhaneler arasında umum- haneci Arab Melekle, Galibe arasında rekabet yüzünden bir hâdise çıkmış ve Arab Melrk galibeyi dövmüştür. Dün geç vakit bu davanın meşhud suçlar mahkemesinde duruşması yapılmıştır. Alâka: darlardan başka, genel evler arasındaki sermayeler de mah- kemeye gelmişlerdi. 'Arab Melöğin eörmü sabit görülmüş, beş gün hapsine ve elli lira para cezasına mahkü- miyetine karar verilmiştir. Arab Melek derhal tevkif ediümiştir. Sıtma mücadelesi Faaliyet genişliyecek Sıhhiye Vekâleti sıtma mü- cadele teşkilâtının bir yıl faa- liyet sahasını genişleterek Bay- raklı ve Karşıyaka mıntaka- larında da mücadele faaliyetine geçeceğini yazmıştık. Teşkilât için Karşıyakada Soğukkuyuda bir daire kira- lanmış, bir doktor, dört sıh- hiye - ve bir fen memuru bu mıntakaya — tayin edilmiştir. Yeni teşkilât, 15 İkinciteş- rinden itibaren faaliyete geçe- cektir. Bu sene, — Hacıhüseyinler, Dedebaşı, Şimikler, Salhane, Bayraklı ve Bostanlı mıntaka- sında esaslı surette sıtma mü- cadelesine geçilecektir. Etibba odası kongresi İkinci mıntaka Etibba odası kongresi, Cumartesi günü saat 17 de Memleket hastanesi salonlarında toplanmış, fakat ekseriyet olmadığından İkinci- teşrinin on beşinci Pazartesi günü gene ayni salonda ve ayni saatte içtimâaı kararlaş- tırarak dağılmıştır. Seviye itibarile yekdiğerlerinden farklı şahsiyetlerin tabiat ve mizaçlarile alay eden ve bunların içyüzlerini meydana vuran eğlenceli ve zevkli filim ile Karımı ihmal ettim cezamdır diye feryad eden ve aşkı uğrına sinir buhranına uğrıyan bir kadının ıstırabı ve intikamını tasvir eden iki büyük filim TAYYARE Sinemasında Görmek üzere şimdiden hazırlanınız 1 -- Aşk Şükranı Yıldızlar filimi diye nam alan bu filim GABY MORLEY.ELVİRE POPESCO.LEFA- UR - RAILMU - DUVAL - VICTOR FRANCE Gibi beş Fransız artisti tarafından temsil edilmiştir 2 -- Operada bir gece Aile hayatının inceliklerini musavver hissi ve içtimaf aşk filimil Oynıyanlar: PARAMOUNT Güstav Frohlich - Lida Barova JURNAL SEANSLAR: Operada bir gece 3 ve 7,20 de Aşk şükram 4,50 ve 8,45 de cumürlesi, pazar 1,15 de Aşk şükranı ile başlar Fiatler: 30 40 50 Kr. | İtalya Kliring hesapları Her halta neşredilecek.. Hükümetimizin, ihracatçılara kolaylık olmak ve mallarımızın sürati temin etmek için kliring hesaplarında ala- caklı olduğumuz memleketlere vaki olacak ihracat bedelinin Merkez Bankasınca derhal fi- nanse edilmesi hakkında” bir karar aldığını ve bu kararın bütün tüccarlarımızı -sevindir- diğini yazmıştık. İktısat Vekâleti, kliring he- sapları vaziyetini her hafta neşredecek, alâkadarlar bu memleketlerle aramızdaki he- sap vaziyetini istedikleri zaman bankalar ve ofis şubelerinden öğrenebileceklerdir. Vekâletin ilk tamimi dün Türkofis şubesine gelmiş ve alâkadarlara tebliğ edilmiştir. Bunda, 16-10-937 tarihindeki kliring — hesapları satışında vaziyetine nazaran bizden alacaklı mem- leketler gösterilmektedir. Bu memleketlere vaki olacak ih- racat, her birinin hizalarında gösterilen alacakları yekünile mahdut olmak üzere ve tekikn bazı banker ihtiyati tedbirler baricinde faizsiz olarak Cum- huriyet Merkez Bankasınca he- men finanse edilecektir. Muhtelif memleketlerin 16- 10-937 tarihindeki alacak mik- tarları şöyledir: Memleketler Avusturya Belçika Bulgaristan Çekoslovakya Estonya Finlândiya Fransa Hollanda İngiltere İspanya İsveç İsviçre 2.901. 600 3.300 1.030.900 3.983.600 1.177.800 8.484.400 395.S00 1.712.600 1.071.200 1.942.600 31.800 753.400 570.100 1.062.800 251.400 54.,300 Lestonya Macaristan Norveç Romanya Yugoslavya Yunanistan Turgudluda Posta müvezzilerinin kıyafeti Turgudlu, 22 ( Hususi ) — Şehrimizde iki posta ve telgraf müvezzii vardır. Memleketin cesametine ve nüfusunun kesa- fetine nazaran mektup ve tel- graflar şayanı memnuniyet bir süratle sahiplerine verilmek- tedir. Yalnız gece ve gündüz va- zifelerine canla başla sarılan bu zavallılar, bir buçuk sene- denberi elbise kkabı alma- dıklarından vaziyetleri pek fe- nadır, idarenin şerefini de dü- şünmek gerektir. Yağmurda, çamurda, fırtı- nalı havalarda yırtık, delik - deşik - elbiselerle çalışan bu memurları, Baş müdürlüğün düşünmesini bekliyoruz. Öğretmenlerin ders ücret farkları İzmir Kız öğretmen okulu Dikiş ve Biçki öğretmeni Bn. Fasıla, Terbiye —ve Ruhiyat öğretmenleri Aliye, — Düriye, Vedide, Fransızca öğretmeni İsmet Barlas, Türkçe öğretme- ni Kerime ve Gazali, Yurd Bilgisi öğretmeni B. Hakkı Baha, Ruhiyat öğretmeni B. Ahmed, Riyaziye öğretmeni Bn. Huriyenin ders ücretleri farkları — hakkındaki — emirler Kültür Bakanlığından — İzmir Kültür — direktörlüğüne gel miştir. &